'Straks voor 90 het Marsdiep over' TEXELSE 9 COURANT TESO verlaagt prijskaartje voetgangers m Prognose: in 2035 50% meer auto's 'Verplaatsing haven lijkt op hordelopen' Leerlingen krijgen les op Maartenhuis Landkaart voor krant DINSDAG 29 SEPTEMBER 2009 Lage inflatie, groei van het ver voer en het onder controle heb ben van de brandstofprijzen zijn de voornaamste redenen dat TESO de tarieven het komend jaar opnieuw niet hoeft te verho gen. Sterker nog, voetgangers gaan zelfs minder betalen. Een retourtje voor volwassenen daalt van €3,- naar €2,50. TESO-directeur Cees de Waal maakte de verlaging vrijdag bekend op de algemene vergadering van aandeelhouders. Goed nieuws domineerde de avond. Dit ondanks dat de kosten in het vorig boekjaar €897.000,- hoger waren uitgevallen door gestegen brandstofprijzen en doordat de perpetuele obligaties waarin TESO enkele jaren geleden had geïnvesteerd, de helft in waar de waren gedaald. Het goede nieuws was dat de beheerskosten een half miljoen zijn gedaald en dat bootdienst onder gunstige voor aan de gasolie zorgt voor een besparing van vijf procent, ofwel jaarlijks 700 'gratis' overtochten. Ander goed nieuws was dat de obligaties na het dieptepunt van de crisis inmiddels weer tientallen procenten in waarde zijn gestegen en dat TESO een beleggingssta tuut heeft vastgesteld. Dit om te zorgen dat het spaargeld (40 pro cent van de verwachte aankoop prijs is gereserveerd) voor de nieu we boot die rond 2015 in de vaart moet zo veilig mogelijk wordt weg- gezet. Positief was ook het cijfer van 8,3 voor klantvriendelijkheid en dat het aantal voertuigen dat moest wach ten vanaf de aanschaf van Dokter Wagemaker in 2005 een stuk is gedaald, terwijl er meer personen en auto's zijn overgezet. Als het om waarden een lange termijncontract vervoerscijfers gaat, lijkt 2009 een voor brandstof heeft afgesloten, klapper te worden. Meldde TESO Een tegenvaller zoals vorig jaar, zal over het eerste half jaar al een fikse zich de eerste drie jaar niet herha len. Toevoeging van de stof soltron stijging, in augustus nam het ver voer van auto's spectaculair toe met acht procent. Die groei alleen al is goed voor één procent extra over het hele jaar Eén voetgangerstarief Zo'n enorme toeloop stelt hoge eisen aan de organisatie en de infrastructuur. Om de doorstroom van auto's, fietsers en voetgangers te stroomlijnen werkt TESO aan een nieuw automatiseringssysteem voor de verkoop. Het invoeren van één prijs voor voetgangers, in plaats van een apart tarief voor kinderen, 65-plus en groepen, moet ook bijdragen aan een vlottere ver werking van deze categorie, is duidelijker, werkt kos tenbesparend en voorkomt dat aan het loket pijnlijke discussies over leeftijden moeten worden gevoerd. Kinderen en senioren gaan iets meer betalen, maar ouderenorga- nisatie ANBO stemde hier volgens De Waal mee in, mede omdat kin deren en AOW'ers tien procent korting krijgen op een meerritten- kaart. 'Ze kunnen straks voor 90 cent retour het Marsdiep over.' Terugkijken op het verleden, en een kijkje in de toekomst. Harry Ran, die bekendstaat als een man van cijfers, kwam met cij fers uit het verleden. Directeur Cees de Waal gaf de aandeel houders een kijkje in de toe komst. In 1990 had TESO met de Texel- stroom en de Molengat een capa citeit van 260 personenauto's, met de Schulpengat en de Dokter Wagemaker zijn dat er 562, ofwel ruim 200 procent meer. Met vrijwel hetzelfde aantal afvaarten (13.414 in 1990 en nu 13.258) werden met een gelijke bezetting van 33 pro cent werden in 1990 768.500 auto's overgezet, nu 1.338.000 (70 pro cent meer), toen 2,5 miljoen pas sagiers, nu 3,5 miljoen (40 procent meer). De groei zal zich blijven voortzetten, zo blijkt uit de prog nose die De Waal presenteerde. Al in 2035 zal TESO zal het vervoers aanbod volgens het minimumsce nario 2 miljoen auto's bedragen. Toen Cees de Waal anderhalf jaar geleden aantrad als direc teur van TESO, leefde de ambitie dat de haven in Den Helder in 2015 zou worden verplaatst. Inmiddels is duidelijk dat de boot waarschijnlijk niet eerder dan 2026 aan de oostoever in Den Helder zal afmeren. Nog minimaal 17 jaar te gaan dus, een periode waarin de stroom auto's naar Texel naar verwachting met tientallen procenten zal toene men, de offshore-activiteiten in Den Helder zullen groeien, de Hel- derse jachthaven zal groeien en Defensie een nieuwe kazerne opent waar 300 medewerkers dagelijks af en aan zullen rijden. De Waal: 'Elke vierkante meter begint te tel len. Dit wordt een situatie die gaat knellen. Ik voorzie grote proble men, maar. een oplossing is nog niet voorhanden.' Vooral automo bilisten die vanaf de boot Den Helder doorkruisen, moeten erop rekenen dat ze hiervoor meer tijd nodig zullen hebben. De verplaatsing van de haven ver keert momenteel in de 'schetsfa- se', die volgend jaar overgaat in de 'uitwerkingsfase'. Van 2013 tot 2020 volgt de 'vergunningfase' en daarna tot en met 2025 de realisa tiefase. 2026 moet het jaar worden waarin de bootdienst verhuist. 'Het verplaatsen van de haven lijkt op hordelopen', liet De Waal allerlei hindernissen de revue passeren. Zo is er de planologische horde, in de hoedanigheid van de beperkin gen die voortvloeien uit de Plano logische Kernbeslissing. Andere horde is de flora- en faunawetge ving en dan is er nog de financiële horde. Schattingen over de kosten van de verhuizing lopen uiteen van €200 tot €480 miljoen. Obstakel is ook de ontsluiting van de haven over het terreinvan Defensie. Een weg langs het Balgzand, die aansluit op de Kooibrug klinkt logisch, maar stuit op meerdere hindernissen. De verbinding op ziekenhuis, binnenstad en station is slecht, de route loopt door de 'plofzone van Defensie en Balg- Het Maartenhuis is een samen werking aangegaan met De Pijler in Den Helder. Kinderen die daar praktijkonderwijs volgen, krijgen sinds dit schooljaar les in de gebouwen van de leefgemeen schap bij De Koog. Het gaat om de eerste twee jaar van het voortgezet onderwijs. De Pijler is voor kinderen die afkom stig zijn uit het speciaal basison derwijs of geen aansluiting kunnen vinden bij het regulier onderwijs in het VMBO. Volgens Franck van den Broeck, directeur van het Maartenhuis, wordt aan elf kinderen les gege ven. Zij krijgen praktijklessen in groen, horeca, detailhandel, zorg en welzijn en crea en techniek. Daarvoor wordt onder meer gebruik gemaakt van de werkplaatsen en boerderij van het Maartenhuis. Van den Broeck: 'Het is puzzelen geweest met de roosters, maar het is gelukt.' De leerlingen maken gebruik van de werkplaatsen op momenten dat de bewoners en gebruikers van het Maartenhuis elders zijn. Volgens Van den Broeck werd de basis voor de samenwerking al gelegd toen hij nog geen directeur van het Maartenhuis was. Hij was bij De Pijler om te praten over samenwerking en daar rolde later de verbinding met de leefgemeen schap voor verstandelijk gehandi capten uit voort. De lessen worden verzorgd door vijf mensen. Drie van hen zijn in dienst bij De Pijler. Twee zijn van het Maartenhuis en werken onder auspiciën van De Pijler. De samenwerkingsschool gaf vorig jaar ook al praktijkonderwijs op het eiland, maar toen nog op verschil lende locaties. 'Nu zit alles bij elkaar, alleen het gymmen moet ergens anders', aldus Van den Broeck. 'Het mooiste is dat de kin deren hierdoor twee jaar langer op het eiland kunnen blijven voordat ze naar Den Helder gaan.' Dames De Koog verslaan Succes Dankzij een prima tweede helft hebben de dames van SV De Koog zondag in Hippolytushoef met 5-2 van Succes gewonnen. In de eerste helft ging het moei zaam. Vooral het samenspel liet nog te wensen over. Toch zette Jhessie Postma haar team na een kwartier op voorsprong. Succes kwam echter sterk terug en scoor de vlak voor rust twee keer. Na een tactische wissel van coach Biem Trap herpakte De Koog zich in de tweede helft. Danica Trap bracht de gasten al snel op gelijke hoogte, waarna spits Alissa Kos- sen twee prachtige doelpunten maakte. De feestvreugde kon niet op, want even later schoot Trap de bal schitterend in de kruising. Vlak voor het fluitsignaal was Kimberly Houwing zelfs dicht bij 6-2, maar zij trof de paal. De ruime overwin ning stemde de Koger dames ech ter dik tevreden. Aandeelhouders van TESO brengen hun stem uit. Bijzonder was dat tijdens één vergadering over twee commissarissen werd gestemd Het maximumscenario gaat uit van 2,4 miljoen. De Waal: 'Het verleden heeft geleerd dat de realiteit van de prognose heel groot is.' In zoverre dat het huidige vervoersaanbod al jaren hoger is dan het maximum scenario. Uitgaande van deze prognose betekent het dat in 2035 ongeveer 50 procent meer auto's op het eiland rondrijden dan nu. Ten opzichte van 1990 zal sprake zijn van een groei van 300 pro cent. zand is beschermd natuurgebied. Een variant is gevonden door de weg langs het Balgzand af te bui gen op de rotonde Ravelijnsweg. Dit sluit goed aan op de nieuwe locatie van het ziekenhuis, station Den Heider-Zuid en hij loopt niet door de plofzone. Kortom, er is nog veel werk te verzetten. Noodbrug 2026 is nog ver weg, zeker voor een lange fuikwand die dit jaar in technisch opzicht is afgeschreven. Gezien de grote economische en maatschappelijk afhankelijkheid van Texel van de bootverbinding, willen TESO en de gemeente niet het risico lopen dat bij een defecte brug het eiland wordt lamgelegd. De Waal hoopte aan het eind van dit jaar de benodigde aandacht vanuit Den Haag te krijgen voor een noodaanlegbrug (enkeldeks) naast de huidige steiger, die inge val van een calamiteit snel in wer king kan worden gesteld. De lange fuikwand zal uiterlijk 2012 worden vernieuwd door Rijkswaterstaat De metamorfose van de Molengat tot Halani 1 is bijna voltooid. Dat bleek uit een foto die TESO vrijdagavond toonde. Volgens directeur Cees de Waal zal het schip mogelijk worden ingezet op de Noordzee voor werkzaamheden in de offshore. km. r«o Dirk Kuiter heeft een zeldzame landkaart van Texel aan de Texelse Courant geschonken. Het gaat om een getekende kaart die VW in 1949 op beperkte schaal uitgaf. Alle wegen en fietspaden van die tijd staan erop en te zien is hoe de groot de dorpen in die tijd waren. De kaart hing jarenlang bij Kuiter in de woonkamer. Hij doet er afstand van omdat hij zijn huis heeft verkocht en definitief naar Polen gaat.' De kaart werd destijds getekend door C. Bredemeijer en bijgewerkt door J. Schrammeyer uit Den Haag. <FotojanmvmHattum) Van den Broeck commissaris TESO Franck van den Broeck, direc- teurbestuurder van het Maarten huis, is vrijdagavond tijdens de algemene vergadering van aan deelhouders van TESO gekozen tot nieuw commissaris. Hij kreeg 292 stemmen. 126 aandeelhou ders gaven de voorkeur aan tegenkandidaat Gert-Jan de Jong uit Volendam. De verkiezing wierp de vraag op waarom TESO één kandidaat had geselecteerd die op Texel woont (Van den Broeck) en eentje uit Volendam (De Jong). President commissaris Cees Dros: 'We kijken vooral naar wat binnen de Raad van Commissarissen nodig is aan kennis en ervaring. Dan is het een kwestie van zoeken en kijken naar wie zich aanbiedt. Het is niet zozeer van belang dat een kandidaat op het eiland woont, maar vooral de betrokkenheid bij TESO en Texel telt.' Beide kandidaten kregen de gelegenheid zich ten overstaan van de aandeelhouders te presenteren en oogstten applaus. Dros prees na afloop de kandidaatstelling van De Jong. 'Het is niet makkelijk als niet-Texelse kandidaat tegenover een Texelaar te staan.' Zittend commissaris Jan Dogger werd met 415 (van de 424) stem men herkozen. Voor hem was, conform de statuten, geen tegen kandidaat geselecteerd. In zijn toe spraak wees Dogger op de gesprekken in Den Haag over een nieuw soort bedrijf: 'De maat schappelijke onderneming. Dit zou wel eens de juridische jas kunnen zijn die geschikt is voor TESO. Ik volg het met belangstelling.' Schoorsteen als 'Engelse drop' Met de schoorsteen op een schip laat je aan de wereld zien van wel ke maatschappij het is. We hadden bij TESO zulke mooie en nu staan er van die Engelse droppen op', doelde Hans Jongedijk op de hui dige groenrode kleur van de schoorstenen. 'Keer terug naar het verleden van de maatschappij.' President-commissaris: 'We heb ben geprobeerd de boten een uit straling te geven die de toerist verwacht. We hebben gekozen voor een eenduidigheid. Daarmee doen we inderdaad een concessie aan het verleden.' Taalcoaches voor statushouders Vluchtelingenwerk is op zoek naar mensen die statushouders (uitgeprocedeerde asielzoekers) willen helpen met het leren van de Nederlandse taal. De taalbegeleiding kan zowel thuis als in de praktijk plaatsvinden. Taalcoach en statushouder komen gedurende minimaal een half jaar één keer per week een of twee uur bij elkaar. Ze worden daarbij onder steund door Vluchtelingenwerk. Uitgangspunt is dat het spreken van de taal belangrijk is voor de inburgering. Geïnteresseerden kunnen contact opnemen met Annelies Schoo (tel. 318738, e-mail aetexel@gmail. com). Peter Bakker (tel. 314527 of 06-53419921, e-mail pm.bakker@kpnplanet.nl) en Aziz Azizi (tel. 0251-228013 en 06- 26544711). Dros tweede bij bierproeverij Jeroen Dros uit Den Burg heeft zondag in Amsterdam een twee de plaats behaald op het lande lijk kampioenschap bierproe- Tijdens de proeverij werden acht verschillende bieren geproefd en moesten de deelnemers kiezen uit een lijst met 48 bieren, verdeeld in acht types. Winnaar Willem Linde man uit Groningen wist vijf bieren te benoemen, Dros, die meedeed nadat hij de voorronde in het Proef lokaal van Texel had gewonnen, vier. Er deden 36 mensen aan de landelijke finale mee. Volgens traditie kregen de aandeelhouders een natje en een droogje voorgeschoteld. Kandidaat-commissaris Franck van den Broeck presenteerde zich zelf, net als opponent Gert-Jan de Jong, ten overstaan van de aan deelhouders van TESO.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 2009 | | pagina 9