ladder M 7E* ELTOU/LS TEXELSE 75 COURANT - Drie onderscheidingen vlieginstructeur Cine>mc3 TF'xe3! *V Herdenking voor gecrashte vliegeniers PH-polder -Lm T f Piloot (93) leeft nog en woont in Ontario TAXITEXEL I www.taxitexel.nl onze voordeelpas n Iperen in zijn dankwoord de anekdotes aan Maar liefst drie onderscheidin gen kreeg Adri van Iperen tijdens de drukbezochte receptie die zaterdag in het Luchtvaart- en Oorlogsmuseum werd gehouden ter gelegenheid van zijn veertig jarig jubileum als instructeur bij Zweefvliegclub Texel. Eerst werd hij uitgeroepen tot ere lid van de club. Daarna mocht voorzitter Sjaak Hofstra hem namens de Koninklijke Nederlands Vereniging voor de Luchtvaart het zilveren insigne van dit eerbied waardige gezelschap opspelden. En als klap op de vuurpijl trad ten slotte Willem Hoornstra, burge meester van Gaasterlan-Sloten (de gemeente waarvan Van Iperens woonplaats Sloten deel uitmaakt), naar voren. Tot verrassing van bijna iedereen vertelde hij dat het de koningin had behaagd de jubilaris te benoemen tot Ridder in de Orde van Oranje Nassau. De 76-jarige Van Iperen was niet alleen voorge dragen door de Zweefvliegclub Texel, maar ook door De Friese Aero Club, Aeroclub Salland, Para centrum Eelde-Hoogeveen en de Stichting Koninklijke Luchtmacht Historische Vlucht, waarvoor hij ook veel vrijwilligerswerk (heeft) verricht. Van Iperen is sinds 1971 actief bij de in 1965 opgerichte Zweefvlieg club Texel. Als instructeur maakte hij diverse ontwikkelingen door. Werd aanvankelijk gebruikgemaakt van lierstarts en later door sleep- starts, sinds 1980 wordt uitsluitend gevlogen met motorzweefvliegtui gen. In al deze fases heeft Van Iperen vele tientallen leerlingen gemotiveerd en opgeleid voor hun brevet. Menig lid maakte later car rière in de professionele luchtvaart. Mede dankzij zijn vrijwillige inzet kan het vliegbrevet op Texel voor een relatief laag bedrag worden behaald. Voorzitter Hofstra vertelde in zijn toespraak dat Van Iperen als instructeur en adviseur niet alleen structuur heeft gegeven aan de vlieginstructie, maar dat hij ook initiatieven heeft ontwikkeld om de club te doen uitgroeien tot een volwaardige zweefvliegclub. Zo organiseerde hij zomerkampen om inkomsten te genereren voor de aanschaf van eigen vliegtuigen (in de beginjaren werd alleen gewerkt met huurtoestellen). Ook toen hij nog op de militaire vliegbasis in Leeuwarden werkte, reisde de jubilaris met grote regel maat naar Texel om les te geven. Logischerwijs was hij vaak van huis. Reden voor Hofstra om ook echtgenote Mieke in de huldiging te betrekken. Het laatste woord was aan Van Iperen, die zijn gehoor - waaronder veel leden en oud-col lega's - vermaakte met anekdotes uit zijn veertigjarige geschiedenis bij de club. DONDERDAG 16 JUNI 2011 MUSIC CLUB 2010 KINDERTH TER DINER CABARET 3 Juli 2011 Derek Ogilvie Een middag vol verbazing, emotie, maar ook humor en vermaak. Kortom een onvergetelijke belevenis! Zondag 3 Juli, 14.00 uur, Amsterdam. Prijs p.p. €60,-. Ind. touringcar, 1e rang kaartje, bootkosten en BTW. Enkel meerijden naar Amsterdam is ook mogelijk 20,- p.p. e-mail: info@texeltours.nl telefoon:+31(0)222-315555 www.texeltours.nl PROGRAMMA 16 T/M 22 JUNI ^85 )hUHG Ftl I Zo'n twintig belangstellenden hebben maandagavond, precies 68 jaar na dato, de vliegeniers herdacht die op pinksterzondag 13 juni 1943 bij de crash van hun bommenwerper in de Prins Hen drikpolder om het leven kwa men. Het ging om een Halifax DK183 van het 427 Squadron van de Roy al Canadian Airforce, die voor een aanval op de Duitse stad Bochum met een grote luchtvloot op weg was naar het Ruhrgebied. Kort voor het bereiken van het doelwit kreeg het toestel motorpanne, waarna het zijn bommen loste en terug keerde. Boven Texel werd het een prooi van Duitse nachtjagers, die werden geholpen door zoeklichten die onder meer op de Mok en bij het oude havensluisje nabij Alexan- derhoeve stonden opgesteld. Het vliegtuig vloog in brand en maakte een noodlanding op het land van M.J. Kikkert en W. Roeper. Het kwam daarbij in harde aanraking met de kant van een sloot, tussen de boerderijen Zeewijk en Capni, achter de schuur waar Jan Cupido jarenlang zijn bloembollenbedrijf had. Aan boord waren vijf Canadezen en een Brit. Het zevende beman ningslid, de Canadese boordschut ter Albert Dixon, had het vliegtuig per parachute verlaten en kwam in zee terecht. Zijn lichaam spoelde aan het op het Duitse eiland Bor- kum. Bij de crash kwamen naviga- De door Duitse militairen bewaakte resten van de Halifax DK183. tor G.W.R. Dalton (25) en telegrafist zich over aan de Duitse militairen B.L. Tedford (23) om. Zij liggen op die rond 4.00 uur bij het wrak ver- de begraafplaats in Den Burg. schenen. Imms kreeg om onduide- Piloot A.M. Fellner, bommenrichter lijke redenen een buikschoot en W.A. Thurston, staartschutter overleed in een Amsterdams zie- G.S.Huston en de 23-jarige Engel- kenhuis. Hij werd in Bergen (Noord se boordwerktuigkundige James Holland) ter aarde besteld. Thur- Imms raakten gewond en gaven ston en Huston belandden in een Gmkel (links) over de achtergronden kamp voor krijgsgevangenen en overleefden de oorlog. Huston keerde in 1977 terug naar Texel en bracht hier een bezoek aan de crashplaats en de graven van zijn gesneuvelde kameraden. Fellner, voor wie het de dertiende missie met de DK183 was, her stelde nooit helemaal van zijn zwa re letsel. Na een krijgsgevangenen- ruil in Zweden kon hij in oktober 1944 met een hospitaalschip naar huis. Waarschijnlijk als enige leeft hij nog steeds. Hij is 93 en woont in Ontario, vertelde Rob van Ginkel, die de herdenking samen met zijn buurman Daan Welboren had geor ganiseerd en onlangs contact had gehad met een zoon van Fellner. Een paar jaar geleden bezocht de naar Canada geëmigreerde oud- Texelaar Jan Alkema de voormalige piloot om hem op verzoek van Jan Kikkert (van hoeve Hoornenburg) enkele vragen over de crash te stellen. Zijn antwoorden, samen met wat er in boeken en op websi tes te vinden is, bezorgden Van Ginkel genoeg gegevens voor een informatiebord, dat hij eigenhandig maakte en dat maandagavond werd onthuld door Welboren en Kikkert. Ze deden dat door een erover gedrapeerde Canadese vlag weg te trekken. Nadat een minuut stilte was gehou den, haalde Kikkert - die destijds in Den Hoorn woonde - herinnerin gen op aan de dagen na de crash, toen hij als kind een kijkje bij het wrak nam. Deze gebeurtenis had diepe indruk op hem gemaakt. In de omgeving van de plek wilde nog lange tijd nadien niets groeien, als gevolg van alle weggestroomde olie en benzine. Ook gaf de bodem nog jarenlang regelmatig resten van het wrak prijs. Eén ervan, een dynamo, werd een paar jaar gele den door Welboren gevonden en aan het Luchtvaart- en Oorlogsmu seum geschonken. De herdenking was door Van Gin kel en Welboren georganiseerd om de crashplaats onder de aandacht te brengen. Sinds 2003 ligt er een zwerfkei met maquette, maar veel bezoek krijgt deze niet. 'Hopelijk geeft dit wat meer bekendheid aan deze plek. Een verwijzingsbordje aan de Pontweg zou natuurlijk ook helpen. Ik weet niet of we hier een jaarlijkse gebeurtenis van moeten maken. Misschien is het weer iets voor over twee jaar, wanneer het zeventig jaar geleden is dat het vliegtuig neerstortte', aldus Van Ginkel, die onlangs een boek over de Nederlandse herdenkingscul tuur publiceerde. Joop Rommets DO 16/VR 17 /ZA 18 JUNI: -13.30 KUNG FU PANDA 3D NL -13.45 RIO 3D NL -16.00 PENNY'S SHADOW -16.15 PIRATES 4 3D -18.45 KUNG FU PANDA 3D OV -19.15 HANGOVER PART II -21.15 PIRATES43D -21.45 UNKNOWN ZONDAG 19 JUNI: -12.30 KUNG FU PANDA 3D NL -13.00 RIO 3D NL -15.00 KUNG FU PANDA 3D NL -15.30 PENNY'S SHADOW -17.30 KUNG FU PANDA 3D OV -18.00 HANGOVER PART II -20.00 PIRATES 4 3D -20.30 UNKNOWN MAANDAG 20 JUNI: -20.15 MYSTERY MOVIE - 20.30 HANGOVER PART II DINSDAG 21 JUNI: -20.00 PIRATES 4 3D -20.30 UNKNOWN WOENSDAG 22 JUNI: -13.30 KUNG FU PANDA 3D NL -13.45 RIO 3D NL -16.00 PENNY'S SHADOW -16.15 PIRATES 4 3D - 20.00 KUNG FU PANDA 3D OV - 20.30 HANGOVER PART II GRAVENSTRAAT 33 - CENTRUM DEN BURG - 0222 312027 WWW.CINEMATEXEL.NL- PARKEREN BIJ P6 VOGELZANG E&257/ WMO/ziekenvervoer Rolstoelvervoer Tel. 0222-315555 is 10% korting met

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 2011 | | pagina 15