'Schaatsend vooruit 'iKwal geaaid en krab gevonden' en lopen op voorvoet' Veerboot ontmoet schoenerbrik Noordwester zet Skilder kade blank TEXELSE 5 COURANT V m"*Tn-W ^>uN«N'ls5tN DINSDAG 26 OKTOBER 2010 Texelse kinderen op excursie op wad De kinderen van groep 7/8 van de Lubertischool uit De Koog lopen over het wad bij De Cocksdorp. Leo van der Vaart van Ecomare toont de kinderen een stukje wadbodem. (Foto's Jeroen van Hattum) 'Aai maar', zegt Leo van der Vaart, terwijl hij op het wad een blauwe kwal in zijn handen voor zich uit houdt. Nieuwsgierigheid wint het van de gedachte dat het vies zou kunnen zijn en dus voelen kinderen van de Luberti school in De Koog graag aan de blauwe substantie. op je voorvoet', aldus Van der Vaart. 'Je moet een beetje schaat send vooruit gaan. En als je vast komt te zitten, moet je met je hak dat een kokkel voorstelde moest de bol naar iemand gooien die een alg voorstelde en wie een vogel was, moest de bol naar de kokkel Vaart laten zien. Rosanna Boersen komt met een zeester aanzetten. 'Die zat op een schelp. Er liggen veel schelpen.' geblinddoekt te rennen over het zompige slik. De blauwe kwal ligt als onver wacht 'toetje' nabij de dijk op de kinderen te wachten. Het wadle ven is tegen die tijd een stuk ver trouwder, waardoor het aaien van de kwal niet eng is. Marit Schaaf- sma en Ger Groenewold vertellen allebei trots het dier te hebben aangeraakt. 'En ik had bij het vis sen ook nog een mini-krabje gevonden', aldus Marit. Een van de kinderen merkt op dat een kwal nou ook weer niet zo bijzonder is. Van der Vaart beaamt dat. 'Maar jullie wonen hier. Voor kinderen van een school uit bijvoorbeeld Zwolle is dit anders. Zij hebben geen Waddenzee in de buurt.' trum voor wadden en Noordzee heeft daarvoor, in samenwerking met centra op de andere Wadden eilanden het educatieve project Waddenzeeschool in het leven geroepen. Op de website www. waddenzeeschool.nl staat een uit gebreid aanbod aan lesmateriaal waarmee scholen zich kunnen voorbereiden op een bezoek aan een eiland. Groepen 7 en 8 van de Texelse basisscholen kregen dit jaar, als extraatje, een waddenles uit het aanbod van de Waddenzeeschool. De centra op de eilanden zijn sinds een paar jaar, met behulp van financiering uit het Wadden fonds, bezig met uitbreiding van de programma's. Voor de basis- Ecomare hanteert het principe dat elk kind minstens één keer met school een bezoek aan de Wad denzee heeft gebracht. Het cen- school is dit inmiddels afgerond. De aandacht wordt volgens Eco mare nu gericht op het ontwikke len van programma's voor het VMBO. Geblinddoekt lopen op het wad. Een paar kinderen mogen denkbeeldig ervaren hoe het moet zijn om in dichte mist over het wad te lopen. De leerlingen van groep 7/8 deden vorige week mee aan één van de buitenprogramma's van Ecomare. Het centrum van wadden en Noordzee verzorgt die normaliter aan scholen van de overkant, maar jaarlijks krijgen ook de leer lingen van de Texelse basisscho len de mogelijkheid aan een pro gramma deel te nemen. De gemeente betaalt dat. De kinderen van de Luberti gingen mee naar het wad bij De Cocks dorp. 's Ochtends kregen ze in de klas les van Leo van der Vaart, medewerker van Ecomare, over het leven in de Waddenzee en 's middags mochten ze dat zelf ver kennen. Voorzien van laarzen, warme kleding, schepnetjes en vorken om in de bodem te spitten gingen ze op pad. Zomaar het wad op was er niet bij. De kinderen kregen langs de kant eerst 'wadlooples'. 'Je moet lopen draaien om weer los te komen. Loop niet in de voetsporen van een ander, want dan loop je het risico nog verder weg te zakken.' De uitleg was er niet voor niks. De eerste meters gingen prima, maar daarna moest door een dikke laag slik worden geploeterd. Verbinding is het thema van het programma. 'Vanochtend hebben we in de klas al een spel gespeeld dat over het wad ging', vertelt Jaas Roeper. De kinderen moes ten allemaal een dier in de Wad denzee voorstellen en in een kring zitten. Daarna kwam een bol wol in de groep die de kinderen naar elkaar moesten gooien. Een kind gooien. 'Op die manier ontstond van wol een web in de groep', aldus Van der Vaart, 'en kon je zien dat alles in de Waddenzee met elkaar in verbinding staat.' Na een paar minuten ploeteren, verzamelt de groep in een kring en spit Van der Vaart een wadpier uit de bodem. Op zijn hand wordt het diertje aan alle kinderen en een paar begeleidende ouders getoond. Een stukje welriekende wadbodem is het volgende dat rondgaat. Van der Vaart wijst op het kleurverschil in de bodem. Het bovenste deel is licht, het onder ste donker. 'Hoe komt dat?', vraagt hij. De kinderen weten het: er komt geen zon bij het onderste stuk en ook geen zuurstof. Van der Vaart legt uit dat de wadpier zich daaraan heeft aangepast, zodat hij ondergronds toch zuur stof heeft. De tocht gaat verder. Van der Vaart heeft niks teveel gezegd over het lopen op de voorvoet en het schaatsen. Dat beweegt een stuk makkelijker dan gewone pogingen om te lopen. De kinde ren gaat het goed af, al is niet iedereen gecharmeerd van de prut. 'Ik vind het vies', zegt Tessa van Kooten resoluut, 'maar dit is wel heel leerzaam om te doen.' Bij een kreek komen de garnalenne- tjes te voorschijn. De kinderen mogen in groepjes door het water lopen en de vangsten aan Van der Een paar anderen vangen een Japanse oester. 'Welk dier kan dit open krijgen?', vraagt Van der Vaart. Het blijft stil. 'Dat kunnen alleen tweepotigen', is het ant woord. Die zaten 's ochtends niet in het lesprogramma, waardoor het kwartje niet meteen valt. 'Alleen mensen kunnen dus Japanse oesters open krijgen', verduidelijkt Van der Vaart als hij de vragende gezichten ziet. De kinderen vinden het leuk. Mats Werkman vertelt geleerd te heb ben van de zuurstof, het zonlicht en het verschil in kleur in de bodem. Van der Vaart heeft hem ook duidelijk gemaakt dat het water op en neer gaat door de stand van de maan ten opzichte van de aarde. Het 'glijden met de voeten' over het wad vindt hij erg leuk. Van der Vaart heeft nog een bij zonder spel in petto voor de terug tocht. Een paar kinderen krijgen een blinddoek om en moeten zich in gedachten voorstellen dat zij in dichte mist over het wad lopen. Een van de ouders wordt vooruit gestuurd als post en de kinderen moeten, onder begeleiding van een klasgenoot die wel zicht heeft, naar haar toe lopen. De overige kinderen moeten muisstil zijn. De geblinddoekte kinderen blijken een goed richtingsgevoel te heb ben: zonder al te veel moeite vin den ze hun weg naar de moeder. Twee kinderen presteren het zelfs Met garnalennetjes op zoek naar leven in de Waddenzee. Terwijl TESO-veerboot Dokter Wagemaker één van de vele over steken over het Marsdiep maakte, verliet de schoenerbrik Tres Hom bres zondagmorgen de haven van Den Helder. Bij een stevige noord wester zette het opvallende schip geheel op het zeil en zonder motor koers richting het Schulpengat. Met het ruim vol goederen gestouwd, hopen de drie beman ningsleden op deze wijze het duur- Door het vroege tijdstip waren voor dat de kade in Oudeschild spannend genoeg om de schoe- maar weinigen er getuige van, voor een deel blank kwam te staan, nen uit te doen en door het water maar de stormachtige noordwes- Dat leverde schilderachtige plaat- te waden. tenwind zorgde er zondagmorgen jes op. Een enkeling vond het (Foto Bert Koning) "4//11 i W VAKANTIES VOOR LICHAMELIJK GEHANDICAPTE MENSEN Abbewaal 27, 1791 WX Den Burg Tel. 32 70 25 Rabobank 36.25.73.360 zame vrachtvervoer over zee weer nieuw leven in te blazen. De bedoe ling is dat de Tres Hombres begin december in het Caribische gebied aankomt en daar wordt volgeladen voordat de thuisreis wordt aan vaard. (Foto Bert Koning) /LA ZEEHONDENZjljL

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 2010 | | pagina 5