Hulpdiensten massaal op pad DiH TEXELSE 5 COURANT Bestuurskracht Texel onder loep genomen Twijfel onderzoek bruinvissen Beeld van reddingactie 1 VRIJDAG 3 APRIL 2009 Hulpdiensten rukten woensdag ochtend massaal uit om de WR82 Gerdia voor zinken te behoeden. De KNRM was met vijf reddingbo ten aanwezig bij de dijk van het NlOZ-poldertje en brandweer, een landingsvaartuig van het Korps Mariniers, duikvaartuig Hydra van de Koninklijke Marine en politie- te-water verleenden hulp. Met pompen van de marine en de reddingboten, waaronder die uit De Cocksdorp en Oudeschild, werd de voormalige Wieringer kokkelaar boven water gehouden. Ook pom pen van de Texelse brandweer en de bedrijfsbrandweer van het NIOZ gin gen aan boord. De pomp van de NlOZ-brandweer deed de hele dag dienst en ging pas 's avonds van het schip af toen de kotter veilig in het dok in Oudeschild lag. De brandweer had aanvankelijk een zogeheten dompelpomp aan boord gebracht, maar die bleek met door het luik van de machinekamer te passen. Het apparaat kwam echter alsnog van pas door hem aan te sluiten op de wateraangedreven pompen van de KNRM. Nadat alles aan elkaar was gekoppeld, kwam de gezonken achterzijde van de kotter boven water. Rijkswaterstaat liet voor de zekerheid matten uit Harlingen komen om eventuele lekkages van brandstoffen snel te kunnen indam men, maar dat was niet nodig. Rond het middaguur was het meeste water uit het schip gepompt. Het duurde daarna tot het eind van de middag voordat de WR82 de haven van Oudeschild kon binnenlopen. Het wachten was op instanties die toestemming moesten geven om met de lekke kotter te varen. Het schip werd vastgemaakt aan de TX63 en onder begeleiding van de verschillende hulpdiensten naar Oudeschild gebracht. Daarna werd de kotter door sleepboten Rekere van Ooms en Janna van Visser naar binnen gesleept. In het dok lag aan vankelijk de veerboot Fnesland voor onderhoud, maar die maakte snel plaats voor de Wieringer. 's Avonds stond het schip op het droge was goed te zien dat er een stevig gat was geslagen. De meeste opvaren den waren 's ochtends voor opvang Wieringen De WR82 Gerdia is een voorma lige kokkelaar. Het schip is in de vaart sinds 1982. Het is ruim 40 meter lang, 12 meter breed en heeft een holte van 1,4 meter waardoor het niet veel diepgang heeft. Het schip was tot een paar jaar geleden in de vaart voor de mechanische kokkelvis serij totdat dat verboden werd. Adviesbureau BMC start een onderzoek naar de bestuurskracht van Texel. Dat moet in beeld bren gen op welke terreinen de gemeente zou moeten samen werken en met wie dat het beste kan gebeuren. Het onderzoek duurt ongeveer vier maanden. De kosten bedragen €24.915,- waarvan €12.500,- als subsidie aan de provincie wordt gevraagd. BMC brengt in kaart hoe het met de huidige bestuurskracht is gesteld en wat er moet gebeuren om in de toekomst op eigen benen te blijven staan. Daan/oor wordt beke ken welke regionale en landelijke ontwikkelingen de komende jaren op Texel afkomen. Er wordt onderzocht hoe de gemeen te zich respectievelijk als bestuur, dienstverlener en beheerder van de eigen organisatie opstelt en hoe andere organisaties de gemeente ervaren. Bedoeling is dat ervaringen van dorpscommissies, onderne mersverenigingen en maatschappe lijke organisaties in het onderzoek worden meegenomen. Speciale aandacht is er voor de gemeentelijke communicatie. BMC is een bekend bureau dat landelijk veel bestuurs krachtmetingen heeft gehouden. Texei onderging een paar jaar gele den ook al eens zo'n onderzoek. Dat wees toen uit dat de gemeente vol doende bestuurskracht had, maar dat er risico's waren omdat er veel taken op het bordje van de gemeen te bijkomen. De nieuwe bestuurskrachtmeting is van belang voor de positie van Texel binnen de gemeentelijke herindeling in de Kop van Noord-Holland. De weg is vrij een zelfstandige gemeen te te blijven, maar dan moet er veel meer met andere gemeenten wor den samengewerkt. Oosterend en de doorgestoken kaart Er waren eens twee wethouders en een handjevol belanghebbenden met een plan. Hierbij moest het hele dorp Oosterend op de schop; een uniek moest voorbereiden. Het dorpshuis schoollandje volgebouwd met bednj- ven, een beschermd buitengebied lekker bebouwd worden en een weg dwars door het dorp getrokken. De inwoners bleken echter niet de volg zame schapen te zijn waarop gehoopt was en zij vroegen zich heel brutaal af of er ook naar andere oplossingen gekeken was. De wethouders en belanghebbenden (W&B) waren geïr riteerd en zeiden dat de inwoners van Oosterend dit ingnjpende plan toch echt zelf wilden, al wisten ze dat zelf nog niet. Gelukkig was er nog een zat bomvol met inwoners van het dorp en de zeven alternatieven wer den toegelicht. Er stonden plusjes en minnetjes bij en er was hier aan toet singcriteria voldaan en daar weer niet. De dorpsbewoners raakten het spoor een beetje bijster, maar de conclusie was duidelijk: er kon alleen gekozen worden tussen optie 1 (Oos terend op de schop) en optie 4 (school achter de Bijenkorf). De 0- optie, renoveren van de school op de huidige locatie en een andere invul ling van het bedrijventerrein, kon gemeenteraad en die besloot dat er opeens niet meer. naar alternatieve oplossingen geke ken moest worden. Daar waren W&B niet blij mee. Maar ja, ze konden de raad niet negeren en bedachten een ander plannetje. Er zou een werk groep worden samengesteld, die alternatieven mocht bedenken. En als een alternatief het oorspronkelijk plan zou dwarsbomen, zou er een reden bedacht worden om het te schrappen. Zo zou de boze tovenaar, die de macht had over bijna het hele dorp, het dorp op slot zetten als zijn plan niet werd uitgevoerd. De werk groep zweette en zwoegde en kwam tot zeven alternatieven. Zo kwam de dag dat de commissie grondgebied een advies aan de raad Er heerste ongeloof in de ?aai en ook de commissie vroeg zich af waarom deze optie in het grote niets verdwe nen was. De wethouder heeft toen op een betweterige toon uitgelegd dat 'hoe dan ook' het schoollandje bebouwd moet worden met bedrijfs ruimte enne., iedereen in het dorp kan wel wat vinden, maar eigen lijk is maar één optie de juiste en dat is. hoe toevallig, het eerste plan. Afloop 1De raad liet met met zich sollen en stelde vast dat er een eer lijke keuze uit de alternatieven gemaakt moest kunnen worden. Ook verzocht de raad om een adequate onderbouwing van de alternatieven (zij zagen de rechtszaak al voor zich, Ecomare zet grote vraagtekens bij de voorlopige conclusies van het onderzoek dat het Neder lands Forensisch Instituut (NFI) verrichte naar verminkte bruin vissen en die vorige week naar buiten werden gebracht. Het NFI concludeert dat de verwon dingen van de bruinvissen niet moedwillig door mensen zijn toege bracht, maar zijn veroorzaakt door scheepsschroeven. De KLPD heeft hierop besloten het strafrechtelijk onderzoek af te sluiten. Het onder zoek werd verricht op 60 van de in totaal 167 bruinvissen die sinds november 2008 zijn aangespoeld. Volgens Ecomare roepen de resul taten echter vooral nieuwe vragen op. 'Hoe kan het dat het vooral om verwondingen aan de keel en onderzijde gaat? Hoe zijn de touwsporen om de staarten en de bloeddoorlopen ogen die wijzen op verdrinking te verklaren? Hoe zijn de kleine stukjes bruinvis op het strand te verklaren?' Bovendien zou het hier alleen om vette, gezonde dieren gaan. De zieke en verzwakte dieren die aanspoelen, zijn intact. 'Bruinvissen zijn zeer schuw ten aanzien van schepen. Waar zou een plotselinge gedragsverandering vandaan komen? En hoe is het te verklaren dat zich plotseling veel incidenten voor de kust van Texel voordoen, wat later afzakt naar het zuiden, gelijk met het verschuiven van de voedselbronnen? En waar om komen bij deze bruinvissen de kenmerkende repeterende sneden van scheepsschroefverwondingen niet voor?' naar Den Helder gebracht, omdat ze mee konden met één van de sche pen uit Den Helder. 'Dan lig je kort voor de Texelse kust, maar ga je toch naar Den Helder', zegt Piet Wim van Leeuwen. 'Maar we zijn goed opge vangen en later zelfs met een brand weerauto naar de boot gebracht.' Daan Terpstra, één van de andere Texelse opvarenden, had nog even last van 1 april. Zijn vriendin dacht in eerste instantie dat hij een grap maakte nadat hij een sms had gestuurd om te vertellen dat ze bijna waren gezonken. Toen de hulpdiensten arriveerden, liep het water over het achterdek van de WR82. C machinekamer en verblijven van het personeel kwamen onder water te staan. Vakantie op eigen eiland Een groep bewoners van het ver pleeghuis vierde vorige week vakantie in het Tesselhuus. Dank zij de Steunstichting van zorgcen trum Texel, de inzet van mede werkers en vrijwilligers van het verpleeghuis en familieleden van de bewoners werd het een onver getelijke week. Ook de afgelopen week genoot een groep bewo ners van een vakantie. De vakantieweken zijn een initiatief van Greta Witvliet en Maya Pekel van zorgcentrum Texel. Samen met hun collega's Mary Slikker en Inge Kooger hebben ze de organisatie op zich genomen en zich bovendien ingezet voor het vinden van vol doende financiële middelen en sponsors om de vakantie betaalbaar te maken. De vakantiegangers geno ten van koffie met gebak van bak kerij Timmer, sliptong van de familie Trap en een lunch van slagerij Moor man De Boer. Er werd een bezoek aan Ecomare gebracht en een rond vlucht gemaakt. Het vervoer was in handen van TBO en de vakantie werd afgesloten met een diner bij restaurant Vincent. zie deel 2 van Oosterend en de door gestoken kaart). De stoute wethou ders en belanghebbenden werden van het eiland gestuurd en er is nooit meer iets van hen vernomen. In Oos terend werden mooie huizen gebouwd, het bednjventerrein werd geherstructureerd, zodat er voldoen de ruimte was om aan de vraag te voldoen. De rust keerde weer in het dorp en mensen kwamen van heinde en verre om te genieten van Ooste rend en het mooie gebied rondom. Afloop 2: De ingrijpende plannen werden onverminderd doorgezet. De inwoners van Oosterend waren met gelukkig en voelden zich miskend. Grote gaten ontstonden in het dorp. Bedrijven werden neergezet op het groene schoollandje, het buitenge bied werd aangetast. Toeristen vroe gen zich af hoe dit in godsnaam had kunnen gebeuren. Maar het ergste was nog dat alles doorgestoken kaart was. De plannen waren van te voren bekend en moes ten onverminderd doorgang vinden. W&B, IJ moest zich rotschamen voor deze schertsvertoning en het in de maling nemen van alle inwoners van Oosterend. Want ook de inwoners die het eens zijn met jullie plannen willen dat er een eerlijke keuze gemaakt kan worden. Els Jak, Oosterend. Duikers van de mannebrandweer brachten bij de achtersteven e aan in het gat dat in de romp v. Een aggregaat van de brandweer werd in stelling gebracht om vanaf de dijk een dompelpomp aan boord in werking te stellen Die pomp kon niet in de machinekamer komen, maar hij kon wel worden gebruikt om andere pompen in werking te stellen. De kotter werd aan het begin haven van Oudeschild. de avond droog gezet dok van Visser De skippybal van de mannebrandweer werd zichtbaar toen de kotter in het droge stond Gisteren begon Visser met de reparatie. Krantenoorlog Eerst was er de Texelse Courant, toen de Vakantiekrant, daarna TexelNu en vorige week gleed Texel dit Weekend in de bus. Kunnen die allemaal naast elkaar bestaan, of wordt op Texel een krantenoorlog uitgevochten? Het is niet voor het eerst dat uitge vers de strijd aanbinden. Al kort na de oprichting van de Texelse Cou rant verscheen de Nieuwe Texel- sche Courant en voerden lokale uitgevers zo'n dertig jaar een con currentiestrijd. Die werd in de jaren dertig beslist in het voordeel van Langeveld de Rooy. Deze uitge verij bracht rond 1967 de eerste TexelToerist uit. Het was een ant woord op allerlei krantjes en blaad jes met toeristische activiteiten die destijds werden verspreid, waarna in overleg met de WV werd beslo ten dat het beter zou zijn dat dit werd gebundeld in één krant. Later werd dit de Vakantiekrant (gratis), waarna TT verder ging als magazi ne. Het duurde tot 1990 dat Sjef Brü- gemann met de Zondagskrant een hap nam uit de lokale advertentie markt. waarop Langeveld de Rooy reageerde met de TC3. Beide kranten was geen lang leven beschoren. De Vakantiekrant en TT kregen twee jaar geleden gezel schap van de gratis kwartaalkrant TexelNu. Vorige week werden op de TESO- boot en andere uitgiftepunten extra rekken geplaatst voor Texel dit Weekend, zodat toeristen nu keuze hebben uit drie gratis kranten. Net als ondernemers, die hun bood schappen nu in drie kranten kwijt kunnen. Het is niet de eerste krantenoorlog op Texel en het zal wel met de laat ste zijn. Met dit verschil, dat de oorlog nu niet alleen door Texe laars wordt uitgevochten. De Texel se samensteller van de nieuwe weekendkrant heeft een verbond gesloten met Rodi, een grote uit geverij uit Broek op Langedijk, die volgens de eigen site 19 nieuws- en zondagsbladen uitgeeft. Met een herkenbare formule, kijk maar naar de opmaak van Haarlem dit Weekend. Wat moeten wij hier als Texelse Courant van vinden? Dat we vanuit nieuwsoogpunt vooralsnog weinig te duchten hebben van deze nieuwkomer, die het redactioneel over een andere boeg gooit. Maar commercieel gezien vist de week endkrant in dezelfde vijver, met dit verschil dat uw advertentiegeld bij een overkantse uitgever belandt. Eentje met diepe zakken en een lange adem. Dat moet ook wel, want het wekelijks uitbrengen van een gratis krant is, zeker in de aan loop, een schip van bijleg. Het betekent hoe dan ook een ver schraling van de markt, versnip pering van de aandacht en een aanslag op de budgetten. Texe laars doen er bij het maken van hun keuzes goed aan zich te reali seren wat er op het spel staat. Dat het niet vanzelfsprekend is dat we een krant hebben die sinds 1887 bestaat, een platform biedt aan geluiden uit de Texelse maatschap pij, een signaalfunctie heeft, die serieuze journalistiek combineert met laagdrempelige berichtgeving, smeerolie is van de samenleving en van oudsher het maatschappe lijk belang boven het financieel gewin heeft gesteld. Van zo'n krant bestaat er eigenlijk maar één. Koester niet de illusie dat een over kantse uitgever die Texel er bij pakt om zijn adverteerders volledige dekking in Noord-Holland te bie den, soortgelijke ambities heeft. Gerard Timmerman Straaljager traint boven Vliehors Kapitein Ralph Aarts, vlieger van het F16-demonstratieteam van de Koninklijke Luchtmacht, voert dins dag 7 april vluchten uit boven de schietrange op de Vliehors. Deze maken deel uit van het trainings programma waarmee hij zich voor bereidt op de vliegshows die komende zomer worden gehou den. Een trainingsvlucht duurt ongeveer tien minuten. Afhankelijk •van het weer wordt er in de loop van de ochtend en halverwege de middag gevlogen. MBBH In de loop van de ochtend kwam de kotter weer boven water, nadat alle pompen m werking waren gesteld

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 2009 | | pagina 5