Nieuw bestemmingsplan begint zich af te tekenen
Conceptontwerp met
(on)mogelijkheden
Details moeten nog
worden ingevuld
Bert Calatz tweede bij GroenLinks
'Zelf regie houden
op gebied energie'
I
TEXELSE 9 COURANT
Texels Belang,
Nieuw Bloed
Erna Tromp-Tuinema
Lijst 1 nummer 9
gewoon
het beste voor Texel.
VRIJDAG 5 FEBRUARI 2010
Grotere agrarische bouwblok
ken, zomerhuizen van 100 vier
kante meter, sloopregeling voor
overtollige bouw, niet meer dan
één bedrijfswoning per boerde
rij, toestaan van 'bredere' agra
rische functies, tentkamperen in
Hogeberggebied, verbod op
paardenhokjes buiten het bouw
blok en geen onderscheid meer
tussen appartementen, hotels
en groepsverblijven.
Aldus een greep van de voorge
stelde (on)mogelijkheden die het
nieuwe bestemmingsplan voor het
buitengebied moet bieden, zoals
neergelegd in het conceptontwerp
plan dat donderdag 18 februari
wordt besproken door de raads
commissie Grondgebied. Dat
gebeurt na een
besloten informa
tiebijeenkomst
voor raads- en
commissieleden
en een voor ieder
toegankelijke
informatiemiddag op donderdag
11 februari.
Wat nu ter tafel ligt zijn de voorge
stelde hoofdlijnen, de details
komen later. In deze hoofdlijnen is
echter al rekening gehouden met
met verzoeken, voorstellen en kri
tiek die de inspraak heeft opgele
verd. De zittende gemeenteraad
heeft dus nog gelegenheid iets te
zeggen over de nu voorgestelde
richtingen. Het is de nieuwe
gemeenteraad die met de verdere
uitwerking te maken krijgt en het
plan eind 2010 zal vaststellen. Het
nieuwe plan moet overeenstem
men met de eerder uitgebrachte
structuurvisie en betekent in verge
lijking met het geldende plan een
forse deregulering: meer vrijheid
voor de belanghebbenden. Het
nieuwe plan vervangt niet alleen
het bestaande plan buitengebied
maar ook de bestemmingsplannen
Oost, Prins Hendrik, Midden- en
Zuid Eierland en Koogerhoop/Cal-
luna. Om praktische redenen is
ook het bestemmingsplan Zoute-
land Den Hoorn in het plan opge
nomen; later zal dit bij het bestem
mingsplan voor Den Hoorn worden
gevoegd.
Het bestemmingsplan moet over
eenstemmen met het ruimtelijke
beleid van hogere overheden, zoals
de provincie. Hoe dat zal uitpakken
is nog niet duidelijk, omdat de pro
vinciale structuurvisie nog niet is
vastgesteld. B en w vinden de visie
te beperkend voor Texel en doen
dinsdag mee aan een provinciale
hoorzitting over deze zaak. Belang
rijk en nieuw onderdeel van het
bestemmingsplan is het beeldkwa
liteitplan dat - rekening houdend
met de specifieke kenmerken van
de omgeving - aangeeft hoe
bebouwing eruit moet zien zodat
de kernkwaliteiten van het eiland
worden behouden of versterkt.
Wat betreft de landbouw wordt
vastgehouden aan instandhouding
van het huidige agrarische areaal
bij een oppervlakte grasland van
tenminste 4.000 ha. Dat laatste
wordt scherp in de gaten gehou
den zodat 'maatregelen' kunnen
worden genomen als de opper
vlakte afneemt. Er zal geen vergun
ning nodig zijn voor het scheuren
van grasland.
Mogelijkheden voor schaalvergro
ting worden opgenomen. In de
jonge polders komen bouwblokken
van 2 hectare, op het oude land
moet daarvoor ontheffing worden
gevraagd waarbij de noodzaak
moet worden aangetoond. Binnen
de bouwblokken moeten de gebou
wen compact bij elkaar worden
gezet. Tussen twee gebouwen mag
de afstand niet groter zijn dan 25
meter.
Omdat de moderne bedrijfsvoering
dat eist, mogen de agrarische
gebouwen in de jonge polders gro
ter worden: goothoogte 6 meter en
nokhoogte 12,5 meter. Voor de
binnenduinrand en het oude land is
daarvoor ontheffing nodig en blijft
een goothoogte van 4,5 meter en
een nokhoogte van 10 meter
regel.
In het bestemmingsplan zullen
geen nieuwe bouwblokken meer
worden opgenomen. Als gevolg
van de schaalvergroting komen er
voor eventuele nieuwe bedrijven
voldoende oude bouwblokken vrij.
Mede om die reden is straks ook
geen tweede bedrijfswoning op
een boerderij meer
mogelijk. De plan
nenmakers zien
trouwens de nood
zaak van een twee
de bedrijfswoning
niet in en denken
zelfs dat deze belemmerend is bij
toekomstige bedrijfsontwikkeling.
Een belangrijk instrument om de
openheid en de kwaliteit van het
landschap te behouden of te her
stellen is de 'Ruimte voor Ruimte'-
regeling die in het plan wordt opge
nomen. In ruil voor sloop van
minstens 1200 m2 bedrijfsbebou-
wing mag een woning worden
teruggebouwd op de plek van de
sloop. Hoewel dat een aanslag
doet op de voorraad toeristische
bedden, mag in plaats van een
woning ook een recreatief opstal
worden teruggebouwd.
Bij 'bredere' activiteiten die op
agrarische bouwblokken toelaat
baar zijn, moet worden gedacht
aan opslag en verwerking van
agrarische producten, loonwerk-
bedrijf, landschaps- of natuurbe
heer, verkoop van branchegerela-
teerde producten (maximaal 50
m2), proeverij van agrarische pro
ducten, paardenhouderij, kampe
ren bij de boer, appartementen (in
stolpen), logies met ontbijt, educa
tieve en culturele doeleinden,
exploiteren van een zorgboerderij,
'passende' vormen van opwekking
van duurzame energie. Als aanvul
ling op het bestaande beleid wordt
geregeld dat bij omzetting naar
een bedrijfsbestemming de voor
malige bebouwing naar maximaal
650 m2 wordt teruggebracht.
Nieuwbouw boven die oppervlakte
is uitgesloten. Als er toch meer
ruimte nodig is, moet de initiatief
nemer uitkijken naar een andere
vestigingsplaats zoals een bedrij
venterrein.
bij de
Wat betreft het kamperen
boer wordt het op het
oude land en aan de
binnenduinrand
mogelijk de kampeer
middelen ook buiten
het bouwblok te plaat
sen, maar wel binnen
een extra 'erf' van maximaal 1 hec
tare. Er komt dus feitelijk 1 ha bij,
echter uitsluitend voor kampeer
ders. Het kamperen zit dan de
gewone bedrijfsvoering niet in de
weg. In de jonge polders geldt dat
niet, omdat daar al bouwblokken
zijn van 2 hectare waarbinnen alle
functies een plek kunnen krijgen.
Kamperen bij de boer is in beginsel
overal mogelijk, behalve bij de
dorpsranden. Het kan ook in het
Hogeberggebied, al gelden daar
wel extra eisen in verband met het
landschap. In elk geval mogen hier
alleen tenten staan, geen cara
vans.
Voor paardenhouderij zal een apar
te bestemming in het plan worden
opgenomen, eventueel als neven
tak van een agrarisch bedrijf, maar
wel binnen het bouwblok omdat
paardenbakken ingrijpend voor de
omgeving kunnen zijn. In het bui
tengebied verrijzen buiten de
bouwblokken steeds meer paar
denhokjes, wat volgens de plan
nenmakers een enorme verromme
ling en aantasting van de ruimtelijke
kwaliteit veroorzaakt. Daarom
mogen deze huisjes straks alleen
nog binnen bouwblokken (of als
bijgebouw vlakbij een niet-agrari-
sche woning). De bestaande hok
jes worden niet gelegaliseerd. Na
vaststelling van het bestemmings
plan wordt er tegen opgetreden.
Er wordt vastgehouden aan maxi
maal 45.000 recreatieve slaap
plaatsen. Voor de toekomst wor
den 2.000 extra slaapplaatsen
achter de hand gehouden. Over
tien jaar wordt er opnieuw naar
gekeken. Omwille van flexibiliteit
en vrijheid voor de ondernemers
zal geen strikt onderscheid meer
worden gemaakt tussen de ver
schillende soorten slaapplaatsen.
Verder blijft het in beginsel moge
lijk slaapplaatsen te verplaatsen,
maar elk geval wordt apart beoor
deeld. Bestaande rechten op
slaapplaatsen worden in het plan
gerespecteerd, zodat ze geacti
veerd kunnen worden. Logies met
ontbijt wordt niet geregeld, maar
moet wel ondergeschikt zijn aan de
hoofdfunctie van het gebouw. Niet
meer dan 5 bedden per woning
worden toegestaan. Er komt meer
vrijheid bij het overschakelen naar
toeristische functies. Appartemen
ten, hotels en groepsverblijven
mogen in elkaar veranderen. Ze
worden straks allemaal aangeduid
als 'recreatiebedrijf'. De gemeente
bemoeit zich niet meer met de ter
reinindeling, ervan uitgaande dat
de ondernemers zelf wel weten
wat goed is voor de kwaliteit die ze
hun gasten willen aanbieden.
Omzetting van tentplaatsen in
zomerhuizen kan straks zonder
procedure, maar moet wel worden
gemeld. Op kampeerterreinen die
in natuurgebieden liggen (zoals
camping Kogerstrand) kan dat niet.
Vergroting van zomerhuizen van 70
naar 100 vierkante meter moet vol
gens het voorontwerp kunnen, wat
inhoudt dat deze gebouwen ook
een hoogte van acht meter mogen
hebben om de juiste dakhelling
mogelijk te maken. Een berging
van maximaal 6 vierkante meter bij
een zomerhuis wordt nu gedoogd,
maar is straks een recht.
In niet alle gevallen zal het mogelijk
zijn bestaande zomerhuizen tot het
nieuwe maxi
mum uit te
breiden omdat
dan ook grote
re kavels
beschikbaar
moeten zijn.
Door de norm van maximaal 20
huizen per hectare blijft er genoeg
open ruimte en groen. Veronder
steld wordt dat onder de nieuwe
regels op de meeste terreinen gro
tere zomerhuizen mogelijk zijn.
De 25-procentsregeling voor uit
breiding van bestaande kleinscha
lige recreatieobjecten blijft in stand,
maar de voorwaarde dat dit
gepaard gaat met een kwaliteits
verbetering van het hele park zal
strikt worden toegepast. Gegadig
den moeten hun wensen wel tijdig
kenbaar maken en binnen tien jaar
uitvoeren. Wat onder 'kleinschalig'
wordt verstaan, wordt duidelijk
omschreven: huisjes en hotels tot
100 slaapplaatsen en campings tot
150 slaapplaatsen. Uitbreiding vol
gens de 25-procentsregeling kan
maar één keer. Wie in het verleden
van de regeling gebruik heeft
gemaakt kan niet opnieuw aan
kloppen.
Woensdag 3 maart zijn de
gemeenteraadsverkiezingen.
De Texelse Courant spreekt
de komende weken met kan
didaat-raadsleden die op een
verkiesbare plaats staan.
In het dagelijkse leven is hij vaak
aan het woord om medewerkers
van accountantsbedrijven te
trainen in software voor boek
houding. Mogelijk laat hij na 3
maart ook zijn stem in de raads
vergaderingen horen. De 45-jari-
ge Bert Calatz staat tweede op
de kieslijst van GroenLinks.
Hij is tot nu toe de onbekendste
van de mensen die kans maken in
de gemeenteraad te worden geko
zen. Calatz werkt sinds november
op het eiland als trainer bij Snel-
Start. Hij verzorgt workshops aan
medewerkers van accountantsbe
drijven op Noorderhoeve. Hij ver
blijft vooralsnog in een vakantie
huis, binnenkort komen zijn vrouw
en drie kinderen ook naar Texel en
betrekken ze een woning in Den
Burg.
Calatz komt uit Zoetermeer waar
hij als consultant in de IT werkte.
'Ik ging daar bij bedrijven langs en
we ook vaak geweest.'
Een collega in Oosterend bracht
hem in contact met GroenLinks
door een brochure te geven die de
partij huis-aan-huis had laten ver
spreiden. 'In Zoetermeer was ik
ook al actief voor GroenLinks en
zou ik kandidaat worden voor de
verkiezingen, maar dat veranderde
doordat ik hier ging werken. Ik ben
naar een bijeenkomst van Groen
Links geweest en werd uitgeno
digd voor de steunfractie.' Het
klikte en Calatz kreeg de vraag op
verkiesbare plaats te staan. De
snelle opmars deed hem enigszins
verbazen, maar ook niet meer dan
dat. 'Het was een kwestie van kop
pen tellen en dit was de uitkomst.'
Hij is zich in zijn vrije tijd inmiddels
aan het inwerken in het Texelse. 'Ik
wil de blik graag vooruit richten op
wat er komen gaat. Ik word niet
geplaagd door historie en ik wil me
ook niet verliezen in zaken die in
het verleden hebben gespeeld.'
Het maken van wetgeving om de
kernwaarden te verankeren, een
onderwerp waar GroenLinks al een
tijd mee bezig is, is een zaak waar
hij zich als raadslid op wil richten.
'Dat gaat om de vraag waar je als
eiland in de toekomst heen wil. Het
is een initiatief van GroenLinks,
maar moet iets van ons allemaal
worden.' De partij is op papier aan
het zetten hoe aanvragen kunnen
Kamer is aangenomen. Die wet
biedt overheden de komende vier
jaar de gelegenheid milieu- en
bouwregels aan de kant te schui
ven zodat grote bouwkundige en
infrastructurele projecten versneld
uitgevoerd kunnen worden. Het
kabinet heeft de wet in het leven
geroepen om de economische
recessie het hoofd te bieden.
Calatz: 'Een projectontwikkelaar
die windmolens op Texel wil neer
zetten, kan straks met de crisiswet
in de hand naar de provincie stap
pen en dan bestaat de kans dat die
hem een plek op het eiland moet
aanwijzen. Als we op energiege
bied de initiatieven in eigen hand
hebben, is het makkelijker derge
lijke ontwikkelingen af te houden.
Maar dan moeten we niet blijven
hangen in gedachte van de maak
bare samenleving dat we wel wind
energie willen, maar niet in de
eigen omgeving. We moeten meer
doen.'
De Crisis- en Herstelwet moet nog
in de Eerste Kamer worden bespro
ken. Dat kan nog even duren,
omdat de senaat uitstel wil. Groen
Links is voorstander van windener
gie, maar zegt op lange termijn het
meest te zien in zonne-energie,
gemixt met andere duurzame tech
nieken, om vanaf 2020 zelfvoorzie
nend in duurzame energie te zijn.
Calatz wil zich ook richten op een
ik gaf er ook workshops in soft
ware, maar dan voor installateurs
in sanitair, verwarming- en koel
techniek en van sterk- en zwak
stroominstallaties.' Via via werd hij
op het bedrijf van Ploeg attent
gemaakt, waarna een kennisma
king en een overstap naar Texel
volgde. Daarvoor was Calatz nog
nooit op het eiland geweest. 'Mijn
vrouw en ik zijn wel vaak op Ter
schelling en Schiermonnikoog
geweest, maar dat kwam mede
doordat mijn vrouw uit Groningen
komt. Op de Kanaaleilanden zijn
worden getoetst aan de kernwaar
den, voordat vergunning wordt ver
leend. Doel is aantasting van het
eiland te voorkomen. 'Dat kan
ertoe leiden dat het misschien
beter is een vergunning niet af te
geven, maar het kan ook andersom
dat iets waarvan je denkt dat het
niet kan, toch kan worden ver
gund.'
Op gebied van energie zegt Calatz
het belangrijk te vinden dat Texel
de regie in eigen hand houdt. In dat
kader wijst hij op de Crisis- en Her
stelwet die recent in de Tweede
Bert Calatz: 'Je kunt als bedrijf bijvoorbeeld wel op de Zuidas in Amsterdam gaan zittenmaar je kunt evengoed naar
Texel.(Foto Jeroen van Hattum)
verbreding van de werkgelegen
heid naast het toerisme. Als voor
beeld noemt hij de dienstensector.
'Mensen zijn soms oprecht ver
baasd als ze voor een workshop
naar Texel komen en zien wat een
bedrijf als SnelStart hier in eigen
beheer allemaal heeft ontwikkeld.
Dankzij internet kun je over de
wereld actief te zijn, dus er is hier
veel meer mogelijk naast het toe
risme. Je kunt als bedrijf bijvoor
beeld wel op de Zuidas in Amster
dam gaan zitten, maar je kunt
evengoed naar Texel. Als politiek
kunnen we daar de voorwaarden
voor scheppen en we kunnen het
stimuleren.'
Zelf merkt Calatz inmiddels de
voordelen van wonen en werken
op Texel. 'In Zoetermeer zat ik
veertig uur per maand in de auto,
hier is misschien veertig minuten of
ik ga fietsen. De lucht is schoon,
het is een prachtige omgeving en
met scholen heb je hier echte keu
ze, omdat alles dicht bij elkaar is.
Aan de overkant wordt je keuze
toch vaak bepaald door de afstan
den, dus in hoeverre is het dan een
keuze.'
Op de vraag hoe om te gaan met
de bezuinigingen die eraan komen
als het rijk kort op het Gemeente
fonds, reageert Calatz behoed
zaam. 'Als bedrijf zou je je inkom
sten verhogen, maar als gemeente
heb je de neiging te besparen.
Maar dan moet je eerst kijken wel
ke kerntaken je hebt en er rekening
mee houden dat het takenpakket
van de gemeente de afgelopen
jaren groter is geworden. Je kunt
wel zeggen dat je er twee man uit
gooit en zo een ton bespaart, maar
daar is het werk niet mee weg. Het
is ook niet de oplossing dat werk
vervolgens uit de begroting te hou
den door het extern uit te beste
den.'
Volgens Calatz zal een besparing
in eerste instantie gevonden moe
ten worden in efficiënter werken.
Pas later kan aan het verhogen van
inkomsten worden gedacht. Wat
betreft intensievere samenwerking
met anderen geeft hij de voorkeur
aan Noord-Holland. 'Het klinkt
mooi om met de andere Wadden
eilanden samen te werken, maar
zakelijk gezien is het beter voor
Noord-Holland te kiezen.' Calatz
zegt zich als raadslid op de con
sensus te willen richten. 'Je kunt je
wel bezighouden met datgene
waarin je onderling verschilt, maar
je kunt ook kijken naar zaken waar
over je het met elkaar eens bent.