'Meestal zitten we met hele groep Invasie van klassieke Citroëns Haagse geweldpleger hoeft toch cel niet in A WERELD WINKEL Bijzondere motor weg van Texel TEXELSE J COURANT Auto voor voedselbank We hebben gas en licht' Dertig jaar op Strender rommelmarkt DINSDAG 21 AUGUSTUS 2007 i [en opmerkelijke rol van het ipenbaar Ministerie maandag tijde politierechter in Den Hel- 5.25ii er. Een 28-jarige Hagenaar, die :-ar geleden een voorwaar- celstraf kreeg voor zijn etrokkenheid bij mishandeling openlijk geweld in De Koog, jjst voorkomen omdat hij zich «t aan de regels van de reclas- 15.751 jiing had gehouden. Het OM i Me daarom dat hij alsnog een naand de cel inging. Aan het eind un de zitting was de gedaagde ehter nog steeds vrij man. loor de geweldpleging aan de lypsstraat in De Koog, op 23 juli ;C5, was de man in mei vorig door de politierechter veroor- eeld tot een werkstraf van zestig en en een maand voorwaarde- ie gevangenisstraf. Dit laatste op «waarde dat hij zich aan de gels van de reclassering hield. De i-rkstraf is inmiddels afgerond, zij el met vertraging, want de man deen herkansing gekregen nadat eerdere afspraken niet was nage- jren. Buiten de werkstraf om ver- ghet contact met de reclassering enter niet naar wens. Ten slotte Kloot de reclassering het OM in Échten en de handen van de man ï/C |jte trekken. verdachte zelf had een andere klaring. 'Het verhaal klopt niet. contact is niet goed verlopen ndat er nooit goede afspraken zijn gemaakt. Mijn eerste begeleider werd depressief en daarna waren de afspraken met de reclassering onduidelijk. Dat was niet echt mijn schuld.' De rechter vond het maar een vaag verhaal, liet hij weten. En het OM vond de verklaring van de reclas- senng reden genoeg te besluiten de man alsnog ter verantwoording te roepen. Tijdens de zitting van maandag deed zich een verras sende ontwikkeling voor, toen de officier van justitie tegen de ver wachting in besloot niet om uitvoer van de man celstraf te vragen. 'U heeft uw werkstraf afgerond, dat deel van de straf heeft u goed uit gevoerd. Alles was eigenlijk op de rails, behalve het toezicht van de reclassering. Dan is een maand zit ten wat mij betreft een brug te ver', aldus de officier. Ook de politierechter was mild. 'Aanvankelijk leek het wel de kant op te gaan van celstraf, maar nu ik uw verhaal heb gehoord deel ik de mening van het OM', zo sprak rechter Doorewaard-Boekhout. Het verhaal van de verdachte kwam er op neer dat het niet alleen zijn schuld was en dat veel post nooit bij hem was aangekomen, waar door hij soms ook niets wist van afspraken met de reclassering. De rechter besloot de maand cel niet op te leggen en de man terug naar huis te sturen. De voedselbank heeft een auto gekregen van het Oranje Fonds. De Stichting Broodnodig op Texel gaat hem gebruiken voor het ophalen van goederen en het eventueel aan huis afleveren van voedselpakketten. Dat laatste gebeurt volgens Brigida van Lieshout alleen als het urgent is. De voedselbank zit momenteel op wekelijks 26 pakketten. Sinds de start in juni vong jaar heeft de voed selbank in totaal aan 53 huishou dens voedselpakketten verstrekt. Ongeveer de helft daarvan maak er inmiddels geen gebruik meer van, maar volgens Van Lieshout komen er weer anderen voor in de plaats. 'Het drukst hebben we het in de maand januari gehad, toen leverden we wekelijks 38 pakketten.' Het maatschappelijk werk screent eens in de zoveel tijd in hoeverre iemand nog in aanmerking komt voor steun van de stichting. Tijdens hun 'zomerweek' in Schoorl maakten eigenaars van antieke Cit- roënautomobielen vorige week een dagtochtje naar Texel. Dat bete kende een invasie van 24 prachtig onderhouden oldtimers, waarvan de oudste uit 1919 stamde en de nieuwste uit 1925. De eigenaars zijn aangesloten bij de vereniging PATAN, die Texel voor het laatst in 1993 aandeed. De opvallende stoet kwam met de boot van half tien naar het eiland en maakte een zeven-dorpentocht van ruim zeven tig kilometer, aangevoerd door de Texelse PATAN-leden Geertje Prins en Peter Hopman in hun Citroen B14 uit 1925. Mede dankzij het bij na voortdurend fraaie weer was het voor alle betrokkenen prachtig kij ken en bekeken worden. Op enkele punten werd gepauzeerd, zoals bij het Maritiem en Juttersmuseum in Oudeschild. Ook op de Wadden dijk bij de molen van Het Noorden was een stop en tenslotte bij de Geul waar de chauffeurs en andere inzittenden werden getrakteerd op schapenkaas en een Juttertje. Ken merkend voor de sfeer was dat het snel ingestudeerde Texellied door allen uit volle borst werd meegezon gen. De foto werd halverwege de rit gemaakt op de Vuurtorenweg bij De Cocksdorp. Foto Hany do Osof/BooJdDorO, 7o*o/; Val van fiets Ambulancemedewerkers kwamen zondag in actie nadat een 81 -jarige inwoner van Den Burg die op de Sluiscoogh buiten kennis naast zijn fiets was aangetroffen. Door onbe kende oorzaak was de man rond 14.30 uur van zijn fiets gevallen en had daarbij letsel opgelopen. Hij is naar het ziekenhuis in Den Helder gebracht. X van e n voor wereh Idburgecs De wereldwinkel is elke dag van 9.30 tot 17.30 uur geopend (zater dag tot 17.00 uur en vrijdagavond koopavond). Weverstraat 76. De stoomsleper Hercules van Cees van Heerwaarden trekt de nodige belangstelling. (Foto Jeroen van Hattum/'Bootdbank Texel) Stoom, honderd jaar geleden de kracht waarop de schepen van TESO voeren, was woensdag één van de onderwerpen op de eerste dag van de feestweek in Oudeschild. Op de haven konden bezoekers zien hoe een stoom machines ook alweer werkte. 'Kijk maar eens goed', zegt een vader terwijl hij zijn dochtertje optilt. Vanuit de lucht heeft de dame een mooi uitzicht op een nijver draai ende stoommachine in een zelfge bouwde stoomsleper van Cees van Heerwaarden. Het model neemt een prominente plek in in de stand waar diverse stoommachines draaien en machi neonderdelen werden getoond. Het opmerkelijke zit hem in een detail; terwijl de stoommachine noester zijn werk doet, draait aan de ach terkant van het schaalmodel een schroef. Het meisje bekijkt, omhoog gehou den door haar vader, met de nodige belangstelling de gestaag draaiende machine. Ook andere kinderen en ouders worden door het model aan getrokken. Stuurhut en een stukje van het achterdek zijn verwijderd, Wat ik zeggen wou... Organisatietalent Met een landingsvaartuig naar de Noorder Haaks was ons beloofd. Kaartjes geregeld via de krant. Een grote groep Texelaars staat maan dagmiddag te wachten om 17.00 uur. Bij de TESO weten ze te vertel len dat het echt doorgaat en dat we moeten opstappen in de hoek bij de reddingboten. Even na vijven komt een groot landingsvaartuig de haven binnen. Het meert af naast loodsvaartuig de Nieuwe Diep en via dat schip gaan we met enige moeite aan boord. Als iedereen een reddingsvest om heeft krijgen we te zodat iedereen goed zicht in de machinekamer heeft. 'Veel kinderen kennen dit niet meer', vertelt Van Heerwaarden. Dat blijkt als een jongetje zegt voor het eerst een stoommachine te zien werken. Zoiets heeft hij nog nooit gezien, vertelt hij. 'We hebben thuis gas en licht', voegt zijn vader, de vraag niet helemaal snappend, er serieus aan toe. De stoomsleper van Van Heerwaar den is niet alleen model, hij kan echt varen. 'Hij is radiografisch bestuur baar.' Tijdens de demonstratie blijft het model echter op het droge. Het schip draagt de naam Hercu les en heeft als thuishaven Texel. Van Heerwaarden wijst erop dat het geen replica van een bestaand Texels schip is. 'Het is van een sleepboot die rond 1927 op de rivier voer. Ik had eerst de stoom machine en daar heb ik later deze boot omheen gebouwd.' Voor de liefhebbers van het grotere werk was de oude Tomasson uit het gemaal van polder Waal en Burg aanwezig op de haven. Ook daar konden mensen nog even beleven hoe het er vroeger met stoom aan toe ging. horen dat we niet zullen aanlanden op de Haaks. Boot niet geschikt? Water te hoog? Wat zijn dat voor excuses? We varen langs het eiland richting Haaks waar we op grote afstand van blijven. Onderweg veel verbaasde kennissen gesproken die niet waren meegegaan voor een vaartochtje in een boot met weinig uitzicht. Als het op de wal was ver teld dan waren ze op de wal geble ven. Wat een groot raadsel blijft is of de marine wel iets kan organiseren. En hoe moet dat in oorlogstijd is een vraag die blijft hangen. Een kleinere boot? Een ander moment in het getij, hoogwater? Voor ons een vreemde afsluiting van een feestweek. Daan van Sijp Dit jaar staat Teun Duinker (87) naar eigen zeggen voor het der tigste jaar op de Strender rom melmarkt. Vier zomerse zater dagen per jaar stond hij bij de meubels. 'Ik heb nog nooit een markt gemist, zelfs als ik ziek was, ging ik heen.' Duinker begon bij de elektrische apparaten: 'Ik controleerde de apparaten die binnenkwamen en als ze het niet deden, repareerde ik ze.' Ook bracht Duinker alle meubelen naar de markt rond de Maartens kerk. 'Dat heb ik jaren gedaan.' De rommelmarkt vind hij erg gezellig: 'Je komt veel mensen tegen en het verdient goed, je verkoopt altijd met winst', grapt Duinker. Dit jaar staat Duinker bij de kraam met boeken. 'De meubels zijn nu te zwaar, maar ik lees graag dus ik zei: zet mij maar bij de boeken.' Zijn gezondheid laat het de laatste jaren een beetje afweten: 'Maar ik heb nog nooit een markt gemist, zelfs als ik ziek was, ging ik heen.' Zijn vrouw Ko: 'Je krijgt hem hier Al dertig jaar staat Teun Duinker vier zomerse zaterdagen op de Strender niet weg.' Een van de laatste nog rijdende Victoria Bergmeisters in Neder land is vertrokken van Texel. John Koenen uit Den Burg heeft de opvallende blauwe motorfiets verkocht aan een privé-verzame- laar in Barcelona. Het bijzondere aan de motorfiets, waarvan er nog vijf in Nederland zijn, is dat hij altijd op Texel heeft gereden. Piet Vlaming uit Ooste rend kocht hem begin jaren vijf tig bij de motorhandel van Willem Koopman in zijn dorp. De Duitse motorfiets had destijds faam opge bouwd doordat hij als winnaar uit de strijd was gekomen bij Milaan-Luik- Milaan, een zesdaagse voor diverse soorten motorfietsen. Vlaming reed er een aantal jaar op, totdat Henk ('de Baron') Witte hem overnam. Bij hem geraakte het voertuig op een gegeven moment in de schuur tot John Koenen in maart 1995 de nieuwe eigenaar werd. 'Ik kreeg een kale motorfiets, een los motorblok en losse onderdelen in viskisten', vertelt hij. 'Ik heb destijds een Puch 250 SG met zijspan die in goede staat was verkocht om de Victoria Bergmeister te kunnen kopen. Ik heb daarna zwetend in bed gelegen of ik daar wel goed aan had gedaan, maar na over leg met een motorclub in Duitsland werd het duidelijk dat ik een Rem brandt onder de motorfietsen had gekocht.' Alleen in Zaandam. Scha- gen en Middelbeers staan soortge lijke exemplaren Er staat er nog een vijfde in Rozenburg, maar die rijdt niet meer. Ruim een jaar lang was Koenen met behulp van diverse Texelaars bezig de motor (350 cc) grondig te revi seren en het geheel weer in elkaar te krijgen. Dat kan alleen met de nog aanwezige onderdelen. 'Hier is bijna niets meer van verknjgbaar. In die twaalf jaar heb ik alleen een keer een kopie van een instructieboekje in handen kunnen krijgen.' Het lukte de Victoria Bergmeister te herstel len. 'Het is een prachtig gevoel als je hem dan voor het eerst start.' Het lukte ook de oorspronkelijke azuur blauwe kleur te achterhalen. Een tijdje geleden zette Koenen de motorfiets, sinds het opknap pen gebruikt voor plezierntten, te koop. Tot zijn verrassing meldde zich al snel een Spanjaard met inte resse. De koop was redelijk snel rond en afgelopen zondag ging de Bergmeister op transport naar de Catalaanse hoofdstad. Koenen: 'Hij komt daar in een privé-collectie of pnvé-museum terecht. Als we ooit in de buurt zijn, gaan we kijken.' Dat de bijzondere motorfiets een Texelse achtergrond heeft, kan de nieuwe eigenaar niet ontgaan; op de achterkant prijkt een logosticker van Texel en op de voorkant zit een originele sticker van motorhandel W. Koopman met in die tijd nog het telefoonnummer 50. John Koenen voor het laatst op de Victoria Bergmeister die sinds de jaren vijftig op Texel heeft gereden. (Foto Jeroen van Hanum/BeeldDank Texel) t aantal beschouwd. zieningen niet meer in fase twee thuishoren en daarin stelt de bezwa- rencommissie hem in het gelijk. In het geval van Drijver is de bouwver gunning eerste fase onherroepelijk en dan kan ook het college als vergunningverlener daar in een later stadium niet meer op terugkomen. 'Dit is onrechtmatig en doorkruist de bedoelingen van de wetgever op onaanvaardbare wijze.' De commissie stelt ook geen deug delijke onderbouwing te hebben aangetroffen om het kantoorge bouw als detailhandelsbedrijf aan te merken. Drijver was in het verweer gekomen omdat de opgeschroefde eis hem ruimtelijk in de proble men bracht. Hij zag geen kans op de beoogde bouwgrond langs het water plek voor zowel een kantoor pand als zeventien parkeerplaatsen te vinden. Nu hoeft hij er, conform de eerste fase, maximaal zeven aan te leggen. (Folo Stlana Slbon/Beeldbank Texel) Strandhuisjes zijn er in alle soor- en maten. Sommige eige- Wen gebruiken het alleen als «slagruimte voor strandspullen, Wieren bivakkeren er de hele Wner en richten het naar eigen "taak in. Verslaggeefster Stiana »on gaat deze zomer van zuid ^r noord alle stranden bij langs r Pikt er een aantal uit. Deze •wk: strandhuisje 263 bij paal 21 de families Roeper en Bouw ■1 De Waal en Den Burg. «enlang huurden Gijs en Leni Bouw j®en met dochter en schoonzoon terièt en Dirk Roeper een huisje «verschillende stranden. Drie jaar ï^den besloten ze er één te kopen «tiet strand van paal 21. Er moest aan het onderkomen gebeuren. J.s: 'Alle planken moesten worden ^euwd, er moest een nieuw dak «en we hebben alles geschilderd.' «ii en Mariët zorgden voor de «"kleding van het huisje. 'Het is «tier, maar dat vinden we prima', -eus Dirk. Binnen staan vooral t^dspullen. Geen kookstel. 'Dat d ik wel lekker. Dan hoef ik ook te koken', vertelt Mariët. fken Mariët runnen een boerderij, ■«erom kunnen ze in de zomer met «vakantie. Mariët: 'Dan is het lek- dat je hierheen kunt. Dit jaar had 'nst mijn man afgesproken dat ik 5 middags met de kinderen hier heen zou gaan. Hij zou dan later in de middag komen. Door het slechte weer is dat er niet veel van geko men.' Als één van de twee stellen van plan is naar het huisje te gaan, wordt er onderling gebeld. Dirk: 'Meestal zitten we hier met een hele groep. Het is altijd een verrassing wie je aantreft. Familie of vrienden die hier op vakantie zijn, komen meestal wel even aanlopen.' De keuze voor het strand bij paal 21 was bewust. 'Het is dichtbij. Via de Zaandammerdijk zijn we hier zo. Bovendien is het hier lekker rustig', aldus Mariët. Die rust werd een paar weken geleden ruw verstoord. Dirk: 'We kwamen hier op een zondag en toen was er live muziek. Dat is aan ons niet besteed. Het was wel leuk om te zien dat er mensen in zee stonden te dansen.' Om op het strand te komen, moet er eerst flink door de duinen worden geklommen. Mariët: 'Toen de kinderen nog klein waren, was dat wel vervelend. Dan heb je zo veel tassen bij je. En op de fiets is het ook met te doen. Nu zijn die heuvels juist een voordeel omdat het mensen afschrikt en het hier rustig blijft.' Jaap Drijver in gelijk gesteld Bouw hebben gezamenlijk een strandhuisje bij paal 21. Achterste Bouw, Hannah Roeper op de arm van Mariët Roeper, Dirk Roeper. Roeper en kleinkinderen Sophia en Thijmen van Noppen. )e gemeente heeft Jaap Drijver üiiKabeltex ten onrechte de ver achting opgelegd 17 parkeer- jaatsen bij een nieuw kantoor- and aan de Abbewaal in Den sig te realiseren. stelt de commissie Bezwaar- tftnften die zich eind juni over ewaren van Drijver boog. Bur gmeester en wethouders hebben legegrond verklaard. Drijver kreeg verlening van de bouwver gunning eerste fase de verplich- rg zeven parkeerplaatsen aan te Bij de tweede fase werd naar zeventien verhoogd, omdat het nieuwe kan toen als detailhandelsbedrijf Djver kaartte aan dat parkeervoor-

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 2007 | | pagina 5