TEXELSE^COURANT
6
uttnat
Cf roen ^warL- Jexeh in het harL,
Fusie AB Texel met
A-ware logistics
en Heuveltrans Tiel
Opstelterrein TESO in Den Helder op schop
Plan voor klimpark
bij Kustpark Texel
OPGERICHT 15 SEPTEMBER 1887 - NR. 12604
VRIJDAG 2 SEPTEMBER 2011
Blues- en rock
muziek zijn te
horen op Paal-
pop 2011 dat
zaterdagmid
dag en avond
wordt gehou
den op paal 21
Medio half
augustus had
de gemeente
voor €180.000,-
aan energiesub-
sidietoegezegd.
Totaal is er €2,2
miljoen.
£||m 'Zorgvuldiger
omgaan met
grafmonumen
ten en graven
j van historisch
belangrijke per
sonen, stelt de
I HV.
'Steeds weer
doen zich kan
sen voor. Die
kunnen we
benutten, of ze
voorbij te laten
gaan...'
Het opstelterrein voor de loketten
van TESO in Den Helder gaat eind
dit jaar op de schop. De banen
voor het verkeer dat de boot ver
laat, worden aangepast om de
doorstroming te verbeteren en er
komt meer ruimte voor wachten
de auto's. Het werk wordt naar
verwachting in november uitge
voerd.
Volgens TESO-directeur Cees de
Waal moet rekening worden gehou
den met 'significante overlast', maar
wordt het eindresultaat een verbete
ring waar iedereen baat bij heeft.
'We hopen dus dat er begrip zal zijn
voor de overlast.' Naast het werk
aan het opstelterrein wordt het kruis
punt Molenplein/Westgracht onder
handen genomen. Daar worden
zogeheten linksafvakken aangelegd
om doorgaand en afslaand verkeer
te scheiden.
De aanpassingen moeten ertoe lei
den dat verkeer na het verlaten van
de boot sneller van het haventerrein
weg is. Op het moment komt het bij
drukte soms voor dat auto's door
gebrek aan doorstroming op het
opstelterrein tot op de boot vast
staan, waardoor het langer duurt
voor het inladen kan beginnen. 'Nu
hebben we een situatie dat bij de
verkeerslichten op het opstelterrein
vier rijbanen overgaan in twee rijba
nen en vrij snel daarna in één', aldus
Rieuwert Pol, hoofd operationele
dienst van TESO.
'In de nieuwe situatie moeten de
twee rijbanen van het bovendek al
vrij snel na het verlaten van de boot
één rijbaan worden en ook de twee
rijbanen van het benedendek wor
den één rijbaan. Die beiden rijbanen
gaan pas kort voor de uitgang bij de
de kruising Molenplein over in één
rijbaan voor rechtdoor en één rijbaan
voor linksaf.' De veranderingen moe
ten volgens TESO het ritsen ten
goede komen en er wordt meer
gebruik gemaakt van de capaciteit
van het opstelterrein. TESO liet
advies- en ingenieursbureau DTV uit
een aantal varianten onderzoeken
welke aanpassingen het beste zou
den zijn. Die werden aangereikt door
de provincie, de wegbeheerder van
het opstelterrein. 'Het overleg met
de provincie en de gemeente Den
Helder verliep prettig', aldus De
Waal. Verkeer van en naar de boot
moet tijdens de werkzaamheden via
een tijdelijke toegang via het Nieu-
wediep het opstelterrein op- en afrij
den. Dat wordt in twee fases aange
past, dus er blijft altijd een deel van
het opstelterrein beschikbaar. Vol
gens Pol wordt de tijdelijke toegang
vanaf het Nieuwediep zo ingericht
dat vrachtwagens ook het terrein op
kunnen draaien. Op piekmomenten
zet de provincie verkeersregelaars in
om bestuurders de weg te helpen
wijzen.
Volgens De Waal moeten mensen er
verder rekening mee houden dat het
tijdens de werkzaamheden ook lan
ger kan duren voor ze bij de loketten
arriveren. Wanneer de reconstructie
van het kruispunt precies plaats
vindt, wordt door de provincie nog
nader bekeken. Het werk aan het
opstelterrein is gepland in novem
ber. Dat is precies tussen de herfst
vakantie en de kerstvakantie, dus
dat komt goed uit.'
Lees verder op pagina 5.
Kustpark Texel en Teambuilding
Texel van Morten Eschweiler heb
ben vergevorderde plannen voor
een klimpark op het vakantiepark
nabij De Koog.
Eschweiler wil er een stellage plaat
sen die bestaat uit een klimtoren
met daaraan gekoppeld tussen
palen diverse klimparcoursen op
hoogte. Parkmanager Erik Hilgers
van Kustpark Texel zegt er graag
aan mee te werken en ook Room
pot, eigenaar van het park, steunt
de komst van een klimpark. Er moet
nog wel vergunning door de
gemeente worden verleend.
Daarmee zou voor Eschweiler een
initiatief worden verwezenlijkt waar
hij al een jaar of drie mee bezig is.
'Ik wil graag een klimpark op Texel
realiseren, maar het was lastig een
geschikte locatie te vinden. Ik wilde
het in ieder geval niet in de bomen,
want daarmee belast je de natuur
en je moet ook allerlei voorzienin
gen in de bomen installeren.'
Volgens Hilgers hebben Kustpark
Texel en Teambuilding Texel beide
baat bij de plannen. Eschweiler
heeft een geschikte locatie en het
park kan wat extra's aan zijn gasten
aanbieden. 'Maar het is natuurlijk
niet alleen een aanvulling voor het
park, maar ook voor heel Texel.'
Bedoeling is dat het klimpark op het
grasveld achter zwemparadijs Cal-
luna komt te staan. Het wordt een
openbaar toegankelijke voorziening.
Bezoekers kunnen de auto parke
ren op het grote parkeerterrein aan
de voorkant van het zwembad.
De grootte van het klimpark wordt
nog nader bekeken. De bestem
ming van het terrein (dagrecreatief
opvanggebied) staat maximaal der
tien meter toe. Eschweiler zegt ech
ter een parcours te willen bouwen
dat goed past in de omgeving. Zijn
eigen ervaring met klimparken
(opgedaan in Appelscha) is dat in
de zomer vooral gezinnen met kin
deren er gebruik van maken. Buiten
het seizoen stijgt het aantal groe
pen en bedrijven.
Het park wordt zo ingericht dat
mensen er gezekerd in kunnen klim
men. Volgens Eschweiler komen er
medewerkers bij om bezoekers te
begeleiden. De initiatiefnemers
hopen dat het klimpark in de loop
van 2012 in gebruik kan worden
genomen.
kom badkamers kijken
10 *ÏJ 11 INSTAitftf lETECHNtEKl
open zat. 10.00 - 12.30u
Transportbedrijven AB Groep, A-
ware Logistics en HeuvelTrans-
Tiel bereiden een fusie voor. De
drie willen verder als één nieuwe
logistieke combinatie. Hierdoor
ontstaat een logistieke dienst
verlener met ruim 800 voertuigen
die gespecialisieerd is in aardap
pel-, koel- en buiktransporten.
Beoogd eindverantwoordelijke is
Texelaar Dennis Wetenkamp.
De drie bedrijven zijn, ieder in hun
eigen markt, grote spelers. AB
Groep, van algemeen directeur en
grootaandeelhouder Dennis Weten
kamp, heeft sinds 1989 een storm
achtige groeiperiode doorgemaakt
met steeds meer nadruk op inter
nationale activiteiten. Naast het
hoofdkantoor op Texel wordt kan
toor gehouden in een aantal Euro
pese landen. Agrarisch transport is
de hoofdzaak, met als kernactiveit
transport van los gestort agrarisch
product met onderlossers. A-ware
is een grote dienstverlenende orga
nisatie, gespecialiseerd in de
opslag, transport, versnijden en
verpakken van kaas en andere
voedingsproducten onder gecon
ditioneerde omstandigheden. Heu
veltrans Tiel zit vooral in het ver
voer van aardappels, groenten en
fruit die worden geleverd aan retail-
bedrijven (supermarkten). Met circa
500 wagens is AB Texel de groot
ste van de drie, ook in omzet.
Dennis Wetenkamp: 'We hebben
dezelfde ambitie waar het gaat om
de dienstverlening aan onze klan
ten. Het samengaan van de drie
bedrijven is een absolute voor
waarde om deze gezamenlijke
ambitie te realiseren. De transport
wereld maakt een dynamische tijd
door, een bepaalde schaalgrootte
is van belang. Door de synergie
kunnen bedrijfsonderdelen beter
worden benut, onder meer op
gebied van onderhoud. Het biedt
ook voordelen bij de inkoop.' Johan
van den Heuvel, algemeen direc
teur en grootaandeelhouder Heu-
velTrans-Tiel: 'Om het voortbe
staan van onze activiteiten te
waarborgen ben ik op zoek gegaan
naar een combinatie waarbinnen
dat mogelijk is.' De individuele
bedrijven zaten elkaar volgens
Adriaan Vis, algemeen directeur bij
A-Ware Service, niet in het vaarwa
ter. 'We zijn elk actief in verschil
lende markten.'
De transactie wordt aangemeld bij
de Nederlandse Mededingingsau
toriteit (NMa). Onder voorbehoud
van goedkeuring door de NMa en
rekeninghoudend met het advies
van de ondernemingsraad, ver
wachten partijen de transactie in
de loop van dit jaar te formaliseren.
Conform de SER-fusiecode zijn de
werknemersorganisaties en de
SER op de hoogte gesteld van de
voorgenomen transactie en is de
ondernemingsraad om advies
gevraagd. De bedrijven verwach
ten dat het samengaan geen nade
lige gevolgen heeft op de werkge
legenheid van de gezamenlijke
ondernemingen.
speedheat.nl
Garage Dros
www.texelseautopagina.nl
texelseScourant
Onze bezorgers verspreiden
/andaag met de Texelse Courant
de volgende folder(s):
Texëlnoeve
proevö-ij
expert schoorl
Timmer
De Echte Bakker
Folder niet gehad?!
Alsnog verkrijgbaar op
Spin baan 6.
.txl
Bekendmakingen
op pagina 10
Medewerkers van een internationaal beschermingsprogram
ma voor trekvogels bezochten gisteren diverse natuurgebie
den op Texel om trekvogels te bekijken. Onder leiding van
Erik Menkveld van Natuurmonumenten namen Bernd de
Bruijn van Vogelbescherming Nederland, Thandiwe Chikomo,
de Afrikaanse coördinator van het beschermingsprogramma
en Anke van Bruggen van de vogelbescherming onder meer
een kijkje bij het Waagejot. Het internationale beschermings
programma, waaraan Vogelbescherming Nederland mee
werkt, kent twaalf projecten in Burkina Faso, Mauretanië,
Nigeria en Senegal om daar geschikte leefomstandigheden
voor vogels te realiseren. Veel trekvogels die in die landen
overwinteren, maken tijdens hun trektocht een tussenstop
op Texel, vandaar de keuze van de vogelbescherming om
Chikomo het eiland te laten zien. 'De trekvogels die hier nu
zijn, zijn over een tijdje in Afrika', aldus de Bruijn. Chikomo
zei onder de indruk te zijn van de wijze waarop natuurbe
schermingsorganisaties en boeren op het eiland voor natuur
gebieden zorgen. Volgens haar is het van belang te realise
ren dat dergelijke gebieden niet alleen lokaal in een behoefte
voorzien, maar ook elders van groot belang zijn. 'Het is
belangrijk verder dan de horizon te kijken.' <foio Jemen wmHar.um
l.v.m. een storing in de machine die de platen voorde
drukpers moet maken is dat voor deze krant uitbesteed
bij een collega drukker in Broek op Langedijk.
De bestanden voor deze krant zijn al donderdagavond
doorgestuurd, dus mogelijk mist u om die reden in deze
krant een actueel (familie) bericht.
In dat geval bieden wij onze excuses aan voor het ongemak.
De uitgever van de Texelse Courant,
Mediabureau Langeveld De Rooy.