Succes biedt geen garantie voor toekomst huiskamerfestival Broadway Den drie avonden Hoorn uitverkocht Achter de schermen TEXELSE COURANT VERVOLG VAN PAGINA 1 Alterra Het nieuwe IMARES legt zich toe op toegepast marien zeeonderzoek. De fusie moet ervoor zorgen dat de onderzoeksinstituten een belang rijke speler op die markt blijven. Lindeboom verwacht dat het voor malige Alterra op z'n vroegst over twee ]aar het gebouw van het NIOZ verlaat als Den Helder de nieuwe locatie wordt. 'Als het IJmuiden wordt, pleiten wij ervoor de vesti ging op Texel langer te handhaven en in fases te vertrekken.' Bij het NIOZ wordt het vertrek van Alterra betreurd. Het instituut huurt er sinds 2002 een vleugel die tijdens de grootscheepse renovatie van het NIOZ voor Alterra werd ingericht. Daarvoor was het jarenlang in de voormalige mosselverwaterplaats bij de NlOZ-haven gehuisvest. Voor Texel betekent de besluitvor ming in Wageningen dat er op het eiland geen wetenschappelijk bol werk van IMARES en NIOZ komt. Met name bij Alterra was dat ideaal beeld meermalen naar voren geko men. Het betekent eveneens dat er geen nieuw gebouw komt op een stuk land in 't NlOZ-poldertje dat al in het bezit van Wageningen was. Burgemeester en wethouders had den de Raad van Bestuur tijdens een bezoek aan het eiland erop gewezen dat in de polder gebouwd kon worden, omdat er al een weten schappelijke bestemming op lag. Tijdens dat bezoek overhandigden bestuurders van Texel en Den Hel der gezamenlijk een zogeheten bid- book waarin ze een lans braken voor vestiging in de Kop van Noord- Holland. In dat bidbook werd onder meer de bundeling van kennis op het gebied van zeeonderzoek als pluspunt naar voren gebracht. De Raad van Bestuur erkent dat dat een voordeel is, maar tegelijkertijd ook een nadeel kan worden. Zij voorziet dat bij een bundeling het onderscheid tussen IMARES en het NIOZ minder dui delijk wordt. IMARES verricht over het algemeen toegepast onderzoek waartoe specifiek opdracht is gege ven (vaak door overheden), terwijl het NIOZ zich toelegt op funda menteel onderzoek. De Wageningse universiteit wil wel onderzoeken op welke wijze IMARES en het NIOZ in de toekomst van eikaars kennis en materiaal gebruik kunnen blijven maken De twee instituten willen met elkaar blijven samenwerken. De bedoeling is dat uiterlijk 1 juli in Wageningen wordt bepaald of Den Helder en IJmuiden overeind blij ven als mogelijke vestigingsplaat sen. Daarvoor wordt nu gedetail leerd onderzoek gedaan naar de perspectieven in beide steden. Als beiden in de race blijven, wordt uiterlijk 1 november de knoop defi nitief doorgehakt Visitekaartje Verslaggever of... special reporter. Dat klinkt al heel anders. Waar is de tijd gebleven dat je iemands beroep nog gewoon kon uitspreken? Bakker, slager, smid, winkelier of strandpavil joenhouder. Steeds meer bedrijven maken er een gewoonte van om aan de functies van hun medewerkers heel bijzondere, voor een buitenstaander onbegrijpelijke namen te geven. Als eilandverslaggever ontmoet ik veel mensen en als dat 'gewone' Texe laars zijn - Wittes, Keijsers, Zijmen of Bakkers - met een 'gewoon' beroep dan geeft het opschrijven weinig pro blemen. Maar ik kom de laatste jaren bij openingen en presentaties steeds vaker mensen tegen, meestal over- kanters, waarbij het met hun beroe pen wat gecompliceerder ligt. Als ik ze vakmatig naar hun functie vraag, nemen ze vaak al niet meer de moeite deze uit te spreken en trekken ze zonder te verblikken of verblozen een visitekaartje. Inmiddels heb ik een hele berg van die kaartjes, met daar op de meest onbegrijpelijke functies. Een paar voorbeelden: engineering project manager, senior principal engineer, area director, jr. brandmana- ger, directeur de cabinet, consultant, beleidsmedewerkers, clusterhoofd. medewerker peilbesluiten, interce dent, account manager, projectlei ders, personal manager, estuarian ecoloog, senior advisor, managing director en ga zo maar door. Ik neem het voor kennisgeving aan, maar heb vaak geen idee waar die mensen zich mee bezig houden. Toppunt deed zich vorige week voor, toen ik in het kader van een beschouwing over de Texelse economie een gesprek had met vier belangrijke heren. Toen Raadscommissies In de vergadering van de raadscom missie Grondgebied wordt maandag het project Ruimte voor ontwikke ling gepresenteerd, een onderdeel van het nieuwe bestemmingsplan ik aan het eind van het interview naar hun functies vroeg, dook er een visitekaartje op: chef executive wholesale. Ik noteerde, maar had geen enkel idee wat die man deed. Toen ik het artikel op feiten liet con troleren door de directeur van deze organisatie, vond hij de betreffende functieomschrijving blijkbaar te gor tig. 'Je hebt de achterkant van het visitekaartje hebt gelezen. Draai het maar eens om. Daar stond: direc teur bednjven. Blijkt deze ongetwijfeld kapitaalkrachtige kerel met z'n twee zijdig bedrukte visitekaartje toch nog een zuinige kant te hebben. Gerard Timmerman DONDERDAG 8 JUNI 2006 breekbare voorstelling gaf. Zeer de moeite waard was ook Marjolein Meijers, beter bekend als Annie van de Berini's. Na 22 jaar samen te hebben gewerkt, nam ze onlangs afscheid van theaterpartner Harry. Op Broadway trad ze op met haar nieuwe groep, Annie en de Cow boys, die traditionele country met Nederlandse teksten ten gehore bracht. Een van de hoogtepunten was een oud lied van Hank Wil liams, vertaald door Jan Rot, met de prachtige zinsnede: 'Wie nooit eens huilt, heeft nooit geleefd, wat is mooier dan verdriet.' Texelse artiesten Veel belangstelling trokken uiteraard de Texelse artiesten. Claudia Reij was terug op het eiland om als zan geres van Villa Zeezicht gevoelige liederen te zingen. Aris en Marianne van Zeijlen speelden een wat inge korte en aangepaste versie van De Bevruchting, dat ze afgelopen win ter al opvoerden in Klif 12. Ook van de hand van schrijver Eric Hercules was De Flat van Mehmet, in de to lenschuur van Arie Lap opgevoi door GF-05-11. de eenakter-1 sketchgroep van Klif 12. Deze va stelling ontlokte gemengde ge» lens. Leuk was het gegeven,1 een geïntegreerde allochtoon uitstekend kan opschieten mei Nederlandse flatgenoten, maar a blijft verbazen over overspel, lei sche relaties en een bovenbuur» die zijn geluk ontvlucht door a te verhangen. Ook het spel Hans Oosterhaven, Karin Nautal Schrama, Koosch Pels Rijcken,! ette Fonds, Lia Coutinho, Margrd Blom en nieuwkomer Martijn was goed, terwijl het metersh: ik decor, met een van bollenke geconstrueerd flatgebouw, er ren uit spectaculair uitzag. Doordr: spot steeds op het balkon van-* ander appartement werd gerr J lag het speltempo echter vrij fc wat de amusementswaarde nie'tj 'He goede kwam. Opvallend goed was hel optiw van zangeressen Irisabella Bi» Ruthie Vazana en Anneke Br, samen het trio Anyway. Brac- ze bij twee voorgaande aflevem ivan vooral de gangbare a capella maal hadden ze in een jaar tijd uitgekiend repertoire ingestuda Met fraaie vertolkingen van ui' meer een traditioneel Iers still haven't found van popgroepl konden ze zich uitstekend met hun professionele collega! de andere theaters van Broach Het valt te hopen dat ze over: jaar hun kwaliteiten opnieuw moe strij tonen. Zui' sch i Tekst en foto's Joop Annie en de Cowboys speelden traditionele country met Nederlandse teksten. Wet: buitengebied en aansluitend or Het toekomstvisie Texel 2020. De v» nee dering begint om 20.00 uur, ptf t heeft tijdens de publieke rond'' de gelegenheid in te spreken Ai-1 agendapunten zijn het project kenstein en de notitie parkeew singen Den Burg. Een medewerker van de GGDi woensdag tijdens de verga» van de raadscommissie Weto)1 presentatie over de invoenng de Wet Maatschappelijke 0 steuning (WMO). In verband de komst van deze spreker' deze vergadering bij uitzonde 19.30 uur. Daarna wordt ondef gesproken over het e|9en van de dorpscommissies, dag spreekt de commissie over onder meer de bezuinig de kostprijs van het begraven rekenkamer. Tevens wordt een lid van de rekenkamer benoei® vergaderingen zijn openbaar* den uitgezonden via Radio Tc® Kwaliteit Jochem Myer ontpopte zich tot publiekslieveling. Het huiskamerfestival was met 3300 bezoekers nagenoeg uitverkocht, publiek en artiesten reageerden wederom laai end enthousiast en ziek en zeer of andere pech bleven de organisatie bespaard. Toch is het maar de vraag of de vijfde aflevering van Broadway een vervolg krijgt en waagde gees telijk vader en organisator Cor van Heerwaarden zich in zijn slotwoord niet aan de al bijna traditionele uitroep: 'Tot over twee jaar!' als de politiek ermee koketteert dat we zo'n cultureel evenement op ons eiland hebben, dat ze dan ook maar met wat geld over de brug moeten komen. Het mooiste zou zijn als we één jaarsalaris subsidie zouden krijgen om al het organisatorische werk te verrichten. Er is gelukkig een trouwe club vrijwilligers, van wie vooral Charlotte Lorier en Joop Groeskamp ontzettend veel werk verzetten. Maar dat is allemaal lief dewerk oud papier. Daar zou best wat tegenover mogen staan.' Dat het nog steeds lukt een festival van formaat te organiseren, is in belangrijke mate ook te danken aan de artiesten, van wie de meesten altijd graag komen. 'De deelnemers zijn idolaat van het festival. We ver wennen ze en ze hebben een paar gezellige avonden met elkaar. Voor beginnende artiesten is ook belang rijk dat we ze een podium bieden. Maar ik mis soms wel mensen die ik graag had gehad, terwijl je mensen die zich altijd vrijwillig voor je heb ben ingezet maar misschien niet van topniveau zijn moeilijk nog kunt passeren. Met een groter budget loop je daar niet tegenaan.' Van Heerwaarden durft niet te zeg gen hoe groot de kans is dat Broad way blijft bestaan. 'Natuurlijk, als je me diep in mijn hart kijkt, ga ik gewoon door. Ik ben ook wel zo dat ik flink wil uitpakken over twee jaar, wanneer we twintig jaar bestaan. En in de euforie van een geslaagd festival - ik had een pijnlijke kont van de veren die ze erin hadden gestoken - was het best verleidelijk om een nieuw festival aan te kondi gen. Maar als volgend jaar blijkt dat het met lukt, dan ga ik op mijn bek en dat wil ik niet.' van de vrijdag, zaterdag en zondag gehouden lustrumeditie was over het algemeen van hoog niveau. Een enkel optreden viel wat tegen. Zo hadden Heieen Suiker en Mars Teu- nisz, die als solisten al veel vaker meededen, aangekondigd als gele genheidsduo een speciaal program ma voor Broadway in te studeren, maar verscheen Suiker uiteindelijk maar eventjes op het podium. Wis selende reacties kregen Luider Van Donselaar, die in de woning van Cor van Heerwaarden en part ner Bas ten Have optraden en de bezoekers bezworen dat ze niet bang hoefden te zijn voor homo's. Hoewel de twee door hun maffe typetjes en Utrechtse dialect de lachers al snel op hun hand kregen, was de inhoud van het programma nogal mager. Onvermijdelijk was ook dat sommi ge bezoekers werden teleurgesteld omdat ze een serieuze voorstelling kregen voorgeschoteld, terwijl ze op iets te lachen hadden gehoopt. Een treffend voorbeeld was het (Texelse) optreden van pianisten Charles Jan- ko en zoon Janko Duinker, die tan- gomuziek speelden, waarop werd Luider Van Donselaar brachten maffe typetjes met Utrechts accent ten tonele. De Texelaars van GF-05-11 hadden een imposant decor gebouwd in de bollenschuur van Arie Lap. Vóór, tijdens en na het festival werd druk gespeculeerd over het voort bestaan van Broadway. Gevraagd naar zijn aarzeling vertelt Van Heer waarden dat er 'te veel onzekere factoren' zijn om nu al te beloven dat er in 2008 opnieuw een Broad way wordt gehouden. Een belangrij ke factor is de toekomst van theater Klif 12. Van Heerwaarden hoopte zijn opvolgers binnen het eigen per soneelsbestand te hebben, maar die optie is (voorlopig) komen te verval len. Daarnaast voorziet hij proble men om de bezoekers tevreden te blijven stellen. 'Het publiek wordt steeds veeleisender. De eerste keer vindt iedereen alles prachtig, maar als je vaker komt, verwacht je ook dat het niveau meegroeit. Maar hoe haal je kwaliteit in huis als je het geld niet hebt om de artiesten meer dan marginaal te betalen? In de huidige opzet kunnen we ze alleen maar reiskosten, onderdak en een beetje zakgeld bieden. Ik vind eigenlijk dat Een compleet overzicht van Broad way 2006 is in dit bestek uiteraard onmogelijk te bieden. Op vrijdag avond werd opgetreden in maar liefst 23 huiskamers, schuren en garages op Klif en omgeving, op zaterdag- en zondagavond waren dat er zelfs 30. In ieder theater waren vier optredens per avond, zodat er in totaal 332 te zien waren, verzorgd door 121 artiesten. Nog niet eens meegeteld zijn daarbij de spontane nachtelijke optredens met de band van Johan Hoogeboom op het podium van Klif 12, waarbij ook eilandgenoten als Arie Lap en Martin Trap hun vocale kwaliteiten lieten horen. Door hun ervaringen door te ver tellen, schetsten de toeschouwers elkaar echter een beeld. De kwaliteit Irisabella Bakker, Ruthie Vazana en Anneke Brons deden weinig onder voor hun professionele collega's. gedanst door Christine Fratteur en Hartwig Kremer. Bij het wegster ven van de laat&lé klanken tijdens de slotvoorstelling op zondagavond vroeg een ontroerde vrouw om een toegift, waarna een andere bezoe ker opstond en uitriep: 'Maa'r dan zonder mij, de groeten!' Hemel Andere artiesten werden unaniem de hemel in geprezen. Dat gold vooral voor Jochem Myer, die een paar jaar geleden doorbrak naar een groot publiek en onlangs door André van Duin in het televisiepro gramma De wereld draait door werd gebombardeerd tot diens persoon lijke favoriet. Myer ontpopte zich ook in Den Hoorn als publiekslie veling, mede dankzij zijn spontane houding. Voor en na zijn optredens - iedere artiest trad vier maal op een avond op - knoopte hij links en rechts een praatje aan. Vertederend was zijn bekentenis dat hij voor de vijftig toeschouwers in de huiska mer van de familie Groeskamp veel nerveuzer was dan een paar dagen eerder, toen hij vijftienhonderd toe schouwers moest zien te vermaken in de schouwburg van Zaandam. Een openbaring voor wie hem niet kende was ook het optreden van Jeroen Bouwhuis, winnaar van het dit jaar gehouden Amsterdams Kleinkunst Festival. Hij speelde mime en deed dat met zoveel over gave en energie, dat hij na iedere voorstelling een nieuwe schone handdoek nodig had om het zweet van zijn lichaam te deppen. Van een heel andere aard was Neske Beks. die vanuit de bedstee van het loodshuisje van de familie Van Dapperen - het kleinste theater van het festival - een intieme en bijna

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 2006 | | pagina 6