'Rapid responder' wellicht vanaf 1 oktober inzetbaar Oordeel bezoekers weegt steeds zwaarder Winnaars Tourspel Texelse Courant De kracht van de eenling onderschat TEXELSE 9 COURANT Geknipt Het Straatjournaal, een krant die wordt verkocht door dak- en thuis lozen in een groot deel van Noord- Holland, besteedt in de editie van de maand augustus ruime aan dacht aan strandhuisjes op Texel. Verslaggever Nico Volkerts en foto graaf Heieen Vink verbleven 12 uur lang bij paal 12 om vast te leggen wat er zoal gebeurt in de strand huisjes. Dat leverde allerlei fraaie foto's op van mensen, hun huisjes en het genoegen dat ze daaraan beleven. In een begeleidend artikel wordt gemeld dat Texel circa duizend strandhuisjes heeft waarin vrij veel mogelijk is, er mag alleen officieel niet in geslapen worden. Over het weer van de laatste tijd is Bruntink uit Neede, die al ruim tie viert, was blij dat de zon door- de vloedlijn een stuk aangenamer, veel te doen geweest. De familie twintig jaar op Kogerstrand vakan- kwam. Dat maakte het vissen aan (Foto Gen/an Bninur*) Leren van de ervaringen van anderen. Dat is het idee achter beoordeiingssites als Zoover, waarop mensen berichten kun nen achterlaten over hun vakan tie-ervaringen en cijfers kunnen geven. In een tijd waarin steeds meer mensen zelf (online) hun vakantie boeken, en waarin gemeenschap pelijke interesses wereldwijd wor den gedeeld, weegt het oordeel van eerdere bezoekers steeds zwaarder bij het uitzoeken van een vakantiebestemming. Dat onder vinden ook de logiesverstrekkers op Texel, die regelmatig worden geconfronteerd met uitspraken op Zoover, Weekendjeweg, Booking, lens en vergelijkbare sites. Hoe groter het aantal mensen dat rea geert, hoe betrouwbaarder hun gemiddelde mening, lijkt daarbij de algemeen aanvaarde regel. Een hotel dat door 132 mensen als 'uitstekend' wordt beoordeeld, zal sneller tegenvallen dan een bun galowpark dat door 783 bezoekers 'matig' wordt genoemd. Het idee is dat het beoordelen van vakan tieverblijven niet alleen is voorbe houden aan deskundigen, mensen die weten waar zich de voetangels en klemmen bevinden, maar dat iedereen ervaringsdeskundige is. Daarbij wordt echter de kracht van de eenling onderschat. Ook voor Texel zijn er voorbeelden te vinden van accommodaties die door meerdere reacties van één per soon in een kwaad daglicht wor den gesteld. Het probleem daarbij is dat op de meeste beoordelings sites anoniem gereageerd kan worden. Het komt dus voor dat mensen met een grief tegen een bepaald bedrijf - om wat voor reden dan ook - meerdere reacties plaatsen, met hun pen gedoopt in venijn, en de laagst mogelijke cij fers geven. Doorgaans wordt juist op zulke negatieve reacties (die veelal een kern van waarheid bevatten) uitgebreid door anderen gereageerd, wat een sneeuwbalef fect heeft. Daarbij valt zelfs niet te controleren of degenen die reage ren wel van de accommodatie gebruik hebben gemaakt. De eige naar van het bedrijf wordt hierdoor in de verdediging gedwongen. Omdat anoniem reageren mogelijk is en zelfs het geven van een wer kend e-mailadres doorgaans niet noodzakelijk, zijn de mogelijkhe den beperkt om met een kwaad willende in contact te komen. Dit gedrag is overigens tegen de regels. Zoover bijvoorbeeld stelt nadrukkelijk dat meer dan één reactie per accommodatie niet is toegestaan en dat een beoordeling onderbouwd moet worden. Daar naast houdt de website zich het recht voor reacties te verwijderen die niet aan de regels voldoen. Zelf een reactie verwijderen is niet mogelijk. Daarnaast is het eindcijfer geen gemiddelde. Enige tijd geleden veranderde Zoover de rekenme thode, waardoor het waarderings cijfer uitsluitend wordt beoordeeld op het cijfer dat voor de algemene indruk wordt gegeven. Een voor beeld uit de praktijk: een hotel in Den Burg scoort een 8 voor de lig ging, een 6 voor de service, een 2 voor het eten en een 1 voor de kamers en de prijs-kwaliteit. Dit zou een gemiddelde van 3,6 moe ten opleveren, maar omdat als algemeen waarderingscijfer een 1 wordt gegeven, telt alleen deze mee in de totaalscore. Als reden hiervoor geeft Zoover dat bedrij ven op deze manier niet beoor deeld worden op categorieën die niet op hen van toepassingen zijn. Deze dingen vallen uiteraard voor al op bij de lager beoordeelde accommodaties. Maar het is denk baar dat het ook aan de andere kant van het spectrum speelt. Mensen die er zelf niet aan zouden denken hun ervaringen op een website te delen, zouden bijvoor beeld door hun gastheer op het idee kunnen worden gebracht. En ook hier kan de gehanteerde rekenmethode een vertekend beeld geven. Ook is het zo dat bij elk bezoek aan Zoover de meest populaire bestemmingen als eer ste worden getoond. Zo verschijnt op zoek naar een bestemming in Nederland Roompot Kustpark Texel als eerste in beeld. Dit blijft zo als wordt doorgeklikt naar de Waddeneilanden. Als tweede ver schijnt dan Hotel Texel aan de Postweg. Daarbij is niet duidelijk waar de sortering op gebaseerd is, want 'populariteit' is verder geen beoordelingscriterium. Ook slaat het niet op het aantal mensen dan een beoordeling heeft gegeven. Hotel Texel, dat een 8,8 scoort, is bijvoorbeeld door niet meer dan 51 mensen beoordeeld, terwijl hotel Kogerstaete, dat een stuk verderop in de lijst staat, 9,5 scoort met 187 beoordelingen. Ook bij voorbeeld op Booking.com scoort dit hotel hoog. Overigens richten sites als Booking.com en Week endjeweg zich met name op hotels, terwijl op Zoover alle soorten accommodatie zijn te vinden. Een verhaal apart vormen de Zoover Awards, die jaarlijks wor den uitgereikt. Deze zijn op de website zelf nauwelijks terug te vinden, maar kunnen door de betreffende accommodaties in hun promotie worden gebruikt. Texel scoort dit jaar daarbij hoog. Van de vijf op de Waddeneilanden weg gegeven prijzen, zijn er vier op Texel beland. De Awards gingen naar Anja Hoeve in Den Hoorn (dat een 10 scoorde op basis van 6 beoordelingen), minicamping Astrid (23 beoordelingen, 9,8), bungalowpark Eldorado (8 beoor delingen, 9,5) en bed and break fast Heerlyckheid van Texel (6 beoordelingen, 9,5). Hotel Koger staete in De Koog kreeg de beoor deling 'topbestemming'. Het gebeurt vaker dat de ambu lance er niet binnen de normtijd is, zoals bij een spoedeisende alarmering in De Gollards op zaterdag 9 juli. Toen deed zich volgens Jaap Frank Ponstein van de Veiligheidsregio de onfortuinlijke situatie voor dat er één ambulance op het eiland was, die op dat moment elders op het eiland in actie was. De tweede zie kenwagen was naar Den Helder gegaan voor een hulpverlening. Er kwam toen weliswaar binnen een half uur een ambulance, dus bin nen de norm voor zorg waarbij geen levens in gevaar zijn (A2), maar lang niet binnen het kwartier, de norm voor inzet als sprake is van een levensbedreigende situatie (A1). De gebeurtenissen geven voeding aan de discussie over behoud van In het maïsdoolhof in Eierland hield de brandweer maandagavond een bijzondere oriëntatieoefening. Hier de tweede ambulance. Maar per manent twee ambulances op het eiland lijkt met het oog op de bezuinigingen geen haalbare kaart. Om situaties als hierboven te voor komen of tot een minimum te beperken, wordt gewerkt aan een nieuwe invulling van de ambulan cezorg op het eiland. De Veilig heidsregio is in gesprek met burge meester Giskes, de huisartsen en de verloskundigen over de perma nente aanwezigheid van een zoge heten rapid responder, een solo eenheid die wordt bemand door een gekwalificeerde verpleegkun dige en die is uitgerust met reani- matieapparatuur, medicatie, zuur stoftoediening en andere voorzieningen, maar waarmee geen patiënten kunnen worden vervoerd en die dus op het eiland blijft. Ponstein hoopt hiermee op 1 oktober van start te kunnen gaan. wordt één van de vrijwilligers door zijn team geblinddoekt over de brug geleid. <Fobonm Geblinddoekt door maïsdoolhof Het Tourspel in de Texelse Courant heeft een groot aantal gelukkige win naars opgeleverd. De prijzen werden deze week uitgereikt. Tijdens de Tour de France heeft de Texelse Courant vier etappes uitge licht, waarbij lezers werden uitgeno digd te raden welke renner als eerste over de finish zou komen. Er kon den aantrekkelijke prijzen worden gewonnen, zoals twee (race)fietsen en een stofzuiger. 'De kans om te winnen is een stuk groter dan in de staatsloterij', vertelt media-advi seur Mark Randsdorp van uitgever mediabureau Langeveld De Rooy. De deelname was groot, via SMS, e-mail of post stroomden inzendin gen binnen. Ondanks verrassende wendingen in de Tour waren er ook veel goeie bij. De afzenders maakten kans op dagprijzen, zoals een fles champagne van Slijterij De Wit, een pakket Frans brood van Bakker Tim mer of het boek Texel Natuurlijk. Onder de goede inzendingen werden vijf hoofdprijzen verloot. De racefiets die Bets Fietsen beschik- Geen adressen raadskandidaten Wie de namen en adressen wil weten van de mensen die kandi daat hebben gestaan bij de gemeenteraadsverkiezingen, krijgt wel de namen maar niet de adressen. Dat ondervond een niet op Texel wonende persoon die de burge meester om onbekende reden om de adressen had gevraagd. Zijn bezwaar tegen de weigering was vergeefs. De burgemeester heeft al eerder soortgelijke verzoeken afge wezen. Volgens het gewijzigde Kiesbesluit hoeven de adressen niet te worden verstrekt en de Vereni ging van Nederlandse gemeenten (VNG) is het daar mee eens. Recht banken denken er ook zo over. Het niet afgeven van adressen heeft te maken met veiligheid en bescher ming van de persoonlijke levens sfeer. Dat heeft dus alleen betrek king op raadskandidaten, niet op gekozen raadsleden, want de adressen van hen zijn openbaar. baar stelde, is gewonnen door Wil lem Witte. De racefiets die werd gesponsord door Van der Linde ging naar Roel Blonk en de damesfiets van Veerhaven Texel was voor Clara Jon ker. Wil Stark won de stofzuiger van Tex-Lin en de 4 gig geheugenkaarten van Combi Texel werden gewonnen door Jasperina de Kruijff en de fami lie Dekker uit Purmerend. Waddengoud voor Van Gogh Restaurant Van Gogh bij appar tementencomplex Juliana in De Koog is gisteren beloond met Waddengoud. Het is het negende restaurant op Texel dat het certi ficaat gekregen heeft. Benno Bakker reikte de oorkonde gisteren namens de stichting Wad- dengroep uit aan Frank en Susan- ne Triller. Het echtpaar, afkomstig uit het Duitse Ruhrgebied, runt sinds 2007 het restaurant aan de Noordzee. Volgens de Waddengroep heeft Van Gogh verschillende gerechten met gecertificeerd Texels lams vlees op de kaart staan en ademt het restaurant 'de beleving van het wad'. Susanne Triller zegt te hopen dat gasten door het keurmerk een nog betere beleving van de Wad den krijgen. Eerder dit jaar kregen acht Texelse restaurants tegelijk het certificaat. Ook een aantal bedrijven dat mee doen aan Zo Texels heeft Wadden goud. 'Nu de horeca goed volgt, krijgt het Texelse bedrijfsleven een sterkere binding met het wad', aldus Bakker. 'Dat is niet alleen goed voor hen als individueel bedrijf, maar ook een uitstekend instrument om het eiland te pro moten. Dat is een opsteker voor de economie op het eiland.'

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 2011 | | pagina 9