Bruisende nacht bij Ecomare TEXELSE 6 COURANT Ballonvaarders weer actief boven Texel Pianist Mathijs Duin wint Solistenfestival Bouwstraat verleden tijd is eveneens bezig beplanting in de Videolux loodst ondernemers door mediajungle Wilt u weten wat Videolux Productions voor uw bedrijf kan betekenen? Kom langs voor een kop koffie en maak vrijblijvend kennis met de nieuwste technieken en mogelijkheden. Ervaar de kracht van interactieve video! Videolux Productions, John Smit. Hoefslag 51 Den Burg. Tel. 0222-315153 of 06-53420993 Komt het eiland tot rust als 's avonds de laatste boot is vertrok ken, of komt het dan juist tot leven? Bezoekers van de nieuwe expositie Nacht op Texel bij Eco mare weten het antwoord: het eiland bruist zodra de nacht is gevallen. Geluiden van een kuchend schaap, sprinkhanen en diverse vogels. Het komt allemaal voorbij op de exposi tie de afgelopen donderdag officieel werd geopend. Het zijn bekende geluiden die passen in het beeld van de nacht, maar waarover je als bezoeker toch even moet nadenken als je er geconcentreerd naar luis tert. Het bewust worden van de nacht is één van de gedachten ach ter Nacht op Texel en die pakt goed uit. De opvolger van de tijdelijk ten toonstelling 'Texel hot/cooT ziet er mooi en professioneel uit. De ruimte (de Stichting DOEN Zaal) is verduis terd en er wordt veel gebruik gemaakt van licht- en geluidseffec ten. Om het kwartier is er een voor stelling, waarbij een podium met een Texels landschap centraal staat. Een stem uit de luidsprekers leidt de toe schouwers aan de hand daarvan door de Texelse nacht. 'De expositie is bedoeld om te laten zien wat men sen tijdens nachtwandelingen van Ecomare ervaren', vertelt Arthur Oosterbaan. Tijdens die rondleidin gen wil de animo soms aan de lage kant zijn, terwijl de Ecomare de erva ring heeft dat er dan meer dan genoeg in de natuur te beleven. Er wordt onder meer verteld over de paringsdrift van kokkels, kokerwor men en nonnen als het volle maan is. Alles slaat dan tegelijk aan het paren om in één keer veel nageslacht af te leveren, in de hoop dat een deel overleeft en niet meteen door andere dieren wordt opgegeten. In een kas tjes langs de muur kunnen allerlei zaken bekeken worden die met de nacht te maken hebben. Bijzonder is volgens Oosterbaan een stukje meteoriet dat van natuurhistorisch museum Naturalis in Leiden is geleend en dat deel uitmaakt van een gedeelte dat over sterren gaat. Ook dit gedeelte heeft een Texelse inslag, met onder meer een foto van professor en ereburger Kees de Jager. De expositie is gericht op kinderen van gemiddeld 10 tot 12 jaar oud. Als die interesse hebben, hebben de ouders dat meestal ook. Ecomare heeft Nacht op Texel in eigen beheer gemaakt. Expotise van Mare Roeper en Lucas Tijssen lever de een belangrijke bijdrage. Voor Frank van Poelje en Patrick Piersma was Nacht op Texel soms letterlijk nachtwerk. Oosterbaan: 'Zij konden pas 's avonds, als iedereen weg was, aan de slag.' De expositie loopt naar verwachting twee jaar. Matthaus Passion In schouwburg De Kampanje in Den Helder wordt zaterdag 16 en zondag 17 april de Matthaus Pas sion van J.S. Bach gespeeld. Uit voerenden zijn de vijftig leden van het Helderse projectkoor VOCI, zes vocale solisten, een kinderkoor van basisschool De Verrekijker en het Promenade Orkest, dat zo'n dertig leden telt. De voorstelling op zater dag begint om 19.30 uur, die op zondag om 14.30 uur. Voor meer informatie en kaarten: www.kam- panje.nl. Het kwam toevallig heel mooi uit, mochten er mee in het mandje, dat vanaf het vliegveld en daalde enke de eerste dag van de zomertijd, iets later vertrok dan gepland. Ie uren later bij Novalishoeve aan heel stil weer en een avond met de Hoornderweg. een ballonvaart. Twaalf personen De ballon steeg rond half vijf op Alle deelnemers aan het Solistenfestival nemen applaus in ontvangst van publiek en jury. Foto Rp Barmit Mathijs Duin heeft vrijdag de finale van het Solisten Festival van Artex gewonnen. In een vol gepakte voorspeelruimte ver tolkte hij 'op zeer volwassen wijze' de nocturne in cis van Chopin. Duin was de laatste van de twaalf finalisten die vrijdag aan bod kwa men. Zij waren tijdens voorrondes geselecteerd door een steeds wis selende jury. In totaal deden aan het festival dertig deelnemers mee, van zeer uiteenlopend pluimage. Onder hen jonge kinderen die nog maar enkele jaren - een enkeling zelfs nog maar enkele maanden - les hadden, tot meer geroutineerde muzikanten, van wie meer ver wacht kon worden. Dat maakte de taak van de jury bijzonder lastig, zij moest immers kiezen uit optredens die nauwelijks met elkaar te verge lijken vielen. Niet alleen was er een groot verschil in leeftijd en het aan tal lesjaren, ook de begeleiding liep sterk uiteen. Sommigen traden echt solistisch op, anderen bege leidden zichzelf. Weer anderen hadden een begeleider meege bracht en enkele deelnemers werk ten zelfs met een orkestband. Opvallend was ook de grote schare fans die sommige deelnemers had den meegebracht en van wie enke le zelfs spandoeken hadden ver vaardigd. Het kan aan de populariteit van talentenjachten op televisie liggen, maar als het zo doorgaat, moet het solistenfestival een volgende keer uitzien naar een ruimer onderkomen. Nu was de voorspeelruimte te klein om alle belangstellenden onder te brengen en waren ook enkele tientallen staanplaatsen in de achterliggende hal bezet. Daarbij viel vooral ook de jeugdige leeftijd van het publiek op. Bestond voorheen het publiek bij optredens van jongeren (alle deelnemers waren onder de 21 jaar) vooral uit vaders en moeders en ooms en tantes, nu bevonden zich ook heel veel klasgenoten en schoolvrienden in de zaal. Daarbij luisterde het enthousiaste publiek aandachtig naar alle optredens, niet alleen naar dat het eigen idool. De kandidaten hadden het zich niet makkelijk gemaakt. Stuk voor stuk hadden ze voor lastige num mers gekozen, die vrijwel zonder uitzondering uitstekend werden uitgevoerd. Zelfs als de techniek hen even in de steek liet (wat een enkele keer gebeurde), lieten zij zich niet van de wijs brengen en begonnen ze zonder aarzelen opnieuw. Dat niet iedereen zijn zenuwen even goed onder controle had, deed daar niets aan af. Som migen namen zelfs de eigen pre sentatie voor hun rekening, daar mee niets afdoend aan de uitstekende presentatie van docent Loes Bakker. In de teksten die de kandidaten bij hun inschrijving hadden ingeleverd, spraken zij vrij wel zonder uitzondering over hun liefde voor de muziek. Daarbij kwa men uitdrukkingen als 'jezelf zijn' en 'alles om je heen vergeten' meer dan eens voorbij. Het mooie van muziek was volgens sommi gen ook dat je het zowel in je een tje als met een groep kunt doen. Zoals gezegd had de jury een zwa re taak. Misschien was dat de reden dat juryleden Jaap Dros, Pauline Folkerts en Wendy Prins na afloop alle kandidaten naar voren Anders dan het herenteam, dat met ere verloor, heeft het damesteam van volleybalvereni ging Tevoko de lastige uitwed strijd tegen Simokos in Boven- karspel door wilskracht en inzet met 1-3 gewonnen. Al direct aan het begin van de wed strijd nam Tevoko een voorsprong van vier punten. Maar Simokos, dat de punten nodig had om de degradatiewedstrijden te ontlopen, kwam sterk terug en begon lastiger te serveren. Samen met een ijzer- sterke verdediging had dit lange rally's tot gevolg. Tevoko speelde niet slecht, maar Simokos was beter en won met ruime cijfers de eerste set (25-14). Desondanks ging Tevoko de tweede set enthou siast en geconcentreerd van start. Simokos maakte fouten en Ivet Former kon snelle aanvallen hard afmaken. Bij een stand van 10-19 riepen om elk van hen persoonlijk toe te spreken, te bedanken en eventueel van advies te voorzien. Uiteindelijk maakte Mathijs Duin de meeste indruk met zijn vertolking van Chopin. Hij verdiende een CD- opname in de studio van Rikus Kloosterhuis. Op de tweede plaats eindigde Martine de Ruijter, die zichzelf op piano begeleidde bij een vol overtuiging gezongen ver sie van One and Only van Adèle. Derde werd Jacco Krugers die veel indruk maakte met zijn versie van Chasing Cars van Snow Patrol. Hij werd daarbij op piano begeleid door Daniël van Pel. Een aanmoedigingsprijs was er voor de familie Van Breukelen, die twee deelnemers had geleverd. Jelle van Breukelen toonde zich zeer bekwaam op de cello, zijn broer Hielke vertolkte Handel op het kistorgel van de muziekschool. Na afloop ontlokte dat directeur Folkerts de opmerking dat het fes tival een volgende keer wellicht beter in een kerk kan worden gehouden, omdat Van Breukelens spel een compleet orgel verdient. Daarmee zou dan direct het ruim teprobleem opgelost zijn. leek Simokos nog terug te komen, maar Tevoko hield het hoofd koel en won met 17-25. Ook in de derde set nam Tevoko al snel een voor sprong, Simokos wist lang bij te blijven, maar het niveau van de eerste set werd niet meer gehaald. Tevoko kwam daardoor niet in gevaar en trok de set met 20-25 naar zich toe. De vierde set begon minder, met slordige fouten, en sterk spel van Simokos zorgde al snel voor een achterstand van 8-1 Maar Tevoko bleef rustig en trok de stand weer gelijk. Bij 15-18 leek Tevoko vleugels te krijgen en wer den met een uitstekende blokke ring enkele punten gepakt. Simo kos kwam er niet meer aan te pas en de set ging met 18-25 naar Tevoko. Door deze overwinning heeft Tevo ko nog vier punten nodig om kam pioen te worden. Dames Tevoko doen goede zaken straat aan te brengen, ifoio«en*tejen; Een opluchting voor de bewoners Cocksdorp: na jaren is de bouw- van de Schipper Boonstraat in De straat vervangen door een defini- Zo'n 90 procent van de Nederlanders kent Hyves en driekwart is bekend met Facebook. Ook Twitter scoort 76 procent. Bijna de helft van ons land kent Linked In en 87 procent weet wat YouTube is. Kortom, social media zijn hot. Maar hoe kun je daar als Texels bedrijf slim gebruik van maken? Veel ondernemers zien door de bomen het bos niet meer. Begrij pelijk, zo vindt John Smit, eigenaar van Videolux Productions. Hij heeft zich toegelegd op het gebruik van social media voor Texelse bedrijven. Video vormt de basis voor de bedrijfs activiteiten van John Smits media bedrijf. In de jaren tachtig startte hij met de productie van videofilms voor bedrijven en organisaties. Met de elkaar snel opvolgende veranderingen in medialand, veranderde zijn bedrijf mee. "Je ziet dat video nu een krachti ge informatiebron is op internet. Kijk maar naar de invloed van bijvoor beeld YouTube. Videospot brengen de boodschap krachtig de huiskamer in. De mogelijkheden zijn tegenwoordig bijna eindeloos. Met een druk op de knop gaat jouw filmpje de hele wereld over", vertelt Smit. Nagenoeg alle spots en films die hij maakt, wor den (mede) gebruikt voor internet. "We draaien nu al zon 8 jaar met TexelTV en TexelVakantieTV. Daarop staan korte films van Texelse bedrij ven en evenementen die bezoekers kunnen aanklikken. Zo krijgen ze een goed beeld van Texel en de bedrijven op ons eiland. Dat heeft veel impact. Die filmpjes worden ontzettend veel bekeken." Focus op de toekomst Smit merkte dat veel klanten graag willen meeliften op het succes van social media, maar geen idee hebben hoe ze dat moeten aanpakken. "Er zijn zoveel mogelijkheden. Waar kies je voor, hoe ga je je bedrijf profileren en wat zijn de kosten? Je moet behoorlijk goed op de hoogte zijn van de moge lijkheden en ontwikkelingen om de goede keuzes te kunnen maken. Veel ondernemers hebben geen tijd om zich daar goed in te verdiepen." De Texelse ondernemer richt zich vooral op de integratie van interactieve video in websites, weblogs en e-mail. "De spots en films die ik voor bedrijven "Veel geïnvesteerd in interactieve video" maak, kunnen heel eenvoudig worden geplaatst op alle social media-sites. Via die netwerken kunnen mijn klan ten hun films snel en gemakkelijk verspreiden in hun eigen netwerk en klantenbestand. Daar zijn geen extra kosten aan verbonden." Videolux Productions is vorige week verhuisd naar een nieuwe locatie: Hoefslag 51 in Den Burg. De video studio is fors uitgebreid met extra montageruimte en voorzien van chro ma key; een groene wand waarop iedere gewenste achtergrond kan wor den afgebeeld. "Dat biedt fantastische mogelijkheden", vertelt Smit enthou siast. "Je kunt iemand voor de vuurto ren plaatsen en het volgende moment bij de haven van Oudeschild." De chroma key zal veelvuldig worden ingezet voor het nieuwste product van Videolux: de videonieuwsbrief. Daar in kunnen bedrijven aan de hand van korte videoflitsen hun bedrijfsnieuws kwijt aan klanten en relaties. "Het is een prachtig, interactief medium, waarin de kijker direct kan reage ren. Direct boeken via het filmpje, meer informatie opvragen, het kan allemaal. We hebben net de eerste videonieuwsbrief voor Grand Hotel Opduin afgerond. De reacties zijn laaiend enthousiast." Maar Smit heeft meer plannen. "Ik zie mogelijkhe den voor een videojoumaal, waarmee toeristen regelmatig geïnformeerd worden over leuke en interessante activiteiten op ons eiland. Reken maar dat je Texel daarmee op de kaart zet!"

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 2011 | | pagina 6