n Ford Mustang van Hamburg naar Shanghai 'Verdwaald in woestijn voel je je heel alleen' TEXELSE g COURANT Haak en Gedikink stoppen beheer dorpshuis De Waal 'Voor ons is de geest uit de fles' DINSDAG 31 OKTOBER 2006 «arvan wkant A*ni <x*^ VAKANTIES VOOR LICHAMELIJK GEHANDICAPTE MENSEN Nikadel 21 1796 BP De Koog Tel. 32 70 25 Rabobank 36.25.73.360 Hamburg naar Shanghai. Een monsterrit voor oldtimers Wer 13000 kilometer. Adam de Boer, die de reis samen met Slvia Witte in zijn Ford Mustang uit 1965 heeft gemaakt, wilde zó graag dat hij er zelfs zijn baan voor opzegde. Ze kijken erug op een avontuur van 77 dagen via een route die hen ioor Duitsland, Polen, Kaliningrad (voorheen Konigsbergen), jtouwen, Letland, Estland, Rusland en Mongolië naar China oerde. Een rit die letterlijk vol valkuilen zat, maar die met acces is volbracht. 'Op de landkaart zie je dat het een heel aik is, maar pas als je er doorheen rijdt, merk je hoe groot en het is. Maar wij hebben het meegemaakt!' toespraken en ellenlange wacht tijden. Van mij hoefde dat allemaal niet, het ging mij om de rit.' Er verschenen 40 teams aan de start. Variërend van een A- en een B-Ford uit 1928/1930 tot een Jaguar E-Type 1968 en van een Volvo brandweerauto en Mercedes vrachtauto uit 1960 tot een lelijke eend in besteluitvoering. We wer den begeleid door een reparatie-en bagagewagen, auto's van de ral lyleiding, een medisch team, came- ce woonkamer van Adam de Boer een enorme berg spullen. 'Nog üt aan toegekomen om het op te nen. Dit hadden we mee op reis. ce we het in die Mustang hebben inregen, is me nog een raadsel.' ös trekt hij de Shanghai Daily tus- ;-,een stapel vandaan. Prominent de voorpagina een foto van de xd Mustang die door de straten Shanghai rijdt. 'Een van de ifcte souvenirs die ik eraan heb lerhouden.' Inmiddels zijn er ook sn boek en een film over de reis ■rschenen. 'Als kind leerden wij op ;hool plaatsnamen, bijvoorbeeld bdiwostok. Een aparte naam met sn leuke klank, aan de andere ïit van de wereld. Ik droomde van om daar eens heen te rijden. hadden toch een taxibedrijf. e<aas was het toen geen haalbare art.' Zijn tijd zou later komen. In sn clubblad las hij over de rit naar anghai. 'Nieuwsgierig belde ik ia de redactie voor meer infor- Zij verwezen mij naar een ütse organisatie. Zij hadden deze oedacht in verband met het zus- gadjubileum van deze steden, achtig jaar geleden was de rit in ngekeerde richting gereden. Op tocht zijn een bijrijder, co- t, navigator en handige hulp sn overbodige luxe. Bovendien het met z'n tweeën veel leuker ai alleen. Ik wist dat Silvia Witte, sn goede vriendin, graag een reis nor het voormalige Oostblok wilde aken. Haar werkgever, de VEM, rekte gelukkig mee. Zelf kon ik isximaal drie maanden onbetaald sgblijven, anders moest ik uit snst. Aangezien de reis 77 dagen en er veel voorbereidingen vast zaten, heb ik mijn baan Belgische garage vooraf veel worden gere- 'Allereerst de autokeuze: mijn Chevrolet Bei-Air uit 1959, meest afwijkt van wat men in kent. of de Ford Mustang, ik al acht jaar in de stalling, de Chevrolet was uitbe- voor het Hernieuwd Jawoord mgement van de WV, werd het iMustang. Ik had er zelf wat aan gleuteld, maar voor zo'n grote smoest er veel meer gebeuren. had ik in december de auto op 1 april zou zijn, zodat ik nog een tijdje proefrijden. Maar de monteur tijd. Dus ben ik naar een in België gereden, ook rallywagens prepareert en de monteur zelf rallyrij- s.' Daar werd onder meer de verhoogd, kreeg de auto vaardere bladveren, nieuwe beschermingsplaten Adam de Boer en Silvia Witte, hier kamperend onderweg, kookten in afgelegen streken regelmatig hun eigen potje. onder de motor en versnellingsbak, een nieuwe benzinetank, elektroni sche ontsteking en een fijnmazige radiateur. Met het oog op de ver wachtte hitte in de Gobi woestijn in Mongolië, waar het meer dan veertig graden Celsius kan worden, ook een koeler voor de motorolie en de versnellingbak. Toen we er waren regende het. Maar dat weet je niet van tevoren.' Het voornoem de betrof slechts een deel van alle ingrepen. 'Het lukte maar nét om de auto op tijd klaar te krijgen.' Van kust tot kust 'Toen de reis op 29 mei officieel in Hamburg begon, hadden wij er vanaf Texel al drie dagen opzitten. Eigenlijk zijn wij dus het enige team dat van kust tot kust is gereden. In Hamburg ging de start gepaard met een hoop TV-aandacht, commercie, i 13000 kilometer Wie China bezoekt, kan niet aan de Chinese Muur voorbijgaan. c Boshuis werd zondag bijzijn afscheid als brandweerman verrast door de aanwezigheid een oude Magirus-Deutz waarop hij 36 jaar geleden zijn carrière begon. denbrand bij hotel de Pelikaan ■tfde de melding die brandweer- Ad Boshuis zondagmiddag :P zijn pieper zag verschijnen. Nu is het echt', dacht Boshuis en "side zich naar de kazerne. Daar 'f hij geen gehaaste collega's, ^ar lachende gezichten. 60-jarige Boshuis draaide afge- JPen weekend zijn laatste dienst dat werd op bijzondere wijze floten, in de kazerne trof de chauffeur tot zijn verrassing geen Texelse brandweerwagen, maar een brandweerwagen uit 1965 waarop hij ruim 36 jaar geleden in Hoorn zijn loopbaan begon. 'Een Magirus- Deutz die door iemand uit Zwaag is gerestaureerd. Hij had hem uitge leend aan de Texelse brandweer.' Boshuis was 25 jaar vrijwilliger bij de Hoornse brandweer. Elf jaar geleden kwam hij bij de Texelse brandweer nadat hij voor zijn werk voor de na hun zestigste niet meer mogen worden ingezet. 'Je weet dat je weg moet, maar ik heb het er moeilijk mee gehad. Maar de wijze waarop ze afscheid van me hebben geno men, is wel een grote pleister op de wonde.' Boshuis werd zondag met de Magirus-Deutz voor een hapje en een drankje naar de Peli kaan gereden. Helemaal weg gaat hij ook weer niet. Hij blijft lid van de personeelsvereniging, betrokken bij de oefenavonden en het opknappen van de oude Bedford. Zondagochtend werd Boshuis voor het laatst voor een inzet opgepiept. Bij de Smulpot was een rookmel der afgegaan. De oproep had een symbolisch karakter; hij werd door zijn zoon Aryan, die bij de meldka mer in Alkmaar werkt, verstuurd. De branden bij hotel Kogerhoop in De Koog. de boerderij van Hopman op Ongeren, het huis van Tromp aan de Schilderweg en de schuur van Dirk Slik zijn hem het meest bijgebleven. Dat geldt ook voor de branden in bos en duin. Een brand bij het Turf- veld was zijn eerste natuurbrand. 'Toen heb ik op rubberen laarzen en met een korte broek meegeholpen het vuur te bestrijden. Mijn benen waren helemaal stuk, maar ik had toen nog nooit een natuurbrand meegemaakt.' In Hoorn maakte Aryan het ooit spannend voor zijn vader. Boshuis werd opgepiept, haastte zich naar zijn dienstfiets van de brandweer, maar greep mis. Zijn zoon was er al mee vertrokken naar de kazerne. Toen moest ik rennen om op tijd te zijn. Dat lukte gelukkig wel, omdat we dichtbij de kazerne woonden.' hangertje dat ik van mijn zus kreeg heb ik toch maar bij me gehouden en onderweg hebben we een Sint Nicolai-plaatje, de Russisch-ortho- doxe tegenhanger, gekocht. Baat het niet, dan schaadt het niet.' Granaten raploeg, verslaggever (op Harley Davidson) en fotograaf. Een bont gezelschap van directeuren en cap tains of industrie, een self made man, een acteur, een tandarts, huis artsen en fysiotherapeuten. Allen Duitsers behalve wij en een aanne mer uit de Achterhoek. Met startnummer 13 was ik niet echt blij. Ik wil met zeggen dat ik bijgelo vig ben, maar het Sint Christoffel- van de reis is gemaakt, is een sterk staaltje van improvisatie te zien. Voor het verslepen van de Citro enbus wordt een metalen mast uit de berm getrokken, waarna er aan weerskanten van de pijp een trek- punt wordt gelast. Verbanningsoord 'Bij Siberië denk je vaak aan sneeuw, ijs en ellende, maar in de zomer is het er prachtig. Onafgebroken stukken groen, gras en bomen. Af en toe een dorpje, die als verban ningsoord zijn gesticht. Nog niet zo oud. Vijftig tot tachtig jaar, zonder veel historie. Soms nog vol stand beelden van Lenin. Vijftig kilometer voor de grens van Mongolië zagen we het landschap snel veranderen, de bevolking en de huizen.' De communicatie met de plaatse lijke bevolking verliep moeilijk. 'Na de Oeral waren er veel taalproble men. Een menukaart lezen is een probleem. We bestelden bijvoor beeld borsjt, rode bietensoep. Zo lekker als de eerste keer heb ik het niet meer gegeten. En ze hadden ook zoute haring. Maar dan met gekookte aardappelen. In Mongolië kookten we zelf. We hadden voor zeven dagen proviand mee. Vijf was nodig en twee voor reserve. Want je kunt in die woestijn echt ver dwalen. Vier auto's zijn inderdaad Zoveel armoede als we onderweg gezien hebben. Bijvoorbeeld een man die leeft in een kamer ter grootte van een flinke trapkast. Ik kan niet inschatten in hoeverre hij voor de begrippen daar arm is. Hij had kleren en te eten. Maar of De route, van Hamburg naar Shanghai. het nu Siberië, Mongolië of Chi na is, het ziet er allemaal even smerig, haveloos en triest uit. Van milieubescherming hebben ze niet gehoord. Zoveel troep als we langs de wegen hebben gezien.. We heb ben toch natuur genoeg, zeggen ze daar. Gastarbeiders komen daar uit Moldavië. Ze verdienen weinig en hebben geen sociale verzeke ring. Valt er iemand van de steiger, dan nemen ze gewoon een ander. Doen ze niet moeilijk over. Wat ze niet kunnen is zelf denken. Er. is altijd voor ze gedacht. In de tijd van de tsaar hadden ze niets in te brengen, tijdens het communisme werd alles van bovenaf geregeld en na de omwenteling zijn ze nog niet ingesteld op eigen initiatief. Onder nemersschap zie je wél langs de 'snelweg'. Allerlei stalletjes met kof fie, vis, souvenirs en andere spullen. Die mensen tonen initiatief en zijn aardig. Ze weten dat je bij handel moet lachen. Maar bestel je in een wegrestaurant koffie of eten, dan zijn ze sacherijnig. Serveerster is in hun ogen een ondergeschikt beroep. Ze doen het dus eigenlijk met tegen zin.' Chinese Muur Het is maar een greep uit de talrijke anekdotes over de reis. 'Een fantas tische ervaring. Deze reis wilde ik als kind al maken Vaak denk je erover en daar blijft het bij. Maar dit is en blijft bijzonder. Neem bijvoorbeeld deze glazen bol', houdt hij een van binnen beschilderde bol omhoog. 'Aan de onderkant zit een gat en daardoor heen is hij met een krom penseel tje beschilderd. Een scheepje in de fles, maar dan anders. Gekocht op de Chinese Muur, in de stromende regen. Later kwam ik er meer tegen, maar niet goedkoper. Ik ben redelijk goed in afdingen, van alles ongeveer tweederde. Veel spullen, onder meer namaak-elektronica, gaat er voor een habbekrats weg De ontvangst in China heeft veel indruk gemaakt. 'We werden binnen gehaald alsof we het land hadden bevrijd. Toen we een rondrit maakten in Datong, een stad van drie miljoen inwoners, waren er zo'n honderdvijf tig tot tweehonderdduizend mensen op de been. Klappend en zwaaiend. De hele route was afgezet en het ver keer geblokkeerd. Moet je in Amster dam eens proberen. In Kaliningrad zouden we om twee uur een show geven, maar door vertraging aan de grens werd dat zes uur later. We had den verwacht dat iedereen al zou zijn vertrokken, maar ze hadden keurig gewacht. Wat een spontaniteit.' Op televisie werd deze zomer een soortgelijke nt uitgezonden, maar dan naar Peking. Naar Sjanghai is het dan nog 1200 tot 1600 km rij den. Geen ruzie Helemaal zonder kleerscheuren is de Mustang er niet vanaf gekomen. 'Hij is een beetje gehavend. De motor kap is over de kop gewaaid en aan de voor- en de achterkant zit ten wat onregelmatigheden.' Maar de verstandhouding met Silvia Witte heeft geen deuk opgelopen. 'Geen moment ruzie gehad, terwijl we samen tpch elf weken op ruim één vierkante meter hebben gezeten.' Bij anderen verliep het minder harmo nieus. 'Eén man bleek met niemand overweg te kunnen. Ze hebben hem uiteindelijk maar op de bagagewa gen gezet.' Amper terug, denkt Adam de Boer alweer na over deelname aan een rally door Zuid-Amerika in 2008. 'Ik zoek nog een bijrijder.' Gerard Timmerman Foto uit de Shanghai Daily, genomen i Shanghai. Provinciale Waterleidingmaatschap pij naar Texel was verhuisd. Hij vertrekt omdat brandweermensen Ben Haak (45) en Liz Gedikink (56) stoppen na zes jaar per 1 januari 2007 met het beheer van dorps huis De Wielewaal. 'We dachten hier maken we wat van. Er moest meer uit te halen zijn en dat is voor 300 procent gelukt', zegt Gedikink. De beheerders hebben er een hele leuke tijd gehad, maar nu is de koek op. Eigenlijk stopt het stel preventief, om te voorkomen dat ze het niet meer leuk gaan vinden. 'Als we nog een jaar doorgaan, zouden we daar staan als een stel oude chagrijnen', zegt Gedikink. 'De geest is uit de fles. We gaan nu opzien tegen din gen', zegt Haak. Naast de overheersend leuke din gen van de afgelopen zes jaar zijn er ook tegenslagen geweest. De beheerders lopen tegen dingen aan die na de verbouwing van het dorpshuis nog niet af zijn. 'Ik kan me voorstelllen dat de vrijwilligers het zat zijn. Er zijn mensen bij die een jaar lang drie avonden in de week bezig zijn geweest. Maar wij zijn afhankelijk van anderen, het is altijd afwachten.' De eisen die ze stellen vinden ze zelf ook hoog. 'Misschien is het zo dat we teveel verwachten van vrijwilligers en dat is met helemaal reëel', zegt Haak. Maar ze worden wel elke dag met de omgeving geconfronteerd. Gedi kink: 'Klanten komen naar ons toe om dat soort dingen te zeggen, maar wij kunnen er niets aan doen. Maar de vrijwilligers hebben ontzet tend veel gedaan en zonder hen zou de verbouwing niet gelukt zijn.' Onder hun beheer is er veel meer publiek op het dorpshuis afge- 'De wegen varieerden van super goed en zo plat als een biljartlaken tot wegen waarbij het was alsof het fundament er lag, maar het asfalt was gejat. Er zaten zulke gaten in, dat het leek alsof er granaten waren ingeslagen. Kniediep: Als je daarin reed, dan kwam je er niet meer uit. Voorbij de Oeral hebben we over één stuk van zeventig kilometer acht uur gedaan. Silvia keek der tig meter vooruit en ik tien meter. Ik probeerde over de ruggetjes te rijden. Dat lukte niet altijd. In Mon golië doken we in een droge sloot. Een wonder dat alles tiet nog deed. Wel twee schokbrekers gebroken. Ook de dynamo begaf het, even als de reserve. Toen is er eentje van een Lada in gemonteerd. €35,-, ongeveer €200,- minder dan hier in Nederland.' Ze waren lang niet de enige met pech. Bij de Jaguar E vloog een steen ter grootte van een vuist door de voorruit. 'Hij schampte het hoofd van de Duitse bestuurder en belandde op de achterband. Die reed de rest van de rally met een gat in de voorruit.' Op de film die de weg kwijtgeraakt. Ook wij zijn in de woestijn de aansluiting wel eens verloren. Met alleen maar uitge strektheid om je heen, voel je je dan heel alleen. wat we zagen. Er lag een hele laag sneeuw', zegt Haak. De laatste maanden is er nog een volle agenda. 'Er komen een hele boel leuke dingen aan, zoals het vijftigjarig bestaan van toneelvereni ging 't Amateurtje, de intocht van Sinterklaas, Ouwe Sunderklaas en nog een groot etentje van een fami lie', zegt Gedikink. Ondanks de tegenslagen wordt er teruggekeken op een mooie tijd. Haak: 'We hebben een hele leuke tijd gehad, maar we zijn bang dat we het straks minder leuk gaan vin den. Nu laten we een mooi bedrijf achter en het dorpshuis is abso luut een meerwaarde voor het dorp geworden.' Haak en Gedikink gaan verder als marktkooplieden 'In plaats van laat naar bed, gaan we vroeg uit de veren', zegt Haak. De maand januan wordt uitgetrokken om onderzoek te doen naar de mogelijkheden. Ben Haak en Liz Gedikink kijken terug op een mooie tijd. komen. 'Het heeft zich langzaam opgebouwd. Na de verbouwing vorig jaar is de belangstelling onge veer verdubbeld. Soms komt er 150 man, maar er zijn ook avonden met 20 man.' Meest opmerkelijke avond was de Tiroler Skihutparty van een groep jonge ondernemers. In het dorpshuis werd een compleet win terlandschap gemaakt met behulp van machines die poedersneeuw maken. 'De zaal was helemaal inge richt en we gingen naar huis. Toen we terugkwamen wisten we niet

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 2006 | | pagina 9