Tunnel naar Den Helder: 10% voor, 90% tegen TESO-nostalgie viert hoogtij op de Holland Terug naar vroeger Convenant over buitenschoolse opvang Kinderen komen in (huissituatie terecht' Kom niet aan TESO! tmrnWé iJeugsentiment in AOT-bus DAGELIJKS TEXELS NIEUWS www.texelsecourant.nl TEXELSE J COURANT De stand van de 120-jarige Texelse Courant trok gisteren op de jubileummarkt, net als jÊLDoüp.ai r fmwmnToie mrooH &oês haar 'grote zus' Schulpengat. op de boot had elke dag plek, we hebben wat André Ran ging als dertienjarig jochie elke en neer naar de ambacht- in Den Helder. Het was '50 en de TESO-haven in Oudeschild. Samen met vrouw voer hij deze week mee sleepboot Holland, die tij de TESO-feestweek tussen en Den Helder vaart, toch een beetje nostalgie, naar vroeger.' de brug naar de Holland staan Broersma en Kees Wonder te knippen. De oud-TESO- «Jewerkers vinden het fantastisch weer een beetje bij TESO te erken: 'Het is hartstikke geinig om it te doen, het is toch een beetje oslalgie.' Beide hebben nooit van- t Oudeschild gewerkt, Broersma rwam in TESO-dienst in 1966, Won- fcnn 1972, enkele jaren nadat de teen naar 't Horntje verhuisde. 'Dit sdeeerste keer dat ik zo'n kniptang rmijn handen heb', grapt Wonder, te komende week vaart de Hol- rd een paar keer per dag tussen Meschild en Den Helder, de route sde TESO vroeger ook voer. De werd in 1951 gebouwd en ed door Rederij Doeksen als ber- jigsjager gebruikt. Als het erg druk breekt beginnen de passagiers aan hun ontdekkingstocht. Met de mofei van Oudeschild en het reuzenrad op het feestterrein op de achtergrond beukt de Holland door de golven. De passagiers kunnen elke ruimte op het schip bekijken. De stuurhut is het terrein van kapi tein Vliegens. Hij bestuurt het schip de komende dagen, iets dat hij heel regelmatig doet. 'Het schip gaat regelmatig de zee op, want het wordt gebruikt voor feesten en bedrijfstuitjes.' De tocht van vijf mijl is niet lastig, vindt Vliegens: 'Alleen de haven in Oudeschild is lastig. Het is klein dus je moet voorzichtig zijn met invaren.' In de radioruimte speelt een man met het morseap paraat. Scheepshoorn Vlak bij Den Helder moeten we was, werd het schjp ook gebruikt om passagiers naar Terschelling te wachten op het Schulpengat, dat varen. Rijkswaterstaat kocht het de haven verlaat. Twee scheeps- schip voor zeeonderzoek, waarbij een groot deel van het interieur werd gesloopt. Uiteindelijk kwam de Holland in 2000 in handen van de Stichting Zeesleepboot Holland. Met de hulp van sponsors werd het schip opgeknapt. Dertig vrijwilligers onderhouden en bevaren de Hol land, Aan boord is het oude interieur, met mozaïeken en lampen met gekleurd glas, hersteld. De tachtig passagiers die deze week elke tocht meevaren, kunnen koffie dnnken op de banken van rood stof. 'Dit was de eerste klas ruimte', vertelt Wouter Elzinga, één van de vrijwilligers. 'De Holland is een varend monument dat wordt onderhouden door een enthousi aste ploeg.' De boot is een officiële trouwlocatie van de gemeente Har- lingen, waar het schip zijn thuisha ven heeft. Als het schip de haven van Oude schild verlaat is het door de regen niet druk aan dek, maar als het zonnetje halverwege de tocht door- Weer even m dienst hoornen blazen tegen elkaar op, wat een oorverdovend geluid tot gevolg heeft. De Holland legt aan op de steiger tegenover Hotel Landsend. Een paar mensen verlaten het schip jen nemen de gewone boot weer terug, en een paar mensen stappen aan boord. Het is hoog water en het water klotst tussen de steigerplan ken heen wat natte voeten en gelach tot gevolg heeft. De Holland vaart weer de haven uit, terug naar Oudeschild. De zon is inmiddels flink gaan schijnen, en ondanks de harde wind zit een groot deel van de passagiers buiten. In de kajuit zit André Ran, die als tie ner dagelijks vanuit Oudeschild naar Den Helder voer. 'Toen ik hoorde dat je via Oudeschild naar Den Hel der kon varen, besloot ik meteen dat te doen. Het is toch een beetje zoals vroeger.' Hij kan zich de tijd dat hij op de ambachtschool zat goed herinneren. 'De mensen van de ambachtschool zaten bij elkaar, net als die van de kweekschool. Sommigen kende wel mensen van de andere school.' Er werd veel afgeklierd. 'We hebben de directeur nog een keer woest gekregen.' In Oudeschild wordt het schip weer aangelegd naast het oude TESO- gebouw. De brug wordt met een hijskraan op z'n plek gezet. 'Vroeger deden ze dat gewoon met de hand', mopperen een paar passagiers. Op de kade staat een rij passagiers, klaar voor de volgende tocht. te basisscholen op Texel onder- toen naar alle waarschijnlijk- W op 4 september een conve- over voor- en naschoolse wang met Stichting Kinderop- i»g Den Helder-Texel en Gast- .jderbureau Calimero. Vanaf V. nieuwe schooljaar zijn alle teisscholen verplicht zich in te spannen voor opvang als ouders tearom vragen. Sicbting Kinderopvang Den Helder- fael biedt in eerste instantie alleen Ünderopvang in De Buitelboet in tei Burg. Er zijn volgens Rinda te Goede, projectmanager buiten- roolse opvang en dagarrange- siten, onderhandelingen gaande "et Stichting Pharos Texel om ook «ngcentra te realiseren in de Jterspeelzalen in De Cocksdorp, te Koog en Oosterend. 'We wil- sn natuurlijk het liefst dat kinderen O dicht mogelijk bij huis voor- en aschoolse opvang kunnen krijgen. Of bet in de andere dorpen door is mede afhankelijk van het aantal aanmeldingen.' Momenteel gaan er in Den Burg zo'n twintig kinderen naar het kinderdag verblijf. Er is op de scholen onder zoek gedaan naar de behoefte aan opvang. 'Daaruit bleek dat er wel vraag is. We zien ook een lichte stij ging in het aantal aanmeldingen. Dit komt vooral doordat het goedkoper is geworden. Ouders betalen nu nog maar eenderde, de rest wordt door overheid en werkgever betaald. Ook is het inkomensafhankelijk.' Volgens Albert Hoven, locatiedirecteur van De Bruinvis in Oudeschild, is er op zijn school vrijwel geen animo. 'Het afgelopen jaar was er één kind dat naar de opvang ging, maar die is inmiddels van school af. Ik denk dat er in de buitendorpen niet zo veel behoefte aan is, maar vooral in Den Burg. Aan de andere kant hebben we niet onderzocht hoe de vraag is onder ouders van kinderen die nog niet naar de basisschool gaan. Mis schien dat de behoefte onder die groep groter is.' Een veelgehoord bezwaar tegen kinderopvang is dat kinderen al zo veel moeten en beter thuis kunnen zijn. Volgens De Goede is dat niet waar. 'Het belangrijkste van voor- en naschoolse opvang is juist dat kinderen niets moeten. Het is vrije tijd dus kinderen ontdekken en doen wat ze leuk vinden. In de verblijven proberen we een huiskamersfeer te creëren.' Er wordt door de opvang centra rekening gehouden met de behoeften van de kinderen. 'Er zijn spelletjes, computers en we bieden ze speciale programma's waaraan ze mee kunnen doen als ze daar zin in hebben. Zo beginnen we komend jaar met salsalessen voor kinderen van zeven tot en met twaalf jaar. Ze gaan daarbij ook echt afdansen. Het afgelopen jaar hebben de kinderen onder meer kijkdozen gemaakt. De materialen verzamelden ze op het strand en verwerkten ze dan in de doos.' Kinderen van vier tot en met twaalf jaar kunnen van 7.30 uur tot 19.00 uur voor- en naschoolse opvang krijgen en worden naar en van school gebracht. De groepen zijn niet groter dan twintig kinderen. 'Op groepen van twintig kinderen zitten twee leidsters met minimaal een SPW3 diploma. We hebben het HKZ niet teveel op het gekraak, bus houdt het best vol.' en oud-bus- Aad Zegers reageert de wat zorgelijke gezich- de passagiers als de oude toerbus uit 1966 bij passerend van de hobbels e Heemskerckstraat protes- 'Die drempels lagen hier niet.' toerritten verzorgde. Een bus waarin getuige de asbakjes op de rug leuningen nog volop werd gerookt en de bagage in het net boven de hoofden schommelde. De verslag gever herinnert zich een reis naar Parijs die hij als middelbare scholier met dezelfde bus een kleine dertig jaar geleden maakte, met achter het stuur Jan Kager. Op de terug weg begaf de remleiding het op een uiterst ongelukkig moment: vlak voor een kruising. Met als gevolg dat de bus tot stilstand kwam tegen de auto ervoor. De bus moest naar de garage, de werkweek werd noodgedwongen verlengd, wat we natuurlijk niet erg vonden. In 2007 staat de gepensioneerde bus in het NZH-museum, om er deze week weer uit te komen. De overkantse chauffeur Henk volgt op de rondrit gehoorzaam de aanwij zingen van Zegers, dan weer links, dan weer rechts. Met een kalm gan getje van dertig tot veertig toeren we over de Hogeberg en omstre ken, terwijl Zegers de merendeels overkantse passagiers bijpraat over de voormalige ijsfabriek (waar nu bouwbedrijf Visser zit), de Wezen- putten, Bossiesdag in het Doolhof, de tuunwallen en de dijken. Hij ver telt over de Schans en dat op een weilandje vlak voor Oudeschild ooit fort Lunette heeft gestaan. 'Dat heb ik nooit geweten', vertelt een Texe laar. Toch weer wat geleerd over het eigen eiland. Terug op de haven sputtert de diesel zijn laatste dikke rookwolken uit. Niet goed voor het milieu, maar wel vol jeugdsentiment. Een passagier die door heeft dat de krant aan boord is, informeert wan neer het stukje verschijnt. Ik ken dat gezicht. Het blijkt de aandeelhoud'^v die TESO tijdens de vergadering vorig jaar vroeg om de capaciteit van de handdrogers in de wc's te verhogen. Met succes. 'Ze hebben goed naar me geluisterd.' Wie vliegt eruit? Deze week een Op Locatie op de TESO-tentoonstelling met jubile rende bedrijven en organisaties in Oudeschild. De Texelse Cou rant bestaat inmiddels 120 jaar en mocht daarom ook een stand inrichten. Deze week hebben we weer een stelling en zette de verslaggever haar gedachtes op papier. keurmerk voor kinderopvang en zijn een professionele organisatie.' Ook in de vakanties is er opvang. 'Deze zomer was het thema de vier ele menten. Bij het element water heb ben we bijvoorbeeld gevist.' Er zijn tot nu toe geen aparte leeftijdsgroe pen in De Buitelboet. 'In Den Helder hebben we inmiddels wel een groep van vier tot acht jaar. Het is maar net wat ouders willen. Er is veel bespreekbaar.' Gastouderbureau Calimero biedt een andere mogelijkheid voor buitenschoolse opvang. Eigena res Peronne Brewel: 'De kinderen komen bij een gastouder in een thuissituatie. Ze kunnen met vriend jes afspreken of op de bank vertel len wat ze die dag allemaal hebben beleefd. Net wat ze anders ook zou den doen als ze thuis zijn.' Calimero heeft 35 gastouders in haar bestand verdeeld over alle dorpen op Texel. Daarnaast staan er nog een aantal gastouders op de wachtlijst. 'De kinderen kunnen bij de gastouder worden opgevangen. Ook is het mogelijk dat de gastouder bij het kind thuis komt.' Bij een gastouder worden maximaal vier kinderen opgevangen, tenzij hij of zij heel veel ervaring heeft. Dan mogen er zes kinderen wor den geplaatst. Zelf heeft Brewel pedagogiek en psychologie gestu deerd en op verschillende kinder opvangverblijven gewerkt. 'Wat ik daar zag was dat kinderen, nadat ze de hele dag in de klas hadden gezeten, weer in een groep terecht kwamen. Bij een gastouder is dat niet zo.' Kinderen kunnen ook 's avonds, 's nachts of in het weekend bij de gastouder terecht. 'Er is veel bespreekbaar. Soms eet het kind 's avonds mee als de ouders langer moeten werken. Het is allemaal heel flexibel De gastouders krijgen begeleiding in het opvangen van kinderen. 'We zijn bezig een ruimte in te richten als huiskamer. Daar zouden ouders en gastouders samen kunnen komen om kennis uit te wisselen Ook kom ik altijd kijken als er vragen of problemen zijn.' De afgelopen weken heeft ze veel aanvragen voor opvang binnen gekregen. 'Dat heeft vooral te maken met mensen die op Texel komen wonen en voor het nieuwe schooljaar nog opvang wil len regelen.' Kom aan TESO en je komt aan veel Texelaars én toeristen. Zel den is een stelling van de Texelse Courant met zoveel agressie en afkeer ingevuld. De stelling op de tweede dag van de TESO-feest week was: Er moet een tunnel naar Den Helder komen. Toch stemde er tien procent verras send voor. Van de 439 uitgebrachte stemmen, waren 46 het eens met de stelling en 393 tegen. Dat betekent dat 10 procent van de stemmers een tunnel naar Den Helder wil, en een overweldigende meerderheid van 90 procent niet. Vrolijk kwamen mensen richting onze stand, maar zodra ze de stel ling lazen trok hun gezocht strak: 'Nooit! Wie heeft dit verzonnen? Jij?', riepen velen uit, terwijl er naar de hoofdredacteur werd gewezen. Een Duitser meende dat TESO een tolerant bedrijf moest zijn, dat het zo'n stelling toeliet op haar eigen feestterrein. Ook op de stembiljet ten benadrukten veel mensen hoe gevoelig de kwestie lag: uitroep tekens, onderstrepen, 'NEE, NEE. NEE', 'Zijn ze nou besodemietert' en zelfs een bedreiging in de vorm van 'dus waag het niet.' Veel mensen vrezen dat het echte Texelgevoel verdwijnt zodra er een tunnel komt. De meeste mensen vonden dan ook dat Texel met tun nel geen eiland meer is. Ook waren sommige mensen bang dat er dan veel flatgebouwen en criminaliteit op Texel zou komen. Toensten zou den vooral het échte begin van de vakantie missen, zodra ze op de boot stapten. Ook 'vonden som migen het sneu voor TESO: 'Dan hebben zij niets meer te doen', zei een jongentje beteuterd. 'Wie is het hier nou mee eens?', riepen veel tegenstanders terwijl ze iedereen om zich heen eens indrin gend aankeken. Uiteindelijk durfde 10 procent het toch nog aan om vóór te stemmen. 'Met een tunnel ben je sneller in Den Helder en op Texel', was het meest gehoorde argument. Ook vonden mensen het handig dat je 's avonds ook van het eiland af zou kunnen. Veel voor stemmers dachten mee over de uitvoering van de tunnel. Sommigen wilden een glazen tunnel, anderen alleen éénrichtingverkeer naar Den Helder (zodat je wel met de boot naar Texel moest). Anderen wilden dat de tunnel niet naar Den Helder, maar naar Den Oever zou gaan: 'Dan kun je meteen de afsluitdijk op', schreef een stemmer. Een per soon wilde geen tunnel, maar een brug die alle waddeneilanden aan elkaar verbond. 'Er is voorspeld dat dat in 2050 al zo is.' de kramen van de andere jubilarissen, veel belangstelling. Temidden v verslaggever Sietze Vermeulen zijn stukjes voor de krant v. 'Maak je niet druk', een uitspraak die bijna synoniem is aan de Texelaar. Behalve als TESO 100 jaar bestaat. Dan mag het. Een week lang zelfs. Alles wordt uit de kast getrokken en kosten nog moeite worden gespaard. Wrak stukken worden opgedoken, een heus reuzenrad biedt uitzicht over het feestterrein en een AOT-bus wordt van stal gehaald. Zes maanden woon ik nu op Texel, dus ik heb eigenlijk geen recht van spreken. Door mijn werk ben ik inmiddels redelijk op de hoogte van de geschiedenis van TESO, maar heb het allemaal niet meegemaakt. Bovendien heb ik geen aandeel dus dan tel je sowieso niet mee. Ik heb me er het afgelopen half jaar over verwonderd wat voor belangrijke plek TESO op dit eiland inneemt. Ik kwam er al snel achter dat de uitspraak 'Kom niet aan TESO' geen grap is, maar werkelijk gemeend. Op de redactie nam de TESO- koorts de afgelopen weken toe. Er verscheen een bijlage en redac tieleden zijn tijdens de feestweek bijna dag en nacht op de haven te vinden. Aan welk ander evenement in Nederland besteedt een krant zo veel aandacht? Ik heb er lang over nagedacht, maar kon het niet bedenken. Ik zou bijna willen zeg gen dat TESO het belangrijkste is wat het eiland heeft. Zelf voel ik die band met TESO niet. De twintig minuten op de boot vind ik nog iedere keer een bijzondere ervaring, maar vaak stond ik in Den Helder of 't Horntje te wachten dat ik dacht: was er maar een brug of een tun nel. Deze gedachte zal me niet door velen in dank worden afgenomen. Een collega wees me erop dat Texel met een brug of tunnel geen eiland meer zou zijn en dat is natuurlijk ook zo. Het heeft ook wel zijn charmes. Desalniettemin kijk ik met verba zing om me heen in de haven van Oudeschild En ook wel met bewon dering. Ik besef me heel goed dat TESO van de Texelaars is en ook door hen in stand wordt gehouden. Ik vind het een prestatie dat dat al honderd jaar lukt. Maar Texelaars een nuchter volk? Niet als het om TESO gaat! Stiana Sibon VRIJDAG 17 AUGUSTUS 2007 Gerard Timmerman

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 2007 | | pagina 5