Tunnel komt Den Helder wel goed uit Tunnel niet eerder aan orde geweest Kaart voor tunnel duurder dan boot TEXELSE g COURANT Wat vindt EEN BETER MILIEU... ...BEGINT BIJ JEZELF DINSDAG 29 APRIL 2008 Als er daadwerkelijk een tunnel komt, kan dat het einde Het staat niet met zoveel woorden in het rapport, maar het komt Den Helder eigenlijk gewoon goed uit als er een tunnel naar Texel komt. Het zou letterlijk de weg vrij maken om de huidige haven in noordelijke richting te kunnen uit breiden. De aanleg van een toltunnel is voor alsnog een idee. Een idee dat vol gens opsteller Mark van der Horst van onderzoeksbureau BMC tot 'zeer heftig emotionele reacties' zal leiden, maar dat wel serieus moet worden bekeken. Het idee is namelijk gekoppeld aan het meest gewenste toekomstscenario voor de Helderse haven: uitbreiding van de bestaande haven in noordelijke richting. Dat moet nieuwe kades en nieuwe vierkante meters 'nat bedrij venterrein' opleveren, zodat de Hel derse haven een serieuze partner kan worden voor windmolenparken die in de toekomst op de Noordzee moeten verrijzen. Gesproken wordt over de ontwikkeling van een 'groe- nestroomhaven'. Voorwaarde voor die noordelijke uitbreiding is dat de haven vanaf het land goed bereikbaar is. Dat is volgens het rapport echter niet het geval als er geregeld opstoppingen zijn. De aanleg van een toltunnel wordt daarom gezien als voorwaar de om een noordelijke uitbreiding kans van slagen te geven. Volgens het rapport is het 'rationeel bezien' niet nodig dat Texel heftig op het idee van een tunnel reageert. 'Man hattan (in New York, red) heeft een groot aantal bruggen en is toch nog een eiland. Ook de Britten hebben na de aanleg van de Kanaaltunnel nog steeds het gevoel eilanders te zijn en de Denen zijn zielsgelukkig met hun bruggen en tunnel (van en naar Zweden, red).' Welvaren Volgens het rapport zal Texel wel varen bij een tunnel. Er komt een betere toegang en het toeristisch product heet er ook beter van te worden 'omdat er niet meer hoeft te worden gewacht'. De aanleg is vol gens het rapport makkelijker gewor den doordat boortechnieken de laatste jaren zijn verbeterd. Er wordt verwezen naar de aanleg van twee tunnels in Den Haag en Amsterdam en de Westerscheldetunnel, die in 2003 de veerboten van de Provinci ale Stoombootdiensten in Zeeland overbodig maakte, wordt aange roerd. Waar de tunnel zou moeten beginnen, wordt niet vermeld, maar beschreven staat dat het verkeer onder Den Helder door zou moeten worden geleid. De aanleg zou betaald moeten worden door publieke en private partijen. Bedoeling is dat de inves teringen met tolheffingen worden terugverdiend. De exploitatie moet in handen komen van een Texelse Eigen Tunnel Onderneming (TETO). De bestaande veerhaven zou na aanleg van de tunnel kunnen worden gebruikt voor een nieuw gebouw van Wageningen IMARES dat in Den Helder moet verrijzen. Dat moet ook het nieuwe onderko men worden voor de Texelse vesti ging van het onderzoeksinstituut. Voordat het allemaal zo ver komt, moet volgens het rapport eerst samen met Texel, TESO, Rijkswa terstaat en de provincie Noord-Hol land worden bekeken of een toltun nel 'wenselijk en haalbaar' is. De opsteller van het rapport houdt er rekening mee dat de aanleg wel eens niet door zou kunnen gaan. In dat geval wordt het 'bufferen' van wachtende auto's bij een nieuwe kassa bij Kooypunt als alternatief gezien. Op die manier kunnen ook verkeersopstoppingen naar de haven worden voorkomen. Verplaatsen Het plan om de veerhaven naar het oostelijk deel van de marinehaven te verhuizen, wordt als 'onbetaal baar, onhaalbaar en onwenselijk' beschouwd. Dat is opmerkelijk omdat diverse partijen in de Noord- kop (waaronder de gemeente Den Helder) in 2006 nog gezamenlijk optrokken om die mogelijkheid open te houden toen de PKB Wad denzee in de Tweede Kamer werd behandeld. Dat lukte door de geza menlijke inzet. De kosten van die verplaatsing, tot nu toe gepland in 2015, worden inmiddels geraamd op 200 miljoen euro. Dat is een verdubbeling van de 100 miljoen euro die commissa ris van de koningin Harry Borghouts een paar jaar geleden op Texel nog in de mond nam. Het benodigde geld staat niet op de meerjarenbe groting van Verkeer en Waterstaat en dat is wel nodig om tot verplaat sing te komen. Volgens het rapport zijn echter noch het rijk noch de provincie bereid de kosten op te hoesten, omdat er wel grotere verkeersknelpunten zijn om aan te pakken. Daarnaast levert verplaatsing van de veerhaven Den Helder weinig op, omdat de capa citeit van de haven dan niet echt wordt vergroot. Verplaatsing van de veerhaven is wel een optie als de Helderse haven aan de noordoostelijke kant van Den Helder wordt uitgebreid. Dan zou TESO mee kunnen liften, maar aan die variant kleven haken en ogen. Defensie zou dan een 'recht van overpad' op haar terrein moeten toestaan en het probleem van de plofzones zou weer opdoemen. Er liggen op het defensieterrein muni tiebunkers en in een straal daarom heen mag geen verkeer rijden. Er staat in het rapport ook nog een variant om alles bij het oude te laten en de veerhaven na 2015 op zijn huidige plek te laten liggen. Het Helders college geeft echter de voorkeur aan de variant waar bij de haven het liefst in noorde lijke dan wel noordoostelijke richting wordt uitgebreid (een variant die in het rapport de naam 'Gaan Voor Goud' heeft gekregen). Het rapport wordt op 26 mei door de Helderse gemeenteraad besproken. BMC Het toekomstrapport is opgesteld door onderzoeksbureau BMC dat ook het door Texel afgekeurde 'plan van aanpak' voor intensie vere samenwerking tussen de Wad deneilanden maakte. Het Helderse rapport werd onder leiding van kwartiermaker Mark van der Hors opgesteld. Hij was eerder loco-bur gemeester van Amsterdam en wet houder verkeer, vervoer, infracstruc- tuur en haven in de hoofdstad. Hij was ook betrokken bij de ontwikke ling van de haven van IJmuiden. Zowel de gemeente als TESO rea geert verrast op het tunnelplan in het rapport over de Helderse veerhaven. Tijdens voorbereiden de gesprekken kwam het onder werp nauwelijks aan de orde. Opsteller Mark van der Horst van onderzoeksbureau BMC sprak zowel met TESO-directeur Cees de Waal als burgemeester Joke Gel dorp en wethouder Peter Bakker. Bij het gesprek met TESO kwam het idee voor een tunnel zijdelings aan de orde. 'Het werd genoemd omdat Van der Horst ook out-of-the-box wilde denken', zegt De Waal. 'We hadden toen niet de indruk dat het zo serieus was als nu in het rapport staat.' Bij het gesprek met Geldorp en Bakker kwam het onderwerp tun nel volgens de burgemeester niet aan de orde. Zij hoorde twee weken geleden voor het eerst van het idee toen ze het rapport van BMC onder embargo had gekregen. Dat embar go verviel nadat Den Helder het onderzoek vrijdag officieel openbaar maakte. Geldorp is verbaasd over de opstel ling van Den Helder. Burgemeester en wethouders van de marinestad geven de voorkeur aan het toe komstscenario waar de tunnel een onderdeel van uitmaakt. Het oor spronkelijke plan om de veerhaven naar het oostelijk deel van de mari nehaven te verplaatsen wordt min of meer losgelaten. De kosten daarvan worden becijferd op 200 miljoen euro. Volgens het rapport is noch het rijk noch de provincie bereid die kosten op tafel te leggen. 'Tijdens de vaststelling van de PKB Waddenzee zijn we nog samen met Den Helder opgetrokken om ver plaatsing van de veerhaven mogelijk te maken. Er zit ook een inconse quentie in de redenering. Voor een verplaatsing van 200 miljoen is geen geld beschikbaar, terwijl de minister van Verkeer en Waterstaat wel 800 miljoen euro voor de aanleg van een tunnel zou kunnen uittrekken.' 800 Miljoen is een bedrag waarmee, op basis van de bouwkosten van de Westerscheldetunnel. rekening moet worden gehouden TESO-directeur De Waal zegt benieuwd te zijn naar de mening van de Helderse gemeenteraad. Die vergadert maandag 26 mei over het havenrapport. Hij zou het jammer vinden als er veel tijd aan het idee wordt besteed. 'Het zou beter zijn de diepte in te gaan bij de discussie over de vraag of de veerhaven op zijn huidige plek moet blijven liggen of verplaatst moet worden.' Daar moet binnen afzienbare tijd duidelijkheid over bestaan, omdat de walinstal- laties rond 2015 zijn afgeschreven, waarna het njk nieuwe investeringen in de kostbare aanlandfaciliteiten (bv brug en fuik) moet doen. Volgens Geldorp kan het geen kwaad als de gemeenteraad aan de hand van de Helderse plannen nog eens nadenkt over het besluit van vonge week om intensievere samenwerking met de Waddeneilanden af te wijzen en samenwerking met gemeenten in de Noordkop nader te onderzoeken 'Bij mij is de animo daarvoor na dit rapport in ieder geval gezakt.' Wat moet straks een kaartje kos ten, wil een toltunnel naar Texel uit de kosten komen? Dat is één van de vragen die aan de orde komt als daadwerkelijk een haal baarheidsonderzoek naar een tunnel wordt uitgevoerd. Op het moment is nog weinig zin nigs over de kosten te zeggen. Een korte bestudering van cijfers leert dat een tunnelkaartje in ieder geval beduidend meer gaat kosten dan een bootkaartje bij TESO. De veerdienst kent een exploitatie van circa 18 miljoen euro per jaar. De Westerscheldetunnel, waarmee in het rapport een vergelijking wordt getrokken, kent een exploitatie van circa 70 miljoen euro. 'Met een soortgelijke exploitatie zou hier ook rekening moeten worden gehouden als er een tunnel komt', aldus TESO-directeur Cees de Waal. Dat betekent dat een kaartje naar Texel waarschijnlijk drie keer meer gaat kosten. Het rijden door de Westerschelde tunnel is niet duur. Voor een door snee auto moet per keer iets meer dan vier euro worden betaald. De Zeeuwse tunnel kan zichzelf echter absoluut met bedruipen. Het rijk en de provincie Zeeland moeten aan alle kanten bijspringen om de exploitatie rendabel te houden. Het laatste jaarverslag van de NV Westerscheldetunnel leert dat van de benodigde 73,2 miljoen euro in 2006 in totaal 44,9 miljoen door rijk en provincie werd bijgelegd. De tol leverde 28,3 miljoen euro op. Er rij den dagelijks vijftienduizend auto's door de Zeeuwse tunnel. Dat is vijf keer de vervoersvraag van Texel. De Westerscheldetunnel kan rede lijk als vergelijkingsmateriaal voor Texel worden gebruikt. Hij is 6,6 kilometer lang en bevindt zich op het diepste punt 60 meter onder de Westerschelde. Het Marsdiep is 4 kilometer lang en zo'n 45 meter diep. De Zeeuwse tunnel is voor 95,4 procent in handen van het rijk en voor 4,6 procent van de provincie Zeeland. Er zijn geen private markt partijen bij betrokken. Bij de reali satie waren volgens het jaarverslag de 'bouw- en verkeersrisico's' nog te groot om een 'efficiënte financie ring door marktpartijen' mogelijk te maken. Daar wordt inmiddels anders over gedacht. Voor de bouw van een tunnel onder het Marsdiep wordt in het rapport over de Helderse haven gedacht aan bekostiging door publieke én private partijen. Hoeveel de aanleg van een 'Mars- dieptunnel' moet kosten, is voor alsnog niet bekend. De bouwkosten van de Westerscheldetunnel (die tussen 1999 en 2003 werd gereali seerd) bedroegen 750 miljoen euro. Voor Texel moet waarschijnlijk wel in dezelfde orde van grootte worden gedacht. Achterland De Waal wijst op één groot verschil tussen beide tunnels en hun omge vingen. 'Bij de Westerscheldetunnel kun je aan beide kanten doorrijden. Texel is wat dat betreft doodlopend omdat je hier geen achterland hebt. Het is dus de ook vraag wat je zou moeten doen met de extra auto's die hier dan komen.' Volgens burgemeester Joke Gel dorp wordt geen rekening gehou den met de circa 1400 Texelaars die aan de overkant werken en de 800 mensen van de overkant die op Texel werken. 'Je moet een heel goede werkgever of een heel goed salaris hebben om straks wekelijks de tol voor een tunnel te kunnen betalen.' Zeeuws-Vlaanderen maakt sinds de ontsluiting door de Westerschelde tunnel ook nog een andere onge wenste ontwikkeling mee. Het dunst bevolkte gebied van Neder land heeft sinds de ingebruikname de ene na de andere voorziening voorgoed door de tunnel naar 'hun' overkant zien vertrekken. De 6,6 meter lange Westerscheldetunnel van binnen. De tunnel bestaat uit twee buizen met elk twee rijstroken. Hij is niet bestemd voor fietsers en wandelaars. IFolo NV Westerscheldetunnel) Column Telegraaf aan tunnel gewijd Met afgrijzen nam Telegraafco- lumnist Rob Hoogland kennis van de plannen voor een tunnel. Hij wijdde er zondag meteen zijn column aan. Volgens Hoogland 'ondergraaft' een tunnel niet alleen het Marsdiep, maar ook het 'unieke Texelse leven tje'. Texel is Texel niet meer als die er daadwerkelijk komt. Bestuurders die dergelijke plannen bedenken, hebben volgens hem een hart van steen. 'Hun ultieme wensdroom is een grote zesbaanssnelweg met een dikke laag asfalt onder al die zeega ten door en over alle duingebieden heen. Op die manier worden al die afgelegen eilanden in één keer aan het vasteland toegevoegd, zodat ook de rare vrijbuiters die er wonen eindelijk eens onder de knoet van Den Haag komen te leven. Ik moet er met aan denken.' Volgens Hoogland, die geregeld het eiland bezoekt, geeft de boot hem elke keer weer het gevoel dat hij even het buitenland betreedt. 'De hartslag vertraagt er onmiddellijk en alles wat je aan Nederland benauwt, raak je subiet kwijt.' Hij sluit zijn column in Nederlands grootste dag blad af met de waarschuwing aan Texelaars 'op hun saeck te letten'. Texelaars willen geen tunnel 'Moet er een tunnel komen naar Den Helder?' vroeg de Texelse Courant een halfjaar geleden aan Texelaars tijdens de TESO-feest- week in Oudeschild. Dat hebben we destijds geweten. Nog nooit werd met zoveel afkeer en agressie op een stelling van de krant gereageerd. Texelaars konden toen hun stem uitbrengen in een stand van de krant op de haven en daar werd grif gebruik van gemaakt. Er werden 439 stemmen uitgebracht, waarvan 393 tegen en 46 vóór. Veel mensen reageerden alleen al ontstemd dat de redactie het durf de een dergelijke vraag te stellen. Het woord nee op de stembiljet ten werd nadrukkelijk onderstreept, omcirkeld of er werd nog een paar keer nee extra bij gezet. Het alge mene gevoel was dat een tunnel een definitief einde van het 'echte Texelgevoel' betekent en dat Texel dan geen eiland meer is. Toeristen zouden het dan voortaan zonder het echte begin van de vakantie moeten stellen: een overtocht met de boot. Diverse bezoekers van de stand zeiden bij het invullen een toename van criminaliteit te vrezen als er een tunnel komt. De redacteuren kregen meermalen de vraag wie er eigenlijk vóór hadden gestemd. De paar voorstanders zeiden een tun nel wel handig te vinden, omdat ze dan sneller van het eiland kunnen gaan. Ze zouden dan ook 's avonds en 's nachts kunnen reizen. Een voorstemmer vond dat er geen tun nel naar Den Helder, maar naar Den Oever (30 km verderop) zou moeten komen, zodat er een rechtstreekse aansluiting op de Afsluitdijk zou zijn. Kerncentrale Burgemeester en wethouders van Den Helder wijzen het idee krach tig van de hand, maar het staat wel beschreven in het havenrapport. Den Helder kan in de toekomst als geschikte vestigingsplaats voor een kerncentrale worden beschouwd. Volgens het rapport moet daarmee rekening worden gehouden als de regering in de toekomst zou beslui ten dat voor de continuïteit van de energievoorziening in Nederland toch nieuwe kerncentrales moeten worden gebouwd. Den Helder komt volgens het rapport op dne punten in aanmerking. Er is snelstromend diep water aanwezig (geschikt voor de koeling van een reactor), het gebied is relatief dun bevolkt en de veiligheid van een centrale is gega randeerd door de aanwezigheid van Defensie De gedachte alleen al wordt bij voor baat als 'met haalbaar' en 'niet wen selijk' beschouwd, maar er wordt ook met aan voorbij gegaan. 'Indien deze variant werkelijkheid wordt, zal Den Helder ruimhartig gecompen seerd moeten worden voor dit nsi- cogeval', aldus het rapport. Het opmerkelijke is dat twee jaar geleden in een rapport van het Ener gieonderzoek Centrum Nederland (ECN) ook al over een kerncen trale werd gesproken, maar dan een kleintje op Texel. Dat was volgens het ECN echter in een scenario dat totaal denkbeeldig was, los stond van de regionale ontwikkelingen en vooral niet voor waar moest worden aangenomen. VERVOLG VAN PAGINA 1 Kassa's TESO Ook het daltarief van dinsdag tot en met donderdag werpt volgens De Waal zijn vruchten af. Dat voor komt dat toeristen en masse op vrijdag en zondag met de boot gaan. TESO wil dit jaar, net als in het verleden, in overleg met de gemeente Den Helder ook de Dijkweg weer gaan gebruiken om bij overloop wachtende auto's te bufferen. niet? Eens (68%) Oneens (32%) Nieuwe stelling: Er mag geen toltunnel komen tus sen Texel en Den Helder. Mee eens of niet? Geef uw mening op: www.texelsecourant.nl Uitslag vorige week (73 stemmen): Het is goed dat er in Den Burg een ontmoetingsplek komt voor jeugd van 18 tot 24 jaar. Mee eens of oi Parkeren Volgens het rapport zou op korte termijn ook betaald parkeren moe ten worden ingevoerd op het open bare parkeerterrein langs de veer haven. Voor langparkeerders zou een alternatief terrein bij Kooypunt moeten komen. Pendelbussen zou den dan de verbinding met de veer haven moeten onderhouden. Op die manier zou voor bedrijven op de Helderse haven meer parkeer ruimte beschikbaar moet komen. Er wordt eveneens voorgesteld sluipverkeer van en naar TESO via de haven tegen te gaan door het Nieuwe Diep vanaf de Hoofdgracht af te sluiten. Verwacht wordt dat het daar de komende jaren al druk genoeg wordt met vrachtverkeer voor de bouw van een nieuwe kazerne voor het nieuwe Amfibisch Gevechtssteunbataljon van het Korps Mariniers. In het rapport wordt ook nog gesteld dat de kassa's bij Kooypunt alleen bestemd zouden moeten zijn voor de verkoop van losse kaarten. Texelse auto's zouden een kastje onder de voorruit moeten krijgen, zodat automatisch wordt afgere kend als iemand daarmee de boot oprijdt. VERVOLG VAN PAGINA 1 Meningen tunnel Geldorp trekt voor het kenbaar maken van meningen een verge lijking met het concept-ontwikke lingsbeeld Noord-Holland Noord dat de provincie in 2004 presen teerde De eerste versie maakte vrij wel elke ontwikkeling op het eiland onmogelijk. Die gewraakte versie werd aangepast nadat Texelaars in bijna 900 Texelse bezwaarschriften (één op de zes huishoudens) hun mening in Haarlem hadden kenbaar gemaakt. 'Zoiets moeten we nu ook weer voor elkaar zien te krijgen, zodat het duidelijk wordt hoe hier over het plan wordt gedacht.' Mensen kunnen hun mening onder meer kenbaar maken op het emailadres van Geldorp (burgemeester@texel. nl) of de poll van de Texelse Courant op www.texelsecourant.nl. VERVOLG VAN PAGINA 1 Waddengeld Het tekort van €175.000,- zou moe ten worden gedekt door het Wad denfonds en de daaraan verbonden bijdrage van de provincie. Waarom de aan het ministerie van VROM verbonden Uitvoeringsorga nisatie Waddenfonds negatief over het pad heeft beslist, na een even eens negatief advies van de Advies commissie Waddenfonds, is voor de werkgroep nog niet duidelijk. Bij de negentien projecten die wél in aanmerking kwamen, is vermeld waaraan die uitverkiezing te danken was, maar bij de overige zijn de afwijzingsgronden niet aangegeven. Voorzitter Harry Wuis, verwijzend naar de miljoenen die het wad denfonds wel beschikbaar stelde voor andere 'Texelse' projecten: 'Wij voldeden aan de criteria en had den hoge verwachtingen. Wat we vroegen was een bescheiden bij drage. Ons plan was gemaakt door een enthousiast groepje vrijwilligers, dus niet door dure bureaus. Het begint erop te lijken dat een project juist erg kostbaar moet zijn om voor steun van het Waddenfonds in aan merking te komen.' De werkgroep wil volgende week bij het secretariaat van de Adviescom missie de reden van de afwijzing achterhalen en toegelicht krijgen. Mede daarvan hangt of bezwaar zal worden gemaakt bij het ministerie van VROM Mini-motoren op kartingbaan De kartingbaan bij Akenbuurt nabij Den Burg is zaterdag het terrein van wedstrijden op pocketbikes. Deze races, meetellend voor het Neder lands kampioenschap, beginnen inmiddels een traditie te worden. In tegenstelling tot vong jaar wordt er alleen op zaterdag gereden. De eerste manche begint om 10.00 uur, de laatste even na 16.30 uur. Poc ketbikes zijn kleine motoren, van slechts een meter lang en een halve meter hoog, maar met topsnelhe- den van zo'n 100 kilometer per uur. Meer informatie staat op de website www.pocketbikes.nl.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 2008 | | pagina 9