i Tactiek en ervaring beslissend bij rondje met verraderlijke wind u er Leven 'Veel collegialiteit en geen scheldpartijen' TEXELSE j COURANT ZwitserLeven nr Nieuwkomers Kooger en De Ridder 'Niets missen van dit feest' Arie en Martin Maat zijn tel kwijt DINSDAG 20 JUNI 2006 De start levert traditiegetrouw een fraai beeld op. Vóór de start van de 29ste Ronde om Texel waren alle ogen gericht op de felrode Hobie Fox van Mitch Booth en Herbert Dercksen, die voeren in een prototype van car bon met een lengte van twintig voet, gesponsord door Zwitser leven. Ook de overallwinnaars van 2005, Mischa Heemskerk en Sander de Boer, behoorden tot de favorieten, evenals Darren Bun- dock en Glenn Ashby, die met hun Hobie Tiger winaars werden van het Texel Dutch Open en TNG Shorttrack. Anders dan vorig jaar, toen er in de heftige branding voor veel deelnemers geen doorkomen aan was, konden de zeilers vanaf het strand moeiteloos het water op. De armada rond Texel bestond uit 436 bekend alle boten nu schadevrij ble- catamarans, heel wat minder dan ven en de ronde konden uitvaren, de 600 die zich vorig jaar hadden Nadat vanuit de starthelikopter het aangemeld. Verschil met 2005 was startsein was gegeven, trok een lint dat veel schepen in het barre weer van zeilers voorbij aan het oog van averij opliepen, terwijl voor zover de duizenden toeschouwers die op Huis Bouscholte, die twee Zweden zicli moest laten gaan, doet kort finish via de microfoon van Co Vermuê fedio Texel verslag lde vuurtoren kwamen de catamarns zó dicht onder de kust, dat toeschouwers de zeilers bijna de hand konden schudden het evenement waren afgekomen. Onder de aanwezigen ook veel pro minenten, die ter opluistering waren gekomen. Gesignaleerd werd onder meer pianist Cor Bakker, die vol gens de speaker met een toeter een startsignaal zou geven. In de race naar de vuurtoren was het stuivertje wisselen tussen de twee Zweedse M20 boten, van Marström en Pers- son en van teamgenoot Kristian Mattson en Malin Mamsjo en Hans Bouscholte en Ruurd van Wieren. Bouscholte: 'We zijn voorzichtig gestart, we kwamen naar voren. Bij de vuurtoren gingen we eerst Mitch voorbij en bij de VC boei zaten we vlakbij de Zweden.' Dobberen De door Marström zelf ontworpen catamaran bereikte bij gunstige wind hogere snelheden, waardoor ze door Bouscholt en Van Wieren, die hun zinnen op de overwinning hadden gezet, niet bij waren te hou den. De eerste catamarans werden rond 12.55 uur bij de vuurtoren gesignaleerd, een uitkijkpunt waar zich honderden toeschouwers had den verzameld. Waar de Zweedse koploper een ruime bocht rond het bolwerk maakte, kozen de boten die volgden voor de korte route vlak onder de kant, waar toeschouwers die tot hun knieën in zee waren gelopen de zeilers bijkans de hand konden schudden. Het traject langs de Volharding oogde spectaculair, in tegenstelling tot het punt waar de zeilers de VC-boei naderden en het deelnemersveld bij gebrek aan wind bijkans tot stilstand kwam. Via Radio Texel bracht Gunnar Larsen telefonisch verslag hoe deze verte genwoordiger van Nacra Europa het zeilen combineerde met het zaken doen vanaf het water. 'We dob beren relaxed.' Maar de zeiler die in 1999 het rondje won, stond wel op scherp. 'De kaarten worden hier opnieuw geschud, het gaat erom wie hier het beste met de wind en de stroming omgaat.' Remco Kenbeek en Paul Brouwer, winnaars van vorig jaar, zagen hoe de snelle carbonboten in de wind stilte niet vooruit kwamen. 'We zijn er aan de landzijde langs gevaren, omdat we dachten dat daar meer wind zou zijn.' Die redering loonde, want ze pikten als eersten de wind op en kregen hierdoor een grote voorsprong. Uiteindelijk werden ze ingehaald. Bouscholte: 'Na Oude- schild kwamen we een heel eind voor. Daarna begon het harder te waaien en toen waren die twee Zwe den sneller en konden we ze met houden. Op het laatste stuk haalden we wat in, maar niet genoeg. Eerste in het klassement is leuk, maar het gaat ons om de line honours. In die zin zijn we een beetje teleurgesteld, maar we hebben goed gevaren. Volgend jaar weer.' Rode lantaarndrager Bij de finish spande het erom of Marström of Mattson met de eer zou gaan strijken. Eerstgenoemde kwam beter uit en dook vlak voor zijn landgenoot tussen de drijvers door. De 63-jarige Zweed, die al meerdere malen aan het rondje had meegedaan, eindigde in 4 uur, 10 I minuten en 34 seconden. Tevoren had de Zweed zijn winstkans niet hoog ingeschat. "We wisten wel dat we bij de juiste wind een snelle boot zouden hebben.' Kenbeek kwam Duizenden toeschouwers bij de start van de Ronde uiteindelijk als zesde boot, bijna zes minuten na de Zweed, over de lijn en werd met zijn F18 overall kam pioen. Snelste Texelaar was Willem Houwing. Dirk en Albert Pool vielen na een redelijke start verder in de race terug. De Ronde werd door 396 cata marans volbracht. Bij de vuurtoren werden slechts zeven boten, die aan de late kant waren, naar de kant gehaald. Leuk moment was rond half zeven 's avonds, toen de laatste boot onder begeleiding van een armada aan volgboten bin nenvoer en een waar heldenonthaal kreeg. Tekst en foto's Gerard Timmerman Klassering Texelse teams overall Eindklassering, naam, (eindtijd), tijd na cor rectie I.Boon, (5.46,25), 4.32.46, 2. ZanerVHou- wing (4.21.21) 4.38.02, 3. Wijnand/Oeve- ren (6.07.45) 4.45.05, 4. Pool/Pool (4.55.15) Dat leeftijd geen rol speelt bij de Ronde om Texel, bewijst de 63-jange Zweed Göran Marström, die met fokkemaat Thomas Persson als eerste door de finish kwam. Bij de huldiging stroomde de champagne rijkelijk. 4.52.20. 5. Hameeteman/Heijenk (5.43.24) 4,53.30. 6. Boomstra/Panoto (5.51.24) 5.00.21,-7. Pam/Ruitenburg (5.36.31) 5.03.10. 8. Zi)m (5.32.15) 5.07.38, 9. Kooiman/Kalis (5.29.42) 5.08.08, 10 Lausberg/Malschaert (5.11.40) 5.08.35. 11 Maat/Maat (4.57.36) 5.10.00,12. Haan/Beek (5.19.50) 5.10.31, 13. Jager/Eelman (5.14.50) 5.11.43, 14. Loos/ Lu bach (5.35.04) 5.13.09. 15. Oosterhaven/ Schagen (5 56.23) 5.15.23. 16.Jong/Gijsse- laars (5.38.05) 5.15.58, 17.Malschaert /Mal- schaert (5 22 09) 5.18.58, 18. Ridder/Kooger (5.32.11) 5 22.30, 19 Prins/Haeck (6.15.15) 5.35.03, 20. Kuijl/Jager (5.28.40) 5.35.22, 21. Linde/Plag (5.25.42) 5.39.16, 22. De Lugt/De Lugt (6.04.43) 5.40.51. <r Zwitser Li-veri De felrode Hobie Fox van Mitch Booth en Herbert Dercksen, een prototype van carbon met een lengte van twintig v gefotografeerd bij het ronden van de vuurtoren. tyiens de Ronde om Texel veel Mgedienden, maar ook nieuwko mers. Zoals Pieter-Jan Kooger en w de Ridder. 'Tijdens een biertje ®den we: weet je wat we doen, *e doen een keer mee. We heb- boot gekocht en een keer 1 twee gezeild. We hebben in het kneden wel gezeild, maar dan op ^planken. Met de catamaran is ^nüjk niet veel anders. Voor onze 7°' en ons postuur staat er van- ei9en'ijk te weinig wind. Bij dit •eer blijft deze Nacra te diep in het ®er plakken. Windkracht vijf zou zijn geweest', zeiden ze voor- De nieuwkomers brachten het opvallend goed vanaf. 'De start feg supergoed. We lagen naast J^skerk en startten vrijwel tege ls We konden goed wegkomen, a3r "ac|den geen spie, zeg maar n groot fokzeil waarvan je schuin r de wind veel voordeel hebt. EPskerk en veel andere zeilers te waaien en konden we snelheid maken. We voeren stijf onder Oude- schil langs en in een paar rakken naar het Marsdiep, waar een flinke wind stond en een hoop deining. Tot in het Molengat konden we goed zeilen, daarna viel de wind weg. Dat bleef zo tot paal 17. De toppers die zeg maar een uur eerder finishten hadden dat laatste stuk wél een goede wind. Met onze ouwe boot hebben we er vijfeneenhalf uur over gedaan, ruim een uur langer dan de snelle jongens. Dat hadden nooit verwacht, zeker als je nagaat dat Veiligheid strand aangetrokken 'Dat mag niet meer', antwoordt sho velchauffeur Marcel Bakker, als de fotograaf van deze krant vraagt of hij bij de start in de bak omhoog kan worden gehesen, want vanuit een hoog standpunt maak je de mooiste foto's. 'De veiligheidsmaatregelen op het strand zijn flink aangehaald. Er mogen ook geen mensen meer achterop de trekkers staan of op de catamaran zitten als we die naar het strand slepen. Dat komt met name we vorige week zondag voor het eerst op die boot zaten. We hebben onderweg niets tegen gehad en het is nergens fout gegaan, achteraf kun je stellen dat we het ideale pad hebben gevolgd. door het ongeluk met Ouwe Sun- derklaas, maar ook door ongevallen elders in het land. De verzekering doet er moeilijk over.' Deelnemers en betrokkenen geven volgens de chauffeurs goed gehoor aan de nieuwe voorschriften. Zwitserleven Ronde om Texel 2006 I 7 Stefan de Geus uit Almere. 'De finish is v r ons het mooiste Martin en Arie Maat op weg Pieter-Jan Kooger en Bert de Ridder tuigen voor de start hun Nacra op. Martin en Arie Maat kiezen met hun catamaran het ruime sop. Arie: 'Ik weet niet meer hoeveel keer ik heb meegedaan en hoe vaak ik de eind streep heb gehaald. Volgens mij een keer of drie. Martin zeilde jarenlang met Jolanda en nu alweer een poos met mij. Ik hoor dat mijn vrouw de champagne al klaar heeft staan, lijkt me wat voorbarig.' Martin: 'Ik denk dat we er een uurtje of drie, vier over doen.' Zijn moeder is ook van de partij: 'Willem (Houwing, red.), die vaart met nummer 007, start vanuit De Cocksdorp en meldt net dat daar wel windkracht vier staat. De wind trekt aan.' 'We waren er vroeg bij met de inschrijving, want we willen het voor geen goud missen', vertel len Michael Berghuis en Stefan de Geus uit Almere en Beverwijk (081). Dit wordt onze achtste keer. We zijn met de vrouwen dinsdag ai gekomen, want we willen niets missen van de gezelligheid en het feest.' Berhuis: 'De limiet is weliswaar niet gehaald, maar er doen genoeg boten mee om een leuke wedstrijd te hebben. Alles relaxed Vandaag moeten we eerst de vuurtoren voor bij zien te komen, maar de finish is voor ons het mooiste moment. Vorig jaar hadden we pech. Na de finish kwamen we op een strekdam terecht, die niet was gemarkeerd. Hele boot aan gort. maar we heb ben de spaarpot omgekeerd en een nieuwe Hobie Tiger gekocht en gaan er weer voor. De organisatie is goed, al vind ik wel dat het allemaal wat laat op gang is gekomen. Gisteren (vrijdag, red.) waren ze nog in de weer met vrachtwagens, terwijl er al een hoop toeschouwers rondliepen. Ik weet dat het heel veel werk is en heb alle respect voor de vele vrijwilligers en nu ziet alles er pico bello uit.'

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 2006 | | pagina 5