'Belasting dagtoerisme geen goede ontwikkeling' TESO: oplossing conflict VVV Drietal vrijgesproken van vernielen tuinhek Weinig invloed weer op museumbezoek TEXELSE J courant 'Geen overtuigend bewijs' 'Verplaatsing haven is enige goede oplossing' Geknipte? Logeerhuis Texel DINSDAG 3 OKTOBER 2006 Kets Dros over Ice Blast-affaire: leer vervelend, niet alleen voor mij persoonlijk, maar ook voor TESO en haar medewerkers. Geen goede ontwikkeling.' Zo omschrijft TESO het voornemen van de gemeente Texel om toeris tenbelasting te gaan heffen voor dagjesmensen. 'De belastingin komsten gaan direct ten koste van de koopkracht van de gast op het eiland', zei Kees Dros. In dezelfde vergadering sprak hij de wens uit voor een oplossing van het conflict tussen de WV en TVL. Dros: 'Een juiste toekomstvisie en een strak kostenregime hebben er toe geleid dat de prijsontwikkeling van het bootkaartje van TESO zich gunstig heeft kunnen ontwikkelen, terwijl de service aanzienlijk is verbe terd. Een recept dat zeer succesvol is gebleken. Het zou voor Texel spij tig zijn als door het heffen van een extra belasting op het bootkaartje, de opgebouwde positie teniet zal worden gedaan.' Los van deze prin cipiële bezwaren verwacht TESO dat de tax voor dagtoeristen Texel net veel zal opleveren. Volgens een uwe schatting passeren jaarlijks lOO.OOO dagjesmensen het loket. Rob Wortel verwacht dat de extra kosten die moeten worden gemaakt om de belasting te innen dermate hoog zijn dat de netto-opbrengst uiteindelijk beperkt zal zijn. In het verlengde daarvan sprak Dros de wens uit dat het conflict tussen de Texelse Vereniging van Logies- verstrekkers (TVL) en bestuur en directie van de WV vlot en con structief worden opgelost. 'Met de promotie van ons eiland als het centrale en eenduidige doel'. 'TESO en Texel zijn gebaat bij een goede promotie van het eiland, gesteund door alle Texelse ondernemers en die in de toeristenbranche in het bijzonder.' Later herhaalde Wortel de oproep. Parkeercapaciteit Nadelig voor het Texelse imago is de beperkte parkeercapaciteit in Den Helder, stelde aandeelhouder Henk de Lugt. Hij drong aan op uitbreiding van de parkeercapaciteit en had er zelfs vijf euro per dag voor over. Wortel gaf aan op alle moge lijke wijzen te hebben geprobeerd meer parkeerplaatsen te creëren en temperde de verwachting voor een spoedige oplossing. Pas bij de verplaatsing van de haven zal er meer ruimte komen, ook voor de gewenste extra voorrangsstro ken. Hij temperde ook de hoop op een spoedige aanleg van de door Willem Sjeik Bakker voorge stelde rotonde op het Molenplein, als oplossing voor de gebrekkige doorstroming bij de tweede ver keerslichten. De gemeente Den Hel der zit namelijk op zwart zaad. Nu TESO bij het eventuele afblazen van het PHH-gebouw wellicht niet meer garant hoeft te staan, opperde Bakker de suggestie dat TESO nu garant kan staan voor financiering van de rotonde. Wortel deed geen toezegging, maar adviseerde Bak ker om contact op te nemen met de verantwoordelijk wethouder van Den Helder. Dokter Wagemaker Geruchten dat de Dokter Wagema ker tweemaal zoveel gasolie zou verstoken als verwacht, onbestuur baar zou zijn en de dienstregeling niet kan uitvoeren, verwees Dros naar het rijk der favelen. 'Mede door inzet van de medewerkers is er van deze somberheid niets terecht gekomen. Het schip vaart uitste kend binnen de uurdienstregeling en het gasolieverbruik (hetzelfde als de veel kleinere Schulpengat) valt mee. Met andere worden: het gasolieverbruik per vervoerde auto is veel kleiner.' Probleem vormt nog de rookpluim boven het schip. Hoewel de uitstoot binnen de normen valt. is de rook TESO nog steeds een doorn in het oog. Nu filters niet de gewenste oplossing blijken, wil de bootdienst het probleem verhelpen met elek tronische inspuiting van brandstof. Wortel verwacht daardoor nog eens tien tot vijftien procent brandstof te kunnen besparen. Dit systeem wordt ingebouwd tijdens een onder houdsbeurt in november. Ook wor den de liften dan onder handen genomen, omdat de verschillende lampjes verwarring wekken. Tevens zal een proef worden genomen met milieuvriendelijke brandstof. Niet met de voortstuwingsmotoren, want de aanvoer van zulke hoeveelheden stuit op problemen, maar met een hulpmotor. Wortel kondigde aan dat in 2007 een koper voor de Molengat zal worden gezocht. Convenant Het is vooralsnog onduidelijk of TESO het alleenrecht behoudt om een veerdienst tussen Texel en De Helder te onderhouden. Waar de rederijen van en naar de andere waddeneilanden inmiddels een con venant met het rijk hebben afgeslo ten, heeft TESO tot dusver de boot afgehouden. Reden is dat de direc tie verwacht dat onder de huidige condities van het rijk de vergoeding voor het gebruik van de haveninstal latie dermate hoog zai uitpakken, dat het bootkaartje de helft of zelfs dubbel zo duur zal worden. 'Dan maar niet het alleenrecht', aldus Wortel. Toch toonde hij zich met somber. 'Ik proef in Haarlem en Den Haag steeds meer sympathie voor die wonderlijke bootdienst tussen De aandeelhoudersvergadering van TESO trok 354 bezoekers. In 2005 kreeg TESO Texel en Den Helder. Ik sluit niet uit dat er heel goede kansen voor ons liggen. Betalen kan altijd nog. Vol gend jaar bestaan we honderd jaar en ik neem er met u een borrel op dat dat er nog honderd worden.' Op koers Wat zorgelijk is dat de waarde ring van de bootdienst door de gebruikers in vergelijking met 2004 iets is gedaald. Texelaars gaven TESO in 2005 een 7,2 (was 7,3) en niet-Texelaars een 7,4 (was 7,8). Volgens Wortel houdt dit verband met de werkzaamheden en de ver tragingen die daaruit voortvloeiden. Hij verwacht dat nu de loketten en andere aanpassingen op orde zijn, de waardering weer zal stijgen. Positief is het cijfer voor de prijs- kwaliteitsverhouding, dat steeg van een 7 naar een 7,4 en dat vooral te danken is aan de tariefsverla ging met tien procent. Inspreker Leny Kikkert beklaagde zich over de vervanging van het goedkopere wintertarief door het in de zomer al gehanteerde dal- en piektarief. Ze becijferde dat reizigers die op vrij dag. zaterdag, zondag en maandag een los kaartje kopen 42 procent duurder uit zijn, waardoor gasten zich gedwongen voelen een meer- rittenkaart te kopen. Ze vond dat een dergelijk ingrijpend besluit in overleg met het Toeristisch Ken nisinstituut moet worden genomen. Maar Wortel gaf aan dat de toe nemende druk op de weekenden buiten het hoogseizoen TESO geen andere keus laten. Maar hij beloof de in de toekomst te streven naar een voorspelbare ontwikkeling van de tarieven. Voor dit jaar verwacht hij, vooral als gevolg van een grote afschrijving op de Dokter Wage maker. een brutoresultaat van -0,8 miljoen. In de jaren daarna zal het resultaat neutraal zijn, waarna de winst op termijn weer zal toenemen en TESO voldoende liquiditeit kan opbouwen voor de aanschaf van de Dokter Wagemaker 2 en andere benodigde investeringen. 'TESO ligt goed op koers.' Met het oog op het imago van de veerdienst schreef de directeur geschiedenis met de opmerking dat hij 'vervelend' vond dat TESO de afgelopen jaren toch zoveel winst had gemaakt. 'Want we varen om te varen en niet om de winst.' Eer te na 'Kent u een ander bedrijf waar het zijn van aandeelhouder en het gebruik van de dienstverlening samenvloeien?', gaf commissaris Ria Kuip antwoord op de vraag waarom zij TESO zo'n bijzonder bedrijf vindt. 'En waar je aan de schepen kunt zien hoe de Texelse economie ervoor staat?' Ze ver telde dat er aan de overkant met afgunst naar TESO wordt gekeken, voldoende reden voor haar om haar termijn met vier jaar te verlengen. Dat vonden ook 339 (van de 354 aanwezige) aandeelhouders, die SSKSpï Havenontwikkeling Den Helder Sfcaöeschefs van het havengebied van Den Helder, met aan de noordoostzijde (nr. 9) de pvenste lokatie voor de nieuyre veerhaven. iBmn tesoi 'Den Haag, laat ons niet zwemmen' Verplaatsing van de veerhaven i Den Helder is de enige goe- fe oplossing om de bereikbaar heid van Texel op een acceptabel niveau te houden. Aldus sprak Kees Dros, president-commissa ris van TESO, in zijn openings woord zijn steun uit voor de actie om de Tweede Kamer zover te Krijgen dat de verplaatsing van de haven alsnog mogelijk wordt. Den riaag laat ons niet zwemmen, is het motto van de manifestatie op 3 oktober. rond 2015 nieuwe toegangs weggen worden gebouwd, dan gebeurt dat waarschijnlijk voor een Periode van vijftig jaar. 'De enig !t|s'e plaats in Den Helder lijkt ons an de kop van de oostzijde van de marinehaven, waardoor het auto- ■erkeer van Texel en Den Helder ■an worden gescheiden en de kwa- 'eit van de dienstverlening ook JJ de toekomst acceptabel blijft.' Dfos deed namens de veerdienst de aanbeveling aan de Tweede Kamer oen om het gevraagde amende ment op de PKB Waddenzee aan te <len brengen de Graaf en burgemeester Geldorp nepen Texelaars tijdens de j°ndvraag 0p om de protestactie op Binnenhof met zoveel mogelijk mensen kracht bij te zetten. Een II f6|s met de Molengat naar Scheve- W nin9en zit er niet in, omdat TESO vindt dat zo'n actie teveel de nadruk op het belang van de onderneming legt, terwijl juist het maatschap pelijk druk de parlementariërs van het belang moet overtuigen. Na de vergadering zegde Wortel aan de redactie van deze krant toe dat demonstranten gratis met de boot zullen worden overgezet. Rabo- bankdirecteur Ronald Bleeker toon de zich na de vergadering bereid een bus te sponsoren. Wie mee wil en/of ideeën heeft voor de actie, kan contact opnemen met coördinator Frans Hopman van de gemeente, tel. 362152 of fhopman@texel.nl. Gisteren hadden zich twaalf Texelaars aangemeld en waren er de nodige suggesties binnengekomen. Deelnemers ver trekken 's morgens met de boot van 7.00 uur, de bus vertrekt om 7.30 uur vanaf de veerhaven van Den Helder, om vanaf 10.00 uur bij het gebouw van de Tweede Kamer aanwezig te zijn. Daar wordt een schaapskooi met 20 schapen opge steld, alsmede de Texeltruck, zodat het eiland meteen wordt gepromoot. Burgemeester Geldorp overhandigt om 10.30 uur een petitie. De verga dering van de Vaste Kamercommis sie kan worden bijgewoond, maar het is niet de bedoeling dat dit met 'toeters en bellen' gebeurt. Zonder geldig identiteitsbewijs komt men niet binnen. Om 12.00 uur vertrekt de bus voor de reis terug. Drie jongeren uit de Cocksdorp zijn maandag door de Helderse politierechter vrijgesproken van het vernielen van een tuinhek. De officier van justitie had tegen elk van hen een boete van €160,- geëist. De rechter was echter van mening dat er wel wettig, maar geen overtuigend bewijs was. In de nacht van woensdag 17 op donderdag 18 augustus 2005 ston den een man (25), zijn zus (19) en hun 19-jarige buurmeisje na een avond stappen aan de Boodtlaan in De Koog te wachten op een taxi. In een melige en licht aangeschoten bui gingen ze er met, naar eigen zeggen, op de grond liggende plan ken aan de haal. 'Het leek ons grap pig met de planken aan de overkant een hekje te bouwen', aldus één van hen. En zo geschiedde het. Broer en zus maakten zich druk om het bouwwerk, terwijl het buurmeisje toekeek en op de taxi wachtte. De eigenaar van de planken ziet het toch iets anders, bleek maandag tijdens de zitting van politierechter De Klerk. De man werd midden in de nacht wakker, keek uit zijn raam en zag het drietal zijn tuinhek slo pen. 'Ze trapten tegen de planken, trokken er aan en versjouwden ze naar de overkant van de weg' ver telde de man nog diezelfde nacht aan de politie. Ook zijn aanwezige vriendin vertelde hetzelfde verhaal en, zij het pas enkele weken later, ook zijn minderjarige dochter, die de drie eveneens bezig zou hebben gezien. Voor officier van justitie Jongeling was het een duidelijke zaak: afgaan de op de verklaringen van de eige naar van de planken staat vast dat de drie, al dan niet dronken, zich die nacht aan vernieling van het tuinhek hebben schuldig gemaakt. Volgens Jongeling is er 'geen enkele reden aan te nemen dat de aangevers dit hebben verzonnen'. Advocate L. Stevens toonde zich daar echter niet zo zeker van. 'Deze mensen hebben al geruime tijd last van uitgaande jongeren. Dat is erg vervelend, maar TVL Binnengesleept De reddingboot Francine Kroesen sleepte vnjdagmiddag de VD7 Jean- netje, een voormalig IJsselmeerkot- tertje (een zogeheten spekbak) de haven van Oudeschild binnen. Het schip was rond 13.00 uur in de pro blemen gekomen op de mosselper celen bij de Kaap. Het ankertouw knapte en raakte in de schroef, waardoor het schip, met twee pas sagiers aanboord, onbestuurbaar werd en op de droogte dreigde te lopen De tros werd zaterdag door een duiker uit de schroef verwij derd. (FöJo Beft Koning) Anders zouden logiesverstrekkers vanaf 2007 hun promotiebijdrage via TVO betalen, liet de ondernemers organisatie in een door de WV ver spreidde verklaring weten. TVO wil op die manier in ieder geval de promo tie van het eiland waarborgen. VW- voorzitter Hans van Heerwaarden liet desgevraagd weten dat de promotie met meteen in het geding was, maar het zou ook niet te lang moeten duren voordat TVL het geld zou overmaken. De WV kon nog een beroep doen op een positief resultaat uit het boekjaar 2005. Teisman noemde de opstelling van TVO gisteravond voorbarig. 'Het is natuurlijk eerst zaak dat TVO zelf zijn bijdrage financieel rond krijgt. Het lijkt er op dat willens en wetens TVL en in het bijzonder onze leden die geen ondernemer zijn buitenspel worden geplaatst.' De WV liet gistermiddag weten dat het TVL-bestuur zichzelf buitenspel aan het zetten is door geen bestuurs lid naar de WV af te vaardigen. Enkele bij functie genoemde TVL-bestuursle- den zijn niet meer welkom in het VW- bestuur, de rest van de bestuurders kan volgens Van Heerwaarden nog wel in het bestuur plaatsnemen. Zowel de WV als TVL geeft aan met elkaar in overleg te willen blij ven om oplossingen te vinden. 'Maar we zijn door de afspraken in de mediation gedwongen te wachten totdat de evaluatie is geweest', aldus Teisman. 'Jundisch advies heeft ons geleerd dat inbreken op de gemaakte afspraken TVL en de WV een ver mogen kost. Het is vervelend voor onze leden, maar we moeten helaas geduld hebben.' aandeelhouders bij. IFoto GenrO Vmmeman) op de vraag of ze mocht blijven 'ja' antwoordden. Toch is ze niet onomstreden. Ze is namelijk geen aandeelhouder. Volgens de statuten hoeft ze dat ook niet te zijn, maar het sluit niet aan bij de 'folklore' van TESO. 'Het zou mijn eer te na zijn', aldus een aandeelhoudster. Kees Dros legde uit dat Kuip al lang op zoek is naar een aandeel, maar tot dusver zonder succes. Vervelend Dros ging kort in op de Ice Blast- affaire. waarbij hij werd beschuldigd van poging tot oplichting, zich tij delijk terugtrok als president-com missaris en weer aantrad nadat hij ontbrekend bewijsmateriaal had geleverd en het OM de zaak sepo neerde. 'Zeer vervelend, niet alleen voor mij persoonlijk, maar ook voor TESO en haar medewerkers.' Daar na voldeed hij aan de toezegging aan zijn overleden vader Cor Dros om de zaal te verzoeken de oud commissaris tijdens een minuut stilte te gedenken. Jan Wolkers Jan Wolkers is bij de Tweede- Kamerverkiezingen van woensdag 22 november opnieuw lijstduwer voor de Partij voor de Dieren. Wol kers staat op een onverkiesbare 29ste plaats tussen diverse andere prominente Nederlanders. In 2004 was hij al lijstduwer voor de dieren- partij bij de Europese parlements verkiezingen. De Partij voor de Die ren haalde toen en bij de vorige verkiezingen in 2003 geen zetel, maar verwacht deze keer wel in het parlement te komen. Klaas de Haan stadsbeiaardier Oud-Texelaar Klaas R.R. de Haan is benoemd tot stadbeiaardier van Heerenveen. Hij volgt in die functie Mar Bruinzeel uit Diever op. De Haan studeerde orgel en kerkmuziek aan de conservatoria van Leeuwarden en Utrecht en behaalde in 1997 het diploma Uitvoerend Musicus aan de Nederlandse Beiaardschool in Amersfoort. De Haan is een veel gevraagd gastspeler in binnen- en buitenland en is beiaardier in Laren, Rhenen, Bolsward en Slotermeer. Hij won in Groningen de eerste prijs op een internationaal concours voor beiaardiers en is cantor van de Spieghelkerk in Bussum en organist van de PKN-kerk in Blaricum. Tot zijn taken in Heerenveen behoren onder meer de wekelijkse carillon bespeling op de koopavond (don derdag van 19.30 tot 20.30 uur). Het Schipbreuk en Juttersmuseum is opgenomen in het Volkswagen Magazine van september 2006. Het museum kreeg een zevende plaats in de Top 10 van kleine, gekke en vreemde alternatieven op de standaard musea. De Top 10 is niet voorzien van een begeleidend artikel of foto van het museum Het blad meldt wel dat nieuwe vondsten blijven aanspoelen in het Schip breuk en Juttersmuseum. het kan niet zo zijn dat mijn cliënten daar nu de dupe worden, terwijl ze zelf niets vernield hebben.' Voor de politierechter staat het vast dat het hek vernield is en dat broer en zus met de planken hebben gesjouwd. Maar of ze het hek ook daadwerkelijk hebben vernield, daar is De Klerk niet van overtuigd. Daar bij weegt zwaar dat broer en zus nog geen half uur na het gebeurde thuis door de politie zijn opgehaald. De twee sliepen toen al. wat de kans dat er 'een verhaal is afge sproken' erg klein maakt. Toch ver telden de twee op het politiebureau, onafhankelijk van elkaar, een vnjwel identiek verhaal. De eis van de officier werd door de rechter afgewezen. Hij besloot, wegens gebrek aan overtuigend bewijs, tot vrijspraak. VERVOLG VAN PAGINA 1 Ruil- en verkoopmi Dutch Beatles Mu: Het afwisselen van het zeer war me en regenachtige weer van de afgelopen zomer heeft niet veel invloed gehad op de bezoekers aantallen van de Texelse musea. De meesten zitten op of boven het niveau van voorgaande jaren. Ecomare zag de bezoekersaantal len in de natte augustusmaand iets oplopen. Er kwamen volgens een woordvoerder 2,2 procent meer bezoekers dan in augustus 2005. In de warme julimaand was er nau welijks een stijging. In totaal ligt het aantal bezoekers 5.6 procent hoger dan in 2005. Gisteren verwel komde het centrum voor wadden en Noordzee, dat jaarlijks zo'n 300.000 bezoekers trekt, de kwartmiljoenste bezoeker. Dat was de Duitse Tatjana Gorte die samen met haar partner Michael Behmer een week op Texel bivakkeert. Het Maritiem en Juttersmuseum zag afgelopen weekend de 50.000ste bezoeker passeren. 'Daarmee lig gen we op koers', aldus directeur Esther Banki. Het MJM ontvangt gemiddeld tussen de 60.000 en de 70.000 bezoekers per jaar. 'Bij het regenachtige weer zagen we wel wat meer mensen verschijnen, maar bij mooi weer waren die er ook. Mensen hebben het strand na een paar dagen wel gezien. Volgens haar was het belangrijk dat ze bij 's Heerenloo Noord- Nederland, afdeling Noorderhaven Teammanager Heidi Huiberts, 06 52538265 Rabobank 3031 06 360 het museum aan binnenactiviteiten konden meedoen. De Oudheidka mer. gemiddeld 7000 belangstellen den per jaar. verwacht deze week de 5000ste bezoeker. Schipbreuk- en juttersmuseum Flora verwacht binnenkort voor het eerst de 25.000ste bezoeker te verwelko men. De teller staat volgens jutter Jan Uitgeest op het moment op zo'n 24.000, evenveel als het totale bezoekersaantal in 2004. 'Tijdens het mooie weer zag je dat mensen 's ochtends of aan het eind van de middag naar het strand gingen en overdag ook nog wat anders gingen doen. Wij hebben hier van de zomer gemiddeld 125 tot 175 mensen per dag gehad, daar had het weer geen invloed op.' Uitgeest schat dat Flo ra uiteindelijk op ongeveer 27.500 bezoekers uitkomt. Het Luchtvaart en Oorlogsmuse um Texel (LOMT) heeft tot nu zo'n 13.500 mensen de entree zien pas seren 'We zijn zeer tevreden over de toeloop', aldus voorzitter Theo Witte. Hij verwacht uiteindelijk op 15.500 bezoekers uit te komen. Welke invloeden de warme pn de regenachtige dagen op het LOMT hebben gehad, is volgens hem moeilijk te zeggen. Het Agrarisch en Wagenmuseum zag tijdens de warme julidagen de bezoekersaan tallen teruglopen. 'Toen hebben we een flinke dip gehad', aldus voorzit ter Klaas Eelman. 'Dat heeft voor een achterstand gezorgd die de maand augustus niet meer heeft goed gemaakt.' De terugloop is volgens hem ook toe te rekenen aan het ontbreken van een grote tentoonstelling zoals de quiltexpositie die vorig jaar werd gehouden. 'Maar die hebben we in 2007 weer.' Eelman verwacht dat het Agrarisch en Wagenmuseum dit jaar onder de 10.000 bezoe kers blijft. Voorgaande jaren zat het museum daarboven.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 2006 | | pagina 5