5t)aisy Regels remmen Texels vertier (jrocn "Zwartrjexeh in het hart. T' ntetexel Zijn ze gek geworden bij de TC? ...in het spoor van Texel moet mikken op 'beter' publiek EUREKA Ruimte voor het hart Hoeveel kansen heeft u nog? Discussie- en schetsavond maandag 12 maart OPGERICHT 15 SEPTEMBER 1887 - NR. 12157 VRIJDAG 9 MAART 2007 TEXELSE Verschijnt dinsdag en vrijdag Uitgave van v/h Langeveld de Rooy bv, Postbus 11,1790 AA Den Burg Toen Hugh Hefner vijftig jaar gele den foto's van blote meisjes in Play boy qing publiceren, zag hij dat mede als een politieke daad in het preutse Amerika. Hij vond dat het plaatsen van naaktfoto's meer te maken had met emancipatie van de vrouw dan met exploitatie. De eer ste beroemdheid van wie hij naakt foto's (in het eerste nummer van Playboy nog wel) liet zien was Mari lyn Monroe. Zonder Marilyn, werd later wel gezegd, zou het tijdschrift met bestaan, want bekende vrou wen zouden niet hebben geposeerd zonder haar voorbeeld. Na Monroe volgden vele tiental len beroemde vrouwen, van Brigitte Bardot tot Sharon Stone en verder. Sommigen kwamen bij topfotogra- fen voor de camera omdat ze hun imago wilden veranderen, sommi gen voor de leut, sommigen uit carrière-overwegingen, sommigen omdat ze gewoon trots waren op hun lichaam. Ze hadden één ding gemeen: moed. Want, zoals fotore dacteur Gary Cole eens zei: 'Je kunt als actrice dan wel naakt te zien |zi]n geweest in een film, maar dan f joelde je altijd een rol. In Playboy derije jezelf.' Playboy Nederland, gestart in 1983, volgde het Amerikaanse voorbeeld root smaakvolle naaktfotografie en (on ook met trots foto's van vele bekende Nederlandse vrouwen publiceren, Viola Holt en Patricia Paay, Bettine Vriesekoop en Katja Schuurman, en heel veel anderen. Ook zij toonden durf. Ook zij waren trots. En nu staat de eerste Bekende Texelse naakt in de P/ayboy-Texelse Courant. De beeldschone Daisy van Leeuwen liet zich een paar jaar geleden fotograferen. Een beetje journalist weet dat natuurlijk, dus ik vroeg Daisy of we er een zouden mogen publiceren en gelukkig zei ze ja. Het is frappant, hoe zij op Hugh Hefners lijn meedenkt. 'Ik heb die foto laten maken vanuit zelf-acceptatie. Ik had vroeger het zelfde meegemaakt als elk meisje en elke vrouw, onzekerheid over hoe ik eruit zag. Wat ze vroeger alle maal niet tegen me gezegd hebben, gratenpakhuis. skeletje. Je kijkt in de spiegel en je vindt jezelf niks. Je schaamt je voor je lichaam. Ik heb ontdekt, en dat wil ik ook eigenlijk tegen andere meisjes zeggen, dat die onzekerheid over gaat. Mooi of minder mooi maakt je uniek. En wat de een lelijk vind kan de ander wel mooi vinden.' 'Toen ik dertig werd, zei ik tegen mezelf: 'ik heb de leeftijd bereikt dat ik het in mijn eentje zou kunnen rooien. Mijn tiener-onzekerheden zijn voorbij. Ik hoef me niet meer te bewijzen. Ik ben 'volwassen'. Ik was niet meer altijd ontevreden over Abonnement Een lezer nabij Oosterend. die koopt zijn courant niet frequent, maar met iets meer Play boy in de TC denkt hij aan een abonnement mijn lichaam en vond dat het op subtiele wijze gezien mocht worden. Daarom heb ik toen foto's laten maken, voor mezelf. Toen ik naar de studio ging had ik niet in mijn hoofd dat ik naakt zou gaan staan. We begonnen met spijkerbroek en trui. Daarna had ik een string aan, met roesjes, maar die deed gewoon iets af aan de puurheid van de foto. Het was niet mooi. Dat heeft mij, samen met de fotograaf, doen besluiten de foto helemaal naakt te maken. Het voelde heel natuurlijk. Ik voelde me ook niet zo naakt. Vroeger dacht ik dat ik dat nooit zou doen, dat ik me niet op mijn gemak zou voelen. Maar als je dan de foto ziet, zie je dat je er best mooi op staat. Ik had nooit kunnen denken dat er zo'n mooie foto uit zou komen. Voor deze speciale krant heb ik deze foto gekozen, omdat ik mezelf eigenlijk niet blootgeef, hoewel het naakt totaal is. De intimiteit blijft van mezelf, er is nog iets te gissen. Ik zie er ook niet tegenop dat ieder een me zo kan zien. Ik ben trots op mijn lichaam, maar wat privé is blijft privé. Het is een kunstzinnige foto, naar mijn idee mooi om naar te kij ken, voor niemand aanstootgevend of schokkend. Het is een heel mooie weergave van mijn lichaam. Tekst Jan Heemskerk, foto Daan Koopman Als Texel in de toekomst wil blij ven meedingen naar de gunst van de welgestelde toerist, zal de lokale overheid zich anders moe ten opstellen. Weg met de strope rige besluitvorming, bureaucratie, trage regelgeving en nutteloze blokkades. Ondernemers moeten nieuwe initiatieven kunnen ont plooien en in de concentratiege bieden moet de natte horeca de ruimte krijgen. De toerist mag niet langer worden blootgesteld aan de kneuterige truttigheid van de gemeente Texel. Dat was de belangrijkste uitkomst van een forumdiscussie onder leiding van Jan Heemskerk. Playboy richt zich op entertainment for men. Heemskerk vertaalde dat als Vertier op Texel en vroeg de specialisten te praten over hun favoriete invulling daarvan, een kwalitatieve beoordeling te geven van het huidige aanbod en te schet sen hoe alles, indien nodig, beter zou kunnen. In algemene zin bleek men tame lijk tevreden: de Texelse natuur is de belangrijkste trekpleister maar daarnaast is er een breed en divers aanbod, hoewel er op verschillen de fronten verbeteringen mogelijk zijn. 'Ik zie mogelijkheden voor bekende bands die concerten wil len geven voor luisterpubliek. Dat zou bijvoorbeeld in De Toekomst kunnen', opperde De Leeuw. Zij kreeg bijval van Trap. die aangaf dat jongeren afkomen op evene menten met bekende artiesten. Vol gens Trap komen jongeren vooral af op bekende artiesten zoals die ook bij de Ronde om Texel optre den. De meeste horecaonderne mers waren echter van mening dat jongelui die uitgaan geen entertain ment nodig hebben. Ze vermaken zich zo wel, alhoewel paaldansen onder een douche, zoals dat in de toekomst gebeurt, wél een grote aantrekkingskracht blijkt te hebben. Heemskerk, zag er wel brood in om die playboy-achtige activiteit te sponsoren. Trap had echter een andere visie op entertainment. Volgens Bos moet het horeca-aan- bod op Texel meer worden afge stemd op de toeristen die hier komen: een overwegend ouder publiek. En daar zijn volgens de oud-directeur nauwelijks uitgaans gelegenheden voor. Die opmerking leidde onmiddellijk tot repliek van Paul van Dijk. 'De 45-plussers die er nu zijn. krijg ik echt niet aan het dansen. Die geven 's avonds geen geld uit in de kroeg.' De horeca- baas hekelde de regelgeving die te streng zou zijn om initiatieven te ontplooien. 'Er zijn teveel regels. Daar is moeilijk mee te werken. De overheid moet soepeler worden. De winkels zijn hier bijvoorbeeld op zondag nog steeds dicht. Mannen Kiesnieuws Bij de Provinciale Statenverkie zingen wonnen CDA, SP en CU. WD verloor dik. PvdA en D66 iets dunner. Nel Eel- en Sascha Bag german blijven in de Staten. Opnieuw gaan ze Texel verlaten en in Haarlem provinciaal praten Wij weten het wel: met Sascha en Nel is Noord Holland in alle staten zitten op het terras en vrouwen winkelen om nutteloze dingen te kopen. That's life. Daar moet je op inspelen. Maar hier vinden ze iets al gauw extreem. Je wordt al bijna als buitenaards versleten als je gaat blokarten.' Hij kreeg bijval van Gre- goire die de soap in wording rond de Strandnota aanhaalde en een toename van verwende toeristen signaleerde. 'Die mensen hebben weinig vrije tijd. maar zijn bereid veel geld uit te geven om het leuk te hebben. We moeten ons niet rich- moet volgens de meeste aanwezi gen het belangrijkste doel voor de toekomst zijn. Met upgrading van de faciliteiten en het behoud van de natuur als belangrijkste uitgangs punten. 'En zonder de hulp van dure adviesbureaus zoals de gemeente die te pas en te onpas inschakelt en zonder projectontwikkelaars', aldus De Leeuw. 'Want die gaan per kerende boot terug', vulde De Win ter aan. Die stellingname wakkerde het enthousiasme van Hans Glan- dorf aan: Heel Texel moet er een Uitgenodigd voor de discussie waren: Henk-Jan Klok (Sjans), Marcel Talsma (Wijsneus), Hans Glandorf (Proeflokaal) en Paul van Dijk (Toekomst) zorgden voor een stevige vertegenwoordiging van de Koger horeca, Veronica Bos zat er (op de valreep) namens de VW, Radna Trap (24) sprak als jongere en oud- PLAYBOY-columnist Theun de Winter als Texelaar met een sterke voorkeur voor de autochtone eilandbevolking. Krim-manager André van der Vliet zat er op persoonlijke titel en Wil de Leeuw vertegenwoordigde de Texelse theater wereld. Outdoor-ondernemer Michel Gregoire van Zandbank sprak namens sportief ondernemend Texel. Gesprekken tussen zo uiteenlopende sectoren worden zelden gevoerd. De deelnemers leken het wel aardig en nuttig te vinden om eens buiten hun eigen kring over gemeenschappelijke belangen te praten. Verlier op Texel was het onderwerp v. ten op budgettoensten De Winter had een verklaring voor het lokale beleid. 'College en raad staan te ver van het gewone leven af. Ik zie ze nooit in de kroeg. Daarom krijgen we steeds weer de discussie over sluitingstijden.' Dat leidde tot reac ties van verschillende tafelgenoten, die het huidige college toch wel kroegminnend achten. André van der Vliet kreeg instem mend geknik op zijn opmerking dat Texel behoefte heeft aan één goede agenda voor alle activiteiten. 'Ik heb er op internet meer dan 40 geteld maar ze zijn geen van allen com pleet. Dat mankeert eraan.' Het bereiken van de 'betere' toerist i discussie in café Sjans in De Koog (Foto Geram Trnvrmnrani ster bij knjgen. Daar gaan we echt voor strijden de komende tijd!' De suggestie van Heemskerk om te streven naar een status aparte voor Texel, belastingvrij en zonder regels, werd door de meerderheid van de hand gewezen. 'Regels zijn niet erg, maar je moet ze flexibel toepassen', verwoordde Gregoire de algemene opinie. Tekst Louise van der Sluis Koningin Het vuur van de vrijheid ontstoken, de band met Den Haag afgebroken. Het Rijk van de Wadden! En als we dat hadden dan heette de koningin Joke. Tl XELSI -COL' RAST (/tnm JWt Jr.rli ia ba kart. Onze bezorgers verspreiden vandaag met de Texelse Courant folders van: TUINCENTRUM Folder niet gehad?! Alsnog verkrijgbaar op Spinbaan 6. Van Playboy naar Texelse Courant Voordat ik als hoofdredactionele eendagsvlieg op de redactie van de Texelse Courant neerstreek, had ik veie jaren geen krantenre- gel geschreven. Ik ben wel bij een krant begonnen. Het Binnenhof in Den Haag en daarna heb ik voor de Nieuwe Dag en de Tijd/Maas bode gewerkt. Vandaar ging ik naar Panorama, van sportverslaggever tot hoofdredacteur, wat wel klinkt als 'van schoenpoetser tot miljo nair', maar toch, vooral door de financiële associatie, heel anders. In 1982 begon ik in Nederland met het beroemde Amerikaanse mannen blad Playboy, tot 1998. Sindsdien bestaat mijn schrijverij voorname lijk uit stukken voor Golfers Maga zine en het clubblad van de Texelse Golfclub. In de boekwinkel ligt een boekje met limericks over Texel, waarvan ik de aanschaf van harte aanbeveel. Vooral mijn Playboyverleden was voor Gerard Timmerman de reden om mij te vragen voor een keer tje de Texelse Courant als gast- hoofdredacteur mee te maken. Mijn werkwijze is geweest een aantal P/ayboy-elementen te vertexelen. ledereen weet dat je Playboy koopt voor het bloot, de interviews en ver halen, de mopjes en limericks, de vrijetijdsrubrieken. Dus die staan er allemaal in, dankzij de ruimhartige medewerking van Texelaars en bijna niet van Texelaars te onderscheiden overkanters. De belangrijkste eigen schap van Texelaars, openstaan voor anderen en enthousiasme voor nieuwe projecten, kwam me goed van pas. Ik wil met name Daisy van Leeuwen bedanken, die een beeld schone naaktfoto van zichzelf voor onze voorpagina afstbnd - een dap pere daad - en ook Martin Warnaar. die vele uren met me wilde praten voor een zeer persoonlijk portret, Theun de Winter, met wie ik na jaren weer eens het enige echte Playboy- gevoel deelde, maar ook de jutter en de stroper, de schapenboer en de caféhouder, de regisseuse, de directrice en alle anderen, die zich beschikbaar stelden voor deze spe ciale uitgave. Vanaf volgende week krijgt u weer uw vertrouwde Texelse Courant, bekwaam gemaakt door de vaste redactie, in uw bnevenbus. net als ik, die als neo-Texelaar elke dag weer geniet van het leven op het eiland, zoals het in de krant al hon derdtwintig jaar wordt beschreven Jan Heemskerk Ideeën kunt u ook persoonlijk inleveren in het gemeentehuis in de ideeënbus in de hal, of maak een afspraak voor het spreekuur. Een naaktfoto voorop de Texelse Courant, zijn ze nu helemaal gek ^worden? Ach, een mens wil wel .eens wat anders. Ook wij van de |j redactie. Daarom steken we aan et begin van elk jaar de kop ij Pen bij elkaar, om iets bijzonders e bedenken. Ditmaal kwamen we ■°P het idee eens een gasthoofdre- I cteur te vragen. Maar wie? Het preoest natuurlijk wel een Texelaar zijn. Liefst iemand met een paar originele ideeën, die wat bijzondere accenten in de krant zou kunnen leggen. Onze gedachten gingen vrij snel uit naar Jan Heemskerk, oud hoofdredacteur van Playboy, die alweer enige tijd op Texel woont. Onder de bezielende leiding van deze Cocksdorper werd het méér dan een paar andere accenten in de krant. Het resultaat ligt voor u. Nog steeds de Texelse Courant, maar dan in de stijl van Playboy. Een aanpak die volledig afwijkt van wat u gewend bent, waarvoor Texel en de Texe laars vanuit een ander perspec tief zijn benaderd, veel aandacht is voor vermaak, hier en daar wat ondeugend, maar ook met diep gang en een editie waarvoor de vormgeving is aangepast. Kortom een heel andere krant Dit alles met de bedoeling u er een plezier mee te doen. Zo niet, bedenk dan vóórdat u de telefoon pakt om uw abon nement op te zeggen, dat het een eenmalige gebeurtenis betreft. Mijn dank gaat uit naar Jan Heemskerk en de andere Texelaars die op wat voor manier dan ook hebben bijge dragen aan deze bijzondere editie. Gerard Timmerman, (deze TC geen hoofdredacteur) De tijd begint te dringen, zoveel kansen heeft u niet meer. Kantine gemeentewerken 19.30 uur, Reijer Keijserstraat 7. Opgeven kan eenvoudig: E-mail: hjpennings@texel.nl. Bel de receptie maandag tot 16.00 uur; of bel 362238, 362283 of 06-38067392. Iedere belangstellende is van e welkom!

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 2007 | | pagina 1