'Ouders moeten de signalen herkennen' Slachtoffers seksueel misbruik gebukt onder last verleden 'Weten wat je ziet en het juiste ermee doen' 'Ik twijfelde heel lang of ik het niet had verzonnen' 'Het slachtoffer bepaalt welke stappen er genomen gaan worden TEXELSE g C0URANT Ongeveer vijf tot tien gevallen van seksueel misbruik van kinderen worden jaarlijks bij de Texelse politie gemeld. Het topje van de ijsberg. De slachtoffers dragen vaak levenslang de psychische littekens van hetgeen zij heb ben moeten doorstaan. In veel gevallen komt het misbruik pas vele jaren later naar buiten, naar aanleiding van een emotionele gebeurtenis in het leven van het slachtoffer of een bericht in de krant. Na een recente publicatie in de Texelse Courant ontving de redactie meerdere reacties van Texelaars die aandacht vroegen voor dit onderwerp. 'Want ik wil alles doen om te voorkomen dat dit kinderen overkomt. Ouders moeten de signalen herkennen', aldus een van de slachtoffers. Alle seksuele handelingen en sek suele intimidaties tussen volwasse nen en kinderen. Zo luidt de meest gebruikte definitie van seksueel misbruik van kinderen. Hoewel omstandigheden, tijdsbeeld, leeftijd en dader volstrekt verschillend kun nen zijn. hebben de slachtoffers één ding gemeen: ze gaan gebukt onder de zware last van het misbruik. Hun leven is grotendeels beïnvloed door de gebeurtenissen die in hun prille jeugd hebben plaatsgevon den, alhoewel dat besef vaak pas achteraf doordringt. 'Onbewust leef je ernaar Dingen lopen anders dan ze zouden moeten en het voelt altijd alsof het jouw schuld is', vertelt Martine, die haar verhaal aan deze krant toevertrouwde. In 80 tot 95 procent van de gevallen is de dader een bekende van het kind. Meestal gaat het om iemand in de nabije omgeving, van wie het slachtoffertje afhankelijk is of in wie het vertrouwen heeft: vader, broer, oom, vriend van de moeder, tante, huisvriend, buurman, leraar of jeugdleider. Seksueel misbruik komt voor in alle milieus en bij mensen van alle kerkelijke gezindten. Als er een vertrouwensband is, begint het misbruik vaak met een ver dwaalde hand of lange aanraking of aai op een verkeerde plaats. De dader weet het kind te overtuigen dat er niets vreemds aan de hand is. Als hij het kind opdraagt om niets te vertellen, onder het mom van 'ons geheimpje', zullen kinderen dat bevel vaak opvolgen. Zodra hét slachtoffertje toch bezwaar begint te maken, wordt het onder druk gezet. De dader werkt in op het schuld- en schaamtegevoel van het kind, stelt dat die het zelf heeft uitgelokt of dreigt het slachtoffer of iemand in zijn directe omgeving te vermoorden. Kinderen die door een bekende wor den misbruikt, kampen vaak met een loyaliteitsconflict. Er gebeuren dingen die ze beslist niet willen, maar er zitten ook fijne kanten aan. Het krijgen van veel aandacht of cadeautjes bijvoorbeeld, waardoor het kind zich speciaal voelt. Door hun sterke loyaliteitsgevoel zullen slachtoffers, zeker als het gaat om misbruik door bekenden, zwijgen. Ze willen niet dat de dader in een kwaad daghcht komt te staan en gaan er bovendien vanuit dat ze toch niet worden geloofd. Buiten staanders vinden dat vaak onbegrij pelijk: er gebeuren vreselijke dingen, maar het slachtoffer wil eigenlijk geen kwaad horen over de persoon die hen dat aandoet. Overleven Seksueel misbruik is voor kinderen een uiterst bedreigende en trau matische ervaring. Hun basisge voel van veiligheid wordt aangetast. Ze voelen zich machteloos en heel bang. De slachtoffertjes moeten zich onder extreme omstandighe den staande zien te houden en de manier waarop dat gebeurt, is afhankelijk van het kind. De een ontloopt de dader zoveel moge lijk, de ander gedraagt zich passief. Laat het gebeuren in de hoop dat het snel weer achter de rug is. Er zijn kinderen die als het ware uit zichzelf treden en het zien gebeuren alsof ze in de andere hoek van de kamer staan. Ze schermen zich vol ledig af van wat er met hen wordt gedaan. Hulpverleners noemen dit dissociatie. Dat gaat vaak samen met verdringing. Mensen zijn soms in staat om traumatische gebeurte nissen compleet uit hun geheugen te bannen, maar de gevolgen zijn wel degelijk aanwezig. Alleen wordt de link met het misbruik niet gelegd. Als het misbruik aan het licht komt, blijkt ineens dat het op de achter grond altijd een rol heeft gespeeld in het leven van het slachtoffer. Het zelfbeeld van misbruikte kinderen is beschadigd. Dat kan zich uiten in bang, ongeïnteresseerd of boos gedrag. Sommige kinderen laten niets merken, maar dan komen de gevolgen vaak jaren later aan het licht. Gevolgen Hoe ernstig de gevolgen zijn voor een kind, hangt onder meer af van de ernst en de duur van het mis bruik. Ook leeftijd en persoonlijk heid spelen een rol. De laatste jaren is duidelijk geworden dat seksu eel misbruik langdurige en ernstige gevolgen kan hebben. Zeker als er niet tijdig en effectief op wordt gereageerd. Tegenwoordig zijn er verschillende instanties die zich met de hulpverlening van slachtof fers bezighouden en kunnen kinde ren hun verhaal (anoniem) kwijt via Advies- en Meldpunt Kindermishan deling of de Kindertelefoon. Daar naast worden slachtoffers, die zich via hun huisarts of de politie hebben gemeld, doorverwezen naar Bureau Jeugdzorg. Deze instantie bekijkt welke hulp het meest geschikt is voor het betreffende slachtoffer en zorgt voor een doorverwijzing Martine ziet het onmiddellijk als een kind wordt misbruikt. 'Ik zie nu veel meer. Soms zou ik willen dat ik niet zoveel zag. Ouders moeten anten nes hebben voor de signalen die hun kinderen afgeven. Want als het op school niet goed gaat, is dat vaak een teken dat er meer aan de hand is. Dan moet je alert zijn.' Hoe zij slachtoffertjes van seksu eel misbruik herkent, vindt Martine moeilijk aan te geven. 'Het is een combinatie van factoren en voor mij een bepaald gevoel.' Dat pro bleem hebben ook leerkrachten op school, zo blijkt uit het gesprek met Freek ten Klooster en Albert Hoven. 'Vanuit onze opleiding weet je dat er bepaalde kenmerken zijn. Zie je die, dan attendeer je elkaar erop en let je er scherp op. Maar het is moei lijk, want je moet zeker weten dat je niet fout zit en soms denk je dingen te zien en dan is het helemaal niet zo. Kinderen kunnen ook signalen afgeven die te maken hebben met een denkbeeldig vriendje, bijvoor beeld. Dat ligt heel dicht bij elkaar.' Ook hulpverleners erkennen dat het moeilijk is de signalen die misbruik te kinderen uitzenden te herkennen. De signalen kunnen heel divers zijn: verlies van eetlust, plotseling wis selende stemmingen, bedplassen, weigeren om over een 'geheimpje' te praten, rare gewoontes krijgen, agressief gedrag, lusteloosheid, hui verig bij aanraken, om er maar een paar te noemen. Deze kunnen ech ter ook andere oorzaken hebben. Veel waarde hechten hulpverleners aan spontane onthullingen. Als een kind uit zichzelf iets laat vallen over het seksueel misbruik, wordt dat door de omgeving nog wel eens als fantasie afgedaan, maar vaak zijn spontane onthullingen waar, zeker als die worden gedaan door jonge kinderen. Texelaars die naar aanleiding van dit artikel hun verhaal kwijt wil len of willen reageren, kunnen zich wenden tot het bureau Jeugd- en Zedenpolitie van het korps Noord- Holland Noord, tel. 072-5498360 of tot Slachtofferhulp 0900-0101. De signalen die jonge misbruikte kinderen uitzenden zijn moeilijk te herkennen. 'Er wordt heel gemakkelijk geroe pen dat scholen niet opletten. Dat is makkelijk gezegd. Ik heb kin deren in de klas gehad, van wie ik honderd procent zeker wist dat het niet goed zat, maar het is een ingewikkelde materie. Je moet zeker weten dat je niet fout zit als je iemand beschuldigt.' Aan het woord is Albert Hoven, schoollei der van De Bruinvis in Oudeschild en voorzitter van het OTO, het Overlegorgaan Texels Onderwijs. Met Freek ten Klooster, school leider op De Fontein, vertelt hij hoe scholen proberen seksueel misbruik te signaleren. Speciale cursussen worden binnen het Texelse basisonderwijs nauwe lijks gevolgd, maar dat betekent niet dat er geen aandacht voor het onderwerp is. Complex is de materie beslist, want de inzet is groot: het welzijn van een kind. 'Soms wordt het vanwege media-aandacht weer een item op school. Een tijdje gele den zijn we er wat meer mee bezig geweest, omdat er een vermoeden bestond dat aantal incestgevallen toenam. Dus ben je extra alert op signalen en attendeer je elkaar erop. Maar het is heel moeilijk. Soms zijn de signalen die je opvangt van een heel ander probleem of is er hele maal geen probleem', aldus Ten Klooster. Hij besloot zijn team niet naar gespecialiseerde cursussen te sturen. 'Die cursussen zijn er op toe gespitst dat er geen signaal gene geerd mag worden, maar dat kan ook veel ellende opleveren. Zoals bijvoorbeeld op Schiermonnikoog, waar een politieagent valselijk werd beschuldigd door zijn dochter. Je instinct is belangrijk. En je moet weten wat je ziet en dan het juiste ermee doen.' Veel scholen hanteren de stelregel: is seksueel misbruik/ incest met hard te maken, dan is het niet zo. Hoven: 'Ongetwijfeld missen we kinderen, maar het is zo'n glib berig pad. En je kunt mensen niet zomaar gaan beschuldigen.' Daar komt bij dat het de leerkrachten steeds moeilijker wordt gemaakt als zij willen dat er nader onder zoek komt bij een bepaald gezin. 'Je kunt geen anonieme melding meer doen. Als bekend wordt dat jij degene bent geweest die er werk van heeft gemaakt, is de vertrou wensband met zo'n gezin weg en vaak verdwijnt het kind. Dan wordt het van school gehaald en is het nog slechter af, want dan is het plekje waar het zich nog veilig voelde ook weg.' Volgens beide schoolleiders zijn er protocollen genoeg, maar zijn die niet bruikbaar, omdat ieder geval anders is. Bij vermoeden van mis bruik wordt een dossier aangelegd en kan het Advies- en Meldpunt Kin dermishandeling om advies worden gevraagd. 'Die instanties kampen allemaal met een capaciteitstekort en de hulp is erg versnipperd. Ik heb het meegemaakt dat ik bij een bepaalde instantie om advies vroeg en dat er pas twee jaar later een reactie kwam. Als een school dus hulp nodig heeft, komt ze vaak niet verder.' Dan speelt een ander dilem ma: welke beslissing neemt een school bij sterke aanwijzingen van seksueel misbruik? 'Slachtoffers zijn heel loyaal en ondanks alles zullen kinderen hun ouders of bekenden in bescherming nemen. Als er één keer iets thuis is voorgevallen, is het voor het kind vaak toch beter om thuis te blijven. Onderzoek heeft uitgewezen dat de schade voor het kind nog veel groter is als het uit huis wordt geplaatst. Tenzij het gaat om structu reel misbruik. Wij laten de beslissing aan het kind. Die moet ons kunnen vertrouwen, want school kan voor de slachtoffertjes een rustpunt zijn.' Volgens Ten Klooster komt daar bij dat de opvang vaak slecht is gere geld. 'Vaak weet je niet waar zo'n kind terechtkomt. Dan heb je alles geregeld en dan blijkt dat het kind met opgevangen kan worden Dan zit het dus het weekend bij jou thuis. Ze laten de mensen gewoon verzui pen in dit land.' Daderrol Om te voorkomen dat onderwijzers zich aan hun leerlingen vergrijpen, zijn verschillende richtlijnen opge steld. Zo mag een leerkracht niet alleen zijn met een leerling in een lokaal en moet de deur openblijven. 'Je kunt een kind geen privacy meer geven. Als die jou in vertrouwen iets wil vertellen, kan dat nauwelijks. Je die anders opgevat zouden kunnen moet tegenwoordig overal op let- worden. Maar we moeten er wel ten. Onderwijs is relatie en relatie voor zorgen dat het niet doorslaat is intiem. Het kan altijd fout gein- in dit land.' terpreteerd worden. Daar moet je scherp op zijn. Bij jonge leraren let ik ook op onbedoelde handelingen Tekst en foto's: Louise van der Sluis Verjaringstermijn Slachtoffers van seksueel misbruik kunnen nog jaren na het gebeurde aangifte doen. De verjaringstermijn bij aan randing is twaalf jaar en bij verkrachting vijftien jaar. Die termijn gaat in op de dag na het plegen van het strafbare feit. Voor seksueel misbruik van kin deren gelden speciale bepa lingen. Een minderjarige heeft meer tijd om aangifte te doen. De verjaringstermijn begint pas te lopen op het moment dat het slachtoffer achttien jaar is geworden. De termijn is vanaf dat moment ook weer twaalf jaar voor aanranding en vijftien jaar voor verkrachting. Hierdoor hebben jeugdige slachtoffers meer tijd om hun jeugdtrauma te verwerken en na te denken of ze aangifte willen doen. 'Een half jaar geleden is het er uit gekomen. Toen heb ik het toegelaten en is alles naar boven gekomen. Het heeft er altijd geze ten, maar ik dacht dat ik het had verwerkt. Maar het was alleen weggestopt, genegeerd. Nu weet ik dat je het niet kunt negeren, want het komt er altijd uit. Ach teraf bezien heeft het een enor me impact op mijn leven gehad.' Martine (46) is seksueel misbruikt toen zij acht jaar was en onder vindt daar nog dagelijks de gevol gen van. Een leuke vrouw om te zien. Een stralende lach, vlot gekleed en altijd bereid de helpende hand uit te ste ken. Mensen die haar oppervlakkig kennen, zullen niet vermoeden wat zij de afgelopen 40 jaar heeft moe ten doorstaan. 'Ik ben altijd bezig geweest om het anderen naar de zin te maken. Te pleasen, in de hoop dat ik terug zou krijgen wat ik gaf, maar dat gebeurde niet en ik dacht altijd dat dat aan mij lag. Ik zocht de schuld altijd bij mezelf. Door therapie weet ik dat het niet altijd mijn schuld is. Ik heb mezelf moeten leren accepteren.' Als meisje van een jaar of acht is Martine misbruikt door een onder wijzer op school. Terwijl de klas met de rug naar de meester toe aan het werk was, moest zij seksu ele handelingen bij hem verrichten. 'Ik wist meteen dat het niet goed was wat hij met me deed, maar ik kon niet anders. Er werd me altijd ingeprent luister naar de meester. Ik was slecht in hoofdrekenen en daardoor had hij macht over me. Ik was bang dat hij naar mijn ouders zou stappen en zou vertellen dat ik niet genoeg mijn best deed.' Het misbruik duurde een schooljaar lang en niemand had iets in de gaten, althans zo leek het jarenlang. 'Ik wist van nog een meisje waar hij dingen mee deed en een jongen bij wie hij het geprobeerd heeft, maar die was verbaal sterk en kon hem afweren. Maar er werd toen niet over gepraat. Eén keer heeft mijn moeder gevraagd heeft hij bij jou ook iets gedaan? Toen heb ik keihard nee geschreeuwd en ben ik weggerend. Daarna heeft ze het er nooit meer over gehad.' Pas een paar jaar geleden bleek dat veel meer klasgenootjes slachtoffer waren. 'Er is een reünie geweest en daarop is een heleboel naar buiten gekomen. Ik ben niet geweest, want ik kon het toen niet aan.' Uiterlijk leek er jarenlang niet veel aan de hand met Martine. Ze bleef een vrolijk meisje en maakte met de rest van haar klas de basisschool af. Ondertussen voelde Martine zich anders dan haar klasgenoten. 'Je voelt je een buitenstaander. Ik kon nooit m'n verhaal vertellen en voel de me erg in de steek gelaten. Zelfs mijn ouders hielpen me niet. Dat heb ik ze ook heel lang verweten.' dacht het misbruik te hebben ver werkt. Mijn man heb ik d verteld dat ik ben misbruikt en da was het. Seksueel wist ik wel da; het gevolgen zou kunnen hebben, maar psychisch totaal niet. Achtera! besef ik dat ik er onbewust heb geleefd. Elke dag weer. Dinge- lopen anders dan zou moeten, rete- ties gaan stuk, ik reageer and?; dan ik zou willen en nog steea heb ik moeite met het geven va- een weerwoord, omdat ik met wee welke reactie daar op komt en is voor mij ontzettend eng.' Martins werd steeds vatbaarder voor drut en stressvolle situaties kon zij n« aan. De spanningen in haar huwe lijk liepen op en vier jaar gelede- besloot zij te gaan scheiden. To? haar tienerzoon psychische proble men kreeg en zij hulp voor hen zocht, ontdekte de Texelse dat het met haar zelf ook niet goed ging 'Maar ik was bezig met mijn zoon Deed er alles aan om te zorgen dz het met hem weer goed zou gaan Toen het beter ging met haar kmc stortte Martine in. 'Ik was c met het slikken van antidepressvi om te ontdekken wat er nou wer kelijk met mij aan de hand was. een half jaar geleden kwam alles eruit. De fobieën die ik heb gehao. het overbeschermende gevoel voa mijn zoon, de angsten: alles wash? gevolg van dat seksueel misbruik. had het dus nooit verwerkt, hels gewoon weggestopt.' Therapie Inmiddels is Martine in therapie en krabbelt zij langzaam weer op. Ha is een moeizaam proces. 'Ik leren om mezelf te accepter?. Leren dat het niet mijn schuld wz en dat ik mijn eigen angsten ris moet projecteren op mijn zoon te werkt voor hem heel beklemmen: terwijl ik hem juist wil bescherm? tegen pijn en verdriet. Ik volg regressietherapie, waarin ik onder begeleiding van de therapeut tem: ga naar die tijd. Af en toe kan ikÉ niet aan en praten we gewoon ow de gang van zaken in het hier r nu. Dan is het te bedreigend. Ma langzamerhand gaat het iets bet? Kwaad op haar ouders en de dade is ze niet meer. 'Heel lang heb ike? zekere kwaadheid gehad overat feit dat juist mij dit is aanged over het feit dat ik nooit heb geus- ten hoe groot de impact van M misbruik op mijn leven is gewess Inmiddels weet ik dat je met boos heid en wrok niet verder komt k heb al mijn energie nodig om doo te kunnen gaan.' De reden dat zij met haar verte naar buiten treedt, komt voortui bezorgdheid over de slachtoffertje van nu. 'Ik wil bereiken dat ouden oplettender worden. Dat ze akert zijn op de signalen die worden in gezonden en serieus reageren Cf hetgeen een kind vertelt.' Depressie /n verpancj mef de privacy van té Haar leven ging door en Martine slachtoffer is de naam gefingeerd. Wanneer de Texelse politie een melding binnenkrijgt van seksueel misbruik, wordt onmiddellijk het zedenteam ingeschakeld. Binnen het politiekorps Noord-Holland Noord, waartoe Texel behoort, is één zedenteam actief. Tot het vijfkoppige team behoren Irene Schaafsma en Liesbeth Wiegant. Beide rechercheurs zijn regel matig voor hun werk op Texel. 'Gezien het inwonersaantal vind ik dat er best veel misbruikzaken zijn op Texel', vindt Schaafsma, die al 18 jaar bij de zedenpolitie in deze regio werkt. Het zedenteam werkt nauw samen met de Texelse rechercheur Aad Blom. Door de eilandsituatie komt het af en toe voor dat de inzet van zedenrechercheurs is vereist, maar dat er geen boot meer vaart. Dan legt Blom, die ook is opgeleid als zedenrechercheur, de eerste con tacten. 'Het is heel belangrijk dat er direct iemand met kennis van zaken ter plaatse is. Als er een melding komt, moet je er ook direct iets mee doen.' Voor zover er al specifieke cijfers zijn over seksueel misbruik van kinderen op Texel, vindt Blom die maar betrekkelijk. Hij schat dat er jaarlijks zo'n vijf tot tien aangiftes worden gedaan en in drukke jaren tien tot vijftien. 'Er komen veel meer mensen op een intakegesprek, maar dat leidt niet altijd of niet meteen tot een aangifte. Daar kan jaren tussen zitten.' Als een slachtoffer zich bij de politie meldt, komt er eerst een intakege sprek. Daarin wordt alleen gepraat. 'We tasten af of er strafbare fei ten zijn gepleegd en of vervolging mogelijk is. We schatten de emoties van het slachtoffer in om te kunnen bepalen of die het aankan om de juridische molen in te gaan en we willen weten of er getuigen zijn of een dagboek waaruit een en ander blijkt.' De meeste gevallen van sek sueel misbruik die bij de politie worden gemeld, hebben zich lang geleden afgespeeld. 'Het gebeurt regelmatig dat mensen eerst in the rapie gaan en dan alsnog aangifte doen. Pas jaren later zijn ze daartoe in staat. Het gebeurt ook dat wij mensen adviseren eerst hulp te zoe ken en pas later aangifte te doen. Het heeft geen zin iemand op z'n kop te zetten om er een verhaal uit te krijgen', vertelt Wiegant. Zij werkt nu zo'n vijf jaar als zedenrechercheur. Tijdens het oriënterende gesprek komt het soms voor dat ouders wel aangifte willen doen, maar het kind niet. 'Dan gaat het niet door. Een kind moet wel in staat zijn om zijn verhaal te vertellen én het moet het verhaal zijn van het kind. Soms stellen ouders suggestieve vragen aan hun kind en weet je niet of het vertelde verhaal daadwerkelijk het verhaal van het kind is.' Of het na een eerste gesprek komt tot een aangifte, bepaalt het slachtoffer. 'Wij laten de voortgang volledig afhan gen van het slachtoffer. We nemen geen contact meer op en wachten af wat die persoon wil.' Besluit het slachtoffer aangifte te doen, dan zijn de rechercheurs soms met een uur klaar, maar soms duurt het opnemen van een aan gifte dagenlang. 'Als iemand jaren lang is misbruikt, dan ben je wel even bezig.' De verklaring van het slachtoffer wordt op papier gezet en op een geluidstape opgenomen. Soms worden ook video-opnamen van het verhoor gemaakt. 'Dat kan van belang zijn voor de beoordeling van de non-verbale reacties van het slachtoffer door een deskundige', licht Schaafsma toe. Slachtoffers vanaf 12 jaar kunnen zelf aangifte doen en worden meestal verhoord zonder hun ouders, hoewel die er wel nauw bij worden betrokken. Voor jongere kinderen moeten de Het Advies- en Meldpunt Kindermishandeling heeft gerichte folders voor slachtoffers, hun omgeving en hulpverleners. ouders toestemming geven voer het verhoor. Zeer jonge kindei* worden, als ook de officier van jus titie daarmee instemt, verhoord» een speciale studio in Amsterdam Daar worden de slachtoffertjes f een kindvriendelijke studio rté veel camera's spelendenwijs ond? vraagd. 'We tasten het niveau»* het kind af en stellen wat vrag? Het is heel belangrijk wat het kindd zichzelf vertelt.' Hoewel slf loyaal zijn naar de dader, zij wel dat die waarschijnlijk wod gestraft. 'Kinderen willen vooral dJ het misbruik stopt. De straf vind* ze minder belangrijk.' De verhor? en de consistentie van het verte worden beoordeeld door desku"- digen, waarna wordt bekeken d het bewijs voldoende is voor# rechtszaak. Volgens de rechercheurs beken# de meeste daders. 'Het zijn g# doorgewinterde criminelen. MeeSl zijn het mensen die ziek zijn of r* goed in hun vel steken. Het haal kan wel anders worden als 5 een advocaat bij komt. Dan won# soms delen van verklaringen w# ingetrokken.' Alleen de verklap van het slachtoffer is meestal genoeg voor een rechtszaak. T# adviseren de politievrouwen stee-t offere altijd contact te zoeken me^ politie. 'Er is geen drempel. Jen* geen heel verhaal aan een volle ba' te houden bij een geüniforrneew agent of aan een telefoniste. B veel privacy en het voorkomen# iemand is totaal niet belangrijk- W is het goed te melden dat de halen van de slachtoffers die* politiecomputers staan, zijn ve#? deld met wachtwoorden. Allee1 rechercheurs die met de zaaK te-: zijn, kunnen deze informatie inz# Lees verder op pafF

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 2006 | | pagina 8