2
TEXELSE 15 COURANT
Martine de Boer discussieert met scholieren
'Deze dingen had ik vroeger
ook wel willen bespreken'
Workshop 'Wij tegen zij' voor OSG-jeugd
'We bespreken soms
VRIJDAG 6 MEI 2011
Zomaar stond ze in haar oude
school zelf voor de klas. Elf jaar
na haar eindexamen was oud-
leerlinge Martine de Boer op
bezoek bij OSG De Hogeberg.
Met creatieve producties van haar
vormings- en theaterbureau, Mind
Mix, trekt ze momenteel langs
scholen in het hele land. 'Tijdens
mijn studietijd heb ik geleerd hoe
het menselijk gedrag werkt. Die
kennis wil ik graag overbrengen',
vertelt ze enthousiast.
Lopend door de gang van het
schoolgebouw vallen de meiden
van Mind Mix niet op. Ze zouden net
zo goed zelf nog op school kunnen
zitten. Toch hebben ze alle vier al
een flinke studie achter de rug. Mar
tine de Boer (29) zelfs al twee: cultu
rele maatschappelijke vorming
(2000-2004) en psychologie (2005-
2010). Ze specialiseerde zich in
sociale psychologie en studeerde
aan de Radboud Universiteit van
Nijmegen cum laude af op het
onderwerp gedragsverandering.
Vervolgens richtte Martine, dochter
van Bert en Cécile de Boer uit Den
Burg, een eigen bedrijfje op.
'We (drie studiegenoten en ik) had
den de voorstelling 'Let's talk
about...' gemaakt als afsluiting van
onze studie CMV. De voorstelling
hebben we toen op drie scholen in
Nijmegen gespeeld. Die waren erg
enthousiast en vroegen of we het
goed onderbouwde mening te vor
men.'
Wat doen jullie precies?
'Het workshopteam geeft gastles
sen. Steeds zoeken we naar origi
nele manieren om bijzonder - en
soms confronterend - gedrag aan te
kaarten. Geen saaie voorlichting,
maar prikkelend en creatief. Het the
aterteam doet voorstellingen. Die
groep bestaat uit spelers en technici
die zowel theater als psychologie als
achtergrond hebben. De workshop
over groepsgedrag heet 'Wij tegen
zij' en de voorstelling 'Let's talk
about...' gaat over discriminatie en
seksuele diversiteit.'
volgende schooljaar weer zouden
komen. Toen hebben we bedacht
door te gaan.'
Wie doen nog meer mee?
'Mind Mix ben ik begonnen samen
met twee andere studenten, Tom en
Corine. Later zijn Eva, Sanne en
Lynn er bij gekomen. Die heb ik
ontmoet bij psychologie. Daar kwa
men we op het idee van de 'blik
opener' workshops, over sociale
processen. Mind Mix heeft twee
teams: het theaterteam en het
workshopteam.'
Wat willen jullie ermee bereiken?
'Diverse sociale en maatschappelij
ke thema's bespreekbaar maken
onder jongeren. We willen hen sti
muleren erover na te denken en een
opdracht. We hebben ook eens
samen met jongeren in één middag
een theatervoorstelling gemaakt
over hoe je omgaat met keuzes en
groepsdruk in je leven. Of straatin
terviews, waardoor duidelijk wordt
hoe 'men' ergens over denkt.'
sfeer, waarin iedereen zijn mening
Waarom richten jullie je op scholie
ren?
'Zij zijn een leuke doelgroep. We
bespreken veel zaken die ik vroeger
zelf ook wel had willen bespreken
toen ik nog middelbare scholier was.
Ik vind dat je jongeren niet alleen
met lesstof moet voorbereiden op
de wereld, maar dat ze ook over
allerlei zaken kunnen discussiëren
en nadenken. Daardoor redden ze
zich beter.'
Kunnen jullie de kennis van de
studie goed kwijt?
'Zeker. De workshops zitten bomvol
met kennis van sociale psychologie.
Door de studie weten we ook hoe je
iets overbrengt aan iemand. Hoe je
een ander iets leert, ergens over na
laat denken, hoe je gedachten of
gedrag kunt veranderen en weer
standen kunt voorkomen. Cultureel-
maatschappelijke vorming helpt erg
bij het leiden van gesprekken en het
stellen van de juiste vragen.'
Is het spannend om voor een
schoolklas te staan?
'In het begin zeker. Je bent benieuwd
of de voorstelling of workshop wel
aanslaat. Maar nu we positieve reac
ties krijgen, maak je je daar niet
meer druk over. Ik vind het erg leuk
om de voorstelling te spelen en nog
leuker om daarna met jongeren in
discussie te gaan. Ik wil graag mijn
kennis delen. Mensen meer inzicht
te geven in sociale situaties, in zich
zelf en anderen. Ik heb er zelf veel
aan en hoop dat zij er ook veel profijt
van zullen hebben.'
Hoe vond je het om op je oude
school te zijn?
'Leuk, maar totaal veranderd. Mijn
ouwe hangplekje van in de pauze is
gewoon weg, of eigenlijk een lokaal
geworden...'
Heb je nog meer plannen?
Te veel om op te noemen. Hou de
site maar in de gaten!
Jullie bieden ook maatwerk. Wat
zoal?
'Rollenspellen, samenwerkingsop-
drachten, theatersketches, muzikale
opdrachten, enzovoort. We worden
geregeld gevraagd om een congres
of studiedag op te leuken met thea
ter of een activiteit. Mensen 'out of
the box' laten denken is vaak de
Martine de Boer en haar colle- ting plaatsen we iemand razend- YouTube en Google, maakten ze
ga's Sanne, Lynn en Eva van snel in een hokje. Erg handig om duidelijk hoe de 'hokjesgeest'
Mind Mix waren eind april op snel een indruk van iemand te krij- werkt. Volle aandacht hadden de
OSG De Hoge
berg te gast met
hun workshop
'Wij tegen zij'.
Aan de hand van
leerlingen
een zelfgemaakt
filmverslag over
Gay Pride
vragen, foto's en best wel heftige dingen' gevolgd door
filmpjes zetten
ze de tweedeklassers van het
VMBO aan het denken.
Bij een oud omaatje denk je niet
meteen aan iemand die zich lenig
opdrukt. Geen wonder dat klas 2G
in de lach schoot bij het zien van
dit beeld. En dat was precies de
bedoeling. 'Bij een eerste ontmoe-
gen, maar het kan ook snel tot
verkeerde conclusies over de ander
leiden. Dit kan zich uiten in proble
men zoals pesten, buitensluiting en
discriminatie', aldus de Mind Mix
meiden. Met de workshop willen ze
bijdragen aan meer tolerantie en
veiligheid op scholen.
Via allerlei voorbeelden, o.a. van
journaalbeelden.
Extreem, vond de klas. 'Zulke beel
den op tv en internet bepalen mede
hoe we over homoseksualiteit den
ken. Ik heb veel homo's in mijn
vriendenkring, maar die zien er
allemaal gewoon uit', maakte Mar
tine duidelijk dat dingen niet altijd
zijn zoals ze lijken. Op het laatst
konden de leerlingen hun eigen
ervaringen over 'wij tegen zij' kwijt.
Een meisje vertelde dat ze had
meegemaakt dat gehandicapten
niet altijd voor vol worden aange
zien. 'Niet eerlijk', vond ze. Na vijf
tig boeiende minuten was het voor
Mind Mix tijd om de workshop af te
sluiten.
Verwachten ze dat hun boodschap
blijft hangen? 'Het is al goed dat
de leerlingen het mee krijgen. Ver
andering is niet eenvoudig, maar
ze kunnen alvast een eerste stap
zetten.' Ze tonen zich tevreden
over de aandacht van de klas.
'Soms was het rumoerig, maar we
bespreken soms best wel heftige
dingen. Niet zo vreemd dus dat ze
daar onderling over doorpraten.'
OSG De Hogeberg was de tiende
school waar de workshop 'Wij
tegen zij' werd opgevoerd. Tevens
biedt Mind Mix de voorstelling
'Let's talk about' (één lesuur plus
nabespreking). Voorts biedt het
bedrijfje allerlei programma's op
maat aan. www.mindmix.nl
Tekst en foto's:
Frans Hopman HopText
Statiegeld voor
Duchenne
Gedurende drie weken zamel
den de kinderen van BSO De
Buitelboet in Den Burg lege fles
sen in. Het statiegeld kwam ten
goede aan het onderzoek naar
de ziekte van Duchenne.
De kinderen verzamelden drie win
kelwagens vol lege flessen die
vorige week werden ingeleverd.
Ook de andere vestigingen van de
Stichting Kinderopvang Den Hel-
der-Texel (in Den Helder) deden
aan de actie mee. De organisatie
kijkt terug op een geslaagde actie.
'Een schoolvoorbeeld van vele
handen die licht werk maken.' Ook
de kinderen waren erg over de
actie te spreken. 'Ik mocht de hele
week cola drinken om zoveel
mogelijk flessen te verzamelen', zei
één van hen. De ziekte van Duchen
ne, ook wel spierdystrofie genoemd,
is een erfelijke spierziekte. Meer
informatie over de ziekte is te vin
den op www.betough.nl.
Herdenking
Vorige stelling:
Vindt u de herdenking op 4 mei een
belangrijke dag?
Nieuwe stelling:
Het is goed om gebouwen als de
voormalige LTS een nieuwe
bestemming te geven.
Verwachte tijden van hoogwater
LANGEVELD
Denkertje
Hulpverlening
Radio Texel
Oud papier
Kerkdiensten
hoog water
Medische zorg
Even terug op haar vroegere school: Martine de Boer. 'Leuk,