Samenwerking bouwers Volmolen c Van koudwatervrees naar collegialiteit en vertrouwen 'Het gaat scherp, maar wel recht' 'Blij dat het meeste werk op Texel is gebleven' TEXELSE 7 C(XjmnT r Rutten maakt 34 dakkapellen 1991: hoe Bouwcombinatie Texel naast werk greep P^jchioistuk Cor Rutten in zijn werkplaats, waar hij één van de 34 dakkapellen voor woningen in De Volmolen monteert. VRIJDAG 27 OKTOBER 2006 tetHoogenbosch (IBS) boort gaten voor het elektra, Nan Westerlaken [VI) sjouwt met cv-leidingen, Kees Verberne (Maarco Bouw) isoleert Is muren en Dennis Bakker, Simon Koopman en Jeroen Hemelrijk puin Bouwbedrijf) bouwen aan het dak. Normaal gesproken zijn ze oncurrenten van elkaar, maar nu even niet. Voor De Volmolen hebben 1 Kfj un werkgevers de handen ineen. Met succes, koudwatervrees heeft öatsgemaakt voor collegialiteit en vertrouwen. Ook drie schildersbedrijven hebben elkaar gevonden in De Volmolen, net als twee tegelzetbedrijven. En last but not least: HUT, de samen werking tussen architectenbureaus Honingh, Uriot en Texel. Kus Kuis =n snelle optelsom leert dat er zo'n Doj Texelse bedrijven actief zijn in De Dot* jimolen Het betreft niet alleen aannemers (13) die zich heb- en verenigd in Bouwgroep Texel, uk i navolging van dit samenwer- O'g ingsverband hebben ook instal- Puft fiebedrijven de koppen bij elkaar Mtros stoken en werken onder de naam Vj EVIN (Texelse Verenigde Instal- Bursj in het nieuwbouwproject. gelijk groot bouwproject niet vol doende capaciteit hebben en/of geen tijd en menskracht om ook nog de eigen klussen te kunnen uitvoeren Want de samenwerking in Dè Volmolen betekent niet dat de onderlinge concurrentie ineens verleden tijd is. 'We houden alle maal onze eigen winkel, maar lopen nu wel makkelijker bij elkaar bin nen', vertelt Paul Buijsman van Duin een strakke organisatie, een goede communicatie, coördinatie en ver trouwen. Vertegenwoordigers van de samenwerkende bouw- en ande re bedrijven zijn daarom op vaste tijden op de bouwplaats te vinden. Buijsman: 'Menno (Schuijl van IBS, red.) is hier elke week namens de installateurs om de puntjes op de i te zetten, Henk Zijm doet dat voor de schilders en Klaas Veenbaas voor de bouwers. We hebben van tevoren met elkaar afgesproken dat we er zijn voor dit werk. Alles grijpt hier in elkaar. We kunnen het ons niet veroorloven dat het ene bedrijf het andere vertraagt, ledereen moet zich aan de planning houden en tot dusver is dat goed gelukt. Met Stuk voor stuk bedrijven die van de nood een deugd hebben gemaakt. Want vrijwel allemaal zaten ze met het probleem dat ze voor een der- Volmolen staat in de steigers. De poortwachterwoningen, met daarnaast de ningen, komen in de afbouwfase. Bouwbedrijf. Siep Schellinger van bouwbedrijf Frans Zegel: 'Ik kom nu zó vaak in het kantoor van Duin, dat ik de kopjes onder het aanrecht makkelijker weet te vinden dan de eigen medewerkers.' Buijsman: 'De projectontwikkelaar vroeg vooraf of ik niet zenuwachtig zou worden als er zóveel verschillende busjes op de bouwplaats zouden rondrij den. Waarom zou ik? Het zijn toch allemaal Texelaars.' Bijna allemaal dan, want voor sommige disciplines ontbreekt het op het eiland aan voldoende specialisme of capaciteit voor een dergelijk groot project, dat e enkele bedrijven van de overkant zijn ingehuurd. Maar als het ook maar even kan, zijn de klussen aan Texelaars voorbehouden. Zóveel bedrijven bij elkaar vergt ie denkt dat bouwwerkzaam- 1iJ) Kien in De Volmolen alleen ter 139 ekke plaatsvinden, heeft het 14,9 lis. Systeembouw heeft ook hier 129 fin intrede gedaan. Veel con- 13,11 Üwcties worden tegenwoordig I2Ï ride werkplaats gemaakt. Voor- 2! sld zijn de dakkapellen op de 121 H rijtjeswoningen. In zijn schuur 103 nde Oorsprongweg in Eierland 3149 tfiroeft en lijmt Cor Rutten van et gelijknamige bouw- en tim- Rrbedrijf de een na de andere 9,Dakkapel in elkaar. 'Ik doe dit een half jaar. Texelaars weten 99 imper meer dat ik besta.' 9,9 109 Vrmaal gesproken maak ik één, 109 toguit twee dezelfde dakkapellen, 103 ^34. Dat is toch wel een verschil', lOifïelt Rutten, één van de onder- eners die zich hebben verenigd de Bouwgroep Texel die in De 14.il omoien actief is. 'Ik was één van 14.9 se laatste die er bij is gekomen. Van 11.3 tn vertegenwoordiger hoorde ik 109 fel ze nog niemand voor de dak- 12.9 bellen hadden. Zo'n klus moet je 14.0 ainemen voor het bedrag dat er 113 dor staat. Ik ben gaan rekenen. Dat best een lastig verhaal, omdat ik tg nooit zo'n serie heb gemaakt. 121 kt de eerste was ik wel een week «ag. Passen en meten en nog een sr, want het moet precies passen. I0.®»n ik helemaal zeker was, ben ik 10.3 srst al het hout voor de volgende San zagen en vervolgens monte- sn. Het is in feite een bouwpakket geworden. Een enkele dakkapel zet ik nu in één dag in elkaar. Een dub bele duurt twee dagen. Omdat die zó groot is dat hij hier niet door de deur past, monteer ik die buiten. Ik moet er nog eentje. Het is wachten op een paar mooie dagen. In het begin was ik er niet zeker van of ik het hoge bouwtempo in De Vol molen zou kunnen bijhouden. Maar een half jaar verder lig ik goed op schema en over anderhalve week kan ook de laatste op de dakcon structie worden gemonteerd. Het was een mooie klus en het is geen moment saai geworden, maar ik ben ook wel blij dat ik straks weer eens iets anders kan doen.' Rutten is goed te spreken over het nieuwbouwproject. 'Het belangrijk ste is dat het meeste werk op Texel is gebleven. Als het naar de over kant zou zijn gegaan, zouden ver schillende bouwbedrijven het vol gens mij nu niet makkelijk hebben gehad. De samenwerking verloopt goed. ledereen gaat ervoor en dan kun je samen mooie dingen doen. Als ieder voor zich zou werken, dan kun je het wel vergeten.' Vanaf het erf van Rutten verhuizen de dakkapellen naar de schuur van Klaas Veenbaas. 'Hij heeft meer opslagruimte, zodat de schilders er meerdere tegelijk kunnen schilderen en daarna de dakbedekking erop kan worden gemonteerd.' Vervol gens gaan ze naar de Volmolen, om op het dak te worden gemonteerd. zóveel bedrijven heb je ook de zorg voor de ander en je moet wat voor elkaar over hebben. We passen op elkaar. Dat betekent bijvoorbeeld dat als een medewerker van het ene bedrijf ziet dat iemand van een ander een missertje maakt, in zo'n geval meteen een seintje geeft. Daarmee voorkomen we dat we achteraf moeten breken en dat iedereen naar elkaar gaat wijzen. Dan ontstaat er een sneeuwbalef fect en kun je de goede sfeer wel vergeten.' Strakke afspraken Maar op de bouwplaats is de sfeer is goed en worden de handen flink uit de mouwen gestoken. Duide- Dennis Bakker, Simon Koopman en Jeroen Hemelrijk van Duin Bouwbedrijf werken aan de daken. lijk zichtbaar zijn de verschillende bouwfasen waarin het project ver keert. Waar de zogeheten poort wachterwoningen op de hoek behoorlijk ver zijn gevorderd, wordt verderop aan de tussenwoningen nog druk geïsoleerd, gemetseld en geboord. Waar de bouwers flink aan hebben moeten wennen, is de omgang met de kopers of huurders. Schellinger: 'Als we normaal iets voor een par ticulier bouwen, dan zijn we blij als Samenwerken is niet nieuw voor Rutten. 'Ik heb een eenmansbedrijf, maar heb mijn aannemerspapie ren en al verschillende woningen gebouwd, onder meer vakantiewo ningen in de Dennen. Ais timmer man metsel ik wel eens een bin nenmuur, maar aan dakbedekking en dat soort dingen waag ik me niet. Voor dat soort dingen werk ik dan samen met bedrijven die daar weer goed in zijn. Maar ik maak ook kozijnen, een aanbouw, een serre en andere voorkomende klus sen.' Vóór hij zeventien jaar gele den voor zichzelf begon, werkte hij onder meer bij verschillende bedrij ven, onder meer bij Cor Timmer in Oosterend. 'Werken en leren heb ik altijd gecombineerd. Toen ik samen met Paul Buijsman een opleiding volgde, jutte onze docent ons op om een aannemerscursus te vol gen. We namen de uitdaging aan. Maar dat betekende wel dat we vier jaar lang twee avonden in de week naar de overkant moesten en pas de volgende morgen terug. Een heel verbond, maar we hebben het diploma beiden wel op zak. Het is jammer dat de bouwopleiding uit het Texelse onderwijs is verdwenen. De jeugd is de toekomst en als ik zo om me heen kijk, dan lopen er heel wat vaklui naar hun pensioen. Jongelui die het vak in willen, raad ik aan bij het TOC in Den Helder te gaan kijken. Daar hebben ze een goede bouwopleiding.' Piet Hoogenbosch van IBS boort gaten voor het leidingwerk. ze met een tekening voor bijvoor beeld de keuken komen. Maar hier absoluut niet. We werken volgens strakke afspraken en er zijn scherpe deadlines gesteld. Dat moet wel bij zo'n groot project.' Wijzend op een stapeltje bouwtekeningen. 'De rode lijnen zijn meer- of minderwerk. Dat is van tevoren afgesproken en voe ren we uit. Als we tijdens de bouw nog aan allerlei nieuwe wensen zou den moeten voldoen, dan wordt het onwerkbaar. Maar als je gewend bent om de klant ter wille te zijn, dan is dat best frustrerend. Hier kan het echter niet anders.' De grootschalige aanpak, waarbij veel gelijksoortige huizen worden gebouwd, betekent dat er veel serie matig wordt gewerkt. Piet Hoogen bosch kan er niet mee zitten. 'Ik werk hier nu een week of twee, drie. Het is leuk, al zou het best kunnen dat ik over een tijdje wel weer eens wat anders wil.' Centen verdienen Over de samenwerking met de pro jectontwikkelaar is Buijsman goed te spreken. 'Ik kan niet ontkennen dat ik in het begin wat sceptisch was. Dat kwam ook uit ervaringen in het verleden, met andere ontwikkelaars. Als aannemer zit je doorgaans aan het eind. Vaak is het zo dat degene die het meest om werk verlegen zit, het laagst inschrijft. Bepaalde kostenposten, zoals de afschrijving op kantoor- en kantine-units, wor den dan voor het gemak maar niet meegenomen. Hier worden die wél doorberekend. In De Volmolen zijn we als bouwers vroeg ingestapt en trekken de ontwikkelaars en bou wers van begin af aan met elkaar op. We zijn naar elkaar toegegroeid en leren van het proces. Natuurlijk moeten wij bouwen voor een afge sproken prijs. Dat gaat scherp, maar wel recht. Daarmee bedoel ik dat we eerlijk met elkaar omgaan. Het betekent dat als we goed ons best doen en geen fouten maken, we hier allemaal een paar centen kun nen verdienen. Daarvoor wordt van iedereen wel een grote inspanning gevraagd en moet uiterst efficiënt worden gewerkt. En we zullen met onze leveranciers moeten strijden. Dat kan, want het gaat om grote hoeveelheden materiaal.' Top Over de achttien twee-onder-een kappers, waarvan de verkoop nog niet wil vlotten, wordt wel gezegd dat ze duur zijn. Buijsman: 'Als je kijkt naar wat voor kwaliteit daar wordt gebouwd, dan durft ik te stel len dat die woningen niet duur zijn. Het zijn prachtige ontwerpen en de materialen zijn van hoge kwaliteit. De eisen die tegenwoordig wor den gesteld zijn hoog. Een grotere spouwbreedte, zuinige cv-ketel en glas met een hogere isolatiewaar- de, om maar wat te noemen. Je zou zo'n woning met het grootste gemak kunnen uitkleden. Een zinken gootje, goedkope kwaliteit kozijnen, etc Maar hier is afgesproken om de kwaliteit in tact te laten. Goede woningen met een mooie uitstraling. Het wordt echt top. Deze woningen vergelijken met bestaande wonin gen. dat is appels met peren verge lijken. Wie overigens een bestaand huis koopt, hou ik niet tegen. Want dan moet er toch worden verbouwd en daarvoor kloppen ze alsnog bij de aannemerij aan. Maar als je dan de uiteindelijke investering verge lijkt, dan weet ik niet wie duurder uit is. Hier krijgen de kopers waar voor hun geld.' Over de verdeling van het werk zijn de bouwers tevreden. 'Voor elk onderdeel staat een bedrag. Daar moeten we het voor doen. Straks komen we in de afbouwfase. We sturen dan een mailing rond naar onze collega's en wie interesse heeft kari zich aanmelden. Cor Rutten, die straks klaar is met de dakkapellen, zou bijvoorbeeld de binnendeuren kunnen aftimmeren. Het mooie van deze samenwerking is ook dat als Duin bijvoorbeeld ergens anders de handen vol heeft, een collega het op kan pakken. Zo is Bruin Weijers hier bijvoorbeeld een weekje langer aan het werk dan gepland. Daar door kan het werk doorgaan en dat komt IBS weer goed uit.' Gerard Timmerman Waar Bouwgroep Texel in de De Volmolen nu succesvol is, liep het met een eerder samenwerkings verband van Texelse aannemers mis. Bouwcombinatie Texel was in 1991 wel de laagste inschrijver voor realisatie van de ambitieuze nieuwbouwplannen van Ecomare, maar greep naast het werk, dat uiteindelijk na3r de Friese aan nemers Draisma ging. De affai re deed destijds een hoop stof opwaaien. Het uitbreidingsplan dat architect Vegter uit Leeuwarden voor het zeehondencentrum had ontworpen loog er niet om. Het bezoekersaan tal was in drie jaar tijd gestegen van 130.000 naar 200.000. 'We barsten uit ons jasje', zei toenmalig direc teur Jan Kuiper. Met de uitbreiding van de vogelopvang, het restaurant, de educatieve vleugel en extra kan toorruimte was naar schatting 1300 vierkante meter en twee miljoen gulden gemoeid. Om te voorkomen dat grote over- kantse bedrijven met het werk aan de haal zouden gaan, staken lokale aannemers de koppen bij elkaar. Er zou een Texelse bouwcombina tie worden opgericht, echter alleen voor projecten die te groot waren om door de individuele bedrijven te worden uitgevoerd. Het lokale initi atief werd gedragen door de politiek en had ook de steun van toen malig burgemeester Schipper, die tevens deel uitmaakte het bestuur UIT 119 JAAR TEXELSE COURANT van de Stichting Texels Museum, die opdracht gaf tot het werk. Op 8 november tekende de betrokken bednjven een zogeheten voorover eenkomst, maar het regelen van een vestigingsovereenkomst werd op de lange baan geschoven. Dus van een werkelijk gevestigde combinatie was geen sprake toen de architect op 4 juni 1991 de uit nodigingen verstuurde om voor dit project in te schrijven. Een feit dat door de Texelse aannemers ech ter niet als een belemmering werd gezien. Immers, deze formaliteiten zouden met gemak voor het begin van de bouw kunnen worden gere geld. Dat bleek een fundamentele beoor delingsfout. De voorschriften stel len namelijk dat een bedrijf op het moment van de aanbesteding wél aan de vestigingseisen moet vol doen. Er was nog een ander pro bleem, toen duidelijk werd dat het om een project ging van minder dan twee miljoen gulden. Zeker vier van de zeven bij de combinatie betrok ken aannemers meenden dit werk ook individueel te kunnen doen. De architect werd hierop gewezen, maar niet één van de aannemers werd uitgenodigd. Ook burgemees ter Schipper zou erop zijn gewe zen dat niet de combinatie, maar een of meer individuele aannemers voor het werk uitgenodigd moes ten worden. Maar de burgemeester bleef erbij dat het werk wegens de grootte en gecompliceerdheid met meer kans op succes door de com binatie kon worden uitgevoerd. De betrokken bedrijven protesteerden niet, in de veronderstelling dat het werk wel naar de combinatie zou gaan. Bij de aanbesteding kwa men deze met 1,7 miljoen gulden als laagste uit de bus. Tijdens de aanbestedingsbijeenkomst deed Jaap Drijver, met goedvinden van de andere partners, een poging het werk alsnog aan hem. in plaats van aan de combinatie gegund te krij gen. Maar daar werd niet op inge gaan. Tijdens dezelfde bijeenkomst constateerde de architect dat de combinatie 'lucht' was. De groot ste opschudding ontstond echter om een andere reden. In de brief van de architect aan het bestuur van de stichting, stond letterlijk dat de combinatie niet zou beschikken over 'voldoende technische, finan ciële en organisatorische kwalitei ten'. De aannemers voelden zich op hun ziel getrapt. Pas later werd bekend dat dit niet letterlijk moest worden genomen, maar dat het om juridische redenen was gebezigd De affaire was aanleiding tot een hoofdartikel in de Texelse Courant en werd voor de Raad van Arbitrage gebracht. Deze was van oordeel dat de stichting in redelijkheid heeft moeten besluiten het werk niet te gunnen aan de bouwcombinatie. Over de aantijging dat de combina tie niet gekwalificeerd zou zijn, gaf de Raad geen oordeel. Achteraf was het wellicht maar goed dat de bouwcombinatie er niet in was geslaagd als laagste in te schrijven voor het kazernegebouw van de Joost Dourleinkazerne. Als dat wel zou zijn gelukt, zou bij de aanbesteding zijn gebleken dat het bedrijf niet over de vereiste vestigingspapieren beschikte. Öat zou volgens de Texelse Courant 'de afgang van de eeuw' hebben bete kent. want burgemeester Schipper had hevig gelobbyd om het werk op Texel te houden. Het zou er waar schijnlijk wel toe hebben geleid dat de combinatie voor de inschrijving van EcoMare de papieren wél in orde zou hebben Jaap Drijver, met de kennis van nu, over de affaire: 'Achteraf gezien had den we een stroman moeten inhu ren, die de vereiste vakdiploma's beschikbaar zou hebben gesteld. Maar dat was te kort dag. Probleem was ook dat we al dat soort dingen in de avonduren moesten uitzoe ken, want overdag hadden we ons gewone werk.'

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 2006 | | pagina 7