Hulpdiensten massaal op pad
DiH
TEXELSE 5 COURANT
Bestuurskracht Texel
onder loep genomen
Twijfel onderzoek bruinvissen
Beeld van reddingactie
1
VRIJDAG 3 APRIL 2009
Hulpdiensten rukten woensdag
ochtend massaal uit om de WR82
Gerdia voor zinken te behoeden.
De KNRM was met vijf reddingbo
ten aanwezig bij de dijk van het
NlOZ-poldertje en brandweer, een
landingsvaartuig van het Korps
Mariniers, duikvaartuig Hydra van
de Koninklijke Marine en politie-
te-water verleenden hulp.
Met pompen van de marine en de
reddingboten, waaronder die uit De
Cocksdorp en Oudeschild, werd de
voormalige Wieringer kokkelaar
boven water gehouden. Ook pom
pen van de Texelse brandweer en de
bedrijfsbrandweer van het NIOZ gin
gen aan boord. De pomp van de
NlOZ-brandweer deed de hele dag
dienst en ging pas 's avonds van het
schip af toen de kotter veilig in het
dok in Oudeschild lag.
De brandweer had aanvankelijk een
zogeheten dompelpomp aan boord
gebracht, maar die bleek met door
het luik van de machinekamer te
passen. Het apparaat kwam echter
alsnog van pas door hem aan te
sluiten op de wateraangedreven
pompen van de KNRM. Nadat alles
aan elkaar was gekoppeld, kwam de
gezonken achterzijde van de kotter
boven water. Rijkswaterstaat liet voor
de zekerheid matten uit Harlingen
komen om eventuele lekkages van
brandstoffen snel te kunnen indam
men, maar dat was niet nodig.
Rond het middaguur was het meeste
water uit het schip gepompt. Het
duurde daarna tot het eind van de
middag voordat de WR82 de haven
van Oudeschild kon binnenlopen.
Het wachten was op instanties die
toestemming moesten geven om
met de lekke kotter te varen. Het
schip werd vastgemaakt aan de
TX63 en onder begeleiding van de
verschillende hulpdiensten naar
Oudeschild gebracht. Daarna werd
de kotter door sleepboten Rekere
van Ooms en Janna van Visser naar
binnen gesleept. In het dok lag aan
vankelijk de veerboot Fnesland voor
onderhoud, maar die maakte snel
plaats voor de Wieringer. 's Avonds
stond het schip op het droge was
goed te zien dat er een stevig gat
was geslagen. De meeste opvaren
den waren 's ochtends voor opvang
Wieringen
De WR82 Gerdia is een voorma
lige kokkelaar. Het schip is in de
vaart sinds 1982. Het is ruim 40
meter lang, 12 meter breed en
heeft een holte van 1,4 meter
waardoor het niet veel diepgang
heeft. Het schip was tot een
paar jaar geleden in de vaart
voor de mechanische kokkelvis
serij totdat dat verboden werd.
Adviesbureau BMC start een
onderzoek naar de bestuurskracht
van Texel. Dat moet in beeld bren
gen op welke terreinen de
gemeente zou moeten samen
werken en met wie dat het beste
kan gebeuren.
Het onderzoek duurt ongeveer vier
maanden. De kosten bedragen
€24.915,- waarvan €12.500,- als
subsidie aan de provincie wordt
gevraagd. BMC brengt in kaart hoe
het met de huidige bestuurskracht is
gesteld en wat er moet gebeuren om
in de toekomst op eigen benen te
blijven staan. Daan/oor wordt beke
ken welke regionale en landelijke
ontwikkelingen de komende jaren
op Texel afkomen.
Er wordt onderzocht hoe de gemeen
te zich respectievelijk als bestuur,
dienstverlener en beheerder van de
eigen organisatie opstelt en hoe
andere organisaties de gemeente
ervaren. Bedoeling is dat ervaringen
van dorpscommissies, onderne
mersverenigingen en maatschappe
lijke organisaties in het onderzoek
worden meegenomen. Speciale
aandacht is er voor de gemeentelijke
communicatie. BMC is een bekend
bureau dat landelijk veel bestuurs
krachtmetingen heeft gehouden.
Texei onderging een paar jaar gele
den ook al eens zo'n onderzoek. Dat
wees toen uit dat de gemeente vol
doende bestuurskracht had, maar
dat er risico's waren omdat er veel
taken op het bordje van de gemeen
te bijkomen.
De nieuwe bestuurskrachtmeting is
van belang voor de positie van Texel
binnen de gemeentelijke herindeling
in de Kop van Noord-Holland. De
weg is vrij een zelfstandige gemeen
te te blijven, maar dan moet er veel
meer met andere gemeenten wor
den samengewerkt.
Oosterend en de doorgestoken kaart
Er waren eens twee wethouders en
een handjevol belanghebbenden met
een plan. Hierbij moest het hele dorp
Oosterend op de schop; een uniek moest voorbereiden. Het dorpshuis
schoollandje volgebouwd met bednj-
ven, een beschermd buitengebied
lekker bebouwd worden en een weg
dwars door het dorp getrokken. De
inwoners bleken echter niet de volg
zame schapen te zijn waarop gehoopt
was en zij vroegen zich heel brutaal af
of er ook naar andere oplossingen
gekeken was. De wethouders en
belanghebbenden (W&B) waren geïr
riteerd en zeiden dat de inwoners van
Oosterend dit ingnjpende plan toch
echt zelf wilden, al wisten ze dat zelf
nog niet. Gelukkig was er nog een
zat bomvol met inwoners van het
dorp en de zeven alternatieven wer
den toegelicht. Er stonden plusjes en
minnetjes bij en er was hier aan toet
singcriteria voldaan en daar weer
niet. De dorpsbewoners raakten het
spoor een beetje bijster, maar de
conclusie was duidelijk: er kon alleen
gekozen worden tussen optie 1 (Oos
terend op de schop) en optie 4
(school achter de Bijenkorf). De 0-
optie, renoveren van de school op de
huidige locatie en een andere invul
ling van het bedrijventerrein, kon
gemeenteraad en die besloot dat er opeens niet meer.
naar alternatieve oplossingen geke
ken moest worden. Daar waren W&B
niet blij mee. Maar ja, ze konden de
raad niet negeren en bedachten een
ander plannetje. Er zou een werk
groep worden samengesteld, die
alternatieven mocht bedenken. En
als een alternatief het oorspronkelijk
plan zou dwarsbomen, zou er een
reden bedacht worden om het te
schrappen. Zo zou de boze tovenaar,
die de macht had over bijna het hele
dorp, het dorp op slot zetten als zijn
plan niet werd uitgevoerd. De werk
groep zweette en zwoegde en kwam
tot zeven alternatieven.
Zo kwam de dag dat de commissie
grondgebied een advies aan de raad
Er heerste ongeloof in de ?aai en ook
de commissie vroeg zich af waarom
deze optie in het grote niets verdwe
nen was. De wethouder heeft toen op
een betweterige toon uitgelegd dat
'hoe dan ook' het schoollandje
bebouwd moet worden met bedrijfs
ruimte enne., iedereen in het
dorp kan wel wat vinden, maar eigen
lijk is maar één optie de juiste en dat
is. hoe toevallig, het eerste plan.
Afloop 1De raad liet met met zich
sollen en stelde vast dat er een eer
lijke keuze uit de alternatieven
gemaakt moest kunnen worden. Ook
verzocht de raad om een adequate
onderbouwing van de alternatieven
(zij zagen de rechtszaak al voor zich,
Ecomare zet grote vraagtekens
bij de voorlopige conclusies van
het onderzoek dat het Neder
lands Forensisch Instituut (NFI)
verrichte naar verminkte bruin
vissen en die vorige week naar
buiten werden gebracht.
Het NFI concludeert dat de verwon
dingen van de bruinvissen niet
moedwillig door mensen zijn toege
bracht, maar zijn veroorzaakt door
scheepsschroeven. De KLPD heeft
hierop besloten het strafrechtelijk
onderzoek af te sluiten. Het onder
zoek werd verricht op 60 van de in
totaal 167 bruinvissen die sinds
november 2008 zijn aangespoeld.
Volgens Ecomare roepen de resul
taten echter vooral nieuwe vragen
op. 'Hoe kan het dat het vooral om
verwondingen aan de keel en
onderzijde gaat? Hoe zijn de
touwsporen om de staarten en de
bloeddoorlopen ogen die wijzen op
verdrinking te verklaren? Hoe zijn
de kleine stukjes bruinvis op het
strand te verklaren?' Bovendien zou
het hier alleen om vette, gezonde
dieren gaan. De zieke en verzwakte
dieren die aanspoelen, zijn intact.
'Bruinvissen zijn zeer schuw ten
aanzien van schepen. Waar zou een
plotselinge gedragsverandering
vandaan komen? En hoe is het te
verklaren dat zich plotseling veel
incidenten voor de kust van Texel
voordoen, wat later afzakt naar het
zuiden, gelijk met het verschuiven
van de voedselbronnen? En waar
om komen bij deze bruinvissen de
kenmerkende repeterende sneden
van scheepsschroefverwondingen
niet voor?'
naar Den Helder gebracht, omdat ze
mee konden met één van de sche
pen uit Den Helder. 'Dan lig je kort
voor de Texelse kust, maar ga je toch
naar Den Helder', zegt Piet Wim van
Leeuwen. 'Maar we zijn goed opge
vangen en later zelfs met een brand
weerauto naar de boot gebracht.'
Daan Terpstra, één van de andere
Texelse opvarenden, had nog even
last van 1 april. Zijn vriendin dacht in
eerste instantie dat hij een grap
maakte nadat hij een sms had
gestuurd om te vertellen dat ze bijna
waren gezonken.
Toen de hulpdiensten arriveerden, liep het water over het achterdek van de WR82. C
machinekamer en verblijven van het personeel kwamen onder water te staan.
Vakantie op
eigen eiland
Een groep bewoners van het ver
pleeghuis vierde vorige week
vakantie in het Tesselhuus. Dank
zij de Steunstichting van zorgcen
trum Texel, de inzet van mede
werkers en vrijwilligers van het
verpleeghuis en familieleden van
de bewoners werd het een onver
getelijke week. Ook de afgelopen
week genoot een groep bewo
ners van een vakantie.
De vakantieweken zijn een initiatief
van Greta Witvliet en Maya Pekel
van zorgcentrum Texel. Samen met
hun collega's Mary Slikker en Inge
Kooger hebben ze de organisatie op
zich genomen en zich bovendien
ingezet voor het vinden van vol
doende financiële middelen en
sponsors om de vakantie betaalbaar
te maken. De vakantiegangers geno
ten van koffie met gebak van bak
kerij Timmer, sliptong van de familie
Trap en een lunch van slagerij Moor
man De Boer. Er werd een bezoek
aan Ecomare gebracht en een rond
vlucht gemaakt. Het vervoer was in
handen van TBO en de vakantie
werd afgesloten met een diner bij
restaurant Vincent.
zie deel 2 van Oosterend en de door
gestoken kaart). De stoute wethou
ders en belanghebbenden werden
van het eiland gestuurd en er is nooit
meer iets van hen vernomen. In Oos
terend werden mooie huizen
gebouwd, het bednjventerrein werd
geherstructureerd, zodat er voldoen
de ruimte was om aan de vraag te
voldoen. De rust keerde weer in het
dorp en mensen kwamen van heinde
en verre om te genieten van Ooste
rend en het mooie gebied rondom.
Afloop 2: De ingrijpende plannen
werden onverminderd doorgezet. De
inwoners van Oosterend waren met
gelukkig en voelden zich miskend.
Grote gaten ontstonden in het dorp.
Bedrijven werden neergezet op het
groene schoollandje, het buitenge
bied werd aangetast. Toeristen vroe
gen zich af hoe dit in godsnaam had
kunnen gebeuren.
Maar het ergste was nog dat alles
doorgestoken kaart was. De plannen
waren van te voren bekend en moes
ten onverminderd doorgang vinden.
W&B, IJ moest zich rotschamen voor
deze schertsvertoning en het in de
maling nemen van alle inwoners van
Oosterend. Want ook de inwoners
die het eens zijn met jullie plannen
willen dat er een eerlijke keuze
gemaakt kan worden.
Els Jak, Oosterend.
Duikers van de mannebrandweer brachten bij de achtersteven e
aan in het gat dat in de romp v.
Een aggregaat van de brandweer werd in stelling gebracht om vanaf de dijk een
dompelpomp aan boord in werking te stellen Die pomp kon niet in de machinekamer
komen, maar hij kon wel worden gebruikt om andere pompen in werking te stellen.
De kotter werd aan het begin
haven van Oudeschild.
de avond droog gezet
dok van Visser
De skippybal van de mannebrandweer werd zichtbaar toen de kotter in
het droge stond Gisteren begon Visser met de reparatie.
Krantenoorlog
Eerst was er de Texelse Courant,
toen de Vakantiekrant, daarna
TexelNu en vorige week gleed Texel
dit Weekend in de bus. Kunnen die
allemaal naast elkaar bestaan, of
wordt op Texel een krantenoorlog
uitgevochten?
Het is niet voor het eerst dat uitge
vers de strijd aanbinden. Al kort na
de oprichting van de Texelse Cou
rant verscheen de Nieuwe Texel-
sche Courant en voerden lokale
uitgevers zo'n dertig jaar een con
currentiestrijd. Die werd in de jaren
dertig beslist in het voordeel van
Langeveld de Rooy. Deze uitge
verij bracht rond 1967 de eerste
TexelToerist uit. Het was een ant
woord op allerlei krantjes en blaad
jes met toeristische activiteiten die
destijds werden verspreid, waarna
in overleg met de WV werd beslo
ten dat het beter zou zijn dat dit
werd gebundeld in één krant. Later
werd dit de Vakantiekrant (gratis),
waarna TT verder ging als magazi
ne.
Het duurde tot 1990 dat Sjef Brü-
gemann met de Zondagskrant een
hap nam uit de lokale advertentie
markt. waarop Langeveld de
Rooy reageerde met de TC3. Beide
kranten was geen lang leven
beschoren. De Vakantiekrant en TT
kregen twee jaar geleden gezel
schap van de gratis kwartaalkrant
TexelNu.
Vorige week werden op de TESO-
boot en andere uitgiftepunten extra
rekken geplaatst voor Texel dit
Weekend, zodat toeristen nu keuze
hebben uit drie gratis kranten. Net
als ondernemers, die hun bood
schappen nu in drie kranten kwijt
kunnen.
Het is niet de eerste krantenoorlog
op Texel en het zal wel met de laat
ste zijn. Met dit verschil, dat de
oorlog nu niet alleen door Texe
laars wordt uitgevochten. De Texel
se samensteller van de nieuwe
weekendkrant heeft een verbond
gesloten met Rodi, een grote uit
geverij uit Broek op Langedijk, die
volgens de eigen site 19 nieuws-
en zondagsbladen uitgeeft. Met
een herkenbare formule, kijk maar
naar de opmaak van Haarlem dit
Weekend.
Wat moeten wij hier als Texelse
Courant van vinden? Dat we vanuit
nieuwsoogpunt vooralsnog weinig
te duchten hebben van deze
nieuwkomer, die het redactioneel
over een andere boeg gooit. Maar
commercieel gezien vist de week
endkrant in dezelfde vijver, met dit
verschil dat uw advertentiegeld bij
een overkantse uitgever belandt.
Eentje met diepe zakken en een
lange adem. Dat moet ook wel,
want het wekelijks uitbrengen van
een gratis krant is, zeker in de aan
loop, een schip van bijleg.
Het betekent hoe dan ook een ver
schraling van de markt, versnip
pering van de aandacht en een
aanslag op de budgetten. Texe
laars doen er bij het maken van
hun keuzes goed aan zich te reali
seren wat er op het spel staat. Dat
het niet vanzelfsprekend is dat we
een krant hebben die sinds 1887
bestaat, een platform biedt aan
geluiden uit de Texelse maatschap
pij, een signaalfunctie heeft, die
serieuze journalistiek combineert
met laagdrempelige berichtgeving,
smeerolie is van de samenleving
en van oudsher het maatschappe
lijk belang boven het financieel
gewin heeft gesteld. Van zo'n krant
bestaat er eigenlijk maar één.
Koester niet de illusie dat een over
kantse uitgever die Texel er bij pakt
om zijn adverteerders volledige
dekking in Noord-Holland te bie
den, soortgelijke ambities heeft.
Gerard Timmerman
Straaljager traint
boven Vliehors
Kapitein Ralph Aarts, vlieger van
het F16-demonstratieteam van de
Koninklijke Luchtmacht, voert dins
dag 7 april vluchten uit boven de
schietrange op de Vliehors. Deze
maken deel uit van het trainings
programma waarmee hij zich voor
bereidt op de vliegshows die
komende zomer worden gehou
den. Een trainingsvlucht duurt
ongeveer tien minuten. Afhankelijk
•van het weer wordt er in de loop
van de ochtend en halverwege de
middag gevlogen.
MBBH
In de loop van de ochtend kwam de kotter weer boven water, nadat alle pompen m
werking waren gesteld