P
Enquête Politiek bekent kleur
r4>7i i
VRAGEN
{\T\
D66
Texel 2010
26. Samenwerken met?
27. Minder ambtenaren op het raad
huis?
28. Als u ja hebt geantwoord, op
welke manier wilt u dat berei
ken?
29. Gemeentewerken?
30. Haven van Oudeschild?
31Den Burg West?
32. Een polikliniek in Den Burg
West?
33. Ouderen van de toekomst zijn
actiever, rijker en mobieler. Hoe
kan Texel daarop inspelen?
34. Het plaatsen van grote windmo
lens (hoger dan 17,5 meter)?
35. Biovergistingsinstallatie(s)?
36. Als we participeren in duurzame
energieprojecten elders, telt dat
ook mee voor het bereiken van
deze doelstelling voor 2020?
37. Boeren op de Hogeberg worden
beperkt in hun bedrijfsvoering.
Moet de gemeente, hieraan een
substantiële bijdrage leveren?
38. Kamperen bij de boer op Hoge
berg?
39. Mag basisschool De Akker wor
den verplaatst naar de buiten
kant van het dorp (lokatie
Schoolstraat)?
40. Met het oog op de leefbaarheid
is het gewenst in de buitendor
pen tenminste één basisschool
in stand te houden. Moet de
gemeente hier geld voor uittrek
ken?
41. Moet Woontij terug naar de
basis, het ontwikkelen en
beschikbaar stellen van sociale
woningen?
42. Moet de gemeente toekomstige
winst op de grondexploitatie ten
goede laten komen aan sociale
woningbouw?
43. Sluitingstijden?
44. Een moskee op Texel?
45. Als u er niet omheen kunt om
een belasting/heffing te verho
gen om een financieel tekort te
dekken bij de gemeente, welke
keus zou u dan maken?
46. Is er een keihard standpunt in
uw verkiezingsprogramma dat
in de coalitieonderhandelingen
niet mag sneuvelen?
47. Dat er minder regels moeten
komen, wordt vrij algemeen
onderkend. Welke te schrappen
regel(s) zou u als speerpunt in
het raads-/coalitieprogramma
opnemen?
TEXELS
BELANG
TEXEL
OPNIEUW
Partij van de Arbeid
/groenlinks!
26. Meerdere gemeen- 26. Waddeneilanden en 26. Meerdere gemeen- 26. Meerdere gemeen- 26. Meerdere gemeen- 26. Meerdere gemeen- 26. Waddeneilanden,
ten. Kop van NH. ten. ten. ten. ten.
27. Nee 27. Ja. 27. Ja, via natuurlijke 27. Nee, niet als dat de 27. Aantal ambtenaren 27. Ja. 27. Ja.
afvloeiing. kwaliteit verlaagt. wordt bepaald door
de taken die de
gemeente uit moet
voeren.
28. Nvt.
28. Efficiency, uitbeste
den en ambitie naar
beneden bijstellen.
28. Minder uitvoerende 28. Nvt.
taken voor gemeen
te: uitbesteden wat
elders goedkoper
kan.
28. Nvt.
28. Kijken welke werk
zaamheden goedko
per kunnen worden
uitbesteed, indien
wij dit wensen.
28. Natuurlijk verloop,
loonsom bevriezen.
29. Niet privatiseren.
30. Gemeente stelt
kaders en besteedt
de exploitatie uit.
31. Gemeente stelt
kaders en besteedt
uit.
29. Niet privatiseren.
30. Gemeente stelt
kaders en besteedt
exploitatie uit.
31. Gemeente stelt
kaders en besteedt
exploitatie uit.
29. Niet privatiseren.
30. Gemeente stelt
kaders en besteedt
exploitatie uit.
31. Gemeente stelt
kaders en besteedt
exploitatie uit.
29. Niet privatiseren.
30. Gemeente stelt
kaders en besteedt
exploitatie uit.
31. Gemeente stelt
kaders en besteedt
exploitatie uit.
29. Niet privatiseren.
30. Gemeente stelt
kaders en besteedt
de exploitatie uit.
31. Gemeente stelt
kaders en besteedt
uit.
29. Niet privatiseren.
30. Verder als gemeen
telijk havenbedrijf.
31. Gemeente stelt
kaders en besteedt
uit.
29. Niet privatiseren.
30. Verder als gemeen
telijk havenbedrijf.
31Ontwikkelen door
gemeente.
32. Vóór.
32. Voor.
32. Voor, locatie nader 32. Vóór.
te bezien. VVD is
ook voorstander
hospitium (om rus
tig te sterven).
32. Vóór. De locatie 32. Voor.
moet nader worden
bepaald.
32. Tegen.
33. Laat het aan de
markt over om op
de gewenste ont
wikkelingen te rea
geren. Gemeente
moet gewenste ont
wikkelingen bij
staan.
33. Ja, infrastructuur
aanpassen, vertier
voor senioren, jonge
gezinnen tussen
ouderen laten
wonen.
33. Voldoende passen
de woonruimte,
ouderen vragen
voor vrijwilligers
werk. Wel zorgen
dat de jeugd hier
kan blijven wonen
en werken.
33. Door te zorgen dat
bewoners passende
huizen kunnen vin
den. Zorg faciliteren
en stimuleren dat
senioren maat
schappelijke actief
blijven.
33. Goed openbaar ver
voer. Goede zorg- en
gezondheidsvoorzie
ningen (zie 32).
33. Promotie van Texel
is veelzijdig.
33. Er zijn al veel voor
zieningen voor
ouderen. Gemeente
moet ervoor zorgen
dat zij veilig de
straat en trottoirs op
kunnen. Bij vorst
voldoende reinigen.
34. Niet toestaan. 34. Toestaan.
34. Niet toestaan.
34. Toestaan als breed 34. Toetsen aan kern- 34. Niet toestaan,
wordt gedragen. waarden.
34. Niet toestaan.
35. Niet toestaan. 35. Toestaan.
35. Toestaan.
35. Toestaan.
35. Toetsen aan kern- 35. Niet toestaan,
waarden.
35. Niet toestaan.
36. Ja.
36. Ja.
36. Ja.
36. Ja.
36. Nee. Het niet-haal- 36. Ja.
baar zijn is een
onbewezen stelling.
36. Nee.
37. Nee. 37. Nee. 37. Nee, Rijk en natuur- 37. Ja, of op andere 37. Ja. 37. Ja. 37. Ja.
organisaties moeten manier ondersteu-
een substantiële bij- nen en voordelen
drage leveren. bieden.
38. Niet toestaan. 38. Niet toestaan. 38. Toestaan. 38. Niet toestaan. 38. Niet toestaan. 38. Toestaan. 38. Toestaan.
39. Ja. 39. Ja. 39. Ja. 39. Nee, laat de scholen 39. Ja. 39. Nee. 39. Nee.
eerst samenwerken,
gezien het aantal
leerlingen in de toe
komst.
40. Nee. 40. Nee. 40. Ja. 40. Ja, maar laat ook 40. Nee. Het gaat om 40. Ja. 40. Ja.
andere activiteiten de kwaliteit van het
op school combine- onderwijs.
ren.
41. Ja. 41. Ja. 41. Ja. 41. Ja. 41. Nee. Sociale 41. Ja. 41. Ja.
woningbouw blijft
wel essentieel
onderdeel van de
taak.
42. Ja. 42. Ja. 42. Ja. 42. Ja. 42. Ja. 42. Nee. 42. Nee.
43. Laten zoals het is. 43. Laten zoals het is. 43. Laten zoals het is. 43. Laten zoals het is. 43. Laten zoals het is. 43. Laten zoals het is. 43. Vrij laten.
44. Niet toestaan. 44. Niet toestaan. 44. Niet relevant. 44. Toestaan (gods- 44. Toestaan. 44. Toestaan. 44. Eerst onderzoek uit-
dienstvrijheid). voeren.
45. Komt het door toe
ristische uitgaven
dan uit dagtoerisme
toeristenbelasting,
is er een andere
oorzaak is, heffin-
gen/OZB.
45. Invoer heffing op 45. Eerst bezuinigen,
dagtoerisme.
45. Verhoging van hef- 45. Invoer heffing op 45. Verhoging heffin-
fingen/OZB-belas- dagtoerisme. gen/OZB-belasting
ting voor inwoners. voor inwoners.
45. Combinatie van
hogere toeristenbe
lasting en verhoging
heffingen/OZB
inwoners.
46. Ja, bestuurlijke zelf- 46. Gemeentelijke
46. Ja, bezuinigings- 46. Ja, namelijk bouwen 46. Energie zelfvoorzie- 46. Nee.
standigheid van
Texel handhaven en
geen hoge windmo
len.
dienstverlening:
goed uitleggen wat
wel en niet mag,
duidelijkheid over
procedures en ter
mijnen en daar de
hand aan houden
en zorgen voor een
vlotte afwikkeling.
maatregelen, aan
pakken woningte
kort starters en
senioren en realise
ren ruimer onder
wijsaanbod op
Texel.
van betaalbare
woningen.
nend in 2020, kern
waardentoetsing.
Een goed mobili
teitsplan incl. parke
ren en goed open
baar vervoer,
adequate zorg, een
financieel gezonde
gemeente.
46. Partijprogramma is
onderhandelbaar,
maar niet alles.
47. Regels zijn deels
kritisch bekeken en
worden door de
organisatie gemini
maliseerd. Wel vin
den wij het schrap
pen van de
Huisvestingsveror
dening een goede
zaak.
47. Verkeersborden.
47. Bestaande regels
vereenvoudigen en
zo komen tot min
der regeldruk.
Afschaffen huisves
tingsvergunning bij
verhuizing op Texel.
Dit kost de gemeen
te per verhuizing
225 euro.
47. Alle regels die
belemmeren dat
jongeren zich op
Texel willen vestigen
en het verbod om in
strandhuisjes te sla
pen.
47. Het gaat niet om het
aantal regels, maar
om het effect. Heb
ben ze niet het
beoogde effect of
geven ze teveel
administratie? Dan
afschaffen of aan
passen. Wel afschaf
fen: woonruimtever
gunning.
47. Nu geen speerpunt
maken van afschaf
fen regels. Wel over
wegen vestigingsei
sen voor wonen op
Texel te versoepelen
(bijv. voor studenten
van Texel).
47. Diverse regels
schrappen, maar
eerst alles evalue
ren.