Bijna alles anders in vernieuwd Woonhuys Moerbeek 'Ik stop pas als 'Prachtig als je de ideeën werkelijkheid ziet worden' Storingsmonteur Cees Dros: TEXELSE Q COURANT JjedrijvigAe/J^ DINSDAG 20 FEBRUARI 2007 Het ene hoekje is landelijk inge richt, verderop een huiskamer in moderne stijl, in een ander ver trek overheerst een wat klassieke sfeer en ook design ontbreekt niet. Voor elk wat wils in de nieu we vestiging van Woonhuys Moer beek aan de Maricoweg, waar op 1700 vierkante meter zo'n beetje alles dat op interieurgebied te koop is overzichtelijk en sfeervol wordt gepresenteerd. Van fau teuils en kasten tot bedden en van gordijnen en zonwering tot vloerbedekking. Vrijdag 23 febru ari opent de zaak de deuren. De naam en de gezichten zijn het zelfde gebleken, voor de rest is alles anders bij Woonhuys Moerbeek. 'We wilden het helemaal opnieuw op de kaart zetten', vertellen Peteren Mar- tine Moerbeek. 'De toegankelijkheid van de oude winkel was door de vele verdiepingen best lastig, zeker voor mensen met een lichamelijke handicap. We zaten gewoon met een paar honderd meter die we niet konden benutten, wat ten koste ging van het rendement. Daarnaast veranderden de marktomstandig heden. We kwamen aan alle kanten klem te zitten en het oude bedrijf bood ons te weinig toekomstper spectief.' Vergeleken met dat aan de Hogerstraat is het nieuwe bedrijf een wereld van verschil. Om te beginnen is alles aan de Maricoweg gelijkvloers. Peter: 'De hele zaak is nu voor iedereen toegankelijk. We hebben advies gevraagd van iemand die minder valide is. Dat leverde allerlei nuttige tips op.' De toegankelijkheid is slechts één van de verbeteringen. 'Doordat we op éen vloer zitten is het overzicht er stukken op vooruitgegaan. Dat is dé grote kracht van deze ruimte. Maar door de indeling, met onder meer scheidingswanden en allerlei leuke zitjes, oogt het wel intiem en gezel lig. Als een mooie winkel, zeker geen meubelhal', vertelt Peter, die met echtgenote Martme, familie en hun medewerkers de zaken grondig heeft aangepakt. Wie het voorma lige pand van groothandel Span- jer de laatste tijd passeerde, heeft kunnen zien hoe medewerkers van aanneembedrijf Bruin Weijers het pand ingrijpend onder handen heb ben genomen. Onder meer werden ongewenste hoeken en een binnen plaatsje uit het pand gehaald, zodat de beschikbare ruimte beter werd benut. Er werd een grote pui aange bracht, waardoor de zaak over een royale etalage beschikt. Een gespe cialiseerd bedrijf bracht over de gehele oppervlakte een systeem plafond aan en er zijn heel veel andere werkzaamheden verricht die het geschikt te maken voor het nieuwe gebruik. Vóór dat allemaal werd uitgevoerd, werd veel denk werk verricht. Want alvorens er ook maar één tussenwand, verlichting of ander interieurstuk werd geïnstal leerd, reisde de familie Moerbeek af naar de overkant om uiteenlopende meubelzaken te bezoeken. Peter: 'We hebben er heel wat bekeken. Van de winkel die we het mooist vonden, hebben we de ontwerper, Wim Stals, gevraagd of hij ook ons nieuwe bedrijf wilde tekenen. Mar- tine: 'Iemand met een frisse blik die ons hielp om de goede balans te vinden.' Stals: 'Ik hou van rust, ruimte en overzicht. Je moet zo'n zaak niet volstapelen, er moet ruim te zijn om ieder meubel aandacht te geven. We hebben geprobeerd de presentatie zó te maken dat het er anders uitziet. Een heel eigen stijl, waarmee je een nieuw publiek kunt aantrekken.' Martine Moerbeek: 'We beginnen met ideeën en het is prachtig als je die werkelijkheid ziet worden. Een uitstraling waarin we ons helemaal kunnen herkennen.' Peter: 'Een totaal ander winkelcon cept. Eigentijds, uitgebreid, veelzij dig en compleet, waarbij we kwa liteit bieden tegen een betaalbare prijs.' Met tussenwanden zijn aller lei woon- en slaapkamers gemaakt waarin zitbanken, fauteuils, tafels, andere meubels en decorstukken worden getoond. Er is een meer lan delijke afdeling, verderop een wat modernere stijl, klassiek, design en andere varianten. Om de sfeer com pleet te maken zijn in samenwerking met installateur CVI zelfs enkele houtkachels neergezet en is bijvoor beeld een doorkijk open haard te bewonderen. Bang dat men in de uitgestrekte toonzaal het spoor bijs ter raakt hoeft men niet te zijn. Met zogeheten LED-lampjes jn de vloer is een route uitgestippeld. 'Aan de hand van de presentaties kunnen de mensen allerlei ideeën opdoen. Het assortiment is com pleet vernieuwd en daarbij hebben we scherp op de prijs gelet. Niet alleen bij de meubels, ook bij de bedden. Deze bieden we echt voor een zeer scherpe prijs aan', wijst Peter Moerbeek op een boxspring- matras. Martine bij een woonpre- senatie: 'Wie thuis ook zo'n kamer wil, dat kan. We verkopen hier een totaalpakket', neemt ze de verslag gever mee naar de Decorette Woon- atelier, een soort winkel in de winkel. 'We horen tot de eerste tien fran chisenemers in Nederland die dit geheel vernieuwde concept mogen voeren. Hier kunnen onze klanten verf, behang, gordijnen, tapijt, par ket, Novilon, vloerbedekking, zon wering en andere woonaccessoi res uitzoeken. Hiermee kunnen we prijstechnisch goed concurreren met bouwmarkten.' Andere speci aalzaak in het bedrijf is Parketshop Texel, waar een breed assortiment vloeren in pvc, laminaat, parket, planken en multitopvloeren wordt getoond en desgevraagd gelegd. Voor wie met de auto komt, is er parkeerruimte genoeg. Het bedrijf beschikt over 21 eigen parkeer plaatsen. En wie na het opdoen van al die indrukken even wil uitblazen, kan dat doen in de speciale kof fiehoek. De consumpties zijn gratis. Kleintjes kunnen zich vermaken in de kinderhoek, ingericht door Gea Smit en Juul Swarthof. Is er bij Moerbeek dan mets hetzelfde is gebleven? Martine. 'Toch wel. Het speelgoedpaard, dat Joop (Moer beek, de vader van Peter, red.) nog heeft aangeschaft. Gea Smit heeft deze compleet gereviseerd Wooninrichting bij Moerbeek in de genen Wooninrichting zit Peter en Mar tine Moerbeek in het bloed. Ze zijn al de vierde generatie Moer beek die actief is in deze bedrijfs tak. Hun overgrootvader begon in 1871 met het verhandelen van stoffen, waarvoor hij bij de men sen langs de deur ging. 1908 is geboekstaafd als het jaar waarin de firma Moerbeek de eerste win kel opende. Vanaf 1930 speciali seerde het bedrijf zich in meubels en stoffering. In de jaren zeventig namen Joop en Anneriet Moer beek met broer Ide en schoonzus Siena het bedrijf aan de Hoger straat over van hun ouders. De zaak werd verder uitgebouwd en besloeg op het laatst de nummers 8 tot en met 14. Klanten waar deerden de oude locatie door de vele hoekjes en opstapjes als sfeervol, maar de onoverzichte lijkheid werd door de Moerbeken als een nadeel ervaren. Daaraan heeft de vierde generatie 136 jaar de na start met drastische maat regelen een eind gemaakt. Vijfenzestig is hij pas geworden. Halverwege vorig jaar ver kocht hij zijn bedrijf en lonkte de vrijheid van een welverdiend pensioen. Wie echter denkt dat Cees Dros er nu dagelijks op uittrekt om 'leuke dingen' te doen, heeft het mis. Bijna dage lijks is hij te vinden in het garagebedrijf aan de Oorsprongweg, dat onder zijn leiding groot werd. Nu staat hij als personeelslid op de loonlijst. 'Ik heb één hobby en dat is mijn werk. Het is niet anders.' Wie de anekdotes hoort, snapt waarom hij moei- te heeft om te stoppen. Over klapzoenen, krijsende baby's, blaffende honden en vrijende paartjes op de motorkap. I Het sleutelen aan auto's en twee- I wieiers is hem letterlijk met de paplepel ingegoten. Als jong ventje I scharrelde hij al rond in het fami liebedrijf, opgericht door zijn over grootvader en overgenomen door zijn opa. 'Toen ik een jaar of zes was, lieten ze me al met schroeven draaier in een dorsmachine zakken i om een schroef aan te draaien. Ik was maar een klein opdondertje en ik kon daar net bij. Anders had den ze die hele machine moeten I siopen', herinnert hij zich zijn eerste stappen in het monteurvak. Idolaat van brommers en motorfietsen, was de jonge Cees èen fanatieke trial- rijder. Hij was talentvol in deze tak van motorsport en ging het hele land door voor wedstrijden. Immer gekleed in overal met klompen en alpinopet. Steeds vaker hielp hij zijn vader Ben Dros in de zaak. Na een zakelijke scheiding tussen de broers Ben en Niek vestigde eerstgenoemde zijn bedrijf op de huidige locatie van Garage Dros, toen nog zuivelfabriek De Samen werking. Als knaap van een jaar of dertien repareerde Cees daar fietsen en brommers. 'Ik runde die j afdeling zo'n beetje, maar tegen de planten zeiden we dat mijn vader de reparatie had uitgevoerd, anders was het niet goed', grinnikt hij. Na jde lagere school was het de bedoe ling dat Cees, de enige zoon in het 9ezin, naar de ambachtsschool zou gaan. Het liep anders. 'We had den een man uit Hilversum voor de tweewielers, maar die maakte er niks van. Mijn vader heeft hem weg geschopt en toen moest ik het maar doen. In die tijd had je het zelf met Voor het zeggen.' De zaken gingen goed. Het bedrijf groeide en de verkoop van vooral bromfietsen floreerde. 'We hebben 'jaren gehad dat wij in één jaar Inieer brommers verkochten dan alle andere op Texel samen.' Begin jaren zestig stootte zijn vader het loonbe drijf af. De bedrijfshal die daarvoor Werd benut, werd in gebruik geno den als autowerkplaats en in 1963 volgde het dealerschap van Renault. We waren bezig met Simca, omdat we daar al een subdealerschap van jj hadden, maar dat kregen we niet rond. Toen kwam Renault met een goed voorstel.' Eind jaren zestig nam Dros de volledige bedrijfsvoe ring over van zijn vader en werden in de navolgende jaren verschillende bedrijven aangekocht. Opmerkelijk was de aankoop van Garage Eier- land, gevestigd in Midden-Eierland op de plek van de huidige Texaco- pomp. 'Het ging daar met zo best en wij kregen voortdurend telefoon tjes en bezoeken van schuldeisers. Wij waren Garage Dros Eierland en dat was Garage Eierland. Dat werkte behoorlijk verwarrend. Op een bepaald moment was ik het zat. Toen ben ik naar Ruge Piet gestapt (Piet Eelman, destijds makelaar, red.) en heb ik die tent gekocht voor honderdduizend gulden. Wat ik ermee moest wist ik niet. Maar ik was het gezeur zat.' Uiteindelijk besloot Dros er een tankstation met fietsenverhuur van te maken. Willem Verra werd bedrijfsleider. Goud Aanvankelijk was er slechts een handjevol autobedrijven actief op Texel. Gaandeweg veranderde dat en steeg het aantal garagebedrijven fors. 'Ze dachten zeker allemaal dat er goud in te verdienen was. Op een gegeven moment liepen we wel met twintig garagebedrijven aan een klant te trekken.' Inmiddels zijn er nog zo'n tien autobedrijven actief. In 1982 kreeg een aantal Texelse gara gebedrijven een brief van de ANWB met de vraag wie de hulpdienst op het eiland zou willen verzorgen. Dros reageerde en werd samen met Garage Grisnigt uit Den Burg uitver koren. 'Ik heb later gehoord dat we behoorlijk gescreend zijn. Ze zijn bij de gemeente geweest, bij ons zelf natuurlijk, maar er is ook navraag gedaan bij de politie om te zien of we wel betrouwbaar waren.' Na die geslaagde ballotage ver zorgde Dros samen met Gnsmgt de hulpdienst voor de ANWB op Texel, week op week af. Aan die periode van inmiddels 25 jaar bewaart hij goede herinneringen. 'Je maakte de gekste dingen mee. In het begintijd hadden we in de toptijd zo'n elf mel dingen per week, nu zijn er dagen van 21 meldingen per dag. De aard van de storingen is wel heel anders. Vroeger kon je er vergif op innemen dat het na een regenachtige dag druk zou worden. Dan wilden veel auto's niet starten Nu komt dat nauwelijks nog voor. Tegenwoor dig heb je meer storingen in de elektronica of in de koelsystemen Of mensen hebben hun sleutels in het contract laten zitten en de deur dichtgegooid. Ook krijgen we regel matig meldingen dat bijvoorbeeld zendapparatuur voor problemen zorgt. Het gebeurt nog wel eens dat mensen op het opstelterrein aan 't Horntje staan en dat de auto met meer wil starten. Dan slepen we de wagen een stuk verder weg en dan lukt het zonder problemen Door de geavanceerde techniek in veel auto's kunnen diverse storingen niet onmiddellijk ter plaatse worden opgelost. 'We brengen die wagens naar de werkplaats. Daar staat goe de testapparatuur, zodat we tegen woordig veel storingen goed kunnen lokaliseren, ook bij andere merken dan Renault. Vorig jaar hebben we 96 procent van alle storingen die we via dc ANWB Hulpcentrale hebben binnengekregen, kunnen oplossen Daarmee waren we de beste van Nederland.' Anekdotes In de 25 jaar dat Garage Dros voor de ANWB werkzaam is, verzorgde Dros altijd zelf de storingsdiensten. 'Het personeel wilde dat ook wel doen, maar ze wilden wel alle uur tjes betaald hebben en dat ging gewoon niet. Dus heb ik dat altijd zelf gedaan. Spijt heeft hij daarvan niet, want het leverde leuke verhalen op voor feestjes en partijen. Talloze keren kwam hij in actie voor honden die zichzelf hadden ingesloten in bloedhete auto's Of voor ouders die het portier dichtklapten, terwijl de baby nog op de achterbank in het kinderstoeltje zat. Eén geval staat hem nog helder voor de geest. 'Ik werd te hulp geroepen bij de auto van een Engelsman. Die had een Renault 20 gehuurd bij het vliegveld en die auto had hij gepar keerd aan de IJsdijk om in het land naar schapen te kijken. Met geen mogelijkheid kreeg hij de auto meer open Dat lukte mij natuurlijk wel, maar toen bleek dat zijn sleutel met in het contactslot paste. We ston den echt voor een raadsel. Achteraf bleek dat die kerel in Engeland ook een Renault 20 reed en dat hij daar stond te martelen met zijn eigen sleutels. Dat zijn grappige dingen Ook de nachten in de storings- dienstweken waren vaak verre van rustig. 'Ik ben wel eens gebeld voor een auto met pech in De Koog, om drie uur 's nachts. Toen ik daar kwam. was de eigenaar ne' op de achterklep de liefde aan het bedrij ven met iemand Maak eerst je klus- sie maar klaar, zei ik toen. En ik ben wel eens 's nachts gebeld voor een pomp. Een jong stel had de hulp dienst ingeschakeld omdat hun tent met luchtbuizen lek was.' Niet altijd gaf hij aan de oproe pen gehoor. 'Ooit werd ik 's nachts gebeld voor een lekke band. Die gast lelde de tong dubbel in de bek en was zo bezopen, dat ik het ver domde om heen te gaan. Ze waren daar met een hele groep. Ik heb een taxi voor ze gebeld en gevraagd of die de sleutels van die auto wilde meenemen. De volgende morgen ben ik er naar toe gereden en ik wist niet wat ik zag. Het was alles lege drankflessen. Er lag meer drank in die auto dan Jan de Wit in zijn winkel heeft! De weg lag vol glas. Uiteindelijk heb ik ook de politie gebeld, want het was niet normaal wat daar was gebeurd.' Overdracht Enkele jaren geleden besloot Dros ?ijn bedrijf af te stoten. Familieop volging was er niet en het besef dat hij dit met eeuwig zou volhouden, werd steeds groter. 'Je moet met je tijd mee en de ontwikkeling in deze branche gaat heel hard. Je moet heel veel doen om bij te blijven en om dealer te mogen blijven. Dat zag ik niet meer zitten.' Toevallig kwam hij in contact met Edwin van den Heuvel, toen werkzaam bij een collega-dealer elders in het land. De twee kwamen tot overeenstemming en uiteindelijk nam Van den Heuvel het garagebedrijf medio 2006 over, door omstandigheden wel enkele jaren later dan gepland. Dros zelf bleef echter actief in het bedrijf. 'Ik sta op de loonlijst en werk nog vijf dagen per week. Ik begin wel wat later en soms stop ik eerder, maar ik blijf het prachtig vinden. Vooral de storingsdienst. Mensen zijn altijd blij als je komt. Ik kan direct zien wie ik moet hebben. Laatst kreeg ik bij de Gortersmient een enthousiaste ontvangst van een Amsterdamse. In plat Amsterdams zei ze Lieverd, ik ben zo blij dat je er bent en ze pakt me bij m'n oren en geeft me een klapzoen op beide wangen Prachtig toch?' In de weken dat Grisnigt storings dienst draait, doet Dros verkoop in de showroom of stort hij zich op te klaren klussen. Ondanks het feit dat het bedrijf nu in andere handen is en hij geen zeg genschap meer heeft, leidt dat met tot strubbelingen 'Ik snap best dat het anders moest en ik kan me daar goed bij neerleggen. Soms vraagt Edwin nog wel eens hoe ik over bepaalde dingen denk en dat vind ik leuk. In andere gevallen haal ik mijn schouders op en maak ik me er niet druk over.' Louise van der Sluis Ferrie Trap en Peter Moerbeek in de Decorette van Woonhuys Moerbeek, waar behang, gordijnen, verf en andere getoond. worden Regelmatig staat Cees Dros in zijn voormalige bedrijf nog te sleutelen aan gazonmaaiers, auto's of motoren.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 2007 | | pagina 9