der Van der Linde koopt Verhuurbedrijf Bruining Bouwvergunning schuur ingetrokken DAGELIJKS TEXELS NIEUWS www.texelsecourant.nl Bedrijvigheid Geknipt TEXELSE j COURANT 'Gevoel dat het bedrijf in goede handen komt' De Koog krij gt eigen bier Gemalen op vol vermogen naar winterpeil BELEEF Duurzaam Texel in supermarkt De Stichting Duurzaam Texel zet vanaf maandag een week lang duurzame producten in de schijn werpers bij Super de Boer in Den Burg. De stichting wil klanten van de supermarkt bewust maken van duurzame middelen die het bedrijf in het assortiment heeft. De goe deren worden in een aparte stelling getoond. De promotie is onderdeel van het project Duurzaam Inkopen dat Duurzaam Texel vorig jaar is gestart. Eerder werden bij de Kan toorvakhandel en Oosterhof in Den Burg duurzame producten belicht. 'We laten zien dat er al heel veel van dergelijke producten op Texel te koop zijn', aldus de stichting. 'Voor een heleboel zaken hoef je helemaal niet naar de overkant.' In de meeste sloten stond het water zondag zat er waarschijnlijk een duiker verstopt. >r op het normale winterpen. Daar i Wil Cor Zijm uit De Westen zijn schuur aan de Kooiweg herbou wen, dan moet hij daar opnieuw een vergunning voor aanvragen. De oude die de gemeente in 2003 heeft verleend, heeft hij namelijk laten verlopen. Hij is één van de vele Texelaars die niet binnen de voorgeschreven 26 weken na het verlenen van een bouwvergunning daadwerkelijk met de bouw zijn begonnen. Eigenlijk wilde Zijm naast de bestaan de, in 1912 gebouwde en inmiddels bouwvallige schuur, een nieuwe neer zetten. Maar dit perceel valt buiten het bouwblok, dus kreeg hij daarvoor geen vergunning. Waar hij wel toe stemming voor kreeg, is herbouw van de bestaande schuur, die maxi maal tien procent groter mag. Maar het was eigenlijk niet de schuur die hij wilde. Dat hij nog geen gebruik heeft gemaakt van de vergunning om op dezelfde plek te bouwen, komt doordat de schuur vol spullen staat waarmee Zijm geen raad weet. 'Ik kan dat niet zomaar buiten zetten.' Met als gevolg dat hij onlangs bericht kreeg van de gemeente dat de bouw vergunning is ingetrokken. 'Nu sta ik met lege handen.' Zijm blijkt een van de vele Texelaars te zijn die een bouwvergunning heb ben laten verlopen. 'We hadden sta pels waar nog geen uitvoering aan was gegeven', vertelde Kees Witte ~7° m.J*ClïUUr aan de kooiweg in De Westen, waarvan Cor Zijm de vergunning voor fnieuwbouw heeft laten verlopen. r,_; woensdag namens het college van b en w ten overstaan van de com missie Bezwaarschriften. 'We vonden het een ongewenste situatie dat deze vergunningen nog boven de markt hangen. Daarom zijn we vanaf eind 2003 langzaam gaan saneren.' Inmid dels is de stapel flink gereduceerd. Witte vertelde hoe de gemeente in het geval van Cor Zijm uiterst cou lant te werk was gegaan. 'Nadat de termijn van de bouwvergunning was verstreken, heeft hij nog een jaar de tijd gekregen. Toen er een half jaar nadat die termijn was verstreken nog niets was gebeurd, hebben we een opnamerapport gemaakt.' Dat er helemaal niets was gebeurd, klopte volgens Zijm niet. 'De spullen waren besteld.' Maar dat voldeed niet, er moet namelijk sprake zijn van daadwerkelijke bouwactivitei ten op het terrein. De coulante hou ding ten spijt was Zijm niet erg te spreken over de handelwijze van de gemeente. 'De overheid mag wel eens wat flexibeler met haar onder danen omgaan.' De flexibiliteit die hem wordt geboden is de mogelijk heid om een nieuwe bouwvergun ning aan te vragen, waann hij kan verzoeken om wijzigingen in het eerder aangevraagde ontwerp aan te brengen. De mogelijkheden daar voor zijn echter beperkt, omdat de schuur binnen het overgangsrecht valt, waardoor de bouw niet teveel mag afwijken van de bestaande. De commissie Bezwaarschriften brengt binnen zes weken advies uit aan b en w. De gemalen van hoogheemraad schap Hollands Noorderkwartier hebben dit weekend 'volle bak' gedraaid, met als resultaat dat de meeste sloten nu weer op het nor male winterpeil staan. Daar waar dat niet het geval is, zit er waar schijnlijk een duiker verstopt of is er een ander afvoerprobleem. Natte voeten hadden de bewoners van onder meer de Prins Hendrik polder nog niet, maar het slootwater steeg donderdag wel razendsnel als gevolg van de hevige regenval en het hoge buitenwater, waardoor de gemalen niet konden spuien. Eigen lijk konden de schuiven pas weer open bij laag water, maar dat durfde het geval was, zoals hier in De Westen, het hoogheemraadschap niet af te wachten. Kasper van Zuilenkom: 'Het water kwam dermate hoog dat de gemalen in de PH-polder en Krasse- keet dreigde te worden uitgeschakeld. Daarom zijn we donderdagavond tegen het hoge buitenwater in alvast gaan draaien. Toen het zeewater ver der zakte, hebben we ook de andere gemalen ingeschakeld. We hebben mazzel gehad dat het zeewater vrij snel bleef zakken. Door met twee pompen volle bak te draaien, hebben we veel weg kunnen pompen. Met uitzondering van de PH-polder was het water in de polders zaterdag avond weer tot normaal winterpeil gedaald. In de PH-polder was dat zaterdagavond laat het geval. Waerden zoekt logeergezinnen De ambulante dienstverlening van Stichting De Waerden op Texel is op zoek naar logeergezinnen voor kinderen met verstandelijke beper kingen. De Waerden zoekt families die in staat zijn een kind een warme en een veilige plek te bieden. Volgens begeleider March Heijnen hoeven er niet allerlei extra activiteiten te wor den ondernomen 'Het is vaak al voldoende als een kind zoveel moge lijk meedraait in de normale routine van een gezin.' De Waerden streeft ernaar kinderen telkens bij hetzelfde gezin onder te brengen, zodat er een vertrouwensband ontstaat. Voordat het tot logeren komt, maken de gast ouders eerst kennis met het kind om te zien of het klikt. 'Als dat het geval is, worden goede afspraken gemaakt over hoe vaak en hoe lang het kind komt logeren en over de begeleiding en zorg die nodig zijn.' De Waerden blijft op de achtergrond aanwezig voor raad en daad. Voor meer infor matie: March Heijnen. tel. 313772. Zo'n luide knal heeft luitenant Bas (50) nog nooit gehoord en luj weet onmid- 3 JB dtilijk dat het helemaal mis is. Hij wordt hard in de riemen getrokken Het lijkt erop dat de motor is opgeblazen. En aangezien de F-16 er maar <?én heeft 'Waming. warning'." roept de computerstem van 'Bitching Betty' Alsof ie een waarschuwing nodig had. Overal in de cockpit knip peren lampjes. Het jachtvliegtuig met staartnummer J-363 dendert met 1000 kilometer per uur op zo'n 150 meter hoogte over de Waddenzee. DINSDAG 23 JANUARI 2007 Om bij te blijven moet je investe- in ons huidige bedrijf zou kunnen ren. Vroeger had je één type fiets, passen. Het is natuurlijk niet zomaar tegenwoordig heb je zoveel soorten, een fietsenverhuur en bepaald geen Mountainbikes bijvoorbeeld, maar dependance zoals we die elders dan met voor- of achtervering en op het eiland hebben. Meer een zonder. En die verschillende soorten tweede hoofdvestiging. Er zijn veel fietsen dan ook nog in allerlei maten, raakvlakken met onze bestaande Een spraakmakende transactie in De Koog, waar de gebroeders Erwin en Wim van der Linde uit De Cocksdorp Verhuurbedrijf Bruining Nikadel hebben over genomen. Een verkoop waarvan de snelheid van afhandeling zelfs eigenaar Lammert Bruining ver raste. Wellicht door de slagvaar digheid die de betrokken onder nemers kenmerkt en doordat hun bedrijven veel raakvlakken heb ben. 'Maar het belangrijkste is dat we het gevoel hebben dat het bedrijf in goede handen komt', vertelt Lammert Bruining. Toen Lammert Bruining in 1973 wilde beginnen met de verhuur van fietsen was er één probleem: er was geen geld om de fietsen te betalen. 'We vroegen daarom of hij tien fietsen wilde brengen. Maar de groothan delaar, Epie Kuiper uit Winschoten, zei: Er gaan er 45 in een vrachtwa gen en die moet vol, anders kom ik niet naar Texel. Dat konden we nooit betalen, maar de leverancier maakte daar geen punt van. Ik breng ze en als je geld hebt, dan betaal je ze maar. zei hij. Binnen veertien dagen waren ze verhuurd, konden we de eerste hij de volgende vrachtwagen.' We praten over 1973, het jaar waarin de gebroeders Bruining het verhuurbe drijf van Hans Eelman aan de Brink overnamen. 'We verhuurden onder meer kinderledikanten, tentjes en vooral veel bolderwagens. Op een die toestellen met twee busjes rond. Als er een bestelling was voor één toestel, dan zetten we het hele busje vol. Want als je zo'n park opreed is dat je mensen en materieel ook in de rustiger periode kunt inzetten. Want als je niets doet, brengt het ook niets op. Zo zijn we er altijd in geslaagd onze medewerkers ook in de winter aan de gang te houden. Nadeel is dat je veel ruimte nodig hebt Vroeger pakte je de fietsen gewoon van de stapel. Kenmerk van de fietsenverhuur is dat het hollen of stilstaan is. 'Stres sen in de zomer, al kan ik daar gelukkig goed tegen, en in de winter activiteiten, zoals de verhuur van fietsen, bungalows en de paarden. Onze medewerker Michiel Kuip uit De Cocksdorp gaat naar De Koog, met als uitgangspunt dat we de en de mensen zagen je met zo'n tv je maar weer zien of ze in het voor- Want als je ze dan weg stuurt, moet is het rustiger. De mensen willen hun sjouwen, dan wilden de buren ook zo'n toestel. Nu praktisch elk huisje er een, of meerdere, heeft, doen we dat niet meer. We hadden er nog een paar, maar nadat op 11 december vorig jaar het signaal uit de lucht is gehaald, is het helemaal afgelopen.' jaar weer terugkomen. We zijn hier jaarrond met vijf man aan de slag. Henk Boogaard en Klaas Bruining werken hier al vanaf het begin, en dat zegt best iets over het bedrijf. De winter is bij uitstek de tijd om de fietsen een onderhoudsbeurt te gegeven moment verhuurden we er wel 1250. Het hele achtererf stond er mee volgestapeld. Het was in de tijd dat de meeste mensen met de trein naar Texel kwamen en de koffers apart werden gebracht. Ze kampeerden op Kogerstrand, kon den niets meenemen en huurden bij ons wat ze nodig hadden. Ook gasbussen en complete gasstellen. Zelfs televisies, want die stonden toen nog niet in de huisjes. We reden Zo hard als het autoverkeer naar het eiland groeide, zo snel daalde de vraag naar bolderwagens en andere spullen. Maar het toerisme bood andere mogelijkheden en Lammert Bruining, die sinds 1993 zelfstan dig de zaak aan de Nikadel runt, is een ondernemer die een goede neus heeft voor handel. 'Alles wat doen en bracht je verkoopt levert immers winst op. u* i yye zjjn Qp eer| gegeven moment zelfs een beetje in de richting van groothandel gegroeid. Verkochten we bijvoorbeeld hele stapels batte rijen. Als mijn leverancier belde dat hij weer wat nieuws had en ik wist het niet, dan zette hij het gewoon neer.' Bijzondere poot onder het bedrijf is de distributie van propaan- gas,-waarvoor het hoofddepot op de voormalige Rode Zee aan de Veen- selangweg is gevestigd. 'Bijzonder is dat we hier de gasflessen vullen. De gasleverancier pompt eens in de zoveel tijd de tank vol en wij zor gen dat de flessen worden gevuld. Voor zo'n overkants bedrijf is dat logistiek gezien een stuk voordeli ger. Het voordeel van zo'n handel geven. Want in het voorjaar moet alles weer pico bello in orde zijn. Kwaliteit hebben we hier altijd hoog in het vaandel gehad. We verhuren hier ook altijd nieuwe fietsen. Ik ver kocht ze ook, maar heb er nooit veel werk van gemaakt. Kogers hebben geen tijd om te fietsen, die werken zeven dagen in de week. Zelf was ik ook nooit een fietser. Altijd maar die wind. Maar nu ik de elektrisch aangedreven fiets heb ontdekt, ben ik helemaal om. Deze zomer heb ik de hele wereld ermee afgefietst.' Hollen of stilstaan 'Gebruikte fietsen verkocht ik wel veel. Daar was altijd veel belangstel ling voor. Met versnellingen meestal aan Texelaars en die met naaf wis ten hun weg aan de overkant wel te vinden. Laatst heb ik nog een stel fietsen verkocht aan mensen in Emmen. Die zijn er wel drie keer voor naar het eiland gekomen. Als je die kosten allemaal optelt, dan hadden ze die fietsen beter bij een handelaar in hun woonplaats willen kopen.' fiets ook snel hebben. Ze melden zich vaak tegelijk, meestal 's mor gens onder de koffie. Maar we had den er een mooi, doelmatig systeem voor opgezet. Dan dook ik achter de kassa en drie jongens gaven de fiet sen aan. Dat liep als een trein. Voor de klant misschien met altijd even vriendelijk, omdat ze eerst moesten betalen. Maar ze hadden hun fiets snel en dat vonden ze belangrijker.' Afbouwen Voor iemand van zestig die gewend is in het hoogseizoen zeven dagen in de week te werken en daarbuiten zes dagen, moet het een hele omslag zijn om de zaak te verkopen. 'Ach, ik ga in Den Hoorn nog een paar jaar door met het verhuren van fietsen en appartementen en dan zo zachtjes aan afbouwen. Ze kunnen altijd een beroep op me doen. Nu hoef ik met meer en dat is ook wel lekker. Maar de verkoop van het bedrijf aan de gebroeders ging wel sneller dan ik had verwacht. Ik had van de zomer wel eens tegen Erwin geopperd dat ik de zaak zou verkopen, maar dat het in dit tempo zou gaan.Maar we hebben er vertrouwen in, met name voor onze drie medewerkers. Want voorwaarde was dat die hier konden blijven.' Van der Linde 'Dat trof, want dat wilden wij ook graag', vertelt Erwin van der Linde. Toen het balletje via makelaardij Eel man Van Heerwaarden aan het rollen kwam, duurden de onder handelingen tussen de gebroeders Van der Linde en Bruining niet al te lang. 'Het kwam op ons pad en we Lammert Bmining e. vonden dit een uitbreiding die goed Koog. zaak op dezelfde voet voortzetten. Met wel wat meer aandacht voor de shop en de verkoop van nieuwe fietsen, omdat we daar goed in thuis zijn. Van Lammert weten we dat de fietsen van topkwaliteit zijn en voor ons is het een uitdaging om dat op z'n minst zo te houden.' De naam Verhuur Bruining Nikadel blijft voorlopig op de gevel staan. Van der Linde neemt ook de distributie van gas over. Erwin van der Linde vi ir het verhuurbedrijf aan de Nikadel in (Folo GersrO Tmme Straaljager Weekblad Panorama besteedt uit gebreid aandacht aan de straalja ger die in juli neerstortte in de Waddenzee tussen Texel en Vlie land. De piloot vertelt in een interview dat hij op zo'n tien kilometer van Vlieland opeens een 'gigantische klap' hoort als hij van 400 naar 165 meter daalt voor een luchtaanval op de Vliehors. De F-16 verliest 'onmiddellijk snelheid' waarna piloot Bas (30) de neus van het toestel optrekt om tijd te winnen. In de cockpit ziet hij alle meters aan de rechterkant teruglopen. Pogingen om de motor weer aan de praat te krijgen, lukken niet. Doorvliegen naar de vlieg basis in Leeuwarden is geen optie, waardoor de piloot niets anders rest dan met de schietstoel de straaljager te veriaten. Dat doet hij vijftig secon den na de harde klap op een hoogte van ongeveer duizend meter. Hangend in de lucht ziet hij grote gele vlammen uit de motor van de neer stortende straaljager schieten. Drie minuten nadat hij met een reddings bootje in de Waddenzee is geland, wordt hij al door een reddingsheli kopter van Vlieland opgepikt. In totaal zit er slechts vijftien minuten tussen het opstijgen op vliegbasis Volkel en de redding uit zee. Een dag na het ongeval gaat de piloot alweer met een andere F-16 de lucht in. Ze moeten nog ruim twee weken wachten om te proeven hoe het smaakt, maar de komst is een feit. Hans Glandorf van Het Proef lokaal in De Koog en Frits Lange- veld hebben een eigen Koger bier gebrouwen. De twee hebben woensdagavond, bijgestaan door twee brouwers uit Ermelo en Maurice Diks van de Texelse Bierbrouwerij, een brouw sel van achttien liter gemaakt. Dat gebeurde in een koperen brouwke tel van 25 liter die Langeveld heeft aangeschaft. Samen met Glandorf heeft hij voor de gelegenheid met een de nieuwe brouwerij Beeren- steijn in het leven geroepen Het eerste brouwsel is Koger Blond gedoopt. Het bier is handmatig gebrouwen Bedoeling is dat het een alcoholpercentage van 6.5 pro cent krijgt, maar het is nog even de vraag of dat lukt. Glandorf: 'Bij een eerste meting bleek dat er vrij veel suiker in het brouwsel zit, dus het wordt misschien 8 tot 9 procent ofwel een stevige tripel. Maar dat is de charme van het handmatig brouwen. We kunnen de ketel ook volautomatisch laten werken, maar dat is niet spannend. Bierbrouwen is emotie, je hebt tijd nodig om een smaakvast brouwsel te ontwikke len.' De groep heeft in een logboek bijgehouden wat ze wanneer op welk tijdstip aan het brouwsel heeft toegevoegd, zodat het brouwsel eenvoudig kan worden aangepast. Het bier is gemaakt in Het Proef lokaal in de Dorpsstraat waar de brouwketel een vaste plek heeft gekregen De brouwers waren ongeveer vier uur bezig met de productie. Het eindresultaat wordt geschonken aan mensen die lid zijn van hel zogeheten Kooger Bier- gilde. Glandorf: 'Ik kan het niet verkopen in mijn café omdat ik dan met accijnzen te maken krijg.' Toetreding tot het gilde is niet al te moeilijk, wie zijn zaak binnenwan delt mag zich volgens Glandorf al als lid beschouwen. Htj en Lange veld streven ernaar een paar keer per jaar een brouwsel te maken. 'We denken aan een witbier voor in de zomer en daarna een donker- en een bockbier.' Het bier wordt voor alsnog in beugelflessen van een halve liter gedaan. 'Maar het is wel een wens om het ook op fust te brouwen.' Randstad Wat is de overeenkomst tussen Waddeneilanden, de Nederlandse Antillen en de Randstad? Als ant woord kan bijna serieus Texel worden genoemd. Texel werkt al samen met de vier andere Waddeneilanden, recent zijn de contacten met Sint Eus- tatius aangehaald en sinds vorige week lonkt ook nog opeens de Randstad. Aanleiding is een rapport dat oud premier Wim Kok presenteerde en waarin hij een pleidooi voor één Randstadbestuur houdt. Onder meer de provincie Noord-Holland moet opgaan in dat bestuur, wat zou betekenen dat Texel feitelijk als onderdeel van de Randstad kan worden gezien. Burgemeester Joke Geldorp zegt desgevraagd rustig af te wachten hoe de plan nen uitpakken en of Texel onder deel wordt van de Randstad. Ze zegt niet de indruk te hebben dat er veel verandert. 'Maar stel dat het doorgaat, dan is het mis schien wel leuk voor het toerisme. Dan kunnen we nog beter zeggen dat Texel zo dichtbij en toch zo ver weg is.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 2007 | | pagina 5