'Meestal zitten we
met hele groep
Invasie van klassieke Citroëns
Haagse geweldpleger
hoeft toch cel niet in
A WERELD
WINKEL
Bijzondere motor weg van Texel
TEXELSE J COURANT
Auto voor voedselbank
We hebben gas en licht'
Dertig jaar op Strender rommelmarkt
DINSDAG 21 AUGUSTUS 2007
i [en opmerkelijke rol van het
ipenbaar Ministerie maandag
tijde politierechter in Den Hel-
5.25ii er. Een 28-jarige Hagenaar, die
:-ar geleden een voorwaar-
celstraf kreeg voor zijn
etrokkenheid bij mishandeling
openlijk geweld in De Koog,
jjst voorkomen omdat hij zich
«t aan de regels van de reclas-
15.751 jiing had gehouden. Het OM
i Me daarom dat hij alsnog een
naand de cel inging. Aan het eind
un de zitting was de gedaagde
ehter nog steeds vrij man.
loor de geweldpleging aan de
lypsstraat in De Koog, op 23 juli
;C5, was de man in mei vorig
door de politierechter veroor-
eeld tot een werkstraf van zestig
en en een maand voorwaarde-
ie gevangenisstraf. Dit laatste op
«waarde dat hij zich aan de
gels van de reclassering hield. De
i-rkstraf is inmiddels afgerond, zij
el met vertraging, want de man
deen herkansing gekregen nadat
eerdere afspraken niet was nage-
jren. Buiten de werkstraf om ver-
ghet contact met de reclassering
enter niet naar wens. Ten slotte
Kloot de reclassering het OM in
Échten en de handen van de man
ï/C |jte trekken.
verdachte zelf had een andere
klaring. 'Het verhaal klopt niet.
contact is niet goed verlopen
ndat er nooit goede afspraken
zijn gemaakt. Mijn eerste begeleider
werd depressief en daarna waren
de afspraken met de reclassering
onduidelijk. Dat was niet echt mijn
schuld.'
De rechter vond het maar een vaag
verhaal, liet hij weten. En het OM
vond de verklaring van de reclas-
senng reden genoeg te besluiten
de man alsnog ter verantwoording
te roepen. Tijdens de zitting van
maandag deed zich een verras
sende ontwikkeling voor, toen de
officier van justitie tegen de ver
wachting in besloot niet om uitvoer
van de man celstraf te vragen. 'U
heeft uw werkstraf afgerond, dat
deel van de straf heeft u goed uit
gevoerd. Alles was eigenlijk op de
rails, behalve het toezicht van de
reclassering. Dan is een maand zit
ten wat mij betreft een brug te ver',
aldus de officier.
Ook de politierechter was mild.
'Aanvankelijk leek het wel de kant
op te gaan van celstraf, maar nu
ik uw verhaal heb gehoord deel ik
de mening van het OM', zo sprak
rechter Doorewaard-Boekhout. Het
verhaal van de verdachte kwam
er op neer dat het niet alleen zijn
schuld was en dat veel post nooit
bij hem was aangekomen, waar
door hij soms ook niets wist van
afspraken met de reclassering. De
rechter besloot de maand cel niet
op te leggen en de man terug naar
huis te sturen.
De voedselbank heeft een auto
gekregen van het Oranje Fonds. De
Stichting Broodnodig op Texel gaat
hem gebruiken voor het ophalen van
goederen en het eventueel aan huis
afleveren van voedselpakketten.
Dat laatste gebeurt volgens Brigida
van Lieshout alleen als het urgent
is. De voedselbank zit momenteel
op wekelijks 26 pakketten. Sinds de
start in juni vong jaar heeft de voed
selbank in totaal aan 53 huishou
dens voedselpakketten verstrekt.
Ongeveer de helft daarvan maak er
inmiddels geen gebruik meer van,
maar volgens Van Lieshout komen
er weer anderen voor in de plaats.
'Het drukst hebben we het in de
maand januari gehad, toen leverden
we wekelijks 38 pakketten.' Het
maatschappelijk werk screent eens
in de zoveel tijd in hoeverre iemand
nog in aanmerking komt voor steun
van de stichting.
Tijdens hun 'zomerweek' in Schoorl
maakten eigenaars van antieke Cit-
roënautomobielen vorige week een
dagtochtje naar Texel. Dat bete
kende een invasie van 24 prachtig
onderhouden oldtimers, waarvan
de oudste uit 1919 stamde en de
nieuwste uit 1925. De eigenaars
zijn aangesloten bij de vereniging
PATAN, die Texel voor het laatst
in 1993 aandeed. De opvallende
stoet kwam met de boot van half
tien naar het eiland en maakte een
zeven-dorpentocht van ruim zeven
tig kilometer, aangevoerd door de
Texelse PATAN-leden Geertje Prins
en Peter Hopman in hun Citroen
B14 uit 1925. Mede dankzij het bij
na voortdurend fraaie weer was het
voor alle betrokkenen prachtig kij
ken en bekeken worden. Op enkele
punten werd gepauzeerd, zoals bij
het Maritiem en Juttersmuseum in
Oudeschild. Ook op de Wadden
dijk bij de molen van Het Noorden
was een stop en tenslotte bij de
Geul waar de chauffeurs en andere
inzittenden werden getrakteerd op
schapenkaas en een Juttertje. Ken
merkend voor de sfeer was dat het
snel ingestudeerde Texellied door
allen uit volle borst werd meegezon
gen. De foto werd halverwege de rit
gemaakt op de Vuurtorenweg bij De
Cocksdorp. Foto Hany do Osof/BooJdDorO, 7o*o/;
Val van fiets
Ambulancemedewerkers kwamen
zondag in actie nadat een 81 -jarige
inwoner van Den Burg die op de
Sluiscoogh buiten kennis naast zijn
fiets was aangetroffen. Door onbe
kende oorzaak was de man rond
14.30 uur van zijn fiets gevallen en
had daarbij letsel opgelopen. Hij is
naar het ziekenhuis in Den Helder
gebracht.
X van e n voor wereh
Idburgecs
De wereldwinkel is elke dag van 9.30 tot 17.30 uur geopend (zater
dag tot 17.00 uur en vrijdagavond koopavond). Weverstraat 76.
De stoomsleper Hercules van Cees van Heerwaarden trekt de nodige belangstelling.
(Foto Jeroen van Hattum/'Bootdbank Texel)
Stoom, honderd jaar geleden de
kracht waarop de schepen van
TESO voeren, was woensdag
één van de onderwerpen op de
eerste dag van de feestweek in
Oudeschild. Op de haven konden
bezoekers zien hoe een stoom
machines ook alweer werkte.
'Kijk maar eens goed', zegt een
vader terwijl hij zijn dochtertje optilt.
Vanuit de lucht heeft de dame een
mooi uitzicht op een nijver draai
ende stoommachine in een zelfge
bouwde stoomsleper van Cees van
Heerwaarden.
Het model neemt een prominente
plek in in de stand waar diverse
stoommachines draaien en machi
neonderdelen werden getoond. Het
opmerkelijke zit hem in een detail;
terwijl de stoommachine noester
zijn werk doet, draait aan de ach
terkant van het schaalmodel een
schroef.
Het meisje bekijkt, omhoog gehou
den door haar vader, met de nodige
belangstelling de gestaag draaiende
machine. Ook andere kinderen en
ouders worden door het model aan
getrokken. Stuurhut en een stukje
van het achterdek zijn verwijderd,
Wat ik zeggen wou...
Organisatietalent
Met een landingsvaartuig naar de
Noorder Haaks was ons beloofd.
Kaartjes geregeld via de krant. Een
grote groep Texelaars staat maan
dagmiddag te wachten om 17.00
uur. Bij de TESO weten ze te vertel
len dat het echt doorgaat en dat
we moeten opstappen in de hoek
bij de reddingboten. Even na vijven
komt een groot landingsvaartuig de
haven binnen. Het meert af naast
loodsvaartuig de Nieuwe Diep en
via dat schip gaan we met enige
moeite aan boord. Als iedereen een
reddingsvest om heeft krijgen we te
zodat iedereen goed zicht in de
machinekamer heeft.
'Veel kinderen kennen dit niet meer',
vertelt Van Heerwaarden. Dat blijkt
als een jongetje zegt voor het eerst
een stoommachine te zien werken.
Zoiets heeft hij nog nooit gezien,
vertelt hij. 'We hebben thuis gas
en licht', voegt zijn vader, de vraag
niet helemaal snappend, er serieus
aan toe.
De stoomsleper van Van Heerwaar
den is niet alleen model, hij kan echt
varen. 'Hij is radiografisch bestuur
baar.' Tijdens de demonstratie blijft
het model echter op het droge.
Het schip draagt de naam Hercu
les en heeft als thuishaven Texel.
Van Heerwaarden wijst erop dat
het geen replica van een bestaand
Texels schip is. 'Het is van een
sleepboot die rond 1927 op de
rivier voer. Ik had eerst de stoom
machine en daar heb ik later deze
boot omheen gebouwd.'
Voor de liefhebbers van het grotere
werk was de oude Tomasson uit het
gemaal van polder Waal en Burg
aanwezig op de haven. Ook daar
konden mensen nog even beleven
hoe het er vroeger met stoom aan
toe ging.
horen dat we niet zullen aanlanden
op de Haaks. Boot niet geschikt?
Water te hoog? Wat zijn dat voor
excuses? We varen langs het eiland
richting Haaks waar we op grote
afstand van blijven. Onderweg veel
verbaasde kennissen gesproken die
niet waren meegegaan voor een
vaartochtje in een boot met weinig
uitzicht. Als het op de wal was ver
teld dan waren ze op de wal geble
ven. Wat een groot raadsel blijft is of
de marine wel iets kan organiseren.
En hoe moet dat in oorlogstijd is
een vraag die blijft hangen.
Een kleinere boot? Een ander
moment in het getij, hoogwater?
Voor ons een vreemde afsluiting van
een feestweek.
Daan van Sijp
Dit jaar staat Teun Duinker (87)
naar eigen zeggen voor het der
tigste jaar op de Strender rom
melmarkt. Vier zomerse zater
dagen per jaar stond hij bij de
meubels. 'Ik heb nog nooit een
markt gemist, zelfs als ik ziek
was, ging ik heen.'
Duinker begon bij de elektrische
apparaten: 'Ik controleerde de
apparaten die binnenkwamen en als
ze het niet deden, repareerde ik ze.'
Ook bracht Duinker alle meubelen
naar de markt rond de Maartens
kerk. 'Dat heb ik jaren gedaan.' De
rommelmarkt vind hij erg gezellig:
'Je komt veel mensen tegen en het
verdient goed, je verkoopt altijd met
winst', grapt Duinker.
Dit jaar staat Duinker bij de kraam
met boeken. 'De meubels zijn nu
te zwaar, maar ik lees graag dus
ik zei: zet mij maar bij de boeken.'
Zijn gezondheid laat het de laatste
jaren een beetje afweten: 'Maar ik
heb nog nooit een markt gemist,
zelfs als ik ziek was, ging ik heen.'
Zijn vrouw Ko: 'Je krijgt hem hier Al dertig jaar staat Teun Duinker vier zomerse zaterdagen op de Strender
niet weg.'
Een van de laatste nog rijdende
Victoria Bergmeisters in Neder
land is vertrokken van Texel. John
Koenen uit Den Burg heeft de
opvallende blauwe motorfiets
verkocht aan een privé-verzame-
laar in Barcelona.
Het bijzondere aan de motorfiets,
waarvan er nog vijf in Nederland
zijn, is dat hij altijd op Texel heeft
gereden. Piet Vlaming uit Ooste
rend kocht hem begin jaren vijf
tig bij de motorhandel van Willem
Koopman in zijn dorp. De Duitse
motorfiets had destijds faam opge
bouwd doordat hij als winnaar uit de
strijd was gekomen bij Milaan-Luik-
Milaan, een zesdaagse voor diverse
soorten motorfietsen.
Vlaming reed er een aantal jaar
op, totdat Henk ('de Baron') Witte
hem overnam. Bij hem geraakte het
voertuig op een gegeven moment in
de schuur tot John Koenen in maart
1995 de nieuwe eigenaar werd. 'Ik
kreeg een kale motorfiets, een los
motorblok en losse onderdelen in
viskisten', vertelt hij. 'Ik heb destijds
een Puch 250 SG met zijspan die
in goede staat was verkocht om
de Victoria Bergmeister te kunnen
kopen. Ik heb daarna zwetend in
bed gelegen of ik daar wel goed
aan had gedaan, maar na over
leg met een motorclub in Duitsland
werd het duidelijk dat ik een Rem
brandt onder de motorfietsen had
gekocht.' Alleen in Zaandam. Scha-
gen en Middelbeers staan soortge
lijke exemplaren Er staat er nog een
vijfde in Rozenburg, maar die rijdt
niet meer.
Ruim een jaar lang was Koenen met
behulp van diverse Texelaars bezig
de motor (350 cc) grondig te revi
seren en het geheel weer in elkaar
te krijgen. Dat kan alleen met de
nog aanwezige onderdelen. 'Hier is
bijna niets meer van verknjgbaar. In
die twaalf jaar heb ik alleen een keer
een kopie van een instructieboekje
in handen kunnen krijgen.' Het lukte
de Victoria Bergmeister te herstel
len. 'Het is een prachtig gevoel als
je hem dan voor het eerst start.' Het
lukte ook de oorspronkelijke azuur
blauwe kleur te achterhalen.
Een tijdje geleden zette Koenen
de motorfiets, sinds het opknap
pen gebruikt voor plezierntten, te
koop. Tot zijn verrassing meldde
zich al snel een Spanjaard met inte
resse. De koop was redelijk snel
rond en afgelopen zondag ging de
Bergmeister op transport naar de
Catalaanse hoofdstad. Koenen: 'Hij
komt daar in een privé-collectie of
pnvé-museum terecht. Als we ooit
in de buurt zijn, gaan we kijken.'
Dat de bijzondere motorfiets een
Texelse achtergrond heeft, kan de
nieuwe eigenaar niet ontgaan; op
de achterkant prijkt een logosticker
van Texel en op de voorkant zit een
originele sticker van motorhandel
W. Koopman met in die tijd nog het
telefoonnummer 50.
John Koenen voor het laatst op de Victoria Bergmeister die sinds de jaren vijftig op Texel
heeft gereden. (Foto Jeroen van Hanum/BeeldDank Texel)
t aantal
beschouwd.
zieningen niet meer in fase twee
thuishoren en daarin stelt de bezwa-
rencommissie hem in het gelijk. In
het geval van Drijver is de bouwver
gunning eerste fase onherroepelijk
en dan kan ook het college als
vergunningverlener daar in een later
stadium niet meer op terugkomen.
'Dit is onrechtmatig en doorkruist
de bedoelingen van de wetgever op
onaanvaardbare wijze.'
De commissie stelt ook geen deug
delijke onderbouwing te hebben
aangetroffen om het kantoorge
bouw als detailhandelsbedrijf aan te
merken. Drijver was in het verweer
gekomen omdat de opgeschroefde
eis hem ruimtelijk in de proble
men bracht. Hij zag geen kans op
de beoogde bouwgrond langs het
water plek voor zowel een kantoor
pand als zeventien parkeerplaatsen
te vinden. Nu hoeft hij er, conform
de eerste fase, maximaal zeven aan
te leggen.
(Folo Stlana Slbon/Beeldbank Texel)
Strandhuisjes zijn er in alle soor-
en maten. Sommige eige-
Wen gebruiken het alleen als
«slagruimte voor strandspullen,
Wieren bivakkeren er de hele
Wner en richten het naar eigen
"taak in. Verslaggeefster Stiana
»on gaat deze zomer van zuid
^r noord alle stranden bij langs
r Pikt er een aantal uit. Deze
•wk: strandhuisje 263 bij paal 21
de families Roeper en Bouw
■1 De Waal en Den Burg.
«enlang huurden Gijs en Leni Bouw
j®en met dochter en schoonzoon
terièt en Dirk Roeper een huisje
«verschillende stranden. Drie jaar
ï^den besloten ze er één te kopen
«tiet strand van paal 21. Er moest
aan het onderkomen gebeuren.
J.s: 'Alle planken moesten worden
^euwd, er moest een nieuw dak
«en we hebben alles geschilderd.'
«ii en Mariët zorgden voor de
«"kleding van het huisje. 'Het is
«tier, maar dat vinden we prima',
-eus Dirk. Binnen staan vooral
t^dspullen. Geen kookstel. 'Dat
d ik wel lekker. Dan hoef ik ook
te koken', vertelt Mariët.
fken Mariët runnen een boerderij,
■«erom kunnen ze in de zomer met
«vakantie. Mariët: 'Dan is het lek-
dat je hierheen kunt. Dit jaar had
'nst mijn man afgesproken dat ik
5 middags met de kinderen hier
heen zou gaan. Hij zou dan later in
de middag komen. Door het slechte
weer is dat er niet veel van geko
men.' Als één van de twee stellen
van plan is naar het huisje te gaan,
wordt er onderling gebeld. Dirk:
'Meestal zitten we hier met een hele
groep. Het is altijd een verrassing
wie je aantreft. Familie of vrienden
die hier op vakantie zijn, komen
meestal wel even aanlopen.'
De keuze voor het strand bij paal
21 was bewust. 'Het is dichtbij. Via
de Zaandammerdijk zijn we hier zo.
Bovendien is het hier lekker rustig',
aldus Mariët. Die rust werd een paar
weken geleden ruw verstoord. Dirk:
'We kwamen hier op een zondag
en toen was er live muziek. Dat is
aan ons niet besteed. Het was wel
leuk om te zien dat er mensen in
zee stonden te dansen.' Om op het
strand te komen, moet er eerst flink
door de duinen worden geklommen.
Mariët: 'Toen de kinderen nog klein
waren, was dat wel vervelend. Dan
heb je zo veel tassen bij je. En op
de fiets is het ook met te doen. Nu
zijn die heuvels juist een voordeel
omdat het mensen afschrikt en het
hier rustig blijft.'
Jaap Drijver in
gelijk gesteld
Bouw hebben gezamenlijk een strandhuisje bij paal 21. Achterste
Bouw, Hannah Roeper op de arm van Mariët Roeper, Dirk Roeper.
Roeper en kleinkinderen Sophia en Thijmen van Noppen.
)e gemeente heeft Jaap Drijver
üiiKabeltex ten onrechte de ver
achting opgelegd 17 parkeer-
jaatsen bij een nieuw kantoor-
and aan de Abbewaal in Den
sig te realiseren.
stelt de commissie Bezwaar-
tftnften die zich eind juni over
ewaren van Drijver boog. Bur
gmeester en wethouders hebben
legegrond verklaard. Drijver kreeg
verlening van de bouwver
gunning eerste fase de verplich-
rg zeven parkeerplaatsen aan te
Bij de tweede fase werd
naar zeventien verhoogd,
omdat het nieuwe kan
toen als detailhandelsbedrijf
Djver kaartte aan dat parkeervoor-