Cjrocn ^warLr Jexels in het hart-, Plan breder gebruik van IMIOZ-haventje Texel niet gelukkig met sluiting CWI Veel aanloop bij signeren Maas EP; Overslag zand, grind en bieten 'Twee uur reizen uit Cocksdorp' BB33E1 Binnenvaart enthousiast, NIOZ verbaasd over plan -ln bad met- Voordeelland OPGERICHT 15 SEPTEMBER 1887 - NR. 12318 DINSDAG 21 OKTOBER 2008 TEXELSE^ COURANT Verschijnt dinsdag en vrijdag Uitgave van v/h Langeveld de Rooy bv, Postbus 11,1790 AA Den Burg De NIOZ-haven is in beeld voor activiteiten voor offshore en over slag van zand, grind en suiker bieten en andere producten, wat tot dusver in Oudeschild gebeurt. De beoogde aanpassing staat als vierde op de lijst van projec ten van de zogeheten provinci ale Netwerkstrategie Vaarwegen Binnenlandse Havens Noord- Holland. Het kan ook betekenen dat huishoudelijk en ander afval, dat nu per vrachtwagen naar de huisvuilcentrale in Alkmaar wordt overgebracht, via de NlOZ-haven per binnenvaartschip wordt afge voerd. De NlOZ-haven is eigendom van domeinen, de kade van het NIOZ. De haven wordt tot dusver vooral voor wetenschappelijke doeleinden gebruikt, als uitvalsbasis voor onder meer de Pelagia, de Navicula, de Stern en het scheepje van een mos selzaadvisser. Opzet van het plan is de haven op te waarderen. Hier door kunnen activiteiten waarvan gemeente en provincie vinden dat ze niet meer passen bij Oudeschild naar 't Horntje worden verplaatst. Dit houdt onder meer in dat op 't Horntje een opslag komt van Rijkswaterstaat, een steenloskade en dat de overslag van bieten, zand en andere volumieuze producten er gaat plaatsvinden. Verder wordt gedacht aan overslag van afval en andere producten naar de NlOZ- haven worden verplaatst. Daarnaast is gesproken over het vervoer van onderdelen van windmolens naar locaties op de Noordzee. De ver plaatsing van Oudeschild naar 't Horntje geeft volgens de provincie een lagere belasting van de Wad denzee door de scheepvaart en versterkt de recreatieve functie van het gebied. Het plan is ingediend als onderdeel van de zogeheten quick win-rege ling van het Rijk, die tot doel heeft tot vervoer te komen dat milieu vriendelijker is en minder druk op de verkeerswegen geeft. Binnenvaart is gemeten naar uitstoot en brandstof verbruik per ton een milieuvriendelij ke vervoerswijze. Stimulering draagt volgens Gedeputeerde Staten ook bij aan de economische ontwikke ling. Om de NlOZ-haven geschikt te maken voor deze doeleinden, is het onder meer nodig dat er kranen en andere apparatuur komen voor overslag van producten. Voor de ontwikkeling van de haven heeft de provincie bij het Rijk een subsidie van ruim €2 miljoen aangevraagd. Maar er zijn meer projecten in de race voor geld uit quick win. De pro vincie NH heeft er vijf ingediend en landelijk zijn er vele tientallen aan vragen. Staatssecretaris Huizinga (Verkeer en Waterstaat) heeft het subsidiebudget gelimiteerd, dus het is de vraag of het Texelse project wordt gehonoreerd. De totale kos ten zijn ruim €5,4 miljoen. Het reste rende deel moet worden bekostigd door de gemeente en bedrijven. Wethouder Marian Merkelbach gaat binnenkort om tafel met het Centrum voor Werk en Inkomen (CWI) om te praten over de voor genomen sluiting van de vestiging op het raadhuis in Den Burg. De wethouder is er niet blij mee dat het CWI in 2010 haar Texelse afde ling wil sluiten. Dat betekent dat Texelse werkzoekenden straks met de veerboot naar Den Helder moe ten om daar het CWI (het voormalig arbeidsbureau) te bezoeken. Het CWJ hanteert als uitgangspunt dat werkzoekenden na sluiting van een vestiging (in totaal gaan er der tig dicht) maximaal anderhalf reistijd hebben met het openbaar vervoer. Merkelbach: 'Ik heb zitten rekenen, maar als je uit De Cocksdorp moet komen, ben je straks met het open baar vervoer twee uur onderweg. Bij andere dorpen zit je rond de anderhalf uur.' De wethouder hoorde het nieuws woensdag van een districtsmana ger in Amsterdam. Die liet haar tegelijkertijd weten dat een uitbrei ding van het dienstenpakket van het CWI in aanto'cht is. Merkelbach wil daar tijdens het gesprek meer over weten. 'Misschien kun je je straks via internet bij het CWI aanmelden. groot deel net jaar ongebruikt bij De kade van de NlOZ-haven ligt Bergbeklimmer Hij voerde een enorme strijd met zichzelf, wilde het liefst doorgaan, maar moest op vijf kilometer hoogte toch het verstand laten zegevieren. Met de top al in zicht besloot een doodvermoeide Björn Witkamp uit De Koog zijn poging Mount Elbrus te beklimmen te laten varen. 'Ik moest ook nog terug naar bene den.' Pagina 4 a In de praktijk Hij veert zo'n beetje overeind bij de vraag wat er mooi is aan de prak tijk. 'Dat is echter dan school', zegt OSG-leerling Mike Slik (16) terwijl hij een enthousiaste blik in de ogen krijgt. 'Op stage kun je laten zien wat je in huis hebt.' Pagina 5 a Gerrit Zijm Bokaal 'Het is super om je eens helemaal in de pleuris te rijden. Coureurs zeg gen vaak dat ze dat het mooiste aan onze wedstrijd vinden.' Dat vertelt Willem Boersen, samen met Henk ter Steege verantwoordelijkheid voor de organisatie van de tiende wedstrijd om de Gerrit Zijm Bokaal. Pagina 7 Dp krant start vanaf Vandaar Koninklijke Schuttevaer, de over koepelende organisatie van bin nenvaartschippers, is blij met het plan om van de NlOZ-haven een overslaghaven te maken. Regiovoorlichter Andries de Weerd: 'We roepen al tien jaar dat de bin nenvaart een goed alternatief is. We zijn blij dat we eindelijk de aan dacht krijgen die we verdienen. De NlOZ-haven ligt op een prima plek, dichtbij Den Helder. Het huisvuil van Texel gaat nu met de vrachtauto naar Alkmaar. Maar in één binnen vaartschip kunnen een stuk of veer tig containers. Dat vaart straks op één motor en twee bemanningsle den naar Alkmaar. Een stuk efficiën ter en schoner. Het kan, want het huisvuil uit de Flevopolder wordt al naar de HVC gevaren. Als het plan doorgaat, zou de haven in 2013 klaar moeten zijn. Wortel 3 De werkgroep die zich onder leiding van Rob Wortel bezighield met de overdracht van de haven van Oude schild naar de gemeente, heeft in het rapport Wortel 3 wel rekening gehouden met de optie dat de NlOZ-haven een iets breder gebruik zou krijgen. Maar dan vooral ten dienste van vervoer van en naar een windmolenpark op zee. Maar niet als haven voor overslag, wat door dé provincie wordt geopperd. In de berekeningen voor de overname van de haven is er volgens werk groeplid Ben Daalder geen rekening mee gehouden dat de gemeente liggeld gaat vragen voor schepen, wat betekent dat verplaatsing van de overslag naar 't Horntje voor de gemeente niet financieel nadelig uitpakt. NIOZ NlOZ-directeur Herman, Ridderink- hof spreekt zijn verbazing uit over het plan. 'We zijn een voorstander van een intensiever gebruik van de haven, want dat drukt de kosten. Maar we moeten geen last van die activiteiten hebben. We hebben met de gemeente gesproken over plannen voor het assembleren van windmolens op het terrein. Als de onderdelen in elkaar zijn geschroefd kunnen die dan via onze haven worden verscheept. Dat is prima. Maar over overslag van zand, steen, bieten of andere producten is met ons nooit gesproken. Dat geeft een enorme drukte. Ik weet bijna zeker dat dit op gespannen voet staat met ons belang, en dat is dat we niet in onze werkzaamheden mogen wor den belemmerd.' En misschien kun je alsnog een spreekuur op Texel houden, maar dat zijn vooralsnog wat ideeën.' Het CWI sluit vestigingen omdat het kabinet haar en uitkeringsinstantie UWV heeft opgedragen na een fusie (gepland in 2009) €127 miljoen te bezuinigingen. Sluiting van de 30 vestigingen moet zo'n €10 miljoen opleveren. Voor Texel is het een fikse streep door de rekening, omdat burge meester en wethouders in 2002 en 2003 hemel en aarde bewogen om een vestiging van het CWI op Texel te behouden. Mede daarvoor werd in 2003 op de begane grond van het raadhuis het bedrijfsverzamelge bouw (Raaksplein) gehuisvest. Het CWI, Sociale Zaken en uitzendbu reau Start zitten daar bij elkaar. Het Raaksplein biedt eveneens plaats aan de centrale publieksbalie. Wat er na 2010 met de medewer kers van het CWI op Texel gebeurt, is vooralsnog met bekend. Het lukte gisteren niet bij het hoofdkantoor van het CWI in Amsterdam een reactie te krijgen. Uitstel bouwrijp maken grond nieuwe raadhuis Het bouwrijp maken van de grond voor het nieuwe gemeen tehuis, dat op 1 november van start gegaan, is uitgesteld. Het bouwteam van het nieuwe raad huis heeft opdracht gekregen dit tot nader order uit te stellen, in ieder geval totdat meer bekend is over het lot van de €8 miljoen bij Landsbanki. De voorbereiding van het nieuwe raadshuis verkeert in een vergevor derd stadium. Het definitieve ont werp en het bestek zijn gereed. Bedoeling was dat op zeer korte termijn contracten met aannemers zouden worden gesloten en de aan besteding af te ronden. De eigen lijke bouw zou rond 1 december beginnen, met als doel het nieuwe raadhuis tussen 1 maart en 1 mei 2010 klaar te hebben. Lees verder op pagina 3 'Werk aan OSG moet doorgaan' De werkzaamheden voor de nieu we OSG moet per direct door kunnen gaan, los van het waar schijnlijke verlies van €8 miljoen. Dat is de strekking van een motie die de PvdA vanavond (dinsdag) wil indienen tijdens de extra raads vergadering over de €8 miljoen bij Landsbanki. Volgens de sociaaldemocraten mag de OSG niet lijden onder de inves teringsstop die het college heeft uitgevaardigd zolang het niet duide lijk is of dat geld nog terugkomt. De stop leidde er vorige week toe dat rector Henk de Vries diverse par tijen, betrokken bij de aanstaande verhuizingen naar de Volmolen en 't Plein, moest bellen om te vertellen dat er een pas op de plaats moest worden gemaakt. Volgens de PvdA moeten eventueel uitgesteld werk, opdrachten en con tracten voor de tijdelijke huisvesting en verbouw en nieuwbouw van de OSG onmiddellijk worden hervat. Dat laatste was overigens nog niet begonnen, de gemeente heeft net de enveloppen van de aanbeste ding geopend. De PvdA stelt in de motie dat 'het kanjerproject OSG bij haar altijd prioriteit boven de andere kanjer projecten heeft en dat stagnatie van Een signeersessie van illustra trice Monica Maas heeft zaterdag de nodige mensen naar gemeen telijke expositieruimte Tusse de Banke in Den Burg geleid. Maas signeerde 's middags liefst honderd boeken van het beertje Bobbi en het zeehondje Joupy. In totaal kwamen zo'n 450 mensen langs. Het hoge aantal had een bij zondere oorzaak. De signeersessie viel samen met de herfstmarkt op de Groeneplaats en door stom toeval was een kraam precies tegenover Tusse de Banke vrij gebleven. Henk Brugge, de echtgenoot van Maas, liet die gelegenheid niet lopen en richtte de lege kraam ogenblikke lijk in met materialen uit Tusse de Banke. Mensen dié daar een kijkje namen, praatte hij vol overgave naar de expositieruimte. Volgens Maas kwamen onder ande re diverse kinderen langs die eigen boeken over Bobbi hadden meege nomen. Maas werkt sinds 2002 met Ingeborg Bijlsma aan verhalen over het beertje. Dat heeft inmiddels een serie van 24 boeken opgeleverd. de voortgang niet bespreekbaar is.' Andere politieke partijen hebben in het verleden ook meermalen ver kondigd dat de OSG de hoogste prioriteit onder de kanjerprojecten geniet. Geld Denemarken en Ierland terug De €16 miljoen die de gemeente bij de Anglo Irish Bank in Ierland en FIH Erhvervsbank in Denemar ken had ondergebracht, is terug gehaald. Het geld staat inmiddels op de Rabobank. Beide deposito's die op 1 augustus waren afgesloten liepen eigenlijk op 31 oktober af en konden in principe dus niet tussentijds worden, opge nomen. Het bekend worden dat FIH Erhvervsbank een 100 procent dochter is van de omgevallen IJs landse Kauptingbank, leidde onder Texelaars tot ongerustheid. Maar volgens de gemeente was het geld wel degelijk gegarandeerd. Toch heett het college ervoor gekozen de miljoenen vervroegd op te nemen. Bij één depositie had dit geen finan ciële consequenties, omdat de ren tevergoeding voor een deposito van 3 maanden hetzelfde was als die van 2,5 maand. Maar over de ande re deposito van 3 maanden moest worden onderhandeld, met als uit komst dat de gemeente uiteindelijk met een iets lagere rentevergoeding genoegen heeft genomen. Nadat de gemeente Nederlandse banken vol gens de officiële procedure offerte had laten uitbrengen, is de €16 mil joen inmiddels voor één maand bij de Rabobank op deposito gezet. Proefvaart wordt reddingsactie Een proefvaart van de Beursplein 5 uit De Cocksdorp op het IJs- selmeer is zaterdag uitgelopen op een reddingsactie. De reddingboot hield een duurproef van een paar uur om te testen of de motoren weer volledig werken. Die zijn grondig gerepareerd, nadat de Beursplein eind juli door problemen uit de vaart was geraakt. Lees verder op pagina 3 De krant start vanaf vandaag met themapagina's. Elke maand worden in de dinsdagkrant uiteenlopende thema's behandeld. Zo is oktober omgedoopt tot woonmaand Naast een woonkamermetamorfose en tips over najaarsbloemen, vroeg de redactie óók naar badkamerritue len. Pagina 8 en 9 Chinees mocht nog niet open Nog voor Chinees-Indisch restaurant Nieuw-Azië zaterdag zou openen, moest het alweer worden gesloten. Dit op last van de gemeente, nadat de politie vrijdag had vastgesteld dat de drank- en horecavergunning nog op naam van de vorige eige naar stond. Een teleurstelling voor menigeen die zich had verheugd op een Chinees maal. De familie betreurt dit en hoopt de papieren zo snel mogelijk in orde te hebben en alsnog open te gaan. Serviceauto wordt eerder vervangen Gemeentewerken krijgt een nieuwe serviceauto. Daarmee is een bedrag van €70.000,- gemoeid. De huidige wagen dateert uit 2001 en zou pas in 2011 worden vervangen. Maar de wagen verkeert in slechte staat en de reparatiekosten worden zo hoog, dat het beter is voortijdig een nieuwe auto aan te schaffen. TEXELSE''^COURANT Onze bezorgers verspreiden vandaag met de Texelse Courant folders van: - Super deBoer Folder niet gehad?! Alsnog verkrijgbaar op Spinbaan 6. €8 MILJOEN KWIJT OP IJsland; de rapen ZIJN GAAR... RAPEN OOK NOG 1 6 MILJOEN In Scandinavië; de ZIJN VERBRAND Een meisje staat klaar om een door Monica Maas gesigneerd boek over beertje Bobbi in ontvangst te

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 2008 | | pagina 1