Cjrocn ^warLr Jexels in het hart-,
Plan breder gebruik
van IMIOZ-haventje
Texel niet gelukkig
met sluiting CWI
Veel aanloop bij signeren Maas
EP;
Overslag zand, grind en bieten
'Twee uur reizen uit Cocksdorp'
BB33E1
Binnenvaart enthousiast, NIOZ verbaasd over plan -ln bad met-
Voordeelland
OPGERICHT 15 SEPTEMBER 1887 - NR. 12318
DINSDAG 21 OKTOBER 2008
TEXELSE^ COURANT
Verschijnt dinsdag en vrijdag
Uitgave van v/h Langeveld de Rooy bv, Postbus 11,1790 AA Den Burg
De NIOZ-haven is in beeld voor
activiteiten voor offshore en over
slag van zand, grind en suiker
bieten en andere producten, wat
tot dusver in Oudeschild gebeurt.
De beoogde aanpassing staat
als vierde op de lijst van projec
ten van de zogeheten provinci
ale Netwerkstrategie Vaarwegen
Binnenlandse Havens Noord-
Holland. Het kan ook betekenen
dat huishoudelijk en ander afval,
dat nu per vrachtwagen naar de
huisvuilcentrale in Alkmaar wordt
overgebracht, via de NlOZ-haven
per binnenvaartschip wordt afge
voerd.
De NlOZ-haven is eigendom van
domeinen, de kade van het NIOZ.
De haven wordt tot dusver vooral
voor wetenschappelijke doeleinden
gebruikt, als uitvalsbasis voor onder
meer de Pelagia, de Navicula, de
Stern en het scheepje van een mos
selzaadvisser. Opzet van het plan
is de haven op te waarderen. Hier
door kunnen activiteiten waarvan
gemeente en provincie vinden dat
ze niet meer passen bij Oudeschild
naar 't Horntje worden verplaatst.
Dit houdt onder meer in dat op
't Horntje een opslag komt van
Rijkswaterstaat, een steenloskade
en dat de overslag van bieten, zand
en andere volumieuze producten
er gaat plaatsvinden. Verder wordt
gedacht aan overslag van afval en
andere producten naar de NlOZ-
haven worden verplaatst. Daarnaast
is gesproken over het vervoer van
onderdelen van windmolens naar
locaties op de Noordzee. De ver
plaatsing van Oudeschild naar 't
Horntje geeft volgens de provincie
een lagere belasting van de Wad
denzee door de scheepvaart en
versterkt de recreatieve functie van
het gebied.
Het plan is ingediend als onderdeel
van de zogeheten quick win-rege
ling van het Rijk, die tot doel heeft
tot vervoer te komen dat milieu
vriendelijker is en minder druk op de
verkeerswegen geeft. Binnenvaart is
gemeten naar uitstoot en brandstof
verbruik per ton een milieuvriendelij
ke vervoerswijze. Stimulering draagt
volgens Gedeputeerde Staten ook
bij aan de economische ontwikke
ling. Om de NlOZ-haven geschikt
te maken voor deze doeleinden, is
het onder meer nodig dat er kranen
en andere apparatuur komen voor
overslag van producten. Voor de
ontwikkeling van de haven heeft de
provincie bij het Rijk een subsidie
van ruim €2 miljoen aangevraagd.
Maar er zijn meer projecten in de
race voor geld uit quick win. De pro
vincie NH heeft er vijf ingediend en
landelijk zijn er vele tientallen aan
vragen. Staatssecretaris Huizinga
(Verkeer en Waterstaat) heeft het
subsidiebudget gelimiteerd, dus het
is de vraag of het Texelse project
wordt gehonoreerd. De totale kos
ten zijn ruim €5,4 miljoen. Het reste
rende deel moet worden bekostigd
door de gemeente en bedrijven.
Wethouder Marian Merkelbach
gaat binnenkort om tafel met het
Centrum voor Werk en Inkomen
(CWI) om te praten over de voor
genomen sluiting van de vestiging
op het raadhuis in Den Burg.
De wethouder is er niet blij mee dat
het CWI in 2010 haar Texelse afde
ling wil sluiten. Dat betekent dat
Texelse werkzoekenden straks met
de veerboot naar Den Helder moe
ten om daar het CWI (het voormalig
arbeidsbureau) te bezoeken.
Het CWJ hanteert als uitgangspunt
dat werkzoekenden na sluiting van
een vestiging (in totaal gaan er der
tig dicht) maximaal anderhalf reistijd
hebben met het openbaar vervoer.
Merkelbach: 'Ik heb zitten rekenen,
maar als je uit De Cocksdorp moet
komen, ben je straks met het open
baar vervoer twee uur onderweg.
Bij andere dorpen zit je rond de
anderhalf uur.'
De wethouder hoorde het nieuws
woensdag van een districtsmana
ger in Amsterdam. Die liet haar
tegelijkertijd weten dat een uitbrei
ding van het dienstenpakket van het
CWI in aanto'cht is. Merkelbach wil
daar tijdens het gesprek meer over
weten. 'Misschien kun je je straks
via internet bij het CWI aanmelden.
groot deel
net jaar ongebruikt bij
De kade van de NlOZ-haven ligt
Bergbeklimmer
Hij voerde een enorme strijd met
zichzelf, wilde het liefst doorgaan,
maar moest op vijf kilometer hoogte
toch het verstand laten zegevieren.
Met de top al in zicht besloot een
doodvermoeide Björn Witkamp uit
De Koog zijn poging Mount Elbrus
te beklimmen te laten varen. 'Ik
moest ook nog terug naar bene
den.' Pagina 4
a In de praktijk
Hij veert zo'n beetje overeind bij de
vraag wat er mooi is aan de prak
tijk. 'Dat is echter dan school', zegt
OSG-leerling Mike Slik (16) terwijl
hij een enthousiaste blik in de ogen
krijgt. 'Op stage kun je laten zien
wat je in huis hebt.' Pagina 5
a Gerrit Zijm Bokaal
'Het is super om je eens helemaal in
de pleuris te rijden. Coureurs zeg
gen vaak dat ze dat het mooiste aan
onze wedstrijd vinden.' Dat vertelt
Willem Boersen, samen met Henk
ter Steege verantwoordelijkheid
voor de organisatie van de tiende
wedstrijd om de Gerrit Zijm Bokaal.
Pagina 7
Dp krant start vanaf Vandaar
Koninklijke Schuttevaer, de over
koepelende organisatie van bin
nenvaartschippers, is blij met het
plan om van de NlOZ-haven een
overslaghaven te maken.
Regiovoorlichter Andries de Weerd:
'We roepen al tien jaar dat de bin
nenvaart een goed alternatief is.
We zijn blij dat we eindelijk de aan
dacht krijgen die we verdienen. De
NlOZ-haven ligt op een prima plek,
dichtbij Den Helder. Het huisvuil van
Texel gaat nu met de vrachtauto
naar Alkmaar. Maar in één binnen
vaartschip kunnen een stuk of veer
tig containers. Dat vaart straks op
één motor en twee bemanningsle
den naar Alkmaar. Een stuk efficiën
ter en schoner. Het kan, want het
huisvuil uit de Flevopolder wordt al
naar de HVC gevaren. Als het plan
doorgaat, zou de haven in 2013
klaar moeten zijn.
Wortel 3
De werkgroep die zich onder leiding
van Rob Wortel bezighield met de
overdracht van de haven van Oude
schild naar de gemeente, heeft in
het rapport Wortel 3 wel rekening
gehouden met de optie dat de
NlOZ-haven een iets breder gebruik
zou krijgen. Maar dan vooral ten
dienste van vervoer van en naar een
windmolenpark op zee. Maar niet
als haven voor overslag, wat door
dé provincie wordt geopperd. In
de berekeningen voor de overname
van de haven is er volgens werk
groeplid Ben Daalder geen rekening
mee gehouden dat de gemeente
liggeld gaat vragen voor schepen,
wat betekent dat verplaatsing van
de overslag naar 't Horntje voor
de gemeente niet financieel nadelig
uitpakt.
NIOZ
NlOZ-directeur Herman, Ridderink-
hof spreekt zijn verbazing uit over
het plan. 'We zijn een voorstander
van een intensiever gebruik van de
haven, want dat drukt de kosten.
Maar we moeten geen last van
die activiteiten hebben. We hebben
met de gemeente gesproken over
plannen voor het assembleren van
windmolens op het terrein. Als de
onderdelen in elkaar zijn geschroefd
kunnen die dan via onze haven
worden verscheept. Dat is prima.
Maar over overslag van zand, steen,
bieten of andere producten is met
ons nooit gesproken. Dat geeft een
enorme drukte. Ik weet bijna zeker
dat dit op gespannen voet staat met
ons belang, en dat is dat we niet in
onze werkzaamheden mogen wor
den belemmerd.'
En misschien kun je alsnog een
spreekuur op Texel houden, maar
dat zijn vooralsnog wat ideeën.'
Het CWI sluit vestigingen omdat het
kabinet haar en uitkeringsinstantie
UWV heeft opgedragen na een fusie
(gepland in 2009) €127 miljoen te
bezuinigingen. Sluiting van de 30
vestigingen moet zo'n €10 miljoen
opleveren.
Voor Texel is het een fikse streep
door de rekening, omdat burge
meester en wethouders in 2002 en
2003 hemel en aarde bewogen om
een vestiging van het CWI op Texel
te behouden. Mede daarvoor werd
in 2003 op de begane grond van het
raadhuis het bedrijfsverzamelge
bouw (Raaksplein) gehuisvest. Het
CWI, Sociale Zaken en uitzendbu
reau Start zitten daar bij elkaar. Het
Raaksplein biedt eveneens plaats
aan de centrale publieksbalie.
Wat er na 2010 met de medewer
kers van het CWI op Texel gebeurt,
is vooralsnog met bekend. Het lukte
gisteren niet bij het hoofdkantoor
van het CWI in Amsterdam een
reactie te krijgen.
Uitstel bouwrijp
maken grond
nieuwe raadhuis
Het bouwrijp maken van de
grond voor het nieuwe gemeen
tehuis, dat op 1 november van
start gegaan, is uitgesteld. Het
bouwteam van het nieuwe raad
huis heeft opdracht gekregen dit
tot nader order uit te stellen, in
ieder geval totdat meer bekend is
over het lot van de €8 miljoen bij
Landsbanki.
De voorbereiding van het nieuwe
raadshuis verkeert in een vergevor
derd stadium. Het definitieve ont
werp en het bestek zijn gereed.
Bedoeling was dat op zeer korte
termijn contracten met aannemers
zouden worden gesloten en de aan
besteding af te ronden. De eigen
lijke bouw zou rond 1 december
beginnen, met als doel het nieuwe
raadhuis tussen 1 maart en 1 mei
2010 klaar te hebben.
Lees verder op pagina 3
'Werk aan OSG
moet doorgaan'
De werkzaamheden voor de nieu
we OSG moet per direct door
kunnen gaan, los van het waar
schijnlijke verlies van €8 miljoen.
Dat is de strekking van een motie
die de PvdA vanavond (dinsdag)
wil indienen tijdens de extra raads
vergadering over de €8 miljoen bij
Landsbanki.
Volgens de sociaaldemocraten mag
de OSG niet lijden onder de inves
teringsstop die het college heeft
uitgevaardigd zolang het niet duide
lijk is of dat geld nog terugkomt. De
stop leidde er vorige week toe dat
rector Henk de Vries diverse par
tijen, betrokken bij de aanstaande
verhuizingen naar de Volmolen en 't
Plein, moest bellen om te vertellen
dat er een pas op de plaats moest
worden gemaakt.
Volgens de PvdA moeten eventueel
uitgesteld werk, opdrachten en con
tracten voor de tijdelijke huisvesting
en verbouw en nieuwbouw van de
OSG onmiddellijk worden hervat.
Dat laatste was overigens nog niet
begonnen, de gemeente heeft net
de enveloppen van de aanbeste
ding geopend.
De PvdA stelt in de motie dat 'het
kanjerproject OSG bij haar altijd
prioriteit boven de andere kanjer
projecten heeft en dat stagnatie van
Een signeersessie van illustra
trice Monica Maas heeft zaterdag
de nodige mensen naar gemeen
telijke expositieruimte Tusse de
Banke in Den Burg geleid.
Maas signeerde 's middags liefst
honderd boeken van het beertje
Bobbi en het zeehondje Joupy. In
totaal kwamen zo'n 450 mensen
langs. Het hoge aantal had een bij
zondere oorzaak. De signeersessie
viel samen met de herfstmarkt op de
Groeneplaats en door stom toeval
was een kraam precies tegenover
Tusse de Banke vrij gebleven. Henk
Brugge, de echtgenoot van Maas,
liet die gelegenheid niet lopen en
richtte de lege kraam ogenblikke
lijk in met materialen uit Tusse de
Banke. Mensen dié daar een kijkje
namen, praatte hij vol overgave naar
de expositieruimte.
Volgens Maas kwamen onder ande
re diverse kinderen langs die eigen
boeken over Bobbi hadden meege
nomen. Maas werkt sinds 2002 met
Ingeborg Bijlsma aan verhalen over
het beertje. Dat heeft inmiddels een
serie van 24 boeken opgeleverd.
de voortgang niet bespreekbaar is.'
Andere politieke partijen hebben in
het verleden ook meermalen ver
kondigd dat de OSG de hoogste
prioriteit onder de kanjerprojecten
geniet.
Geld Denemarken
en Ierland terug
De €16 miljoen die de gemeente
bij de Anglo Irish Bank in Ierland
en FIH Erhvervsbank in Denemar
ken had ondergebracht, is terug
gehaald. Het geld staat inmiddels
op de Rabobank.
Beide deposito's die op 1 augustus
waren afgesloten liepen eigenlijk op
31 oktober af en konden in principe
dus niet tussentijds worden, opge
nomen. Het bekend worden dat
FIH Erhvervsbank een 100 procent
dochter is van de omgevallen IJs
landse Kauptingbank, leidde onder
Texelaars tot ongerustheid. Maar
volgens de gemeente was het geld
wel degelijk gegarandeerd. Toch
heett het college ervoor gekozen de
miljoenen vervroegd op te nemen.
Bij één depositie had dit geen finan
ciële consequenties, omdat de ren
tevergoeding voor een deposito van
3 maanden hetzelfde was als die
van 2,5 maand. Maar over de ande
re deposito van 3 maanden moest
worden onderhandeld, met als uit
komst dat de gemeente uiteindelijk
met een iets lagere rentevergoeding
genoegen heeft genomen. Nadat de
gemeente Nederlandse banken vol
gens de officiële procedure offerte
had laten uitbrengen, is de €16 mil
joen inmiddels voor één maand bij
de Rabobank op deposito gezet.
Proefvaart wordt
reddingsactie
Een proefvaart van de Beursplein
5 uit De Cocksdorp op het IJs-
selmeer is zaterdag uitgelopen op
een reddingsactie.
De reddingboot hield een duurproef
van een paar uur om te testen of de
motoren weer volledig werken. Die
zijn grondig gerepareerd, nadat de
Beursplein eind juli door problemen
uit de vaart was geraakt.
Lees verder op pagina 3
De krant start vanaf vandaag met
themapagina's. Elke maand worden
in de dinsdagkrant uiteenlopende
thema's behandeld. Zo is oktober
omgedoopt tot woonmaand Naast
een woonkamermetamorfose en
tips over najaarsbloemen, vroeg de
redactie óók naar badkamerritue
len. Pagina 8 en 9
Chinees mocht
nog niet open
Nog voor Chinees-Indisch restaurant
Nieuw-Azië zaterdag zou openen,
moest het alweer worden gesloten.
Dit op last van de gemeente, nadat
de politie vrijdag had vastgesteld
dat de drank- en horecavergunning
nog op naam van de vorige eige
naar stond. Een teleurstelling voor
menigeen die zich had verheugd
op een Chinees maal. De familie
betreurt dit en hoopt de papieren zo
snel mogelijk in orde te hebben en
alsnog open te gaan.
Serviceauto wordt
eerder vervangen
Gemeentewerken krijgt een nieuwe
serviceauto. Daarmee is een bedrag
van €70.000,- gemoeid. De huidige
wagen dateert uit 2001 en zou pas
in 2011 worden vervangen. Maar
de wagen verkeert in slechte staat
en de reparatiekosten worden zo
hoog, dat het beter is voortijdig een
nieuwe auto aan te schaffen.
TEXELSE''^COURANT
Onze bezorgers verspreiden
vandaag met de
Texelse Courant folders van: -
Super
deBoer
Folder niet gehad?!
Alsnog verkrijgbaar op
Spinbaan 6.
€8 MILJOEN KWIJT OP
IJsland; de rapen
ZIJN GAAR...
RAPEN
OOK NOG 1 6 MILJOEN
In Scandinavië; de
ZIJN VERBRAND
Een meisje staat klaar om een door Monica Maas gesigneerd boek over beertje Bobbi in ontvangst te