Nieuw bestemmingsplan begint zich af te tekenen Conceptontwerp met (on)mogelijkheden Details moeten nog worden ingevuld Bert Calatz tweede bij GroenLinks 'Zelf regie houden op gebied energie' I TEXELSE 9 COURANT Texels Belang, Nieuw Bloed Erna Tromp-Tuinema Lijst 1 nummer 9 gewoon het beste voor Texel. VRIJDAG 5 FEBRUARI 2010 Grotere agrarische bouwblok ken, zomerhuizen van 100 vier kante meter, sloopregeling voor overtollige bouw, niet meer dan één bedrijfswoning per boerde rij, toestaan van 'bredere' agra rische functies, tentkamperen in Hogeberggebied, verbod op paardenhokjes buiten het bouw blok en geen onderscheid meer tussen appartementen, hotels en groepsverblijven. Aldus een greep van de voorge stelde (on)mogelijkheden die het nieuwe bestemmingsplan voor het buitengebied moet bieden, zoals neergelegd in het conceptontwerp plan dat donderdag 18 februari wordt besproken door de raads commissie Grondgebied. Dat gebeurt na een besloten informa tiebijeenkomst voor raads- en commissieleden en een voor ieder toegankelijke informatiemiddag op donderdag 11 februari. Wat nu ter tafel ligt zijn de voorge stelde hoofdlijnen, de details komen later. In deze hoofdlijnen is echter al rekening gehouden met met verzoeken, voorstellen en kri tiek die de inspraak heeft opgele verd. De zittende gemeenteraad heeft dus nog gelegenheid iets te zeggen over de nu voorgestelde richtingen. Het is de nieuwe gemeenteraad die met de verdere uitwerking te maken krijgt en het plan eind 2010 zal vaststellen. Het nieuwe plan moet overeenstem men met de eerder uitgebrachte structuurvisie en betekent in verge lijking met het geldende plan een forse deregulering: meer vrijheid voor de belanghebbenden. Het nieuwe plan vervangt niet alleen het bestaande plan buitengebied maar ook de bestemmingsplannen Oost, Prins Hendrik, Midden- en Zuid Eierland en Koogerhoop/Cal- luna. Om praktische redenen is ook het bestemmingsplan Zoute- land Den Hoorn in het plan opge nomen; later zal dit bij het bestem mingsplan voor Den Hoorn worden gevoegd. Het bestemmingsplan moet over eenstemmen met het ruimtelijke beleid van hogere overheden, zoals de provincie. Hoe dat zal uitpakken is nog niet duidelijk, omdat de pro vinciale structuurvisie nog niet is vastgesteld. B en w vinden de visie te beperkend voor Texel en doen dinsdag mee aan een provinciale hoorzitting over deze zaak. Belang rijk en nieuw onderdeel van het bestemmingsplan is het beeldkwa liteitplan dat - rekening houdend met de specifieke kenmerken van de omgeving - aangeeft hoe bebouwing eruit moet zien zodat de kernkwaliteiten van het eiland worden behouden of versterkt. Wat betreft de landbouw wordt vastgehouden aan instandhouding van het huidige agrarische areaal bij een oppervlakte grasland van tenminste 4.000 ha. Dat laatste wordt scherp in de gaten gehou den zodat 'maatregelen' kunnen worden genomen als de opper vlakte afneemt. Er zal geen vergun ning nodig zijn voor het scheuren van grasland. Mogelijkheden voor schaalvergro ting worden opgenomen. In de jonge polders komen bouwblokken van 2 hectare, op het oude land moet daarvoor ontheffing worden gevraagd waarbij de noodzaak moet worden aangetoond. Binnen de bouwblokken moeten de gebou wen compact bij elkaar worden gezet. Tussen twee gebouwen mag de afstand niet groter zijn dan 25 meter. Omdat de moderne bedrijfsvoering dat eist, mogen de agrarische gebouwen in de jonge polders gro ter worden: goothoogte 6 meter en nokhoogte 12,5 meter. Voor de binnenduinrand en het oude land is daarvoor ontheffing nodig en blijft een goothoogte van 4,5 meter en een nokhoogte van 10 meter regel. In het bestemmingsplan zullen geen nieuwe bouwblokken meer worden opgenomen. Als gevolg van de schaalvergroting komen er voor eventuele nieuwe bedrijven voldoende oude bouwblokken vrij. Mede om die reden is straks ook geen tweede bedrijfswoning op een boerderij meer mogelijk. De plan nenmakers zien trouwens de nood zaak van een twee de bedrijfswoning niet in en denken zelfs dat deze belemmerend is bij toekomstige bedrijfsontwikkeling. Een belangrijk instrument om de openheid en de kwaliteit van het landschap te behouden of te her stellen is de 'Ruimte voor Ruimte'- regeling die in het plan wordt opge nomen. In ruil voor sloop van minstens 1200 m2 bedrijfsbebou- wing mag een woning worden teruggebouwd op de plek van de sloop. Hoewel dat een aanslag doet op de voorraad toeristische bedden, mag in plaats van een woning ook een recreatief opstal worden teruggebouwd. Bij 'bredere' activiteiten die op agrarische bouwblokken toelaat baar zijn, moet worden gedacht aan opslag en verwerking van agrarische producten, loonwerk- bedrijf, landschaps- of natuurbe heer, verkoop van branchegerela- teerde producten (maximaal 50 m2), proeverij van agrarische pro ducten, paardenhouderij, kampe ren bij de boer, appartementen (in stolpen), logies met ontbijt, educa tieve en culturele doeleinden, exploiteren van een zorgboerderij, 'passende' vormen van opwekking van duurzame energie. Als aanvul ling op het bestaande beleid wordt geregeld dat bij omzetting naar een bedrijfsbestemming de voor malige bebouwing naar maximaal 650 m2 wordt teruggebracht. Nieuwbouw boven die oppervlakte is uitgesloten. Als er toch meer ruimte nodig is, moet de initiatief nemer uitkijken naar een andere vestigingsplaats zoals een bedrij venterrein. bij de Wat betreft het kamperen boer wordt het op het oude land en aan de binnenduinrand mogelijk de kampeer middelen ook buiten het bouwblok te plaat sen, maar wel binnen een extra 'erf' van maximaal 1 hec tare. Er komt dus feitelijk 1 ha bij, echter uitsluitend voor kampeer ders. Het kamperen zit dan de gewone bedrijfsvoering niet in de weg. In de jonge polders geldt dat niet, omdat daar al bouwblokken zijn van 2 hectare waarbinnen alle functies een plek kunnen krijgen. Kamperen bij de boer is in beginsel overal mogelijk, behalve bij de dorpsranden. Het kan ook in het Hogeberggebied, al gelden daar wel extra eisen in verband met het landschap. In elk geval mogen hier alleen tenten staan, geen cara vans. Voor paardenhouderij zal een apar te bestemming in het plan worden opgenomen, eventueel als neven tak van een agrarisch bedrijf, maar wel binnen het bouwblok omdat paardenbakken ingrijpend voor de omgeving kunnen zijn. In het bui tengebied verrijzen buiten de bouwblokken steeds meer paar denhokjes, wat volgens de plan nenmakers een enorme verromme ling en aantasting van de ruimtelijke kwaliteit veroorzaakt. Daarom mogen deze huisjes straks alleen nog binnen bouwblokken (of als bijgebouw vlakbij een niet-agrari- sche woning). De bestaande hok jes worden niet gelegaliseerd. Na vaststelling van het bestemmings plan wordt er tegen opgetreden. Er wordt vastgehouden aan maxi maal 45.000 recreatieve slaap plaatsen. Voor de toekomst wor den 2.000 extra slaapplaatsen achter de hand gehouden. Over tien jaar wordt er opnieuw naar gekeken. Omwille van flexibiliteit en vrijheid voor de ondernemers zal geen strikt onderscheid meer worden gemaakt tussen de ver schillende soorten slaapplaatsen. Verder blijft het in beginsel moge lijk slaapplaatsen te verplaatsen, maar elk geval wordt apart beoor deeld. Bestaande rechten op slaapplaatsen worden in het plan gerespecteerd, zodat ze geacti veerd kunnen worden. Logies met ontbijt wordt niet geregeld, maar moet wel ondergeschikt zijn aan de hoofdfunctie van het gebouw. Niet meer dan 5 bedden per woning worden toegestaan. Er komt meer vrijheid bij het overschakelen naar toeristische functies. Appartemen ten, hotels en groepsverblijven mogen in elkaar veranderen. Ze worden straks allemaal aangeduid als 'recreatiebedrijf'. De gemeente bemoeit zich niet meer met de ter reinindeling, ervan uitgaande dat de ondernemers zelf wel weten wat goed is voor de kwaliteit die ze hun gasten willen aanbieden. Omzetting van tentplaatsen in zomerhuizen kan straks zonder procedure, maar moet wel worden gemeld. Op kampeerterreinen die in natuurgebieden liggen (zoals camping Kogerstrand) kan dat niet. Vergroting van zomerhuizen van 70 naar 100 vierkante meter moet vol gens het voorontwerp kunnen, wat inhoudt dat deze gebouwen ook een hoogte van acht meter mogen hebben om de juiste dakhelling mogelijk te maken. Een berging van maximaal 6 vierkante meter bij een zomerhuis wordt nu gedoogd, maar is straks een recht. In niet alle gevallen zal het mogelijk zijn bestaande zomerhuizen tot het nieuwe maxi mum uit te breiden omdat dan ook grote re kavels beschikbaar moeten zijn. Door de norm van maximaal 20 huizen per hectare blijft er genoeg open ruimte en groen. Veronder steld wordt dat onder de nieuwe regels op de meeste terreinen gro tere zomerhuizen mogelijk zijn. De 25-procentsregeling voor uit breiding van bestaande kleinscha lige recreatieobjecten blijft in stand, maar de voorwaarde dat dit gepaard gaat met een kwaliteits verbetering van het hele park zal strikt worden toegepast. Gegadig den moeten hun wensen wel tijdig kenbaar maken en binnen tien jaar uitvoeren. Wat onder 'kleinschalig' wordt verstaan, wordt duidelijk omschreven: huisjes en hotels tot 100 slaapplaatsen en campings tot 150 slaapplaatsen. Uitbreiding vol gens de 25-procentsregeling kan maar één keer. Wie in het verleden van de regeling gebruik heeft gemaakt kan niet opnieuw aan kloppen. Woensdag 3 maart zijn de gemeenteraadsverkiezingen. De Texelse Courant spreekt de komende weken met kan didaat-raadsleden die op een verkiesbare plaats staan. In het dagelijkse leven is hij vaak aan het woord om medewerkers van accountantsbedrijven te trainen in software voor boek houding. Mogelijk laat hij na 3 maart ook zijn stem in de raads vergaderingen horen. De 45-jari- ge Bert Calatz staat tweede op de kieslijst van GroenLinks. Hij is tot nu toe de onbekendste van de mensen die kans maken in de gemeenteraad te worden geko zen. Calatz werkt sinds november op het eiland als trainer bij Snel- Start. Hij verzorgt workshops aan medewerkers van accountantsbe drijven op Noorderhoeve. Hij ver blijft vooralsnog in een vakantie huis, binnenkort komen zijn vrouw en drie kinderen ook naar Texel en betrekken ze een woning in Den Burg. Calatz komt uit Zoetermeer waar hij als consultant in de IT werkte. 'Ik ging daar bij bedrijven langs en we ook vaak geweest.' Een collega in Oosterend bracht hem in contact met GroenLinks door een brochure te geven die de partij huis-aan-huis had laten ver spreiden. 'In Zoetermeer was ik ook al actief voor GroenLinks en zou ik kandidaat worden voor de verkiezingen, maar dat veranderde doordat ik hier ging werken. Ik ben naar een bijeenkomst van Groen Links geweest en werd uitgeno digd voor de steunfractie.' Het klikte en Calatz kreeg de vraag op verkiesbare plaats te staan. De snelle opmars deed hem enigszins verbazen, maar ook niet meer dan dat. 'Het was een kwestie van kop pen tellen en dit was de uitkomst.' Hij is zich in zijn vrije tijd inmiddels aan het inwerken in het Texelse. 'Ik wil de blik graag vooruit richten op wat er komen gaat. Ik word niet geplaagd door historie en ik wil me ook niet verliezen in zaken die in het verleden hebben gespeeld.' Het maken van wetgeving om de kernwaarden te verankeren, een onderwerp waar GroenLinks al een tijd mee bezig is, is een zaak waar hij zich als raadslid op wil richten. 'Dat gaat om de vraag waar je als eiland in de toekomst heen wil. Het is een initiatief van GroenLinks, maar moet iets van ons allemaal worden.' De partij is op papier aan het zetten hoe aanvragen kunnen Kamer is aangenomen. Die wet biedt overheden de komende vier jaar de gelegenheid milieu- en bouwregels aan de kant te schui ven zodat grote bouwkundige en infrastructurele projecten versneld uitgevoerd kunnen worden. Het kabinet heeft de wet in het leven geroepen om de economische recessie het hoofd te bieden. Calatz: 'Een projectontwikkelaar die windmolens op Texel wil neer zetten, kan straks met de crisiswet in de hand naar de provincie stap pen en dan bestaat de kans dat die hem een plek op het eiland moet aanwijzen. Als we op energiege bied de initiatieven in eigen hand hebben, is het makkelijker derge lijke ontwikkelingen af te houden. Maar dan moeten we niet blijven hangen in gedachte van de maak bare samenleving dat we wel wind energie willen, maar niet in de eigen omgeving. We moeten meer doen.' De Crisis- en Herstelwet moet nog in de Eerste Kamer worden bespro ken. Dat kan nog even duren, omdat de senaat uitstel wil. Groen Links is voorstander van windener gie, maar zegt op lange termijn het meest te zien in zonne-energie, gemixt met andere duurzame tech nieken, om vanaf 2020 zelfvoorzie nend in duurzame energie te zijn. Calatz wil zich ook richten op een ik gaf er ook workshops in soft ware, maar dan voor installateurs in sanitair, verwarming- en koel techniek en van sterk- en zwak stroominstallaties.' Via via werd hij op het bedrijf van Ploeg attent gemaakt, waarna een kennisma king en een overstap naar Texel volgde. Daarvoor was Calatz nog nooit op het eiland geweest. 'Mijn vrouw en ik zijn wel vaak op Ter schelling en Schiermonnikoog geweest, maar dat kwam mede doordat mijn vrouw uit Groningen komt. Op de Kanaaleilanden zijn worden getoetst aan de kernwaar den, voordat vergunning wordt ver leend. Doel is aantasting van het eiland te voorkomen. 'Dat kan ertoe leiden dat het misschien beter is een vergunning niet af te geven, maar het kan ook andersom dat iets waarvan je denkt dat het niet kan, toch kan worden ver gund.' Op gebied van energie zegt Calatz het belangrijk te vinden dat Texel de regie in eigen hand houdt. In dat kader wijst hij op de Crisis- en Her stelwet die recent in de Tweede Bert Calatz: 'Je kunt als bedrijf bijvoorbeeld wel op de Zuidas in Amsterdam gaan zittenmaar je kunt evengoed naar Texel.(Foto Jeroen van Hattum) verbreding van de werkgelegen heid naast het toerisme. Als voor beeld noemt hij de dienstensector. 'Mensen zijn soms oprecht ver baasd als ze voor een workshop naar Texel komen en zien wat een bedrijf als SnelStart hier in eigen beheer allemaal heeft ontwikkeld. Dankzij internet kun je over de wereld actief te zijn, dus er is hier veel meer mogelijk naast het toe risme. Je kunt als bedrijf bijvoor beeld wel op de Zuidas in Amster dam gaan zitten, maar je kunt evengoed naar Texel. Als politiek kunnen we daar de voorwaarden voor scheppen en we kunnen het stimuleren.' Zelf merkt Calatz inmiddels de voordelen van wonen en werken op Texel. 'In Zoetermeer zat ik veertig uur per maand in de auto, hier is misschien veertig minuten of ik ga fietsen. De lucht is schoon, het is een prachtige omgeving en met scholen heb je hier echte keu ze, omdat alles dicht bij elkaar is. Aan de overkant wordt je keuze toch vaak bepaald door de afstan den, dus in hoeverre is het dan een keuze.' Op de vraag hoe om te gaan met de bezuinigingen die eraan komen als het rijk kort op het Gemeente fonds, reageert Calatz behoed zaam. 'Als bedrijf zou je je inkom sten verhogen, maar als gemeente heb je de neiging te besparen. Maar dan moet je eerst kijken wel ke kerntaken je hebt en er rekening mee houden dat het takenpakket van de gemeente de afgelopen jaren groter is geworden. Je kunt wel zeggen dat je er twee man uit gooit en zo een ton bespaart, maar daar is het werk niet mee weg. Het is ook niet de oplossing dat werk vervolgens uit de begroting te hou den door het extern uit te beste den.' Volgens Calatz zal een besparing in eerste instantie gevonden moe ten worden in efficiënter werken. Pas later kan aan het verhogen van inkomsten worden gedacht. Wat betreft intensievere samenwerking met anderen geeft hij de voorkeur aan Noord-Holland. 'Het klinkt mooi om met de andere Wadden eilanden samen te werken, maar zakelijk gezien is het beter voor Noord-Holland te kiezen.' Calatz zegt zich als raadslid op de con sensus te willen richten. 'Je kunt je wel bezighouden met datgene waarin je onderling verschilt, maar je kunt ook kijken naar zaken waar over je het met elkaar eens bent.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 2010 | | pagina 9