ladder T£K EUTOUiïLS TAXITEXEL TEXELSE 9 COURANT Genieten van Texel vanuit legendarische DC3 Dakota 'Nu kan ik voor mijn dood zeggen: ik heb gevlogen' Cine»mc3 Te»xe»l www.taxitexel.nl als verslaggever nog over heb geschreven. En toen ik de avond ervoor bij een vriend op een ver jaardag zat, ging de voorpagina van De Telegraafman zijn geboorte dag 31 juli 1962 rond. Met pontifi caal een bericht over een neerge stort vliegtuig. En jawel: een DC3. Hilariteit natuurlijk. Maar ik ver trouw rotsvast op het toestel en de piloot en laat me niet van mijn plan afbrengen. die zich voorstelt als Harry Haas en ons meeneemt naar de prachtige Dakota. Maar niet nadat hij de kop pen heeft geteld. Achttien in getal, meer passen er niet in. We worden bijgepraat over de geschiedenis. De PH-PBA, een DC3, is één van Vliegen is bijzonder. Zeker in een toestel dat is gebouwd in 1944, dat is ingezet bij operatie Market Garden, na de oorlog een privé- speeltje werd van Prins Bernhard en waarmee nu als Prinses Ama- lia rondvluchten worden ver zorgd. Vliegen is zeker bijzonder als je dat boven Texel doet, zoals het afgelopen weekend in een Dakota. Het mag dan midden in het toeris tenseizoen zijn, in de rij voor bij de geïmproviseerde incheckbalie in vliegveldrestaurant Horizon staan vooral Texelaars. Allemaal geduldig wachtend, want de computer heeft hier zijn intrede nog niet gedaan. We nemen het op de koop toe, nostalgie viert immers hoogtij bij deze historische rondvlucht. Ondertussen kiest de Dakota op de startbaan het luchtruim, met aan boord een andere groep. Even later verdwijnt in de verte het twee- motorige propellervliegtuig en sterft ook het typerende geluid weg. Na een klein half uurtje is het geland en zwermen de passagiers uit over het terras. 'Hoe was het?', vraag ik aan Henk Witte van de Baron. Kraakhelder, hij had vanuit de lucht zelfs zijn eigen kraan gezien, die hij bij de (nieuwe) Eagles Ranch had geparkeerd. Dan verschijnt de gezagvoerder, Haas vertelt dat deze DC3 in 1944 werd ingezet bij operatie Market Garden. Dit geallieerde offensief draaide uit op een fiasco, maar de para's die deze Dakota dropte stre den in het Belgisch grondoffensief en bereikten volgens Haas wél hun doel; het verdrijven van de bezet ters. Na de oorlog werd het toestel privé-eigendom van ZKH Prins Bernhard. 'Hij maakte er zo snel mogelijk een regeringsvliegtuig van, zo was hij van de kosten af.' Nadien sleet het haar dagen als uithangbord voor Aviodome Schip hol, waarna het na een restauratie van drie miljoen gulden in 1998 in gebruik werd genomen door de Dutch Dakota Association. Met deze kennis tussen de oren lopen we met de piloot mee tijdens de walk around, waar hij vertelt waarop hij bij deze verplichte inspectie let. Technische aspecten de 1500 Dakota's die zijn gebouwd. Lang niet allemaal hebben ze de tand des tijds zo glorieus door staan als deze Dakota. Berucht is de crash in de Waddenzee, waar ik passeren de revue, maar hij kijkt bijvoorbeeld ook of het toestel geen krassen, deuken en butsen vertoont. En dat er bijvoorbeeld geen vogel in de oliekoeler is beland. Na dit leerzame rondje weten we ook hoe het komt dat een vliegtuig vliegt en wordt het tijd om op te stijgen. Daarvoor moet het gevaarte eerst van zijn plek worden geduwd, en daarvoor mag de mannelijke helft van de passa giers in de handen spugen. Dan klimmen we via het smalle 'trapje van Juliana' door het luik, waar we worden onthaald door stewardess Annette van Hoorn. Het is net echt. Terwijl we over de startbaan hobbelen, voorziet de gastvrouw iedereen van peper muntjes. Ik zie met bewondering hoe ze op haar hoge hakken als een soort koorddanseres haar balans weet te houden. Terwijl de motor toeren maakt, komt er een steunend geluid uit het toestel omhoog, alsof brandstof wordt overgepompt. 'Dit is de hydrauliek, dat hoort erbij', stelt de gezagvoer der gerust. Dan gaan de remmen los en denderen we over de baan. Terwijl het vliegveld steeds sneller aan ons voorbij flitst komen we los. In mum van tijd zitten we op hoog te, zo'n 1500 voet, en zien we ons geliefde eiland beneden ons. De riemen mogen los en we zijn zelfs DINSDAG 2 AUGUSTUS 2011 theaï® - restaurs" MUSIC gud 2010 KINDERTHEATER DINER CABARET WMO/ziekenvervoer UIT adderTexe e-mail: info@texeltours.nl telefoon:+31(0)222-315555 www.texeltours.nl PROGRAMMA 4 TM 10 AUGUSTUS Dinsdag 2 augustus - 17.00-20.00 uur Kindertheater Feestrestaurant Woensdag 3 augustus -19.00 uur Diner Cabaret Donderdag 4 augustus - 18.00 uur All you can eat buffet Zaterdag 6 augustus - 19.00 uur Diner Cabaret Zondag 7 augustus - 17.00 uur Kindertheater "Klojo en de Sommeltjes" Kijk op www.klif12.nl of adv, in Texel Vakantiekrant Rolstoelvervoer 10% korting met onze voordeelpas vrij om een kijkje in de cockpit te nemen. Naast de gezagvoerder, die in het dagelijks leven voor Transavia op een Boeing 747 vliegt, bestuurt de co-piloot Nanne Dijkstra het toe stel. We vliegen een soort 8 over het eiland en als ik voorin een kijkje neem naderen we Texel uit de rich ting van Den Helder; het eiland ligt voor ons. In de cabine wurmen passagiers zich voor de lage raam pjes. Ze turen naar beneden en wordt druk gefotografeerd. Het is inderdaad kraakhelder. Er klinkt een verzoekje: of we over Ooste rend kunnen vliegen? Na Oude- schild zie ik het dorp in de verte. Maar we vliegen er niet boven, dat is verboden, net als boven natuur gebieden. Er wordt naar beneden gewezen, waar de autocross aan de gang is. Dan komt Vlieland in zicht. Daar beneden vaart de Vriendschap van Sil. Het is laag water en het Wad ontvouwt zich beneden ons in al haar schoon heid: glinsterend water, zandban ken, een netwerk van geulen en verderop de eindeloze Vliehors, met daarop als baken de geelzwart geblokte commandotoren. Dan volgt het laatste deel van de 8. We passeren de vuurtoren, het uitge strekte vakantiepark De Krim en de daling wordt ingezet. Dat half uur tje is in een oogwenk voorbij en voor we het weten staan we aan de grond. Een mooie landing, de han den gaan op elkaar. Passagiers proberen elkaar te overtroeven in superlatieven: Fantastisch, prach tig en geweldig. Eén opmerking overtreft alles: 'Nu kan ik ten min ste voor mijn dood zeggen: ik heb gevlogen', uitgesproken door een dappere Texelse dame van 71Ze had nog nooit gevlogen, zelfs nog nooit in een vliegtuig gezeten. Toen zag ze de advertentie in de Texelse Courant. Eerst twijfelde ze, toen dacht ze: ik doe het gewoon. Als ik later thuis in de tuin zit, hoor ik ver boven me weer het markante geluid van de Dakota, bezig aan de volgende vlucht en zweef ik in gedachten weer even boven het eiland. Gerard Timmerman Tel. 0222-315555 Borrelbus Texel Veilig naar huis met de borrelbus van Texel De borrelbus Texel rijdt elke zaterdagavond vanaf de Nikadel in De Koog naar Den Burg, De Waal, ft Oosterend en Oudeschild. Opstappen kan naast de UDL supermarkt in De Koog (nabij taxistandplaats). Vertrek: 03.45 u elke zaterdag. Prijs per persoon: €3,00 af te rekenen bij de buschauffeur CROWNE TOM JULIA HANKS ROBERTS

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 2011 | | pagina 9