i
Tactiek en ervaring beslissend bij rondje met verraderlijke wind
u
er Leven
'Veel collegialiteit en
geen scheldpartijen'
TEXELSE j COURANT
ZwitserLeven
nr
Nieuwkomers Kooger en De Ridder
'Niets missen van dit feest'
Arie en Martin Maat zijn tel kwijt
DINSDAG 20 JUNI 2006
De start levert traditiegetrouw een fraai beeld op.
Vóór de start van de 29ste Ronde
om Texel waren alle ogen gericht
op de felrode Hobie Fox van Mitch
Booth en Herbert Dercksen, die
voeren in een prototype van car
bon met een lengte van twintig
voet, gesponsord door Zwitser
leven. Ook de overallwinnaars
van 2005, Mischa Heemskerk en
Sander de Boer, behoorden tot de
favorieten, evenals Darren Bun-
dock en Glenn Ashby, die met
hun Hobie Tiger winaars werden
van het Texel Dutch Open en TNG
Shorttrack.
Anders dan vorig jaar, toen er
in de heftige branding voor veel
deelnemers geen doorkomen aan
was, konden de zeilers vanaf het
strand moeiteloos het water op. De
armada rond Texel bestond uit 436 bekend alle boten nu schadevrij ble-
catamarans, heel wat minder dan ven en de ronde konden uitvaren,
de 600 die zich vorig jaar hadden Nadat vanuit de starthelikopter het
aangemeld. Verschil met 2005 was startsein was gegeven, trok een lint
dat veel schepen in het barre weer van zeilers voorbij aan het oog van
averij opliepen, terwijl voor zover de duizenden toeschouwers die op
Huis Bouscholte, die twee Zweden
zicli moest laten gaan, doet kort
finish via de microfoon van Co Vermuê
fedio Texel verslag
lde vuurtoren kwamen de catamarns zó dicht onder de kust, dat toeschouwers de zeilers bijna de hand konden schudden
het evenement waren afgekomen.
Onder de aanwezigen ook veel pro
minenten, die ter opluistering waren
gekomen. Gesignaleerd werd onder
meer pianist Cor Bakker, die vol
gens de speaker met een toeter een
startsignaal zou geven. In de race
naar de vuurtoren was het stuivertje
wisselen tussen de twee Zweedse
M20 boten, van Marström en Pers-
son en van teamgenoot Kristian
Mattson en Malin Mamsjo en Hans
Bouscholte en Ruurd van Wieren.
Bouscholte: 'We zijn voorzichtig
gestart, we kwamen naar voren. Bij
de vuurtoren gingen we eerst Mitch
voorbij en bij de VC boei zaten we
vlakbij de Zweden.'
Dobberen
De door Marström zelf ontworpen
catamaran bereikte bij gunstige
wind hogere snelheden, waardoor
ze door Bouscholt en Van Wieren,
die hun zinnen op de overwinning
hadden gezet, niet bij waren te hou
den. De eerste catamarans werden
rond 12.55 uur bij de vuurtoren
gesignaleerd, een uitkijkpunt waar
zich honderden toeschouwers had
den verzameld. Waar de Zweedse
koploper een ruime bocht rond het
bolwerk maakte, kozen de boten
die volgden voor de korte route vlak
onder de kant, waar toeschouwers
die tot hun knieën in zee waren
gelopen de zeilers bijkans de hand
konden schudden. Het traject langs
de Volharding oogde spectaculair,
in tegenstelling tot het punt waar
de zeilers de VC-boei naderden en
het deelnemersveld bij gebrek aan
wind bijkans tot stilstand kwam. Via
Radio Texel bracht Gunnar Larsen
telefonisch verslag hoe deze verte
genwoordiger van Nacra Europa het
zeilen combineerde met het zaken
doen vanaf het water. 'We dob
beren relaxed.' Maar de zeiler die
in 1999 het rondje won, stond wel
op scherp. 'De kaarten worden hier
opnieuw geschud, het gaat erom
wie hier het beste met de wind en
de stroming omgaat.'
Remco Kenbeek en Paul Brouwer,
winnaars van vorig jaar, zagen hoe
de snelle carbonboten in de wind
stilte niet vooruit kwamen. 'We zijn
er aan de landzijde langs gevaren,
omdat we dachten dat daar meer
wind zou zijn.' Die redering loonde,
want ze pikten als eersten de wind
op en kregen hierdoor een grote
voorsprong. Uiteindelijk werden ze
ingehaald. Bouscholte: 'Na Oude-
schild kwamen we een heel eind
voor. Daarna begon het harder te
waaien en toen waren die twee Zwe
den sneller en konden we ze met
houden. Op het laatste stuk haalden
we wat in, maar niet genoeg. Eerste
in het klassement is leuk, maar het
gaat ons om de line honours. In die
zin zijn we een beetje teleurgesteld,
maar we hebben goed gevaren.
Volgend jaar weer.'
Rode lantaarndrager
Bij de finish spande het erom of
Marström of Mattson met de eer
zou gaan strijken. Eerstgenoemde
kwam beter uit en dook vlak voor
zijn landgenoot tussen de drijvers
door. De 63-jarige Zweed, die al
meerdere malen aan het rondje had
meegedaan, eindigde in 4 uur, 10 I
minuten en 34 seconden. Tevoren
had de Zweed zijn winstkans niet
hoog ingeschat. "We wisten wel dat
we bij de juiste wind een snelle boot
zouden hebben.' Kenbeek kwam
Duizenden toeschouwers
bij de start van de Ronde
uiteindelijk als zesde boot, bijna zes
minuten na de Zweed, over de lijn
en werd met zijn F18 overall kam
pioen. Snelste Texelaar was Willem
Houwing. Dirk en Albert Pool vielen
na een redelijke start verder in de
race terug.
De Ronde werd door 396 cata
marans volbracht. Bij de vuurtoren
werden slechts zeven boten, die
aan de late kant waren, naar de
kant gehaald. Leuk moment was
rond half zeven 's avonds, toen
de laatste boot onder begeleiding
van een armada aan volgboten bin
nenvoer en een waar heldenonthaal
kreeg.
Tekst en foto's
Gerard Timmerman
Klassering Texelse teams overall
Eindklassering, naam, (eindtijd), tijd na cor
rectie
I.Boon, (5.46,25), 4.32.46, 2. ZanerVHou-
wing (4.21.21) 4.38.02, 3. Wijnand/Oeve-
ren (6.07.45) 4.45.05, 4. Pool/Pool (4.55.15)
Dat leeftijd geen rol speelt bij de Ronde om Texel, bewijst de 63-jange Zweed Göran
Marström, die met fokkemaat Thomas Persson als eerste door de finish kwam. Bij de
huldiging stroomde de champagne rijkelijk.
4.52.20. 5. Hameeteman/Heijenk (5.43.24)
4,53.30. 6. Boomstra/Panoto (5.51.24)
5.00.21,-7. Pam/Ruitenburg (5.36.31) 5.03.10.
8. Zi)m (5.32.15) 5.07.38, 9. Kooiman/Kalis
(5.29.42) 5.08.08, 10 Lausberg/Malschaert
(5.11.40) 5.08.35. 11 Maat/Maat (4.57.36)
5.10.00,12. Haan/Beek (5.19.50) 5.10.31, 13.
Jager/Eelman (5.14.50) 5.11.43, 14. Loos/
Lu bach (5.35.04) 5.13.09. 15. Oosterhaven/
Schagen (5 56.23) 5.15.23. 16.Jong/Gijsse-
laars (5.38.05) 5.15.58, 17.Malschaert /Mal-
schaert (5 22 09) 5.18.58, 18. Ridder/Kooger
(5.32.11) 5 22.30, 19 Prins/Haeck (6.15.15)
5.35.03, 20. Kuijl/Jager (5.28.40) 5.35.22, 21.
Linde/Plag (5.25.42) 5.39.16, 22. De Lugt/De
Lugt (6.04.43) 5.40.51.
<r
Zwitser Li-veri
De felrode Hobie Fox van Mitch Booth en Herbert Dercksen, een prototype van carbon met een lengte van twintig v
gefotografeerd bij het ronden van de vuurtoren.
tyiens de Ronde om Texel veel
Mgedienden, maar ook nieuwko
mers. Zoals Pieter-Jan Kooger en
w de Ridder. 'Tijdens een biertje
®den we: weet je wat we doen,
*e doen een keer mee. We heb-
boot gekocht en een keer
1 twee gezeild. We hebben in het
kneden wel gezeild, maar dan op
^planken. Met de catamaran is
^nüjk niet veel anders. Voor onze
7°' en ons postuur staat er van-
ei9en'ijk te weinig wind. Bij dit
•eer blijft deze Nacra te diep in het
®er plakken. Windkracht vijf zou
zijn geweest', zeiden ze voor-
De nieuwkomers brachten het
opvallend goed vanaf. 'De start
feg supergoed. We lagen naast
J^skerk en startten vrijwel tege
ls We konden goed wegkomen,
a3r "ac|den geen spie, zeg maar
n groot fokzeil waarvan je schuin
r de wind veel voordeel hebt.
EPskerk en veel andere zeilers
te waaien en konden we snelheid
maken. We voeren stijf onder Oude-
schil langs en in een paar rakken
naar het Marsdiep, waar een flinke
wind stond en een hoop deining. Tot
in het Molengat konden we goed
zeilen, daarna viel de wind weg. Dat
bleef zo tot paal 17. De toppers die
zeg maar een uur eerder finishten
hadden dat laatste stuk wél een
goede wind. Met onze ouwe boot
hebben we er vijfeneenhalf uur over
gedaan, ruim een uur langer dan de
snelle jongens. Dat hadden nooit
verwacht, zeker als je nagaat dat
Veiligheid strand
aangetrokken
'Dat mag niet meer', antwoordt sho
velchauffeur Marcel Bakker, als de
fotograaf van deze krant vraagt of
hij bij de start in de bak omhoog kan
worden gehesen, want vanuit een
hoog standpunt maak je de mooiste
foto's. 'De veiligheidsmaatregelen
op het strand zijn flink aangehaald.
Er mogen ook geen mensen meer
achterop de trekkers staan of op de
catamaran zitten als we die naar het
strand slepen. Dat komt met name
we vorige week zondag voor het
eerst op die boot zaten. We hebben
onderweg niets tegen gehad en het
is nergens fout gegaan, achteraf
kun je stellen dat we het ideale pad
hebben gevolgd.
door het ongeluk met Ouwe Sun-
derklaas, maar ook door ongevallen
elders in het land. De verzekering
doet er moeilijk over.' Deelnemers
en betrokkenen geven volgens de
chauffeurs goed gehoor aan de
nieuwe voorschriften.
Zwitserleven
Ronde om Texel 2006
I
7 Stefan de Geus uit Almere. 'De finish is v
r ons het mooiste
Martin en Arie Maat op weg
Pieter-Jan Kooger en Bert de Ridder tuigen voor de start hun Nacra op.
Martin en Arie Maat kiezen met hun
catamaran het ruime sop. Arie: 'Ik
weet niet meer hoeveel keer ik heb
meegedaan en hoe vaak ik de eind
streep heb gehaald. Volgens mij een
keer of drie. Martin zeilde jarenlang
met Jolanda en nu alweer een poos
met mij. Ik hoor dat mijn vrouw de
champagne al klaar heeft staan, lijkt
me wat voorbarig.' Martin: 'Ik denk
dat we er een uurtje of drie, vier
over doen.' Zijn moeder is ook van
de partij: 'Willem (Houwing, red.),
die vaart met nummer 007, start
vanuit De Cocksdorp en meldt net
dat daar wel windkracht vier staat.
De wind trekt aan.'
'We waren er vroeg bij met de
inschrijving, want we willen het
voor geen goud missen', vertel
len Michael Berghuis en Stefan
de Geus uit Almere en Beverwijk
(081). Dit wordt onze achtste keer.
We zijn met de vrouwen dinsdag
ai gekomen, want we willen niets
missen van de gezelligheid en het
feest.'
Berhuis: 'De limiet is weliswaar
niet gehaald, maar er doen genoeg
boten mee om een leuke wedstrijd
te hebben. Alles relaxed Vandaag
moeten we eerst de vuurtoren voor
bij zien te komen, maar de finish
is voor ons het mooiste moment.
Vorig jaar hadden we pech. Na de
finish kwamen we op een strekdam
terecht, die niet was gemarkeerd.
Hele boot aan gort. maar we heb
ben de spaarpot omgekeerd en
een nieuwe Hobie Tiger gekocht en
gaan er weer voor.
De organisatie is goed, al vind ik
wel dat het allemaal wat laat op
gang is gekomen. Gisteren (vrijdag,
red.) waren ze nog in de weer met
vrachtwagens, terwijl er al een hoop
toeschouwers rondliepen. Ik weet
dat het heel veel werk is en heb alle
respect voor de vele vrijwilligers en
nu ziet alles er pico bello uit.'