'Belasting dagtoerisme
geen goede ontwikkeling'
TESO: oplossing conflict VVV
Drietal vrijgesproken
van vernielen tuinhek
Weinig invloed weer
op museumbezoek
TEXELSE J courant
'Geen overtuigend bewijs'
'Verplaatsing haven is
enige goede oplossing'
Geknipte?
Logeerhuis
Texel
DINSDAG 3 OKTOBER 2006
Kets Dros over Ice Blast-affaire:
leer vervelend, niet alleen voor mij
persoonlijk, maar ook voor TESO en haar
medewerkers.
Geen goede ontwikkeling.' Zo
omschrijft TESO het voornemen
van de gemeente Texel om toeris
tenbelasting te gaan heffen voor
dagjesmensen. 'De belastingin
komsten gaan direct ten koste
van de koopkracht van de gast
op het eiland', zei Kees Dros. In
dezelfde vergadering sprak hij de
wens uit voor een oplossing van
het conflict tussen de WV en
TVL.
Dros: 'Een juiste toekomstvisie en
een strak kostenregime hebben er
toe geleid dat de prijsontwikkeling
van het bootkaartje van TESO zich
gunstig heeft kunnen ontwikkelen,
terwijl de service aanzienlijk is verbe
terd. Een recept dat zeer succesvol
is gebleken. Het zou voor Texel spij
tig zijn als door het heffen van een
extra belasting op het bootkaartje,
de opgebouwde positie teniet zal
worden gedaan.' Los van deze prin
cipiële bezwaren verwacht TESO
dat de tax voor dagtoeristen Texel
net veel zal opleveren. Volgens een
uwe schatting passeren jaarlijks
lOO.OOO dagjesmensen het loket.
Rob Wortel verwacht dat de extra
kosten die moeten worden gemaakt
om de belasting te innen dermate
hoog zijn dat de netto-opbrengst
uiteindelijk beperkt zal zijn.
In het verlengde daarvan sprak Dros
de wens uit dat het conflict tussen
de Texelse Vereniging van Logies-
verstrekkers (TVL) en bestuur en
directie van de WV vlot en con
structief worden opgelost. 'Met de
promotie van ons eiland als het
centrale en eenduidige doel'. 'TESO
en Texel zijn gebaat bij een goede
promotie van het eiland, gesteund
door alle Texelse ondernemers en
die in de toeristenbranche in het
bijzonder.' Later herhaalde Wortel
de oproep.
Parkeercapaciteit
Nadelig voor het Texelse imago is
de beperkte parkeercapaciteit in
Den Helder, stelde aandeelhouder
Henk de Lugt. Hij drong aan op
uitbreiding van de parkeercapaciteit
en had er zelfs vijf euro per dag voor
over. Wortel gaf aan op alle moge
lijke wijzen te hebben geprobeerd
meer parkeerplaatsen te creëren
en temperde de verwachting voor
een spoedige oplossing. Pas bij
de verplaatsing van de haven zal
er meer ruimte komen, ook voor
de gewenste extra voorrangsstro
ken. Hij temperde ook de hoop
op een spoedige aanleg van de
door Willem Sjeik Bakker voorge
stelde rotonde op het Molenplein,
als oplossing voor de gebrekkige
doorstroming bij de tweede ver
keerslichten. De gemeente Den Hel
der zit namelijk op zwart zaad. Nu
TESO bij het eventuele afblazen
van het PHH-gebouw wellicht niet
meer garant hoeft te staan, opperde
Bakker de suggestie dat TESO nu
garant kan staan voor financiering
van de rotonde. Wortel deed geen
toezegging, maar adviseerde Bak
ker om contact op te nemen met
de verantwoordelijk wethouder van
Den Helder.
Dokter Wagemaker
Geruchten dat de Dokter Wagema
ker tweemaal zoveel gasolie zou
verstoken als verwacht, onbestuur
baar zou zijn en de dienstregeling
niet kan uitvoeren, verwees Dros
naar het rijk der favelen. 'Mede
door inzet van de medewerkers is er
van deze somberheid niets terecht
gekomen. Het schip vaart uitste
kend binnen de uurdienstregeling
en het gasolieverbruik (hetzelfde
als de veel kleinere Schulpengat)
valt mee. Met andere worden: het
gasolieverbruik per vervoerde auto
is veel kleiner.'
Probleem vormt nog de rookpluim
boven het schip. Hoewel de uitstoot
binnen de normen valt. is de rook
TESO nog steeds een doorn in het
oog. Nu filters niet de gewenste
oplossing blijken, wil de bootdienst
het probleem verhelpen met elek
tronische inspuiting van brandstof.
Wortel verwacht daardoor nog eens
tien tot vijftien procent brandstof
te kunnen besparen. Dit systeem
wordt ingebouwd tijdens een onder
houdsbeurt in november. Ook wor
den de liften dan onder handen
genomen, omdat de verschillende
lampjes verwarring wekken. Tevens
zal een proef worden genomen met
milieuvriendelijke brandstof. Niet
met de voortstuwingsmotoren, want
de aanvoer van zulke hoeveelheden
stuit op problemen, maar met een
hulpmotor. Wortel kondigde aan dat
in 2007 een koper voor de Molengat
zal worden gezocht.
Convenant
Het is vooralsnog onduidelijk of
TESO het alleenrecht behoudt om
een veerdienst tussen Texel en De
Helder te onderhouden. Waar de
rederijen van en naar de andere
waddeneilanden inmiddels een con
venant met het rijk hebben afgeslo
ten, heeft TESO tot dusver de boot
afgehouden. Reden is dat de direc
tie verwacht dat onder de huidige
condities van het rijk de vergoeding
voor het gebruik van de haveninstal
latie dermate hoog zai uitpakken,
dat het bootkaartje de helft of zelfs
dubbel zo duur zal worden. 'Dan
maar niet het alleenrecht', aldus
Wortel. Toch toonde hij zich met
somber. 'Ik proef in Haarlem en Den
Haag steeds meer sympathie voor
die wonderlijke bootdienst tussen
De aandeelhoudersvergadering van TESO trok 354 bezoekers. In 2005 kreeg TESO
Texel en Den Helder. Ik sluit niet uit
dat er heel goede kansen voor ons
liggen. Betalen kan altijd nog. Vol
gend jaar bestaan we honderd jaar
en ik neem er met u een borrel op
dat dat er nog honderd worden.'
Op koers
Wat zorgelijk is dat de waarde
ring van de bootdienst door de
gebruikers in vergelijking met 2004
iets is gedaald. Texelaars gaven
TESO in 2005 een 7,2 (was 7,3) en
niet-Texelaars een 7,4 (was 7,8).
Volgens Wortel houdt dit verband
met de werkzaamheden en de ver
tragingen die daaruit voortvloeiden.
Hij verwacht dat nu de loketten
en andere aanpassingen op orde
zijn, de waardering weer zal stijgen.
Positief is het cijfer voor de prijs-
kwaliteitsverhouding, dat steeg van
een 7 naar een 7,4 en dat vooral
te danken is aan de tariefsverla
ging met tien procent. Inspreker
Leny Kikkert beklaagde zich over
de vervanging van het goedkopere
wintertarief door het in de zomer al
gehanteerde dal- en piektarief. Ze
becijferde dat reizigers die op vrij
dag. zaterdag, zondag en maandag
een los kaartje kopen 42 procent
duurder uit zijn, waardoor gasten
zich gedwongen voelen een meer-
rittenkaart te kopen. Ze vond dat
een dergelijk ingrijpend besluit in
overleg met het Toeristisch Ken
nisinstituut moet worden genomen.
Maar Wortel gaf aan dat de toe
nemende druk op de weekenden
buiten het hoogseizoen TESO geen
andere keus laten. Maar hij beloof
de in de toekomst te streven naar
een voorspelbare ontwikkeling van
de tarieven. Voor dit jaar verwacht
hij, vooral als gevolg van een grote
afschrijving op de Dokter Wage
maker. een brutoresultaat van -0,8
miljoen. In de jaren daarna zal het
resultaat neutraal zijn, waarna de
winst op termijn weer zal toenemen
en TESO voldoende liquiditeit kan
opbouwen voor de aanschaf van
de Dokter Wagemaker 2 en andere
benodigde investeringen. 'TESO ligt
goed op koers.' Met het oog op het
imago van de veerdienst schreef
de directeur geschiedenis met de
opmerking dat hij 'vervelend' vond
dat TESO de afgelopen jaren toch
zoveel winst had gemaakt. 'Want
we varen om te varen en niet om
de winst.'
Eer te na
'Kent u een ander bedrijf waar
het zijn van aandeelhouder en het
gebruik van de dienstverlening
samenvloeien?', gaf commissaris
Ria Kuip antwoord op de vraag
waarom zij TESO zo'n bijzonder
bedrijf vindt. 'En waar je aan de
schepen kunt zien hoe de Texelse
economie ervoor staat?' Ze ver
telde dat er aan de overkant met
afgunst naar TESO wordt gekeken,
voldoende reden voor haar om haar
termijn met vier jaar te verlengen.
Dat vonden ook 339 (van de 354
aanwezige) aandeelhouders, die
SSKSpï
Havenontwikkeling Den Helder
Sfcaöeschefs van het havengebied van Den Helder, met aan de noordoostzijde (nr. 9) de
pvenste lokatie voor de nieuyre veerhaven. iBmn tesoi
'Den Haag, laat ons niet zwemmen'
Verplaatsing van de veerhaven
i Den Helder is de enige goe-
fe oplossing om de bereikbaar
heid van Texel op een acceptabel
niveau te houden. Aldus sprak
Kees Dros, president-commissa
ris van TESO, in zijn openings
woord zijn steun uit voor de actie
om de Tweede Kamer zover te
Krijgen dat de verplaatsing van de
haven alsnog mogelijk wordt. Den
riaag laat ons niet zwemmen, is
het motto van de manifestatie op
3 oktober.
rond 2015 nieuwe toegangs
weggen worden gebouwd, dan
gebeurt dat waarschijnlijk voor een
Periode van vijftig jaar. 'De enig
!t|s'e plaats in Den Helder lijkt ons
an de kop van de oostzijde van de
marinehaven, waardoor het auto-
■erkeer van Texel en Den Helder
■an worden gescheiden en de kwa-
'eit van de dienstverlening ook
JJ de toekomst acceptabel blijft.'
Dfos deed namens de veerdienst de
aanbeveling aan de Tweede Kamer
oen om het gevraagde amende
ment op de PKB Waddenzee aan te
<len brengen
de Graaf en burgemeester
Geldorp nepen Texelaars tijdens de
j°ndvraag 0p om de protestactie op
Binnenhof met zoveel mogelijk
mensen kracht bij te zetten. Een
II f6|s met de Molengat naar Scheve-
W nin9en zit er niet in, omdat TESO
vindt dat zo'n actie teveel de nadruk
op het belang van de onderneming
legt, terwijl juist het maatschap
pelijk druk de parlementariërs van
het belang moet overtuigen. Na
de vergadering zegde Wortel aan
de redactie van deze krant toe dat
demonstranten gratis met de boot
zullen worden overgezet. Rabo-
bankdirecteur Ronald Bleeker toon
de zich na de vergadering bereid
een bus te sponsoren.
Wie mee wil en/of ideeën heeft
voor de actie, kan contact opnemen
met coördinator Frans Hopman
van de gemeente, tel. 362152 of
fhopman@texel.nl. Gisteren hadden
zich twaalf Texelaars aangemeld
en waren er de nodige suggesties
binnengekomen. Deelnemers ver
trekken 's morgens met de boot
van 7.00 uur, de bus vertrekt om
7.30 uur vanaf de veerhaven van
Den Helder, om vanaf 10.00 uur bij
het gebouw van de Tweede Kamer
aanwezig te zijn. Daar wordt een
schaapskooi met 20 schapen opge
steld, alsmede de Texeltruck, zodat
het eiland meteen wordt gepromoot.
Burgemeester Geldorp overhandigt
om 10.30 uur een petitie. De verga
dering van de Vaste Kamercommis
sie kan worden bijgewoond, maar
het is niet de bedoeling dat dit met
'toeters en bellen' gebeurt. Zonder
geldig identiteitsbewijs komt men
niet binnen. Om 12.00 uur vertrekt
de bus voor de reis terug.
Drie jongeren uit de Cocksdorp
zijn maandag door de Helderse
politierechter vrijgesproken van
het vernielen van een tuinhek.
De officier van justitie had tegen
elk van hen een boete van €160,-
geëist. De rechter was echter van
mening dat er wel wettig, maar
geen overtuigend bewijs was.
In de nacht van woensdag 17 op
donderdag 18 augustus 2005 ston
den een man (25), zijn zus (19) en
hun 19-jarige buurmeisje na een
avond stappen aan de Boodtlaan in
De Koog te wachten op een taxi. In
een melige en licht aangeschoten
bui gingen ze er met, naar eigen
zeggen, op de grond liggende plan
ken aan de haal. 'Het leek ons grap
pig met de planken aan de overkant
een hekje te bouwen', aldus één van
hen. En zo geschiedde het. Broer
en zus maakten zich druk om het
bouwwerk, terwijl het buurmeisje
toekeek en op de taxi wachtte.
De eigenaar van de planken ziet het
toch iets anders, bleek maandag
tijdens de zitting van politierechter
De Klerk. De man werd midden in
de nacht wakker, keek uit zijn raam
en zag het drietal zijn tuinhek slo
pen. 'Ze trapten tegen de planken,
trokken er aan en versjouwden ze
naar de overkant van de weg' ver
telde de man nog diezelfde nacht
aan de politie. Ook zijn aanwezige
vriendin vertelde hetzelfde verhaal
en, zij het pas enkele weken later,
ook zijn minderjarige dochter, die
de drie eveneens bezig zou hebben
gezien.
Voor officier van justitie Jongeling
was het een duidelijke zaak: afgaan
de op de verklaringen van de eige
naar van de planken staat vast dat
de drie, al dan niet dronken, zich die
nacht aan vernieling van het tuinhek
hebben schuldig gemaakt. Volgens
Jongeling is er 'geen enkele reden
aan te nemen dat de aangevers dit
hebben verzonnen'. Advocate L.
Stevens toonde zich daar echter niet
zo zeker van. 'Deze mensen hebben
al geruime tijd last van uitgaande
jongeren. Dat is erg vervelend, maar
TVL
Binnengesleept
De reddingboot Francine Kroesen
sleepte vnjdagmiddag de VD7 Jean-
netje, een voormalig IJsselmeerkot-
tertje (een zogeheten spekbak) de
haven van Oudeschild binnen. Het
schip was rond 13.00 uur in de pro
blemen gekomen op de mosselper
celen bij de Kaap. Het ankertouw
knapte en raakte in de schroef,
waardoor het schip, met twee pas
sagiers aanboord, onbestuurbaar
werd en op de droogte dreigde te
lopen De tros werd zaterdag door
een duiker uit de schroef verwij
derd.
(FöJo Beft Koning)
Anders zouden logiesverstrekkers
vanaf 2007 hun promotiebijdrage via
TVO betalen, liet de ondernemers
organisatie in een door de WV ver
spreidde verklaring weten. TVO wil op
die manier in ieder geval de promo
tie van het eiland waarborgen. VW-
voorzitter Hans van Heerwaarden liet
desgevraagd weten dat de promotie
met meteen in het geding was, maar
het zou ook niet te lang moeten duren
voordat TVL het geld zou overmaken.
De WV kon nog een beroep doen op
een positief resultaat uit het boekjaar
2005. Teisman noemde de opstelling
van TVO gisteravond voorbarig. 'Het
is natuurlijk eerst zaak dat TVO zelf
zijn bijdrage financieel rond krijgt.
Het lijkt er op dat willens en wetens
TVL en in het bijzonder onze leden
die geen ondernemer zijn buitenspel
worden geplaatst.'
De WV liet gistermiddag weten dat
het TVL-bestuur zichzelf buitenspel
aan het zetten is door geen bestuurs
lid naar de WV af te vaardigen. Enkele
bij functie genoemde TVL-bestuursle-
den zijn niet meer welkom in het VW-
bestuur, de rest van de bestuurders
kan volgens Van Heerwaarden nog
wel in het bestuur plaatsnemen.
Zowel de WV als TVL geeft aan
met elkaar in overleg te willen blij
ven om oplossingen te vinden. 'Maar
we zijn door de afspraken in de
mediation gedwongen te wachten
totdat de evaluatie is geweest', aldus
Teisman. 'Jundisch advies heeft ons
geleerd dat inbreken op de gemaakte
afspraken TVL en de WV een ver
mogen kost. Het is vervelend voor
onze leden, maar we moeten helaas
geduld hebben.'
aandeelhouders bij.
IFoto GenrO Vmmeman)
op de vraag of ze mocht blijven
'ja' antwoordden. Toch is ze niet
onomstreden. Ze is namelijk geen
aandeelhouder. Volgens de statuten
hoeft ze dat ook niet te zijn, maar
het sluit niet aan bij de 'folklore' van
TESO. 'Het zou mijn eer te na zijn',
aldus een aandeelhoudster. Kees
Dros legde uit dat Kuip al lang op
zoek is naar een aandeel, maar tot
dusver zonder succes.
Vervelend
Dros ging kort in op de Ice Blast-
affaire. waarbij hij werd beschuldigd
van poging tot oplichting, zich tij
delijk terugtrok als president-com
missaris en weer aantrad nadat hij
ontbrekend bewijsmateriaal had
geleverd en het OM de zaak sepo
neerde. 'Zeer vervelend, niet alleen
voor mij persoonlijk, maar ook voor
TESO en haar medewerkers.' Daar
na voldeed hij aan de toezegging
aan zijn overleden vader Cor Dros
om de zaal te verzoeken de oud
commissaris tijdens een minuut
stilte te gedenken.
Jan Wolkers
Jan Wolkers is bij de Tweede-
Kamerverkiezingen van woensdag
22 november opnieuw lijstduwer
voor de Partij voor de Dieren. Wol
kers staat op een onverkiesbare
29ste plaats tussen diverse andere
prominente Nederlanders. In 2004
was hij al lijstduwer voor de dieren-
partij bij de Europese parlements
verkiezingen. De Partij voor de Die
ren haalde toen en bij de vorige
verkiezingen in 2003 geen zetel,
maar verwacht deze keer wel in het
parlement te komen.
Klaas de Haan
stadsbeiaardier
Oud-Texelaar Klaas R.R. de Haan
is benoemd tot stadbeiaardier van
Heerenveen. Hij volgt in die functie
Mar Bruinzeel uit Diever op. De Haan
studeerde orgel en kerkmuziek aan
de conservatoria van Leeuwarden
en Utrecht en behaalde in 1997 het
diploma Uitvoerend Musicus aan
de Nederlandse Beiaardschool in
Amersfoort. De Haan is een veel
gevraagd gastspeler in binnen- en
buitenland en is beiaardier in Laren,
Rhenen, Bolsward en Slotermeer.
Hij won in Groningen de eerste
prijs op een internationaal concours
voor beiaardiers en is cantor van de
Spieghelkerk in Bussum en organist
van de PKN-kerk in Blaricum. Tot
zijn taken in Heerenveen behoren
onder meer de wekelijkse carillon
bespeling op de koopavond (don
derdag van 19.30 tot 20.30 uur).
Het Schipbreuk en Juttersmuseum
is opgenomen in het Volkswagen
Magazine van september 2006. Het
museum kreeg een zevende plaats
in de Top 10 van kleine, gekke
en vreemde alternatieven op de
standaard musea. De Top 10 is
niet voorzien van een begeleidend
artikel of foto van het museum Het
blad meldt wel dat nieuwe vondsten
blijven aanspoelen in het Schip
breuk en Juttersmuseum.
het kan niet zo zijn dat mijn cliënten
daar nu de dupe worden, terwijl ze
zelf niets vernield hebben.'
Voor de politierechter staat het vast
dat het hek vernield is en dat broer
en zus met de planken hebben
gesjouwd. Maar of ze het hek ook
daadwerkelijk hebben vernield, daar
is De Klerk niet van overtuigd. Daar
bij weegt zwaar dat broer en zus
nog geen half uur na het gebeurde
thuis door de politie zijn opgehaald.
De twee sliepen toen al. wat de
kans dat er 'een verhaal is afge
sproken' erg klein maakt. Toch ver
telden de twee op het politiebureau,
onafhankelijk van elkaar, een vnjwel
identiek verhaal.
De eis van de officier werd door
de rechter afgewezen. Hij besloot,
wegens gebrek aan overtuigend
bewijs, tot vrijspraak.
VERVOLG VAN PAGINA 1
Ruil- en verkoopmi
Dutch Beatles Mu:
Het afwisselen van het zeer war
me en regenachtige weer van de
afgelopen zomer heeft niet veel
invloed gehad op de bezoekers
aantallen van de Texelse musea.
De meesten zitten op of boven
het niveau van voorgaande jaren.
Ecomare zag de bezoekersaantal
len in de natte augustusmaand iets
oplopen. Er kwamen volgens een
woordvoerder 2,2 procent meer
bezoekers dan in augustus 2005.
In de warme julimaand was er nau
welijks een stijging. In totaal ligt
het aantal bezoekers 5.6 procent
hoger dan in 2005. Gisteren verwel
komde het centrum voor wadden en
Noordzee, dat jaarlijks zo'n 300.000
bezoekers trekt, de kwartmiljoenste
bezoeker. Dat was de Duitse Tatjana
Gorte die samen met haar partner
Michael Behmer een week op Texel
bivakkeert.
Het Maritiem en Juttersmuseum zag
afgelopen weekend de 50.000ste
bezoeker passeren. 'Daarmee lig
gen we op koers', aldus directeur
Esther Banki. Het MJM ontvangt
gemiddeld tussen de 60.000 en de
70.000 bezoekers per jaar. 'Bij het
regenachtige weer zagen we wel
wat meer mensen verschijnen, maar
bij mooi weer waren die er ook.
Mensen hebben het strand na een
paar dagen wel gezien. Volgens
haar was het belangrijk dat ze bij
's Heerenloo Noord-
Nederland, afdeling
Noorderhaven
Teammanager Heidi
Huiberts, 06 52538265
Rabobank 3031 06 360
het museum aan binnenactiviteiten
konden meedoen. De Oudheidka
mer. gemiddeld 7000 belangstellen
den per jaar. verwacht deze week
de 5000ste bezoeker.
Schipbreuk- en juttersmuseum Flora
verwacht binnenkort voor het eerst
de 25.000ste bezoeker te verwelko
men. De teller staat volgens jutter
Jan Uitgeest op het moment op
zo'n 24.000, evenveel als het totale
bezoekersaantal in 2004. 'Tijdens
het mooie weer zag je dat mensen
's ochtends of aan het eind van de
middag naar het strand gingen en
overdag ook nog wat anders gingen
doen. Wij hebben hier van de zomer
gemiddeld 125 tot 175 mensen per
dag gehad, daar had het weer geen
invloed op.' Uitgeest schat dat Flo
ra uiteindelijk op ongeveer 27.500
bezoekers uitkomt.
Het Luchtvaart en Oorlogsmuse
um Texel (LOMT) heeft tot nu zo'n
13.500 mensen de entree zien pas
seren 'We zijn zeer tevreden over
de toeloop', aldus voorzitter Theo
Witte. Hij verwacht uiteindelijk op
15.500 bezoekers uit te komen.
Welke invloeden de warme pn de
regenachtige dagen op het LOMT
hebben gehad, is volgens hem
moeilijk te zeggen. Het Agrarisch
en Wagenmuseum zag tijdens de
warme julidagen de bezoekersaan
tallen teruglopen. 'Toen hebben we
een flinke dip gehad', aldus voorzit
ter Klaas Eelman. 'Dat heeft voor
een achterstand gezorgd die de
maand augustus niet meer heeft
goed gemaakt.'
De terugloop is volgens hem ook
toe te rekenen aan het ontbreken
van een grote tentoonstelling zoals
de quiltexpositie die vorig jaar werd
gehouden. 'Maar die hebben we in
2007 weer.' Eelman verwacht dat
het Agrarisch en Wagenmuseum
dit jaar onder de 10.000 bezoe
kers blijft. Voorgaande jaren zat het
museum daarboven.