tot schaamsingel Van dubbeldekker JSggS Zin en onzin over de seksuele lading van Ouwe Sunderklaas J E Agenda E TEXELSE 2 COURANT teso Texels nieuws DORPZICH I Bobbie en de Geslepen Omx (14.00 uur), Music and Lyrics (aanvang 16.00, 19 00 en 21 45 uur), Night at the Museum (16.15 en 18.45 uur) en I Blood Diamond (21.30 uur). In bioscoop De Kiekendief op vakan- j tiepark De Krim draaien de Neder- lands gesproken versie van Arthur en de Mimmoy's (15.00 uur) en 'n Beetje verliefd (20.00 uur). Vrijdag 9 maart: In De Slinger in Ecomare geeft dr. Cees Veth een lezing met de titel 'Tussen ijs en ijzer, klimaatonderzoek in de Antarctische wateren in de laat ste twintig jaar'. Aanvang 20.00 uur, entree €4,-. Donateurs van volksster renwacht De Jager hebben gratis toe gang. Toneelgroep Zuid-Eierland voert vandaag en morgen het blijspel 'De Vlokkies' van Peter Damen op. Dat gebeurt in buurthuis Bethel, aanvang 20.00 uur. In theater Klif 12 in Den Hoorn brengt cabaretier Karin Bruers het program ma 'Marmer en Chocola'. Aanvang 20.30 uur, toegang €14,- Diner vooraf mogelijk, reserveren via tel. 319633. In Cinema Texel draaien Music and Lyrics (aanvang 16.00,19.00 en 21 45 uur), Night at the Museum (16.15 en 18.45 uur) en Blood Diamond (21.30 uur). In bioscoop De Kiekendief op vakan tiepark De Krim draait 'n Beetje ver liefd (20.00 uur). Zondag 11 maart: Bij kleindiersportveremging Kotex aan I het Paelwerck in Den Burg wordt rom- L melmarkt gehouden. De opbrengst komt ten goede aan de kinderboer- I derij. Vogelwerkgroep Texel en het IVN ver zorgen een excursie langs de Wad dendijk. Vertrek om 10.00 uur aan de noordzijde van de haven van Oude- schild. Als het weer gunstig is, wordt de tocht per fiets gemaakt, anders per auto. De excursie duurt ongeveer I twee uur. Voor meer informatie: Peter Ampt (tel. 314259) en Gerrit Visch (tel I 318881). In manege Akenburg aan de Aken- buurt begint om 10.30 uur een wed- j strijd om de Jaap de Graafbokaal. Texels beste darters treden in hotel VRIJDAG 9 MAART 2007 Zaterdag 10 maart: Bij Ambachtscentrum Texel aan het Wezenland in Den Burg gaan om 10.30 en 14.45 uur rondleidingen door de distilleerdenj en de bierbrouwerij van start. In de Texelse Bierbrouwerij aan de Schilderweg tussen Den Burg en Oudeschild gaan om 14.00, 15.00 en 16.00 uur rondleidingen van start. In het Eierlandsche Huis in De Cock- sdorp begint om 14 00 uur de Texelse klaverjasmarathon. Deze duurt tot 2.00 uur 's nachts. Opgave bij Jan Veldman, tel. 316507. In de Burgemeester De Koninghal vindt de jaarlijkse theatervoorstelling voor De Zonnebloem plaats. Aan het programma, 'Je loog tegen mij', wordt medewerking verleend door Danny de Munk. Antje Monteiro, Pamela Teves en Harry Slinger. Toegang €10,- Opgave bij Thea Witte (tel. 314305) en Gonda Buijsman (tel 313472). In dorpshuis De Waldhoorn begint om 19.30 uur de jaarlijkse playbackshow van Den Hoorn. Bij de firma Schoenmaker op het Wezenland in Den Burg gaat om 20.00 uur de Krokus(oriëntatie)rit van de MAB van start. Het Westfries cabaretduo Gien Gehan nes brengt in dorpshuis 't Skiltje in Oudeschild de nieuwe show 'Kassie koike', over de televisieprogramma's uit de beginjaren van de televisie. Toneelgroep Zuid-Eïerland voert voor de laatste keer het blijspel 'De Vlokkies' van Peter Damen op. Dat gebeurt in buurthuis Bethel, aanvang 20.00 uur. In dorpshuis De Bijenkorf in Oosterend begint om 20 00 uur het winterconcert van muziekvereniging Excelsior. De toegang is gratis. In Cinema Texel draaien de Neder lands gesproken versie van Bees tenboel (aanvang 13.45 uur), Ernst, Hoogwater te Oudeschild Vr. 09 10.40 en 23.05 u. Za. 10 10.37 en 23.34 u. Zo. 11 10.55 en - u. Ma. 12 00.06 en 12.00 u. Di. 13 00.54 en 13.14 u. Di. 14 01.55 en 14.37 u. Wo. 15 04.00 en 16.50 u. Do. 16 05.35 en 18.04 u. Aan het strand is het ongeveer een uur eerder hoogwater. De zon komt zondag 11 maart op om 07.03 en gaat onder om 18.37 uur. Maandag 12 maart laatste kwartier. Bosch en Zee in De Koog tegen elkaar in het strijdperk. De winnaars van de I finales (bij de dames en heren) mogen zich Texel Masters noemen. Het spel- systeem is 501. Aanvang 12.30 uur Toeschouwers zijn welkom In Cinema Texel draaien de Neder- j lands gesproken versie van Bees- t tenboel (aanvang 13.45 uur), Ernst, Bobbie en de Geslepen Onix (14.00 uur). Music and Lyrics (aanvang I 16.00, 19.00 en 21.45 uur). Night at I the Museum (16.15 en 18.45 uur) en I Blood Diamond (21.30 uur). In bioscoop De Kiekendief op vakan- I tiepark De Krim draaien de Neder-1 lands gesproken versie van Arthur en I de Minimoy's (15.00 uur) en 'n Beetje verliefd (20.00 uur). Maandag 12 maart: In de schuren van Axel Lap aan de Witteweg in Den Hoorn wordt van 13.30 tot 16.00 uur een rommelmaric gehouden. De opbrengst is bestemd voor de restauratie van het Hoornde kerkje. In de kantine van gemeentewerken in Den Burg begint om 19.30 uur de laatste van twee discussie- en schets- avonden over de herinrichting van de Groeneplaats. Opgave is gewenst (tel 362121 ofhjpennings@texel.nl). In Cinema Texel draaien Night at the| Museum (aanvang 18.45 uur). Must and Lyncs (19.00 uur). Blood Diamorel (21.30 uur) en een sneak previa j (21.45 uur). Dinsdag 13 maart: Bewonersvereniging Texel houdt van 19.00 tot 21.00 uur een inloopavond voor leden in het zaaltje bij Star- kenburgh (Thijsselaan 40A, Den Burg) Meer informatie staat op de website www.bewonersverenigingtexel.nl. In het raadhuis aan de Groeneplaats in Den Burg begint om 20.00 utfl een openbare vergadering van de gemeenteraad. In de Buureton aan de Beatrixlaan in Den Burg komen vanaf 20.00 uur de FNV Vrouwen bijeen. In Cinema Texel draaien Night at the Museum (aanvang 18.45 uur), The Illusionist (19.15 uur). Blood Diamond (21.30 uur) en Music and Lyncs (21.45 uur). TESO verzorgt de komende dagen geen extra afvaarten. Er worden geen wachttijden verwacht Meer informatie over de veerdienst is te verknjgen vb tel. 369600 of website www.teso.nl. Wat ik zeggen wou.. Grauwe ganzen en apekool Veel Texelse boeren hebben al jaren last van grauwe ganzen die hun gewassen opvreten. Als die boeren dan een schadeclaim indienen bij het Faunafonds wordt daar eerst gevraagd: 'Waarom teelt u dan ook zo'n smakelijk gewas zo dichtbij een natuurgebied? Dari vraagt u toch om moeilijkheden?' Dan moet die boer die beesten gaan verjagen, zorgen voor een afschotvergunning, die lang niet altijd wordt verstrekt, en heel soms krijgt hij een beetje vergoed voor het perceel wortelen of graan dat volledig is verwoest door die beesten. Die grauwe ganzen zijn in de zeventiger jaren op Texel uitgezet door Natuurmonumenten. En nu teelt een Texelse boer een experimenteel gewas kool bij De Pet ten, en tracht zijn gewas te bescher men met een groene gazen schutting. Dat mag niet van Natuurmonumenten. Want in De Petten broeden sterns en die zijn zeldzaam. En die sterns heb ben schrik van dat groene gaas. Moet die koolboer nu dat schrikhek weghalen en die ganzen gaan verja gen, en formulieren invullen en wordt hem nu ook gevraagd waarom hij in hemelsnaam naast zo'n baar broedgebied gaat zitten met 3" experimentele kool? Neen. Natitf monumenten treedt met hem in ov? leg, Natuurmonumenten erkent ha verantwoordelijkheid voor de gew£ schade die door haar eigen ganze is aangericht doordat Natuurmow menten die boer helpt zijn schrikhek te vervangen door ste^ vriendelijk boerengaas. Maar. Beste mensen van Natuurmonuma ten: er zijn nog veel meer Texes boeren die last hebben van uw gra we ganzen. Hun gewassen wordei jaren opgevreten door uw vreten: gevederde vrienden. Wanneer die boeren eens helpen met het leggen van heiningen enz? Of va u zich alleen verantwoordelijk gewasschade door uw eigen ganzï als het biologisch-dynamische exp rimenteerkool betreft? En mogend vreetmachines van u hun gang als het gewassen van 'gewone' bö ren betreft? Wat is dat voor apekool? Lia Duinks NieuwescM Als je de oud-hoofdredacteur van de Playboy vraagt één editie op de stoel van hoofdredacteur de Texelse Courant plaats te nemen, dan kun je in die krant natuurlijk niet om het onderwerp seks heen. Maar het blijft wel de krant die bij vrijwel elke Texelaar in de bus glijdt, dus we moeten het onderwerp met enige omzichtigheid benaderen. Jan Heems kerk zag wel mogelijkheden. 'Ouwe Sunderklaas, dat volks feest heeft zo te zien wel wat pikante elementen in zich. Daar wil ik een verhaal over.' Makkelijker gezegd dan gedaan. Wie moet dat schrijven? Heems kerk: Harry de Graaf of Gelein Jan sen?' Maar Harry ontsnapt: 'Het komt mij nu niet zo gelegen, ik vlieg over een paar dagen naar Nieuw Guinea.' Gelein Jansen: 'Een ver haal over Ouwe Sunderklaas en seks, Tja...' We komen niet veel verder dan een groep Texelaars die in de wilde jaren zeventig op 12 december huissleutels uitwisselden, kennelijk een eenmalige vorm van partnerruil. Dan maar eens kijken op internet. Het intikken van Ouwe Sunderklaas op Google levert meer dan 1200 sites op. Geen begin nen aan. Het wordt pas wat op als we het woord seks toevoegen. Op een weblog van een Texelse meisje lezen we: vooral niet te geschminkt maar wel geil gekleed gaan. Dit jaar ga ik dan ook als hockeymeisje: oranje rokje tot net over de billen, wit gouden polo met mijn naam in gouden letters, witte kousen en wit-gouden sneakers. Ik kan niet wachten!' De Telegraaf schrijft in 2005, naar aanleiding van het hoge aantal echtscheidingen op het eiland, over Texel: Ver der wordt er onder elkaar het een en ander gerotzooid, vooral tijdens Ouwe Sunderklaas verandert het eiland in een Sodom en Gomorra. Dit decemberfeest is het toneel van verkleed- en zuippartijen en menig huwelijk strandt met veel later.' Tja, ook de TC-hoofdredacteur heeft in de kleine uurtjes van Ouwe Sund wel eens een buitenechtelijke vrij partij waargenomen, maar om de betrokkenen daar zoveel jaar na dato in de krant nog mee te con fronteren... We besluiten het over een ande re boeg te gooien en een duik in het archief van de Texelse Courant te nemen. Daar moeten heel wat foto's in zitten van pikante voor stellingen van Ouwe Sunderklaas. Speulers blijken maar weinig aan leiding nodig te hebben om met blote borsten of sterk uitvergrote geslachtsdelen rond te lopen. Soms zelfs twee, zoals die eenling die in 1977 met twee grote penissen rond liep. Dubbeldekker stond er op zijn bord. Aanleiding was het besluit van TESO om de eerste dubbeldekker aan te schaffen. Van later datum is de voordeur, met door de gleuf een mannelijk geslachtsdeel, met als opschrift: de brievenpisser, verwij zend naar iemand die zijn behoefte op de deurmat deed. Na de komst van de redactie van Playboy naar dit dorp, om in het Kompas deel te nemen aan een whiskyproeverij, doken in 1990 meerdere 'Playma tes' op. De toenemende vergrijzing in het dorp was reden voor speulers met een bed rond te gaan, waarop met veel gekreun een demonstratie voortplanting werd gegeven. Een politieman die met zijn enorme tong een poster van een blote dame aflebberde, verwees naar het door de politie ingevoerde lik-op-stuk beleid. En het kon natuurlijk niet missen dat het toestaan van een bordeel in het Texelse buitengebied tijdens de jaarlijkse maskerade zou opduiken. Bordeel Een dikke stapel foto's getuigt ervan dat dit in vrijwel elk dorp werd gespeuld, waarbij De Koog met meerdere sekshuizen wel de kroon spande. Maar ook De Waal liet zich met Texels Eigen Bordeel Onder neming niet onbetuigd en ook in Den Hoorn dook een gewaagde voorstelling op. Nog jaren later, in 2004, kwam het bordeel nog een keer boven drijven, ditmaal in het in wooncomplex De Potvis op 't Horn- tje, waarvoor nieuwbouwplannen bestonden. Speulers hadden het als hoerenkast in gebruik genomen. In Oudeschild moeten de immer breiende dames van Zusterkring er geregeld aan geloven. In 2001 werd uitgebeeld hoe de dames geiten wollen condooms aan het breien waren. De wens van het vissers dorp voor een zogeheten schaam singel, om de schuur van Amsing aan het oog te onttrekken, keerde vorig jaar terug in een voorstelling waarin een speuler met zijn hoofd onder de rok van een dame zat. In De Cocksdorp blijven de seksuele escapades van enkele Durpers niet onopgemerkt. De overspeligheid nam blijkbaar dusdanige vormen aan dat een gemaskerd gezelschap een paar jaar geleden plannen ont vouwde voor het oprichten van een Vereniging Voor Vreemdgaan. Over Texelpromotie gesproken. Het is slechts een greep uit de vele seksueel getinte voorstellingen. Waarom doen we dat toch? We vroegen het cultureel antropoloog Rob van Ginkel (onder meer schrij ver van Groen-zwart Texels in het hart. Beschouwingen over een eilandcultuur, 1995), die zich ver diepte in het volksfeest. 'Ik heb er niet echt studie van gemaakt, maar je moet het volgens mij in het tijds beeld plaatsen. In de jaren zestig en zeventig werd de moraal wat losser. Er werd in de cafés uitgebreider feest gevierd, meer bier gedronken en met de regels werd het minder nauw genomen. Als het speulen een klein beetje schuin werd, had je al snel succes. Hoe meer onder- broekenlol, hoe beter. Ook omdat iets origineels bedenken niet altijd makkelijk is. Mannen met attributen zoals billen, borsten en netkousen zijn op zo'n avond al snel grappig. Afgelopen zomer met het feest op de haven zag je grote kottervissers als vrouwen verkleed, met stola's en al, rondrennen. Je kunt er allerlei psycho-analytische theorieën op los laten, maar veel meer dan plat ver maak is het volgens mij niet.' Vrijerij der boeren Is de Texelaar dus niet meer seks- belust dan andere Nederlanders? Verslagen uit vroeger jaren leren, dat de Texelaar 'er' in ieder geval niet vies van was en misschien wel een heel eigen liefdespad volgde. In 't Lant van Texsel staat bijvoorbeeld een citaat van Pieter van Cuyck, in wiens Brieven over Texel en de nabijgelegen eilanden (1789) stond: 'Queesten is niets anders dan de vrijerij der boeren, welke bij nacht geschiedt. Een jonge kaerel, die verliefd is, gaat menigmaal zonder wind of weder te ontzien anderhalf uur ver naar zijn meisje en hij moet dan somtijds nog verscheidene slo ten over op balkjes, die los leggen en niet dikker dan een arm zijn. De vrijster wacht hem in het begin alleenlijk aan het open venster; maar de gemeenzaamheid, de natuur en de nacht brengen hem welhaast in het huis en op het bed.' Er gebeurde, volgend Van Cuyck, 'in deze bedorven tijden nu en dan wel eens een ongelukje. Maar dat, al had een meisje zes vrijers en bijgevolg zo vele queestes, zulks, indien zij vrij blijft, geen het minste nadeel toebrengt aan hare goede naam en dat de zevende haar zo gaarne ter vrouw neemt, alsof hij de eerste ware.' Hij vervolgde: 'Denk evenwel niet, dat iedereen zo in het wild bij een meisje ter queest kan komen, zoals onze stedelingen zich dikwijls verbeelden. Geenszins, het moet gelijk slag zijn en daar moet een voornemen wezen, om, wanneer zij elkander behagen, den trouw te laten volgen.' Zoals in andere schapenlanden. zoals in Schotland en Nieuw Zee land, zijn ook hier de al of niet waar gebeurde verhalen over mannen, die het met schapen deden iegio. Ook dat is in de geschiedenis terug te vinden. Weer in 't Lant van Texsel: 'Op 23 januari 1711 kwam de Hoge Vierschaar bijeen in het oude raad huis aan de Vismarkt om ene Gerrit Nanse te berechten, die zich volgens de aanklacht enkele maanden eerder vermengd had met een schaaps beest ten einde zijn vuile lust te plegen ende vervolgens had begaan d''afschuwelijke ende godloze zon de van sodomie. Gerrit bekende en werd ter dood veroordeeld. Op 5 maart 1711dus bijna 300 jaar gele den werd hij ten'aanschouwe van een menigte volks op de Vismarkt verbrand. Samen met het schaap, want zo stond het in de bijbel.' Ja, van schapen moest je afblijven op Texel. In 1781 werd een zekere Andries Hendrikz ter dood gebracht omdat hij een schaap had gestólen. De man wilde met Kerstmis een lekker schapenboutje hebben, maar werd op heterdaad betrapt bij het villen. Hij werd echter niet verbrand, maar opgehangen aan een galg op de Hoge Berg en moest daar blijven bungelen tot hij 'door de lucht en de vogelen des hemels was verteerd.' Het werd, zou je zeggen, de toen malige sunderklazen niet moeilijk gemaakt spectaculair voor den dag te komen. Foto's van schapen heb ik overigens in de archieven van de TC niet aangetroffen. Wel een onschul dig konijn Pruimschieten We informeerden bij een promi nente speuler uit Oudeschild. het dorp waar nog wel eens een pikante voorstelling de revue passeert, naar zijn drijfveren. 'Waarom? Dat is het geheim van de smid. Zo'n voorstel ling ontstaat doorgaans op het laat ste moment. Harry de Graaf schreef eens een paar weken voor Ouwe Sunderklaas over een oud volksge bruik: pruimschieten op de Hoge- berg. Dat ligt vlakbij Oudschild, dus je raadt het al... Je kent misschien ook de verhalen over wat zich achter de Witte Punt (het markeringsteken dat vroeger op de dijk stond, red.) zou hebben afgespeeld, hoewel ik dat nooit heb meegemaakt. Daar kun je wel een mooie voorstelling van maken. Onderbroekenlol doet het hier meestal wel. Altijd op het randje, maar nooit sexistisch. Je moet je achteraf wel kunnen ver antwoorden en niet stiekem moeten wegkruipen.' Tekst Gerard Timmerman en Jan Heemskerk, foto's archief Texelse Courant

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 2007 | | pagina 2