Stichting
Kerken en
Minima Texel
TEXELSE j COURANT
'Vader maakte mee dat iemand verdronk'
Lancaster bezorgt hartkloppingen
'Leuk te zien hoe mensen reageerden'
'Dagtoeristen nemen vaak
koffie met een gebakje'
'Texelse koeien zijn van goede kwaliteit'
Wippertruck en boothuis op
reddingbootdag KNRM
Hulp aan Texelaars
in financiële nood
Spangervveg 10
1793 EH De Waal
Tel. 31 29 83
Bankrek. 36.25.99.343
nee (49)
Texel moet
dagtoeristenbelasting heffen.
DINSDAG 1 MEI 2007
G-voetballers
missen kansen
De G-voetballers van Texel'94
hebben de laatste wedstrijd van
het seizoen verloren. In Mijdrecht
werd het 3-1 voor tegenstander
Argon.
Zonder basiskrachten Raymond
Molanus, Peter Breuer en Robin
Boogaard kwamen de Texelaars
al snel op achterstand. Daar ging
een foutje aan vooraf van keeper
Martijn Verbeeke, die kennelijk nog
niet helemaal warm was. Doordat
Texel'94 onderweg wat oponthoud
had. was de warming-up erg kort
geweest.
Daarna kwamen de Texelaars snel
op stoom. Antoon Staal, Paul Bak
ker en Jimmy Ponmah kregen diver
se schietkansen, maar zagen de
keeper telkens redding brengen.
Het leek alsnog 1-1 te worden toen
Verbeeke met een verre uittrap Paul
Bakker bereikte. Temidden van ver
dedigers van Argon miste Bakker
echter, waardoor de keeper de bal
kon oprapen.
Halverwege de tweede helft werd
het 2-0 voor Argon en leek het
pleit beslecht. Maar even later viel
dan toch ook een Texels doelpunt.
Verbeeke trapte de bal naar Jimmy
Ponniah, die een vrouwelijke tegen
stander passeerde en met een hard
en laag schot scoorde. In blessure
tijd werd het nog 3-1.
Texel'94 zakte door deze nederlaag
naar de vierde plaats. Het seizoen
zit er nog niet helemaal op. Zater
dag 12 mei staat het eigen toernooi
op het programma.
Precies op het aangekondigde
tijdstip verscheen zaterdag een
historische Lancaster bommen
werper boven Texel.
Het viermotorige, uit Engeland
afkomstige toestel nam deel aan
een herdenkingsvlucht boven Rot
terdam en maakte dank zij goede
connecties met het Texelse vlieg
veld ook een uitstapje naar ons
eiland. Daar vloog het via de geal
lieerde begraafplaats in Den Burg
en het Lancastermonument bij
Oosterend naar het vliegveld waar
op geringe hoogte enkele rond
jes werden gemaakt. Vooral lief
hebbers van historische luchtvaart
genoten van de aanblik en van het
typerende grommende geluid van
het machtige toestel dat ooit een
hoofdrol speelde in de bombarde-
mentsvluchten op nazi-Duitsland.
Een toeschouwer op het vliegveld:
'Ik kreeg er hartkloppingen van.'
Op de terugweg vanuit Rotterdam
bracht het toestel een kort bezoek
aan Vlieland en werd gaandeweg
Texel nogmaals gepasseerd.
Marketeer voor
Waddenfederatie
Matthijs van Walsum (30) gaat
per 1 mei aan de slag als mar
keting manager voor de Wad
denfederatie. Hij gaat de promo
tie en marketing verzorgen voor
het samenwerkingsverband van
de vijf Nederlandse Waddenei
landen.
Het is voor het eerst dat Stichting
Waddenfederatie een marketeer in
dienst neemt. Tot op heden wer
den de werkzaamheden uitgevoerd
door de WV's zelf. Dankzij bijdra
gen van Provincie Fryslan. de Wad-
den-VW's en de Waddenrederijen
kan een grote promotiecampagne
worden opgestart De lopende
zaken worden nog door VW Texel
afgehandeld. Van Walsum is all
round marketeer en enthousiast
Waddenbezoeker en afgestudeerde
in de comumcatiewetenschap. Hij
is nu nog werkzaam als Marketing
Research Manager bij VNU Exhibi
tions Europe, de beursorgamsator
van de Jaarbeurs.
De Texelse Courant klapte dit keer de redactietafel uit op
de veerboot Dokter Wagemaker om erachter te komen
wat er leeft onder de passagiers. In deze rubriek geeft
stagiaire Lucie Dijksterhuis weer wat haar ervaringen
waren op de boot, er is een interview gehouden met
chef-buffet Chantal Vilt en met passagiers Lies en Cor
Hagenhoek. Ook is er onder de reizigers gepeild hoe ze
denken over de stelling: Texel moet dagtoeristenbelas
ting gaan heffen. Reacties op deze rubriek zijn welkom:
Stiana@texelsecourant.nl.
eiland levert het meer geld op.
Voor mezelf zou ik het echter niet
willen.' De schoonzussen gingen
eerst koffie drinken bij Bakkerij
Timmer in Den Burg en 's middags
naar de bierbrouwerij. 'Vanavond
nemen we de boot van acht uur
weer terug.'
Het wegbrengen van meubels
bracht Ad Groeneveld uit Gorkum
naar Texel. Hij was één van de
weinigen die het eens was met de
stelling. 'Ik ga nu toevallig maar
één dag naar Texel, maar als ik
langer ga dan moet ik toeristenbe
lasting betalen. Ik vind dat dagtoe
risten dat ook moeten.'
Pieter van Empel uit Utrecht zag
liever geen invoering van dagtoe
ristenbelasting. 'Ik ga familie op
Texel bezoeken en wil daar geen
belasting voor betalen. Het wordt
allemaal steeds duurder. Als ik
naar een hotel in Scheveningen ga,
betaal ik al €7,- aan belasting.'
John van Dijk uit Maassluis lag
met zijn boot in Den Helder. Hij
had zijn vouwfiets meegenomen
op de boot voor een tocht naar
Oudeschild. Hij was het niet met
de stelling eens. 'Ik vind dat je in
je eigen land geen toeristenbelas
ting hoeft te betalen. Het is toch
niet normaal hoeveel belasting je
nu al moet neerleggen? Wegen
belasting, accijns op brandstof en
ook nog voor brommers, auto's en
andere vervoermiddelen.'
'Wij weten nog niet hoe lang we
blijven. We zoeken een hotel, maar
het kan best zijn dat we vanavond
weer terug gaan. Hoe wil je dat
dan regelen met belasting?', aldus
Kees Hes uit Castricum. Samen
met zijn vrouw komt hij zo'n twee
keer per jaar om te fietsen. 'Texel
hoort gewoon bij Noord-Holland.
Je kunt overal wel belasting voor
vragen.'
Mijn ervaring met TESO was
altijd wel goed. Je zat twintig
minuten op de boot, dronk wat,
at wat en ging er weer af. Dag
jesmensen ervaren dat helemaal
anders, zij moeten alles goed
in de gaten houden. Want ja,
je bent er maar één dag en het
liefst zou je alles zien. Maar wat
vinden ze er dan van, als ze voor
een dagje Texel ook nog eens
dagtoeristenbelasting moeten
betalen? Dat zochten Stiana
Sibon en ik uit op de boot.
Het was aardig druk op de boot
van negen uur. Alle mensen liepen
rond om wat lekkers te halen bij
het buffet en zochten een plaatsje
waar zij de komende twintig minu
ten gingen zitten. Wij installeerden
ons met behulp van de meege
nomen tafel, de stembus en, niet
te vergeten, de stembiljetten. De
mensen keken ons eerst nogal
vreemd aan en liepen gauw door.
Toevallig zat burgemeester Gel
dorp ook op de boot. Zij zorgde
voor de eerste stem. Nadat zij
gestemd had, volgden er een hele
hoop meer. ledereen was toch wel
nieuwsgierig en vroeg zich af waar
wij mee bezig waren. Na uitleg
vulden ze het biljet in en gooiden
het in de wat antieke stembus.
Wat mij opviel, was dat vooral
toeristen het niet eens waren met
de stelling Texel moet dagtoeris
tenbelasting gaan heffen. Logisch,
want als toerist betaal je het liefst
zo min mogelijk. Maar ook som
mige Texelaars vonden de stelling
onzin en vulde dan ook oneens in.
Ook viel me op dat groepjes altijd
dezelfde mening hadden. Toen het
signaal van aanmeren door de
boot galmde, ruimden de werk
nemers de tafels leeg. Ook de
reizigers ruimden hun spullen op
en maakten zich gereed om te ver
trekken. De volgende ronde kon
beginnen. Na ongeveer tien minu
ten kwamen de mensen van Den
Helder naar Texel aan boord. Ook
zij keken ons in eerste instantie
vreemd aan, maar deze keer werd
er meer interesse getoond. Men
sen keken even naar de stembus
en vroegen aan Stiana wat precies
de bedoeling was. De reizigers van
deze afvaart leken nieuwsgieriger
dan die ervoor. En volgens mij
werd er ook meer gestemd. Het
was leuk te zien hoe de mensen
reageerden toen er foto's gemaakt
werden. Ze keken echt op en vul
den het stemformulier in. Ook was
het leuk om de boot eens van een
andere kant mee te maken. Want
normaal stap je erop en ga je
er weer af. Niets bijzonders aan.
Maar dit keer bleef je zitten, ging
het niet om de overtocht, maar om
de krant en zocht je reizigers die
mee wilden werken.
Lucie Dijksterhuis
Chantal Vilt werkt als chef-buffet in het restaurant
De werkdag van Chantal Vilt (24)
uit Den Helder begint om half
zeven 's ochtends met het bak
ken van broodjes. Ze werkt al
acht jaar bij het buffet op de boot
en is daar chef. 'Ik zorg ervoor
dat alles is geregeld en dat het
loopt. Ook vul ik de voorraad bij
en maak soep.'
Bij mooi weer is het 's ochtends
het drukst. De boten van half tien,
half elf en half twaalf zijn dan goed
gevuld met dagtoeristen. 'Zij nemen
vaak koffie met een gebakje. Ook
naar soep en saucijzenbroodjes is
veel vraag', aldus Vilt. Het leukste
aan het werk vindt ze het contact
met klanten. 'Je ziet veel verschil
lende mensen, maar hebt ook vaste
klanten zoals vrachtwagenchauf
feurs.'
Werken bij het buffet op de boot is
anders dan in een restaurant aan
vaste wal. 'Je werkt in perioden van
twintig minuten. Zo lang doet de
boot er over om naar de overkant te
varen en te laden en te lossen. Na
iedere periode moet alles weer klaar
staan voor nieuwe passagiers en
moet het netjes zijn. Ik vind dat wel
een prettige manier van werken.'
De vernieuwde Schulpengat heeft
een kortere vaartijd waardoor pas
sagiers minder tijd hebben om iets
te eten en te drinken. Vilt: 'De boot
maakt nu nog proefvaarten, dus ik
weet niet hoe dat straks gaat. Ik
denk niet dat er zo veel verandert,
want nu moeten de mensen ook
snel worden geholpen.'
De sfeer onder de collega's op de
boot is goed volgens Vilt. Ze werkt
zeven dagen achter elkaar en is dan
twee dagen vrij. Dat geldt ook voor
de andere werknemers. 'Je werkt
met een vaste groep en dat is gezel
lig.' Om half drie zit haar werkdag
erop en mag ze naar huis. 'Het zijn
wel lekkere werktijden. In mijn vrije
tijd doe ik aan fitness en ik mag
graag winkelen.'
Genietend van hun koffie zaten
Lies (73) en Cor (76) Hagen-
hoek uit Middelie op de boot
naar Texel. Thuis hebben ze een
weiland met Texelse koeien.
Op het eiland bezoeken ze de
boer waar de koeien vandaan
komen. Cor: 'En we gaan naar
Pietje Douma in Oosterend. Hij
was commissionair bij de koop
van de koeien.'
Veertig koeien telt de veestapel
van het echtpaar Hagenhoek,
waarvan er 31 van Texel komen.
'Texelse koeien zijn van goede
kwaliteit. De lucht is er gezond.'
De dieren kwamen in februari met
een vrachtwagen van Texel en
worden in oktober verkocht voor
de slacht. Dit is het zesde jaar
dat ze de koeien van Texel halen.
'Voorheen kochten we ze ook wel
elders, maar door allerlei regel
tjes is er geen markt meer. Texel
is één van de weinige plekken
waar we ze nog vandaan kunnen
halen.'
Het duo kent Piet Douma via één
van hun vier zopen. 'Twee van
onze zonen zijn slager geworden.
Piet heeft bij één van de twee op
de slagersvakschool gezeten.' De
andere twee zijn boer en timmer
man geworden. Ook hebben ze
nog elf kleinkinderen. 'We knap
pen bij onze kinderen de tuinen
op. Je moet wel een beetje aan
het werk blijven', aldus Lies.
Ze hebben met hun 65+ pas kor
ting gekregen voor de boot. Cor:
'Ik gebruik die kaart niet vaak,
maar het scheelt toch wel een
paar euro. De caissière zag gelijk
al dat we ouder dan 65 waren.'
Ze hebben de fietsen meegeno
men op de boot. 'Fietsen huren
doen we niet. We gaan liever op
onze eigen fiets', vertelt Lies. Dan
wordt er omgeroepen dat veerha
ven Texel in zicht is. Snel begeven
Lies en Cor zich naar hun rijwielen
voor een dagje fietsen op Texel.
De gemeente buigt zich momen
teel over de vraag of dagtoeris
ten belasting moeten gaan beta
len. De Texelse Courant legde
de stelling Texel moet dagtoe
ristenbelasting gaan heffen voor
aan passagiers van de Dokter
Wagemaker. 49 Bootreizigers
waren het er niet mee eens. Dat
is 83 procent van het totaal aan
tal uitgebrachte stemmen want
59 personen vulden een stem
biljet in.
Greet Ellen uit Julianadorp zag
niets in het plan van de gemeente.
'Ik ga vandaag naar Texel om een
dagje met mijn moeder te wan
delen, Het slaat nergens op als ik
daarvoor belasting moet betalen.'
Ellen zette haar vraagtekens bij
de praktische haalbaarheid. 'Niet
iedereen is een toerist. Wie gaat
dat controleren?'
Anneke Huijzer uit Haarlem ging
met haar schoonzussen een dag
naar Texel. 'Ik begrijp de achter
liggende gedachte wel. Voor het
Lies en Cor Hagenhoek uit Middelie hebben 31 Texelse koeien.
Carta Smit brengt haar stem uit aan de redactietafel van de Texelse Courant
De nieuwe wippertruck van KNRM
station De Koog en boothuis van
de reddingboot Francine Kroesen
waren zaterdag in Oudeschild te
bezichtigen. Daar en in De Cock-
sdorp werd de jaarlijkse redding
bootdag van de KNRM gehouden.
Bezoekers werden in een water
dicht pak in de haven gehesen
om te ervaren hoe vrijwilligers van
de KNRM zich in het water moe
ten voortbewegen. Ook mochten
donateurs een tochtje maken op
de Francine Kroesen.
Zelfs met rustig water is een tocht
met een reddingboot spectaculair.
Inzittenden moesten zich goed vast
houden om aan boord te blijven.
Laat staan hoe het voor redding wer
kers is om met hoge golven de zee
op te gaan. Ook kinderen mochten
mee. Koen Potman uit Huizen was
niet bang. 'Mijn vader werkte bij de
KNRM in Huizen. Hij heeft wel eens
mensen gered van een zeilboot. Die
sloeg om.' Koen wilde graag van
opstapper Dennis Eelman weten
waarom de boot Francine Kroesen
heet. 'Meneer Kroesen heeft heel
veel geld aan de KNRM geschonken
zodat er een boot naar zijn doch
ter kon worden vernoemd. Zij was
omgekomen bij een ongeluk.'
Terug aan wal was de rij voor een
tocht met de boot toegenomen.
Marianne Zonneveld uit Baarn stond
ook te wachten. Ze had al eens
eerder meegevaren. 'Dat was in Har-
lingen. Ik vond het sensationeel.'
Ze is donateur omdat haar vader
vroeger op De Zeemanshoop bij de
KNRM werkte. 'Hij heeft één keer
meegemaakt dat iemand verdronk.
Daarvan was hij jaren uit zijn doen.
Dat heeft op ons als kinderen diepe
indruk gemaakt. Toen hij overleed,
kreeg mijn moeder tot haar dood
een kerstpakket van de KNRM.
Weduwen gingen dan naar elkaar
toe om te vragen wat er in hun pak
ket zat.'
Volgens opstapper Cees Witte kan
niet iedereen vrijwilliger worden bij
de KNRM. 'Er wordt van je verwacht
dat je al enige kennis van water
hebt. Daarnaast moet je cursussen
volgen, zoals EHBO, en je vaarbe
wijs halen.' Iedere nieuwe vrijwil
liger gaat een week naar Schotland
voor training. In Stonehaven ligt een
maritiem opleidingsinstituut. Ook
trainen de vrijwilligers op Texel één
keer per maand. Voor Witte is het
zijn hobby. 'In mijn jonge jaren zat ik
op de grote vaart. Toen ik daarmee
stopte, ben ik hiervoor gevraagd. Ik
vind het hartstikke leuk.'
Warmond, Koen Potman uit Huizen, Marloes Koch uit Amersfoort en Jan Strang
Kroezen met opstappers Dennis Eelman (voor) en Joost Albers (achter).
Bas Jansen uit
de Francine
uit Den Burg maakten een
IFolo stiana Sibon/Baoldbank Texell