der
Van der Linde koopt
Verhuurbedrijf Bruining
Bouwvergunning schuur ingetrokken
DAGELIJKS TEXELS NIEUWS
www.texelsecourant.nl
Bedrijvigheid
Geknipt
TEXELSE j COURANT
'Gevoel dat het bedrijf
in goede handen komt'
De Koog krij
gt eigen bier
Gemalen op vol vermogen naar winterpeil
BELEEF
Duurzaam Texel
in supermarkt
De Stichting Duurzaam Texel zet
vanaf maandag een week lang
duurzame producten in de schijn
werpers bij Super de Boer in Den
Burg.
De stichting wil klanten van de
supermarkt bewust maken van
duurzame middelen die het bedrijf
in het assortiment heeft. De goe
deren worden in een aparte stelling
getoond. De promotie is onderdeel
van het project Duurzaam Inkopen
dat Duurzaam Texel vorig jaar is
gestart. Eerder werden bij de Kan
toorvakhandel en Oosterhof in Den
Burg duurzame producten belicht.
'We laten zien dat er al heel veel
van dergelijke producten op Texel te
koop zijn', aldus de stichting. 'Voor
een heleboel zaken hoef je helemaal
niet naar de overkant.'
In de meeste sloten stond het water zondag
zat er waarschijnlijk een duiker verstopt.
>r op het normale winterpen. Daar i
Wil Cor Zijm uit De Westen zijn
schuur aan de Kooiweg herbou
wen, dan moet hij daar opnieuw
een vergunning voor aanvragen.
De oude die de gemeente in 2003
heeft verleend, heeft hij namelijk
laten verlopen. Hij is één van de
vele Texelaars die niet binnen de
voorgeschreven 26 weken na het
verlenen van een bouwvergunning
daadwerkelijk met de bouw zijn
begonnen.
Eigenlijk wilde Zijm naast de bestaan
de, in 1912 gebouwde en inmiddels
bouwvallige schuur, een nieuwe neer
zetten. Maar dit perceel valt buiten
het bouwblok, dus kreeg hij daarvoor
geen vergunning. Waar hij wel toe
stemming voor kreeg, is herbouw
van de bestaande schuur, die maxi
maal tien procent groter mag. Maar
het was eigenlijk niet de schuur die
hij wilde. Dat hij nog geen gebruik
heeft gemaakt van de vergunning om
op dezelfde plek te bouwen, komt
doordat de schuur vol spullen staat
waarmee Zijm geen raad weet. 'Ik
kan dat niet zomaar buiten zetten.'
Met als gevolg dat hij onlangs bericht
kreeg van de gemeente dat de bouw
vergunning is ingetrokken. 'Nu sta ik
met lege handen.'
Zijm blijkt een van de vele Texelaars
te zijn die een bouwvergunning heb
ben laten verlopen. 'We hadden sta
pels waar nog geen uitvoering aan
was gegeven', vertelde Kees Witte
~7°
m.J*ClïUUr aan de kooiweg in De Westen, waarvan Cor Zijm de vergunning voor
fnieuwbouw heeft laten verlopen. r,_;
woensdag namens het college van
b en w ten overstaan van de com
missie Bezwaarschriften. 'We vonden
het een ongewenste situatie dat deze
vergunningen nog boven de markt
hangen. Daarom zijn we vanaf eind
2003 langzaam gaan saneren.' Inmid
dels is de stapel flink gereduceerd.
Witte vertelde hoe de gemeente in
het geval van Cor Zijm uiterst cou
lant te werk was gegaan. 'Nadat de
termijn van de bouwvergunning was
verstreken, heeft hij nog een jaar de
tijd gekregen. Toen er een half jaar
nadat die termijn was verstreken
nog niets was gebeurd, hebben
we een opnamerapport gemaakt.'
Dat er helemaal niets was gebeurd,
klopte volgens Zijm niet. 'De spullen
waren besteld.' Maar dat voldeed
niet, er moet namelijk sprake zijn
van daadwerkelijke bouwactivitei
ten op het terrein. De coulante hou
ding ten spijt was Zijm niet erg te
spreken over de handelwijze van de
gemeente. 'De overheid mag wel
eens wat flexibeler met haar onder
danen omgaan.' De flexibiliteit die
hem wordt geboden is de mogelijk
heid om een nieuwe bouwvergun
ning aan te vragen, waann hij kan
verzoeken om wijzigingen in het
eerder aangevraagde ontwerp aan
te brengen. De mogelijkheden daar
voor zijn echter beperkt, omdat de
schuur binnen het overgangsrecht
valt, waardoor de bouw niet teveel
mag afwijken van de bestaande. De
commissie Bezwaarschriften brengt
binnen zes weken advies uit aan b
en w.
De gemalen van hoogheemraad
schap Hollands Noorderkwartier
hebben dit weekend 'volle bak'
gedraaid, met als resultaat dat de
meeste sloten nu weer op het nor
male winterpeil staan. Daar waar
dat niet het geval is, zit er waar
schijnlijk een duiker verstopt of is
er een ander afvoerprobleem.
Natte voeten hadden de bewoners
van onder meer de Prins Hendrik
polder nog niet, maar het slootwater
steeg donderdag wel razendsnel als
gevolg van de hevige regenval en
het hoge buitenwater, waardoor de
gemalen niet konden spuien. Eigen
lijk konden de schuiven pas weer
open bij laag water, maar dat durfde
het geval was, zoals hier in De Westen,
het hoogheemraadschap niet af te
wachten. Kasper van Zuilenkom: 'Het
water kwam dermate hoog dat de
gemalen in de PH-polder en Krasse-
keet dreigde te worden uitgeschakeld.
Daarom zijn we donderdagavond
tegen het hoge buitenwater in alvast
gaan draaien. Toen het zeewater ver
der zakte, hebben we ook de andere
gemalen ingeschakeld. We hebben
mazzel gehad dat het zeewater vrij
snel bleef zakken. Door met twee
pompen volle bak te draaien, hebben
we veel weg kunnen pompen. Met
uitzondering van de PH-polder was
het water in de polders zaterdag
avond weer tot normaal winterpeil
gedaald. In de PH-polder was dat
zaterdagavond laat het geval.
Waerden zoekt
logeergezinnen
De ambulante dienstverlening van
Stichting De Waerden op Texel is
op zoek naar logeergezinnen voor
kinderen met verstandelijke beper
kingen.
De Waerden zoekt families die in
staat zijn een kind een warme en
een veilige plek te bieden. Volgens
begeleider March Heijnen hoeven er
niet allerlei extra activiteiten te wor
den ondernomen 'Het is vaak al
voldoende als een kind zoveel moge
lijk meedraait in de normale routine
van een gezin.' De Waerden streeft
ernaar kinderen telkens bij hetzelfde
gezin onder te brengen, zodat er een
vertrouwensband ontstaat. Voordat
het tot logeren komt, maken de gast
ouders eerst kennis met het kind om
te zien of het klikt. 'Als dat het geval
is, worden goede afspraken gemaakt
over hoe vaak en hoe lang het kind
komt logeren en over de begeleiding
en zorg die nodig zijn.' De Waerden
blijft op de achtergrond aanwezig
voor raad en daad. Voor meer infor
matie: March Heijnen. tel. 313772.
Zo'n luide knal heeft
luitenant Bas (50) nog nooit
gehoord en luj weet onmid-
3 JB dtilijk dat het helemaal mis is.
Hij wordt hard in de riemen
getrokken Het lijkt erop dat de motor
is opgeblazen. En aangezien de F-16 er
maar <?én heeft 'Waming. warning'."
roept de computerstem van 'Bitching
Betty' Alsof ie een waarschuwing
nodig had. Overal in de cockpit knip
peren lampjes. Het jachtvliegtuig met
staartnummer J-363 dendert met
1000 kilometer per uur op zo'n 150
meter hoogte over de Waddenzee.
DINSDAG 23 JANUARI 2007
Om bij te blijven moet je investe- in ons huidige bedrijf zou kunnen
ren. Vroeger had je één type fiets, passen. Het is natuurlijk niet zomaar
tegenwoordig heb je zoveel soorten, een fietsenverhuur en bepaald geen
Mountainbikes bijvoorbeeld, maar dependance zoals we die elders
dan met voor- of achtervering en op het eiland hebben. Meer een
zonder. En die verschillende soorten tweede hoofdvestiging. Er zijn veel
fietsen dan ook nog in allerlei maten, raakvlakken met onze bestaande
Een spraakmakende transactie
in De Koog, waar de gebroeders
Erwin en Wim van der Linde uit
De Cocksdorp Verhuurbedrijf
Bruining Nikadel hebben over
genomen. Een verkoop waarvan
de snelheid van afhandeling zelfs
eigenaar Lammert Bruining ver
raste. Wellicht door de slagvaar
digheid die de betrokken onder
nemers kenmerkt en doordat hun
bedrijven veel raakvlakken heb
ben. 'Maar het belangrijkste is
dat we het gevoel hebben dat het
bedrijf in goede handen komt',
vertelt Lammert Bruining.
Toen Lammert Bruining in 1973 wilde
beginnen met de verhuur van fietsen
was er één probleem: er was geen
geld om de fietsen te betalen. 'We
vroegen daarom of hij tien fietsen
wilde brengen. Maar de groothan
delaar, Epie Kuiper uit Winschoten,
zei: Er gaan er 45 in een vrachtwa
gen en die moet vol, anders kom ik
niet naar Texel. Dat konden we nooit
betalen, maar de leverancier maakte
daar geen punt van. Ik breng ze en
als je geld hebt, dan betaal je ze
maar. zei hij. Binnen veertien dagen
waren ze verhuurd, konden we de
eerste
hij de volgende vrachtwagen.' We
praten over 1973, het jaar waarin de
gebroeders Bruining het verhuurbe
drijf van Hans Eelman aan de Brink
overnamen. 'We verhuurden onder
meer kinderledikanten, tentjes en
vooral veel bolderwagens. Op een
die toestellen met twee busjes rond.
Als er een bestelling was voor één
toestel, dan zetten we het hele busje
vol. Want als je zo'n park opreed
is dat je mensen en materieel ook
in de rustiger periode kunt inzetten.
Want als je niets doet, brengt het
ook niets op. Zo zijn we er altijd in
geslaagd onze medewerkers ook in
de winter aan de gang te houden.
Nadeel is dat je veel ruimte nodig
hebt Vroeger pakte je de fietsen
gewoon van de stapel.
Kenmerk van de fietsenverhuur is
dat het hollen of stilstaan is. 'Stres
sen in de zomer, al kan ik daar
gelukkig goed tegen, en in de winter
activiteiten, zoals de verhuur van
fietsen, bungalows en de paarden.
Onze medewerker Michiel Kuip uit
De Cocksdorp gaat naar De Koog,
met als uitgangspunt dat we de
en de mensen zagen je met zo'n tv je maar weer zien of ze in het voor-
Want als je ze dan weg stuurt, moet is het rustiger. De mensen willen hun
sjouwen, dan wilden de buren ook
zo'n toestel. Nu praktisch elk huisje
er een, of meerdere, heeft, doen we
dat niet meer. We hadden er nog een
paar, maar nadat op 11 december
vorig jaar het signaal uit de lucht is
gehaald, is het helemaal afgelopen.'
jaar weer terugkomen. We zijn hier
jaarrond met vijf man aan de slag.
Henk Boogaard en Klaas Bruining
werken hier al vanaf het begin, en
dat zegt best iets over het bedrijf.
De winter is bij uitstek de tijd om
de fietsen een onderhoudsbeurt te
gegeven moment verhuurden we er
wel 1250. Het hele achtererf stond
er mee volgestapeld. Het was in
de tijd dat de meeste mensen met
de trein naar Texel kwamen en de
koffers apart werden gebracht. Ze
kampeerden op Kogerstrand, kon
den niets meenemen en huurden
bij ons wat ze nodig hadden. Ook
gasbussen en complete gasstellen.
Zelfs televisies, want die stonden
toen nog niet in de huisjes. We reden
Zo hard als het autoverkeer naar het
eiland groeide, zo snel daalde de
vraag naar bolderwagens en andere
spullen. Maar het toerisme bood
andere mogelijkheden en Lammert
Bruining, die sinds 1993 zelfstan
dig de zaak aan de Nikadel runt,
is een ondernemer die een goede
neus heeft voor handel. 'Alles wat
doen en bracht je verkoopt levert immers winst op.
u* i yye zjjn Qp eer| gegeven moment
zelfs een beetje in de richting van
groothandel gegroeid. Verkochten
we bijvoorbeeld hele stapels batte
rijen. Als mijn leverancier belde dat
hij weer wat nieuws had en ik wist
het niet, dan zette hij het gewoon
neer.' Bijzondere poot onder het
bedrijf is de distributie van propaan-
gas,-waarvoor het hoofddepot op de
voormalige Rode Zee aan de Veen-
selangweg is gevestigd. 'Bijzonder
is dat we hier de gasflessen vullen.
De gasleverancier pompt eens in
de zoveel tijd de tank vol en wij zor
gen dat de flessen worden gevuld.
Voor zo'n overkants bedrijf is dat
logistiek gezien een stuk voordeli
ger. Het voordeel van zo'n handel
geven. Want in het voorjaar moet
alles weer pico bello in orde zijn.
Kwaliteit hebben we hier altijd hoog
in het vaandel gehad. We verhuren
hier ook altijd nieuwe fietsen. Ik ver
kocht ze ook, maar heb er nooit veel
werk van gemaakt. Kogers hebben
geen tijd om te fietsen, die werken
zeven dagen in de week. Zelf was
ik ook nooit een fietser. Altijd maar
die wind. Maar nu ik de elektrisch
aangedreven fiets heb ontdekt, ben
ik helemaal om. Deze zomer heb ik
de hele wereld ermee afgefietst.'
Hollen of stilstaan
'Gebruikte fietsen verkocht ik wel
veel. Daar was altijd veel belangstel
ling voor. Met versnellingen meestal
aan Texelaars en die met naaf wis
ten hun weg aan de overkant wel
te vinden. Laatst heb ik nog een
stel fietsen verkocht aan mensen
in Emmen. Die zijn er wel drie keer
voor naar het eiland gekomen. Als
je die kosten allemaal optelt, dan
hadden ze die fietsen beter bij een
handelaar in hun woonplaats willen
kopen.'
fiets ook snel hebben. Ze melden
zich vaak tegelijk, meestal 's mor
gens onder de koffie. Maar we had
den er een mooi, doelmatig systeem
voor opgezet. Dan dook ik achter de
kassa en drie jongens gaven de fiet
sen aan. Dat liep als een trein. Voor
de klant misschien met altijd even
vriendelijk, omdat ze eerst moesten
betalen. Maar ze hadden hun fiets
snel en dat vonden ze belangrijker.'
Afbouwen
Voor iemand van zestig die gewend
is in het hoogseizoen zeven dagen
in de week te werken en daarbuiten
zes dagen, moet het een hele omslag
zijn om de zaak te verkopen. 'Ach, ik
ga in Den Hoorn nog een paar jaar
door met het verhuren van fietsen en
appartementen en dan zo zachtjes
aan afbouwen. Ze kunnen altijd een
beroep op me doen. Nu hoef ik met
meer en dat is ook wel lekker. Maar
de verkoop van het bedrijf aan de
gebroeders ging wel sneller dan ik
had verwacht. Ik had van de zomer
wel eens tegen Erwin geopperd dat
ik de zaak zou verkopen, maar dat
het in dit tempo zou gaan.Maar we
hebben er vertrouwen in, met name
voor onze drie medewerkers. Want
voorwaarde was dat die hier konden
blijven.'
Van der Linde
'Dat trof, want dat wilden wij ook
graag', vertelt Erwin van der Linde.
Toen het balletje via makelaardij Eel
man Van Heerwaarden aan het
rollen kwam, duurden de onder
handelingen tussen de gebroeders
Van der Linde en Bruining niet al te
lang. 'Het kwam op ons pad en we Lammert Bmining e.
vonden dit een uitbreiding die goed Koog.
zaak op dezelfde voet voortzetten.
Met wel wat meer aandacht voor
de shop en de verkoop van nieuwe
fietsen, omdat we daar goed in thuis
zijn. Van Lammert weten we dat
de fietsen van topkwaliteit zijn en
voor ons is het een uitdaging om
dat op z'n minst zo te houden.' De
naam Verhuur Bruining Nikadel blijft
voorlopig op de gevel staan. Van der
Linde neemt ook de distributie van
gas over.
Erwin van der Linde vi
ir het verhuurbedrijf aan de Nikadel in
(Folo GersrO Tmme
Straaljager
Weekblad Panorama besteedt uit
gebreid aandacht aan de straalja
ger die in juli neerstortte in de
Waddenzee tussen Texel en Vlie
land.
De piloot vertelt in een interview dat
hij op zo'n tien kilometer van Vlieland
opeens een 'gigantische klap' hoort
als hij van 400 naar 165 meter daalt
voor een luchtaanval op de Vliehors.
De F-16 verliest 'onmiddellijk snelheid'
waarna piloot Bas (30) de neus van het
toestel optrekt om tijd te winnen.
In de cockpit ziet hij alle meters aan de
rechterkant teruglopen. Pogingen om
de motor weer aan de praat te krijgen,
lukken niet. Doorvliegen naar de vlieg
basis in Leeuwarden is geen optie,
waardoor de piloot niets anders rest
dan met de schietstoel de straaljager
te veriaten. Dat doet hij vijftig secon
den na de harde klap op een hoogte
van ongeveer duizend meter.
Hangend in de lucht ziet hij grote gele
vlammen uit de motor van de neer
stortende straaljager schieten. Drie
minuten nadat hij met een reddings
bootje in de Waddenzee is geland,
wordt hij al door een reddingsheli
kopter van Vlieland opgepikt. In totaal
zit er slechts vijftien minuten tussen
het opstijgen op vliegbasis Volkel en
de redding uit zee. Een dag na het
ongeval gaat de piloot alweer met een
andere F-16 de lucht in.
Ze moeten nog ruim twee weken
wachten om te proeven hoe het
smaakt, maar de komst is een
feit. Hans Glandorf van Het Proef
lokaal in De Koog en Frits Lange-
veld hebben een eigen Koger bier
gebrouwen.
De twee hebben woensdagavond,
bijgestaan door twee brouwers uit
Ermelo en Maurice Diks van de
Texelse Bierbrouwerij, een brouw
sel van achttien liter gemaakt. Dat
gebeurde in een koperen brouwke
tel van 25 liter die Langeveld heeft
aangeschaft. Samen met Glandorf
heeft hij voor de gelegenheid met
een de nieuwe brouwerij Beeren-
steijn in het leven geroepen
Het eerste brouwsel is Koger Blond
gedoopt. Het bier is handmatig
gebrouwen Bedoeling is dat het
een alcoholpercentage van 6.5 pro
cent krijgt, maar het is nog even
de vraag of dat lukt. Glandorf: 'Bij
een eerste meting bleek dat er vrij
veel suiker in het brouwsel zit, dus
het wordt misschien 8 tot 9 procent
ofwel een stevige tripel. Maar dat
is de charme van het handmatig
brouwen. We kunnen de ketel ook
volautomatisch laten werken, maar
dat is niet spannend. Bierbrouwen
is emotie, je hebt tijd nodig om een
smaakvast brouwsel te ontwikke
len.' De groep heeft in een logboek
bijgehouden wat ze wanneer op
welk tijdstip aan het brouwsel heeft
toegevoegd, zodat het brouwsel
eenvoudig kan worden aangepast.
Het bier is gemaakt in Het Proef
lokaal in de Dorpsstraat waar de
brouwketel een vaste plek heeft
gekregen De brouwers waren
ongeveer vier uur bezig met de
productie. Het eindresultaat wordt
geschonken aan mensen die lid zijn
van hel zogeheten Kooger Bier-
gilde. Glandorf: 'Ik kan het niet
verkopen in mijn café omdat ik
dan met accijnzen te maken krijg.'
Toetreding tot het gilde is niet al te
moeilijk, wie zijn zaak binnenwan
delt mag zich volgens Glandorf al
als lid beschouwen. Htj en Lange
veld streven ernaar een paar keer
per jaar een brouwsel te maken.
'We denken aan een witbier voor in
de zomer en daarna een donker- en
een bockbier.' Het bier wordt voor
alsnog in beugelflessen van een
halve liter gedaan. 'Maar het is wel
een wens om het ook op fust te
brouwen.'
Randstad
Wat is de overeenkomst tussen
Waddeneilanden, de Nederlandse
Antillen en de Randstad? Als ant
woord kan bijna serieus Texel
worden genoemd.
Texel werkt al samen met de vier
andere Waddeneilanden, recent
zijn de contacten met Sint Eus-
tatius aangehaald en sinds vorige
week lonkt ook nog opeens de
Randstad.
Aanleiding is een rapport dat oud
premier Wim Kok presenteerde en
waarin hij een pleidooi voor één
Randstadbestuur houdt. Onder
meer de provincie Noord-Holland
moet opgaan in dat bestuur, wat
zou betekenen dat Texel feitelijk
als onderdeel van de Randstad
kan worden gezien. Burgemeester
Joke Geldorp zegt desgevraagd
rustig af te wachten hoe de plan
nen uitpakken en of Texel onder
deel wordt van de Randstad.
Ze zegt niet de indruk te hebben
dat er veel verandert. 'Maar stel
dat het doorgaat, dan is het mis
schien wel leuk voor het toerisme.
Dan kunnen we nog beter zeggen
dat Texel zo dichtbij en toch zo
ver weg is.