TEXELSE™COURANT Protest tegen plan klimbos De Koog Cjroen 2rwartsjexels in het harL, Toeristenbelasting in 2012 forfaitair? Huizen op maat voor senioren in Den Burg Texel nds OPGERICHT 15 SEPTEMBER 1887 - NR. 12553 VRIJDAG 25 FEBRUARI 2011 Bij de provinciale verkiezingen doen twee kandi daten mee met een Texelse ach tergrond: Nel Eel- man en Sascha Baggerman Nu jeugd in de Jongeren Raad Texel een stem in de politiek heeft, kan de Texelse Courant niet achterblij ven: @txl. De overdracht van het insigne 'Strandvonder' aan de burge meester blijkt in het leven geroe pen als aardig heidje. 'Als ik het eiland niet af hoef, ga ik niet. Ik heb hier alles wat ik wil', zegt John Gommans ir Aangespoeld. B en w zetten spoed achter de besluitvorming over een andere methode van heffing van de toe ristenbelasting ingaand 2012. Binnenkort start een onderzoek, waarbij de Texelse Vereniging van Logiesverstrekkers (TVL), de Kleine Logiesverstrekkers (KLV), het Toeristisch Kennisinstituut Texel, de VW en de Recron betrokken worden. De resultaten worden vóór 1 juli aan de gemeenteraad voorgelegd, zodat het besluit ruimschoots op tijd kan worden genomen. Van drie methoden of combinaties daarvan zullen de voor- en nadelen in beeld worden gebracht: a. hef fing per daadwerkelijke overnach ting op basis van het nachtregister, dus de voormalige methode; b. tarief per vaststaand maximaal (7) aantal aaneengesloten nachten, dus de huidige methode; c. één Geen projectontwikkelaar die drie types huizen aanbiedt waar uit moet worden gekozen, maar senioren die hun woningen naar eigen wensen laten bouwen. Dat is het doel van de projectgroep CPO (Collectief Particulier Opdrachtgeverschap) Den Burg West, die een complex 24 tot 30 woningen voor ouderen wil reali seren. Het initiatief is genomen door de ANBO. 'Het is reëel om er vanuit te gaan dat ouderen de komende decennia langer zelfstandig blijven wonen', aldus voorzitter Ger Praam- stra woensdag bij de presentatie van het plan bij Duin Bouwbedrijf. Van de 4.500 huizen die particulier bezit zijn, is een derde van de eige naars op leeftijd. Een deel van die 1.500 woningen is verouderd. Door het 'op plussen' van woningen kan volgens Praamstra een groot deel geschikt worden gemaakt om bewoners 'de regie zo lang mogelijk in handen te laten houden'. Bij andere woningen is aanpassing niet zinvol. Dat komt door te hoge kos ten, de ligging of grootte van de woning of de grootte van de tuin. Het is deze categorie bewoners die tussen wal en schip dreigt te vallen. 'Juist voor deze groep bewoners worden weinig initiatieven ontwik keld. Daar wil de ANBO iets aan doen.' Met de voorbereiding van de mani festatie Langer Zelfstandig Wonen eind vorig jaar ondervond de ANBO dat de Rabobank en Duin Bouwbe drijf zich nauw betrokken voelen bij het thema. Dit mondde uit in een overleg om samen een CPO van de grond te tillen voor het realiseren van seniorenwoningen. Architec tenbureau Leenders, dat ervaring heeft met CPO-projecten, is als vierde partij betrokken. De kosten die de vier partijen maken, schieten ze zelf voor. Door uitschakeling van een projectontwikkelaar verwach ten ze tien tot vijftien procent op de kosten te kunnen besparen. Meer over de projectgroep CPO op pagina 11 De plannen voor een klimbos bij De Koog roepen weerstand op bij omwonenden. Zij vrezen dat de rust en in het stuk bos tegenover Bosch en Zee verdwijnt en plaats maakt voor lawaai en overlast. Joop Jonk, die naast het bos woont, en Veronica Bos, eigenaar van een appartement bij Bosch en Zee, heb ben de gemeenteraad met klem ver zocht geen medewerking te verlenen aan het plan van een echtpaar uit Weesp. Zij willen in een gebied van 1,6 hectare zes klimparcoursen tus sen de bomen uitzetten met in totaal 60 hindernissen. Ook moet er een uitgiftepunt komen waar bezoekers wat te eten en te drinken kunnen kopen. Volgens Bos en Jonk gaat het ten koste van een van de laatste stukjes 'authentieke natuur langs de Pont- weg en de mooie entree van De Koog.' Volgens hen is het stuk bos tussen de Pontweg, de Kamperfoe- lieweg en het Mienterglop één van de oudste bosjes van het eiland met een grote variëteit aan paddenstoe len en een plek waar veel wordt gewandeld en paardgereden. 'Het is voor ons een raadsel waarom het klimbos uitgerekend hier zou moe ten komen.' De zorg bestaat dat er overlast ont staat door lawaaimakende kinderen, het parkeren van auto's en dat het klimbos leidt tot nachtelijk vandalis me. Bos: 'De dorpswachten gaan daar echt niet de boel in de gaten houden.' Burgemeester en wethouders zijn bereid mee te werken aan procedu res die nodig zijn om toestemming te kunnen verlenen. Volgens wethou der Edo Kooiman (grondgebied) wordt een klimbos beschouwd als een verbreding van het toeristisch aanbod. Ook Staatsbosbeheer is bereid toestemming te verlenen. Vol gens woordvoerder Erik van der Spek kan op die manier een beleve nis in de natuur worden gerealiseerd. Het klimbos richt zich volgens het eigen bedrijfsplan op met name gezinnen met (jonge) kinderen. Bedoeling is dat er langs de rand van het bos een parkeerstrook van 80 meter komt waar 36 auto's kun nen staan. Het echtpaar verwacht volgens het bedrijfsplan maximaal honderd bezoekers per dagdeel te kunnen ontvangen. Bos en Jonk wijzen erop dat het klimbos in een stuk bos komt dat buiten het nationaal park valt. Reali satie binnen het nationaal park Dui nen van Texel is afgeraden door een adviescommissie van het nationaal park. Van der Spek bevestigt dat. Volgens hem zijn er voor het klimbos grote en stevige bomen nodig. Die staan niet in het Krimbos dat door Bos en Jong als een alternatief wordt aangedragen. 'Die zijn te jong.' Jong en Bos kunnen zich niet vinden in het argument dat er grote bomen nodig zijn. 'Die moeten juist in hun volle glorie bewaard blijven.' Ze wij zen erop dat ook met palen parcour- sen kunnen worden uitgezet. 'Het is beter de klimtoestellen aan te locatie aan te passen dan een locatie te zoeken bij de klimtoestellen. Tech nisch is dat realiseerbaar, want er zijn zelfs indoor klimbossen gemaakt.' Volgens Bos en Jonk zou het bos bij Calluna ook een goed alternatief kunnen zijn. 'Daar is ook al een groot parkeerterrein aanwe zig. Volgens Van der Spek is die locatie al bekeken, maar zijn er niet vol doende geschikte bomen om er een klimbos te realiseren. Hij wijst erop dat het beoogde stuk bos bij De Koog niet met hekken wordt afge sloten en dat ook de ruiter- en wan delpaden open blijven. 'De toegang tot de klimroutes kan worden gere geld door trappen weg te halen. Bos en Jonk zeggen bezwaarschriften te zullen indienen. 'We gaan ook plan- schade eisen omdat onze huizen en appartementen aantoonbaar in waarde zullen dalen.' vast bedrag per bed per jaar (ook als dat bed niet is verhuurd) ofte wel een forfaitair systeem. Moge lijkheden om ook voor de eerste dag belasting te innen, zullen niet worden onderzocht, omdat dit strij dig is met het collegeprogramma. Bij het onderzoek wordt bij elk van de drie methoden gekeken naar de juridische en financiële haalbaar heid, de inspanningen die de logiesverstrekkers en de gemeente moeten leveren en de rechtvaar digheid. In het advies dat ten slotte aan de gemeenteraad wordt uitge bracht, staat ook de voorkeur van de TVL en van het college. Lees verder op pagina 3. speedheat.nl 'Eerst bestuur, dan fuseren' Burgemeester en wethouders zijn 'teleurgesteld' over de onenigheid inzake het bestuur van de samen te voegen Daalderschool en De Akker in Oosterend. Wethouder Frans Visman: 'Dit moet alsnog snel goed komen. Het heeft de eerste prioriteit.' Het college, verantwoordelijk voor het openbaar onderwijs, is zeer stel lig. Visman: 'De aantallen leerlingen lopen dramatisch terug. Hoewel de opheffingsnorm voor een school (minder dan 23 leerlingen) nog niet aan de orde is, laat de toekomst zich somber aanzien. Samengaan van De Akker en de Daalderschool is gebiedende eis. We hebben straks 80 tot 90 leerlingen. Die kunnen makkelijk in één gebouw.' De wet houder doelt daarbij op het gebouw van de Daalderschool dat recentelijk is aangepast en waarbij ruimte is voor een extra lokaal, als meest effi ciënte locatie. 'Wij hebben gemerkt dat dit voor de ouders geen enkel probleem is. We hopen dat Schooltij (Daalderschool) en Kopwerk (Akker) er binnen een paar weken uit zullen zijn. Intussen gaan wij gewoon door met het dorpsontwikkelingsplan.' Door aan te geven dat eerst de bestuursvorm duidelijk moet zijn, alvorens de plannen voor samen voeging verder worden uitgewerkt, nemen b en w duidelijk stelling. Vis man: 'Als je die volgorde niet aan houdt, kom je verderop in het proces in de problemen.' Het college zegt daarmee niet uitdrukkelijk dat de school onder bestuur van Schooltij moet komen. 'We willen wél de zekerheid dat er openbaar onderwijs in Oosterend blijft en daar grip op houden. Als we die garantie onder een ander bestuur krijgen, is dat ook goed', aldus Visman, die wel aan geeft dat zijn persoonlijke voorkeur naar Schooltij uitgaat. Hij ziet nu geen mogelijkheden voor bestuurlij ke tussenvormen. kom badkamers kijken i O 4VI11 INSTAllATlETECHNIEkl open zat. 10.00 - 12.30u texelseJcourant Onze bezorgers verspreiden vandaag met de Texelse Courant de volgende folder(s): EP: Voordeeiland Folder niet gehad?! Alsnog verkrijgbaar op Spin baan 6. .txl Bekendmakingen op pagina 12 Burgemeester en wethouders en de dorpscommissie van Eier- land op pad met de bus. Ze toerden woensdagmiddag met elkaar door de polder om ter plekke knelpunten te bekijken. Het college zat voorheen tijdens de jaarlijkse bezoeken aan de dorpen achter een tafel om alle problemen te horen, maar het leek de huidige bestuurders efficiënter om ter plekke knelpun ten te gaan bekijken. Op de foto geeft Gerrit Koorn (voorgrond) uitleg aan wethouder Frans Visman, terwijl Piet Bolier van de gemeente bijhoudt wat er besproken wordt. Jaap Boon laat burgemeester Francine Giskes intussen zien waar hij een fiets pad wil laten lopen en achterin de bus is wethouder Edo Kooi man in gesprek met andere leden van de dorpscommissie. De nieuwe opzet werkte efficiënt: in anderhalf uur tijd kwamen veel punten overzichtelijk aan bod. Meer over het bezoek van het college aan Eierland elders in deze krant. Wij bieden u een mooie kans! SNELCODE: 319 CD3^HHDX™ G3 GEQ Garage Dros www.texelseautopagina.nl

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 2011 | | pagina 1