Texels Vrouwenkoor en gast-soliste imponeren 'Muziek is van groot belang voor de ontwikkeling van mensen' Agenda oud Papier teso oPIENie (jeslciagd TEXELSE 2 COURANT Orgeldocent Dyo Wassink neemt afscheid van Muziek- en Dansschool Dinsdag 27 juni: Het clubgebouw van de modelspoor club aan de Emmalaan in Den Burg is van 19.00 tot 22.00 uur open voor publiek. Toegang €1,50. In het raadhuis begint om 20.00 uur een vergadering van de raadscommis sie Welzijn met de Kerngroep WMO. In de Maartenskerk in Oosterend begint om 20.15 uur een concert van Marian Deiman (harp), Hilka Jelsma (altviool) en Martin Rozema (dwars fluit). De toegang is gratis, na afloop wordt een inzameling gehouden ter bestrijding van de kosten. Cinema Texel vertoont de Nederlands gesproken versie van Cars (aanvang 14.30 en 18.30 uur) en The Da Vinei Code (15.00 uur). In de serie De Volkskrant-filmavonden draait voor het laatst Tsotsi (20.30 uur). De acht ste finales van het WK voetbal worden live vertoond op het grote doek in zaal 2(17.00 en 21.00 uur). Woensdag 28 juni: De protestantse Waddenkerk in De Cocksdorp is van 10.30 tot 16.30 uur open voor publiek. Vrijwilligers vertellen over de geschiedenis van het gebouw. Van 13.30 tot 15.30 kan de Maartens kerk in Oosterend worden bezichtigd. In de voorspeeruimte van de Muziek school aan de Wilhelminalaan in Den Burg wordt van 16.00 tot 17.00 uur een afscheidsconcert gegeven voor docent Dyo Wassink. Na afloop van het concert is er gelegenheid Wassink de hand te schudden. In de aula van de OSG wordt van 16.45 tot 19.15 uur een bloedafname gehouden. In dorpshuis De Bijenkorf in Oosterend begint om 19.45 uur een bridgedrive. Deelname kost €2,50 per persoon, aanmelden kan vanaf 19.30 uur. Cinema Texel vertoont de Nederlands gesproken versies van Ice Age 2 (aanvang 13.00 uur) en Cars (13.30, 15.45 en 18.30 uur), The Da Vinei Code (15.00 en 20.30 uur), Poseidon (19.00 uur) en Memoirs of a Geisha (21.00 uur). Bioscoop De Kiekendief op vakantie park de Knm vertoont de Nederlands gesproken versie van The Wild (aan vang 16.00 uur). Donderdag 29 juni: In de protestantse Waddenkerk in De Cocksdorp verkoopt vrouwenver- Donderdagavond haalt Scouting Texel oud papier op in Den Burg. Men wordt verzocht dit vóór 19.00 uur aan de straat te zetten, op de plaats van de afvalcontainers, in niet te grote bundels of een kartonnen doos (geen plastic zak). Gelieve er op toe te zien dat het papier met gedurende lange tijd in de regen staat. De papierwa gen komt in de volgende straten: 4. Waalderstraat, Marelstraat, Burger houtstraat, Jan Reystraat, Wilhel minalaan. Hoogwater te Oudeschild Vr. 23 Za. 24 Zo. 25 Ma. 26 Di. 27 Wo. 28 Do. 29 Vr. 30 07.10 en 19.25 u. 08.14 en 20.35 "u. 09.16 en 21.46 u. 10.01 en 22.36 u. 10.35 en 22.55 u. 11.16 en 23.35 u. 11.40 en 23.40 u. 12.15 en 23.57 u. emging De Kaarsvlam van 11.00 tot 17.00 uur zelfgemaakte kleding ter, bate van het orgelfonds. In Den Hoorn kan tussen 14.00 er 16.00 uur de kerk worden bezichtigd. Kenners van de historie zijn aanwezig om uitleg te verschaffen. In dorpshuis De Hof aan de Nikafc in De Koog begint om 19.30 w een open bridgedrive. Deelname kos €2.- per persoon. Inlichtingen: tel 06- 28787820. Cinema Texel heeft de première van ds Nederlandse familiefilm Zoop in India (aanvang 18.45 uur), de Nederlands gesproken versie van Cars (19.00 uur), The Da Vinci Code (21.00 uur) en Memoirs of a Geisha (21.30 uur). Vrijdag 30 juni: De protestantse Waddenkerk in De Cocksdorp is van 10.30 tot 13.30 uur open voor publiek. Vrijwilligere vertellen over de geschiedenis van het gebouw. Het Zeemanskerkje in Oudeschild s van 14.00 tot 17.00 uur geopend voor publiek. Vrijwilligers verzorgen rond leidingen. Tevens worden handwerken verkocht. KTF geeft vanaf 19.30 uur een conceit op de Dokter Wagemaker. Cinema Texel vertoont Zoop in Inde (aanvang 18.45 uur), de Nederlands gesproken versie van Cars (19 00 uur), The Da Vinci Code (21.00 uur)en Memoirs of a Geisha (21.30 uur). TESO zet vrijag van 9.30 tot 16.00iu en zondag van 14.30 tot 20.00 u/ twee boten in en verzorgt dan ieder half uur een afvaart, zowel vanuit Der Helder als vanaf Texel. Toch moe ten automobilisten vrijdag rekening houden met wachttijden, die kunnen oplopen tot een uur. Dat is op TexS het geval tussen 9.00 en 11.00 uur er. in Den Helder tussen 11.00 en 16CC uur. Vrijdag zijn de afvaarten van 10.00 uur vanuit Den Helder en 13.30 ux vanaf Texel uitsluitend bestemd voer het vervoer van gevaarlijke stoffen Meer informatie over de veerdienst is te verkrijgen via tel. 369600 of wnhsite www.teso.nl. T E X E LS E'ScOU RA\T Uitgave van Uitgeverij v/h Langeveld de Rooy bv Verschijnt op dinsdag en vrijdag Warmoesstraat 45 1791 CN Den Buig Postbus 11 1790 AA Den Burg Telefoon 0222 - 36 26 20 Telefax 0222 - 32 30 00 E-mail redactie@texelsecourant.nl Gerard Timmerman (hoofdredacteur) Joop Rommets Jeroen van Hattum Harry de Graaf Louise van der Sluis Buiten werktijd: Lutse van der Sluis Telefoon 06 - 06 30 71 54 84 Advertenties en abonnementen: Spinbaan 6 1791 MC Den Burg Telefoon 0222 - 36 26 00 Telefax 0222-31 41 11 E-mair lnfo@lenr.nl Opal Aan het strand is het ongeveer een uur eer der hoogwater. De zon komt zondag 25 juni op om 05.15 en gaat onder om 22.09 uur; zondag 25 juni nieuwe maan; dinsdag 27 juni springtij. Abonnementsprijzen 2006: Per half jaar €35,05 33,45 (automata» Per jaar €68,30 66,15 («uiomawN Bij verzending naar het buitenland zijn por tokosten verschuldigd. Beëindiging abonnement: Uitsluitend schriftelijk en 4 weken voor afloop van de abonnementspenode. Liefde In de tuin onder de jasmijn zat een zwarte moedermerel Vlak naast haar een dik, rond en bruin gespikkeld jong. De moeder had een worm in haar snavel en pro beerde die met veel moeite aan het jong te geven. Kopje scheef, aanpakken kind. Erg handig was het kind nog niet. Keer op keer viel het smakelijke hapje op de grond en raapte de moeder het weer op. Kom dan joh, snaveltje open... Ik leefde mee en moedigde het jong zachtjes aan. Bijna zoals bij een baby die je zijn eerste hapjes voert, deed ik bij iedere poging van de moedervogel mijn mond open. Het moest toch niet gekker worden. Toe dan, hap dan. Vijf, zes pogingen later, Yes! hij had 'm. Wat een opluchting. Ik voelde me trots alsof het mijn eigen kind was. Ik houd van de merel. Of eigenlijk... hield. Ja, dit schattige tafereeltje was nog maar twee weken geleden. Maar nu gooit diezelfde schattige merel roet in het eten. Drie keer heeft zij sinds dien mijn was van haar handte kening voorzien. En flink duidelijk ook. De wasmachine had het druk om alles weer schoon te knjgen. De lakens zo vanaf de lijn weer op bed kon ik wel vergeten. Ik houd niet meer van mijn merel. Is ze nou helemaal gek geworden. Dat ze mijn kersenboom heeft leeg- geten. vooruit, in de supermarkt verkopen ze ze ook. Dat ze het heeft voorzien op mijn aalbessen, ook goed, we kunnen best samen delen, maar met mijn was moet ze zich niet bemoeien. Ik rommel ook niet in haar nest. Ik voel moord plannen opkomen. Nog één keer de was eronder en ze gaat eraan. Schokkend om te ontdekken hoe snel liefde kan omslaan. Pien Verberg Suzanne Lap (22) uit Den Hoorn slaagde aan de Hogeschool Inhol- land in Alkmaar voor de opleiding small bussiness. Bettine Schraag uit Den Burg slaagde aan de Hogeschool Inhol- land in Alkmaar voor de opleiding leraren basisonderwijs (PABO). 'Musique Adorable, een charmante muzikale reis langs de Franse liede met haar zang, maar ook met haar acteerspel, waarin ze met al haar ren door de eeuwen heen'. Dat was theatrale vermogen als verleidelijke de titel die het Texels Vrouwenkoor het jaarlijkse zomerconcert vrijdag had meegegeven. Het gezelschap maakte er in de uitstekend gevulde en met rode rozen subtiel versierde hervormde kerk van Den Burg onder leiding van dirigent Arie Groen een gevarieerd optreden met diverse hoogtepunten van, waarbij de muziek gedurende 'de reis' steeds moderner werd. Aangrijpend was A la musique van E. Chabrier, waarin het koor voor het eerst te horen was met gast-solist Elma van den Dool. Hoewel de sopraan en de Texelse vrouwen maar één keer samen had den gerepeteerd, was van onwen nigheid geen sprake en klonk ook het samenspel met Annemiek Jas per erg fraai. De pianiste toonde haar kunnen ook in Salut Printemps, door Debussy eigenlijk geschreven voor koor, sopraan en orkest, maar met alleen het pianospel van Jasper was de uitvoenng zeker zo fraai. In het laatste stuk voor de pauze, Habanera uit de opera Carmen van Bizet, schitterde de solist niet alleen vamp haar toehoorders veroverde. Ook in het tweede gedeelte liet ken van onder anderen Saint-Sasft Van den Dool enkele fraaie staaltjes en Offenbach, zang en acteerwerk horen en zien en imponeerde het koor met stuk- kerkelijke cantorij, opgericht naar aanleiding van de introductie van het nieuwe Liedboek voor de kerken. Tot dan toe had men zich in de pro testantse kerkdienst beperkt tot het zingen van psalmen en gezangen, maar door de cantorij kwam er meer vocale muziek bij, de muziek kreeg meer een functie in de liturgie. 'Met de cantorij zongen we ook motet ten en passiemuziek bijvoorbeeld, dat was nieuw in de kerk. Er werd toen ook veel gecomponeerd voor de protestantse eredienst' waarbij werd teruggegrepen op liturgische muziek die altijd in de rooms-katho- lieke kerk is blijven bestaan. Dat sloeg niet altijd aan, men vond het al gauw rooms klinken. We heb ben in die tijd wel pionierswerk me niet zo veel. Het is meer lijfelijk, hapt gemakkelijk weg. Kerkmuziek is meer afstandelijk, je gaat iets met die muziek doen, je moet het je toeëigenen, veroveren, analyseren: hoe zit het in elkaar? Bach kun je bijvoorbeeld niet zomaar naar je hand zetten, daar moet je heel wat voor doen. Die muziek dwingt res pect af.' Toen het gebouw in het begin van de jaren tachtig te klein werd - en toch ook al veel te gehorig was - verhuisde de muziekschool naar d'Ouwe Ulo, die voor dat doel was verbouwd. 'We vonden dat gewel dig, een hele vooruitgang met die aangebouwde eigen lokaaltjes en een voorspeelruimte', herinnert 'Ik kreeg kerkorgelles toen ik twaalf jaar was en een jaar later mocht ik mijn eerste kerkdienst begeleiden. Ik houd er erg van de samenzang te begeleiden. Ik vind de klank van een kerkorgel erg mooi, je kunt er zoveel uit halen, al die stemmen die erop zitten: tongwerken, fluiten, zachte strijkers, de prestant (een typisch orgelregister, de pijpen in het front, red.) Het is een breed spectrum van tonen, veel boven tonen en grondtonen. Prachtig. Ik heb altijd iets gehad met zowel zin gen als het orgel. Het is allebei fijn om te doen. Eenstemmig gezang vind ik heel mooi, maar juist ook de afwisseling trekt mij. Bijvoor beeld in het lied Hör mein Bitte van Mendelsohn: dat begint eenstem mig, wordt dan vierstemmig en later weer eenstemmig. Die afwisseling is prachtig. Als dat moment er is, die eenstemmigheid, dat is zo indruk wekkend, zo puur. Pure melodie, zonder harmonie. Een melodie is pas sterk als je er niet direct een begeleiding bij hoeft te hebben. Ik kan het niet laten daar zelf ook in mee te gaan als het zo uit komt. Zo waren we een keer op vakantie in Engeland, in Bath. Stonden daar straatmuzikanten wat te spelen. Ik dacht: dat kan ik ook, maar ik heb geen instrumenten nodig. Er kwam wat opborrelen en voor ik het wist stond ik te zingen Komt vrienden in den ronde. Mijn kinderen renden hard weg natuurlijk, maar ik vond het heel grappig. Zoiets is voor mij een vorm van theater, daar hou ik wel van. Zingen heeft te maken met je hele zijn: je lijf, je adem, alles. Het kan heel bevrijdend werken. Vroeger werden kerkvergaderingen altijd met samenzang afgesloten. Dan waren alle ruzies vergeten; het samen zin gen geeft saamhorigheid.' Op aanraden van zijn orgelleraar en met steun van zijn moeder ging Dyo Wassink - ondanks enige beden kingen van zijn vader - niet het tim mervak in, maar de muziek. Als 16- jarige werd hij aangenomen op het conservatorium in Zwolle, waar hij orgelspelen leerde van Jaap Dragt. Daarnaast kreeg hij pianoles om zijn e, zij om te werken in een jis, hij om een cursus rit miek (beweging op klank) te volgen. In Rotterdam kon hij bovendien als muziekleraar aan de slag op een MAVO. Op vakantie op Texel zag hij dat daar ook een een muziek school was, in een houten gebouw tje naast het postkantoor. 'Een jaar later stond er een vacature in een muziekvakblad voor een docent orgel, piano, AMV (algemene muzi kale vorming) en koordirectie. Ik solliciteerde en werd aangenomen. Die baan was op m'n lijf geschre ven. Ik wilde bovendien een plek waar ik alles op de fiets afkon; ik voel me meer een plattelandsjongen dan een stadsmens, hoe interessant een stad ook is. Hier ruik je de lucht, de natuur. We wonen hier met veel plezier. Wel mis ik soms het contact en het overleg met andere profes sionele collega's uit het (orgel)vak. Maar ik heb de ontwikkelingen goed kunnen bijhouden omdat ik veel vakbladen lees.' In het begin gaf de nieuwe docent vooral kerkorgelles, maar al gauw kwam het electronisch orgel ervoor in de plaats. Het leek uiterlijk een beetje op een kerkorgel met twee klavieren en een pedaal, maar daarmee had je de overeenkomst wel gehad. Het werd een echte rage, maar na enige tijd moest het elektronisch orgel op zijn beurt zijn plek afstaan aan het keyboard, dat in korte tijd eveneens heel popu lair werd. Het kerkorgel was naar de achtergrond verdwenen, mede doordat er minder mensen naar de kerk gingen en met het kerkorgel opgroeiden. 'Wel jammer, want dat is toch eigenlijk mijn vak. Inmiddels heb ik weer twee kerkorgelleerlin- Wassink zich. 'In de loop der jaren, met de verschuiving van individuele lessen naar groepslessen, werden ook die ruimten te krap. Aan de ene kant geeft het een leuke sfeer als je zo op elkaar zit, je maakt gemak kelijk onderling contact, maar aan de andere kant is alles gewoon te klein.' Het leuke aan zijn werk op de muziekschool vindt Wassink het contact met de leerlingen en het vol gen van hun ontwikkeling. 'Muziek heeft met zoveel te maken: het gevoel, het gehoor, het cognitieve, het sociale.' Overtuigd als hij is van het grote belang van muziek voor de ontwikkeling van de mens, vindt hij het onbestaanbaar dat muziek niet per definitie een vak is dat op de scholen thuishoort in het rijtje met wiskunde en talen. 'Al in de Griekse Oudheid waren dit de hoofdvakken in het onderwijs; talen, wiskunde, muziek en sport. Ook wanneer je geen aanleg voor muziek zou heb ben, is het nog belangrijk voor je ontwikkeling. Daar is geen discussie over mogelijk. Mijn uitgangspunt in de lessen is het plezier beleven in het muziek maken, het belangrijkste is dat de kinderen de les leuk vin den. Techniek hoort er natuurlijk ook wel bij, maar het accent ligt daar minder op dan vroeger. Ik vind het ook heel leuk om zelf met de leerlin gen muziek te maken, om met hen mee te spelen en te zingen.' Na 33 jaar muziekschool gaat Dyo Wassink van een VUT-rege- ling gebruik maken. 'Ik heb veel ontwikkelingen meegemaakt: in de lessen gingen we van leermetho den naar meer musiceermethoden, het spelelement kreeg een grotere rol. De school is gegroeid, ik heb veel verschillende methodes langs zien komen. Tegenwoordig wordt meer op gehoor gespeeld, met CD's gewerkt, er wordt minder van blad gelezen. Zo is het muziekonderwijs steeds aan verandering onderhevig. Ik kijk er met veel plezier op terug, •maar vind het ook fijn om meer vrije tijd te hebben. Ik ben inmiddels 60, dus dan ga je je afvragen: wat wil je nog? Ik hoop meer orgel te kunnen gaan spelen, veel te lezen, wandelen en zwemmen. Ik trek al jaren iedere ochtend een paar baan tjes in Molenkoog. Naar vogels te luisteren en proberen hun zang te herkennen, sterren te bestuderen. Ik ben graag buiten in de schemering. Dan is het stil en laten de sterren zich langzaam zien. Die oneindig heid, dat immense, zet me aan het mijmeren. Die afstanden, de vaart waarmee je door het heelal vliegt. Je leert daardoor relativeren, open te staan voor de mening en ideeën van een ander. Mijn waarheid is niet dé waarheid. Als ik die oneindigheid van de sterren op me laat inwerken, vraag ik me weieens af: waar maken we ons op deze aardkloot eigenlijk zo druk om?' Tekst en foto: Lida Wels Strawberry Bitches in De Kiekendief In theater De Kiekendief op De Krim brengt theatergezelschap Strawberry Bitches zondag de voorstelling Shake Le Fraise. De voorstelling begint om 20.30 uur, de toegang bedraagt €6,-. Strawberry Bitches is een groep van vier jonge vrouwen, met in hun midden oud-Texelse Yonna Zijm uit De Cocksdorp. De andere leden van de groep zijn Josephine Kui per en Evelien Muijs uit Almere en Susanne van Pandon uit Bus- sum. Zij kwamen elkaar tegen op de MBO-opleiding Kunst, Cultuur en Amusement van het ROC in Amsterdam, waar zij inmiddels in het derde jaar zitten. Zij maakten de voorstelling Shake Le Fraise (schud de aardbei) als afstudeerproject. De voorstelling gaat over wat meiden van hun leeftijd bezighoudt, wat ze meemaken en wat ze leuk en vooral niet leuk vinden. Wie de voorstel ling, vol sketches, muziek en dans, wil meemaken, kan kaarten bestel len via website www.strawberrybit- ches.com. verricht op Texel. Ik heb toen voor bijscholing een opleiding kerkmu ziek gevolgd bij Maarten Kooij en Frits Meertens in Utrecht. Dat waren de hotemetoten in de protestantse kerkmuziek. Het boeide me enorm, en boeit me nog altijd. Kerkmuziek, de liturgie, is eigenlijk waar mijn hart ligt. Een goede liturgie met een cantorij erbij, het samenspel tussen koor, gemeente en orgel, maakt de dienst levendiger. Gezon gen evangelieteksten hebben meer zeggingskracht. Het is wel jammer dat naar mijn indruk het cantorijge- beuren nooit echt vanzelfsprekend is geworden.' 'Hoewel mijn hart bij de kerkmuziek ligt, heb ik wel een bredere inte resse. Ik vind jazz bijvoorbeeld ook heel boeiend, speel dat ook wel, maar om daar echt in thuis te raken moet je er een opleiding voor heb ben. Met popmuziek heb ik weinig, er gebeuren wel interessante din gen, er zijn ook goede muzikanten die hun sporen in de popmuziek hebben verdiend, maar het doet Muziekdocent Dyo Wassink neemt na 33 jaar afscheid van de Muziek- en Dansschool. Woens dag wordt van 16.00 tot 17.00 uur een feestelijke voorspeelmid dag van zijn leerlingen gehouden, met aansluitend een pannenkoe kenmaaltijd voor de kinderen en gelegenheid voor andere belang stellenden om de scheidende docent de hand te drukken. Een schets van een bevlogen musicus en - bovenal - docent. Als tiende kind van het gezin groei de Wassink op in het Overijsselse Wierden, waar zijn ouders een boe renbedrijf hadden. Passend in de gereformeerde traditie stond er een harmonium in huis, waar omheen op zondagavond de hele familie geestelijke liederen zong. Hij kreeg als zesjarig jongetje zijn eerste orgellessen op dit harmonium. 'Mijn ouders vonden het belangrijk dat alle kinderen orgel leerden spelen. Maar het was niet de bedoeling om de muziek in te gaan. Zeker zo vlak na de oorlog was dat helemaal niet gebruikelijk. M'n vader zag het niet zitten: daar was daar geen droog brood mee te verdienen.' Dus ging hij naar de ambachtsschool in Almelo. 'Maar ik zat altijd achter het orgel, ik speelde meer orgel dan dat ik timmerde. Het zat in mijn hoofd om kerkorgefte spelen. Mijn oudere broer had een bedrijf in Brazilié en ik had het plan om na zijn pensione ring als timmerman zijn bedrijf over te nemen, gecombineerd met een baan als kerkorganist. Maar dat is er nooit van gekomen.' vingervlugheid te oefenen. Een goe de pianotechniek was onontbeerlijk bij het spelen van 19de-eeuwse vir tuose orgelwerken van componis ten als César Franck en Max Reger. Naast zijn studie aan het conserva torium haalde de jonge student in de avonduren zijn diploma van de MULO. Om breder inzetbaar te zijn en zich niet te hoeven beperken tot het geven van orgellessen, schreef Wassink zich vervolgens in voor de studie schoolmuziek, die hij na vier jaar met succes afsloot. Al met al een zware periode van zo'n tien jaar van studeren en werken. Want hij financierde zijn studie met het geven van kerkorgelles en muziek les aan een MAVO. In 1972 trouwde Wassink met Jen- neke, met wie hij naar Rotterdam gen: een beroepspianiste, die er gewoon erg veel lol in heeft kerk orgel te spelen, en een 13-jarige talentvolle jongen uit Oosterend, die erg geïnteresseerd is en intensief aan het studeren is.' Deze leerlin gen houdt hij dan ook graag na zijn afscheid aan, evenals enkele verstandelijk gehandicapten, die 'nu eenmaal aan hem gewend zijn'. Ook de dirigeerstok geeft hij met graag op, reden om het Muziek school Kamerkoor voorlopig nog in eigen hand te houden. Tot opluch ting van de koorleden. Wassink werd kerkorganist in ver schillende kerken op Texel. Sinds 1990 is hij als vaste organist verbon den aan de hervormde kerk in Den Burg, waar hij Jan Visser opvolgde. Hij werd ook dirigent van een inter-

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 2006 | | pagina 2