Donkere wolken fusie trekken samen boven Texel Texel moet nadenken over eigen toekomst ïr Meer samenwerken middel tegen fusie Ontkomen aan fusie Dorpisme viert hoogtij TEXELSE g COURANT Eenderde gemeenten weg j^chter de schermen VRIJDAG 5 SEPTEMBER 2008 zo heeft het eerste kabinet Balke nende het geformuleerd in 2002 onder aanvoering van de voorma lige LPF die toen korte tijd in de regering zat. cie moeten gemeenten minstens 25.000 tot 30.000 inwoners groot zijn (met navenante ambtelijke orga nisaties) om slagvaardig te blijven. Het onderwerp herindeling is het Marsdiep overgestoken nu de pro vincie Texel heeft uitgenodigd mee te praten over de bestuurlijke toekomst van de Kop van Noord-Holland. Dat zal niet van vandaag op morgen leiden tot opheffing van de gemeente Texel, maar de provin cie noemt wel 1 januari 2011 als datum waarop eventuele bestuurlijke herindelingen hun beslag moeten krijgen. Op deze pagina een nadere bij kleine gemeenten toch kunnen beschouwing op herindelingen, voortbestaan. Behoudt Texel een de gevolgen daarvan en mogelijke eigen bestuur of wordt over een vormen van samenwerking waar- paar jaar aan de overkant de scep ter over het eiland gezwaaid, is dé vraag waar het voor Texel om zal draaien in gesprekken over de bestuurlijke toekomst. Het eiland kan zich koesteren in één geruststellende gedachte: herinde lingen worden sinds een paar jaar niet meer zoals vroeger opgelegd door provincie en rijk. Gemeenten moeten ze zelf ook willen. Althans, Die wetenschap biedt echter niet de zekerheid dat een paar keer hard 'nee, dat willen we niet' terug roe pen over het Marsdiep toereikend is herindeling een halt toe te roepen. Gemeenten moeten tegenwoordig voldoende bestuurskracht hebben, ofwel in staat zijn de eigen broek op te houden. Anders komt de pro vincie toch nader informeren over de bestuurlijke toekomst. Texel is als kleine gemeente nog steeds in staat zelfstandig te zijn, maar naar verwachting wordt dat de komende jaren lastiger. Volgens de provin- De vraag is dan op welke manieren Texel met 13.617 inwoners het loka le bestuur op het eiland kan hou den. De eilandpositie is een sterk argument om bij hogere overhe den voor uitzonderingen te pleiten, maar biedt niet automatisch kan sen op succes. In de jaren negen tig dacht de Brabantse gemeente Baarle-Nassau, bestuurlijk uniek in Nederland, ook als uitzondering een herindeling af te kunnen wen telen, maar het kabinet betrok die grensgemeente aanvankelijk toch bij een fusie met twee naastgelegen gewone gemeenten. Nederland kent diverse kleine gemeenten die door ambtelijke samenwerking hun zelfstandig heid intact hebben gehouden. Een overzicht van drie voorbeelden. De Groninger gemeente Ten Boer (7.250 inwoners) is één van de bekendste kleine gemeenten die door samenwerking bestuurlijk zelfstan dig is gebleven. De gemeente heeft vrijwel al haar taken uitbesteed aan buurgemeente Groningen (181.845 inwoners). Op het gemeentehuis van Ten Boer zijn twaalf ambtena ren overgebleven die als zogeheten 'regie-ambtenaren' de spil vormen tussen burgemeester en wethouders en de rest van het ambtelijke appa raat in Groningen. De constructie, tot stand gekomen met behulp van subsidies, heeft ervoor gezorgd dat Hollandse gemeenten Blaricum (9.106 inwoners) en Laren (11.009 inwoners) en de Utrechtse gemeen te Eemnes (8.786 inwoners). Die kennen sinds dit jaar één gemeen schappelijke ambtelijke organisatie die onder de naam BEL-Combinatie voor alle drie tegelijk werkt. In de BEL-Combinatie zitten merendeel ambtenaren die eerst bij één van de drie gemeenten werkten. Ze zijn let terlijk ondergebracht op één plek en samengesmeed tot één organisatie die drie heren bedient. In de gemeenten zijn drie afzon derlijke colleges van burgemeester en wethouders achtergebleven met elk een kleine ambtelijke staf van 'beleidsregisseurs' die het contact tussen het gemeentebestuur en de ambtenaren op het BEL-kantoor onderhouden. De nieuwe organisatie ling, omdat daardoor de korte lijnen tussen bestuur en bevolking en de eigen identiteit in het geding zouden komen. De BEL-Combinatie is niet zonder groeipijnen tot stand gekomen. Vol gens burgemeester Elbert Roest van Laren zijn er veel kinderziektes geweest. 'Er zijn toch drie organisa ties bij elkaar gevoegd die wezens vreemd waren.' De BEL-Combinatie leidt tot een zakelijker manier van werken. De besturen van de drie gemeenten moeten van te voren goed bedenken wat ze van de orga nisatie (in de wandelgangen 'de fabnek' genoemd) willen en op welke manier. Roest: 'Ik had laatst een wet houder die mopperde dat hij door zijn uren was. Die moest zijn ambi ties bijstellen.' De samenwerking kost de gemeenten geld (in Laren twee ton per jaar), maar daar staat tegenover dat de kleine gemeenten grip op de eigen voorzieningen hou den. 'Als je na een herindeling met bijvoorbeeld drie zwembaden in je nieuwe gemeente zit, is het maar de vraag welke je kunt behouden.' De telijke voorstellen over veel schijven moesten gaan voordat er besluiten werden genomen. Twee jaar geleden hebben de gemeenten de spelregels aangescherpt en een overkoepe lende raad (Krimpenerwaardraad) opgericht die de K5-organisatie cen traal aanstuurt. In die overkoepe lende raad zitten 27 mensen. Elke fractie uit de vijf gemeenteraden heeft één afgevaardigde. Die ver tegenwoordigers hebben evenveel stemmen als de eigen fractie groot is, waardoor de 27 leden met in totaal 70 stemmen plannen kun nen goed- of afkeuren. De raad is gemachtigd besluiten te nemen over gezamenlijke zaken, waarvan een deel nog wel aan de afzonderlijke raden moet worden teruggekoppeld. De bevolking merkt er weinig van hoe de gemeenten intern zijn georga niseerd. Voor de K5-medewerkers is het niet altijd even makkelijk, omdat zij op verschillende plekken zitten en met verschillende systemen werken. De aanleg van een nieuw glasve zelnetwerk tussen de verschillende werkplekken moet verbetering aan- Bij herindeling bestaat het risico dat Texel zijn zelfbestuur kwijtraakt. de kleine gemeente zijn bestuur in eigen hand heeft gehouden. Ook in het Gooi en de Krimpenerwaard hebben meerdere kleine gemeen ten met samenwerkingsverbanden hun zelfstandig grotendeels veilig gesteld. In het Gooi gaat het om de Noord- telt circa 200 ambtenaren (goed voor een gemeente van 30.000 inwoners) die slagvaardiger en efficiënter moet opereren dan voorheen. Met die instelling weten Blaricum en Laren buiten een herindelingsproces in de Gooi- en Vechtstreek te blijven. De gemeenten zien niets in een herinde- Het zijn van een bijzondere gemeente betekent niet auto matisch dat je wordt ontzien bij herindeling. Dat merken ze in de jaren negentig maar al te goed in Baarle-Nassau. Die Brabantse gemeente met 6680 inwoners mag met recht bijzonder tot uniek worden genoemd, omdat ze letterlijk verstrengeld is met het Belgische Baarle-Hertog (2337 inwoners). Die gemeente bestaat uit 22 enclaves op Nederlands grond gebied en binnen die gebieden lig gen weer 7 stukken Nederland die onder bestuur van Baarle-Nassau vallen. Die unieke situatie (wereldwijd zijn geen gelijke voorbeelden) weerhield het kabinet er in 1995 niet van Baar le-Nassau gewoon bij de herindeling van West-Brabant te betrekken. Het dorp moet, zo staat in een kabinets voorstel, opgaan in één gemeente met de gemeenten Alphen en Riel en Chaam. Alles en iedereen in Baarle-Nassau staat op zijn ach terste benen De gedachte dat met het bijzondere Baarle wel rekening wordt gehouden, wordt gelogen straft. Zorg voert de boventoon in Baarle. Het zijn beste mensen in Chaam en Alphen en Riel, maar die hebben geen enkele ervaring met de unieke verhouding tussen de beide Baarle's en de daaruit voort vloeiende grensoverschrijdende problematieken. Ook de provincie Brabant heeft in de gaten dat er iets mis dreigt te gaan en commissaris van de koningin Frank Houben pleit bij het rijk voor een uitzondering. De geluiden dringen door in politiek Den Haag, waarna de Tweede en Eerste Kamer toch geneigd zijn Baarle- Nassau zelfstandig te laten. Ook dat is echter geen vanzelfsprekendheid, want voor Den Haag is de plaats eigenlijk niet meer dan gewoon een kleine gemeente langs de Belgische grens. Voor zover bekend is Baarle- Nassau één van de weinige zo niet de enige gemeente in Nederland die aan een voorgenomen herinde ling is ontkomen. Beide Baarle's werken sinds 1998 nauwer samen in het Gemeenschappelijk Orgaan Baarle. De Belgische en Neder landse raadsleden bepalen daar in gezamenlijk het beleid voor de beide dorpen, waarna de raden de besluiten later tijdens eigen zittin gen formeel bekrachtigen. extra kosten zitten onder meer in de beleidsregisseurs. De bevolking merkt minder van de veranderingen, behalve dat iedereen voortaan naar het BEL-kantoor moet voor aanvragen van vergunningen en het inzien van stukken. Roest: 'Maar mensen gaan toch daarheen waar hun belangen liggen, dus je hoort er weinig ovèr als ze twee kilo meter verder moeten rijden.' Voor paspoorten en rijbewijzen kunnen inwoners nog steeds bij achterge bleven loketten burgerzaken op de eigen gemeentehuizen terecht. Het BEL-kantoor zit- dit jaar tijdelijk in Blaricum zit. Volgend jaar komt het definitief in Eemnes waar een nieuw pand wordt gebouwd. Een vleugel daarvan wordt en passant ingericht als nieuw raadhuis van Eemnes. K5 In de Krimpenerwaard bestaat even eens een samenwerkingsverband waarmee vijf kleine gemeenten hun zelfstandigheid intact weten te hou den. Daar gaat om het Vlist (9.791 inwoners), Bergambacht (9.399), Nederlek (14.531), Ouderkerk (8.181) en Schoonhoven (12.195). Zij heb ben een paar jaar geleden de K5-- organisatie opgericht en daar hun afdelingen sociale zaken, personeel en organisatie, iet, brandweer en onderwijs gebundeld (in totaal 80 man) om samen sterker te staan. Zo telt de de afdeling onderwijs bijvoorbeeld vijf mensen die in één keer voor alle vijf gemeenten ver anderingen in wetgeving bijhouden, zodat niet elke gemeente dat meer afzonderlijk hoeft te doen. K5 verliep aanvankelijk stroperig, omdat amb- brengen. De BEL-Combinatie en K5 zijn voorbeelden van het bestuurlijke begrip SETA (Samen En Toch Apart) dat in 2002 door een bestuurskun dige wordt geïntroduceerd en vooral voor plattelandsgemeenten wordt gezien als mogelijkheid zelfstandig te blijven. Het is echter niet het Ei van Columbus. Gemeenten in de Noordkop ondernemen de afgelo pen jaren ook pogingen op dergelijke manieren meer samen te werken, maar vooralsnog met weinig succes. Recent voorbeeld is de afgeblazen ambtelijke samenwerking tussen Anna Paulowna, Schagen en Zijpe. Herindeling Herindelen is ook een optie. In Zuid- Holland zijn de gemeenten Valken burg, Katwijk en Rijnsburg recent uit vrije wil samen gegaan, in Bra bant koos de kleine gemeente Lith (6.724 inwoners) eerder dit jaar voor aansluiting bij buurgemeente Oss (al was de bevolking daar minder gelukkig mee) en ook in Oost-Gro- ningen is zo'n proces gaande. Daar willen Reiderland (7.029 inwoners), Scheema (14.117 inwoners) en Win schoten (18.474 inwoners in 2010 één gemeente worden. Zij kiezen bewust met voor samenwerkings verbanden omdat die volgens hen te ver bij de gemeenteraden vandaan staan. Ze hebben ook te weinig te makken (met name Reiderland zit krap bij kas) voor dergelijke ambiti euze projecten. Op Texel is herinde ling vooralsnog iets waar niemand aan wil denken, vooral omdat die gedachte vaak gepaard gaat met het beeld dat Texel bij Den Helder wordt gevoegd. Een alternatief is dat Texel meer gaat samenwerken Rosmalen Het 'Rosmalen-effect' is jaren lang een begrip dat symbool staat voor het onbegrip onder de bevolking als de eigen gemeen te wordt opgeheven. Dat is hal verwege de jaren negentig het geval in de kleine Brabantse gemeente Rosmalen als die bij de grote buurgemeente Den Bosch wordt gevoegd. Rosma len verzet zich met hand en tand, lijkt een kans te maken, totdat in september 1995 een meerderheid in de Eerste Kamer toch vóór stemt. Een stevige lobby van Den Bosch is succes vol geweest. De teleurstelling in Rosmalen vertaalt zich bij de raadsverkiezingen die korte tijd later worden gehouden. Ros malen kent een hoge opkomst van 67 procent. Er wordt mas saal op de partij Rosmalens Belang gestemd. De Bossche naren worden niet warm of koud van de herindeling, waardoor slechts 39,8 procent de moeite neemt een stem uit te brengen. De uitslag gaat 's avonds als een schokgolf door de nieu we gemeente, met name in het Bossche deel: Rosmalens Belang dendert vanuit het niets met 10 zetels de raad binnen en bezet in één klap een kwart van alle raadszetels. Doordat bij de andere partijen ook diverse Rosmalenaren worden gekozen, komen er meer Rosmalenaren dan Bosschenaren in de raad. Nu is Den Bosch in rep en roer. Drie jaar later bij nieuwe verkie zingen is de Bossche opkomst een stuk hoger, waardoor Ros malens Belang 4 zetels kwijt raakt, maar het blijft de grootste partij in de raad. Op de web site van de partij is te lezen dat tien jaar na de samenvoeging de gevoeligheden nog steeds met helemaal zijn verdwenen. Het 'Rosmalen-effect' kan voor Texel van belang worden als het tot een herindeling met Den Helder zou komen. Ook dan kan het eiland met een hoge opkomst een zware stempel op zo'n nieuwe gemeente drukken. Jaarlijks verdwijnen in Nederland gemeenten door herindeling. met andere kleinere gemeenten in de Noordkop, maar een probleem is dat die vooralsnog niet echt op Texel zitten te wachten. Ander probleem voor Texel is dat een intensievere samenwerking tussen de Wadden eilanden (waarbij sprake was van de oprichting van één gezamenlijke ambtelijke organisatie voor de vijf eilanden) sinds het Texelse 'nee' in het voorjaar min of meer op zijn gat ligt. Dat proces werd gehinderd door traagheid, zeegaten en een groot verschil in belangen. Doordat dat proces is spaak gelo pen, heeft Noord-Holland Texel nu bij gesprekken over de bestuurlijke toekomst van Noord-Holland betrok ken. Friesland, waar eveneens een omvangrijke herindelingsoperatie op stapel staat, doet hetzelfde bij de vier andere eilanden en heeft ze gevraagd hoe zij hun toekomst zien. De Friese eilanden waren aanvan kelijk buiten de Friese herindeling gehouden, op voorwaarde dat zij in Waddenverband een eigen oplos sing zouden vinden zelfstandig te blijven. Dat alles betekent dat Texel nog een weg met hobbels te gaan heeft om in de toekomst de touwtjes in eigen handen te houden. Het eiland heeft nu echter nog de tijd zich op de bestuurlijke toekomst te oriënteren zonder al te veel druk. Dat biedt de politieke partijen onder meer de gelegenheid met de Texelse bevol king van gedachte te wisselen over de toekomst. En er is de wetenschap dat door internet en ICT op gebied van samenwerking veel meer moge lijk is dan pakweg tien jaar geleden toen te klein zijn vrijwel automatisch herindeling betekende. In dat licht bezien is het niet vreemd dat burge meester Geldorp opmerkte dat ook aan samenwerking met gemeenten buiten de Noordkop kan worden gedacht. Nederland kent jaarlijks gemeente lijke herindelingen. Cijfers van het CBS leren dat de afgelopen vijftien jaar het aantal gemeenten in Neder land met bijna eenderde is afgeno men. In 1994 telt Nederland nog 636 zelfstandige gemeenten, dit jaar zijn het er 443. In Noord-Holland zijn sinds 7 gemeenten verdwenen en voor 2009 staat vooralsnog 1 fusie op stapel. Volgens het bureau is de afgelopen tweehonderd jaar slechts een handjevol gemeenten nooit bij een herindeling betrokken geweest, maar ook daar begint een einde aan te komen. Samenwerken Ambtelijk samenwerken is niet bepaald nieuw voor Texel. De gemeente werkt op gebied van ICT samen met de andere eilandge meenten (hun software draait op de server die op Texel staat), met Ameland wordt samengewerkt op het gebied van onderwijs en met gemeenten in de Noordkop worden op projectbasis zaken gezamenlijk aangepakt. Er zijn taken uitbesteed aan de GGD en tot voor kort werden taken (en ambtenaren) gedeeld in het gewest Kop van Noord-Holland. Dat is wegens gebrek aan succes opgeheven. Binnen de veiligheids regio Noord-Holland Noord werkt Texel samen met andere gemeenten in de Noordkop op het gebied van brandweer, politie en ambulance. Wel eens de gevolgen van een gemeentelijke herindeling aan den lijve meegemaakt? Ik wel, als ver slaggever in nota bene mijn eigen geboortestreek. Niet dat ik er nu bijna tien jaar na dato nog wakker van lig, maar voor de vele teleur stellingen en conflicten uit die tijd hoef ik niet diep in mijn geheugen te graven. Ik kom uit de Bommelerwaard waar in 1999 acht kleine gemeenten tot twee (Zaltbommel en Maasdriel) zijn gedecimeerd. De herindeling wordt van bovenaf opgelegd. De meeste gemeenten zijn te klein om zelfstandig te blijven, maar het feit dat de herindeling wordt opgelegd weegt veel zwaarder. In Zaltbommel 'krijgen' we gevoelsmatig tegen wil en dank de gemeenten Brakel en Kerkwijk erbij. In die gemeenten, beiden gereformeerd van karakter, is de weerstand nog veel groter. Zij worden 'opgescheept' met Bommel en in hun ogen is er niet veel erger dan dat. De kloven zwakken in de loop der jaren wel af en er zijn veel mensen die hun best doen bruggen te slaan (je moet wel als je samen één gemeente wordt), maar de fusie blijft een gedwongen huwelijk tus sen partners die weliswaar tussen dezelfde rivieren leven, maar van oudsher nooit dik met elkaar zijn geweest. Als verslaggever heb ik het meest te maken met buurgemeente Maas driel waar vijf gemeenten in zijn opgegaan. Ik ga daar in maart 1999 aan de slag als de herindeling een paar maanden een feit is. Tekenend voor die periode is dat raadsbeslui ten van de oude gemeenten heilig zijn. De nieuwe gemeente mag daar niet aan tornen. Nu wil het geval dat één van die oude besluiten de bouw van een nieuwe school in Rossum behelst en dat de kosten nogal oplopen. Onder raadsleden en bestuurders uit de vier andere gemeenten gaan voorzichtig gelui den op dat oude raadsbesluit toch iets minder heilig te verklaren, maar raadsleden uit het oude Rossum zitten er als een terriër bovenop om dat te voorkomen. Het is een geval van dorpisme dat geregeld de kop opsteekt. De nieu we gemeente wordt niet gezien als gezamenlijk belang, het is meer een bedreiging. Er leeft daardoor weinig noodzaak aan de nieuwe gemeente te bouwen. De meeste mensen zijn meer bezig de belangen en voorzie ningen van de oude gemeenten vei lig te stellen. De burgemeester ver zoekt meermalen dat 'dorpisme' los te laten en de nieuwe gemeente als één geheel te zien, maar het is lange tijd aan dovemansoren gericht. De verdeeldheid is in het begin zo groot dat het ook niet wordt gepruimd als raadsleden uit de ene voorma lige gemeente zich met specifieke of gevoelige zaken uit een andere voormalige gemeente bemoeien. Dat laatste tekent zich scherp af in een kwestie rond een champig nonkweker die geen ontvangsthal voor compost heeft, waardoor het dorp Kerkdriel elke dinsdagochtend naar mest ruikt. De ondernemer wil zo'n hal best bouwen, maar dan wil hij ook meer tunnels om champig nons te kweken. Onbespreekbaar in de ogen van CDA-raadsleden uit de oude gemeente Maasdriel die al lang met de kwestie bezig zijn. In hun ogen wordt de onder nemer met extra tunnels beloond voor slecht gedrag. Twee CDA- raadsleden uit een andere oude gemeente zijn minder begaan met de gevoeligheden en stemmen wel in met de extra tunnels. Het leidt acuut tot een scheuring binnen het CDA, de grootste partij in de raad. Raadsleden uit het oude Maasdriel zijn woest over de 'overval' van hun nieuwe partijgenoten. De breuk wordt na een tijdje wel weer gelijmd, maar de klap ijlt na. De bevolking wordt onaangenaam verrast als burgemeester en wethou ders voorstellen loketten te sluiten die in de verschillende dorpen zijn achtergebleven. Vóór de herindeling is toegezegd dat die zullen blijven, zodat mensen voor paspoorten en andere bescheiden nog steeds in het eigen dorp terecht kunnen. Er hangt echter een prijskaartje aan, waardoor de toezegging niet lang stand houdt. Ik weet niet meer of het meteen tot sluiting van de loket ten is gekomen, maar teleurstelling is er volop. In de dorpen leeft het gevoel 'dat er weer iets verloren gaat' en de politiek maakt zich er ook niet populairder op. De nieuwe gemeente Maasdriel is inmiddels meer één geheel gewor den, maar de pijn van de herindeling is niet verdwenen. Die kwam niet lang geleden nog tot uiting toen in Heerewaarden (een dorp helemaal aan de rand) de eigen brandweer werd opgeheven, omdat er een nieuwe post kwam van waaruit in één keer de halve gemeente bestre ken kan worden. De emoties liepen hoog op en wederom leefde onder de bevolking het gevoel dat er iets verdween, zonder dat dat een halt kon worden toegeroepen. Sinds een paar jaar mogen herin delingen gelukkig niet meer worden opgelegd, maar moeten gemeenten ze ook zelf willen aangaan. Ik denk dat dat uitgangspunt veel ellende en teleurstelling kan voorkomen, als het echt tot een herindeling zou moeten komen. Je wenst de gevol gen daarvan een gemeente en een gemeenschap niet toe. Jeroen van Hattum Verpleegkundige en aan vakantie toe? rj Het Nederlandse Rode Kruis Ga mee op vakantie als verpleegkundige vriiwiliiger Bezorg onze ruim 6 000 gasten een onvergetelijke week in Mn van onze hotels ot op ons vakantieschip de J Henry Dunant Bel voor meer Inlormatie 070 44 55 808 ot e-mail naar vakantlesötedcross nl

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 2008 | | pagina 8