2 TEXELSE 15 COURANT Martine de Boer discussieert met scholieren 'Deze dingen had ik vroeger ook wel willen bespreken' Workshop 'Wij tegen zij' voor OSG-jeugd 'We bespreken soms VRIJDAG 6 MEI 2011 Zomaar stond ze in haar oude school zelf voor de klas. Elf jaar na haar eindexamen was oud- leerlinge Martine de Boer op bezoek bij OSG De Hogeberg. Met creatieve producties van haar vormings- en theaterbureau, Mind Mix, trekt ze momenteel langs scholen in het hele land. 'Tijdens mijn studietijd heb ik geleerd hoe het menselijk gedrag werkt. Die kennis wil ik graag overbrengen', vertelt ze enthousiast. Lopend door de gang van het schoolgebouw vallen de meiden van Mind Mix niet op. Ze zouden net zo goed zelf nog op school kunnen zitten. Toch hebben ze alle vier al een flinke studie achter de rug. Mar tine de Boer (29) zelfs al twee: cultu rele maatschappelijke vorming (2000-2004) en psychologie (2005- 2010). Ze specialiseerde zich in sociale psychologie en studeerde aan de Radboud Universiteit van Nijmegen cum laude af op het onderwerp gedragsverandering. Vervolgens richtte Martine, dochter van Bert en Cécile de Boer uit Den Burg, een eigen bedrijfje op. 'We (drie studiegenoten en ik) had den de voorstelling 'Let's talk about...' gemaakt als afsluiting van onze studie CMV. De voorstelling hebben we toen op drie scholen in Nijmegen gespeeld. Die waren erg enthousiast en vroegen of we het goed onderbouwde mening te vor men.' Wat doen jullie precies? 'Het workshopteam geeft gastles sen. Steeds zoeken we naar origi nele manieren om bijzonder - en soms confronterend - gedrag aan te kaarten. Geen saaie voorlichting, maar prikkelend en creatief. Het the aterteam doet voorstellingen. Die groep bestaat uit spelers en technici die zowel theater als psychologie als achtergrond hebben. De workshop over groepsgedrag heet 'Wij tegen zij' en de voorstelling 'Let's talk about...' gaat over discriminatie en seksuele diversiteit.' volgende schooljaar weer zouden komen. Toen hebben we bedacht door te gaan.' Wie doen nog meer mee? 'Mind Mix ben ik begonnen samen met twee andere studenten, Tom en Corine. Later zijn Eva, Sanne en Lynn er bij gekomen. Die heb ik ontmoet bij psychologie. Daar kwa men we op het idee van de 'blik opener' workshops, over sociale processen. Mind Mix heeft twee teams: het theaterteam en het workshopteam.' Wat willen jullie ermee bereiken? 'Diverse sociale en maatschappelij ke thema's bespreekbaar maken onder jongeren. We willen hen sti muleren erover na te denken en een opdracht. We hebben ook eens samen met jongeren in één middag een theatervoorstelling gemaakt over hoe je omgaat met keuzes en groepsdruk in je leven. Of straatin terviews, waardoor duidelijk wordt hoe 'men' ergens over denkt.' sfeer, waarin iedereen zijn mening Waarom richten jullie je op scholie ren? 'Zij zijn een leuke doelgroep. We bespreken veel zaken die ik vroeger zelf ook wel had willen bespreken toen ik nog middelbare scholier was. Ik vind dat je jongeren niet alleen met lesstof moet voorbereiden op de wereld, maar dat ze ook over allerlei zaken kunnen discussiëren en nadenken. Daardoor redden ze zich beter.' Kunnen jullie de kennis van de studie goed kwijt? 'Zeker. De workshops zitten bomvol met kennis van sociale psychologie. Door de studie weten we ook hoe je iets overbrengt aan iemand. Hoe je een ander iets leert, ergens over na laat denken, hoe je gedachten of gedrag kunt veranderen en weer standen kunt voorkomen. Cultureel- maatschappelijke vorming helpt erg bij het leiden van gesprekken en het stellen van de juiste vragen.' Is het spannend om voor een schoolklas te staan? 'In het begin zeker. Je bent benieuwd of de voorstelling of workshop wel aanslaat. Maar nu we positieve reac ties krijgen, maak je je daar niet meer druk over. Ik vind het erg leuk om de voorstelling te spelen en nog leuker om daarna met jongeren in discussie te gaan. Ik wil graag mijn kennis delen. Mensen meer inzicht te geven in sociale situaties, in zich zelf en anderen. Ik heb er zelf veel aan en hoop dat zij er ook veel profijt van zullen hebben.' Hoe vond je het om op je oude school te zijn? 'Leuk, maar totaal veranderd. Mijn ouwe hangplekje van in de pauze is gewoon weg, of eigenlijk een lokaal geworden...' Heb je nog meer plannen? Te veel om op te noemen. Hou de site maar in de gaten! Jullie bieden ook maatwerk. Wat zoal? 'Rollenspellen, samenwerkingsop- drachten, theatersketches, muzikale opdrachten, enzovoort. We worden geregeld gevraagd om een congres of studiedag op te leuken met thea ter of een activiteit. Mensen 'out of the box' laten denken is vaak de Martine de Boer en haar colle- ting plaatsen we iemand razend- YouTube en Google, maakten ze ga's Sanne, Lynn en Eva van snel in een hokje. Erg handig om duidelijk hoe de 'hokjesgeest' Mind Mix waren eind april op snel een indruk van iemand te krij- werkt. Volle aandacht hadden de OSG De Hoge berg te gast met hun workshop 'Wij tegen zij'. Aan de hand van leerlingen een zelfgemaakt filmverslag over Gay Pride vragen, foto's en best wel heftige dingen' gevolgd door filmpjes zetten ze de tweedeklassers van het VMBO aan het denken. Bij een oud omaatje denk je niet meteen aan iemand die zich lenig opdrukt. Geen wonder dat klas 2G in de lach schoot bij het zien van dit beeld. En dat was precies de bedoeling. 'Bij een eerste ontmoe- gen, maar het kan ook snel tot verkeerde conclusies over de ander leiden. Dit kan zich uiten in proble men zoals pesten, buitensluiting en discriminatie', aldus de Mind Mix meiden. Met de workshop willen ze bijdragen aan meer tolerantie en veiligheid op scholen. Via allerlei voorbeelden, o.a. van journaalbeelden. Extreem, vond de klas. 'Zulke beel den op tv en internet bepalen mede hoe we over homoseksualiteit den ken. Ik heb veel homo's in mijn vriendenkring, maar die zien er allemaal gewoon uit', maakte Mar tine duidelijk dat dingen niet altijd zijn zoals ze lijken. Op het laatst konden de leerlingen hun eigen ervaringen over 'wij tegen zij' kwijt. Een meisje vertelde dat ze had meegemaakt dat gehandicapten niet altijd voor vol worden aange zien. 'Niet eerlijk', vond ze. Na vijf tig boeiende minuten was het voor Mind Mix tijd om de workshop af te sluiten. Verwachten ze dat hun boodschap blijft hangen? 'Het is al goed dat de leerlingen het mee krijgen. Ver andering is niet eenvoudig, maar ze kunnen alvast een eerste stap zetten.' Ze tonen zich tevreden over de aandacht van de klas. 'Soms was het rumoerig, maar we bespreken soms best wel heftige dingen. Niet zo vreemd dus dat ze daar onderling over doorpraten.' OSG De Hogeberg was de tiende school waar de workshop 'Wij tegen zij' werd opgevoerd. Tevens biedt Mind Mix de voorstelling 'Let's talk about' (één lesuur plus nabespreking). Voorts biedt het bedrijfje allerlei programma's op maat aan. www.mindmix.nl Tekst en foto's: Frans Hopman HopText Statiegeld voor Duchenne Gedurende drie weken zamel den de kinderen van BSO De Buitelboet in Den Burg lege fles sen in. Het statiegeld kwam ten goede aan het onderzoek naar de ziekte van Duchenne. De kinderen verzamelden drie win kelwagens vol lege flessen die vorige week werden ingeleverd. Ook de andere vestigingen van de Stichting Kinderopvang Den Hel- der-Texel (in Den Helder) deden aan de actie mee. De organisatie kijkt terug op een geslaagde actie. 'Een schoolvoorbeeld van vele handen die licht werk maken.' Ook de kinderen waren erg over de actie te spreken. 'Ik mocht de hele week cola drinken om zoveel mogelijk flessen te verzamelen', zei één van hen. De ziekte van Duchen ne, ook wel spierdystrofie genoemd, is een erfelijke spierziekte. Meer informatie over de ziekte is te vin den op www.betough.nl. Herdenking Vorige stelling: Vindt u de herdenking op 4 mei een belangrijke dag? Nieuwe stelling: Het is goed om gebouwen als de voormalige LTS een nieuwe bestemming te geven. Verwachte tijden van hoogwater LANGEVELD Denkertje Hulpverlening Radio Texel Oud papier Kerkdiensten hoog water Medische zorg Even terug op haar vroegere school: Martine de Boer. 'Leuk,

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 2011 | | pagina 15