KTF laat ander geluid horen en zien Hoeveel Texelaars zijn te zien in 'Zomerhitte'? i 'Als je wilt verjongen, dan moet je dat ook uitstralen' OVympHea IpMSW mm mm Rft mm Aris van Zeylen wacht in spanning op première TEXELSE 5 co(JRANT L i Jip?! Nymphea Praktijk voor Maatschappelijk werk DINSDAG 18 MAART 2008 Afgezien van zwart en wit had KTF zaterdag geen kledingvoorschriften, zodat het orkest een bonte verscheidenheid vormde. Van lentegevoel bij The Rose tot woeste golven in Rainbow War rior. En van Latijns-Amerikanen ritmes tot opzwepende klanten van Pirates of the Carribean. Het Koninklijk Texels Fanfarecorps (KTF) gooide zaterdagavond alle remmen los. Met muzikale verscheidenheid, gedrevenheid en vernieuwingsdrang ging het korps op de populaire toer, waar bij het orkest om de verjonging te symboliseren zich een wat frivole kledingstijl had aangemeten. Met als resultaat dat de muziek- formatie onder leiding van Astrid Gorter met witte overhemden, zwar te vesten, geblokte en gestreepte truitjes oogde als een dambord. Slechts een enkeling, zoals Arie Maat, hield het colbert aan en de strik om. Naar verluidt was deze gedaanteverwisseling niet zonder slag of stoot gepasseerd, er was binnen het korps indringend over gesproken. 'Maar als je wilt ver jongen, moet je dat ook uitstralen', zei Lodi van der Wulp. KTF kan wel wat jeugdig elan gebruiken. Van der Wulp, Willem 'Hoekie' en Frans Zegel, allen nog prima blazers, zijn bijvoorbeeld de zeventig al ruim gepasseerd en Pieter Koorn zit al aan de 84. Met als gevolg dat de gemiddelde leeftijd ruim boven de vijftig moet zitten en de jeugd maar matig is vertegenwoordigd. 'We wil-, len vanavond laten zien dat het fan fare ook voor de jongeren hartstikke leuk is.' En energiek, want de muzi kale mix waarmee KTF het publiek na de pauze aan de stoelen gekluis terd hield, was een show waarin de blazers zelfs het publiek amper de tijd gaven adem te halen. Het zwoe le van Roberta Flack, de warmte van Andrea Bocelli, het ondeugen de van piraat Johnny Depp en het swingende van Michel Bublé pas seerden non-stop de revue. Een avond vol variatie, waarin het ene moment een sectie soleerde en het andere het hele orkest meeblies. Er passeerden stukken met een hoge moeilijkheidsgraad, zoals The Rose en er viel niet aan te ontkomen dat het ene nummer beter en zuiver der klonk dan het andere. Maar KTF zette zaterdag een uitdagende stap, en het is nu eenmaal zo: wie niet waagt, die niet wint. Dan weer gedragen muziek, dan weer swin gend, zoals Sax in the City, waarbij de zeven saxofoons zich uitleefden. En voor velen herkenbaar: filmmu ziek uit Pirates of the Caribbean en Theme from Shrek. Het spelen van vrolijke en temperamentvolle composities, zoals Sway, gaat KTF goed af. Begeleid door slagwerkers was dit Zuid-Amerikaanse stuk een verademing om naar te luisteren, wat ook van toepassing was op het swingende It's Raining Men. Het was zaterdag niet alleen het orkest wat de klok sloeg, majorettes en drumband hadden voor de pauze een flink aandeel in de voorstelling. Ook hier was hard geoefend, waar bij KTF de pech had dat bij de majo rettes de mini's ontbraken omdat ze meededen aan de playbackshow in Oudeschild. De wat grotere meiden waren wel van de partij, waarbij werd gedanst op nummers zoals Rock the World en Cotton Eyed Joe, waarbij de choreografie en de pakjes varieerden. In My Boyfriend zorgde blacklight ervoor dat alleen handschoenen en andere accessoi res te zien waren. Ook de drumband had hard gestu deerd. Voor Latin Spanish Dance Rythms, een mengeling van tropi sche klanken, had de drumband les gekregen van componist Louis de Bliec. Eigenlijk was het een klein wonder dat het zo overtuigend ten gehore kon worden gebracht, want door verschillende oorzaken had den twee leden lange tijd niet mee kunnen doen. Maar zaterdag was het gezelschap weer compleet. Bij zondere taferelen hadden zich afge speeld tijdens de repetitie van Stich Show. waarin de drumband wilde laten zien dat het meer kan dan alleen trommelen. Moeilijkheid was Zijn telefoon stond in het voor jaar van 2007 roodgloeiend. Aris van Zeylen krijgt spontaan zweet op het voorhoofd als hij eraan terugdenkt. De animo om als figurant mee te spelen in de film 'Zomerhitte' was gigantisch. 'In een week tijd kreeg ik 680 reac ties. Ik heb de telefoon bijna niet losgelaten.' Aris van Zeylen is waarschijnlijk de bekendste acteur van Texel. Zeker op het eiland zelf. Jarenlang schit terde hij bij toneelvereniging UDI, speelde een onvergetelijke rol als alcoholist in het educatieve stuk 'Wat drink ik nou helemaal' en was betrokken bij allerlei andere produc ties. Geen wonder dat de produ centen van de speelfilm 'Johan', die in 2005 rond de Texelse vuurtoren werd opgenomen, bij hem aanklop ten. Niet om zelf mee te spelen, maar voor de casting, het regelen van figuranten. Dat verliep goed, zodat productie bureau 'Hollands Glorie' van oud- Texelse Imme Dros voor 'Zomer hitte' opnieuw een beroep op hem deed. Hij zei meteen ja, hoewel het best een grote klus was. 'Of ik even 270 personen wilde regelen. Maar na een oproepje in de Texelse Cou rant en op de kabel werd ik meteen plat gebeld.' Schifting Aan de hand van een lijst met beno digde personages maakte de Texe laar al aan de telefoon de eerste schifting. Leeftijd was een belang rijk criterium: 'Wagonladingen jon gens en meisjes van een jaar of 12, 13 meldden zich aan. Die moest ik allemaal teleurstellen.' In principe moest iedereen 18 jaar of ouder zijn; in enkele gevallen werd daarvan afgeweken en een speciaal contract opgesteld met handtekening van de ouders. De tweede schifting gebeurde op basis van ingeleverde foto's, waar over door de filmmakers werd ver gaderd. 'Die wel, die niet. Soms kwam ik daardoor weer mensen tekort en moest ik als de sodemie ter gaan rondbellen of een over- kants castingbureau inschakelen.' Dat gold ook voor mensen met een donkere huidskleur, want daarvan heb je er op het eiland nou eenmaal niet zoveel. Van de 270 figuranten waren er uiteindelijk 160 afkomstig van Texel. Zij werden verdeeld over verschillende scènes. Vissermannen Eén van de opnamen speelde zich af op een partyschip in de haven van Oudeschild. 'We hadden 50 mensen nodig op de dansvloer, ledereen moest trendy gekleed om zes uur 's avonds aanwezig zijn. Pas nog erger: op het laatste moment besloten de filmmakers een scène in de Herenstraat (Den Hoorn) af te blazen. Aan Aris van Zeylen de ondankbare taak om 30 figuranten af te bellen. 'Dat was wel heel erg sneu.' Spannend Naast een zeer bescheiden ver goeding en gratis catering, waren n Zeylen 'regelde' 160 Texelse figuranten topfilm is ontzettend spannend!' tegen het ochtendgloren stond alles er op', herinnert hij zich met enig medelijden. En een andere keer moesten de figuranten juist in alle vroegte opdraven, om zeven uur 's ochtends in een supermarkt. En dat op eerste Pinksterdag... Soms pakte het anders uit dan gepland. Zoals die ene keer op de haven, waarvoor 22 'oude vis sermannen' waren besteld. In het zogenaamde krappe kroegje dat als filmset diende, bleken er echter slechts vijf te passen... Het kon de deelnemers een mooie ervaring rijker. Op de set konden ze zomaar Sophie Hilbrand (hoofdrolspeelster) en Monique van de Ven (regisseur) tegen het lijf lopen. 'Ze is heel aardig, je mag gewoon Monique tegen haar zeggen', constateerde een Texels meisje verbaasd, Aris van Zeylen: 'Figureren is 'n beetje ondankbaar, want je wordt nooit ontdekt. Maar het is natuurlijk wel leuk om al die sterren te ontmoeten en mee te spelen in dé filmhit van 2008.' onder meer dat met twee stokken verschillende ritmes moesten wor den getikt, wat een goede coördina tie van de handen vergde. Dat bleek aanvankelijk niet bij alle drummers even goed ontwikkeld, zodat bij de eerste repetities de stokken in het rond vlogen en de muzikanten meer dan eens 'blauw lagen van het lachen'. Maar zaterdag, toen de reflecterende stokken in het black light voor een bijzonder schouwspel zorgden, bleek dat de voorbereiding vruchten had afgeworpen en bleef de drumband keurig overeind. Jubilarissen waren er ook, in de hoedanigheid van Johan Ran (40 jaar), Alfons Witte (25 jaar) en Hen- me Dekker (12,5 jaar). De presenta tie was in vaardige handen van Erna Tromp, de geluidstechniek in die van Rikus Kloosterhuis. Tekst en foto's Gerard Timmerman De drumband lag bij de repetities van Stich Show regelmatig 'blauw van het lachen'. Hoewel het hem in het voorjaar van 2007 vierenhalve maand bloed, zweet en tranen heeft gekost, blikt hij tevreden terug. 'Het was hart stikke leuk en we hadden een reuze gezellig productieteam. En ja, mee werken aan zo'n topfilm is natuurlijk ook ontzettend spannend!' In de film? De vraag is nu hoeveel van de 160 Texelaars op het witte doek zijn te zien, of dat zij eervol op de mon tagetafel zijn gesneuveld. Aris van Zeylen weet het niet, hij heeft de eindversie nog niet kunnen zien. Tot zijn spijt zijn de figuranten met uitgenodigd voor de voorpremière, op 19 maart in Cinema Texel. De zaal zal met de crew, pers en offi- Trekkerrijbewijs Acht toekomstige trekkerchauffeurs deden zaterdag onder leiding van de heer Tromp van het Clusiuscol- lege met goed gevolg examen voor het trekkerrijbewijs. Het examen werd afgenomen op het land van Nieuw Brede aan de Postweg. Op de foto de geslaagde kandidaten en hun instructeur. Van links naar rechts: Ivar Pool, Robin Wijtten, Cristiaan Terpstra, Erwin de Rid der, Kees Lap, examinator Tromp, Kevin Betsema, Kees Veeger, Pieter Langeveld. ciële genodigden gevuld zijn; er is niet meer plaats. Samen met bios coopeigenaar Frits Nieuwenhuizen wil Aris na de première de beelden nauwkeurig bestuderen, zodat de Texelse 'spelers' alsnog een uitno diging krijgen voor 'hun' film. Tekst en foto Frans Hopman Jongeren Informatie Punt Voor concrete hulp hij uiteenlo pende problemen kunnen we sinds januari terecht bij Nymphea. In deze praktijk voor maatschappe lijk werk kunnen mensen terecht voor hulp bij het leren omgaan met ziekte of handicap, spanningen in gezin of relaties of bij problemen op het werk. 'Mensen kunnen hun problemen weer aan als ze bij mij de deur uitlopen', legt maatschap pelijk werker Mieke te Sligte uit. Praktijk voor Majjfihippelijk werk Na jarenlange ervaring bij verschil lende instanties, de laatste jaren bij de afdeling revalidatie van het Geminiziekenhuis en een depen dance daarvan in het verpleeghuis Texel, was het een logische stap voor Tc Sligte om voor zichzelf te begin nen. 'Mensen concrete hulp bieden is wat ik het liefst doe en helemaal vanuit mijn eigen praktijk', glim lacht Te Sligte. Als maatschappelijk werker is ze gespecialiseerd in psy chosociale hulpverlening, concre te en informatieve hulpverlening, onderzoek en rapportage en ook in signalering, belangenbehartiging en preventie. Ook kent ze haar weg binnen de bureaucratische wirwar van instanties. 'Ik weet inmiddels feilloos mijn weg te vinden en kan daarbij mijn klanten een handje hel pen.' Te Sligte noemt haar therapie een investering in jezelf; 'Mensen nemen steeds meer tijd voor zich zelf en gaan naar de sauna, kapper en manicure. Allemaal zonder daar al te veel bij na te denken. Maar het is minstens zo veel waard om je problemen weer de baas te zijn en zelfredzaam verder te kunnen.' 'Investeren in jezelf' Een behandeling begint met een gratis intakegesprek. Tijdens een verkennend gesprek wordt gekeken naar de problemen, welke aanpak gewenst is én of de klant op de juiste plek zit bij Nymphea. Naar aanleiding van dit gesprek wordt een behandelplan opgesteld waarin doelen worden opgenomen waar de klant zelf aan wil werken. En hier uit volgen verschillende gesprekken. De gesprekken vinden in principe plaats in de praktijkruimte aan de Grensweg, aan de rand van het bos. 'Maar ik ben flexibel en kom graag naar mensen toe als ze bijvoorbeeld minder mobiel zijn', legt Te Sligte Een behandeling duurt gemiddeld een uur en kost €52,50 inclusief BTW'. Soms worden behandelingen vergoed via een aanvullende verzeke ring van de zorgverzekeraar of PGB. Nymphea Praktijk voor Maatschap pelijk werk is gelegen aan Grens weg 400. Informatie kunt u opvra gen bij Mieke te Sligte: telefoon 06 12379981 of e-mail: nymphea@texel. com. Nymphea is aangesloten bij de Nederlandse Vereniging van Maat schappelijk Werkers Vanaf 15 april start, bij voldoende interesse, een therapiegroep speci aal voor vrouwen die een miskraam of vroeggeboorte verwerken. Op verwijzing van de huisarts wordt de therapie vergoed. Te Sligte zet de groep samen met psychologe Miri am Spijker op.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 2008 | | pagina 5