TEXELSE^COURANT 6 uttnat Cf roen ^warL- Jexeh in het harL, Fusie AB Texel met A-ware logistics en Heuveltrans Tiel Opstelterrein TESO in Den Helder op schop Plan voor klimpark bij Kustpark Texel OPGERICHT 15 SEPTEMBER 1887 - NR. 12604 VRIJDAG 2 SEPTEMBER 2011 Blues- en rock muziek zijn te horen op Paal- pop 2011 dat zaterdagmid dag en avond wordt gehou den op paal 21 Medio half augustus had de gemeente voor €180.000,- aan energiesub- sidietoegezegd. Totaal is er €2,2 miljoen. £||m 'Zorgvuldiger omgaan met grafmonumen ten en graven j van historisch belangrijke per sonen, stelt de I HV. 'Steeds weer doen zich kan sen voor. Die kunnen we benutten, of ze voorbij te laten gaan...' Het opstelterrein voor de loketten van TESO in Den Helder gaat eind dit jaar op de schop. De banen voor het verkeer dat de boot ver laat, worden aangepast om de doorstroming te verbeteren en er komt meer ruimte voor wachten de auto's. Het werk wordt naar verwachting in november uitge voerd. Volgens TESO-directeur Cees de Waal moet rekening worden gehou den met 'significante overlast', maar wordt het eindresultaat een verbete ring waar iedereen baat bij heeft. 'We hopen dus dat er begrip zal zijn voor de overlast.' Naast het werk aan het opstelterrein wordt het kruis punt Molenplein/Westgracht onder handen genomen. Daar worden zogeheten linksafvakken aangelegd om doorgaand en afslaand verkeer te scheiden. De aanpassingen moeten ertoe lei den dat verkeer na het verlaten van de boot sneller van het haventerrein weg is. Op het moment komt het bij drukte soms voor dat auto's door gebrek aan doorstroming op het opstelterrein tot op de boot vast staan, waardoor het langer duurt voor het inladen kan beginnen. 'Nu hebben we een situatie dat bij de verkeerslichten op het opstelterrein vier rijbanen overgaan in twee rijba nen en vrij snel daarna in één', aldus Rieuwert Pol, hoofd operationele dienst van TESO. 'In de nieuwe situatie moeten de twee rijbanen van het bovendek al vrij snel na het verlaten van de boot één rijbaan worden en ook de twee rijbanen van het benedendek wor den één rijbaan. Die beiden rijbanen gaan pas kort voor de uitgang bij de de kruising Molenplein over in één rijbaan voor rechtdoor en één rijbaan voor linksaf.' De veranderingen moe ten volgens TESO het ritsen ten goede komen en er wordt meer gebruik gemaakt van de capaciteit van het opstelterrein. TESO liet advies- en ingenieursbureau DTV uit een aantal varianten onderzoeken welke aanpassingen het beste zou den zijn. Die werden aangereikt door de provincie, de wegbeheerder van het opstelterrein. 'Het overleg met de provincie en de gemeente Den Helder verliep prettig', aldus De Waal. Verkeer van en naar de boot moet tijdens de werkzaamheden via een tijdelijke toegang via het Nieu- wediep het opstelterrein op- en afrij den. Dat wordt in twee fases aange past, dus er blijft altijd een deel van het opstelterrein beschikbaar. Vol gens Pol wordt de tijdelijke toegang vanaf het Nieuwediep zo ingericht dat vrachtwagens ook het terrein op kunnen draaien. Op piekmomenten zet de provincie verkeersregelaars in om bestuurders de weg te helpen wijzen. Volgens De Waal moeten mensen er verder rekening mee houden dat het tijdens de werkzaamheden ook lan ger kan duren voor ze bij de loketten arriveren. Wanneer de reconstructie van het kruispunt precies plaats vindt, wordt door de provincie nog nader bekeken. Het werk aan het opstelterrein is gepland in novem ber. Dat is precies tussen de herfst vakantie en de kerstvakantie, dus dat komt goed uit.' Lees verder op pagina 5. Kustpark Texel en Teambuilding Texel van Morten Eschweiler heb ben vergevorderde plannen voor een klimpark op het vakantiepark nabij De Koog. Eschweiler wil er een stellage plaat sen die bestaat uit een klimtoren met daaraan gekoppeld tussen palen diverse klimparcoursen op hoogte. Parkmanager Erik Hilgers van Kustpark Texel zegt er graag aan mee te werken en ook Room pot, eigenaar van het park, steunt de komst van een klimpark. Er moet nog wel vergunning door de gemeente worden verleend. Daarmee zou voor Eschweiler een initiatief worden verwezenlijkt waar hij al een jaar of drie mee bezig is. 'Ik wil graag een klimpark op Texel realiseren, maar het was lastig een geschikte locatie te vinden. Ik wilde het in ieder geval niet in de bomen, want daarmee belast je de natuur en je moet ook allerlei voorzienin gen in de bomen installeren.' Volgens Hilgers hebben Kustpark Texel en Teambuilding Texel beide baat bij de plannen. Eschweiler heeft een geschikte locatie en het park kan wat extra's aan zijn gasten aanbieden. 'Maar het is natuurlijk niet alleen een aanvulling voor het park, maar ook voor heel Texel.' Bedoeling is dat het klimpark op het grasveld achter zwemparadijs Cal- luna komt te staan. Het wordt een openbaar toegankelijke voorziening. Bezoekers kunnen de auto parke ren op het grote parkeerterrein aan de voorkant van het zwembad. De grootte van het klimpark wordt nog nader bekeken. De bestem ming van het terrein (dagrecreatief opvanggebied) staat maximaal der tien meter toe. Eschweiler zegt ech ter een parcours te willen bouwen dat goed past in de omgeving. Zijn eigen ervaring met klimparken (opgedaan in Appelscha) is dat in de zomer vooral gezinnen met kin deren er gebruik van maken. Buiten het seizoen stijgt het aantal groe pen en bedrijven. Het park wordt zo ingericht dat mensen er gezekerd in kunnen klim men. Volgens Eschweiler komen er medewerkers bij om bezoekers te begeleiden. De initiatiefnemers hopen dat het klimpark in de loop van 2012 in gebruik kan worden genomen. kom badkamers kijken 10 *ÏJ 11 INSTAitftf lETECHNtEKl open zat. 10.00 - 12.30u Transportbedrijven AB Groep, A- ware Logistics en HeuvelTrans- Tiel bereiden een fusie voor. De drie willen verder als één nieuwe logistieke combinatie. Hierdoor ontstaat een logistieke dienst verlener met ruim 800 voertuigen die gespecialisieerd is in aardap pel-, koel- en buiktransporten. Beoogd eindverantwoordelijke is Texelaar Dennis Wetenkamp. De drie bedrijven zijn, ieder in hun eigen markt, grote spelers. AB Groep, van algemeen directeur en grootaandeelhouder Dennis Weten kamp, heeft sinds 1989 een storm achtige groeiperiode doorgemaakt met steeds meer nadruk op inter nationale activiteiten. Naast het hoofdkantoor op Texel wordt kan toor gehouden in een aantal Euro pese landen. Agrarisch transport is de hoofdzaak, met als kernactiveit transport van los gestort agrarisch product met onderlossers. A-ware is een grote dienstverlenende orga nisatie, gespecialiseerd in de opslag, transport, versnijden en verpakken van kaas en andere voedingsproducten onder gecon ditioneerde omstandigheden. Heu veltrans Tiel zit vooral in het ver voer van aardappels, groenten en fruit die worden geleverd aan retail- bedrijven (supermarkten). Met circa 500 wagens is AB Texel de groot ste van de drie, ook in omzet. Dennis Wetenkamp: 'We hebben dezelfde ambitie waar het gaat om de dienstverlening aan onze klan ten. Het samengaan van de drie bedrijven is een absolute voor waarde om deze gezamenlijke ambitie te realiseren. De transport wereld maakt een dynamische tijd door, een bepaalde schaalgrootte is van belang. Door de synergie kunnen bedrijfsonderdelen beter worden benut, onder meer op gebied van onderhoud. Het biedt ook voordelen bij de inkoop.' Johan van den Heuvel, algemeen direc teur en grootaandeelhouder Heu- velTrans-Tiel: 'Om het voortbe staan van onze activiteiten te waarborgen ben ik op zoek gegaan naar een combinatie waarbinnen dat mogelijk is.' De individuele bedrijven zaten elkaar volgens Adriaan Vis, algemeen directeur bij A-Ware Service, niet in het vaarwa ter. 'We zijn elk actief in verschil lende markten.' De transactie wordt aangemeld bij de Nederlandse Mededingingsau toriteit (NMa). Onder voorbehoud van goedkeuring door de NMa en rekeninghoudend met het advies van de ondernemingsraad, ver wachten partijen de transactie in de loop van dit jaar te formaliseren. Conform de SER-fusiecode zijn de werknemersorganisaties en de SER op de hoogte gesteld van de voorgenomen transactie en is de ondernemingsraad om advies gevraagd. De bedrijven verwach ten dat het samengaan geen nade lige gevolgen heeft op de werkge legenheid van de gezamenlijke ondernemingen. speedheat.nl Garage Dros www.texelseautopagina.nl texelseScourant Onze bezorgers verspreiden /andaag met de Texelse Courant de volgende folder(s): Texëlnoeve proevö-ij expert schoorl Timmer De Echte Bakker Folder niet gehad?! Alsnog verkrijgbaar op Spin baan 6. .txl Bekendmakingen op pagina 10 Medewerkers van een internationaal beschermingsprogram ma voor trekvogels bezochten gisteren diverse natuurgebie den op Texel om trekvogels te bekijken. Onder leiding van Erik Menkveld van Natuurmonumenten namen Bernd de Bruijn van Vogelbescherming Nederland, Thandiwe Chikomo, de Afrikaanse coördinator van het beschermingsprogramma en Anke van Bruggen van de vogelbescherming onder meer een kijkje bij het Waagejot. Het internationale beschermings programma, waaraan Vogelbescherming Nederland mee werkt, kent twaalf projecten in Burkina Faso, Mauretanië, Nigeria en Senegal om daar geschikte leefomstandigheden voor vogels te realiseren. Veel trekvogels die in die landen overwinteren, maken tijdens hun trektocht een tussenstop op Texel, vandaar de keuze van de vogelbescherming om Chikomo het eiland te laten zien. 'De trekvogels die hier nu zijn, zijn over een tijdje in Afrika', aldus de Bruijn. Chikomo zei onder de indruk te zijn van de wijze waarop natuurbe schermingsorganisaties en boeren op het eiland voor natuur gebieden zorgen. Volgens haar is het van belang te realise ren dat dergelijke gebieden niet alleen lokaal in een behoefte voorzien, maar ook elders van groot belang zijn. 'Het is belangrijk verder dan de horizon te kijken.' <foio Jemen wmHar.um l.v.m. een storing in de machine die de platen voorde drukpers moet maken is dat voor deze krant uitbesteed bij een collega drukker in Broek op Langedijk. De bestanden voor deze krant zijn al donderdagavond doorgestuurd, dus mogelijk mist u om die reden in deze krant een actueel (familie) bericht. In dat geval bieden wij onze excuses aan voor het ongemak. De uitgever van de Texelse Courant, Mediabureau Langeveld De Rooy.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 2011 | | pagina 1