i GERANIUM MARKT TEXELSE COURANT voor een beetje gewoon geluk Wij zijn weer geopendl KinderWwLp ATTENTIE ATTENTIE ©F W@@F Qfl ooooo M \ÜaÜ7© ©F "SF®y@ m Doe mee'a>ajijj op het onlangswertsjs "De smaak van Texel". Döó)§ mÊ ©p°o Henk Maas na 18 jaar weg bij Jos Kager Assurantiën Hypotheken! fc 'Verzekeringswezen gebaseerd op vertrouwen' Pieter de Ridder (28)IAf volgt Henk Maas op JOS KAGER www.joskager.nl telefoon 0222 - 31 283 VRIJDAG 27 APRIL 2007 Cafe - Eethuis The sports sandal] Model: Teri aERI -Dames Dagelijks vanaf 17.00 uur, behalve op maandag. Ook voor Tesselaars. Kinderhulp geeft een beetje gewoon geluk aan kinderen in moeilijke of bijzondere thuissituaties Steunt u Kinderhulp daarbij Heren Kinden Califomieweg 29 De Koog tel. 317229 comfortab giro 404040 tel 0570-611899. www.kinderhulp.nl voetbad beetje gewoon gelu bacter mu ti- functiorieel Advertorial) Vanaf maandag 30 april (koninginnedag) starten wij weer met onze TRADITIONELE GERANIUMMARKT. We beschikken wederom over een zeer uitgebreid sortiment geraniums, fuchsia's en één- en meerjarig perkgoed. DUS VOOR: Oostenrijkse hanggeraniums Dubbele hanggeraniums Franse geraniums Dubbele geraniums Hang-fuchsia's Stam-fuchsia's Eén- en meerjarig perkgoed Stekperkgoed Natuurlijk naar FA. SCHERMER-SCHUYL WAAR??? Bij GAMMA natuurlijk Specialist in kwaliteit Rechtstreeks van de kwekerij en zoals reeds bekend worden de door u meegebrachte bloembakken GRATIS door ons met potgrond gevuld. VISSERIJVERENIGING TEXEL nodigt haar leden uit voor de jaarvergadering welke gehouden wordt op: zaterdag 28 april, aanvang 10.00 uur in Dorpshuis "De Bijenkorf" te Oosterend. Agenda 1. Opening 2. Notulen jaarvergadering 8 april 2006 3. Financiën 4. Voorstel statutenwijziging 5. Afscheid bestuursleden 6. Pauze 7. Presentatie Bommenexperts Defensie Kustwacht 8. Discussie 9. Rondvraag 10, Sluiting Graag tot ziens, Het bestuur van Visserijvereniging D.E.T.V. Texel ww-pS!«KJ»!»!»» IttÜbaiHSSR j opwruak> r;:-' o J@ 9J Zijn hart is er nog vol van en ook het vuur dat hem al die jaren dreef, is nog niet uitge blust. Toch zet Henk Maas (60) op 1 mei een punt achter zijn carrière als verzekeringsadvi seur. Vanwege gezondheidsre denen zegt hij Jos Kager Assu rantiën, het bedrijf waar hij 18 jaar lang met hart en ziel voor werkte, vaarwel. Een terugblik op zijn wonderlijke loopbaan. Als jonge knaap werkte Maas in de groentezaak van zijn vader, die later werd overgenomen door de Vivo, op de plek waar nu Het Vierspan is gevestigd. Al snel bleek Maas over een groot handelsta lent te beschikken. Hij zette zijn eigen ijshandel op waarmee hij 's zomers de horeca bediende en 's winters verdiende hij de kost met aardappelen en wortels rooien. 'Het was zwaar werk. We stonden geregeld m de vrieskou te werken voor 80 gulden per week. Later zat ik op de vrachtwagen en ver kocht aardappelen langs de weg', vertelt Maas. Zijn handelsgeest werd opgemerkt door een vriend die zelf in verzekeringen deed. Net wat voor jou, was zijn devies. Het is leuk werk en het verdient goed. En dus schreef Maas zich bij de Sociaal Economische Raad in als verzekeringsagent en volgde hij de benodigde opleidingen. De wens om zich zelfstandig te vestigen kreeg hij niet vervuld, doordat er geen geschikte porte feuille ter overname was. En dus kwam Maas bij de AMRO Bank terecht. Hoewel hij moest wennen aan het werk binnen vier muren, beviel het hem goed. 'Ik wist niet wat me overkwam! De zaterdagen vrij, alle feestdagen en nog goed verdienen ook.' Procuratiehouder Leergierig als hij is, werkte de Texelaar zich behoorlijk op. Hij volgde interne opleidingen en had een flinke hand in de snel stijgen de verzekeringsportefeuille van de bank. Het netwerk dat hij in zijn 'handelsjaren' had opgebouwd, deed nu een beroep op Maas voor een verzekeringspolis. Beginjaren tachtig volgde er een reorganisatie binnen de AMRO en werden de particuliere klanten van de zakelij ke gescheiden. Maas werd bevor derd tot bijzonder procuratiehou der. 'Een nadeel van die functie was dat ik geen feeling meer had met de klanten. Ik was meer bezig met managen dan met verzekerin gen en dat vond ik eigenlijk maar niks', herinnert hij zich. Dan komt eind 1986 Jos Kager in beeld. De twee kennen elkaar van een geza menlijk assurantieproject voor de visserij en Kager, die zich meer wil gaan bezighouden met woningen en hypotheken, biedt Maas een baan aan. 'Dat trok me enorm aan. Ik kreeg bijna het hele assu rantiepakket onder mijn beheer, zowel de zakelijke als de particu liere klanten. Jos gaf mij enorm veel vrijheid. Ik regelde alles zelf. De inkoop, de afwikkeling en de acquisitie. Dat had ik altijd al ge wild.' Drempel Veel klanten uit zijn AMRO-tijd stapten over naar het assurantie kantoor van Jos Kager en 'bleven bij Henk verzekerd'. Zijn ambitie om het kantoor groot te maken, was ongeremd. Hij ontdekte bo vendien dat het verzekeringskan toor veel laagdrempeliger was dan de bank. 'Verzekeringen zijn een low interest artikel. Als hun auto maar verzekerd is, vinden veel mensen het al goed. En het beeld van assurantieadviseurs is niet erg positief. Als ik bij een nieuwe klant kwam, zag ik ze denken: daar heb je er weer eén die me geld uit de zak wil kloppen. Het vertrouwen van klanten moet je verdienen. Je moet ze laten zien dat je oprecht in ze geïnteresseerd bent en het beste met ze voor hebt. Het ver zekeringswezen is gebaseerd op vertrouwen.' Enig begrip voor de scepsis die sommige mensen heb ben tegen verzekeringsagenten, heeft Maas wel. 'We hebben een tijd gehad dat er veel gelukszoe kers in assurantiën gingen. Blijk baar werd dat gezien als een mak kelijk te slijten product waarin veel te verdienen viel. Gelukkig kan dat niet meer. De regelge ving is veel strenger geworden' Wel constateert hij een groeiende concurrentie van maatschappijen die zich hoofdzakelijk via internet profileren. 'Concurrentie houdt je scherp. Dat moet je niet zien als een bedreiging. Je moet uitgaan van je eigen kracht. Veel verzeke ringsproducten kim je beter niet via internet afsluiten. Die behoe ven nadere info. Neem nou een autoverzekering. Dan begint het al met de vraag WA of WA met casco. Veel mensen weten niet wat casco inhoudt. Dan is een stukje toelichting toch prettig. En dan is een autoverzekering nog relatief eenvoudig. Bij bijvoorbeeld een arbeidsongeschiktheidsverzeke ring heb ie zeker een specialist nodig. Die kan je ook vertellen waarom je misschien beter niet de goedkoopste polis kunt nemen, maar die iets duurdere, omdat die een veel betere dekking heeft.' Pitbull In zijn werk was Maas gek op de 'moeilijke gevallen'. 'Dat vond ik de mooiste dingen. Als het erop leek dat iets niet zou lukken, dan beet ik me er helemaal in vast. Natuurlijk ben ik ook wel eens de mist in gegaan. Ook dat gebeurt, maar gelukkig heb ik veel voor de klanten kunnen betekenen.' Hij herinnert zich een zaak van een cliënt die werd aangereden en daarna bij warm weer last hield van zijn been, dat tijdens het on geval beklemd was geraakt. 'De tegenpartij kwam hier op kantoor en duwde onze cliënt een contract onder de neus met een bod van drieduizend gulden. Of hij met een maar even wou tekenen. Die klant was natuurlijk blij met dat geld, maar ik heb hem geadviseerd niet te tekenen. Ik vond het veel te weinig. Het heeft twee ja duurd, maar uiteindelijk heeft dii| man 100.000,- gulden gevang® een aanpassing op zijn mach: op het werk en een trike zodat til langere afstanden kon i Hij had geen goedkope v ring maar wel een hele goede!' Afscheid) Al pratend komt de ene na de: dere anekdote bovendrijven. Heti duidelijk: Henk Maas pijn in het hart afscheid.'IkhebÉ werk altijd gedaan alsof het nc eigen bedrijf was. Ik was het li® doorgegaan tot mijn 65ste en ba is jammer dat ik noodgedwonge nu al moet stoppen. De spirit iss nog wel, maar mijn gezondhtf laat me in de steek.' Achter dep raniums belandt de actieve Cod sdorper echter niet. 'Mijn dag; vullen zich al behoorlijk met nn hobby's: tuinieren, fotografera drummen en lezen. En natuurlij de kleinkinderen.' Henk Maas: 'Via deze weg tri ik alle relaties hartelijk dante voor het vertrouwen dat ajt tijd in mij hebben gehad. !j\ laas laat mijn gezondheid ta persoonlijk afscheid van u ma toe. Ik heb het contact met a als zeer plezierig ervaren o wens u alle goeds voor de toe komst toe, zowel zakelijk ïl privé.' Tekst: tekstbureau texel (louise van der Sluis) Het t ochle Dat hij ooit in de verzekerings branche terecht zou komen, had Pieter de Ridder in zijn stoutste dromen waarschijn lijk niet vermoed, toen hij zich na de middelbare school op de Hogere landbouwschool in Leeuwarden inschreef. Inmid dels is hij echter aardig inge draaid op Assurantiekantoor Jos Kager waar hij Henk Maas is opgevolgd. Na het succesvol afronden van zijn studie werkte hij drie jaar lang als adviseur in de gewasbescherming- handel. Voor zijn in Brcczand en Julianadorp gevestigde werkgever was hij vooral op thuiseiland Texel actief. Via zijn vriendin Nicolle Kager, dochter van Jos, kwam De Ridder, geboren en getogen Texe laar, in aanraking met het verze keringsbedrijf. Dat sprak hem onmiddellijk aan. 'Mijn interesse was gewekt en ik heb mondeling een open sollicitatie gedaan bij Jos', grinnikt hij. In oktober 2005 kwam De Ridder op de loonliist en stortte hij zich onmiddellijk op de studie voor het assurantie B- diploma. Hij slaagde in één keer. Een prestatie op zich, want 72% van de kandidaten zakt de eer ste keer. 2006 Was een leerjaar. 'Ik heb het bedrijf en de klanten 'V»; atste moeten leren kennen en mc eigen moeten maken. Het nia» zorgstelsel deed zijn intrede ert nier heb me in eerste instantie toco l w met de zorgverzekeringen bi gehouden.' Inmiddels is De Ridder, vnffl komst door de klanten als p® tief wordt ervaren en die af toe gekscherend de 'jonge ha* van het bedrijf wordt genoeg dee allround inzetbaar en staat hal gel particuliere klanten met raad s 'l daad terzijde. Ook binnen de» kelijke klantenkring wordt zijni groter. Het contact met de kis ten en de alwisseling binnen S q. takenpakket zijn voor de TestS aV( de leukste kanten van het vak.)®W klant optimaal bijstaan. Dat 'Sta je uiteindelijk wilt bereiken B ^ni dan zijn verzekeringen een pi** tig product, want daarbij dia* het om maatwerk. En dat lev# ord "ser sla nbua assurantiën en hypotheken Bernhardlaan 109 Postbus 146 1790 AC Den Burg - Texel

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 2007 | | pagina 8