KTF laat ander geluid horen en zien
Hoeveel Texelaars zijn
te zien in 'Zomerhitte'?
i
'Als je wilt verjongen, dan
moet je dat ook uitstralen'
OVympHea
IpMSW
mm mm
Rft mm
Aris van Zeylen wacht in spanning op première
TEXELSE 5 co(JRANT
L i
Jip?!
Nymphea Praktijk voor Maatschappelijk werk
DINSDAG 18 MAART 2008
Afgezien van zwart en wit had KTF zaterdag geen kledingvoorschriften, zodat het orkest een bonte verscheidenheid vormde.
Van lentegevoel bij The Rose tot
woeste golven in Rainbow War
rior. En van Latijns-Amerikanen
ritmes tot opzwepende klanten
van Pirates of the Carribean. Het
Koninklijk Texels Fanfarecorps
(KTF) gooide zaterdagavond
alle remmen los. Met muzikale
verscheidenheid, gedrevenheid
en vernieuwingsdrang ging het
korps op de populaire toer, waar
bij het orkest om de verjonging te
symboliseren zich een wat frivole
kledingstijl had aangemeten.
Met als resultaat dat de muziek-
formatie onder leiding van Astrid
Gorter met witte overhemden, zwar
te vesten, geblokte en gestreepte
truitjes oogde als een dambord.
Slechts een enkeling, zoals Arie
Maat, hield het colbert aan en de
strik om. Naar verluidt was deze
gedaanteverwisseling niet zonder
slag of stoot gepasseerd, er was
binnen het korps indringend over
gesproken. 'Maar als je wilt ver
jongen, moet je dat ook uitstralen',
zei Lodi van der Wulp. KTF kan wel
wat jeugdig elan gebruiken. Van
der Wulp, Willem 'Hoekie' en Frans
Zegel, allen nog prima blazers, zijn
bijvoorbeeld de zeventig al ruim
gepasseerd en Pieter Koorn zit al
aan de 84. Met als gevolg dat de
gemiddelde leeftijd ruim boven de
vijftig moet zitten en de jeugd maar
matig is vertegenwoordigd. 'We wil-,
len vanavond laten zien dat het fan
fare ook voor de jongeren hartstikke
leuk is.' En energiek, want de muzi
kale mix waarmee KTF het publiek
na de pauze aan de stoelen gekluis
terd hield, was een show waarin de
blazers zelfs het publiek amper de
tijd gaven adem te halen. Het zwoe
le van Roberta Flack, de warmte
van Andrea Bocelli, het ondeugen
de van piraat Johnny Depp en het
swingende van Michel Bublé pas
seerden non-stop de revue. Een
avond vol variatie, waarin het ene
moment een sectie soleerde en het
andere het hele orkest meeblies. Er
passeerden stukken met een hoge
moeilijkheidsgraad, zoals The Rose
en er viel niet aan te ontkomen dat
het ene nummer beter en zuiver
der klonk dan het andere. Maar
KTF zette zaterdag een uitdagende
stap, en het is nu eenmaal zo: wie
niet waagt, die niet wint. Dan weer
gedragen muziek, dan weer swin
gend, zoals Sax in the City, waarbij
de zeven saxofoons zich uitleefden.
En voor velen herkenbaar: filmmu
ziek uit Pirates of the Caribbean
en Theme from Shrek. Het spelen
van vrolijke en temperamentvolle
composities, zoals Sway, gaat KTF
goed af. Begeleid door slagwerkers
was dit Zuid-Amerikaanse stuk een
verademing om naar te luisteren,
wat ook van toepassing was op het
swingende It's Raining Men.
Het was zaterdag niet alleen het
orkest wat de klok sloeg, majorettes
en drumband hadden voor de pauze
een flink aandeel in de voorstelling.
Ook hier was hard geoefend, waar
bij KTF de pech had dat bij de majo
rettes de mini's ontbraken omdat ze
meededen aan de playbackshow in
Oudeschild. De wat grotere meiden
waren wel van de partij, waarbij
werd gedanst op nummers zoals
Rock the World en Cotton Eyed
Joe, waarbij de choreografie en de
pakjes varieerden. In My Boyfriend
zorgde blacklight ervoor dat alleen
handschoenen en andere accessoi
res te zien waren.
Ook de drumband had hard gestu
deerd. Voor Latin Spanish Dance
Rythms, een mengeling van tropi
sche klanken, had de drumband
les gekregen van componist Louis
de Bliec. Eigenlijk was het een klein
wonder dat het zo overtuigend ten
gehore kon worden gebracht, want
door verschillende oorzaken had
den twee leden lange tijd niet mee
kunnen doen. Maar zaterdag was
het gezelschap weer compleet. Bij
zondere taferelen hadden zich afge
speeld tijdens de repetitie van Stich
Show. waarin de drumband wilde
laten zien dat het meer kan dan
alleen trommelen. Moeilijkheid was
Zijn telefoon stond in het voor
jaar van 2007 roodgloeiend. Aris
van Zeylen krijgt spontaan zweet
op het voorhoofd als hij eraan
terugdenkt. De animo om als
figurant mee te spelen in de film
'Zomerhitte' was gigantisch. 'In
een week tijd kreeg ik 680 reac
ties. Ik heb de telefoon bijna niet
losgelaten.'
Aris van Zeylen is waarschijnlijk de
bekendste acteur van Texel. Zeker
op het eiland zelf. Jarenlang schit
terde hij bij toneelvereniging UDI,
speelde een onvergetelijke rol als
alcoholist in het educatieve stuk
'Wat drink ik nou helemaal' en was
betrokken bij allerlei andere produc
ties. Geen wonder dat de produ
centen van de speelfilm 'Johan', die
in 2005 rond de Texelse vuurtoren
werd opgenomen, bij hem aanklop
ten. Niet om zelf mee te spelen,
maar voor de casting, het regelen
van figuranten.
Dat verliep goed, zodat productie
bureau 'Hollands Glorie' van oud-
Texelse Imme Dros voor 'Zomer
hitte' opnieuw een beroep op hem
deed. Hij zei meteen ja, hoewel het
best een grote klus was. 'Of ik even
270 personen wilde regelen. Maar
na een oproepje in de Texelse Cou
rant en op de kabel werd ik meteen
plat gebeld.'
Schifting
Aan de hand van een lijst met beno
digde personages maakte de Texe
laar al aan de telefoon de eerste
schifting. Leeftijd was een belang
rijk criterium: 'Wagonladingen jon
gens en meisjes van een jaar of 12,
13 meldden zich aan. Die moest ik
allemaal teleurstellen.' In principe
moest iedereen 18 jaar of ouder zijn;
in enkele gevallen werd daarvan
afgeweken en een speciaal contract
opgesteld met handtekening van de
ouders.
De tweede schifting gebeurde op
basis van ingeleverde foto's, waar
over door de filmmakers werd ver
gaderd. 'Die wel, die niet. Soms
kwam ik daardoor weer mensen
tekort en moest ik als de sodemie
ter gaan rondbellen of een over-
kants castingbureau inschakelen.'
Dat gold ook voor mensen met een
donkere huidskleur, want daarvan
heb je er op het eiland nou eenmaal
niet zoveel. Van de 270 figuranten
waren er uiteindelijk 160 afkomstig
van Texel. Zij werden verdeeld over
verschillende scènes.
Vissermannen
Eén van de opnamen speelde zich
af op een partyschip in de haven
van Oudeschild. 'We hadden 50
mensen nodig op de dansvloer,
ledereen moest trendy gekleed om
zes uur 's avonds aanwezig zijn. Pas
nog erger: op het laatste moment
besloten de filmmakers een scène
in de Herenstraat (Den Hoorn) af
te blazen. Aan Aris van Zeylen de
ondankbare taak om 30 figuranten
af te bellen. 'Dat was wel heel erg
sneu.'
Spannend
Naast een zeer bescheiden ver
goeding en gratis catering, waren
n Zeylen 'regelde' 160 Texelse figuranten
topfilm is ontzettend spannend!'
tegen het ochtendgloren stond alles
er op', herinnert hij zich met enig
medelijden. En een andere keer
moesten de figuranten juist in alle
vroegte opdraven, om zeven uur 's
ochtends in een supermarkt. En dat
op eerste Pinksterdag...
Soms pakte het anders uit dan
gepland. Zoals die ene keer op
de haven, waarvoor 22 'oude vis
sermannen' waren besteld. In het
zogenaamde krappe kroegje dat
als filmset diende, bleken er echter
slechts vijf te passen... Het kon
de deelnemers een mooie ervaring
rijker. Op de set konden ze zomaar
Sophie Hilbrand (hoofdrolspeelster)
en Monique van de Ven (regisseur)
tegen het lijf lopen. 'Ze is heel
aardig, je mag gewoon Monique
tegen haar zeggen', constateerde
een Texels meisje verbaasd, Aris
van Zeylen: 'Figureren is 'n beetje
ondankbaar, want je wordt nooit
ontdekt. Maar het is natuurlijk wel
leuk om al die sterren te ontmoeten
en mee te spelen in dé filmhit van
2008.'
onder meer dat met twee stokken
verschillende ritmes moesten wor
den getikt, wat een goede coördina
tie van de handen vergde. Dat bleek
aanvankelijk niet bij alle drummers
even goed ontwikkeld, zodat bij
de eerste repetities de stokken in
het rond vlogen en de muzikanten
meer dan eens 'blauw lagen van
het lachen'. Maar zaterdag, toen de
reflecterende stokken in het black
light voor een bijzonder schouwspel
zorgden, bleek dat de voorbereiding
vruchten had afgeworpen en bleef
de drumband keurig overeind.
Jubilarissen waren er ook, in de
hoedanigheid van Johan Ran (40
jaar), Alfons Witte (25 jaar) en Hen-
me Dekker (12,5 jaar). De presenta
tie was in vaardige handen van Erna
Tromp, de geluidstechniek in die
van Rikus Kloosterhuis.
Tekst en foto's Gerard Timmerman
De drumband lag bij de repetities van Stich Show regelmatig 'blauw van het lachen'.
Hoewel het hem in het voorjaar
van 2007 vierenhalve maand bloed,
zweet en tranen heeft gekost, blikt
hij tevreden terug. 'Het was hart
stikke leuk en we hadden een reuze
gezellig productieteam. En ja, mee
werken aan zo'n topfilm is natuurlijk
ook ontzettend spannend!'
In de film?
De vraag is nu hoeveel van de 160
Texelaars op het witte doek zijn te
zien, of dat zij eervol op de mon
tagetafel zijn gesneuveld. Aris van
Zeylen weet het niet, hij heeft de
eindversie nog niet kunnen zien.
Tot zijn spijt zijn de figuranten met
uitgenodigd voor de voorpremière,
op 19 maart in Cinema Texel. De
zaal zal met de crew, pers en offi-
Trekkerrijbewijs
Acht toekomstige trekkerchauffeurs
deden zaterdag onder leiding van
de heer Tromp van het Clusiuscol-
lege met goed gevolg examen voor
het trekkerrijbewijs. Het examen
werd afgenomen op het land van
Nieuw Brede aan de Postweg. Op
de foto de geslaagde kandidaten
en hun instructeur. Van links naar
rechts: Ivar Pool, Robin Wijtten,
Cristiaan Terpstra, Erwin de Rid
der, Kees Lap, examinator Tromp,
Kevin Betsema, Kees Veeger, Pieter
Langeveld.
ciële genodigden gevuld zijn; er is
niet meer plaats. Samen met bios
coopeigenaar Frits Nieuwenhuizen
wil Aris na de première de beelden
nauwkeurig bestuderen, zodat de
Texelse 'spelers' alsnog een uitno
diging krijgen voor 'hun' film.
Tekst en foto Frans Hopman
Jongeren Informatie Punt
Voor concrete hulp hij uiteenlo
pende problemen kunnen we sinds
januari terecht bij Nymphea. In
deze praktijk voor maatschappe
lijk werk kunnen mensen terecht
voor hulp bij het leren omgaan met
ziekte of handicap, spanningen in
gezin of relaties of bij problemen
op het werk. 'Mensen kunnen hun
problemen weer aan als ze bij mij
de deur uitlopen', legt maatschap
pelijk werker Mieke te Sligte uit.
Praktijk voor Majjfihippelijk werk
Na jarenlange ervaring bij verschil
lende instanties, de laatste jaren
bij de afdeling revalidatie van het
Geminiziekenhuis en een depen
dance daarvan in het verpleeghuis
Texel, was het een logische stap voor
Tc Sligte om voor zichzelf te begin
nen. 'Mensen concrete hulp bieden
is wat ik het liefst doe en helemaal
vanuit mijn eigen praktijk', glim
lacht Te Sligte. Als maatschappelijk
werker is ze gespecialiseerd in psy
chosociale hulpverlening, concre
te en informatieve hulpverlening,
onderzoek en rapportage en ook
in signalering, belangenbehartiging
en preventie. Ook kent ze haar weg
binnen de bureaucratische wirwar
van instanties. 'Ik weet inmiddels
feilloos mijn weg te vinden en kan
daarbij mijn klanten een handje hel
pen.' Te Sligte noemt haar therapie
een investering in jezelf; 'Mensen
nemen steeds meer tijd voor zich
zelf en gaan naar de sauna, kapper
en manicure. Allemaal zonder daar
al te veel bij na te denken. Maar
het is minstens zo veel waard om je
problemen weer de baas te zijn en
zelfredzaam verder te kunnen.'
'Investeren in jezelf'
Een behandeling begint met een
gratis intakegesprek. Tijdens een
verkennend gesprek wordt gekeken
naar de problemen, welke aanpak
gewenst is én of de klant op de
juiste plek zit bij Nymphea. Naar
aanleiding van dit gesprek wordt
een behandelplan opgesteld waarin
doelen worden opgenomen waar de
klant zelf aan wil werken. En hier
uit volgen verschillende gesprekken.
De gesprekken vinden in principe
plaats in de praktijkruimte aan de
Grensweg, aan de rand van het bos.
'Maar ik ben flexibel en kom graag
naar mensen toe als ze bijvoorbeeld
minder mobiel zijn', legt Te Sligte
Een behandeling duurt gemiddeld
een uur en kost €52,50 inclusief
BTW'. Soms worden behandelingen
vergoed via een aanvullende verzeke
ring van de zorgverzekeraar of PGB.
Nymphea Praktijk voor Maatschap
pelijk werk is gelegen aan Grens
weg 400. Informatie kunt u opvra
gen bij Mieke te Sligte: telefoon 06
12379981 of e-mail: nymphea@texel.
com. Nymphea is aangesloten bij de
Nederlandse Vereniging van Maat
schappelijk Werkers
Vanaf 15 april start, bij voldoende
interesse, een therapiegroep speci
aal voor vrouwen die een miskraam
of vroeggeboorte verwerken. Op
verwijzing van de huisarts wordt de
therapie vergoed. Te Sligte zet de
groep samen met psychologe Miri
am Spijker op.