TEXELSE™COURANT
Protest tegen plan klimbos De Koog
Cjroen 2rwartsjexels in het harL,
Toeristenbelasting
in 2012 forfaitair?
Huizen op maat voor
senioren in Den Burg
Texel nds
OPGERICHT 15 SEPTEMBER 1887 - NR. 12553
VRIJDAG 25 FEBRUARI 2011
Bij de provinciale
verkiezingen
doen twee kandi
daten mee met
een Texelse ach
tergrond: Nel Eel-
man en Sascha
Baggerman
Nu jeugd in de
Jongeren Raad
Texel een stem
in de politiek
heeft, kan de
Texelse Courant
niet achterblij
ven: @txl.
De overdracht
van het insigne
'Strandvonder'
aan de burge
meester blijkt in
het leven geroe
pen als aardig
heidje.
'Als ik het eiland
niet af hoef, ga
ik niet. Ik heb
hier alles wat ik
wil', zegt John
Gommans ir
Aangespoeld.
B en w zetten spoed achter de
besluitvorming over een andere
methode van heffing van de toe
ristenbelasting ingaand 2012.
Binnenkort start een onderzoek,
waarbij de Texelse Vereniging
van Logiesverstrekkers (TVL), de
Kleine Logiesverstrekkers (KLV),
het Toeristisch Kennisinstituut
Texel, de VW en de Recron
betrokken worden. De resultaten
worden vóór 1 juli aan de
gemeenteraad voorgelegd, zodat
het besluit ruimschoots op tijd
kan worden genomen.
Van drie methoden of combinaties
daarvan zullen de voor- en nadelen
in beeld worden gebracht: a. hef
fing per daadwerkelijke overnach
ting op basis van het nachtregister,
dus de voormalige methode; b.
tarief per vaststaand maximaal (7)
aantal aaneengesloten nachten,
dus de huidige methode; c. één
Geen projectontwikkelaar die
drie types huizen aanbiedt waar
uit moet worden gekozen, maar
senioren die hun woningen naar
eigen wensen laten bouwen. Dat
is het doel van de projectgroep
CPO (Collectief Particulier
Opdrachtgeverschap) Den Burg
West, die een complex 24 tot 30
woningen voor ouderen wil reali
seren.
Het initiatief is genomen door de
ANBO. 'Het is reëel om er vanuit te
gaan dat ouderen de komende
decennia langer zelfstandig blijven
wonen', aldus voorzitter Ger Praam-
stra woensdag bij de presentatie
van het plan bij Duin Bouwbedrijf.
Van de 4.500 huizen die particulier
bezit zijn, is een derde van de eige
naars op leeftijd. Een deel van die
1.500 woningen is verouderd. Door
het 'op plussen' van woningen kan
volgens Praamstra een groot deel
geschikt worden gemaakt om
bewoners 'de regie zo lang mogelijk
in handen te laten houden'. Bij
andere woningen is aanpassing niet
zinvol. Dat komt door te hoge kos
ten, de ligging of grootte van de
woning of de grootte van de tuin.
Het is deze categorie bewoners die
tussen wal en schip dreigt te vallen.
'Juist voor deze groep bewoners
worden weinig initiatieven ontwik
keld. Daar wil de ANBO iets aan
doen.'
Met de voorbereiding van de mani
festatie Langer Zelfstandig Wonen
eind vorig jaar ondervond de ANBO
dat de Rabobank en Duin Bouwbe
drijf zich nauw betrokken voelen bij
het thema. Dit mondde uit in een
overleg om samen een CPO van de
grond te tillen voor het realiseren
van seniorenwoningen. Architec
tenbureau Leenders, dat ervaring
heeft met CPO-projecten, is als
vierde partij betrokken. De kosten
die de vier partijen maken, schieten
ze zelf voor. Door uitschakeling van
een projectontwikkelaar verwach
ten ze tien tot vijftien procent op de
kosten te kunnen besparen.
Meer over de projectgroep CPO op
pagina 11
De plannen voor een klimbos bij
De Koog roepen weerstand op bij
omwonenden. Zij vrezen dat de
rust en in het stuk bos tegenover
Bosch en Zee verdwijnt en plaats
maakt voor lawaai en overlast.
Joop Jonk, die naast het bos woont,
en Veronica Bos, eigenaar van een
appartement bij Bosch en Zee, heb
ben de gemeenteraad met klem ver
zocht geen medewerking te verlenen
aan het plan van een echtpaar uit
Weesp. Zij willen in een gebied van
1,6 hectare zes klimparcoursen tus
sen de bomen uitzetten met in totaal
60 hindernissen. Ook moet er een
uitgiftepunt komen waar bezoekers
wat te eten en te drinken kunnen
kopen.
Volgens Bos en Jonk gaat het ten
koste van een van de laatste stukjes
'authentieke natuur langs de Pont-
weg en de mooie entree van De
Koog.' Volgens hen is het stuk bos
tussen de Pontweg, de Kamperfoe-
lieweg en het Mienterglop één van
de oudste bosjes van het eiland met
een grote variëteit aan paddenstoe
len en een plek waar veel wordt
gewandeld en paardgereden. 'Het is
voor ons een raadsel waarom het
klimbos uitgerekend hier zou moe
ten komen.'
De zorg bestaat dat er overlast ont
staat door lawaaimakende kinderen,
het parkeren van auto's en dat het
klimbos leidt tot nachtelijk vandalis
me. Bos: 'De dorpswachten gaan
daar echt niet de boel in de gaten
houden.'
Burgemeester en wethouders zijn
bereid mee te werken aan procedu
res die nodig zijn om toestemming te
kunnen verlenen. Volgens wethou
der Edo Kooiman (grondgebied)
wordt een klimbos beschouwd als
een verbreding van het toeristisch
aanbod. Ook Staatsbosbeheer is
bereid toestemming te verlenen. Vol
gens woordvoerder Erik van der
Spek kan op die manier een beleve
nis in de natuur worden gerealiseerd.
Het klimbos richt zich volgens het
eigen bedrijfsplan op met name
gezinnen met (jonge) kinderen.
Bedoeling is dat er langs de rand
van het bos een parkeerstrook van
80 meter komt waar 36 auto's kun
nen staan. Het echtpaar verwacht
volgens het bedrijfsplan maximaal
honderd bezoekers per dagdeel te
kunnen ontvangen.
Bos en Jonk wijzen erop dat het
klimbos in een stuk bos komt dat
buiten het nationaal park valt. Reali
satie binnen het nationaal park Dui
nen van Texel is afgeraden door een
adviescommissie van het nationaal
park. Van der Spek bevestigt dat.
Volgens hem zijn er voor het klimbos
grote en stevige bomen nodig. Die
staan niet in het Krimbos dat door
Bos en Jong als een alternatief wordt
aangedragen. 'Die zijn te jong.'
Jong en Bos kunnen zich niet vinden
in het argument dat er grote bomen
nodig zijn. 'Die moeten juist in hun
volle glorie bewaard blijven.' Ze wij
zen erop dat ook met palen parcour-
sen kunnen worden uitgezet. 'Het is
beter de klimtoestellen aan te locatie
aan te passen dan een locatie te
zoeken bij de klimtoestellen. Tech
nisch is dat realiseerbaar, want er
zijn zelfs indoor klimbossen
gemaakt.' Volgens Bos en Jonk zou
het bos bij Calluna ook een goed
alternatief kunnen zijn. 'Daar is ook
al een groot parkeerterrein aanwe
zig.
Volgens Van der Spek is die locatie
al bekeken, maar zijn er niet vol
doende geschikte bomen om er een
klimbos te realiseren. Hij wijst erop
dat het beoogde stuk bos bij De
Koog niet met hekken wordt afge
sloten en dat ook de ruiter- en wan
delpaden open blijven. 'De toegang
tot de klimroutes kan worden gere
geld door trappen weg te halen. Bos
en Jonk zeggen bezwaarschriften te
zullen indienen. 'We gaan ook plan-
schade eisen omdat onze huizen en
appartementen aantoonbaar in
waarde zullen dalen.'
vast bedrag per bed per jaar (ook
als dat bed niet is verhuurd) ofte
wel een forfaitair systeem. Moge
lijkheden om ook voor de eerste
dag belasting te innen, zullen niet
worden onderzocht, omdat dit strij
dig is met het collegeprogramma.
Bij het onderzoek wordt bij elk van
de drie methoden gekeken naar de
juridische en financiële haalbaar
heid, de inspanningen die de
logiesverstrekkers en de gemeente
moeten leveren en de rechtvaar
digheid. In het advies dat ten slotte
aan de gemeenteraad wordt uitge
bracht, staat ook de voorkeur van
de TVL en van het college.
Lees verder op pagina 3.
speedheat.nl
'Eerst bestuur,
dan fuseren'
Burgemeester en wethouders zijn
'teleurgesteld' over de onenigheid
inzake het bestuur van de samen
te voegen Daalderschool en De
Akker in Oosterend. Wethouder
Frans Visman: 'Dit moet alsnog
snel goed komen. Het heeft de
eerste prioriteit.'
Het college, verantwoordelijk voor
het openbaar onderwijs, is zeer stel
lig. Visman: 'De aantallen leerlingen
lopen dramatisch terug. Hoewel de
opheffingsnorm voor een school
(minder dan 23 leerlingen) nog niet
aan de orde is, laat de toekomst zich
somber aanzien. Samengaan van
De Akker en de Daalderschool is
gebiedende eis. We hebben straks
80 tot 90 leerlingen. Die kunnen
makkelijk in één gebouw.' De wet
houder doelt daarbij op het gebouw
van de Daalderschool dat recentelijk
is aangepast en waarbij ruimte is
voor een extra lokaal, als meest effi
ciënte locatie. 'Wij hebben gemerkt
dat dit voor de ouders geen enkel
probleem is. We hopen dat Schooltij
(Daalderschool) en Kopwerk (Akker)
er binnen een paar weken uit zullen
zijn. Intussen gaan wij gewoon door
met het dorpsontwikkelingsplan.'
Door aan te geven dat eerst de
bestuursvorm duidelijk moet zijn,
alvorens de plannen voor samen
voeging verder worden uitgewerkt,
nemen b en w duidelijk stelling. Vis
man: 'Als je die volgorde niet aan
houdt, kom je verderop in het proces
in de problemen.' Het college zegt
daarmee niet uitdrukkelijk dat de
school onder bestuur van Schooltij
moet komen. 'We willen wél de
zekerheid dat er openbaar onderwijs
in Oosterend blijft en daar grip op
houden. Als we die garantie onder
een ander bestuur krijgen, is dat ook
goed', aldus Visman, die wel aan
geeft dat zijn persoonlijke voorkeur
naar Schooltij uitgaat. Hij ziet nu
geen mogelijkheden voor bestuurlij
ke tussenvormen.
kom badkamers kijken
i O 4VI11 INSTAllATlETECHNIEkl
open zat. 10.00 - 12.30u
texelseJcourant
Onze bezorgers verspreiden
vandaag met de Texelse Courant
de volgende folder(s):
EP: Voordeeiland
Folder niet gehad?!
Alsnog verkrijgbaar op
Spin baan 6.
.txl
Bekendmakingen
op pagina 12
Burgemeester en wethouders en de dorpscommissie van Eier-
land op pad met de bus. Ze toerden woensdagmiddag met
elkaar door de polder om ter plekke knelpunten te bekijken.
Het college zat voorheen tijdens de jaarlijkse bezoeken aan de
dorpen achter een tafel om alle problemen te horen, maar het
leek de huidige bestuurders efficiënter om ter plekke knelpun
ten te gaan bekijken. Op de foto geeft Gerrit Koorn (voorgrond)
uitleg aan wethouder Frans Visman, terwijl Piet Bolier van de
gemeente bijhoudt wat er besproken wordt. Jaap Boon laat
burgemeester Francine Giskes intussen zien waar hij een fiets
pad wil laten lopen en achterin de bus is wethouder Edo Kooi
man in gesprek met andere leden van de dorpscommissie. De
nieuwe opzet werkte efficiënt: in anderhalf uur tijd kwamen
veel punten overzichtelijk aan bod. Meer over het bezoek van
het college aan Eierland elders in deze krant.
Wij bieden u een
mooie kans!
SNELCODE: 319
CD3^HHDX™ G3 GEQ
Garage Dros
www.texelseautopagina.nl