TAXITEXEL 7W< ELTOU/LS Koopplein rolt Texelse internetformule uit over Nederland Cine»mc3 Texel TEXELSE 9 COURANT Nieuw directielid voor lokale marktplaats Van Rijsselberghe: derde zege in Miami Zaterdag 5 en 12 februari -19.00 uur- Diner Cabaret i Lekker 4-gangenmenu met tussendoor een \afwisselend en gezellig cabaretprogramma. 4-gangendiner inclusief de show €49,00 (evt. kindermenu €24,75). Vrijdag 11 februari - 20.30 uur - Cabaret Dorine Wiersma - "Goed zo Dorine..." r Komisch, maatschappijkritisch en met een gezonde dosis zelfspot maakt zij met ijzersterke liedteksten en dito gitaarspel haar publiek aan het huilen van het lachen. Entree €15,00 (diner vooraf mogelijk, reserveren gewenst). Programma do 3 t/m wo 9 februari: 0222 312027 SONNY BOY ©®©®3> Verbonden doorliefde, verscheurd door het lot Naar de bestseller vanAnncjct Van Der Zijl Do,zo,ma,di 20.00. Vr,za 21.00. Wo 20.30 FILMMENU VAN DE MAAND TRON LEGACY Prus: 22,50 p.p. IncLusieF Run 28, ALPHA OMEGA 3D NL O®® Z.a.zo 13.30 16.00. Wo 13.30 MUSIC 0X^2010 KINDERTHEATER DINER CABARET ISONNY Pi TOURIST e-mail: info@texeltours.nl telefoon:+31(0)222-315555 www.texeltours.nl BloE»c=oop eetezcafë» B @UITIadderTexel Dorian van Rijsselberghe wordt direct na de finish gefeliciteerd door zijn coach Aaron Mcintosh. IFolo Richard Langdon) Dorian van Rijsselberghe heeft zijn status van wereldtopper bij het windsurfen opnieuw waarge maakt. In Miami won de Texelaar zaterdag na een bloedstollende medalrace voor de derde keer op rij de Olympic Classes Regat ta. De wedstrijd in Miami was er één in de serie om de wereldbeker. Met 31 deelnemers was het veld niet erg groot, maar wel sterk bezet. Concurrenten van Van Rijsselberg he waren onder anderen Julien Bontemps uit Frankrijk, de winnaar van de zilveren medaille op de Olympische Spelen in Peking in 2008. Nick Dempsey uit Groot- Brittannië werd destijds vierde. Nimrod Mashiah uit Israël eindigde in 2009 op de tweede plaats bij de wereldkampioenschappen. Van Rijsselberghe voer een zeer constante wedstrijd. Tot aan de slotdag won hij vier van de acht races. Eén keer werd hij tweede, twee keer vierde. Omdat elke deel nemer zijn slechtste resultaat mocht aftrekken, had de zevende plaats in de zevende race geen nadelige gevolgen. Met alleen de medalrace nog te varen, stond de vorige week maandag 23 jaar geworden Texelaar bovenaan in het klassement, met vier strafpun- ten minder dan Dempsey. De ach terstand van Mashiah en de Span jaard Ivan Pastor bedroeg al tien punten. Aan de medalrace, waarin de pun- meedoen. Om Dempsey voor te blijven, mocht Van Rijsselberghe in de slotrace wél achter hem eindi gen, maar niet meer dan één plaats. Geen eenvoudige opgave, vooral omdat er met 7 a 8 knopen erg weinig wind stond, omstandighe den waarin Van Rijsselberghe niet op zijn best is. Desondanks leek er aanvankelijk geen vuiltje aan de lucht en nam de Texelaar zelfs een voorsprong van drie plaatsen. Na een tactische fout ging de Brit hem echter voorbij en vanaf dat moment moest Van Rijsselberghe er alles aan doen om de achterstand niet te ver te laten oplopen. Hij redde zich door het gebrek aan wind met pompende bewegingen op te van gen, om zodoende de snelheid er nog enigszins in te houden. 'Het is gewoon doorzettingsvermogen', vertelde hij na afloop. 'Het pompen vergt zoveel energie. Je armen exploderen en dan moet je ook nog nadenken.' Vlak voor de finish dreigde het als nog mis te gaan. Dempsey voer vlak achter Mariano Reutemann uit Argentinië, die met zijn tiende plaats in het klassement zelf niet meer in aanmerking kwam voor een toppositie. Maar zou hij wél Dempsey en niet Van Rijsselberghe voorbij laten varen, dan was de eindzege voor de Brit geweest. Reutemann bleef beiden echter voor en finishte als derde, op de vierde plaats gevolgd door Demp sey en op de vijfde door Van Rijs selberghe. Precies genoeg voor de winst in het klassement, al besefte de Texelaar dat direct na afloop nog maar nauwelijks. 'Ik kan het niet echt geloven. Ik heb het aan die Argentijn te danken die Nick niet voorbij liet gaan.' Bontemps eindigde in de medalrace op de tweede plaats en veroverde daar mee de derde plaats in het klasse ment. meerdere kwaliteiten beschikken. Kunnen ondernemen en organise ren, maar ook verkoper zijn. Want particuliere advertenties zijn bij Koopplein gratis, het geld moet worden verdiend met de verkoop van advertenties aan ondernemers. Als je niet de boer op gaat, dan wordt het niets. Niet iedereen maakt er een succes van en som migen stoppen er weer mee. Het komt ook voor dat wij iemand advi seren ermee te stoppen.' Ondernemers die wel succesvol zijn, hebben volgens Van der Kooi, Meijer en Dral een mooie job. 'We zien regelmatig dat echtparen het samen doen. Het geeft veel vrij heid. Je bent ZZP'er en zelfs als je op vakantie bent, draait de tent door. Want ook als je vanaf je vakantieadres inlogt, kun je elke dag even de advertenties controle ren.' Koopplein werkt momenteel met 49 ondernemers uit het hele land en draait in 71 gemeenten, met een gezamenlijk bereik van 3 miljoen mensen. De koopjes op de ver schillende gemeentelijke sites komen samen op de overkoepe lende site Koopplein Nederland. Op rankingsite Alexa.com is Koop plein.nl gestegen naar de 427ste plaats van best bezochte Neder landse websites. Meijer: 'Dat is hoog, zeker als je bedenkt dat we een jaar geleden nog rond de 1200 stonden.' Meijer mikt aan het eind van het jaar op een 300e plaats. 'We hopen dat we in de toekomst een concurrent van Marktplaats worden.' Daarvoor moet nog veel werk worden verzet. Op dezelfde rankinglijst staat Marktplaats namelijk op de 11e plaats. Ander doel dat de directie zich voor 2011 heeft gesteld, is het netwerk uit te breiden met 36 nieuwe onderne mers. Aan animo geen gebrek, per maand melden zich rond de 40 gegadigden. En ten slotte het laat ste nieuws over Koopplein: de uit breiding naar België is in voorbe reiding. Ed van Bommel uit De Cocks- dorp is onder eigen naam van start gegaan met een juridisch adviesbureau. Dit nadat hij vorig jaar afstudeerde als meester in de rechtsgeleerdheid. Hij heeft het bureau naast het werk voor zijn kunsthandel Baroque. Van Bommel geeft juridisch advies en verleent rechtskundige bijstand. Hij heeft besloten niet als 'genera list' te gaan werken en dus niet alle gebieden van het recht te bestrij ken. Voorlopig richt hij zich vooral op bestuursrechtelijke zaken, con sumenten- en arbeidsrecht, con tracten en algemene voorwaarden. Het bestuurs recht beschrijft de regels waar aan de over heid zich moet houden bij het nemen van besluiten. Consumen tenrecht gaat over de regels Ed van Bommel. die de wetge ver heeft opgesteld om de consu ment te beschermen ten opzichte van de andere partij, de verkoper. Met arbeidsrecht heeft iedere per soon dagelijks te maken en met contracten en algemene voorwaar den heeft iedereen te maken. Daarnaast schrijft Van Bommel analyses, beschouwingen, com mentaren en rapporten over juridi sche ontwikkelingen en thema's. Hij doet dat uit eigen beweging, voor publicatie, op verzoek of in opdracht. Juridisch Bureau van Bommel en is gevestigd op Keidelplein 13 in De Cocksdorp. Kees-Jaap van der Kooi (rechts) met de NBC Eelman Partners te Den Burg. Henk Meijer is toegetreden tot de directie van Koopplein.nl. Hij volgt oprichter Peter Dral op en vormt samen met algemeen directeur Kees-Jaap van der Kooi de tweekoppige directie. Dral heeft zijn Koopplein-aande- len aan het duo verkocht en houdt alleen Koopplein Texel aan, dat wordt gerund door Jos de Wolf. Koopplein.nl exploiteert een keten van lokale handels plaatsen die zich tot op heden uitspreidt over 71 gemeentes. Meijer (51) heeft een internationale carrière achter de rug. De geboren Amsterdammer begon zijn loop baan als sportleraar, verbleef 15 jaar in Spanje en zat geruime tijd in Azië. Zijn laatste klus was in Dubai, waar hij op Dubai World Centre, het grootste vliegveld ter wereld, in de directie van een mediabureau zat. Tot hij in Spanje een adverten tie in de Texelse Courant onder ogen kreeg, waarin Kooplein.nl een franchisemanager zocht, een func tie die hij alweer enige tijd vervult. Toen hij in de gelegenheid werd gesteld tot de directie toe te tre den, twijfelde hij geen moment. 'Koopplein is een fantastisch con cept met veel potentie. Bijna dage lijks krijgen we informatieaanvra gen binnen en veel ondernemers zijn enthousiast over de formule. We zullen de komende jaren flink groeien.' Binnen de directie wordt Meijer verantwoordelijk voor ope rationele zaken en blijft hij aan spreekpunt voor licentienemers en nieuwe ondernemers.' Het was Peter Dral die op het idee kwam om, naar voorbeeld van het succesvolle Marktplaats.nl, een keten van lokale handelsplaatsen op te richten. Met Texel als proef tuin, ging hij hier in 2005 van start, waarbij hij het programmeren en vormgeven werd geholpen door Arjan Hemelrijk en advies kreeg van Ron Grisnich. Zijn partner Louise van der Sluis deed de PR. 'Het sloeg hier verbluffend snel aan en groeide uit tot een succes. Ik heb me toen de vraag gesteld of ik het bij Texel wilde laten of een lan delijk netwerk ging opzetten. Ik koos voor het laatste, maar wist dat ik dat nooit in mijn eentje zou redden. Kees kende ik al en toen zijn we gaan praten.' Van der Kooi: 'Peter kwam eind 2006 met dit verhaal bij me. Onze bedrijven (Intertoys en drogisterij parfumerie Etos) deden het goed en Aaf en ik hadden het organisa torisch goed op de rails. Peter had goed ingeschat dat ik wel toe was aan een nieuwe uitdaging. Boven dien kon Aaf de administratie voor Koopplein doen. Mijn taak werd het opzetten van een franchiseor- ganisatie en het onderhouden van alles wat daarmee te maken heeft. Ik heb daar redelijk wat ervaring mee (hij was acht jaar bestuurs voorzitter van Intertoys Holland en zat onder meer in de besturen van franchiseorganisaties Etos, DA, Marskramer/ Familux en Runner Meubel). Mede daardoor had ik een aardige kijk op waartoe Koop plein zou kunnen uitgroeien.' Het 'uitrollen' van de Texelse Koop- pleinformule over Nederland ver loopt voorspoedig, het netwerk breidt zich uit en de organisatie is geprofessionaliseerd. Zo werd een gerenommeerd overkants IT-bedrijf ingeschakeld, evenals een bureau dat is gespecialiseerd in franchise. Dit stelde onder meer een hand boek samen, ('de franchise-Bijbel'), waarin de formule en regels staan beschreven. Je kunt een formule nog zo goed opzetten, het zijn uit eindelijk de mensen die het moe ten doen. Zo ook met Koopplein.nl. Bij het kiezen van ondernemers gaan Van der Kooi en Meijer selec tief te werk en wordt de basis gelegd in een driedaagse training. Van der Kooi: 'Die houden we op Texel. Het eiland zit in ons hart en we houden het zoveel mogelijk Texels. Onze relaties knopen er vaak een dagje extra aan vast. We doen ook zoveel mogelijk zaken met Texelse bedrijven.' Bijzonder is dat de trai ningen worden gegeven door fran chisenemers. Van der Kooi: 'Dat zijn de mensen die met hun voeten in de modder staan. Die vertellen over hun ervaringen en over de valkuilen. De cursisten worden ook bijgeschoold over het opmaken van advertenties, over administra tie en - niet onbelangrijk - de con trole. Dral: 'Koopplein hanteert hoge normen en waarden. Bijvoor beeld geen advertenties over por no en wapens. We hebben de afspraak dat de ondernemers de advertenties op z'n minst één keer per dag controleren.' Meijer: 'Door dat de spullen binnen de eigen gemeente worden verkocht, is de kans op oplichting klein, ledereen weet wel dat het belazeren van een plaatsgenoot geen goed idee is en de meeste handel gaat contant.' Belangrijke verandering voltrok zich in 2010, toen het franchisemo- del werd ingewisseld voor de licen tieformule. Ondernemers betalen eenmalig een entreebedrag en daarna jaarlijks een vergoeding die afhankelijk is van het aantal inwo ners van de betreffende gemeen te. Van der Kooi: 'Als franchisegever hadden we ook een zorgplicht en veel overhead die ons veel tijd en geld kostte. We hebben veel tijd en geld in Koopplein geïnvesteerd, maar de formule moet wel betaal baar blijven voor licentienemers. Daarnaast wilden de ondernemers meer vrijheid van handelen. Dit licentiemodel is een soort franchise a la carte. Wij helpen onze licentie houders op gang, zorgen dat ze over goede software beschikken en bieden ze een bepaalde mate van ondersteuning. Als je meer wil, dan kan dat. Maar dan betalen ze daar extra voor. Het is aan de ondernemers om er wat van te maken.' Het succes verschilt per gemeente. Koopplein Emmen (100.000 inwo ners), dat een jaar geleden werd gestart, doet het prima. De site genereert in drie dagen 400 nieuwe advertenties. Maar niet overal gaat het goed. De mate van succes kan verband houden met de grootte van de gemeente, de ligging, maar staat of valt volgens de directie vooral met de kwaliteit en inzet van de ondernemer. Van der Kooi: 'Onderschat het niet. Je moet over Juridisch advies Ed van Bommel GRAVENSTRAAT 33 CENTRUM DEN BURG TEL. 0222 312027 WWW.CINEMATEXEL.NL 17 februari 2011 Huishoudbeurs Geniet mee van diverse artiesten, leuke aanbiedingen I i vooral veel shoppen I Dit is het vriendinnenfeest I n Nederland. Er zijn 450 standhouders, dus de dag Prijsperpersoon€32,50.lnd.:touringcarvervoer,er M ;n bootkosten. Opstappen in Den Helder is mogelijk. Brengt u thuis! Tel. 0222-315555

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 2011 | | pagina 9