ladder
T£K EUTOUiïLS
TAXITEXEL
TEXELSE 9 COURANT
Genieten van Texel vanuit legendarische DC3 Dakota
'Nu kan ik voor mijn dood
zeggen: ik heb gevlogen'
Cine»mc3 Te»xe»l
www.taxitexel.nl
als verslaggever nog over heb
geschreven. En toen ik de avond
ervoor bij een vriend op een ver
jaardag zat, ging de voorpagina
van De Telegraafman zijn geboorte
dag 31 juli 1962 rond. Met pontifi
caal een bericht over een neerge
stort vliegtuig. En jawel: een DC3.
Hilariteit natuurlijk. Maar ik ver
trouw rotsvast op het toestel en de
piloot en laat me niet van mijn plan
afbrengen.
die zich voorstelt als Harry Haas en
ons meeneemt naar de prachtige
Dakota. Maar niet nadat hij de kop
pen heeft geteld. Achttien in getal,
meer passen er niet in. We worden
bijgepraat over de geschiedenis.
De PH-PBA, een DC3, is één van
Vliegen is bijzonder. Zeker in een
toestel dat is gebouwd in 1944,
dat is ingezet bij operatie Market
Garden, na de oorlog een privé-
speeltje werd van Prins Bernhard
en waarmee nu als Prinses Ama-
lia rondvluchten worden ver
zorgd. Vliegen is zeker bijzonder
als je dat boven Texel doet, zoals
het afgelopen weekend in een
Dakota.
Het mag dan midden in het toeris
tenseizoen zijn, in de rij voor bij de
geïmproviseerde incheckbalie in
vliegveldrestaurant Horizon staan
vooral Texelaars. Allemaal geduldig
wachtend, want de computer heeft
hier zijn intrede nog niet gedaan.
We nemen het op de koop toe,
nostalgie viert immers hoogtij bij
deze historische rondvlucht.
Ondertussen kiest de Dakota op
de startbaan het luchtruim, met
aan boord een andere groep. Even
later verdwijnt in de verte het twee-
motorige propellervliegtuig en
sterft ook het typerende geluid
weg.
Na een klein half uurtje is het
geland en zwermen de passagiers
uit over het terras. 'Hoe was het?',
vraag ik aan Henk Witte van de
Baron. Kraakhelder, hij had vanuit
de lucht zelfs zijn eigen kraan
gezien, die hij bij de (nieuwe) Eagles
Ranch had geparkeerd.
Dan verschijnt de gezagvoerder,
Haas vertelt dat deze DC3 in 1944
werd ingezet bij operatie Market
Garden. Dit geallieerde offensief
draaide uit op een fiasco, maar de
para's die deze Dakota dropte stre
den in het Belgisch grondoffensief
en bereikten volgens Haas wél hun
doel; het verdrijven van de bezet
ters. Na de oorlog werd het toestel
privé-eigendom van ZKH Prins
Bernhard. 'Hij maakte er zo snel
mogelijk een regeringsvliegtuig
van, zo was hij van de kosten af.'
Nadien sleet het haar dagen als
uithangbord voor Aviodome Schip
hol, waarna het na een restauratie
van drie miljoen gulden in 1998 in
gebruik werd genomen door de
Dutch Dakota Association.
Met deze kennis tussen de oren
lopen we met de piloot mee tijdens
de walk around, waar hij vertelt
waarop hij bij deze verplichte
inspectie let. Technische aspecten
de 1500 Dakota's die zijn gebouwd.
Lang niet allemaal hebben ze de
tand des tijds zo glorieus door
staan als deze Dakota. Berucht is
de crash in de Waddenzee, waar ik
passeren de revue, maar hij kijkt
bijvoorbeeld ook of het toestel
geen krassen, deuken en butsen
vertoont. En dat er bijvoorbeeld
geen vogel in de oliekoeler is
beland. Na dit leerzame rondje
weten we ook hoe het komt dat
een vliegtuig vliegt en wordt het tijd
om op te stijgen. Daarvoor moet
het gevaarte eerst van zijn plek
worden geduwd, en daarvoor mag
de mannelijke helft van de passa
giers in de handen spugen. Dan
klimmen we via het smalle 'trapje
van Juliana' door het luik, waar we
worden onthaald door stewardess
Annette van Hoorn.
Het is net echt. Terwijl we over de
startbaan hobbelen, voorziet de
gastvrouw iedereen van peper
muntjes. Ik zie met bewondering
hoe ze op haar hoge hakken als
een soort koorddanseres haar
balans weet te houden. Terwijl de
motor toeren maakt, komt er een
steunend geluid uit het toestel
omhoog, alsof brandstof wordt
overgepompt. 'Dit is de hydrauliek,
dat hoort erbij', stelt de gezagvoer
der gerust. Dan gaan de remmen
los en denderen we over de baan.
Terwijl het vliegveld steeds sneller
aan ons voorbij flitst komen we los.
In mum van tijd zitten we op hoog
te, zo'n 1500 voet, en zien we ons
geliefde eiland beneden ons. De
riemen mogen los en we zijn zelfs
DINSDAG 2 AUGUSTUS 2011
theaï® -
restaurs"
MUSIC gud 2010 KINDERTHEATER DINER CABARET
WMO/ziekenvervoer
UIT adderTexe
e-mail: info@texeltours.nl telefoon:+31(0)222-315555 www.texeltours.nl
PROGRAMMA 4 TM 10 AUGUSTUS
Dinsdag 2 augustus - 17.00-20.00 uur
Kindertheater Feestrestaurant
Woensdag 3 augustus -19.00 uur
Diner Cabaret
Donderdag 4 augustus - 18.00 uur
All you can eat buffet
Zaterdag 6 augustus - 19.00 uur
Diner Cabaret
Zondag 7 augustus - 17.00 uur
Kindertheater "Klojo en de Sommeltjes"
Kijk op www.klif12.nl of
adv, in Texel Vakantiekrant
Rolstoelvervoer
10% korting met
onze voordeelpas
vrij om een kijkje in de cockpit te
nemen.
Naast de gezagvoerder, die in het
dagelijks leven voor Transavia op
een Boeing 747 vliegt, bestuurt de
co-piloot Nanne Dijkstra het toe
stel. We vliegen een soort 8 over
het eiland en als ik voorin een kijkje
neem naderen we Texel uit de rich
ting van Den Helder; het eiland ligt
voor ons. In de cabine wurmen
passagiers zich voor de lage raam
pjes. Ze turen naar beneden en
wordt druk gefotografeerd. Het is
inderdaad kraakhelder. Er klinkt
een verzoekje: of we over Ooste
rend kunnen vliegen? Na Oude-
schild zie ik het dorp in de verte.
Maar we vliegen er niet boven, dat
is verboden, net als boven natuur
gebieden. Er wordt naar beneden
gewezen, waar de autocross aan
de gang is. Dan komt Vlieland in
zicht. Daar beneden vaart de
Vriendschap van Sil. Het is laag
water en het Wad ontvouwt zich
beneden ons in al haar schoon
heid: glinsterend water, zandban
ken, een netwerk van geulen en
verderop de eindeloze Vliehors,
met daarop als baken de geelzwart
geblokte commandotoren. Dan
volgt het laatste deel van de 8. We
passeren de vuurtoren, het uitge
strekte vakantiepark De Krim en de
daling wordt ingezet. Dat half uur
tje is in een oogwenk voorbij en
voor we het weten staan we aan de
grond. Een mooie landing, de han
den gaan op elkaar. Passagiers
proberen elkaar te overtroeven in
superlatieven: Fantastisch, prach
tig en geweldig. Eén opmerking
overtreft alles: 'Nu kan ik ten min
ste voor mijn dood zeggen: ik heb
gevlogen', uitgesproken door een
dappere Texelse dame van 71Ze
had nog nooit gevlogen, zelfs nog
nooit in een vliegtuig gezeten. Toen
zag ze de advertentie in de Texelse
Courant. Eerst twijfelde ze, toen
dacht ze: ik doe het gewoon. Als ik
later thuis in de tuin zit, hoor ik ver
boven me weer het markante
geluid van de Dakota, bezig aan de
volgende vlucht en zweef ik in
gedachten weer even boven het
eiland.
Gerard Timmerman
Tel. 0222-315555
Borrelbus Texel
Veilig naar huis met de borrelbus van Texel
De borrelbus Texel rijdt elke zaterdagavond vanaf
de Nikadel in De Koog naar Den Burg, De Waal, ft
Oosterend en Oudeschild.
Opstappen kan naast de UDL supermarkt in De Koog
(nabij taxistandplaats). Vertrek: 03.45 u elke zaterdag.
Prijs per persoon: €3,00 af te rekenen bij de buschauffeur
CROWNE
TOM JULIA
HANKS ROBERTS