ladder
M
7E* ELTOU/LS
TEXELSE 75 COURANT -
Drie onderscheidingen vlieginstructeur
Cine>mc3 TF'xe3! *V
Herdenking voor gecrashte vliegeniers PH-polder
-Lm T f
Piloot (93) leeft nog
en woont in Ontario
TAXITEXEL
I www.taxitexel.nl onze voordeelpas
n Iperen in zijn dankwoord de anekdotes aan
Maar liefst drie onderscheidin
gen kreeg Adri van Iperen tijdens
de drukbezochte receptie die
zaterdag in het Luchtvaart- en
Oorlogsmuseum werd gehouden
ter gelegenheid van zijn veertig
jarig jubileum als instructeur bij
Zweefvliegclub Texel.
Eerst werd hij uitgeroepen tot ere
lid van de club. Daarna mocht
voorzitter Sjaak Hofstra hem
namens de Koninklijke Nederlands
Vereniging voor de Luchtvaart het
zilveren insigne van dit eerbied
waardige gezelschap opspelden.
En als klap op de vuurpijl trad ten
slotte Willem Hoornstra, burge
meester van Gaasterlan-Sloten (de
gemeente waarvan Van Iperens
woonplaats Sloten deel uitmaakt),
naar voren. Tot verrassing van bijna
iedereen vertelde hij dat het de
koningin had behaagd de jubilaris
te benoemen tot Ridder in de Orde
van Oranje Nassau. De 76-jarige
Van Iperen was niet alleen voorge
dragen door de Zweefvliegclub
Texel, maar ook door De Friese
Aero Club, Aeroclub Salland, Para
centrum Eelde-Hoogeveen en de
Stichting Koninklijke Luchtmacht
Historische Vlucht, waarvoor hij
ook veel vrijwilligerswerk (heeft)
verricht.
Van Iperen is sinds 1971 actief bij
de in 1965 opgerichte Zweefvlieg
club Texel. Als instructeur maakte
hij diverse ontwikkelingen door.
Werd aanvankelijk gebruikgemaakt
van lierstarts en later door sleep-
starts, sinds 1980 wordt uitsluitend
gevlogen met motorzweefvliegtui
gen. In al deze fases heeft Van
Iperen vele tientallen leerlingen
gemotiveerd en opgeleid voor hun
brevet. Menig lid maakte later car
rière in de professionele luchtvaart.
Mede dankzij zijn vrijwillige inzet
kan het vliegbrevet op Texel voor
een relatief laag bedrag worden
behaald. Voorzitter Hofstra vertelde
in zijn toespraak dat Van Iperen als
instructeur en adviseur niet alleen
structuur heeft gegeven aan de
vlieginstructie, maar dat hij ook
initiatieven heeft ontwikkeld om de
club te doen uitgroeien tot een
volwaardige zweefvliegclub. Zo
organiseerde hij zomerkampen om
inkomsten te genereren voor de
aanschaf van eigen vliegtuigen (in
de beginjaren werd alleen gewerkt
met huurtoestellen).
Ook toen hij nog op de militaire
vliegbasis in Leeuwarden werkte,
reisde de jubilaris met grote regel
maat naar Texel om les te geven.
Logischerwijs was hij vaak van
huis. Reden voor Hofstra om ook
echtgenote Mieke in de huldiging
te betrekken. Het laatste woord
was aan Van Iperen, die zijn gehoor
- waaronder veel leden en oud-col
lega's - vermaakte met anekdotes
uit zijn veertigjarige geschiedenis
bij de club.
DONDERDAG 16 JUNI 2011
MUSIC CLUB 2010 KINDERTH
TER DINER CABARET
3 Juli 2011 Derek Ogilvie
Een middag vol verbazing, emotie, maar
ook humor en vermaak. Kortom een
onvergetelijke belevenis! Zondag 3 Juli,
14.00 uur, Amsterdam. Prijs p.p. €60,-. Ind.
touringcar, 1e rang kaartje, bootkosten en
BTW. Enkel meerijden naar Amsterdam is
ook mogelijk 20,- p.p.
e-mail: info@texeltours.nl telefoon:+31(0)222-315555 www.texeltours.nl
PROGRAMMA 16 T/M 22 JUNI
^85 )hUHG Ftl I
Zo'n twintig belangstellenden
hebben maandagavond, precies
68 jaar na dato, de vliegeniers
herdacht die op pinksterzondag
13 juni 1943 bij de crash van hun
bommenwerper in de Prins Hen
drikpolder om het leven kwa
men.
Het ging om een Halifax DK183
van het 427 Squadron van de Roy
al Canadian Airforce, die voor een
aanval op de Duitse stad Bochum
met een grote luchtvloot op weg
was naar het Ruhrgebied. Kort voor
het bereiken van het doelwit kreeg
het toestel motorpanne, waarna
het zijn bommen loste en terug
keerde. Boven Texel werd het een
prooi van Duitse nachtjagers, die
werden geholpen door zoeklichten
die onder meer op de Mok en bij
het oude havensluisje nabij Alexan-
derhoeve stonden opgesteld. Het
vliegtuig vloog in brand en maakte
een noodlanding op het land van
M.J. Kikkert en W. Roeper. Het
kwam daarbij in harde aanraking
met de kant van een sloot, tussen
de boerderijen Zeewijk en Capni,
achter de schuur waar Jan Cupido
jarenlang zijn bloembollenbedrijf
had.
Aan boord waren vijf Canadezen
en een Brit. Het zevende beman
ningslid, de Canadese boordschut
ter Albert Dixon, had het vliegtuig
per parachute verlaten en kwam in
zee terecht. Zijn lichaam spoelde
aan het op het Duitse eiland Bor-
kum. Bij de crash kwamen naviga-
De door Duitse militairen bewaakte resten van de Halifax DK183.
tor G.W.R. Dalton (25) en telegrafist zich over aan de Duitse militairen
B.L. Tedford (23) om. Zij liggen op die rond 4.00 uur bij het wrak ver-
de begraafplaats in Den Burg. schenen. Imms kreeg om onduide-
Piloot A.M. Fellner, bommenrichter lijke redenen een buikschoot en
W.A. Thurston, staartschutter overleed in een Amsterdams zie-
G.S.Huston en de 23-jarige Engel- kenhuis. Hij werd in Bergen (Noord
se boordwerktuigkundige James Holland) ter aarde besteld. Thur-
Imms raakten gewond en gaven ston en Huston belandden in een
Gmkel (links) over de achtergronden
kamp voor krijgsgevangenen en
overleefden de oorlog. Huston
keerde in 1977 terug naar Texel en
bracht hier een bezoek aan de
crashplaats en de graven van zijn
gesneuvelde kameraden.
Fellner, voor wie het de dertiende
missie met de DK183 was, her
stelde nooit helemaal van zijn zwa
re letsel. Na een krijgsgevangenen-
ruil in Zweden kon hij in oktober
1944 met een hospitaalschip naar
huis. Waarschijnlijk als enige leeft
hij nog steeds. Hij is 93 en woont in
Ontario, vertelde Rob van Ginkel,
die de herdenking samen met zijn
buurman Daan Welboren had geor
ganiseerd en onlangs contact had
gehad met een zoon van Fellner.
Een paar jaar geleden bezocht de
naar Canada geëmigreerde oud-
Texelaar Jan Alkema de voormalige
piloot om hem op verzoek van Jan
Kikkert (van hoeve Hoornenburg)
enkele vragen over de crash te
stellen. Zijn antwoorden, samen
met wat er in boeken en op websi
tes te vinden is, bezorgden Van
Ginkel genoeg gegevens voor een
informatiebord, dat hij eigenhandig
maakte en dat maandagavond
werd onthuld door Welboren en
Kikkert. Ze deden dat door een
erover gedrapeerde Canadese vlag
weg te trekken.
Nadat een minuut stilte was gehou
den, haalde Kikkert - die destijds in
Den Hoorn woonde - herinnerin
gen op aan de dagen na de crash,
toen hij als kind een kijkje bij het
wrak nam. Deze gebeurtenis had
diepe indruk op hem gemaakt. In
de omgeving van de plek wilde nog
lange tijd nadien niets groeien, als
gevolg van alle weggestroomde
olie en benzine. Ook gaf de bodem
nog jarenlang regelmatig resten
van het wrak prijs. Eén ervan, een
dynamo, werd een paar jaar gele
den door Welboren gevonden en
aan het Luchtvaart- en Oorlogsmu
seum geschonken.
De herdenking was door Van Gin
kel en Welboren georganiseerd om
de crashplaats onder de aandacht
te brengen. Sinds 2003 ligt er een
zwerfkei met maquette, maar veel
bezoek krijgt deze niet. 'Hopelijk
geeft dit wat meer bekendheid aan
deze plek. Een verwijzingsbordje
aan de Pontweg zou natuurlijk ook
helpen. Ik weet niet of we hier een
jaarlijkse gebeurtenis van moeten
maken. Misschien is het weer iets
voor over twee jaar, wanneer het
zeventig jaar geleden is dat het
vliegtuig neerstortte', aldus Van
Ginkel, die onlangs een boek over
de Nederlandse herdenkingscul
tuur publiceerde.
Joop Rommets
DO 16/VR 17 /ZA 18 JUNI:
-13.30 KUNG FU PANDA 3D NL
-13.45 RIO 3D NL
-16.00 PENNY'S SHADOW
-16.15 PIRATES 4 3D
-18.45 KUNG FU PANDA 3D OV
-19.15 HANGOVER PART II
-21.15 PIRATES43D
-21.45 UNKNOWN
ZONDAG 19 JUNI:
-12.30 KUNG FU PANDA 3D NL
-13.00 RIO 3D NL
-15.00 KUNG FU PANDA 3D NL
-15.30 PENNY'S SHADOW
-17.30 KUNG FU PANDA 3D OV
-18.00 HANGOVER PART II
-20.00 PIRATES 4 3D
-20.30 UNKNOWN
MAANDAG 20 JUNI:
-20.15 MYSTERY MOVIE
- 20.30 HANGOVER PART II
DINSDAG 21 JUNI:
-20.00 PIRATES 4 3D
-20.30 UNKNOWN
WOENSDAG 22 JUNI:
-13.30 KUNG FU PANDA 3D NL
-13.45 RIO 3D NL
-16.00 PENNY'S SHADOW
-16.15 PIRATES 4 3D
- 20.00 KUNG FU PANDA 3D OV
- 20.30 HANGOVER PART II
GRAVENSTRAAT 33 - CENTRUM DEN BURG - 0222 312027
WWW.CINEMATEXEL.NL- PARKEREN BIJ P6 VOGELZANG
E&257/
WMO/ziekenvervoer
Rolstoelvervoer
Tel. 0222-315555
is 10% korting met