Stichting Kerken en Minima Texel TEXELSE j COURANT 'Vader maakte mee dat iemand verdronk' Lancaster bezorgt hartkloppingen 'Leuk te zien hoe mensen reageerden' 'Dagtoeristen nemen vaak koffie met een gebakje' 'Texelse koeien zijn van goede kwaliteit' Wippertruck en boothuis op reddingbootdag KNRM Hulp aan Texelaars in financiële nood Spangervveg 10 1793 EH De Waal Tel. 31 29 83 Bankrek. 36.25.99.343 nee (49) Texel moet dagtoeristenbelasting heffen. DINSDAG 1 MEI 2007 G-voetballers missen kansen De G-voetballers van Texel'94 hebben de laatste wedstrijd van het seizoen verloren. In Mijdrecht werd het 3-1 voor tegenstander Argon. Zonder basiskrachten Raymond Molanus, Peter Breuer en Robin Boogaard kwamen de Texelaars al snel op achterstand. Daar ging een foutje aan vooraf van keeper Martijn Verbeeke, die kennelijk nog niet helemaal warm was. Doordat Texel'94 onderweg wat oponthoud had. was de warming-up erg kort geweest. Daarna kwamen de Texelaars snel op stoom. Antoon Staal, Paul Bak ker en Jimmy Ponmah kregen diver se schietkansen, maar zagen de keeper telkens redding brengen. Het leek alsnog 1-1 te worden toen Verbeeke met een verre uittrap Paul Bakker bereikte. Temidden van ver dedigers van Argon miste Bakker echter, waardoor de keeper de bal kon oprapen. Halverwege de tweede helft werd het 2-0 voor Argon en leek het pleit beslecht. Maar even later viel dan toch ook een Texels doelpunt. Verbeeke trapte de bal naar Jimmy Ponniah, die een vrouwelijke tegen stander passeerde en met een hard en laag schot scoorde. In blessure tijd werd het nog 3-1. Texel'94 zakte door deze nederlaag naar de vierde plaats. Het seizoen zit er nog niet helemaal op. Zater dag 12 mei staat het eigen toernooi op het programma. Precies op het aangekondigde tijdstip verscheen zaterdag een historische Lancaster bommen werper boven Texel. Het viermotorige, uit Engeland afkomstige toestel nam deel aan een herdenkingsvlucht boven Rot terdam en maakte dank zij goede connecties met het Texelse vlieg veld ook een uitstapje naar ons eiland. Daar vloog het via de geal lieerde begraafplaats in Den Burg en het Lancastermonument bij Oosterend naar het vliegveld waar op geringe hoogte enkele rond jes werden gemaakt. Vooral lief hebbers van historische luchtvaart genoten van de aanblik en van het typerende grommende geluid van het machtige toestel dat ooit een hoofdrol speelde in de bombarde- mentsvluchten op nazi-Duitsland. Een toeschouwer op het vliegveld: 'Ik kreeg er hartkloppingen van.' Op de terugweg vanuit Rotterdam bracht het toestel een kort bezoek aan Vlieland en werd gaandeweg Texel nogmaals gepasseerd. Marketeer voor Waddenfederatie Matthijs van Walsum (30) gaat per 1 mei aan de slag als mar keting manager voor de Wad denfederatie. Hij gaat de promo tie en marketing verzorgen voor het samenwerkingsverband van de vijf Nederlandse Waddenei landen. Het is voor het eerst dat Stichting Waddenfederatie een marketeer in dienst neemt. Tot op heden wer den de werkzaamheden uitgevoerd door de WV's zelf. Dankzij bijdra gen van Provincie Fryslan. de Wad- den-VW's en de Waddenrederijen kan een grote promotiecampagne worden opgestart De lopende zaken worden nog door VW Texel afgehandeld. Van Walsum is all round marketeer en enthousiast Waddenbezoeker en afgestudeerde in de comumcatiewetenschap. Hij is nu nog werkzaam als Marketing Research Manager bij VNU Exhibi tions Europe, de beursorgamsator van de Jaarbeurs. De Texelse Courant klapte dit keer de redactietafel uit op de veerboot Dokter Wagemaker om erachter te komen wat er leeft onder de passagiers. In deze rubriek geeft stagiaire Lucie Dijksterhuis weer wat haar ervaringen waren op de boot, er is een interview gehouden met chef-buffet Chantal Vilt en met passagiers Lies en Cor Hagenhoek. Ook is er onder de reizigers gepeild hoe ze denken over de stelling: Texel moet dagtoeristenbelas ting gaan heffen. Reacties op deze rubriek zijn welkom: Stiana@texelsecourant.nl. eiland levert het meer geld op. Voor mezelf zou ik het echter niet willen.' De schoonzussen gingen eerst koffie drinken bij Bakkerij Timmer in Den Burg en 's middags naar de bierbrouwerij. 'Vanavond nemen we de boot van acht uur weer terug.' Het wegbrengen van meubels bracht Ad Groeneveld uit Gorkum naar Texel. Hij was één van de weinigen die het eens was met de stelling. 'Ik ga nu toevallig maar één dag naar Texel, maar als ik langer ga dan moet ik toeristenbe lasting betalen. Ik vind dat dagtoe risten dat ook moeten.' Pieter van Empel uit Utrecht zag liever geen invoering van dagtoe ristenbelasting. 'Ik ga familie op Texel bezoeken en wil daar geen belasting voor betalen. Het wordt allemaal steeds duurder. Als ik naar een hotel in Scheveningen ga, betaal ik al €7,- aan belasting.' John van Dijk uit Maassluis lag met zijn boot in Den Helder. Hij had zijn vouwfiets meegenomen op de boot voor een tocht naar Oudeschild. Hij was het niet met de stelling eens. 'Ik vind dat je in je eigen land geen toeristenbelas ting hoeft te betalen. Het is toch niet normaal hoeveel belasting je nu al moet neerleggen? Wegen belasting, accijns op brandstof en ook nog voor brommers, auto's en andere vervoermiddelen.' 'Wij weten nog niet hoe lang we blijven. We zoeken een hotel, maar het kan best zijn dat we vanavond weer terug gaan. Hoe wil je dat dan regelen met belasting?', aldus Kees Hes uit Castricum. Samen met zijn vrouw komt hij zo'n twee keer per jaar om te fietsen. 'Texel hoort gewoon bij Noord-Holland. Je kunt overal wel belasting voor vragen.' Mijn ervaring met TESO was altijd wel goed. Je zat twintig minuten op de boot, dronk wat, at wat en ging er weer af. Dag jesmensen ervaren dat helemaal anders, zij moeten alles goed in de gaten houden. Want ja, je bent er maar één dag en het liefst zou je alles zien. Maar wat vinden ze er dan van, als ze voor een dagje Texel ook nog eens dagtoeristenbelasting moeten betalen? Dat zochten Stiana Sibon en ik uit op de boot. Het was aardig druk op de boot van negen uur. Alle mensen liepen rond om wat lekkers te halen bij het buffet en zochten een plaatsje waar zij de komende twintig minu ten gingen zitten. Wij installeerden ons met behulp van de meege nomen tafel, de stembus en, niet te vergeten, de stembiljetten. De mensen keken ons eerst nogal vreemd aan en liepen gauw door. Toevallig zat burgemeester Gel dorp ook op de boot. Zij zorgde voor de eerste stem. Nadat zij gestemd had, volgden er een hele hoop meer. ledereen was toch wel nieuwsgierig en vroeg zich af waar wij mee bezig waren. Na uitleg vulden ze het biljet in en gooiden het in de wat antieke stembus. Wat mij opviel, was dat vooral toeristen het niet eens waren met de stelling Texel moet dagtoeris tenbelasting gaan heffen. Logisch, want als toerist betaal je het liefst zo min mogelijk. Maar ook som mige Texelaars vonden de stelling onzin en vulde dan ook oneens in. Ook viel me op dat groepjes altijd dezelfde mening hadden. Toen het signaal van aanmeren door de boot galmde, ruimden de werk nemers de tafels leeg. Ook de reizigers ruimden hun spullen op en maakten zich gereed om te ver trekken. De volgende ronde kon beginnen. Na ongeveer tien minu ten kwamen de mensen van Den Helder naar Texel aan boord. Ook zij keken ons in eerste instantie vreemd aan, maar deze keer werd er meer interesse getoond. Men sen keken even naar de stembus en vroegen aan Stiana wat precies de bedoeling was. De reizigers van deze afvaart leken nieuwsgieriger dan die ervoor. En volgens mij werd er ook meer gestemd. Het was leuk te zien hoe de mensen reageerden toen er foto's gemaakt werden. Ze keken echt op en vul den het stemformulier in. Ook was het leuk om de boot eens van een andere kant mee te maken. Want normaal stap je erop en ga je er weer af. Niets bijzonders aan. Maar dit keer bleef je zitten, ging het niet om de overtocht, maar om de krant en zocht je reizigers die mee wilden werken. Lucie Dijksterhuis Chantal Vilt werkt als chef-buffet in het restaurant De werkdag van Chantal Vilt (24) uit Den Helder begint om half zeven 's ochtends met het bak ken van broodjes. Ze werkt al acht jaar bij het buffet op de boot en is daar chef. 'Ik zorg ervoor dat alles is geregeld en dat het loopt. Ook vul ik de voorraad bij en maak soep.' Bij mooi weer is het 's ochtends het drukst. De boten van half tien, half elf en half twaalf zijn dan goed gevuld met dagtoeristen. 'Zij nemen vaak koffie met een gebakje. Ook naar soep en saucijzenbroodjes is veel vraag', aldus Vilt. Het leukste aan het werk vindt ze het contact met klanten. 'Je ziet veel verschil lende mensen, maar hebt ook vaste klanten zoals vrachtwagenchauf feurs.' Werken bij het buffet op de boot is anders dan in een restaurant aan vaste wal. 'Je werkt in perioden van twintig minuten. Zo lang doet de boot er over om naar de overkant te varen en te laden en te lossen. Na iedere periode moet alles weer klaar staan voor nieuwe passagiers en moet het netjes zijn. Ik vind dat wel een prettige manier van werken.' De vernieuwde Schulpengat heeft een kortere vaartijd waardoor pas sagiers minder tijd hebben om iets te eten en te drinken. Vilt: 'De boot maakt nu nog proefvaarten, dus ik weet niet hoe dat straks gaat. Ik denk niet dat er zo veel verandert, want nu moeten de mensen ook snel worden geholpen.' De sfeer onder de collega's op de boot is goed volgens Vilt. Ze werkt zeven dagen achter elkaar en is dan twee dagen vrij. Dat geldt ook voor de andere werknemers. 'Je werkt met een vaste groep en dat is gezel lig.' Om half drie zit haar werkdag erop en mag ze naar huis. 'Het zijn wel lekkere werktijden. In mijn vrije tijd doe ik aan fitness en ik mag graag winkelen.' Genietend van hun koffie zaten Lies (73) en Cor (76) Hagen- hoek uit Middelie op de boot naar Texel. Thuis hebben ze een weiland met Texelse koeien. Op het eiland bezoeken ze de boer waar de koeien vandaan komen. Cor: 'En we gaan naar Pietje Douma in Oosterend. Hij was commissionair bij de koop van de koeien.' Veertig koeien telt de veestapel van het echtpaar Hagenhoek, waarvan er 31 van Texel komen. 'Texelse koeien zijn van goede kwaliteit. De lucht is er gezond.' De dieren kwamen in februari met een vrachtwagen van Texel en worden in oktober verkocht voor de slacht. Dit is het zesde jaar dat ze de koeien van Texel halen. 'Voorheen kochten we ze ook wel elders, maar door allerlei regel tjes is er geen markt meer. Texel is één van de weinige plekken waar we ze nog vandaan kunnen halen.' Het duo kent Piet Douma via één van hun vier zopen. 'Twee van onze zonen zijn slager geworden. Piet heeft bij één van de twee op de slagersvakschool gezeten.' De andere twee zijn boer en timmer man geworden. Ook hebben ze nog elf kleinkinderen. 'We knap pen bij onze kinderen de tuinen op. Je moet wel een beetje aan het werk blijven', aldus Lies. Ze hebben met hun 65+ pas kor ting gekregen voor de boot. Cor: 'Ik gebruik die kaart niet vaak, maar het scheelt toch wel een paar euro. De caissière zag gelijk al dat we ouder dan 65 waren.' Ze hebben de fietsen meegeno men op de boot. 'Fietsen huren doen we niet. We gaan liever op onze eigen fiets', vertelt Lies. Dan wordt er omgeroepen dat veerha ven Texel in zicht is. Snel begeven Lies en Cor zich naar hun rijwielen voor een dagje fietsen op Texel. De gemeente buigt zich momen teel over de vraag of dagtoeris ten belasting moeten gaan beta len. De Texelse Courant legde de stelling Texel moet dagtoe ristenbelasting gaan heffen voor aan passagiers van de Dokter Wagemaker. 49 Bootreizigers waren het er niet mee eens. Dat is 83 procent van het totaal aan tal uitgebrachte stemmen want 59 personen vulden een stem biljet in. Greet Ellen uit Julianadorp zag niets in het plan van de gemeente. 'Ik ga vandaag naar Texel om een dagje met mijn moeder te wan delen, Het slaat nergens op als ik daarvoor belasting moet betalen.' Ellen zette haar vraagtekens bij de praktische haalbaarheid. 'Niet iedereen is een toerist. Wie gaat dat controleren?' Anneke Huijzer uit Haarlem ging met haar schoonzussen een dag naar Texel. 'Ik begrijp de achter liggende gedachte wel. Voor het Lies en Cor Hagenhoek uit Middelie hebben 31 Texelse koeien. Carta Smit brengt haar stem uit aan de redactietafel van de Texelse Courant De nieuwe wippertruck van KNRM station De Koog en boothuis van de reddingboot Francine Kroesen waren zaterdag in Oudeschild te bezichtigen. Daar en in De Cock- sdorp werd de jaarlijkse redding bootdag van de KNRM gehouden. Bezoekers werden in een water dicht pak in de haven gehesen om te ervaren hoe vrijwilligers van de KNRM zich in het water moe ten voortbewegen. Ook mochten donateurs een tochtje maken op de Francine Kroesen. Zelfs met rustig water is een tocht met een reddingboot spectaculair. Inzittenden moesten zich goed vast houden om aan boord te blijven. Laat staan hoe het voor redding wer kers is om met hoge golven de zee op te gaan. Ook kinderen mochten mee. Koen Potman uit Huizen was niet bang. 'Mijn vader werkte bij de KNRM in Huizen. Hij heeft wel eens mensen gered van een zeilboot. Die sloeg om.' Koen wilde graag van opstapper Dennis Eelman weten waarom de boot Francine Kroesen heet. 'Meneer Kroesen heeft heel veel geld aan de KNRM geschonken zodat er een boot naar zijn doch ter kon worden vernoemd. Zij was omgekomen bij een ongeluk.' Terug aan wal was de rij voor een tocht met de boot toegenomen. Marianne Zonneveld uit Baarn stond ook te wachten. Ze had al eens eerder meegevaren. 'Dat was in Har- lingen. Ik vond het sensationeel.' Ze is donateur omdat haar vader vroeger op De Zeemanshoop bij de KNRM werkte. 'Hij heeft één keer meegemaakt dat iemand verdronk. Daarvan was hij jaren uit zijn doen. Dat heeft op ons als kinderen diepe indruk gemaakt. Toen hij overleed, kreeg mijn moeder tot haar dood een kerstpakket van de KNRM. Weduwen gingen dan naar elkaar toe om te vragen wat er in hun pak ket zat.' Volgens opstapper Cees Witte kan niet iedereen vrijwilliger worden bij de KNRM. 'Er wordt van je verwacht dat je al enige kennis van water hebt. Daarnaast moet je cursussen volgen, zoals EHBO, en je vaarbe wijs halen.' Iedere nieuwe vrijwil liger gaat een week naar Schotland voor training. In Stonehaven ligt een maritiem opleidingsinstituut. Ook trainen de vrijwilligers op Texel één keer per maand. Voor Witte is het zijn hobby. 'In mijn jonge jaren zat ik op de grote vaart. Toen ik daarmee stopte, ben ik hiervoor gevraagd. Ik vind het hartstikke leuk.' Warmond, Koen Potman uit Huizen, Marloes Koch uit Amersfoort en Jan Strang Kroezen met opstappers Dennis Eelman (voor) en Joost Albers (achter). Bas Jansen uit de Francine uit Den Burg maakten een IFolo stiana Sibon/Baoldbank Texell

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 2007 | | pagina 5