Ondernemer die nooit opgeeft I 'Je moet er bovenop zitten, dan kun je meteen schakelen' 1957: Speeltuin valt ten prooi aan vandalisme 'Ik voel me aan alle kanten belazerd Interactief proces centrumplan onder vuur TEXELSE 12 COURANT Texels Belang, 'Doen wat je zegt en zeggen wat je doet', is het motto van Edwin van de Heuvel van Garage Dros. Sinds hij het bedrijf in Eierland kwam versterken en in 2006 overnam, draait het bedrijf aan de Oorsprongweg in de hogere versnelling. Een man met een passie voor auto's van het merk Renault en een ondernemer die behoorlijk aan de weg timmert, die diep gaat en vol trots praat over zijn medewerkers. Texelaars op koers Archiefstuk Joop Groeskamp Lijst 1 nummer 1 gewoon het beste voor Texel. VRIJDAG 19 FEBRUARI 2010 Edwin van de Heuvel met vriendin Gea. 'Zonder haar zou ik niets beginnen. Waar komt toch die passie voor auto's vandaan? 'Bij mij gaat het goed, zolang er een motor in of aan zit. Als jochie was ik al gek van techniek. Alles waar een motor op of in zat, vond ik prachtig. Na de lagere school kreeg ik het advies het VWO te volgen. Daar heb ik drie maanden opgezeten, maar het bleek niets voor mij. Ik vond er niets aan. Op de LTS kon ik lekker met techniek aan de gang. Ik ben autotechniek gaan doen en zo is het balletje gaan rollen. Mijn oom had een loonwerkbedrijf en zat in de bosbouw. Ik was daar altijd met trekkers in de weer. Op mijn veer tiende hielp ik bij een Amsterdams tankstation. Auto's wassen en dat soort dingen. Na de LTS ging ik overdag aan de slag als automon teur. Zes dagen per week werken en 's avonds studeren. Ik hecht veel waarde aan ervaring, maar als je verder wilt heb je diploma's nodig. Ik haalde er mijn papieren voor eerste monteur, APK en noem maar op. Mijn eerste garage was Mercedes Benz, daarna heb ik andere merken gehad en bij een revisiebedrijf gewerkt. Van mijn 21ste tot mijn 24ste werkte ik bij garage De Route.' Van de Heuvel omschrijft die als 'een gat in de muur tussen een paar huizen'. 'Als je praat over ouwe rotzooi, dan werd dat daar naar binnen gebracht. Ik kwam er van alles tegen. Ontzettend leuk om ermee in de weer te zijn. Daar heb ik het vak geleerd en heb me ontwikkeld tot allround monteur.' Er volgde een verhuizing naar Alk maar. 'Daar ben ik bij garage Stok man begonnen, een dealer van Renault. Dat was voor mij een openbaring. Ik raakte er verslaafd aan het merk. Hoe dat komt? Het is niet uit te leggen. Een gevoel. Je ziet aan de huidige markt. Het gaat in de hele autobranche slecht, maar elke collega-dealer die ik spreek, is positief over Renault. Heel bijzonder. Het is de organisa tie, de mensen, de vorm, hoe de auto's rijden, de klanten en noem maar op. Ook toen het een jaar of vijftien geleden niet zo best ging met Renault, bleven de mensen het merk trouw.' Na Alkmaar werd hij chef werk plaats bij Renault in Velserbeek. 'Mijn baas, Joop van der Horst, was bevriend met Kees Dros. Kees kampte in die tijd met technische problemen. Tijdens een bedrijfs uitje naar Texel maakten we een praatje. Ik zei: Als je problemen hebt, dan bel je maar. Dat heb ik geweten... Toen Kees geen opvol ger had, vroeg hij of het niets voor mij was. In oktober 2001 ben ik op Texel aan de slag gegaan, op 1 januari 2002 zijn we een VOF aan gegaan en op 1 januari 2006 heb ik het bedrijf gekocht. Kees is een geweldige man en een harde wer ker. Ondanks zijn 68ste is hij hier nog elke dag. Ik bewonder zijn geduld en sommige klanten willen alleen bij hem kopen.' 'Ik heb altijd een eigen zaak willen hebben, mits ik dealer zou worden van Renault, anders hoefde het niet. Ik had zelf het idee dat je als je een eigen bedrijf hebt, je er ook bij moet wonen, omdat je dan meer tijd voor je gezin hebt. Dat is wel de grootste vergissing die ik heb gemaakt. Maar wat de rest betreft klopt het beeld wel, al had ik niet verwacht dat er zó ver schrikkelijk veel administratie bij zou komen.' Per week werkt de ondernemer gemiddeld zeventig uur. 'Ik ver koop jaarlijks 200 auto's, dat alleen al vergt bijna een dagtaak. En ik stuur de medewerkers aan. Ik pro beer de sfeer goed te houden, als het nodig is mogen ze een auto mee en bezuinigen op gereed schap is hier niet aan de orde. Wat ze nodig hebben, schaffen ze aan. We hebben het hier goed voor elkaar. Er komen hier regelmatig collega's om auto's in te lezen. Dat moet online en daarvoor hebben wij hier de testkast staan. Ik inves teer veel in opleidingen, tiendui zenden euro's per jaar. Dennis Poth is bijvoorbeeld cotechmonteur. Qua kennis en vaardigheden zit hij bij de top drie van Nederland. Ook dankzij al die kennis kunnen we als enige garage op Texel volledig dealer zijn. Dat verplicht wel tot allerlei zaken. Onder meer op het gebied van sales en after-sales. Anders mag je bijvoorbeeld geen garantiewerkzaamheden verrich ten. Je moet allerlei type auto's in voorraad hebben, zodat mensen een proefritje kunnen maken. Ook dat kost geld. Je kunt er voor kie zen geen dealer, maar erkend repa rateur te zijn. Daardoor hoef je minder te investeren. Maar het is het begin van het einde, want je gaat onherroepelijk minder auto's verkopen.' 'Ik probeer altijd met de klant mee te denken en scherp aan te bieden. Het is niet voor niets dat ik zoveel bedrijfswagens verkoop. Dat heeft puur te maken met de kostprijs en de service. Wat ik niet begrijp is dat nog zóveel Texelaars een auto aan de overkant kopen. Terwijl een nieuwe Renault bij mij net zoveel kost als elders. Ik vind het vreselijk hier een nieuwe auto te zien rond rijden met daarop de naam van een overkantse garage. Zeker als ik de bestuurder hier niet heb gezien.' De ligging van de garage in Eier land is volgens Van de Heuvel geen nadeel. 'Vergelijk het maar met Alkmaar. Als mensen daar naar een garage moeten, zijn ze gerust drie kwartier onderweg. Achter de Rui- gendijk zit je in hooguit een kwar tier. We hebben een haal- en breng- service en zeven vervangauto's.' Hij heeft zich vol enthousiasme op het ondernemersschap gestort. 'Ik geef nooit op. Maar ik probeer ook duidelijk te zijn. Doen wat je zegt en zeggen wat je doet. Als het niet kan, dan kan het niet. Als iemand voor een bepaald bedrag een auto wil kopen, en dat gaat niet, dan draai ik daar niet omheen. Ik tim mer behoorlijk aan de weg. Als je dat niet doet, dan verdwijn je uit beeld. We zijn in relatief korte tijd hard gegroeid. Toen ik kwam waren we met z'n drieën, nu werken we hier met z'n negenen. Dat brengt ook verantwoordelijkheden met zich mee, want elke maand moet het loon worden overgemaakt. Aan het eind van iedere maand weet ik precies wat er omgaat in het bedrijf. In het magazijn, de werkplaats, bij de verkoop nieuw en gebruik. Wat er in en wat er uit gaat. Je moet er bovenop zitten, dan kun je meteen schakelen. Natuurlijk is onderne men niet altijd rozengeur en mane schijn. Ik lig ook wel eens een nacht wakker. Het zijn momenteel niet de makkelijkste tijden, maar we doen het goed en zaten vorig jaar aan de goeie kant van de streep. Voor mezelf heb ik de koers wel uitgezet. Ik ben net 41 jaar en wil ergens tussen mijn 60ste en 65ste stoppen. Nog een jaartje of twintig te gaan dus.' Hij gunt zichzelf een paar verzetjes. 'Ik doe mee aan de autocross. In een grote Amerikaan. Een speeltje. Helaas gooide iemand er na de laatste cross een peuk in en vloog hij in de fik. Thijs (zijn zoon, hij heeft ook twee dochters) is ook gek van auto's. Hij heeft hetzelfde als ik en is gek van alles waar een motor in zit. Hij crosst bij de junio ren.' Andere hobby is karten. 'Thijs doet met een aantal jongens mee aan het NK. Zelf rij ik ook. Het is voor mij een uitlaatklep. Als het een beetje knap weer is, rijden we elke zondag. Van een uur of 10.00 tot 13.00 uur. Daarna gaat ieder z'n eigen ding doen.' 'Ik werk hard, maar krijg er veel voor terug. Ik ben geweldig trots op de medewerkers, al vind ik het wel eens jammer dat ik zelf niet meer aan sleutelen toe kom. Op gebied van auto's wist en kon ik vroeger alles. Nu merk ik soms dat Dennis of Michiel meer weet dan ik. Dat is wel eens frustrerend, maar het hoort er bij. Gea (de Rid der, zijn vriendin) is mijn steun en toeverlaat. Dankzij haar hoef ik thuis niets te doen. Dat klinkt ouderwets, maar zonder haar zou ik niets beginnen.' Tekst en foto Gerard Timmerman 'Op Texel zijn we in menig opzicht vooruitstrevend: op bijna ieder gebied hebben wij onze sport clubs, als er ijs ligt worden er meteen wedstrijden uitgeschre ven maar nog steeds heb ben onze dorpen geen speeltuin. We vragen ons wel eens af, wat de jeugd doet als de school is leeggestroomd, dus zo na half vier tot etenstijd. Velen zullen zich vervelen, velen zullen zani kend in huis rondhangen totdat moeder enigszins geprikkeld adviseert: „Ga nou maar eens de straat op." Zo begint een lijvig artikel in de Texelse Courant van 11 maart 1950, waarin de redacteur een lans breekt voor de oprichting van een speel tuinvereniging op Texel. Niet alleen tot vermaak van de jeugd, maar ook met het oog op lichamelijke opvoe ding en om te voorkomen dat kin deren op straat moesten spelen, met alle gevolgen van dien. In de jarenlange actie voor een speeltuin in Den Burg worden regelmatig ter illustratie voorbeelden van bijna- ongelukken opgenomen. Ook zou een speeltuin een wapen kunnen zijn in de strijd tegen 'baldadig heid'. Breng Je jeugd buiten de gevaarlijke zone en geef baar een speelterrein! Jaren voordien was er bij Flora aan de toenmalige Kogerweg een zeer populaire speeltuin gevestigd, geëxploiteerd door de in 1944 over leden Klaas Uitgeest. Deze werd echter opgeheven toen hij 'door de ontwikkeling van het verkeer en de opkomst van De Koog als bad plaats veel van haar attractie ver loor.' Voor de oorlog was er sprake van een speeltuin bij Loodsman's Welvaren in Den Hoorn en ook 'de familie uit Den Haag' die Burgzicht kocht van de familie Geus had plan nen in die richting, maar over de uitvoering daarvan is niets terug te vinden. Pas in 1949 deed de heer Gerritsma van de Wilhelminalaan een voorstel voor een speeltuin aan het Achter om. Hij was hiervoor op zoek naar grond. Mede naar aanleiding daar van verscheen op de gemeentelijke begroting voor 1950 het bedrag van 500,- (€226,89) voor het plaatsen van 'eenvoudige speeltoestellen' op het speelterrein van de 'voorma lige openbare lagere school aan de Nieuwstraat' (thans Burgwal). Het exploiteren van een speeltuin werd echter als particulier initiatief gezien. Bijna een jaar later, in december 1950, vond in De Zwaan een eerste vergadering plaats om te komen tot oprichting van een speeltuinvereni ging. Het voorlopig bestuur ging de straat op om leden te werven en in januari 1951 kon tijdens de eerste ledenvergadering bekend worden gemaakt dat zich 163 gezinnen als lid hadden aangemeld en dat de vereniging 38 donateurs en 52 begunstigers had ingeschreven. De vereniging voerde de naam De Hol- lebol, naar de straat die tegenwoor dig Burgwal en in 1951 nog Nieuw straat heette. De speeltuin werd op 2 juni 1951 onder grote belangstelling geopend. Voorafgegaan door het fanfare maakte een grote groep kinderen en andere belangstellenden een rondgang door Den Burg, van de Groeneplaats naar de Hollebol, waar de officiële opening werd ver richt door Ria Mosk uit de Gast huisstraat (in een volgende krant 'een klein kleutertje' genoemd). Het woord werd gevoerd door burge meester De Koning en voorzitter Vlas van de speeltuinvereniging. De speeltuin was van april tot okto ber dagelijks van twee tot zes geopend, de vereniging zorgde voor toezicht. Om de kosten te dekken, was de speeltuin alleen toegankelijk voor kinderen van leden, een lid maatschap kostte ƒ0,15 per week. Kinderen uit andere dorpen konden voor dat bedrag een dagkaartje kopen. Hoewel de jaarvergaderin gen maar mondjesmaat werden bezocht, voorzag de speeltuin dui delijk in een behoefte en werd hij in 1952 zelfs uitgebreid met twee turn- bruggen. Daarnaast bestond het park uit een draaimolen, een glij baan, een familiehobbelpaard, een draaischijf, een zweefpaal, twee zandbakken en twee kleuterschom mels. In mei 1956 werd in Casino het vijfjarig bestaan gevierd met een optreden van Henk en zijn Wonder- clown uit Amersfoort. De school is uit, de vrijheid lokt Waar kan de jeugd beter haar vertier zoeken dan in een speeltuin? Een jaar later echter keerde het tij: de speeltuin aan de Nieuwstraat viel ten prooi aan vandalisme. 'Het heeft er veel van of daar zojuist een bende wilde beesten zijn woede heeft gelucht', schrijft de Texelse Courant. 'Een van de twee zand bakken is verpulverd, gemetselde zandbakken nog wel, de grote wip is verdwenen, nadat de heining grondig vernield was, de houten bankjes van de draaimolen zijn bijna allemaal vakkundig gesloopt. De glijbaan is onbruikbaar doordat een deel van de baan is weggebroken. Urk heeft reeds lang een speeltuinvereniging Texel mag dus niet achterblijven! De vandalen hebben bij hun vernielzucht zelfs gebruik gemaakt van ijzerzagen: zo werden 22 mm dikke stangen doorgezaagd, van de zweefpaal werden eniger tou wen doodgemoedereerd doorge sneden, sloten werden vernield en zelfs hebben ze kans gezien om de lagers uit der draaimolen te bre ken.' De schade beliep zo'n ƒ200,- 90,75) per jaar, terwijl de vereni ging nog maar net begonnen was met het aflossen van de schuld van 3000,- (€1361,34) die nodig was om de speeltuin te beginnen. 'Op deze manier raakt de aardigheid eraf', zei een van de bestuursle den. Met toestemming (en onder steuning) van de burgemeester werd een collecte gehouden, maar zelfs dat mocht niet voldoende baten. De vereniging was gedoemd een stille dood te sterven, mede omdat de vergaderingen slechts door het bestuur en een handjevol (van de ruim 200) leden werden bezocht. In juni 1958 maakt de krant mel ding van het definitieve einde van de speeltuin, als aan de Burgwal (de naam was inmiddels gewijzigd) een parkeerterrein wordt ingericht. 'Op dit veld heeft enige jaren een aantal attributen van de Speeltuin vereniging De Hollebol gestaan. Het terrein verwerd echter tot een lege, stuivende zandvlakte. Aan een parkeerterrein in het centrum van het dorp bestaat grote behoef te.' Bewoners van Den Burg hebben de eerste bijeenkomst met de dorpscommissie met b en w aan gegrepen om hun hart te luchten over het centrumplan. Er werd veel kritiek geuit op het interac tieve proces dat tot het huidige plan had geleid. 'Ik voel me aan alle kanten belazerd', zei Leny van 't Noordende. Een werkgroep van de dorpscommissie werkt aan advies over de herinrichting van het centrum. De bijeenkomst in Stayokay maakte duidelijk dat de keus voor een nieuw gemeentehuis voor veel Texelaars nog altijd moeilijk te verteren is en met emo- keld over Den Burg en het is alleen maar erger geworden. Laten we eerst bepalen wat we willen en dan een visie maken.' Volgens wethouder Nico Kikkert over het interactieve proces: 'Per tafel zijn verschillende afwegingen gemaakt. Model C is uiteindelijk overgenomen door de raad.' Van 't Noordende was één van de Texe laars die had meegedaan aan het interactieve proces. 'Ik zat aan tafel met onder meer professor De Jager, Ed Stiekema en iemand die een par keergarage wilde. Het was totaal verschillende wat ze wilden. Daar ties is omgeven. Als 'prestigeobject' werd het in één adem genoemd met het PHH- gebouw en andere gemeentelijk kanjerpro jecten. Een gelopen race, de grote vraag was woensdag wat er met het oude gemeentehuis en de rest van de Groeneplaats moet gebeuren. Volgens Jeanette van Abs ontwikkelde Den Burg zich tot een eczeemplek. 'Gezelligheid en geza menlijkheid is ver te zoeken.' Ze hield een pleidooi om als publieks trekker een supermarkt in het cen trum te bouwen, met daaronder een grote parkeergarage.' Met haar betoog recht uit het hart kreeg ze wel de handen op elkaar, maar voor haar plan vond ze geen medestan ders. 'Hier spreekt het gevoel, het verstand blijft achterwege', zei Gerard van der Kooi (Rozendijk). Hij had een 'benauwd gevoel' overge houden aan de inspraak. 'Dat oude raadhuis heeft zoveel miljoenen gekost, laat het staan en geef er een maatschappelijke bestemming aan, zodat het centrum weer levendig wordt.' Ook David Tijssen was klaar met de inspraak. Hij zag weinig heil in het ontwikkelen van weer een nieuwe visie voor de Groeneplaats. 'In 20 jaar zijn allerlei visies ontwik- kon ik toch nooit een tekening van maken. Ik geloof het wel met deze democratie.' Fridt Blanken van de dorpscommissie deed er een schep je bovenop: 'Inspraak is de nieuwste sport waarmee het volk belazerd wordt.' Rob ten Damme van de dorpscom missie sprak aan het eind zijn tevre denheid uit over de reacties en riep bewoners van Den Burg en omstre ken die ook hun ei kwijt willen over het centrum op, contact op te nemen met de dorpscommissie. 'We zijn er om naar u te luisteren.' Blanken van de werkgroep die zicht buigt over de herinrichting: 'De raad heeft destijds een besluit genomen, maar er is ook voortschrijdend inzicht en je kunt er op terugkomen.' Burgemeester Gis- kes: 'We moeten wel oppassen dat we geen valse verwachtingen wek ken. Want we kunnen niet iedereen tevreden stellen en de raad moet ook rekening houden met andere belangen dan die van de bewoners van Den Burg.'

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 2010 | | pagina 12