Zeevaartschool diep in Texelse samenleving geworteld Rijke studenten zorgden voor vertier in landelijk Den Burg Entree naar Eierland netjes voor jubileum Zoeken naar gevallen man TEXELSE 9 COURANT Wie zijn dit? OPSPORING VERZOCHT! Wanneer zag u voor het laatst een egel? Meld uw ontmoeting op Jaarvandeegel.nl DINSDAG 26 JANUARI 2010 r die over de reling leunde. De foto's werden gepubliceerd in het Zon dagsblad van de Texelsche Cou rant en verleenden de krant vol gens de redactie 'een grote aantrekkelijkheid'. Beide foto's werden 78 jaar later nogmaals gebruikt, ditmaal voor het jubile umboek van TESO, uitgegeven bij het honderdjarig bestaan. In het voorjaar van 1930 kwam aan Tjallingii's leven een plotseling ein de, nadat hij een zware longontste king niet te boven was gekomen. Omdat in zijn familie het verhaal gaat dat hij is verdronken, sluit Ver meulen sluit niet uit dat Frans tij dens praktijkoefeningen te water is geraakt en daar ziek van is gewor den. Zijn dood was een schok voor Leraren en leerlingen van de Zeevaartschool. De leraar rechts is Gerardus Schmidt, die gedurende het hele bestaan aan de school verbonden was. Links bootsman J.G. Gooijer. De foto is waarschijnlijk tussen 1927 en 1929 gemaakt. Eind 2012, begin 2013 zal het een eeuw geleden zijn dat Zeevaart school Texel werd gesticht. Hoewel de school maar twintig jaar heeft bestaan en alweer een mensen leeftijd geleden werd opgeheven, doet Ed Vermeulen uit Baarn zijn uiterste best zoveel mogelijk gege vens over leerlingen, leraren en andere schoolse zaken boven tafel te krijgen. Bij voldoende materiaal wil hij bij het eeuwfeest een ten toonstelling inrichten of mogelijk zelfs een boek laten verschijnen. Hoewel Texel en de zee onlosma kelijk met elkaar verbonden zijn, moesten jonge Texelaars die wil den gaan varen in het begin van de twintigste eeuw naar de overkant om een opleiding in de scheep vaart te volgen. Een ongewenste situatie vond ook de gemeente raad, te meer daar er buiten de Ed Vermeulen is voor een expositie en eventueel een jubileumboek op zoek naar zoveel mogelijk gegevens over de Zeevaartschool. (Foto Joop Rommets) MULO geen voortgezet onderwijs op het eiland kon worden gevolgd en in Amsterdam, Rotterdam, Vlis- singen, Scheveningen, Terschelling en Harlingen en zelfs op het kleine Vlieland wél een zeevaartschool was. De raad stelde uit haar mid den een commissie in, die opdracht kreeg na te gaan of er een zee vaartschool kon worden opgericht. Op 10 januari 1910 rapporteerden de leden dat 25 Texelaars in de rang van stuurman of machinist de wereld zeeën bevoeren en dat het voor de lust om te gaan varen zeer wenselijk was een zeevaartschool op het eiland te hebben. Omdat de oprichtingskosten vrij hoog waren, adviseerden ze finan ciële steun te vragen bij de provin cie en het rijk. De zaken werden voortvarend aan gepakt en dankzij bemiddeling van de inspecteur van het middelbaar onderwijs kwamen de benodigde subsidies al snel binnen. Plan was een tweejarige cursus op te zetten, met zowel praktisch als theoretisch onderwijs. In tegenstelling tot bij de andere zeevaartscholen was een MULO- of HBS-diploma geen noodzaak. Om te worden toegela ten, zouden veertienjarigen aan een aanbeveling van het hoofd van hun lagere school genoeg hebben. De vraag waar de school zou moe ten worden gevestigd, zorgde voor strijd. In april 1912 richtten 63 inwoners van Oudeschild een brief aan de gemeenteraad met het ver zoek de school in hun dorp te stichten, zodat de verarmde vis sersplaats zou kunnen opleven. Zij zagen bovendien graag dat er een visserijschool aan verbonden zou worden. Het verzoek werd onder steund door diverse notabelen, onder wie schoolhoofd S. Schaap, werfbaas C. de Wijn, raadslid W. Mets Tzn. en TESO-directeur G.G.A. Stömpff. Omdat er in Oude schild geen geschikt gebouw beschikbaar was, werd - mede op advies van de tot directeur van de nieuwe school benoemde P. Tjeb- een leegstaand lokaal achter de MULO-school, spottend ook wel Glazen Paleis genoemd. In februari 1915 werd een nieuwgebouwd pand aan het Schilderend in gebruik genomen. Dit markante gebouw staat er nog steeds. De huidige naam - d'Ouwe ULO - dankt het aan de school die er na de sluiting van de Zeevaartschool in 1933 werd gehuisvest. Wie goed kijkt, kan onder de vervagende woorden 'School voor Ulo' op de voorgevel nog steeds het oor spronkelijke 'Zeevaartschool' zien staan. De school was aanvankelijk een groot succes. De stuurmansoplei ding telde al in 1913 achttien en in 1914 zelfs drieënvijftig studenten. De meesten kwamen uit de betere kringen. Een deel had elders een zeevaartschool bezocht en kwam na een praktijkperiode naar Den Burg om te leren 'voor zijn rang': eerste, tweede of derde stuurman. Van der Vlis merkt op dat ze 'als gulle zeelui' ervan hielden 'het geld te laten rollen'. 'Ze zetten menig feest op touw en brachten in het toen nog zo landelijke dorp veel vertier. In hun donkerblauwe uni formen en 's zomers met witte pet ten op verlevendigden ze het straatbeeld in niet geringe mate. Vanzelfsprekend hebben zich toen heel wat liefdesgeschiedenissen afgespeeld, waarop menigmaal een huwelijk is gevolgd.' Dat de school geen internaat had, zodat de studenten in Den Burg of omgeving in de kost moesten, ver- bes - voor Den Burg gekozen. Tot ergernis van de Oudeschilders. J. van der Vlis schrijft in tLant van Texsel dat de pleitbezorgers von den dat de school in Oudeschild veel beter op zijn plaats was dan in Den Burg, 'waar alleen maar scha pen- en koeienboeren woonden'. Wethouder J.S. Dijt reageerde scherp. Volgens hem kwamen de Oudeschilders met hun houten blazers toch nooit verder dan de Zuiderzee 'en daarvoor was waar achtig geen dure zeevaart- annex visserijschool nodig'. Bovendien wees hij erop dat er in het verleden heel wat zeelui uit de boeren waren voortgekomen. De Zeevaartschool ging in 1913 van start met veertien leerlingen, waaronder vier Texelse jongens. Hoewel geen van hen ooit had gevaren, gingen ze in de volks mond al gauw als 'zeevaarders' door het leven. De school werd tij delijk gevestigd aan de Burgwal, in sterkte de band met het eiland nog meer. Vele gezinnen boden jaren lang onderdak aan één of meer studenten. Overigens was er ook wel eens wrevel. Niet iedere Texe laar had evenveel waardering voor de (vermeende) rijkdom van de studenten, die schril moet hebben afgestoken tegen de armoede op het eiland. De school leidde tientallen zee vaarders op - zowel voor de twee jarige basisopleiding als voor het stuurmanschap -, maar werd na twintig jaar toch gesloten. Dat gebeurde in het crisisjaar 1933, toen Nederland onder de economi sche malaise leed. De koopvaardij was zwaar getroffen, waardoor afgestudeerde stuurlieden nauwe lijks meer kans op een baan had den. Het gebeurde zelfs dat man nen met de papieren voor eerste stuurman genoegen namen met de functie van vierde stuurman. Een zware klap voor de school was de beslissing van het rijk om sterk te bezuinigen op de subsidiegelden. Daardoor werd eerst in 1932 de stuurmansopleiding gesloten. Een jaar later kwam er een einde aan de hele school. Ongeveer tegelij kertijd werden ook de zeevaart scholen van Harlingen en Schier monnikoog gesloten. Ed Vermeulen heeft zich de afgelo pen flink vastgebeten in de geschie denis van de school. Dat lijkt vreemd voor een inwoner van Baarn, maar de 67-jarige amateur historicus heeft een bijzondere band met Texel, waar hij al sinds zijn jongste jeugd komt. Komt bij dat hij in zijn jonge jaren - tussen 1959 en 1969 - zelf heeft gevaren. Redacteur Ab Kelder van het nau tische tijdschrift De Blauwe Wim pel, waarvoor hij af en toe schrijft, wees hem erop dat in het in 1974 uitgegeven boek Het licht der zee- vaert alle Friese zeevaartscholen onder de loep worden genomen, maar dat de Texelse altijd onderbe licht is gebleven en daagde hem uit daar verandering in te brengen. Vermeulen heeft inmiddels twee lijvige artikelen geschreven, die beide in het tijdschrift van de His torische Vereniging zijn gepubli ceerd. Het tweede gaat over enke le 'geliefde leraren', genoemd in tLant van Texsel, wier levensloop hij schetst. Voor het eerste en meest bijzondere liet hij zich inspi reren door een graf op de Alge mene Begraafplaats in Den Burg, waar volgens de steen ene Frans Tjallingii, 'leer ling zeevaart school', ligt begraven en die 13 april 1930 op 19- jarige leeftijd overleed. Hij een opmerkelijke al was het alleen maar omdat de jongen als zestien jarige naar Texel kwam, terwijl in zijn woonplaats, Harlingen, ook een zeevaartschool was. 'Daar werd hij niet aangenomen, waar schijnlijk omdat zijn cijfers niet goed genoeg waren.' Tjallingii woonde in diverse kost huizen en ontpopte zich tot een geziene persoon, die evenals veel andere zeevaarders lid was van tennisvereniging Deuce. In het fotoalbum van zijn familie dat Ver meulen mocht inzien, staat een foto van Frans in uniform, pose rend met een tennisracket. Zeer waarschijnlijk speelde hij ook in het voetbalteam van de school, dat geregeld in actie kwam. Bijzonder zijn de foto's die hij in de winter van 1929 maakte van de aanlegsteiger van TESO bij 't Horntje, proviso risch aangelegd omdat de Wad denzee vol met ijs lag. Ook kiekte hij kapitein Cornells Duinker, terwijl stuitte op geschiedenis, Frans Tjallingii was net als veel andere leerlingen lid van tennisvereniging Deuce. velen. De Texelsche Courant wijd de er een redactioneel artikel aan, dat in emotionele bewoordingen is geschreven en eindigt met de zin: 'Rust zacht, Frans, we zullen je niet vergeten.' Drie dagen later deed de krant uitgebreid verslag van de begrafenis, die druk werd bezocht, onder meer door burgemeester Oort, directie en bestuur van de Zeevaartschool en het hele lera renkorps. Sprekers roemden hem om zijn 'stralende lach, het goede humeur, trouw en hartelijkheid'. Vermeulen is voor de expositie en het mogelijke jubileumboek op zoek naar zoveel mogelijk gege vens over leerlingen, leraren en andere zaken die betrekking heb ben op de Zeevaartschool. Hij werkt daarbij samen met de Histo rische Vereniging, waarvan hij sinds kort lid is. Hij is bereikbaar via tel. 035-5416127 of e-mail edenmarty@hetnet.nl. Zijn adres is Heemskerklaan 64, 3742 AM Baarn. Wie spullen (in bruikleen) wil afstaan, kan ook contact opne men met Simon Dros, e-mail simon@oudeschild.nl. Joop Rommets In het archief van de Historische Vereniging bevinden zich deze twee foto's. Te zien is een familie, op de ene foto in een boomgaard, op de andere bij bijenkasten. Wie weet wie op de foto's staan of waar ze vandaan komen, kan contact opnemen met Maarten Stoepker tel. 312940. De KNRM, politie en ambulance hebben zaterdag een zoektocht gehouden naar een wandelaar die ergens in het bos nabij De Koog was gevallen. De man had ernstig beenletsel, maar het duurde meer dan twintig minuten voordat hij aan de noord zijde van het bos gevonden werd. Hij bleek samen met een groep wandelaars die elkaar op de web site www.weekendhike.nl hadden ontmoet op weg te zijn naar de Slufter, maar was op het spek gladde bospad onderuit gegaan. De KNRM, die met de wippertruck had helpen zoeken, hielp met het vervoer van de man omdat de ambulance niet op het bospad kon komen. Omdat het koud was en het sneeuwde, werd de man snel warm ingepakt en naar het Gemini Ziekenhuis in Den Helder afge voerd. De KNRM bracht de overige wandelaars met de wippertruck naar de Slufter, zodat ze daar wat warms konden drinken. Door de gladheid raakte afgelopen weekend drie auto's van de weg. Nabij de kruising van de Redoute met de Pontweg gleed een auto van het talud, nadat hij bij het uit komen van een bocht in de slip was geraakt. Hij ramde een paal en een damhek en kwam net voor de sloot tot stilstand. De bestuurder bleef ongedeerd. Langs de Post weg gingen twee auto's de sloot in. Voor zover bekend liepen de inzit tenden geen letsel op. Schoenma ker borg de wagens. De gemeente laat de rotonde aan de Nieuwlanderweg opknap pen, zodat de entree naar Eier land er netjes uitziet bij de vie ring van het 175-jarig bestaan van de polder. Ook worden wegen en bermen onder handen genomen. Dat liet Piet Bolier, coördinator van de dorpscommissies, weten tijdens het bezoek van burge meester en wethouder aan De Cocksdorp. Bedoeling is dat op de rotonde duinbegroeiing komt en dat de bermen vóór het polder- feest zijn gemaaid. De festiviteiten worden gehouden van 24 tot en met 26 juni. Volgens Bolier wil de gemeente zich ook hard maken dat nabij de Driehoek een infobord terugkeert dat daar vroeger heeft gestaan. Tijdens de quiz 'Ik hou van Eier land' die zaterdagavond in het Eierlandsche Huis werd gehou den, werd de aftrap voor de festi viteiten gegeven. Wethouder Nico Kikkert en Wally van Beek onthul den een jubileumvlag die alle bewoners van de polder krijgen aangeboden en de Texelse Bier brouwerij presenteerde het nieuwe bier Eyerlander dat speciaal voor het jubileum is gebrouwen. Jan Heemskerk gaf een presenta tie van het boek 'Het rijk van Eier land', waarin historie, heden en toekomst van de polder op uitge breide wijze wordt belicht en dat in het voorjaar wordt gepubli ceerd. Er werd gestart met een grote loterij, waarbij een Twingo is te winnen. Het eerste lootje was voor Lotte van Exel, de afgelopen vrij dag geboren dochter van Hans en Svea van Exel en de jongste bewoner van de polder. Het twee de lot was voor Kikkert. In totaal zijn er vierduizend loten. Er werd muziek gepresenteerd van een speciale CD met poldermuziek. Het feest speelt zich eind juni gro tendeels af op een feestterrein dat nabij de velden van SVC wordt ingericht en waar een grote tent komt te staan. Via een boomsingel komt er een doorgang naar het terrein. Jaap Boon sprak de hoop uit dat vóór het feest ook de molen is gerealiseerd van hout van de iepen die een paar jaar geleden langs de Moleniaan wer den gekapt. De mensen die zich daar al een tijd mee bezig houden hebben afgelopen week opnieuw bouwaanvragen ingediend bij de gemeente. Meer over het feest en het programma is te vinden op www.polderfeest2010.nl. De onderzoekscampagne Jaar van de Egel is een initiatief van de Zoogdiervereniging onder de vleugels van Vogelbescherming Nederland

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 2010 | | pagina 9