Reders tonen interesse op open dag NIOZ TEXELSE IQ COURANT Logeerhuis Texel Texels instituut expert op gebied van ballastwater 1931: De instructiereis met de Prins Hendrik DINSDAG 17 MEI 2011 Bezoekers1 bekijken wt open dag konden na de lezing van professor Marcel Veldhuis en zijn collega Etienne Brutel proefopstellingen e ballastwater wordt gereinigd. Een grote staat op de NlOZ-haven Foto Joop Rommets) De verontreiniging door ballast water vormt niet alleen een bedreiging voor mens en milieu, maar veroorzaakt ook econo misch een enorme schade: van honderden miljarden euro's wereldwijd. Dat betoogden pro fessor Marcel Veldhuis en zijn collega en projectmanager Eti enne Brutel de la Rivière tijdens de open dag die de afdeling Bal- lastwateronderzoek van het NIOZ vrijdag hield. Brutel ('s ochtends) en Veldhuis ('s middags) zetten in hun lezing op heldere wijze de risico's van bal lastwater uiteen. Het bekendste gevaar is de bedreiging van de biodiversiteit. Een schip neemt - om de stabiliteit en diepgang te vergroten - in de ene haven water in en loost dat in een andere, waardoor planten, dieren en bac teriën op plaatsen belanden waar ze eerst niet voorkwamen. De gevolgen zijn soms desastreus. Zo heeft de Amerikaanse ribkwal het hele ecosysteem van de Zwar te Zee kapot gemaakt. 'Er groeit niets meer', volgens de onderzoe kers. Andere voorbeelden die ze noem den, betroffen de Chinese wol- handkrab, die de wateren van Europa en de Verenigde Staten heeft veroverd, en een Europese mosselsoort die de inheemse soorten van Amerika bedreigt. In de Europese wateren komen inmiddels duizend niet-inheemse soorten voor. Veruit de meeste (662) leven in de Middellandse Zee, mede veroorzaakt door het watertransport door het Suezka- naal. Maar met 130 exotische soorten is ook de Noordzee een populaire vestigingsplaats gewor den. 'Elke negen weken vindt ergens op aarde wel een nieuwe invasie plaats', aldus Veldhuis en Brutel. Ze zeiden het vreemd te vinden dat olievervuiling altijd veel aan dacht van de media en de politiek krijgt, terwijl het milieu zich daar meestal wel van herstelt. 'De gevolgen van bio-invasie zijn is afgenomen, terwijl de schade door bio-invasies juist zijn toege nomen. Om de ernst van de situ- Hoewel sprake is van een sterk groeiend probleem, is het niet helemaal nieuw. De paalworm die in 1730 in Amsterdam werd ont dekt en die de palen aanvrat waar op de oude stad was gebouwd, kwam van oorsprong ook niet in deze contreien voor. En voor wie denkt dat de mens geen gevaar loopt, hadden Veldhuis en Brutel een paar verontrustende voorbeel den paraat. Zo staan algen op het menu van schaaldieren als kok kels en mosselen, die op hun beurt door de mens worden gege ten. Giftige exemplaren kunnen op deze manier de ingewanden van mensen bereiken en daar tot gezondheidsklachten leiden. 'Wie geluk heeft, krijgt alleen maar dia ree. Maar in het slechtste geval treedt verlamming op.' Ook een in de westerse wereld bijna verdwenen ziekte als cholera kan hierdoor de kans krijgen de kop op te steken. Omdat schepen vaak niet goed worden leegge pompt, krijgen schadelijke bacte riën alle kans zich in het ballast water te vermeerderen. De problemen zijn dus groot en niet gemakkelijk te bestrijden. Schepen worden steeds groter en sneller en vervoeren zo'n tachtig procent van alle transportgoede ren. Samen nemen ze ruim tien miljard ton ballastwater per jaar in, terwijl elk schip gemiddeld 7000 verschillende organismen ver voert. De oplossing van het pro bleem wordt gezocht in het reini gen van het ballastwater. Inmiddels zijn diverse behandelingstechnie ken ontwikkeld, die grofweg kun nen worden opgesplitst in twee soorten: mechanische technieken, zoals het verhitten en filtreren van het water, en chemische, zoals elektrolyse en behandeling met ozon. Het NIOZ heeft zich in korte tijd ontwikkeld tot expert in het testen van deze technieken. De afdeling Ballastwateronderzoek telt zestien medewerkers, die nauw samen werken met meer dan veertig (internationale) collega-onder zoeksinstellingen, overheden en bedrijven. Hun conclusie is dat lang niet alle technieken kansrijk zijn. 'Eén op de vier of vijf lijken geschikt, de andere hebben veel neveneffecten', aldus Brutel en Veldhuis, die aantekenden dat het lastig te bewijzen is dat een systeem werkt. De lezing trok 's ochtends 47 en 's middags 32 belangstellenden. Onder hen veel vertegenwoordi gers van reders, werven en andere organisaties uit de scheepvaart. Zij weten opvallend weinig van de materie, constateerde Brutel. Veel reders staan voor enorme investe ringen in reinigingstechnieken, omdat ze verplicht worden hun ballastwater te reinigen. 'In de Verenigde Staten zijn staten waar je nu al aan deze eisen moet vol doen. Maar ook in de rest van de wereld zit het er aan te komen. Als minimaal dertig lidstaten van de International Maritime Organizati on, een agentschap van de Ver enigde Naties, akkoord gaan, wor den de eisen wereldwijd van kracht. Inmiddels hebben achten twintig staten hun handtekening gezet.' 's Heerenloo Noord- Nederland, afdeling Noorderhaven Teammanager Heidi Huiberts, 06 52538265 Rabobank 3031 06 360 onomkeerbaar en dus veel erger, atie in kaart te brengen, is inmid- maar de belangstelling ervoor is dels een lijst opgesteld van de tien veel minder.' Komt bij dat de grootste bedreigingen: Ten of the schade door olie sinds 1978 sterk most unwanted. Het laatste nieuws het eerst! www.texelsecourant.nl Ook te volgen via Twitter @texelsecourant en facebook Texelse Courant I men getroffen en zonk. De Tjisa- dane werd in mei 1945 ingezet bij de landing op het Japanse eiland Okinawa en ontsnapte ternauwer nood aan een aanval door Japan se torpedovliegtuigen. In 1946 maakte het schip twee reizen in dienst van de Nederlandse rege ring, waarbij op de heenreis Nederlandse militairen werden vervoerd en op de terugreis eva cués naar Nederland werden gebracht. In 1961 kwam de Tjisa- dane nogmaals in het nieuws toen het de bewoners van het door een vulkanische uitbarsting getroffen Tristan da Cunha (in het zuidelijke gedeelte van de Atlantische Oce aan) hielp evacueren. In 1962 werd het eens zo trotse schip in Japan gesloopt. Johannes Herlé kreeg op 14 juli 1931 het Getuigschrift Eindexa men Programma A uitgereikt. Samen met klasgenoot J. Kramer had hij het hoogste aantal punten en werd hiervoor door de Vereni ging tot Bevordering van het Zee vaartkundig Onderwijs beloond met het door J.H. Hoogendijk geschreven boek De Nederlandse Koopvaardij in Oorlogstijd (hier mee werd uiteraard de Eerste Wereldoorlog bedoeld). Deze prijs werd uitgereikt door W.H. Lap, in zijn functie als voorzitter van de Commissie van Toezicht. Door de economische malaise viel het echter niet mee om een plaat sing als leerling-stuurman te ver krijgen en het zou nog tot 1934 duren voordat Herlé in dienst zou treden van de Rotterdamsche Lloyd. Zijn eerste reis maakte hij op de Sibajak. Wel had hij in de tussengelegen tijd zijn diploma 3e stuurman behaald en gesteld kan dus worden dat de leerling-stuur man van de Sibajak in 1934 over méér dan de vereiste diploma's beschikte. Daarna maakte Herlé reizen op de Dempo, de Kota Pinang en de Indrapoera. In 1939 werd zijn loopbaan op zee inge haald door het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog. Johannes Herlé (rechts) toert met een klasgenoot en charmant, zeer waarschijnlijk Texels, gezelschap over Texel. Ed Vermeulen uit Baarn, bezig met de geschiedschrijving van de Texelse Zeevaartschool, kwam naar aanleiding van een oproep in deze krant in contact met Joop Herlé uit 's-Heeren- hoek, net als Vermeulen in 1959 leerling van de Kweekschool voor de Zeevaart in Amster dam. Herlé's vader Johannes, geboren in april 1911 te Amster dam, studeerde van 1929 tot 1931 op Texel. Het contact met Herlé leverde een aantal bijzondere foto's op en ves tigde de aandacht op het in 1931 geschreven verslag van de door Johannes gemaakte studiereis met het instructieschip Prins Hen drik. De reis werd vlak voor het eindexamen gemaakt, van dins dag 12 tot woensdag 20 mei, het verslag verscheen als (ingezon den) bericht in de krant van zater dag 23 mei. Toen zonder, nu met foto's. 'Woensdag jongstleden [bedoeld wordt woensdag 20 mei 1931] kwam het instructie-vaartuig Prins Hendrik rond 4.30 uur Oudeschild binnenloopen, met aan boord de zestien leerlingen der tweede klasse van onze Zeevaartschool. De leiding berustte tot Amsterdam bij de directeur, de heer P. Vijn, daarna bij de heer J. de Vries. Van hen leerden wij het practisch gebruik van de instrumenten bij observaties en andere nautische werkzaamheden. Voor het scheepswerk als schiemannen en dergelijke nam aan de tocht deel de heer J. de Gooijer, leeraar- instructeur. Het besturen van het schip gedurende de geheele tocht was toevertrouwd aan de leerlin gen. Uitgeleide gedaan door de eerste klasse, stak de Prins Hendrik op 12 mei met prachtig weer in zee. Er werd koers gesteld naar Ter schelling. 's Middags werden zonobservaties gedaan en peilin gen verricht. Om zeven uur arri veerden we op Terschelling, 's Avonds werd een voetbalwedstrijd gespeeld tegen de Terschellinger Zeevaartschool, die vlot en geani meerd verliep. Op 13 mei vertrok ken we weer, met bestemming Enkhuizen. De wind liet niet toe dat de zeilen konden worden bij gezet. Aan dek en bij het kompas werden weer de noodige werk zaamheden verricht. Tegen zes uur kwam de Dromedarisstad in zicht en al gauw lagen we in de haven, waar we gedurende Hemel vaartsdag bleven liggen. Met goed weer voeren we vrijdag naar Amsterdam en meerden daar in de Six-haven. De zaterdag werd besteed aan het bezoeken van de werven der Nederlandsche Scheepsbouw Maatschappij [NSM], Zeer interessant was daar het bezoek aan de Tjisadane, het nieuwe passagiersschip van de Java-China-Japan-Lijn. Hier kre gen we in werkelijkheid te zien wat we op school uit het scheeps- bouwboek hadden geleerd. Rond geleid door een ingenieur, bewon derden we verder nog de hellingen en goed ingerichte werkplaatsen. Zondag mochten we uitrusten van de vermoeienissen en op maan dag zeilden we de Zuiderzee over naar de IJsselstad Kampen. De volgende dag gingen we naar Sta voren om tenslotte op woensdag weer op ons uitgangspunt, Oude schild, terug te keren. De tocht mag werkelijk als zeer geslaagd worden beschouwd. Veel werd ons in praktijk aange toond, wat we in theorie reeds wisten. Wij hopen, dat de toekom stige tweede klasse een even prettige en leerzame reis zal heb ben aan boord van het nieuwe opleidingsschip, de Prinses Julia na.' Tijdens het bezoek aan de werf van de NSM maakte Herlé een foto van de in aanbouw zijnde tanker Merula. Zowel de Merula als de in het verslag genoemde Tjisadane hebben een rol van betekenis gespeeld in de Tweede Wereldoorlog. De Merula werd op 13 februari 1942, onderweg van Pladjoe op Sumatra naar Tandjong Priok op Java door Japanse bom-

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 2011 | | pagina 10