Windmolen Oudeschild klapt uit elkaar •Av Jï r - M Den Hoorn krijgt lening Waldhoorn yyater jn rujm tx44 Cjrotn ZwartsJ~éxels in het hartL, Steun samenwerking brokkelt langzaam af Werven bouwvakkers groot probleem O \s Tat I Kritiek PvdA vindt meer gehoor OPGERICHT 15 SEPTEMBER 1887 - NR. 12248 VRIJDAG 8 FEBRUARI 2008 Verschijnt dinsdag en vrijdag Uitgave van v/h Langeveld de Rooy bv, Postbus 11,1790 AA Den Burg i Texel Zingt it Twee zwaar beschadigde vleugels e. n afgebroken vleugel waren het resultaat van het uit elkaar spatten van de windmolen. telekraan werden woensdag de restanten van de molen bij de passantenhaven in Oudeschild verwijderd. (Foto's EckaniBooti Een van de vier windmolens bij 'Het was een enorme explosie', ver- Oudeschild is dinsdagavond uit telt Jan Bakker uit Den Burg. Hij liet elkaar geklapt. Een wiek, de tegen zessen net z'n hondje uit op overkapping en een deel van het het grasveld bij de Waddenhaven mechaniek stortten naar bene den. De andere drie turbines zijn op last van het college stilgelegd, totdat er duidelijkheid is over de oorzaak. toen boven zijn hoofd de windmo len (de noordelijkste van de vier) explodeerde. 'We zijn gelukkig niet geraakt door onderdelen, maar wel enorm geschrokken. Vooral de hond liep te trillen.' Er vielen geen gewonden, omdat er verder geen mensen op het veld waren. De haven was leeg. Bij daglicht was de schade goed te zien. De losgeraakte wiek was bij de omheining langs de dijk terechtge komen, de andere twee bungelden er zwaar beschadigd bij, de kap van de turbine lag naast de molen en op van de dag opgeruimd. De restan- het grasveld lag materiaal. ten van de turbine en de wieken 'Ik kwam een deel van het lagerhuis zijn met een telekraan van de mast tegen dat 10 cm diep in de grond verwijderd. was geslagen', vertelt Willem Hart Burgemeester en wethouders van Oost die poolshoogte nam. 'Je sommeerden de WEOM, eigenaar moet er niet aan denken dat er net van de molens en dochter van de kinderen hadden rondgehangen.' NUON. woensdagochtend meteen De materialen werden in de loop de andere molens stil te zetten. 'We willen dat eerst de oorzaak bekend is', aldus burgemeester Joke Gel dorp. 'De andere molens zijn van hetzelfde jaar en hetzelfde type, dus we willen de verzekering dat dit niet nog een keer gebeurt.' De 30 meter hoge molens dateren van 1990. Lees verder op pagina 5 De animo van de politieke partijen voor intensievere gemeentelijke samenwerking tussen de Wad deneilanden wordt minder. Het Eilander College moet in april een goed en duidelijk plan van aanpak voor de toekomst op tafel leggen, wil het de Texelse politiek achter zich blijven houden. Op de PvdA na stemden alle par tijen tijdens de raadsvergadering weliswaar in met een besluit van de Eilander Raad om door te gaan, maar er werden reserves inge bouwd. Zowel CDA, GroenLinks als D66 konden zich in tegenstelling tot een paar weken geleden ook vinden in de kritiek van de PvdA. De sociaaldemocraten vinden dat er sinds 2001 te weinig resultaten zijn geboekt, terwijl sindsdien wel acht ton in de samenwerking is geïnves teerd. Volgens de PvdA is het beter terug te keren naar het oude Over legorgaan Waddeneilanden (OOW) en te stoppen met samenwerkings verband De Waddeneilanden waar uit in 2005 de Eilander Raad en het Eilander College zijn ontstaan. Marijke Eelman (CDA) zei in een 'gewetensspagaat' te zijn beland. De steunfractie van de christende mocraten wil al stoppen, maar de fractie wil toch eerst het plan van aanpak afwachten. Frans Visman (D66) vond dat plan heel duidelijk moet maken waar de samenwerking toe leidt en welke voordelen het moet opleveren. 'Als dat niet dui- delijk is, stoppen we ermee.' Texels Belang stelde zich bij monde van Willem Vlas als enige zonder voor behouden op achter intensievere samenwerking. Wethouder Marian Merkelbach (lid van het Eilander College) beaam de dat de samenwerking 'tot nu toe een dure aangelegenheid is geweest', maar vond dat wel resul taten zijn bereikt. De Waddeneilan den trokken onder de vlag van het huidige verband samen op bij de nieuwe PKB Waddenzee, de Euro pese Kaderrichtlijn Water en Natura 2000. 'Al zijn dat allemaal klassieke zaken die ook in het OOW aan de orde waren. Maar door de huidige samenwerking komen we bij het rijk wel aan als dé Waddeneilanden en niet als kleinste gemeenten van Nederland.' Merkelbach zei bij het plan van aanpak echter kritisch te letten op de kosten en voordelen die Texel moet ondervinden. Gerbrand Poster (WD) stelde als hgrde voorwaarde dat de provin cies Friesland en Noord-Holland meebetalen. Dat is inmiddels het geval bij een proces-manager die de komende jaren de samenwer king verder handen en voeten moet geven. Hij wordt twee jaar betaald door de provincie Friesland. Het Eilander College heeft begroot dat de totale kosten dit jaar verdub belen van vier naar acht ton. Dat zou betekenen dat de Texelse bij drage stijgt van €160.000,- naar €320.000.- per jaar. Texel betaalt als grootste van de eilanden volgens de huidige verdeelsleutel 38 procent. Of de kosten daadwerkelijk oplopen naar acht ton is nog de vraag, dat is mede afhankelijk van de provinciale bijdragen. Eelman zei er veel voor te voelen het extra geld in versterking van de eigen ambtelijke organisatie te steken. Eric Hercules (PvdA) vroeg wethouder Peter Bakker (financiën) op de man af of hij liever geld aan de Waddensamenwerking of de eigen organisatie besteedt. Bak ker gaf daar geen direct antwoord op, maar zou een besluit tot het laatste 'ook met plezier uitvoeren'. De Eilander Raad bespreekt in april het plan van aanpak dat momen teel door adviesbureau BMC wordt opgesteld. Volgens burgemeester Joke Geldorp (voorzitter van het Eilander College) wordt die bespre king de 'go or no go' van de inten sievere samenwerking. Poster sprak alvast de verwachting uit dat uitein delijk iedereen 'in de armen van de PvdA valt.' De dorpscommissie van Den Hoorn kan een lening van €85.000,- van de gemeente krijgen voor de renovatie van De Waldhoorn. Voor een bedrag van een ton moet de dorpscommissie zelf nog achter fondsen aan. Dat was de uitkomst van een debat over het dorpshuis in de raadsver gadering. De lening is gebaseerd op berekeningen van Frans Visman (D66) en Willem Vlas (Texels Belang). Volgens hen kan de dorpscommis sie die lening aangaan zonder dat er problemen met de financiën ont staan. De'twee hadden becijferd dat dan nog één ton nodig zou zijn om Den Hoorn aan de benodigde 9,5 ton te helpen. Hun voorstel dat geld uit het zogeheten egalisatie fonds WMO (voorheen een reser vepotje van de Wet Voorzieningen Gehandicapten) te halen, stuitte op weerstand. Andere partijen vonden het niet passend geld dat voor een specifieke doelgroep is bestemd algemeen te besteden. Lees verder op pagina 3 Rondvaartboot TX44 van Adri Hutjes maakte woensdag tegen 18.00 uur water. De brandweer rukte uit om het ruim leeg te pompen waar zo'n twintig centimeter water in stond. Hutjes: 'Ik kwam hier en dacht waf ligt het schip diep. Toen ging ik kijken en zag ik water in het mid denstuk van de boot. Het schip schuurt constant tegen een paai en daardoor is er een nagel losge schoten en een scheur ontstaan. Ik ga de scheur dichten en dan is het weer klaar.' Hutjes heeft geen geluk met zijn rondvaartboten. In 2002 brandde een andere boot van hem, De Witte Zeehond, helemaal uit. VVD stoort zich aan bushaltes Het geld dat de provincie aan de nieuwe, verhoogde bushaltes heeft besteed, had beter naar een goede busverbinding kunnen gaan. Dat stelde Jos de Wolf (WD) tijdens de raadsvergadering. Volgens de liberalen smijt de pro vincie met geld door voor tiendui zenden euro's de haltes tussen 't Horntje en Den Burg aan te pas sen. 'Er is geïnvesteerd in bushaltes waar nooit iemand staat en er zijn bankjes geplaatst met uitzicht op de bewoners van de Pontweg.' Volgens de provincie past de verho ging binnen het beleid het openbaar vervoer toegankelijker te maken voor mindervaliden en mensen met kinderwagens. Volgens buschauf feurs wordt echter niet veel gebruik gemaakt van de bushaltes langs de Pontweg. Burgemeester Joke Geldorp zei uren met De Wolf over het onderwerp bussen te kunnen discussiëren. 'Maar dit geld is al uit gegeven, dus het is lastig dat terug te draaien.' rondvaartboot TX44 leeg De brandweer pompte woensdag het Rudolf Weijers van Bouw- en Tim merbedrijf Bruin Weijers luidt de noodklok. Doordat de afdeling Bouw jaren geleden verdween op OSG de Hogeberg heeft hij er moeite mee nieuw personeel te vinden. 'We moeten nu al mensen van de overkant werven en als dat niet lukt in de toekomst wel licht Joegoslaven of Polen.' Weijers geeft toe dat bouwbedrij ven zelf ook schuld hebben. 'Toen de afdeling Bouw verdween had den we ons daar veel meer voor moeten inzetten. Nu zijn we te laat en lopen we ieder jaar een gro tere achterstand op.' De afdeling Bouw verdween door een gebrek aan belangstelling. Rector Henk de Vries: 'Per jaar waren er drie leerlin gen. Soms vier.' Volgens Weijers is er wel degelijk animo. 'Ik heb zeven jongens op mijn lijstje die graag de afdeling Bouw zouden willen doen. Nu moeten ze daan/oor naar Den Helder en dat willen ze niet. Daarom volgen ze de richting Metaal aan de OSG terwijl ze eigenlijk liever Bouw zouden willen doen.' Weijers had een jaar geleden samen met andere bouwondernemers, installateurs, schilders, opleidings- bedrijf Fundeon en wethouder Mari an Merkelbach een gesprek op de OSG om te bekijken wat mogelijk was. Er is volgens De Vries geen sprake van dat de afdeling Bouw terugkomt. 'Die afdeling is gesloten. We zijn wel aan het bekijken of we de techniekafdeling wat breder kun nen opzetten, maar dat zou bete- Enquête over verkeer Den Burg B en w roepen de inwoners op mee te doen aan een enquête over parkeer- en verkeerssituatie in het centrum van Den Burg. Deze week worden huis aan huis de formulieren bezorgd. De enquête is nodig voor het ver- keersonderzoek dat wordt gehou den in het kader van de herin richting van de Groeneplaats. Een belangrijk vraagstuk is daarbij in hoeverre in het nieuwe centrum par keren mogelijk moet zijn en hoe het verkeer moet circuleren. De uitkomsten van de enquête wor den in drie modellen uitgewerkt, die kenen dat er een heel andere afde ling komt. Dat moet eerst worden besproken met docenten.' Op de OSG is het voor VMBO'ers mogelijk na de brugklas een leer/werktraject in te gaan. De scholieren gaan twee dagen per week naar school en werken drie dagen per week bij een bedrijf. Weijers: 'Wij hebben vorig jaar een jongen gehad die dat deed. Probleem is dat ze te weinig ken nis hebben. Ze krijgen bijvoorbeeld onvoldoende les in het maken en lezen van bouwtekeningen terwijl dat hartstikke belangnjk is. Die jon gen die bij ons kwam, kon eigenlijk niets. Zelfs met het recht afzagen van een plank. Wij hebben ook niet altijd de tijd om ze dat te leren. Natuurlijk willen we best in zo'n jongen investeren, maar het kan ook zijn dat hij na twee jaar zegt dat het toch niets voor hem is en dat hij opstapt. Inmiddels is hij via opleidingsbedrijf Espeq bij ons aan het werk.' Lees verder op pagina 5 Jongeren op pad voor toekomst Dertig leerlingen van de OSG gaan dinsdag op pad langs Texel se bedrijven en instellingen om ideeën op te doen voor het pro ject Ruimte voor ontwikkeling. Centraal bij de excursie staat de vraag 'wanneer is Texel een eiland waar ik graag wil blijven wonen?' Na een ontvangst op het gemeente huis bezoeken de leerlingen s och tends de Waddenhaven, De Lieuw en de Gollards. 's Middags werken zij groepsgewijs aan ideeen voor de toekomst van Texel Aan het eind van de middag worden de ideeën gepresenteerd voor wet houders en ambtenaren. De ideeën worden verzameld en opgenomen in het ideeënboek dat in mei verschijnt. Ook de basis scholen hebben materiaal gekregen om met de leerlingen aan de toe komst van Texel te werken. tijdens een openbare avond worden gepresenteerd. Wie meer formu lieren nodig heeft, kan ze afhalen in het raadhuis of downloaden via de gemeentelijke site. De ingevulde formulieren moeten uiterlijk maan dag 25 februari worden ingeleverd. Maar liefst zeventien koren doen zaterdag 16 februari mee aan Texel Zingt. Tussen de 400 en 450 zan gers en zangeressen laten vanaf 13.00 uur hun vocale kunsten horen in de hervormde kerk van Den Burg. De manifestatie wordt aan elkaar gepraat door Gerrit Gerrits. De entree is gratis. Pagina 2 n 't Zouteland Tenzij bezwaarmakers nog roet in het eten gooien of zich andere onvoor ziene omstandigheden voordoen, wordt in september, zo'n twintig jaar na de eerste plannen, dan toch eindelijk een begin gemaakt met de bouw van woningen op 't Zouteland bij Den Hoorn. Dat zei wethouder Nico Kikkert tijdens de informatie bijeenkomst die woensdagavond in theater Klif 12 werd gehouden. Pagina 5 Festen voorzitter van Grondgebied Henny Festen (GroenLinks) is gekozen tot nieuwe fractievoor zitter van de raadscommissie Grondgebied. Festen is de opvolger van Piet Stan daart die vorig jaar zijn raadslid maatschap neerlegde. Ze was de enige kandidaat en kreeg unanieme steun van de politieke partijen. Oud-raadslid Rikus Kieft (Groen Links) werd formeel tot lid van Grond gebied benoemd. Joop Groeskamp (Texels Belang) volgt Standaart op in de commissie Werkwijze Raad en Roelie Bakker (in de plek gekomen van Standaart) neemt plaats in de commissie Welzijn. Gemeente neemt schuld Pharos over De schuld die de gemeente over neemt van de Stichting Pharos Texel blijkt €36.550,- te bedragen in plaats van de eerder geraam de €32.000.-. B en w zullen de gemeenteraad Voorstellen ook het verschil (dus €4.550,-) beschikbaar te stellen en uit de algemene reser ve te halen. De schuld inclusief bijkomende kosten betreft de door de rechter toegewezen vordering van de ex-directeur van Catalpa. Aanvankelijk was er onzekerheid over het totale bedrag omdat nog met vast stond hoeveel bijkomende kosten er waren. Pas half december kwam daarover duidelijkheid. Schulpengat uit de vaart Door een stonng in het besturings systeem, veroorzaakt door een kapotte zekering, is de Schulpen gat gistermorgen een uur uit de vaart geweest. Na het afmeren van de boot in Den Helder wilde de besturing niet overschakelen naar de 'Texelse' brug, zodat het onmo gelijk was te vertrekken. De bemanning kon het defect opsporen en verhelpen, waarna de dienst werd hervat. Door de storing vielen twee afvaart uit (van 9.30 en 10.00 uur), maar er ontstonden geen wachttijden. cA-u£xr- HXTcLm-O? www.texelseautopaqmalnl y. TEXELSE-COURANT Onze bezorgers verspreiden vandaag met de Texelse Courant een folder van: Gemeente Texel enquête verkeersonderzoek Folder niet gehad?! Alsnog verkrijgbaar op Spinbaan 6.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 2008 | | pagina 1