Verteltheater Festival Texel groot succes 'Er ging een wereld open door de radio' Verhalen scheppen beeld dagelijks leven TEXELSE 10 COURANT DINSDAG 5 OKTOBER 2010 De haven als decor in het voormalige wachtlokaal van TESO in Oudeschild. Vlnr vertellers Martien de Vries, Aad Kuip, Agnes Eén van de stallen van de Novalishoeve vormde het passende decor van de voorstelling in Den Hoorn. Blom, Annie Bakker en Martha Kalf. Emma Zijm-Witte (niet op de foto) vertelde ook verhalen. (Foto Jeroen van Hattum) /Foto Joop fj0mrnets) De oude raadzaal in Den Burg. Van links naar rechts vertellers Marieke van Eist, Toos Maas-van Sambeek, Afke Roest, Wim Tinholt, El Kortenhoeven, Fridtjof Blanken en Annie Dros-van der Vis. De muren waren voor de gelegenheid versierd met allerlei teksten. (Foto Jeroen van Hattum) De verhalen in Oudeschild werden muzikaal omlijst door het Wereldmuziek Ensemble van Art ex., Foto Jeroen van Hattum) Nettie van de Brake bezorgde menig toeschouwer een brok in de keel. Op de achtergrond luisteren de andere vertellers mee: Riet Huitema-Vos, Nel Rommets- Rensmaag, Bertha Boogaard-Dros, Martje Dijker-de Bruijn Ria de Jager, Ina Bakker en Marie-Louise Wiesman. (Foto Joop Ftommets) Een muziekmakende Mathieu Vulto en een dansende Klarina Combé leidden de bezoekers het voormalige gemeentehuis in. (Foto Jeroen van Hattum) Bep Mechielsen-Breman toont bezoekers in Oosterend welke winkels er vroeger in het dorp zaten. (Foto Pip Barnard) De bezoekers van het festival op weg naar de voormalige doopsgezinde kerk voor verhalen over arbeid. (Foto Pip Barnard) Boeiend, onderhoudend, humo ristisch, ontroerend en goed voorbereid. Zomaar enkele ter men die van toepassing waren op het Verteltheater Festival dat zaterdag en zondag in Den Burg, Oosterend, Den Hoorn en Oude schild werd gehouden. Texelse senioren vertelden over hun leven en schiepen zo een tijds beeld van het dagelijks leven in de afgelopen decennia. Achterop de brommer van meester Douma toog Marieke van Eist begin jaren zestig naar de Slufter. Ze had net een proefles op de Strijbos- school in Midden-Eierland gege ven en Douma wilde haar nog iets bijzonders laten zien. Een klim door de duinen naar boven ('de trap was er nog niet') en daar zag Van Eist voor het eerst het natuurgebied. 'Als je de Slufter hebt gezien, kom je hier werken', vertrouwde Douma haar toe. Van Eist, afkomstig van de overkant, kon het alleen maar beamen en werd juf op de kleine school Het was één van de vele verhalen die 32 Texelaars vertelden in het oude wachtlokaal van TESO in Oudeschild, de oude raadzaal in Den Burg, de stallen van de Nova lishoeve bij Den Hoorn en de voor malige doopsgezinde kerk in Oos terend. Drie jaar voorbereiding was eraan vooraf gegaan en dat kwam eruit. De voorstellingen staken goed in elkaar, de verhalen waren onderhoudend en pasten goed bij elkaar. De ene keer waren ze humo ristisch, de andere keer bloedseri eus of aangrijpend. Voor oudere bezoekers waren het verhalen van herkenning, bij jonge ren schiepen ze van lieverlee het beeld dat de huidige welvaart nog betrekkelijk kort is. Zo vertelde El Kortenhoeven in de oude raadzaal hoe ze thuis voor het eerst tele foonaansluiting kregen. De familie kon gebeld worden op nummer 6. 'Dat hebben we nog steeds, maar dan met negen cijfers ervoor.' Jen ny van Lubek-Boers verhaalde over de komst van de radio. Er ging een wereld voor de familie open. De radio werkte op accu's die om de zes dagen moesten wor den gewisseld bij een man die ze oplaadde. Elektriciteit hadden ze thuis nog niet. Afke Roest liet een oude grammo foonplaat horen met daarop berich ten die familieleden voor haar man op zee hadden ingesproken. Bijna ondenkbaar in een tijdperk van internet, maar het ging zo. Annie Dros-van der Vis vertelde hoe ze haar man op zee via een telegram en Scheveningen Radio liet weten dat hij vader was geworden. De boodschap was een paar zinnen, maar het verzenden kostte circa veertien gulden. Trouwen en kinderen krijgen kwam uitvoerig en met anekdotes aan de orde. Fridt Blanken vertelde hoe hij en zijn vrouw tot hun verrassing een tweeling kregen. Het was ze niet ontgaan dat de baby vrij fors was, maar ze hadden niet verwacht dat er twee onderweg waren. Kor tenhoeven vertelde over een tip die ze destijds bij haar trouwen kreeg. Zodra de woordenwisselingen zou den komen, moesten zij en haar man elke keer een gulden in een potje stoppen. 'Dan zouden we zo een nieuwe wasmachine bij elkaar sparen.' Ontroerend waren de ver halen over de contacten met de ouders. In Oudeschild bleek het voormalige wachtlokaal van TESO (nu Haven hotel Texel) een prachtige plek om de historie tot leven te laten komen. Vooral omdat veel verhalen zich afspeelden op de haven met veelal TESO in de hoofdrol. De boot voer destijds nog op Oudeschild. Mar tien de Vries en Aad Kuip vertelden hoe er vroeger bewust patat op de haven werd gegeten als de boot arriveerde, zodat toeristen meteen op een idee werden gebracht. Of hoe geld bij toeristen werd ingeza meld voor duiken in de haven. Ook hier werd tastbaar dat het leven tientallen jaren geleden anders in elkaar stak. Een van de dames vertelde hoe in droge zomers thuis het water op raakte (waterleiding was er nog niet) en voor een rijksdaalder duizend liter water werd gekocht. Daarna moest daar zeer zuinig mee worden omgesprongen. En de zorg dat Oudeschild een 'dood dorp' zou worden na de opening van de veerhaven op 't Horntje werd gememoreerd. Nou, Oudeschild was alles behalve een dood dorp geworden, zei één van de vertel lers. De voorstelling in Oosterend begon met een wandeling door het dorp waarbij Bep Mechielsen-Breman vertelde over winkels die vroeger in het dorp zaten. Daarna vertelden zij en Dini Binsbergen, Anna Bar- nard-van der Nat, Joke Vlaming van Beelden, Ko Vinke, Bram van Dijk en Martien de Vries verhalen met arbeid als thema. Voor Cees Drijver ging het iets te ver om voor een publiek over zichzelf te vertel len, maar vertellend en nettenboe- tend in zijn schuur kwam hij opge nomen op film wel tot zijn recht in de voormalige kerk. 'Vrouwenlevens' was het thema in Den Hoorn, waar de hele groep vertellers bestond uit vrouwen, acht in totaal. Zij blikten terug op hun jeugd en hun leven als jonge volwassenen. De verhalen waren soms luchtig en vrolijk, bijvoor beeld wanneer het hun belevenis sen met broertjes en zusjes betrof of de spelletjes die ze als kind speelden. Ze waren ook herken baar, want onder het publiek waren veel leeftijdsgenoten, die soortge lijke ervaringen deelden, en dat leidde tot instemmend gemompel of vrolijk gelach. Maar wat het meest bleef hangen, waren de per soonlijke verhalen over aangrijpen de gebeurtenissen. Over de peste rijen die Bertha Boogaard-Dros als ouder wordend meisje moest ondergaan van het nichtje met wie ze al jaren innig was opgetrokken. Over wat meisjes allemaal niet en hun broers allemaal wél mochten. Of over het onbegrip waarop Nettie van de Brake stuitte toen ze er als jonge vrouw voor koos moeder te worden en haar kind alleen op te voeden. Toen ze vertelde dat haar beste vriendinnen haar begonnen te mijden, bang als ze waren dat Nettie hun man zou afpikken, en over de schoolmeester die waar haar zoontje bij was sprak over 'een ongewenst kind, en nog onaangepast ook' zat menig toe schouwer met een brok in de keel. Beide voorstellingen speelden zich af in één van de stallen van de Novalishoeve. Een passende loca tie, omdat veel vertellers op een boerderij opgroeiden of op een andere manier een band met het boerenleven hadden. De stal was nog sfeervoller gemaakt door er (oude) foto's op te hangen, van de deelnemers zelf, maar ook van allerlei vrouwelijke dorpsgenoten. Bezoekers maakten er een sport van om bij alle geportretteerden een naam te vinden. De vaste 'bewoners' van de stal hadden kennelijk zo hun eigen gedachten bij de foto's, want één ervan werd aangevreten door een kalf en een ander zat al snel onder de kippen- stront. Ook in andere opzichten deden de dieren van zich spreken. Dat ze tijdens de voorstellingen hun gang bleven gaan, werkte sfeerverhogend, maar het gebeur de ook dat de hanen zo tegen elkaar opboden, dat ze de verhalen van de vrouwen overstemden. Geluidstechnicus Rikus Klooster huis had er een flinke klus aan om de vertellers goed tot hun recht te laten komen. Mooi ten slotte was de bijdrage van de nog jonge Caren Eelman, die met zang en gitaarspel in Den Hoorn voor passende inter mezzo's zorgde. Het Verteltheater Festival viel bij alle betrokkenen in goede aarde, zo bleek ook bij de lunches en borrels die na afloop van de voorstellingen werden gehouden en waarbij druk werd nagepraat. Leuk was volgens Pauline Folkerts van de organise rende Artex Kunstenschool het bezoek van deelnemers van soort gelijke projecten elders in het land. Los nog van de belangstelling die de VPRO en KRO hebben getoond om opnamen voor de radio te maken. Minder concreet zijn de plannen bij Artex zelf om in samen werking met de Stichting Welzijn Ouderen Texel een project op te zetten waarbij senioren samen met hun kinderen en kleinkinderen 'iets' doen. 'Het is allemaal nog erg pril. Maar dit concept valt zo goed, dat het zonde is er niet mee door te gaan', meent Folkerts.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 2010 | | pagina 10