tot schaamsingel
Van dubbeldekker
JSggS
Zin en onzin over de seksuele
lading van Ouwe Sunderklaas
J
E Agenda E
TEXELSE 2 COURANT
teso
Texels nieuws
DORPZICH I
Bobbie en de Geslepen Omx (14.00
uur), Music and Lyrics (aanvang
16.00, 19 00 en 21 45 uur), Night at
the Museum (16.15 en 18.45 uur) en I
Blood Diamond (21.30 uur).
In bioscoop De Kiekendief op vakan- j
tiepark De Krim draaien de Neder-
lands gesproken versie van Arthur en
de Mimmoy's (15.00 uur) en 'n Beetje
verliefd (20.00 uur).
Vrijdag 9 maart:
In De Slinger in Ecomare geeft dr.
Cees Veth een lezing met de titel
'Tussen ijs en ijzer, klimaatonderzoek
in de Antarctische wateren in de laat
ste twintig jaar'. Aanvang 20.00 uur,
entree €4,-. Donateurs van volksster
renwacht De Jager hebben gratis toe
gang.
Toneelgroep Zuid-Eierland voert
vandaag en morgen het blijspel 'De
Vlokkies' van Peter Damen op. Dat
gebeurt in buurthuis Bethel, aanvang
20.00 uur.
In theater Klif 12 in Den Hoorn brengt
cabaretier Karin Bruers het program
ma 'Marmer en Chocola'. Aanvang
20.30 uur, toegang €14,- Diner vooraf
mogelijk, reserveren via tel. 319633.
In Cinema Texel draaien Music and
Lyrics (aanvang 16.00,19.00 en 21 45
uur), Night at the Museum (16.15 en
18.45 uur) en Blood Diamond (21.30
uur).
In bioscoop De Kiekendief op vakan
tiepark De Krim draait 'n Beetje ver
liefd (20.00 uur).
Zondag 11 maart:
Bij kleindiersportveremging Kotex aan I
het Paelwerck in Den Burg wordt rom- L
melmarkt gehouden. De opbrengst
komt ten goede aan de kinderboer- I
derij.
Vogelwerkgroep Texel en het IVN ver
zorgen een excursie langs de Wad
dendijk. Vertrek om 10.00 uur aan de
noordzijde van de haven van Oude-
schild. Als het weer gunstig is, wordt
de tocht per fiets gemaakt, anders
per auto. De excursie duurt ongeveer I
twee uur. Voor meer informatie: Peter
Ampt (tel. 314259) en Gerrit Visch (tel I
318881).
In manege Akenburg aan de Aken-
buurt begint om 10.30 uur een wed- j
strijd om de Jaap de Graafbokaal.
Texels beste darters treden in hotel
VRIJDAG 9 MAART 2007
Zaterdag 10 maart:
Bij Ambachtscentrum Texel aan het
Wezenland in Den Burg gaan om
10.30 en 14.45 uur rondleidingen door
de distilleerdenj en de bierbrouwerij
van start.
In de Texelse Bierbrouwerij aan de
Schilderweg tussen Den Burg en
Oudeschild gaan om 14.00, 15.00 en
16.00 uur rondleidingen van start.
In het Eierlandsche Huis in De Cock-
sdorp begint om 14 00 uur de Texelse
klaverjasmarathon. Deze duurt tot
2.00 uur 's nachts. Opgave bij Jan
Veldman, tel. 316507.
In de Burgemeester De Koninghal
vindt de jaarlijkse theatervoorstelling
voor De Zonnebloem plaats. Aan het
programma, 'Je loog tegen mij', wordt
medewerking verleend door Danny
de Munk. Antje Monteiro, Pamela
Teves en Harry Slinger. Toegang €10,-
Opgave bij Thea Witte (tel. 314305)
en Gonda Buijsman (tel 313472).
In dorpshuis De Waldhoorn begint om
19.30 uur de jaarlijkse playbackshow
van Den Hoorn.
Bij de firma Schoenmaker op het
Wezenland in Den Burg gaat om 20.00
uur de Krokus(oriëntatie)rit van de
MAB van start.
Het Westfries cabaretduo Gien Gehan
nes brengt in dorpshuis 't Skiltje in
Oudeschild de nieuwe show 'Kassie
koike', over de televisieprogramma's
uit de beginjaren van de televisie.
Toneelgroep Zuid-Eïerland voert
voor de laatste keer het blijspel 'De
Vlokkies' van Peter Damen op. Dat
gebeurt in buurthuis Bethel, aanvang
20.00 uur.
In dorpshuis De Bijenkorf in Oosterend
begint om 20 00 uur het winterconcert
van muziekvereniging Excelsior. De
toegang is gratis.
In Cinema Texel draaien de Neder
lands gesproken versie van Bees
tenboel (aanvang 13.45 uur), Ernst,
Hoogwater
te Oudeschild
Vr.
09
10.40
en
23.05 u.
Za.
10
10.37
en
23.34 u.
Zo.
11
10.55
en
- u.
Ma.
12
00.06
en
12.00 u.
Di.
13
00.54
en
13.14 u.
Di.
14
01.55
en
14.37 u.
Wo.
15
04.00
en
16.50 u.
Do.
16
05.35
en
18.04 u.
Aan het strand is het ongeveer een uur eerder
hoogwater. De zon komt zondag 11 maart
op om 07.03 en gaat onder om 18.37 uur.
Maandag 12 maart laatste kwartier.
Bosch en Zee in De Koog tegen elkaar
in het strijdperk. De winnaars van de I
finales (bij de dames en heren) mogen
zich Texel Masters noemen. Het spel-
systeem is 501. Aanvang 12.30 uur
Toeschouwers zijn welkom
In Cinema Texel draaien de Neder- j
lands gesproken versie van Bees- t
tenboel (aanvang 13.45 uur), Ernst,
Bobbie en de Geslepen Onix (14.00
uur). Music and Lyrics (aanvang I
16.00, 19.00 en 21.45 uur). Night at I
the Museum (16.15 en 18.45 uur) en I
Blood Diamond (21.30 uur).
In bioscoop De Kiekendief op vakan- I
tiepark De Krim draaien de Neder-1
lands gesproken versie van Arthur en I
de Minimoy's (15.00 uur) en 'n Beetje
verliefd (20.00 uur).
Maandag 12 maart:
In de schuren van Axel Lap aan de
Witteweg in Den Hoorn wordt van
13.30 tot 16.00 uur een rommelmaric
gehouden. De opbrengst is bestemd
voor de restauratie van het Hoornde
kerkje.
In de kantine van gemeentewerken
in Den Burg begint om 19.30 uur de
laatste van twee discussie- en schets-
avonden over de herinrichting van de
Groeneplaats. Opgave is gewenst (tel
362121 ofhjpennings@texel.nl).
In Cinema Texel draaien Night at the|
Museum (aanvang 18.45 uur). Must
and Lyncs (19.00 uur). Blood Diamorel
(21.30 uur) en een sneak previa j
(21.45 uur).
Dinsdag 13 maart:
Bewonersvereniging Texel houdt van
19.00 tot 21.00 uur een inloopavond
voor leden in het zaaltje bij Star-
kenburgh (Thijsselaan 40A, Den Burg)
Meer informatie staat op de website
www.bewonersverenigingtexel.nl.
In het raadhuis aan de Groeneplaats
in Den Burg begint om 20.00 utfl
een openbare vergadering van de
gemeenteraad.
In de Buureton aan de Beatrixlaan in
Den Burg komen vanaf 20.00 uur de
FNV Vrouwen bijeen.
In Cinema Texel draaien Night at the
Museum (aanvang 18.45 uur), The
Illusionist (19.15 uur). Blood Diamond
(21.30 uur) en Music and Lyncs (21.45
uur).
TESO verzorgt de komende dagen
geen extra afvaarten. Er worden geen
wachttijden verwacht Meer informatie
over de veerdienst is te verknjgen vb
tel. 369600 of website www.teso.nl.
Wat ik zeggen wou..
Grauwe ganzen
en apekool
Veel Texelse boeren hebben al jaren
last van grauwe ganzen die hun
gewassen opvreten. Als die boeren
dan een schadeclaim indienen bij
het Faunafonds wordt daar eerst
gevraagd: 'Waarom teelt u dan ook
zo'n smakelijk gewas zo dichtbij een
natuurgebied? Dari vraagt u toch om
moeilijkheden?' Dan moet die boer
die beesten gaan verjagen, zorgen
voor een afschotvergunning, die lang
niet altijd wordt verstrekt, en heel
soms krijgt hij een beetje vergoed
voor het perceel wortelen of graan
dat volledig is verwoest door die
beesten. Die grauwe ganzen zijn in
de zeventiger jaren op Texel uitgezet
door Natuurmonumenten.
En nu teelt een Texelse boer een
experimenteel gewas kool bij De Pet
ten, en tracht zijn gewas te bescher
men met een groene gazen schutting.
Dat mag niet van Natuurmonumenten.
Want in De Petten broeden sterns en
die zijn zeldzaam. En die sterns heb
ben schrik van dat groene gaas.
Moet die koolboer nu dat schrikhek
weghalen en die ganzen gaan verja
gen, en formulieren invullen en wordt
hem nu ook gevraagd waarom hij
in hemelsnaam naast zo'n
baar broedgebied gaat zitten met 3"
experimentele kool? Neen. Natitf
monumenten treedt met hem in ov?
leg, Natuurmonumenten erkent ha
verantwoordelijkheid voor de gew£
schade die door haar eigen ganze
is aangericht doordat Natuurmow
menten die boer helpt zijn
schrikhek te vervangen door ste^
vriendelijk boerengaas. Maar.
Beste mensen van Natuurmonuma
ten: er zijn nog veel meer Texes
boeren die last hebben van uw gra
we ganzen. Hun gewassen wordei
jaren opgevreten door uw vreten:
gevederde vrienden. Wanneer
die boeren eens helpen met het
leggen van heiningen enz? Of va
u zich alleen verantwoordelijk
gewasschade door uw eigen ganzï
als het biologisch-dynamische exp
rimenteerkool betreft? En mogend
vreetmachines van u hun gang
als het gewassen van 'gewone' bö
ren betreft?
Wat is dat voor apekool?
Lia Duinks
NieuwescM
Als je de oud-hoofdredacteur van de Playboy vraagt één
editie op de stoel van hoofdredacteur de Texelse Courant
plaats te nemen, dan kun je in die krant natuurlijk niet om
het onderwerp seks heen. Maar het blijft wel de krant die
bij vrijwel elke Texelaar in de bus glijdt, dus we moeten het
onderwerp met enige omzichtigheid benaderen. Jan Heems
kerk zag wel mogelijkheden. 'Ouwe Sunderklaas, dat volks
feest heeft zo te zien wel wat pikante elementen in zich.
Daar wil ik een verhaal over.'
Makkelijker gezegd dan gedaan.
Wie moet dat schrijven? Heems
kerk: Harry de Graaf of Gelein Jan
sen?' Maar Harry ontsnapt: 'Het
komt mij nu niet zo gelegen, ik vlieg
over een paar dagen naar Nieuw
Guinea.' Gelein Jansen: 'Een ver
haal over Ouwe Sunderklaas en
seks, Tja...' We komen niet veel
verder dan een groep Texelaars die
in de wilde jaren zeventig op 12
december huissleutels uitwisselden,
kennelijk een eenmalige vorm van
partnerruil. Dan maar eens kijken
op internet. Het intikken van Ouwe
Sunderklaas op Google levert meer
dan 1200 sites op. Geen begin
nen aan. Het wordt pas wat op
als we het woord seks toevoegen.
Op een weblog van een Texelse
meisje lezen we: vooral niet te
geschminkt maar wel geil gekleed
gaan. Dit jaar ga ik dan ook als
hockeymeisje: oranje rokje tot net
over de billen, wit gouden polo met
mijn naam in gouden letters, witte
kousen en wit-gouden sneakers.
Ik kan niet wachten!' De Telegraaf
schrijft in 2005, naar aanleiding van
het hoge aantal echtscheidingen
op het eiland, over Texel: Ver
der wordt er onder elkaar het een
en ander gerotzooid, vooral tijdens
Ouwe Sunderklaas verandert het
eiland in een Sodom en Gomorra.
Dit decemberfeest is het toneel van
verkleed- en zuippartijen en menig
huwelijk strandt met veel later.' Tja,
ook de TC-hoofdredacteur heeft in
de kleine uurtjes van Ouwe Sund
wel eens een buitenechtelijke vrij
partij waargenomen, maar om de
betrokkenen daar zoveel jaar na
dato in de krant nog mee te con
fronteren...
We besluiten het over een ande
re boeg te gooien en een duik in
het archief van de Texelse Courant
te nemen. Daar moeten heel wat
foto's in zitten van pikante voor
stellingen van Ouwe Sunderklaas.
Speulers blijken maar weinig aan
leiding nodig te hebben om met
blote borsten of sterk uitvergrote
geslachtsdelen rond te lopen. Soms
zelfs twee, zoals die eenling die in
1977 met twee grote penissen rond
liep. Dubbeldekker stond er op zijn
bord. Aanleiding was het besluit van
TESO om de eerste dubbeldekker
aan te schaffen. Van later datum is
de voordeur, met door de gleuf een
mannelijk geslachtsdeel, met als
opschrift: de brievenpisser, verwij
zend naar iemand die zijn behoefte
op de deurmat deed. Na de komst
van de redactie van Playboy naar
dit dorp, om in het Kompas deel
te nemen aan een whiskyproeverij,
doken in 1990 meerdere 'Playma
tes' op. De toenemende vergrijzing
in het dorp was reden voor speulers
met een bed rond te gaan, waarop
met veel gekreun een demonstratie
voortplanting werd gegeven. Een
politieman die met zijn enorme tong
een poster van een blote dame
aflebberde, verwees naar het door
de politie ingevoerde lik-op-stuk
beleid. En het kon natuurlijk niet
missen dat het toestaan van een
bordeel in het Texelse buitengebied
tijdens de jaarlijkse maskerade zou
opduiken.
Bordeel
Een dikke stapel foto's getuigt ervan
dat dit in vrijwel elk dorp werd
gespeuld, waarbij De Koog met
meerdere sekshuizen wel de kroon
spande. Maar ook De Waal liet zich
met Texels Eigen Bordeel Onder
neming niet onbetuigd en ook in
Den Hoorn dook een gewaagde
voorstelling op. Nog jaren later, in
2004, kwam het bordeel nog een
keer boven drijven, ditmaal in het in
wooncomplex De Potvis op 't Horn-
tje, waarvoor nieuwbouwplannen
bestonden. Speulers hadden het
als hoerenkast in gebruik genomen.
In Oudeschild moeten de immer
breiende dames van Zusterkring er
geregeld aan geloven. In 2001 werd
uitgebeeld hoe de dames geiten
wollen condooms aan het breien
waren. De wens van het vissers
dorp voor een zogeheten schaam
singel, om de schuur van Amsing
aan het oog te onttrekken, keerde
vorig jaar terug in een voorstelling
waarin een speuler met zijn hoofd
onder de rok van een dame zat. In
De Cocksdorp blijven de seksuele
escapades van enkele Durpers niet
onopgemerkt. De overspeligheid
nam blijkbaar dusdanige vormen
aan dat een gemaskerd gezelschap
een paar jaar geleden plannen ont
vouwde voor het oprichten van een
Vereniging Voor Vreemdgaan. Over
Texelpromotie gesproken.
Het is slechts een greep uit de vele
seksueel getinte voorstellingen.
Waarom doen we dat toch? We
vroegen het cultureel antropoloog
Rob van Ginkel (onder meer schrij
ver van Groen-zwart Texels in het
hart. Beschouwingen over een
eilandcultuur, 1995), die zich ver
diepte in het volksfeest. 'Ik heb er
niet echt studie van gemaakt, maar
je moet het volgens mij in het tijds
beeld plaatsen. In de jaren zestig en
zeventig werd de moraal wat losser.
Er werd in de cafés uitgebreider
feest gevierd, meer bier gedronken
en met de regels werd het minder
nauw genomen. Als het speulen
een klein beetje schuin werd, had
je al snel succes. Hoe meer onder-
broekenlol, hoe beter. Ook omdat
iets origineels bedenken niet altijd
makkelijk is. Mannen met attributen
zoals billen, borsten en netkousen
zijn op zo'n avond al snel grappig.
Afgelopen zomer met het feest op
de haven zag je grote kottervissers
als vrouwen verkleed, met stola's
en al, rondrennen. Je kunt er allerlei
psycho-analytische theorieën op los
laten, maar veel meer dan plat ver
maak is het volgens mij niet.'
Vrijerij der boeren
Is de Texelaar dus niet meer seks-
belust dan andere Nederlanders?
Verslagen uit vroeger jaren leren,
dat de Texelaar 'er' in ieder geval
niet vies van was en misschien wel
een heel eigen liefdespad volgde. In
't Lant van Texsel staat bijvoorbeeld
een citaat van Pieter van Cuyck,
in wiens Brieven over Texel en de
nabijgelegen eilanden (1789) stond:
'Queesten is niets anders dan de
vrijerij der boeren, welke bij nacht
geschiedt. Een jonge kaerel, die
verliefd is, gaat menigmaal zonder
wind of weder te ontzien anderhalf
uur ver naar zijn meisje en hij moet
dan somtijds nog verscheidene slo
ten over op balkjes, die los leggen
en niet dikker dan een arm zijn. De
vrijster wacht hem in het begin
alleenlijk aan het open venster; maar
de gemeenzaamheid, de natuur en
de nacht brengen hem welhaast in
het huis en op het bed.'
Er gebeurde, volgend Van Cuyck,
'in deze bedorven tijden nu en dan
wel eens een ongelukje. Maar dat,
al had een meisje zes vrijers en
bijgevolg zo vele queestes, zulks,
indien zij vrij blijft, geen het minste
nadeel toebrengt aan hare goede
naam en dat de zevende haar zo
gaarne ter vrouw neemt, alsof hij de
eerste ware.' Hij vervolgde: 'Denk
evenwel niet, dat iedereen zo in het
wild bij een meisje ter queest kan
komen, zoals onze stedelingen zich
dikwijls verbeelden. Geenszins, het
moet gelijk slag zijn en daar moet
een voornemen wezen, om, wanneer
zij elkander behagen, den trouw te
laten volgen.'
Zoals in andere schapenlanden.
zoals in Schotland en Nieuw Zee
land, zijn ook hier de al of niet waar
gebeurde verhalen over mannen, die
het met schapen deden iegio. Ook
dat is in de geschiedenis terug te
vinden. Weer in 't Lant van Texsel:
'Op 23 januari 1711 kwam de Hoge
Vierschaar bijeen in het oude raad
huis aan de Vismarkt om ene Gerrit
Nanse te berechten, die zich volgens
de aanklacht enkele maanden eerder
vermengd had met een schaaps
beest ten einde zijn vuile lust te
plegen ende vervolgens had begaan
d''afschuwelijke ende godloze zon
de van sodomie. Gerrit bekende en
werd ter dood veroordeeld. Op 5
maart 1711dus bijna 300 jaar gele
den werd hij ten'aanschouwe van
een menigte volks op de Vismarkt
verbrand. Samen met het schaap,
want zo stond het in de bijbel.'
Ja, van schapen moest je afblijven
op Texel. In 1781 werd een zekere
Andries Hendrikz ter dood gebracht
omdat hij een schaap had gestólen.
De man wilde met Kerstmis een
lekker schapenboutje hebben, maar
werd op heterdaad betrapt bij het
villen. Hij werd echter niet verbrand,
maar opgehangen aan een galg op
de Hoge Berg en moest daar blijven
bungelen tot hij 'door de lucht en de
vogelen des hemels was verteerd.'
Het werd, zou je zeggen, de toen
malige sunderklazen niet moeilijk
gemaakt spectaculair voor den dag
te komen. Foto's van schapen heb ik
overigens in de archieven van de TC
niet aangetroffen. Wel een onschul
dig konijn
Pruimschieten
We informeerden bij een promi
nente speuler uit Oudeschild. het
dorp waar nog wel eens een pikante
voorstelling de revue passeert, naar
zijn drijfveren. 'Waarom? Dat is het
geheim van de smid. Zo'n voorstel
ling ontstaat doorgaans op het laat
ste moment. Harry de Graaf schreef
eens een paar weken voor Ouwe
Sunderklaas over een oud volksge
bruik: pruimschieten op de Hoge-
berg. Dat ligt vlakbij Oudschild, dus
je raadt het al... Je kent misschien
ook de verhalen over wat zich achter
de Witte Punt (het markeringsteken
dat vroeger op de dijk stond, red.)
zou hebben afgespeeld, hoewel ik
dat nooit heb meegemaakt. Daar
kun je wel een mooie voorstelling
van maken. Onderbroekenlol doet
het hier meestal wel. Altijd op het
randje, maar nooit sexistisch. Je
moet je achteraf wel kunnen ver
antwoorden en niet stiekem moeten
wegkruipen.'
Tekst Gerard Timmerman en Jan
Heemskerk, foto's archief Texelse
Courant