Ton nodig voor bouwplan MJM Celstraf en contactverbod met ex Dominante vriendin bedreigd met dood Woning veerhaven wordt gesloopt en TEXELSE j COURANT Zeehondenopvang in EénVandaag Il^rtOUO.' lOKET soeo koper!! O jöl Wat ik zeggen wou... Wat ik zeggen wou... Vriendschap of toch niet? Wat ik zeggen Groen Zwart Dagtoerïstenbelasting DAGELIJKS TEXELS NIEUWS www.texelsecourant.nl Vijftien maanden cel, waarvan ^gen maanden voorwaardelijk, •corde een 19-jarige man uit Den gjrg dinsdag door de Alkmaarse «hter tegen zich eisen. Hij wordt jvan verdacht zijn ex-vriendin uit te Koog in februari en april van it jaar meerdere malen te hebben bedreigd. Ook heeft hij in februari maal enkele ramen van de woning van de ouders van zijn vnendin vernield. te verdachte en het slachtoffer had- jn anderhalf jaar een relatie. De gate problemen dateren van 22 februari. Volgens haar belde de man ajnex die dag op. De verdachte ireldde tijdens de zitting dat hij haar I had gebeld, maar dat zij hem MSN had zitten 'stangen'. Toen was hij op zijn scooter naar De Koog :«reden. Met een meegebrachte sksteen gooide hij uit woede een ■gmpje naast de voordeur in. Hij lichtte weg. achtervolgd door zijn a Ze raakten bij het bos in gesprek. Vólgens de processen verbaal zou hj haar op dat moment hebben bedreigd te verkrachten. De ver dachte ontkent dit. 'Zij vertelde mij: me nu zeker verkrachten. Ik zou dat nooit doen, want zij had mij dat zij ooit was verkracht.' Op 25 februari waren de verdachte, an ex en enkele wederzijdse vrien- m elkaar tegengekomen in disco te Blauwe Piste. De verdachte was kos geworden, omdat zij hem niet •cmaal had gegroet, zoals wel was •gesproken. Hij verliet de disco en gng richting haar woning. Zijn ex ■nde vrienden volgden. Ze hoorden sn klap en naar later bleek had VRIJDAG 10 AUGUSTUS 2007 de Texelaar met zijn blote handen twee ramen in de voordeur van haar huis vernield. Met bebloede handen ging hij daarna op haar af. Volgens getuigen en de politie was hij op dat moment zeer emotioneel. Volgens goed in haar handen' was. het slachtoffer zou hij haar heb ben beetgepakt en haar keel zeker twintig seconden hebben dichtge knepen. Volgens de reclassering en de psy chiater is de verdachte zwaar teleur gesteld In zijn ex-vriendin. Hij had in deze zaak zijn agressie niet kun nen beteugelen. De verdachte was tijdens zijn daden verminderd toe rekeningsvatbaar. De gedragsdes kundigen gaven aan dat de ex te dominant was voor de Texelaar. Zo had de moeder van de verdachte de reclassering gemeld dat hij 'speel- Agressie reguleren De officier achtte de bedreiging met Vermoorden De beklaagde op de zitting: 'Mis schien wilde ik haar wel wat aan doen, maar ik bedacht mij gelukkig. Mogelijk heb ik haar wel bij de keel gepakt, maar niet om haar te ver moorden. Ik duwde haar gelijk van mij af.' De verdachte gaf toe dat hij haar uitschold en heeft geroepen haar te vermoorden. Een vriend van de verdachte Texelaar sprong er tus sen, waarna beiden op de grond belandden. De politie was op dat moment al gearriveerd en arresteer de de Texelaar Justitie schorste de voorlopige hechtenis van de Texe laar op 28 februari. Wel werd hem een contactverbod met het slacht offer opgelegd. Ondanks dat ging het weer fout. Zo dreigde hij op 28 maart via MSN haar huis in brand te steken en zichzelf voor haar huis in een boom te verhangen. Die dag werd hij badend in een plas benzine voor de woning van het slachtoffer gevonden. Zijn vriendin waste hem schoon. Vervolgens had hij op 29 april weer contact met haar gehad. Volgens het slachtoffer dreigde de beklaagde haar te doden als zij hem niet seksueel zou bevredigen. Ze zou naar binnen zijn gevlucht. de dood bewezen. De verdachte stelde dinsdag dat hij aan alle cur sussen wil meewerken, bijvoorbeeld Circus mag op tijd weg Even zag het ernaar uit dat het cir cus Althoff dat momenteel voorstel lingen geeft in De Koog voorlopig niet naar zijn volgende standplaats mag vertrekken. Dat kwam omdat kamelen en ossen tot de levende have behoren en daarvoor zou een vervoersverbod gelden in verband met de MKZ-uitbraken in Engeland. Van de gemeente had de circusdi rectie al vergunning gekregen om langer te blijven staan en in die tijd ook voorstellingen te geven. Totdat bleek dat het ministerie aan circus sen vrijstelling heeft gegeven voor het verplaatsen van dieren. Vervoer wordt verantwoord gevonden omdat om zijn agressie te reguleren. Ook de circusdieren niet in contact zijn kan de verdachte als hij vrijkomt geweest met andere beesten. weer aan het werk bij zijn oude baas. Vrienden hebben hem beloofd te helpen ieder contact met zijn ex te ontlopen. Ook zijn familie gaat zich hier voor inzetten. Officier van justitie L. van Zwieten wilde dat zijn cliënt naast de straf verplicht con tact houdt met de reclassering. Ook moet de jongen de cursussen volgen die de reclassering tijdens de proef tijd van twee jaar nodig vindt. Verder eiste de officier een contactverbod met de ex gedurende de eerste zes maanden dat de jongen vrij is. Advo caat J. Jorna kon zich niet vinden in dit contactverbod. 'Als de recht bank mijn cliënt deze straf oplegt, ga ik gelijk via een civiele procedure een contactverbod voor de ex met mijn cliënt vragen.' Ook vond hij het onvoorwaardelijke deel van de strafeis te hoog. Een verzoek om de Texelaar vrij te laten, werd ech ter door de rechtbank niet beloond. Rechter B. Franke uitte tenslotte zijn grootste zorg in deze zaak. 'Kun je weerstand bieden aan je ex-vrien- din?' De Texelaar antwoordde hierop bevestigend. 'Ik moet wel. Ik weet nu echt afstand te houden. Toezichthouders kinderopvang B en W hebben elf mensen aange wezen die zijn belast met de kwa liteitscontrole van instellingen voor kinderopvang. Ze waren voorgedra gen door de GGD Hollands Noor den, de organisatie die ontstond door fusie van de GGD's Kop van Noord-Holland. Kennemerland en West Friesland Van de toezichthou ders zijn er twee afkomstig van de voormalige GGD Kop van Noord- Holland. Het zijn N. van Huizen, A. Jongerius, E. Herfkens, R Klijnsma- Rustenburg, R. Rood, C. Huitzing- de Vries, J. Lakenman, M.Wiese- Kohler, M. Moritz-Berends, J, van Zanten en L. de Jong. Het nieuws- en actualiteitenpro gramma EénVandaag van TROS en AVRO besteedt in de uitzending van maandag 13 augustus aandacht aan de 55-jarige zeehondenopvang van Ecomare. Aan de hand van oud en nieuw filmmateriaal en gesprekken met medewerkers wordt teruggeblikt op het pionierswerk van het echtpaar De Haan in de jaren vijftig, de zin van de opvang en de huidige stand van têso iootrrr DIR: r. wortel DRC TOERISME BELASTING ALKMRRR RACKET tiiRt c.feofmN MP) IOO OPRR 2011 W'J W66R GÊtN DBGTOfcRlSMB. K Fm TOON 6o£> Q loo") Dag toerist! €2.500 voor Tesselhuus De ballonnenwedstrijd van de Recreatiestichting Texel heeft €2.500,- opgebracht voor Stichting Texelhuus. Voorzitter Jan Bloem kreeg de cheque overhandigd voor dat de ballonnen werden opgelaten. De eerste kaartjes zijn inmiddels teruggestuurd, zo zijn er ballonnen gevonden in Duitsland. De eigena ren van de ballonnen die de groot ste afstand hebben afgelegd krijgen een prijs. zaken met betrekking tot de zee honden in het algemeen. Historische beelden zijn ontleend aan een film die in 1959 over het toenmalige Texels Museum werd gemaakt door Gerrit de Haan en Harry de Graaf. Nederland 1, 18.15 uur. ■tatsfe woning op veerhaven 't Homtje wordt gesloopt. te laatste woning op veerhaven 't tentje wordt dit najaar gesloopt, te woning is van het Rijk en staat r de waterkering van Texel. Vorig P is de waterkering van Rijkswa- Sstaat overgedragen aan Hoog heemraadschap Hollands Noorder kwartier. Afspraak bij die overdracht was dat de woning gesloopt wordt ter bescherming van de zeewe ring. Het huis werd gebouwd na de verplaatsing van de veerhaven van Oudeschild naar 't Horntje in 1962. Het was de dienstwoning van havenmeester en toezichthouder Dirk Westerlaken. Na zijn pensioen kreeg hij toestemming om er te blij ven wonen. Hij zou er resideren tot hij overleed. Momenteel woont er niemand meer in het pand. De gemeente draagt €100.000,- bij voor het maken van een gedetail leerd plan voor de huisvesting van de VOC-maquette en verplaatsing van de entree van het Maritiem en Juttersmuseum in Oudeschild. Er is nu alleen een voorlopig schets- plan. Een uitgewerkt plan met bijbe horende uitvoerige stukken is nodig om subsidiegeld te kunnen verwer ven. Aangetoond moet worden dat het project uitvoeringsgereed is. De kosten van het hele project zijn geraamd op 6,4 miljoen euro. In februari 2005 stelde gemeenteraad 1,2 miljoen euro beschikbaar voor de bouw. De rest moet komen van subsidies Het staat nog allerminst vast dat het zal lukken om genoeg subsidie bij elkaar te knjgen. Als het mislukt gaat de bouw niet door en is het geld dat nu in het plan wordt gestoken, voor niets uitgegeven. Er zit dus een risico aan, maar het college redeneert dat het zon der uitvoeringsgereed heel moeilijk wordt om voldoende geldbronnen te vinden. De totale kosten voor het uitvoe- ringsgerede bouwplan bedragen €217.000,-. Naast de gemeentelijke bijdrage wordt gerekend op een subsidie van Leader van €100.000,- en een bijdrage van €17.000,- van de Stichting Texels Museum. Texel Tours Texelfan weet het: het is prachtig fietseiland; met mooie ^borgen paadjes en dijkjes en Ysroutes door de duinen en langs ^gestrekte natuurgebieden; zoals HMuy en de Slufter en de Room den. En daar komen dus alleen faar fietsers; héél veel fietsers: Herkenbare Duitsers (aan de fiets ten); net zo herkenbare Neder- ^ers omdat die vaak naast elkaar "ten rijden en hele fietspaden •^teeren en verder allerlei wereld- tegers in soorten en maten en ze te)ben allemaal één ding gemeen: fe fiets. wat schetst mijn verbazing, tstorigheid en verontwaardiging jsrechtgeaard ex-eilander: TOUR- iUSSEN op fietspaden! Ik had 3ie bussen al wel eerder gezien; pwoon op de weg en er staat met 'tnletters Texel Tours op. Van enorme joekelaars; de mantel- tw onder de bussen, met van grote zijspiegels die mij aan t/isiemonitoren doen denken en ^aast een fietser in het niet •erdwijnt; dóódeng! tr een nieuwe attractie van het Toeristen Infocentrum; dacht 3; maar dat lijkt mij bij nader toch niet zo plausibel: want ^9ens mij propageert de WV **el toch voornamelijk het fietsen jj^andelen. Maar ik krijg toch mijn ■tes: zo reden wij (mijn moeder en twee honden; één op de ^splank van de scootmobiel en er naast) vandaag via Sebas- ®°°l het duinpad bij de vuurtoren om naar de Cocksdorp terug te over de Robbenjager en het laatste stuk langs de Waddendijk, ledereen die deze route kent weet dat het eerste stuk over de Rob benjager nog beklinkerd is met die oude gele klinkertjes die er in mijn kindertijd ook al lagen. Nietsvermoedend keuvelend steken wij de Vuurtorenweg over om naar de Yellow Brick Road af te dalen: komt daar dus zo'n knoeperd van een bus over de Robbenjager onze kant op rijden; in het kielzog gevolgd door een tweede bus en allebei tot de nok gevuld met bejaarden. Er mag dan Texel Tours op staan, maar die bussen kwamen uit Weert, dat stond er ook op. En in een erg las tig bochtje in het traject nabij het vogelreservaat kwam nummer drie ons tegemoet, niet van zins om mijn op mijn scootmobiel met een hond ernaast al te veel ruimte te gunnen om zelfs maar veilig aan de kant te kunnen gaan. En nu vraag ik u allen, vooral het Texelse College en de WV of dit nu écht de bedoeling moet zijn; als de toerist wordt gelokt met mooie beloftes zoals rust en ruimte, vei lige fiets- en wandelpaden en dan van die paden worden verdreven door de megabussen van het bedrijf Texel Tours? Van wie is dat bedrijf eigenlijk en waar is het gebaseerd? Toch niet; hoop ik; op de parel van de waddeneilanden; met medewe ten en goedkeuring van de Texe laars? Nee...dat kan ik niet geloven; dit moet een boze droom zijn! Wie oh wie maakt mij wakker uit deze nachtmerrie?? Gea Klein. De Cocksdorp Naschrift van de redactie: Voor zover ons bekend is het pad niet uitsluitend voor fietsers. Al jaren komen wij met onze 4 kinde ren naar Texel om daar de zomerva kantie door te brengen. We genieten dan van al het mooie dat Texel te bieden heeft. Een boottocht maken hoort daarbij. Het éne jaar zoeken we de zeehonden op of varen we mee met een garnalenkotter. Dit jaar besloten we om met 'De Vriend schap' een dagtocht naar Vlieland te maken. Over de zelfgemaakte houten steiger gingen we aan boord en na een half uur bereikten we de houten steiger op de Hors van Vlie land. Van daaruit werden we met de Vliehorsexpress naar het bewoonde deel van Vlieland gebracht. Bij het overstappen van de houten steiger moesten we ruim een halve meter naar beneden springen omdat de Vliehorsexpress een stuk lager stond dan de steiger. Onze zoon bleef bij het overstappen met zijn knie ach ter een grote spijker van de steiger haken en had een diepe vleeswond die flink bloedde. Het was meteen duidelijk dat deze wond gehecht zou moeten worden. De chauffeur van de Vliehorsexpress reageerde adequaat en belde tijdens de rit over het strand een arts en een taxi zodat we snel geholpen konden worden. Bij aankomst stond er een taxi klaar die ons tegen betaling van €18,50 naar het dorp bracht waar ook de dienstdoende huisarts al op de hoogte was. De huisarts hechtte de wond met vijf hechtingen en we kre gen het advies om het de komende dagen rustig aan te doen. Voor ons betekende dat geen fietsen huren en het verkennen van Vlieland bleef beperkt tot de Dorpsstraat en een restaurant. Hoewel we blij waren met de snelle hulp op het eiland, viel onze dag op Vlieland vóór een groot deel in het water doordat we toch beperkt waren in onze bewegingsvrijheid. Bij het WV wist men ons te vertellen dat de steigers eigendom zijn van de mensen van De Vriendschap. Bij terugkomst op Texel was het kan toor van de onderneming inmiddels gesloten en hebben we de volgende dag telefonisch contact gezocht. We wilden graag ons verhaal kwijt en de eigenaren van de steiger op de hoogte brengen van wat ons is over komen. Misschien kunnen dit soort ongelukken in de toekomst dan beter voorkomen worden. Voor ons gevoel was het een onnodig ongeluk. Als de steiger regelmatig nagekeken wordt op dit soort mankementen dan blijft een grote spijker die uitsteekt niet onopgemerkt Met verbazing hebben we gezien wat er allemaal vervoerd wordt op de Vriendschap. Niet alleen veel pas sagiers maar ook volgepakte fietsen compleet met aanhangwagentjes. De kaartjes voor de overtocht wor den niet voor een habbekrats aan geboden dus de indruk wordt niet gewekt dat het om een noodlijdende onderneming gaat die niet in staat zou zijn om noodzakelijk onderhoud aan materiaal te plegen. Maar de dame bij de kaartverkoop was niet erg onder de indruk van ons verhaal. Zij vroeg niet naar het welzijn van onze zoon maar atten deerde ons op de achterzijde van het plaatsbewijs waarop staat dat de rederij geen enkele aansprake lijkheid aanvaard en mogelijk letsel voor eigen risico is. Na dit aan ons te hebben uitgelegd, maakte ze ons duidelijk geen tijd te hebben voor dit Wachttijd TESO Afgelopen weekeinde was ik met mijn gezin op Texel. Iets wat wij zeer regel matig doen en wat altijd weer de reis vanuit Middelburg dubbel en dwars waard is. Het afgelopen weekeinde was een heerlijk weekeind. Het weer was geweldig, er was de autocross in Eierland, het Mixed Martial Art festival en Island Salsa bij paal 17. Kortom, een zeer divers aanbod. Met al deze activiteiten bij elkaar was het voor mij (zelfs als niet-Texelaar) duidelijk dat er veel mensen op Texel zouden zijn dit weekend. Het is dan ook logisch dat al deze mensen op een zeker moment het eiland weer zullen verla ten. Omdat het zulk mooi weer was en ondermeer ook de autocross laat op de dag pas afliep was het vanzelf sprekend dat het druk zou worden bij de boot. Nu weet ik dat de TESO twee prachtige boten heeft met veel capaciteit. In mijn naïviteit ging ik er vanuit dat beide boten zouden varen om al die mensen weer naar de over kant te vervoeren. Op zondag om 19.15 uur reden wij vanuit Den Hoorn richting de boot met het idee op tijd te zijn voor de boot van 20.00 uur. Nu weet ik echter beter. Het verkeer strekte zich uit tot aan Den Burg en het overloopterrein telefoongesprek omdat zij het druk had met de kaartverkoop. Hiermee wordt de indruk gewekt dat het geld dat verdiend wordt met de kaartverkoop van groter belang is dan het welzijn van de passagiers en hun spullen. In onze optiek zijn dat geen afzonderlijke zaken maar zou dat hand in hand moeten samen gaan. Zoals de naam van de boot ook suggereert. Helaas hebben wij geen 'Vriendschap' ervaren en zullen wij voorlopig geen gebruik meer van haar diensten willen maken. Fam. M. Jagt Enschede Veel ongelukkiger had de kersverse wethouder Kieft het voornemen om de bootdienst te dwingen dagtoerisme te heffen niet kunnen lanceren. In de aanloop naar het 100-jarig jubileum van de bootdienst volgende week niet bepaald een joviaal gebaar naar het bedrijf dat al een eeuw de Texelse levensader in stand houdt. Er zitten nogal wat haken en ogen aan het plan. Zo becijfert TESO dat het bootkaartje in bepaalde gevallen ongeveer een kwart duurder zal worden. De heffing heeft volgens TESO nóg een nadeel. Andere partijen in de omgeving van TESO die graag een extra heffing op de overtocht willen, zouden hier volgens de bootdienst een aanleiding in kunnen zien. Denk maar aan de overheid die van de bootdienst een vergoeding wil op de infrastructuur, straks meldt de provincie zich wellicht, voor een euro voor de Pontweg, en wellicht eist de door het verkeer van en naar Texel geteisterde gemeente Den Helder ook wel een paar kwartjes. Een glijdende schaal waarmee Texel niet gebaat is. Op de boot hoor je te betalen voor de boot en met anders, vindt TESO. Volgens Kieft bestaat er een systeem waardoor mogelijk alleen toeristen de heffing betalen. Maar hoe zit het dan met de bussen vol met metse laars, installateurs, schoonmakers, vertegenwoordigers, wetenschap pers die vrijwel dagelijks naar Texel komen? En worden overkanters op familiebezoek, studenten op weekend en anderen die hier met hun (dag)vakantie komen vieren ook aangeslagen? Zo bezien begint het verdacht veel op tolheffing te lijken. Wethouder Kieft verwacht een opbrengst van €700.000,- tot €1 500.000,- TESO gaat ervan uit dat er per jaar circa 100.000 dagtoeristen naar Texel komen. Dit levert hooguit circa €85.000,- op Maar de echte melk koe zijn de verblijfstoeristen (ongeveer een miljoen) die hier één of meer dere nachten verblijven en voor elke nacht toch al toeristenbelasting betalen. Zij betalen de rest van het bedrag. Hoe zou deze gast het erva ren dat hij bij aankomst op zijn kaartje ziet dat hij (dag)toeristenbelasting moet betalen, om vervolgens op de afrekening van het vakantiepark, de camping, hotel of andere verblijfsaccommodatie opnieuw de post toe ristenbelasting tegen te komen? Zouden de lokettisten het idee kunnen wegnemen dat verblijfstoeristen zich beetgenomen voelen? Het college mag zich bedenken dat één negatieve ervaring vele positieve teniet kan doen. Over Texelpromotie gesproken. Gezien het extra werk en de kosten die de bootdienst zich moet getroosten om de dagtax te innen, het ongenoegen en onbegrip, de slechte promotie voor Texel en in het financiële nadeel die het eiland daardoor zal ondervinden en alle juridische haken en ogen doet de wethouder er verstandig aan zich te beraden over het voornemen. De vraag is ook of Texel kan worden vergeleken met andere waddeneilan den die dagtoeristenbelasting via de veerboot innen. Een kaartje voor TESO is bijvoorbeeld veel goedkoper, waardoor de prijsverhoging naar verhouding meer wordt gevoeld. Als het college een extra geldbron voor toenstische voorzieningen wil aanboren zou het simpeler en wellicht zo profijtelijk zijn om de gewone toeristenbelasting met circa een dubbeltje te verhogen. Maar dat ligt politiek gevoelig. Het zou toch met zo zijn dat de omstreden belasting voor dagtoerisme de weg moet plaveien voor een extra verhoging van de gewone toeristenbelasting? liep langzaam vol. De politie had de handen vol om het verkeer in goede banen te leiden. Van een agent kre gen wij te horen dat alle beschikbare agenten op Texel waren ingezet om het verkeer bij het Homtje te regelen. Pas om 22.00 uur reden wij de boot op en stond het overloopterrein nog vol. Nog altijd voer er slechts één boot. Wat ik niet begrijp is dat de TESO, in al haar wijsheid, heeft besloten om met maar eén boot in te zetten. De TESO is een monopolist op het gebied van vervoer van en naar Texel, ledereen op het eiland is afhankelijk van de TESO voorde aan- en afvoer van mensen en materiaal. De TESO heeft dus de verantwoordelijkheid om, als monopolist, verder te kijken dan haar eigen, financiële belang. Het geluid wat ik opving tijdens het lange wachten was dat heel veel mensen zich nu tweemaal bedenken om een dagje Texel te plannen. Dit zijn mensen die bereid zijn geld te beste den bij de middenstand van Texel. Daarnaast is er veel gemeenschaps geld uitgegeven in de vorm van poli- tieondersteuning. Door de noodzaak van de politieondersteumng bij het verkeer voor de boot, blijven andere politietaken liggen. Een dubbele strop voor de inwoners van Texel. Kortom, de winst voor de TESO is het verlies voor Texel. Dat kan toch niet waar zijn voor een bednjf dat is opgencht om, en ik citeer van de website van de TESO: Sinds de opnchting van TESO is het doel hetzelfde gebleven: een goede, betaalbare bootverbinding tussen Texel en de vaste wal. Winstbejag is niet aan de orde bij TESO. De kwaliteit en stabiele verbinding staat voorop. De winst die wordt gemaakt, investeren wij primair in veiligheid, kwaliteit en continuïteit. Daarbij staat het belang van de reiziger centraal. Dat laatste deel 'Daarbij staat het belang van de reiziger centraal' heb ik node gemist op zondag 5 augus tus jl. Ik hoop dat de TESO in de toe komst het belang van de reiziger nog nadrukkelijker centraal zal stellen en de gemeente Texel niet voor onno dige kosten laat opdraaien. Gewoon een goede inschatting maken van de drukte. Dan pas toon je als directie inzicht en leiderschap. Niet door het probleem af te wentelen op de rei ziger. Die moet uiteindelijk toch wel met de boot. André Bosman, Middelburg

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 2007 | | pagina 5