Vierdaagse gelopen voor KiKa Innovatieve projecten moeten visserij redden Boekje over Georgische Opstand 'Heel bijzonder dat 11-jarige dit maakt 'We wilden kinderen van boord' 'Voldoende perspectief voor grootste deel Texelse vloot' 'Ik weiger me neer te leggen bij uittocht' TEXELSE j COURANT Voorman Ben Daalder strijdbaar: VRIJDAG 25 JULI 2008 Astrid Witte uit Oosterend heeft Vierdaagse van Nijmegen, voor de stichting KiKa (Kinderen Kankervrij) meegedaan aan de Witte besloot voor de stichting mee te lopen, nadat bij haar 7-jarige dorpsgenootje Tom Leopold de Ziekte van Hodgkin (lymfklierkanker) was geconstateerd. 'Zoiets grijpt je heel erg aan.' Witte benaderde familie, vrienden en collega's om haar te sponsoren, ging bij ondernemers in het dorp langs en hing op diverse plaatsen sponsorlijsten op. Tom werd ook bij de actie betrokken, 'ledereen vond het een geweldig initiatief, de reac ties waren hartverwarmend.' Het lopen was volgens Witte soms een pittige kluif. 'Iedere ochtend ging om 4.00 uur de wekker en om 5.15 uur ging ik met twee nichten van mij (Alita van der Lep en Annet de Bruijne uit Friesland) van start. Af en toe had ik het best zwaar, dan voel je van alles zoals zere voeten en zere benen. Maar de sfeer langs de route was zo geweldig, overal mensen om je aan te moedigen, muziek of kinderen die met iets lek kers voor de lopers klaarstaan. Dat geeft je gewoon de kracht weer ver der te gaan.' Volgens Witte werkte de steun en het vertrouwen vanaf Texel ook mee. Onderweg werd meteen aan Texel- promotie gedaan. 'We hebben Texelstickers uitgedeeld die we van de VW hadden gekregen en kleur- plaatjes met potloden van TESO. Daar werd leuk op gereageerd.' Vol gens Witte smaakte het halen van de Via Gladiola en het krijgen van de medaille naar een nieuwe deel name. De Texelse heeft collectebussen geplaatst voor mensen die het meelopen verder willen ondersteu nen. De bussen staan de komende weken bij zwembad Molenkoog, het Verpleeghuis, de supermarkt van Kopt en de slagerij van Maas. Men sen kunnen ook geld overmaken naar KiKa (giro 8118) onder vermel ding van 'Astrid Witte loopt de Vier daagse van Nijmegen voor KiKa. Eind augustus wil Witte de bussen legen en bekijken hoeveel de actie in totaal heeft opgebracht. wtrtN woe v/eiz «o r5TC>hD UO W£l &OED oh' IK WQD .NETöCKÖ- GE 5CKIKPÊt5!D Blijde dagen in Oosterend De Francine Kroesen sleept de Daredevil van de familie Esselman terug in de haven van Oudeschild. (FotoJemt Ze wilden eigenlijk een dagje op pad met hun boot, maar het liep anders. Motorproblemen doorkruisten bruusk de plannen van de familie Esselman uit Den Burg. Kort na hun vertrek uit de haven van Oudeschild begon de motor opeens te roken en verminderde het schip vaart. De rookontwik keling ging snel, waardoor Paul Esselman alarm sloeg bij de Bran- daris op Terschelling en de boot meteen naar de kust stuurde. 'We wisten niet wat er aan de hand was, maar je kunt op zo'n moment geen kant uit en we wilden in ieder geval de kinderen zo snel mogelijk van boord hebben. Een zeilschap dat in de buurt lag, had in de gaten dat er wat loos was op de Daredevil en bood hulp, zodat de kinderen, de 7-jarige Indy (die jarig was) en de 3-jarige Fiby en de ouders kon den overstappen. De KNRM en de waterpolitie waren intussen met volle spoed uitgerukt omdat de melding 'brand en explosie aan boord' was gegeven. Dat bleek ter plekke mee te vallen. Esselman had voor de zekerheid een brandblusser op de motor leeggespoten. 'Maar je kon door de rook niet zien wat er was.' Met behulp van de Francine Kroesen werd de Daredevil terug gesleept naar Oudeschild. De fami lie werd opgevangen aan boord van de P49 van de waterpolitie die ook rap ter plaatse was. 'Daar hebben we nog een rondleiding aan boord gekregen.' Nadere inspectie leer de dat er vermoedelijk problemen bij de koeling waren ontstaan. De familie kwam er ongedeerd vanaf. Een bezoek dat Chanique Gulde- mond uit Den Burg een paar jaar geleden met haar opa Co en oma Reina Vermeulen aan het Lucht vaart- en Oorlogsmuseum bracht, was de aanleiding. Chanique raak te onder de indruk van de Geor gische Opstand, maakte er voor groep 8 van de basisschool een werkstuk over en sinds deze week ligt dat werkstuk als boekje in het museum. Het boekje geeft op heldere en een voudige wijze inzicht kennis over de opstand, met name voor mensen die niets tot weinig van die bewogen periode uit de Texelse historie weten. Het bijzondere is dat Chanique pas 11 jaar oud was toen ze het vier jaar geleden schreef. Ze ging destijds met haar moeder opnieuw naar het museum om informatie te vergaren, wat onder meer tot een interview met voorzitter Theo Witte leidde. Hij overhandigde Chanique woensdag het eerste exemplaar van het boekje. 'Het werkstuk zelf lag al een paar jaar in het museum en aan de balie praatten veel bezoekers na afloop vaak over het werk van dat 11 -jange meisje', vertelde hij. 'Het heeft ook vaak de belangstelling van school- groepen getrokken. Vandaar dat het bestuur besloten heeft om er een boekje van uit te geven.' Dat komt bij de balie te liggen, waar bezoekers het voor twee euro kunnen aanschaf fen. Witte zei 'apetrots' te zijn dat Chanique als 11-jarige al interesse had getoond. 'Dat is werkelijk heel bijzonder.' In het boekje wordt onder meer beschreven hoe veel Georgiërs begin jaren veertig bij de Blitzkrieg van Duitsland in Rusland krijgsgevan gen waren genomen, veelal in dienst traden van het Duitse leger om te overleven en Europa in kwamen. Dat leidde in februari 1945 tot de komst van het 822ste Georgische Batal jon op Texel met daann achthonderd Georgiërs en vierhonderd Duitsers. In de nacht van 5 op 6 apnl startte de opstand waarbij de Georgiërs. die aan het Duitse leger wilden ont komen, onder leiding van hun com mandant Loladse in één nacht zo'n tweehonderd Duitsers dood staken. Chanique beschrijft dat er veel werd gevochten nabij de vuurtoren en dat de Duitsers op 22 apnl startten met een zuiveringsactie door in een brede lijn (om de tien meter een soldaat) van het noorden naar het zuiden te lopen en onderweg elke Georgier die ze zagen dood te schieten. Ook Texe laars die Georgiërs hielpen onder duiken, werden doodgeschoten. Pas toen de Canadezen op 20 mei arri veerden (15 dagen na de capitulatie), werden de wapens neergelegd. De opstand eiste circa 3000 slachtoffers (2347 Duitsers, bijna 500 Georgiërs en 117 Texelaars). Er keerden 236 Georgiërs huiswaarts. Volgens Witte is het belangrijk dat kennis over die periode doorgegeven wordt aan vol gende generaties. 'Het werkstuk van Chanique is daar zeer geschikt voor omdat het veel mensen aanspreekt.' Voor Chanique zat er ook een per soonlijk tintje aan. Haar oma had thuis meermalen over de Georgische Opstand verteld (hoe Duitse soldaten zomaar door het huis liepen als ze met wilden omlopen) en haar opa had meegeholpen bij het herstel van de vuurtoren. Het werkstuk trok vier jaar geleden op De Fontein ook de aan dacht, ze kreeg er toen een 9,5 voor. De problemen in de visserij heb ben een lange geschiedenis. Pro bleem is vooral de prijs van gas- olie. Toen die vijf jaar geleden 20 cent per liter bedroeg, klonken al sombere geluiden. Inmiddels is het peil tot bijna 70 cent geste gen. En het einde lijkt nog niet in zicht. 'Een gemiddelde kotter verbruikt 22.000 tot 23.000 liter per week. Dan kun je wel uitrekenen hoe hoog je onkosten zijn. Er zijn accountants die hebben berekend dat bij een prijs van 75 cent de grote bedrijven allemaal failliet gaan', schetst Nils Seifert, die een baan in de baggerij heeft geaccepteerd- Hij is niet de enige die het vertrouwen in de vis serij heeft verloren. Na even naden ken noemt Seifert de namen van nóg zes collega's die deze weken afzwaaien. En dan is hij er nog één vergeten. 'Financieel was er nog geen directe noodzaak. Maar ik zie de toekomst somber in', vertelt Martin Maat, die twintig jaar lang visser was, waar van bijna negentien jaar op de TX43. Zijn toekomst ligt bij de havensleep dienst in IJmuiden. De hoge ener gieprijzen noemt hij als belangrijkste reden. 'Maar er zijn nog veel meer bedreigingen. Als je ziet hoeveel de boomkorvisserij straks moet bezui nigen, dan is dat onrealistisch. Je hebt nu eenmaal zware motoren nodig voor ons soort visserij. Tong vang je altijd nog met kracht. We kunnen moeilijk allemaal met staand wand gaan vissen.' Maat heeft 'heel lang' over zijn beslissing nagedacht. 'Zoiets besluit je niet zomaar. Een paar jaar geleden heb ik al een cursus gedaan om extra papieren te halen, voor de koopvaardij. Nu kreeg ik plotseling een interessant aanbod en heb ik de knoop door gehakt.' Marco Drijver, schipper-eigenaar van de TX29, heeft de problemen zien aankomen. 'Ik kijk er niet van op en ik neem niemand iets kwalijk. Door de hoge energieprijzen verdie nen de bemanningsleden wekelijks €400,- tot €500,- minder dan vorig jaar. Als ik zelf de keuze had, ging ik misschien ook wel iets anders doen. Maar wij zitten nu eenmaal met die kotter.' Drijver is al blij dat hij een vervanger voor de afgezwaaide Sei fert heeft gevonden. 'Iemand uit Zoutkamp, in Groningen. Hij was de enige die op onze advertentie heeft gereageerd. Ik was al bang dat ik een Pool zou moeten aan nemen. Niks ten nadele van Polen, het schijnen goede werkers te zijn, maar je zit wel met een communi catieprobleem. Ik spreek wel een beetje Engels, maar zelfs als hij dat ook doet, spreken we allebei maar een beetje Engels.' Drijver wijst erop dat de problemen van de visserij niet door de visstand worden veroorzaakt. 'Vorige week hadden we nog een supervisse rij, zeker'voor de tijd van het jaar. Biologen zeggen wel dat het slecht gaat met de schol en de kabeljauw, maar het stikt er juist van. Vissers gooien ze overboord omdat ze er verbruik van gasolie zoveel mogelijk terug te dringen. 'We proberen van alles, met lichter tuig, lichtere kettin gen. Dat werkt. De vangsten zijn wel wat minder, maar het er gaat er ten slotte om wat je er aan overhoudt.' Hij kent genoeg collega's die er nog niet met succes in zijn geslaagd te bezuinigen. 'Op Urk en in Breskens zijn al een paar bedrijven die geen olie meer krijgen. Eerst hun open staande rekeningen betalen, pas daarna mogen ze weer tanken.' Ondanks alle zorgen vaart de TX29 sinds vorige maand met een nieu we straalbuis. Een flinke investe- serijcoöperatie CIV en firmant van een visserijbedrijf. 'Ik zie nog wel toekomst, maar realiseer me wel dat de gasolieprijzen beangstigend zijn, waardoor de verdiensten van de bemanning onder druk komen. Ik snap wel dat als iemand een mooi aanbod krijgt, hij de stap waagt. Vooral vanuit de maritieme sector is vraag naar onze mensen. Maar wij raken daardoor de know-how kwijt. Want het zijn waarschijnlijk de goeien die de kans krijgen.' Net als zijn neef Marco doet Maar ten Drijver zijn best het brandstof- 'De visstand is duidelijk aan het herstellen.' meer vangen dan ze aan quotum hebben.' Ook op de Viswijzer, die consumenten informeert welke vis soorten 'verantwoord' kunnen wor den gegeten, heeft Drijver kritiek. 'Volgens de Viswijzer moet je geen schol eten, omdat die soort over- bevist is. Je kunt beter panga en andere kweekrotzooi nemen. Maar dat ze daarvoor antibiotica gebrui ken en kleine kinderen laten werken, daar hoor je ze niet over.' Drijver doet zijn uiterste best het ring, die zich door een verminderd brandstofgebruik binnen anderhalf jaar moet terugverdienen. 'We had den dat ding besteld toen de gas olie nog geen 40 cent per liter deed. Later ben ik gaan twijfelen en heb ik nog gebeld met de leverancier. Maar ik heb toch maar doorgezet. Het vertrouwen is wel danig geslonken, maar je moet de moed erin houden, anders kun je wel inpakken.' Gemengde gevoelens ook bij Maar ten Drijver, voorzitter van de vis- verbruik zoveel mogelijk terug te dringen. Meest vergaand was de maatregel om twee grote kotters te vervangen door twee eurokot ters (waarvan er één onder Duitse vlag vaart). 'We waren bang dat de kosten te hoog zouden worden en hebben daarom voor kleine sche pen gekozen. Maar of dat de juiste maatregel is, moet nog blijken. Voor hetzelfde geld heb ik straks spijt.' Voorzichtig reageert Drijver ook op berekeningen van accountants dat een onverhoopte verdere stijging van de gasolieprijzen het einde van de grote bedrijven betekent 'Dat kun je niet zomaar stellen. Iemand met zware schulden zal eerder moeten stoppen dan iemand die vrij is van de bank. En het hangt ook af van de quota, hoeveel je mag opvissen. Er zullen ongetwij feld nog bedrijven stoppen, maar voor het overgrote deel van de Texelse vloot zie ik voldoende per spectief.' Met argusogen houdt Drijver de politiekê debatten in de gaten. Vori ge week werd bekend dat de Euro pese Unie €600 miljoen uittrekt om vissers te helpen, als compensatie voor de hoge energieprijzen. Ook is geld toegezegd om de sumwing, een zuinigere manier van vissen, verder te ontwikkelen. 'Steun door de overheid ligt moeilijk. Het mag in ieder geval geen subsidie heten, want dan grijpt eurocommissaris Neelie Kroes in. Het is afwachten. Maar het ziet er toch wel naar uit dat er iets wordt gedaan aan de sociale lasten van de bemanning.' Ook plannen om het vermarktings- systeem te verbeteren, hebben zijn speciale aandacht. 'Onze prijzen, die wij krijgen, staan niet in verhou ding tot wat de consument ervoor betaalt. Er zijn te veel commissie verkopers, die allemaal hun deel moeten hebben. Je moet zien de onnodige schakels eruit te halen.' In tegenstelling tot de gestopte vissers, heeft Drijver vertrouwen in de nieuwe ontwikkelingen. 'Bin nen nu en een jaar vissen de TX36, TX38 en TX68 met pulstuig. Ik geef toe, het moet allemaal nog gebeuren, maar het ziet er naar uit dat op die manier het gasolie- verbruik wordt gehalveerd. Ook andere kosten gaan omlaag, want je belast minder, waardoor het onderhoud aan de schepen kan worden verminderd. Ik verwacht geen overdreven gevolgen voor de vangsten. Wel wat minder schol, maar de tongvangst zal ongeveer gelijke tred houden. Dat is niet het enige. Zo is de TX5 druk bezig met outriggen, vanuit de giek met borden vissen. Er lopen meerdere projecten. Er zijn heel veel ont wikkelingen die de visserij sterker moeten maken, maar die zijn niet allemaal van de ene op de andere dag gerealiseerd. Kennelijk kunnen of willen niet alle bemanningsleden daar op wachten.' Joop Rommets Theo Witte overhandigt Chanique Guldemond het eerst het Luchtvaart- en Oorlogsmuseum van een werkstuk v. haar heeft laten maken. 'Ik erken de uittocht van visser mannen, maar weiger me erbij neer te leggen. We doen mee aan zulke interessante projecten. Ik wil hardop gezegd hebben dat die de Texelse vloot nog voldoende per spectief bieden.' Voorman Ben Daalder toont zich strijdbaar. Hij zegt veel vertrouwen te hebben in projecten als de sumwing, pulskor en het outnggen, die van overheidswege op financiële steun kunnen rekenen. 'Het vervult me met trots dat Texel daann voorop loopt. De komende tijd gaan vijf Nederland se schepen met de pulskor vissen, waarvan drie Texelse Dat is prachtig en een bewijs dat het nog lang niet is afgelopen met onze vloot.' Als een goed teken beschouwt Daalder de keuze die zijn zoon Cor Daalder en Pieter-Aris van der Vis hebben genomen om samen verder te gaan en de eurokotter van Daalder te ver kopen, terwijl de grote kotter van Van der Vis volledig wordt gereno veerd. 'Dat is geweldig. Die jongens hebben er vertrouwen in.' Volgens Daalder schetsen de afzwaaiende vissermannen de situatie te somber, 'Nils Seifert verwijst naar een brief van minister Verburg, waarin zij aan geeft dat bij ongewijzigd beleid 75 procent van de grote kotters aan het einde van het jaar in problemen komt. Zij baseert zich daarbij op een uitspraak van het LEI (Landbouw Economisch Instituut, van de univer siteit van Wagemngen, red.). Maar er is dus wel degelijk sprake van een ander beleid.' En in reactie op Martin Maat: 'Zet de situatie niet onnodig negatief neer door te suggereren dat er toch niets gebeurt en wij aan een met onnodig dood paard trekken. Dat zijn onwaar heden. Ik zou graag de discussie met Martin aangaan en hem aan de juiste informatie helpen.' Kanttekeningen zet Daalder ook bij de uitspraken van Marco Drijver. 'Op dit moment ligt er in Nederland nog niet één kotter voor de kant op last van de bank. De kotter uit Breskens ligt tot medio augustus stil op eigen initiatief. Ook op Urk liggen er schepen stil, maar eveneens op grond van de eigen rekensom en met gedwongen door de bank.' Wat de vangsten betreft, is Daalder uitgesproken optimistisch. Hoewel de definitieve besluiten bin nen de Europese Unie nog moeten worden genomen, ziet het er naar uit dat de vissers in 2009 flink wat meer tong en schol mogen vangen. 'De quota zijn door het dieptepunt heen. Ook de biologen erkennen dat de visstand duidelijk aan het herstel len is. En dat wil wat zeggen, want je mag van mij aannemen dat die een hoge ondergrens in acht nemen.'

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 2008 | | pagina 5