'Ik heb de Russenoorlog altijd fascinerend gevonden' Documentaire beleeft internationale première 't Bonte Biesje maakt kostuums voor 'Alexander' Texel buiten spel TEXELSE J3 COURANT VRIJDAG 20 NOVEMBER 2009 Arnold van Bruggen: 'Ik hoop dat de verhalen gaan leven in de hoofden van de mensen die de film zien. Dertig jaar nadat de NOS er een documentaire over maakte en op televisie uitzond, is er een nieuwe film over de Opstand der Georgi- ers, die in april 1945 zoveel Texel se burgers en Duitse en Georgi sche soldaten het leven kostte. De Russenoorlog, zoals de rol prent heet, is gemaakt door oud- Texelaar Arnold van Bruggen en gaat zaterdag 21 november in Amsterdam in première op het internationale festival IDFA. 'Een onder Texelaars vrijwel onbe sproken fenomeen', noemt Van Bruggen de Georgische opstand. Een merkwaardige stelling voor een gebeurtenis die mag worden gere kend tot de meest ingrijpende die zich ooit op het eiland afspeelden, zo lijkt het. Volgens de filmmaker is er echter vooral over gezwegen. 'Op verjaardagen werden natuurlijk wel verhalen verteld over gesneu velde broers of boerderijen die in brand waren geschoten. Maar echt praten over wat de oorlog met het eiland had gedaan, was er niet bij. Het leven ging door. Die houding was erg bepalend, ervoer ik tijdens de voorgesprekken.' De 30-jarige Van Bruggen groeide op Texel op, maar heeft de oorlogs geschiedenis niet van huis uit mee gekregen. 'Mijn vader en moeder zijn in de jaren zestig vanuit Fries land op het eiland komen wonen. Die kenden de verhalen niet. Maar ik heb de Russenoorlog altijd fasci nerend gevonden. Ik kan me nog herinneren dat ik als jongetje naar het Russenkerkhof ben gelopen. Ik zal een jaar of acht, negen zijn geweest. Het was nog in de Sovjet- tijd. Daar werd een herdenking gehouden met allemaal hoogwaar digheidsbekleders in mooie pak ken. Ik vond dat zo bijzonder, dat exotische karakter in dat zo Texelse landschap. Niet voor te stellen, eigenlijk.' Zijn fascinatie is sindsdien eerder groter geworden. Daarbij wordt hij vooral geboeid door het 'bijzondere en complexe' van de geschiedenis. Ook al omdat veel mensen die hij spreekt nooit van de tragedie heb ben gehoord, vond hij dat hij als filmmaker een taak had te vervul len. Zonder uitgesproken conclu sies te trekken, heeft hij in zijn film willen benadrukken dat al het geweld, de schade en het verdriet de slachtoffers min of meer zijn 'overkomen' en dat ze maar weinig te kiezen hadden. 'Ja, daar bedoel ik de Texelaars, maar ook de Geor- giërs en de Duitsers mee. Het maken van de geschiedenis is voorbehouden aan maar een paar mensen. Ik denk dat mijn opzet wel gelukt is. Het persoonlijke aspect is in mijn film belangnjker dan het politieke en histonsche.' Van Bruggen, die zowel de produc tie als de regie zelf deed, heeft ongeveer vier jaar aan de film gewerkt. Langer dan hij aanvanke lijk zelf had verwacht. Dat had te maken met financieringsproble men, die de documentaire lang onbetaalbaar dreigden te maken. Uiteindelijk kreeg hij begin dit jaar de toezegging dat hij geld zou krij gen uit het fonds Erfgoed van de Oorlog van het ministerie van VWS. Maar de vertraging werd ook ver oorzaakt door zijn eigen aanpak, die een paar keer is veranderd. 'Vier jaar geleden was ik nog een beginnend filmmaker. Sinds die tijd heb ik veel ervaring opgedaan. Mijn interviewtechnieken zijn verbeterd, ik heb een andere kijk op vormge ving gekregen. Waar zich dat pre cies in uit, is moeilijk te zeggen. Maar als deze film vier jaar geleden was uitgekomen, zou-ie er heel anders hebben uitgezien.' Hij heeft in zijn film weinig gebruik gemaakt van archiefmateriaal. De hoofdmoot bestaat uit interviews en op het eiland gemaakte sfeer beelden. In de documentaire komen flink wat Texelaars aan het woord die de oorlog aan den lijve hebben meegemaakt. Oud-verzetsman Huug Snoek, maar ook 'gewone' betrokkenen, zoals Akkie van der Kerkhof-Kikkert, Bertha Boogaard- Dros en Theo Witte. Hoewel de meesten inmiddels aardig op leef tijd beginnen te raken, is Van Brug gen erg blij met hun inbreng. 'Ze zeggen wel eens dat mensen zich meer gaan herinneren naarmate ze ouder worden. Dat klopt wel, denk ik. Ik heb heel goed met ze kunnen kunnen leven. Dat zorgt er wel voor dat je vraagtekens bij hem moet zetten. Want wat is waar en wat heeft hij verzonnen? Het is altijd al zo dat ouderdom de herinneringen kleurt. Sommige dingen laat je weg, andere dingen maak je mooier.' Alle interviews leverden vele uren beeldmateriaal op. Daarmee zat zijn werk er niet op. 'De geïnter viewden vertelden mooie verhalen, die elkaar aanvulden. Maar in de film moest elk verhaal eigenlijk voor kelen - www.derussenooriog.nl - waarop veel meer informatie staat. En ook fragmenten die de film met hebben gehaald.' Hij kijkt uit naar de eerste vertoning op de IDFA, het grootste documen tairefestival ter wereld, waar alleen premières van vooraanstaande cineasten worden vertoond en die van 19 tot en met 29 november op diverse locaties in Amsterdamse wordt gehouden. Op zijn lauweren rusten, is er echter niet bij voor Van zich spreken. Het is verleidelijk om al het materiaal te gebruiken van iemand die veel en gemakkelijk vertelt. Maar dat wilde ik niet. De selectie en montage werden daar door wel een helse klus.' Het uitein delijke resultaat duurt vrijwel pre cies één uur. 'Ik had gemakkelijk een documentaire van drie uur kun nen maken, maar daar wil geen hond naar kijken. Ik heb er voor gekozen om een website te ontwik- Bruggen. De afgelopen vier jaar heeft hij hard gewerkt aan de ont wikkeling van zijn bedrijf. Prospek tor. 'We maken verhalen, in woord en in beeld. Veel gebeurt in opdracht van bedrijven en overheden. Daar naast hebben we een paar eigen projecten. De Russenoorlog is onze vierde documentaire. De andere gingen over de Hongaarse opstand in 1956, Kosovo en de doopsge zinde kerk in Amsterdam. Daar- praten. Ik hoop dat hun verhalen gaan leven in de hoofden van de mensen die de film zien.' Indrukwekkend was volgens Van Bruggen het verhaal van Annie van Swinderen, die al sinds lang niet meer op Texel woont. 'Zij heeft tij dens de Russenoorlog twee broers en haar vader verloren. Eén broer kwam ziek terug van de Arbeitsein- satz in Duitsland en overleed later thuis. Vervolgens werd hun huis getroffen door een granaat, waarbij haar andere broer en haar vader om het leven kwamen. Ze vertelt daar bijzonder emotioneel over.' Van Bruggen reisdé ook naar Geor gië, waar hij de laatste twee nog in leven zijnde opstandelingen sprak: Grisha Baindurashvili en Evgeny Artemidze. Twee zeer verschillende persoonlijkheden, ontdekte hij. 'Artemidze zit heel erg in zijn eigen verhaal. Hij is altijd een beetje omstreden geweest en wordt niet helemaal vertrouwd. Niet door Texelaars, maar ook niet door zijn eigen mensen. Volgens mij wringt hij zich altijd in bochten om dingen met te hoeven vertellen. Grisha is heel anders. Hij vertelde vrijuit, als of hij deel uit maakt van een jon gensboek. Grisha was één van de verdedigers van de vuurtoren, in het laatste deel van de strijd, en één van de acht die het overleef den. Ik denk dat hij zulke gruwelijke Een beeld uit de film: oud-verzetsstrijder Huug Snoek kijkt tijdens de dodenherdenking op 4 n dingen heeft meegemaakt, dat hij er een mooi en romantisch verhaal van heeft gemaakt om verder te naast publiceer ik met enige regel maat in Vrij Nederland, De Groene Amsterdammer en NRC Handels blad, over onderwerpen die ik zelf aandraag. Inmiddels zijn we bezig met een documentaire over Sotsji, waar in 2014 de Olympische Win terspelen worden gehouden. Een vreemde stad voor zo'n evene ment, want er heerst een subtro pisch klimaat en er groeien palmen. Maar ook in politiek opzicht is het er bijzonder en er wordt heel veel gebouwd. Bedoeling is alle ontwik kelingen de komende jaren op de voet te volgen.' De première van De Russenoorlog is zaterdag 21 november in bios coop Tuschinski en begint om 14.30 uur met een inleiding van professor Maarten van Rossem. Daarna volgen voorstellingen op maandag 23 november (11.30 uur) en vrijdag 27 november (11.15 uur). In december wordt de film waar schijnlijk op Texel vertoond. Ook een vertoning in Tbilisi is in de plan ning. Bovendien hoopt Van Brug gen tijdens de IDFA (Nederlandse) omroepen te interesseren voor een uitzending. Meer bijzonderheden zijn te vinden op www.derussen- oorlog.nl. Joop Rommets ii peinzend uit het n Spannende tijden voor Ineke van Beek en Mieke Druif van atelier 't Bonte Biesje. Ze maken de kos tuums die Antonie Kamerling draagt tijdens de theatershow Alexander, de prins die niet wilde op De Krim. De tijd zit het twee tal op de hielen, want voor de try out op zondag 6 december moe ten de kostuums klaar zijn. 'Repareert u kleding, maakt u kle ding, ook in het zwart en maakt u zelf ontwerpen?' Vragen die Robert Matser stelde toen hij dit voorjaar al de zaak van Ineke van Beek aan het Achterom binnenliep. Toen wis ten ze nog niet dat hij de producent van 'Alexander' was, de show die vanaf 14 december op De Krim in première gaat. Alle vragen konden bevestigend worden beantwoord, en als hij wilde, kon hij er ook de fournituren kopen, logo's en letters laten borduren en zelfs les knjgen in patroontekenen en naaien. Zo kwam het dat de twee Texelse kostuummakers geruime tijd later naar Amsterdam afreisden om de maat op te nemen van hoofdrol speler Antonie Kamerling. Ineke van Beek: 'We hebben opdracht om vier kostuums voor hem te maken. De trip naar de hoofdstad was een bijzondere ervaring. Wij waren aan het meten en ondertus sen zwermde er van alles om Anto nie heen. Een visagiste. een foto graaf en noem maar op. Daar was ook Robert Matser met zijn twee personal assistents.' Het moesten met zomaar kostuums worden, maar onder meer een galapak waarmee de 'prins' op een Ineke van Beek (links) en Mieke Druif nemen de maat voor de kostuums die Antonie Kamerling draagt tijdens de voorstelling Alexander, de pnns die niet wilde. {Foto Mark Kiewts) receptie zou kunnen verschijnen. Daarnaast een herfstkostuum, een kamerjas en burgerkleding, pakken die hij tijdens de verschillende scè nes draagt. Ze maken en ontwer pen alles zelf, inclusief accessoi res, zoals gilet, overhemd, vlinderstrik, das en cummerband. Alles moet wel in de stijl van de negentiende eeuw, het tijdperk waarin het stuk speelt. 'Hoe het er toen uitzag, hebben we zelf uitge dokterd. We hebben gekeken op internet en zijn de bibliotheek inge doken om historische foto's van de Oranjes te bestuderen.' 'We zijn trots op de opdracht en het is leuk om te doen. Maar in het begin verbaasde het ons dat Robert voor ons had gekozen en niet voor een atelier in Amsterdam. Maar hij is verknocht geraakt aan Texel en wil dat het zoveel mogelijk een Texelse aangelegenheid wordt. De stress nemen we op de koop toe en we hebben wat moeten wennen aan de communicatie. Dat werkt daar toch anders dan hier. Maar we leren snel.' Alexander, de prins die niet wilde, gaat op 14 december in première en draait een maand op Texel. De producent biedt zijn excuses aan dat, ondanks de aankondiging, de toegangskaarten nog niet bij de verkooppunten lagen. Inmiddels zijn ze wel verkrijgbaar. Geen badminton Omdat de sporthal die avonden voor anderen is gereserveerd, gaan de clubwedstrijden van de bad mintonclub maandag 23 november en 14 december niet door. Het leek een tijdje rustig tussen Texel en de Friese eilanden, maar het is opnieuw hommeles. Deze keer over de personele kosten die gemoeid zijn met de lichte vorm van samenwerking die Texel met de Friese eilanden wil aangaan, Dat zou op het eerste gezicht geen onoverkomelijk probleem hoeven zijn, maar in het complexe vraag stuk van de eilandelijke samenwer king kan elk conflict een lont in het kruitvat zijn. Dat lijkt nu het geval. De Fnese eilanden staan op het punt hun onderlinge intensieve samenwer king (onder de naam VAST) defini tief te bevestigen, zodat die vanaf 1 januari 2010 formeel van start kan gaan. Texel zou een bijrol in dat verhaal krijgen, maar lijkt nu ineens buitenspel te staan. De Friese eilan den willen er met meer over spre ken. Wie de intensievere samen werking de afgelopen jaren heeft gevolgd, heeft vaker hoog spel voorbij zien komen. Het is dus goed mogelijk dat de Friese eilanden Texel onder druk zetten om toch meer te betalen voor de lichte vorm van samenwerking. Zegt Texel 'ja', dan moet met raar worden opgeke ken als er opeens geen vuiltje meer aan de lucht is Maar het is niet uitgesloten dat de Friese eilanden Texel echt als een vijfde wiel aan de wagen beschou wen en er echt geen zin in hebben dat de buurman zo nu en dan eens meedoet. Het komen tot intensie vere samenwerking en het afhaken van Texel in dat proces heeft de afgelopen jaren veel wrevel opgele verd (aan beide zijden) en die senti menten moeten niet worden onder schat De kaarten zijn ook anders geschud. De Friese eilanden weten, mede door de steun die ze dit jaar van Friesland en het ministerie van Bin nenlandse Zaken hebben gehad, dat zij het zonder Texel kunnen red den. Die steun garandeert dat ze bestuurlijk zelfstandig mogen blij ven. Een paar jaar geleden heerste de gedachte dat zonder Texel samenwerking niet van de grond zou komen al werd toen ook reeds hoog spel gespeeld, met als gevolg dat bij de Texelse politiek de animo snel afnam. De behoefte aan Texel was deels financieel van aard. omdat het grootste eiland ook het meeste zou betalen. De vraag is nu wat Texel doet. Er kan van de gemeenteraad, die vol gende week een extra vergadering heeft belegd, niet worden verwacht dat zij zomaar op de eisen van de Fnese eilanden ingaan. De partijen hebben vaak genoeg over de samenwerking gesproken en (finan cieel) hun grenzen gesteld. Het is ook met de eerste keer dat er ruzie over geld is. Het zou verstandig zijn als de raad, Groen zwart in navolging van de Friese eilanden, ook erkent dat een lichte vorm van samenwerking geen haalbare kaart is. Beter een pas op de plaats maken, dan moeizaam van het ene naar het andere conflict voort te blijven slepen. De meerderheid van gemeenteraad heeft gekozen voor intensievere samenwerking met de Kop van Noord-Holland en beter is het dan daar alle tijd, aandacht en energie in te steken. Zeker met de gemeente lijke herindelingen aan de overkant en de brede afweging van taken en ambities in het vooruitzicht. Uit de contacten met de Friese eilanden kan de wijze les worden getrokken hoe om te gaan met de kosten die uit samenwerking en uitbesteding voortkomen. Die vraag zal Texel de komende jaren vaker op haar bord knjgen. Kottervissers met heftruckdiploma Alle ruim 80 kottervissers doen examen voor heftruckchauffeur Dat gebeurt op initiatief van de CIV, zodat de vissers ook zelf een hef truck kunnen besturen als er geen medewerkers van de visserijcoö peratie aanwezig zijn. Het wil nog wel eens voorkomen dat de vissers misgrijpen als ze een heftruck nodig hebben. De lessen worden tien zaterdagen lang gegeven door Sietze Nikolaas uit Vianen. Hij geeft 's morgens theorie en praktijk en 's middags worden de examens afge nomen. De heftruckcursisten van afgelopen zaterdag: Marcel Bakker, Aard Jan van der Brink, Jaap Knj- nen, Jacob Krijnen, Marcel Zegers, Rein Zandee en Jeroen Vlaming. Zij kregen les van Sietze Nikolaas (tweede van links). {Foto Bert Koning)

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 2009 | | pagina 13