'Aanbesteding grotere bedreiging dan tunnel' Cjroen TxvartsJexeU in het harL> TESO bezorgd over plannen van Rijk Grontmij in beeld voor herinrichting centrum Naked raku en kopermat in boet Voorste Huiskoog Luilak .Parachutist gedupeerd door inbraak op boot ïUuoonHUYS OPGERICHT 15 SEPTEMBER 1887 - NR. 12272 VRIJDAG Verschijnt dinsdag en vrijdag n v/h Langeveld de Rooy bv, Postbus 11,1790 AA Den Burg 'Een bedreiging die veel gro ter is dan het tunnelplan.' Aldus omschrijft TESO-directeur Cees de Waal het voornemen van het Rijk om de Waddenveerdiensten aan te besteden. 'In dat geval kie zen niet de gebruikers, maar Den Haag een rederij'. Oud-directeur Rob Wortel vroeg in het verleden om Texel uit te zon deren van de zogeheten conces siewet. Hij zei vorig jaar de indruk te hebben dat het Rijk gevoelig was voor de Texelse argumenten. Maar zijn opvolger vangt nu een heel andere boodschap op van staats secretaris J.C. Huizinga van Ver keer en Waterstaat. Zij laat weten de concessieverlening toch uniform voor alle Waddeneilanden te willen doorvoeren. De signalen zijn dat het Rijk uiterlijk volgend jaar al tot een aanbesteding wil komen. Eerst onderhands, maar uiterlijk over 15 jaar moet TESO met andere rederijen gaan concurreren om de exclusieve exploitatierechten voor de verbinding over het Mars diep te behouden. Hierbij dicteert het Rijk aan welke minimumeisen de veerdienst moet voldoen, net zoals dat nu het geval is voor het bus- en treinvervoer. Deze bepa lingen omvatten onder andere de dienstregeling, kwaliteitseisen en de mate van inbreng van de klanten en worden vastgesteld voor een periode van 15 jaar. De overheid kiest de rederij die voor de laagste prijs het door de overheid verlangde dienstenpakket levert. Dit tegen een achtergrond van vrije concurrentie binnen de Europese Unie, dus dat zou bijvoorbeeld een Griekse rederij kunnen zijn. Deze mag dan geduren de een periode van 15 jaar exclusief de veerdienst exploiteren. Het Rijk heeft al aangegeven dat in het Wad dengebied de eerste periode onder hands zal worden aanbesteed aan de bestaande veerdiensten TESO, Doeksen en Wagenborg. Maar daarna wil de overheid de veerdiensten Europees aanbeste den. De reden is volgens de staats secretaris 'dat we aan onze eigen en Europese mededingingsregels moeten voldoen'. Dat houdt ook in dat concurrentie moet worden toegestaan. 'Maar dan wel graag op zo'n manier dat de continuïteit en het niveau van de verbindingen niet in gevaar komen', zei ze onlangs. 'Denk bijvoorbeeld aan een situatie waarin een derde partij een graantje wil meepikken van de zomerdrukte.' Zo'n situatie dreigt nu op Terschel ling, waar Rederij Eigen Veerdienst Terschelling (EVT) met een snelboot deze zomer de strijd met Doeksen aan wil gaan.' Huizinga: 'Dat zijn precies de maanden waarin de hui dige reder het geld moet verdienen om in de winter door te kunnen varen.' De gemeente Terschelling nam het onlangs op voor rederij Doeksen en riep de staatssecretaris op snel met een concessiewet te komen. 'We zijn best voor concur rentie óm de markt, maar niet voor concurrentie binnen de markt', vindt Terschelling. Huizinga geeft aan dat ze wil opschieten met de concessiewet, maar dat alle eilanden dan wel met een eenduidig standpunt moeten komen. Tot dusver is dat niet gelukt. TESO en de gemeente Texel zijn namelijk een andere mening toe gedaan dan de overige Wadden eilanden. Argumenten hiervoor zijn dat de Texelse veerdienst, in tegen stelling tot de andere Waddenre derijen. een gebruikersdienst is en geen winstoogmerk heeft. TESO vreest bovendien dat als de laagst inschrijvende reder de dienst gaat onderhouden, kernwaarden als vei ligheid, continuïteit en kwaliteit naar de achtergrond zullen verdwijnen. In een brief die de staatssecreta ris onlangs aan de Tweede Kamer stuurde bestrijdt Huizinga deze opvatting. 'Bij het opstellen van het programma van eisen zullen deze waarden nadrukkelijk worden opge nomen. Tevens zal toezicht worden gehouden op naleving van de con cessieafspraken.' Ze spreekt over 'een structurele uniforme regeling voor de veerverbindingen naar de Waddeneilanden'. Verder in deze krant een vraag gesprek met TESO-directeur Cees de Waal. De gemeente wil in zee met de Grontmij voor de herinrichting van het centrum van Den Burg. De politieke partijen wordt vol gende week gevraagd in te stem men met de aanstelling van het ingenieursbureau als projectlei der en adviseur. De Grontmij krijgt als taak een pro gramma van eisen op te stellen voor de zogeheten publiek-private con- mictie die de gemeente voor de herinrichting in het leven wil roepen. Die constructie houdt in dat zowel de gemeente als marktpartij(en) in het project investeren. Op basis van het programma van eisen maakt de Grontmij een selectie van geïnteres seerde partijen. Onder markpartijen worden onder meer projectontwik kelaars, banken, woningbouwco- operaties en adviesbureaus ver staan. De politieke partijen wordt dinsdag avond tijdens de raadscommissie Grondgebied gevraagd €225.460,- beschikbaar te stellen om de Gront mij in de arm .te nemen. Daarvoor is het bureau drie jaar lang actief. Burgemeester en wethouders vra gen de politieke partijen in totaal €484.000,- uit te trekken, €55.000,- Oppassen met luchtbedden Met het oog op het fraaie strand weer dat de komende dagen ver wacht wordt, in combinatie met de aanhoudende oostenwind, waar schuwt de KNRM voor het gebruik van (opblaasbare) drijfmiddelen. Luchtbedden, bootjes, strandballen en andere voorwerpen kunnen de argeloze zwemmer door de oos tenwind haast ongemerkt ver uit de kust voeren wat, samen met de lage temperatuur van het water, tot levensgevaarlijke situaties kan leiden. Langs de Nederlandse kust waren de afgelopen dagen al enkele reddingsacties noodzakelijk. is nodig voor communicatie rond om het project en €203.000,- voor toekomstige kostenposten (bv het opstellen van stedenbouwkundige plannen en onderzoeken naar de infrastructuur). Volgens het college is het verstandig het geld alvast beschikbaar te stellen, zodat het er is als het nodig is. Het geld voor de communicatie wordt onder meer gebruikt voor nieuwe publieksbij- eenkomsten zoals die in het voor jaar van 2007 onder aanvoering van Bureau Witpaard zijn gehouden Van de gevraagde investering moet bijna twee ton uit een restantkre diet van het inmiddels opgeheven kanjerfonds komen. De overige €285.000,- komt ten laste van de exploitatie van het project. Lees verder op pagina 3 Reddingboten op pad voor zeiljacht Reddingboten De Zalm uit De Koog en Joke Dijkstra uit Den Helder zijn woensdagavond een 20 meter lang zeilschip te hulp geschoten. Dat had op de Noordzee problemen met het roer gekregen. De Zalm assisteerde de Joke Dijkstra bij het naar Den Helder brengen van het schip. De reddingboot, met aan boord Jan Agter, Gerard van Veen en Bram Fey, lag daarvoor tegen de achterkant van het schip om het sturen over te nemen. Een paar uur eerder moest de Fran- cine Kroesen uit Oudeschild uitvaren voor een zeiljacht dat in het Malzwin was vastgelopen. De schipper had tijdens een telefoongesprek even niet op de koers gelet. Zowel de Francine Kroesen als de Joke Dijkstra kon weinig doen omdat het afgaand tij was en er rond het bootje nog maar weinig water stond. Besloten werd dat de schipper zou wachten op hoog water. Op de terugweg naar Den Helder Coby Bakelaar flinks) maakte een schaakspel van klei. Bij de inrichting van de expositie legde ze collega-kunstenaar Aly Zegel de loop der stukken uit (Foto joop Keramiek in allerlei soorten, maten en kleuren is in het pinksterweekein- de te zien in de Voorste Huiskoog, de schapenboet naast hoeve De Witte Engel aan de Hoornderweg. Het betreft werk van Ellen de Vries en haar leerlingen Coby Bakelaar, Marika den Draak, Gonda Dijksma, Ingrid Eelman, Ingeborg Halsema, Juul Molenaar, Jacqueline Wilner en Aly Zegel. De meesten van dit gezelschap komen al jaren geregeld bij elkaar om nieuwe technieken te leren en toe te passen in hun werk. Recent waagden ze zich aan naked raku en kopermat. In tegenstelling tot twee jaar geleden, toen Texel het thema was, loopt er niet echt een rode draad door de tentoonstelling. 'Het is een overzicht van wat we hebben gemaakt. Maar als je goed kijkt, kun je zien dat we op een eiland wonen en daar door worden geïnspireerd', vindt De Vries. De expositie - Kleigoed in de boet - is vandaag (vrijdag) geopend en nog tot 17.00 uur te zien. Belangstel lenden kunnen zaterdag, zondag en maandag terecht tussen 11.00 en 17.00 uur. Losse nummers 1,10 In Den Burg en De Koog worden komende nacht diverse activiteiten gehouden voor Luilak. Jongeren die spullen vernielen, kunnen rekenen op een stevige aanpak van de poli tie die aangekondigd heeft streng op te treden. Pagina 5 m Ganzen de klos Ganzen zijn de klos. Om de groei ende populatie in te dammen start vanaf 2 juni een grootschalige actie voor het vangen van de dieren. Dit gebeurt door een gespecialiseerd bedrijf van de overkant, dat de die ren laat inslapen met behulp van koolzuurgas (C02). Dit is de meest diervriendelijke methode, de ganzen merken er volgens dit bedrijf niets van. Pagina 7 a Woonspecial 'Ik werk vaak met inspiraties, gericht op kleur. Natuurlijk volg ik trends, maar ik kies met voor een bepaalde inrichting, omdat die toevallig in de mode is. Daarom kijk ik nooit naar woonprogramma's op tv. Die leiden me af. Ik heb mijn eigen stijl.' De Texelse Cecile Wijnand (49) is interieurontwerpster. Een interview met haar en andere tips over in en rond huis staan in de Woonspecial in deze krant. Pagina 10 en 11 Extra reis met drie voetgangers en één auto Veerboot Dokter Wagemaker heeft dinsdagavond een extra reis moe ten maken om drie voetgangers en een automobilist naar Den Hel der over te zetten. Ze bleven op t Homtje staan nadat de laatste boot als gevolg van spoedeisend ziekenvervoer drie minuten voor de geplande tijd moest vertrekken. Bij spoedeisend ziekenvervoer is het regel dat de ambulance zo snel mogelijk wordt overgezet. 'Als de Alarmcentrale dat aangeeft, is het met aan ons om daarover te twijfe len', vertelt TESO-woordvoerder Alex Cofino. Dus vertrok de boot om 20.57 uur, terwijl de bootdienst zichzelf de verplichting heeft opgelegd dat elke passagier die voor 21.00 uur op-de boot stapt, wordt overgezet. Toen er in die laatste drie minuten nog enkele reizigers aan kwamen zetten, moest de Wagemaker dus een extra over tocht maken. De kosten schat Cofino in dit geval op €1500,-. .wat doordat de boot nog in bednjf was aanzienlijk lager is dan een nachtelijke zieken- reis. 'We hebben naderhand ter con trole bij de Alarmcentrale wel nage vraagd of er echt spoed was vereist. Dat bleek inderdaad het geval.' De passagiers werden rond 22.00 uur in Den Helder afgezet. verleende de Joke Dijkstra daarna nog hulp aan een rubberboot van de Koninklijke Marine. Die had op de Texelstroom motorproblemen gekre gen en was door het afgaand tij aan het afdrijven. Beste buren, Ondanks het feit dat uw prachtstad danig in de weg ligt, zijn er al tien tallen jaren nauwelijks meer wacht tijden bij de boot. Het is vreemd dat u dat kennelijk niet hebt opgemerkt. IMARES kan zonder probleem een plek vinden op ons eiland, nu en in de toekomst. Ik beveel het terrein van het mislukte Cape Holland project aan als werkplek om te sleutelen aan die molenwieken voor op zee. Verder raad ik u aan om uw bommen eens op te ruimen, zodat u geen last meer hebt van plofzones. Tenslotte hoop ik dat u niet meer aankomt met onzinnige, onhaalba re en onbetaalbare flutplannen die het wezen van Texel ondermijnen. Kortom, ik steun ridder Geldorp. Achtend, Woelmuis Onbekenden hebben zondag op de boot tussen Texel en Den Helder kostbare spullen en onvervangbare papieren uit de auto van een para chutist gestolen. Het betreft onder meer hoogtemeters, kleding, een helm, logboeken, een springvaar- digheidsbewijs en andere certifi caten. De parachute zelf werd niet ont vreemd, waarschijnlijk doordat de eigenaar deze, in zijn haast om de boot te halen, niet in de speciale gear bag. maar in een vuilniszak had gestopt. De accessoires vertegen woordigen een waarde van ongeveer €2000,-. Maar het meest gedupeerd is de parachutist door de diefstal van zijn papieren. 'Het springvaar- digheidsbewijs heb ik in Namibië in Afrika behaald. Dat is daar niet per computer vastgelegd, zodat ik geen kopie kan opvragen Dat geldt ook voor de logboeken', vertelt Guido Madera, die de diefstal pas na thuis komst in Leiden ontdekte. De 29-jarige Madera is een gepassi oneerd valschermspringer. Hij sprong onder meer in Marokko en Ame rika en is ook geregeld op Texel om zijn hobby te beoefenen. Afgelopen weekend maakte hij een paar spron gen, de laatste om 13.00 uur. om zich daarna naar de boot van 14.00 uur te haasten. 'Ik vind het erg jammer dat er juist op de veerboot is ingebroken. Dat past niet bij de boot en het fijne Texel.' Madera hoopt dat getuigen van de inbraak hem kunnen helpen. Zijn auto, een paarse VW Polo, stond op het bovendek en was nota bene afge sloten. Tips zijn welkom bij Madera (guido_madera@hotmail.com) of de politie, tel. 0900-8844. Extra raad over tunnel belegd De raad houdt donderdag 22 mei een extra vergadering over de tun nelplannen van Den Helder. Dat gebeurt op verzoek van de WD. Volgens fractievoorzitter Gerbrand Poster hebben de liberalen bewust op een extra raadsvergadenng aan gedrongen. Ze vinden het onderwerp te belangrijk om in de raadscom missies. die volgende week wor den gehouden, af te handelen. 'Hier moet de gemeenteraad zich over uitspreken.' De WD wil tijdens de extra raadsver gadering ook opnieuw praten over de samenwerking tussen Texel en de andere Waddeneilanden. 'Dat willen we doen in het licht van de tunnel plannen.' De WD is, in tegenstelling tot een meerderheid van de politieke partijen, voorstander van het verder intensiveren van de samenwerking. Texelaars die de politieke partijen hun mening over de tunnelplannen willen kenbaar maken, zijn aangewe zen op de commissievergadenngen, omdat tijdens een raadsvergadering formeel niet kan worden ingespro ken. De Helderse politieke partijen praten op 19 en 26 mei over de toe komstvisie voor de Helderse haven waar het tunnelplan een onderdeel van is. Op maandag 19 mei gebeurt dat in commissieverband, op maan dag 26 mei staat het op de agenda van de raad. Gemeente Texel Gewijzigde openingstijden Op maandag 12 mei is het gemeentehuis gesloten. Gedurende de sluitingspe riode kan er geen aangifte van geboorte worden gedaan. Bij een overlijden kan contact worden opgenomen met een van de begrafenisondernemers. Voor storingen en calamiteiten in riolering e.d. kunt u het nummer van de servicebalie (362111) bellen. Dan wordt u automatisch doorverbonden met de storingsdienst. Routewijziging ophalen huis- en bedrijfsafval Het huisvuil van maandag 12 mei wordt op woensdag 14 mei opgehaald. •Het bedrijfsafval van maandag 12 mei wordt op dinsdag 13 mei opgehaald. Zet uw grijze en/of groene container 's morgens vroeg aan de straat, de wagens rijden een andere route waardoor het tijdstip waarop de container wordt geleegd kan afwijken. Grof vuil Op dinsdag 13 mei wordt geen grof vuil opgehaald. Hennepplantage De politie heeft woensdagmiddag in een woning in Oosterend een kleine hennepplantage ontmanteld. De 49 planten die er groeiden en de bijbehorende apparatuur werden in beslag genomen. Onderzoek wees uit dat er geen sprake van diefstal van elektriciteit was. T EX ELS E - COU RANT Onze bezorgers verspreiden vandaag met de Texelse Courant folders van: INSTALLATIE TECHNIEK Folder niet gehad?! Alsnog verkrijgbaar op Spinbaan 6.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 2008 | | pagina 1