'Straks voor 90
het Marsdiep over'
TEXELSE 9 COURANT
TESO verlaagt prijskaartje voetgangers m
Prognose: in 2035 50% meer auto's
'Verplaatsing haven lijkt op hordelopen'
Leerlingen krijgen les op Maartenhuis
Landkaart voor krant
DINSDAG 29 SEPTEMBER 2009
Lage inflatie, groei van het ver
voer en het onder controle heb
ben van de brandstofprijzen zijn
de voornaamste redenen dat
TESO de tarieven het komend
jaar opnieuw niet hoeft te verho
gen. Sterker nog, voetgangers
gaan zelfs minder betalen. Een
retourtje voor volwassenen daalt
van €3,- naar €2,50.
TESO-directeur Cees de Waal
maakte de verlaging vrijdag bekend
op de algemene vergadering van
aandeelhouders.
Goed nieuws
domineerde de
avond. Dit ondanks
dat de kosten in
het vorig boekjaar
€897.000,- hoger
waren uitgevallen
door gestegen brandstofprijzen en
doordat de perpetuele obligaties
waarin TESO enkele jaren geleden
had geïnvesteerd, de helft in waar
de waren gedaald. Het goede
nieuws was dat de beheerskosten
een half miljoen zijn gedaald en dat
bootdienst onder gunstige voor
aan de gasolie zorgt voor een
besparing van vijf procent, ofwel
jaarlijks 700 'gratis' overtochten.
Ander goed nieuws was dat de
obligaties na het dieptepunt van de
crisis inmiddels weer tientallen
procenten in waarde zijn gestegen
en dat TESO een beleggingssta
tuut heeft vastgesteld. Dit om te
zorgen dat het spaargeld (40 pro
cent van de verwachte aankoop
prijs is gereserveerd) voor de nieu
we boot die rond 2015 in de vaart
moet zo veilig mogelijk wordt weg-
gezet.
Positief was ook het cijfer van 8,3
voor klantvriendelijkheid en dat het
aantal voertuigen dat moest wach
ten vanaf de aanschaf van Dokter
Wagemaker in 2005 een stuk is
gedaald, terwijl er meer personen
en auto's zijn overgezet. Als het om
waarden een lange termijncontract vervoerscijfers gaat, lijkt 2009 een
voor brandstof heeft afgesloten, klapper te worden. Meldde TESO
Een tegenvaller zoals vorig jaar, zal over het eerste half jaar al een fikse
zich de eerste drie jaar niet herha
len. Toevoeging van de stof soltron
stijging, in augustus nam het ver
voer van auto's spectaculair toe
met acht procent. Die groei alleen
al is goed voor één procent extra
over het hele jaar
Eén voetgangerstarief
Zo'n enorme toeloop stelt hoge
eisen aan de organisatie en de
infrastructuur. Om de doorstroom
van auto's, fietsers en voetgangers
te stroomlijnen werkt TESO aan
een nieuw automatiseringssysteem
voor de verkoop.
Het invoeren van één prijs voor
voetgangers, in
plaats van een
apart tarief voor
kinderen, 65-plus
en groepen, moet
ook bijdragen aan
een vlottere ver
werking van deze
categorie, is duidelijker, werkt kos
tenbesparend en voorkomt dat aan
het loket pijnlijke discussies over
leeftijden moeten worden gevoerd.
Kinderen en senioren gaan iets
meer betalen, maar ouderenorga-
nisatie ANBO stemde hier volgens
De Waal mee in, mede omdat kin
deren en AOW'ers tien procent
korting krijgen op een meerritten-
kaart. 'Ze kunnen straks voor 90
cent retour het Marsdiep over.'
Terugkijken op het verleden, en
een kijkje in de toekomst. Harry
Ran, die bekendstaat als een
man van cijfers, kwam met cij
fers uit het verleden. Directeur
Cees de Waal gaf de aandeel
houders een kijkje in de toe
komst.
In 1990 had TESO met de Texel-
stroom en de Molengat een capa
citeit van 260 personenauto's, met
de Schulpengat en de Dokter
Wagemaker zijn dat er 562, ofwel
ruim 200 procent meer. Met vrijwel
hetzelfde aantal afvaarten (13.414
in 1990 en nu 13.258) werden met
een gelijke bezetting van 33 pro
cent werden in 1990 768.500 auto's
overgezet, nu 1.338.000 (70 pro
cent meer), toen 2,5 miljoen pas
sagiers, nu 3,5 miljoen (40 procent
meer). De groei zal zich blijven
voortzetten, zo blijkt uit de prog
nose die De Waal presenteerde. Al
in 2035 zal TESO zal het vervoers
aanbod volgens het minimumsce
nario 2 miljoen auto's bedragen.
Toen Cees de Waal anderhalf
jaar geleden aantrad als direc
teur van TESO, leefde de ambitie
dat de haven in Den Helder in
2015 zou worden verplaatst.
Inmiddels is duidelijk dat de boot
waarschijnlijk niet eerder dan
2026 aan de oostoever in Den
Helder zal afmeren.
Nog minimaal 17 jaar te gaan dus,
een periode waarin de stroom
auto's naar Texel naar verwachting
met tientallen procenten zal toene
men, de offshore-activiteiten in
Den Helder zullen groeien, de Hel-
derse jachthaven zal groeien en
Defensie een nieuwe kazerne opent
waar 300 medewerkers dagelijks
af en aan zullen rijden. De Waal:
'Elke vierkante meter begint te tel
len. Dit wordt een situatie die gaat
knellen. Ik voorzie grote proble
men, maar. een oplossing is nog
niet voorhanden.' Vooral automo
bilisten die vanaf de boot Den
Helder doorkruisen, moeten erop
rekenen dat ze hiervoor meer tijd
nodig zullen hebben.
De verplaatsing van de haven ver
keert momenteel in de 'schetsfa-
se', die volgend jaar overgaat in de
'uitwerkingsfase'. Van 2013 tot
2020 volgt de 'vergunningfase' en
daarna tot en met 2025 de realisa
tiefase. 2026 moet het jaar worden
waarin de bootdienst verhuist. 'Het
verplaatsen van de haven lijkt op
hordelopen', liet De Waal allerlei
hindernissen de revue passeren.
Zo is er de planologische horde, in
de hoedanigheid van de beperkin
gen die voortvloeien uit de Plano
logische Kernbeslissing. Andere
horde is de flora- en faunawetge
ving en dan is er nog de financiële
horde. Schattingen over de kosten
van de verhuizing lopen uiteen van
€200 tot €480 miljoen. Obstakel is
ook de ontsluiting van de haven
over het terreinvan Defensie.
Een weg langs het Balgzand, die
aansluit op de Kooibrug klinkt
logisch, maar stuit op meerdere
hindernissen. De verbinding op
ziekenhuis, binnenstad en station
is slecht, de route loopt door de
'plofzone van Defensie en Balg-
Het Maartenhuis is een samen
werking aangegaan met De Pijler
in Den Helder. Kinderen die daar
praktijkonderwijs volgen, krijgen
sinds dit schooljaar les in de
gebouwen van de leefgemeen
schap bij De Koog.
Het gaat om de eerste twee jaar
van het voortgezet onderwijs. De
Pijler is voor kinderen die afkom
stig zijn uit het speciaal basison
derwijs of geen aansluiting kunnen
vinden bij het regulier onderwijs in
het VMBO.
Volgens Franck van den Broeck,
directeur van het Maartenhuis,
wordt aan elf kinderen les gege
ven. Zij krijgen praktijklessen in
groen, horeca, detailhandel, zorg
en welzijn en crea en techniek.
Daarvoor wordt onder meer gebruik
gemaakt van de werkplaatsen en
boerderij van het Maartenhuis. Van
den Broeck: 'Het is puzzelen
geweest met de roosters, maar het
is gelukt.' De leerlingen maken
gebruik van de werkplaatsen op
momenten dat de bewoners en
gebruikers van het Maartenhuis
elders zijn.
Volgens Van den Broeck werd de
basis voor de samenwerking al
gelegd toen hij nog geen directeur
van het Maartenhuis was. Hij was
bij De Pijler om te praten over
samenwerking en daar rolde later
de verbinding met de leefgemeen
schap voor verstandelijk gehandi
capten uit voort. De lessen worden
verzorgd door vijf mensen. Drie van
hen zijn in dienst bij De Pijler. Twee
zijn van het Maartenhuis en werken
onder auspiciën van De Pijler.
De samenwerkingsschool gaf vorig
jaar ook al praktijkonderwijs op het
eiland, maar toen nog op verschil
lende locaties. 'Nu zit alles bij
elkaar, alleen het gymmen moet
ergens anders', aldus Van den
Broeck. 'Het mooiste is dat de kin
deren hierdoor twee jaar langer op
het eiland kunnen blijven voordat
ze naar Den Helder gaan.'
Dames De Koog
verslaan Succes
Dankzij een prima tweede helft
hebben de dames van SV De
Koog zondag in Hippolytushoef
met 5-2 van Succes gewonnen.
In de eerste helft ging het moei
zaam. Vooral het samenspel liet
nog te wensen over. Toch zette
Jhessie Postma haar team na een
kwartier op voorsprong. Succes
kwam echter sterk terug en scoor
de vlak voor rust twee keer.
Na een tactische wissel van coach
Biem Trap herpakte De Koog zich
in de tweede helft. Danica Trap
bracht de gasten al snel op gelijke
hoogte, waarna spits Alissa Kos-
sen twee prachtige doelpunten
maakte. De feestvreugde kon niet
op, want even later schoot Trap de
bal schitterend in de kruising. Vlak
voor het fluitsignaal was Kimberly
Houwing zelfs dicht bij 6-2, maar
zij trof de paal. De ruime overwin
ning stemde de Koger dames ech
ter dik tevreden.
Aandeelhouders van TESO brengen hun stem uit. Bijzonder was dat
tijdens één vergadering over twee commissarissen werd gestemd
Het maximumscenario gaat uit van
2,4 miljoen. De Waal: 'Het verleden
heeft geleerd dat de realiteit van de
prognose heel groot is.' In zoverre
dat het huidige vervoersaanbod al
jaren hoger is dan het maximum
scenario. Uitgaande van deze
prognose betekent het dat in 2035
ongeveer 50 procent meer auto's
op het eiland rondrijden dan nu.
Ten opzichte van 1990 zal sprake
zijn van een groei van 300 pro
cent.
zand is beschermd natuurgebied.
Een variant is gevonden door de
weg langs het Balgzand af te bui
gen op de rotonde Ravelijnsweg.
Dit sluit goed aan op de nieuwe
locatie van het ziekenhuis, station
Den Heider-Zuid en hij loopt niet
door de plofzone. Kortom, er is
nog veel werk te verzetten.
Noodbrug
2026 is nog ver weg, zeker voor
een lange fuikwand die dit jaar in
technisch opzicht is afgeschreven.
Gezien de grote economische en
maatschappelijk afhankelijkheid
van Texel van de bootverbinding,
willen TESO en de gemeente niet
het risico lopen dat bij een defecte
brug het eiland wordt lamgelegd.
De Waal hoopte aan het eind van
dit jaar de benodigde aandacht
vanuit Den Haag te krijgen voor
een noodaanlegbrug (enkeldeks)
naast de huidige steiger, die inge
val van een calamiteit snel in wer
king kan worden gesteld. De lange
fuikwand zal uiterlijk 2012 worden
vernieuwd door Rijkswaterstaat
De metamorfose van de Molengat tot Halani 1 is bijna voltooid. Dat
bleek uit een foto die TESO vrijdagavond toonde. Volgens directeur
Cees de Waal zal het schip mogelijk worden ingezet op de Noordzee
voor werkzaamheden in de offshore. km. r«o
Dirk Kuiter heeft een zeldzame landkaart van Texel aan de Texelse
Courant geschonken. Het gaat om een getekende kaart die VW in
1949 op beperkte schaal uitgaf. Alle wegen en fietspaden van die tijd
staan erop en te zien is hoe de groot de dorpen in die tijd waren. De
kaart hing jarenlang bij Kuiter in de woonkamer. Hij doet er afstand
van omdat hij zijn huis heeft verkocht en definitief naar Polen gaat.' De
kaart werd destijds getekend door C. Bredemeijer en bijgewerkt door
J. Schrammeyer uit Den Haag. <FotojanmvmHattum)
Van den Broeck
commissaris TESO
Franck van den Broeck, direc-
teurbestuurder van het Maarten
huis, is vrijdagavond tijdens de
algemene vergadering van aan
deelhouders van TESO gekozen
tot nieuw commissaris. Hij kreeg
292 stemmen. 126 aandeelhou
ders gaven de voorkeur aan
tegenkandidaat Gert-Jan de
Jong uit Volendam.
De verkiezing wierp de vraag op
waarom TESO één kandidaat had
geselecteerd die op Texel woont
(Van den Broeck) en eentje uit
Volendam (De Jong). President
commissaris Cees Dros: 'We kijken
vooral naar wat binnen de Raad
van Commissarissen nodig is aan
kennis en ervaring. Dan is het een
kwestie van zoeken en kijken naar
wie zich aanbiedt. Het is niet zozeer
van belang dat een kandidaat op
het eiland woont, maar vooral de
betrokkenheid bij TESO en Texel
telt.' Beide kandidaten kregen de
gelegenheid zich ten overstaan van
de aandeelhouders te presenteren
en oogstten applaus. Dros prees
na afloop de kandidaatstelling van
De Jong. 'Het is niet makkelijk als
niet-Texelse kandidaat tegenover
een Texelaar te staan.'
Zittend commissaris Jan Dogger
werd met 415 (van de 424) stem
men herkozen. Voor hem was,
conform de statuten, geen tegen
kandidaat geselecteerd. In zijn toe
spraak wees Dogger op de
gesprekken in Den Haag over een
nieuw soort bedrijf: 'De maat
schappelijke onderneming. Dit zou
wel eens de juridische jas kunnen
zijn die geschikt is voor TESO. Ik
volg het met belangstelling.'
Schoorsteen als
'Engelse drop'
Met de schoorsteen op een schip
laat je aan de wereld zien van wel
ke maatschappij het is. We hadden
bij TESO zulke mooie en nu staan
er van die Engelse droppen op',
doelde Hans Jongedijk op de hui
dige groenrode kleur van de
schoorstenen. 'Keer terug naar het
verleden van de maatschappij.'
President-commissaris: 'We heb
ben geprobeerd de boten een uit
straling te geven die de toerist
verwacht. We hebben gekozen
voor een eenduidigheid. Daarmee
doen we inderdaad een concessie
aan het verleden.'
Taalcoaches voor
statushouders
Vluchtelingenwerk is op zoek
naar mensen die statushouders
(uitgeprocedeerde asielzoekers)
willen helpen met het leren van
de Nederlandse taal.
De taalbegeleiding kan zowel thuis
als in de praktijk plaatsvinden.
Taalcoach en statushouder komen
gedurende minimaal een half jaar
één keer per week een of twee uur
bij elkaar. Ze worden daarbij onder
steund door Vluchtelingenwerk.
Uitgangspunt is dat het spreken
van de taal belangrijk is voor de
inburgering.
Geïnteresseerden kunnen contact
opnemen met Annelies Schoo (tel.
318738, e-mail aetexel@gmail.
com). Peter Bakker (tel. 314527 of
06-53419921, e-mail
pm.bakker@kpnplanet.nl) en Aziz
Azizi (tel. 0251-228013 en 06-
26544711).
Dros tweede bij
bierproeverij
Jeroen Dros uit Den Burg heeft
zondag in Amsterdam een twee
de plaats behaald op het lande
lijk kampioenschap bierproe-
Tijdens de proeverij werden acht
verschillende bieren geproefd en
moesten de deelnemers kiezen uit
een lijst met 48 bieren, verdeeld in
acht types. Winnaar Willem Linde
man uit Groningen wist vijf bieren
te benoemen, Dros, die meedeed
nadat hij de voorronde in het Proef
lokaal van Texel had gewonnen,
vier. Er deden 36 mensen aan de
landelijke finale mee.
Volgens traditie kregen de aandeelhouders een natje en een droogje
voorgeschoteld.
Kandidaat-commissaris Franck van den Broeck presenteerde zich
zelf, net als opponent Gert-Jan de Jong, ten overstaan van de aan
deelhouders van TESO.