f
i
H
Uitstel parkeervignet naar 2013
'Aanpassing waarbij
iedereen baat heeft'
Eerstedagsheffing
terug op agenda
'Cultuureiland in leegstaande LTS'
1
26 -
i
Hl
H
Tl*
TEXELSE
COURANT
De invoering van het parkeervig
net wordt een jaar uitgesteld. Het
college wil de raad voorstellen de
invoering te verplaatsen naar 1
januari 2013.
Burgemeester en wethouders had
den het vignet aanvankelijk in janu
ari 2012 willen invoeren, maar vol
gens wethouder Eric Hercules vergt
de uitwerking meer tijd. Er moet
eerst nog een nieuwe verordening
voor de parkeerbelasting worden
opgesteld en het systeem om par
keerboetes op te leggen moet wor
den aangepast. Daarnaast is vol
gens Hercules het verkopen van de
vignetten een complex verhaal. 'Juri
dische zekerheid en de moderne
betaalwijzen vereisen het plaatsen
van toegespitste apparatuur. Qua
inkopen betekent dit een Europese
aanbesteding.' Volgens de wethou
der ontstaat door het uitstel meer tijd
om aan mobiliteitsplan te werken.
Een klankbordgroep met Texelse
bedrijven en organisaties waar
schuwde een maand geleden voor
overhaaste invoering met als risico
negatieve publiciteit voor Texel. Vol
gens hen zou het vignet meer kans
van slagen hebben als het onderdeel
is van een compleet, goed onder
bouwd mobiliteitsplan en daarmee
het imago van Texel als duurzaam
eiland zou versterken. In die lijn werd
het vignet wel gesteund. Het college
liet de raad woensdagavond tijdens
de raadsvergadering weten dat door
het uitstel geplande meerinkomsten
in 2012 worden misgelopen en dat
daarvoor tijdens de begrotingsraad
in november nog een alternatief
gevonden moet worden. Het college
had geraamd dat het vignet een extra
opbrengst van €273.000,- zou ople
veren, waardoor de geraamde inkom
sten uit de parkeerautomaten in 2012
werd verhoogd naar €790.735,-.
Daarnaast heeft de gemeente nog
inkomsten uit parkeerboetes en -ver-
gunningen. In de zogeheten kader
nota die van de zomer werd gepubli
ceerd, was ook al een voorschot
genomen op uitstel. Gesteld werd dat
de geraamde €790.735,-.ook behaald
kon worden door de parkeerbelas
ting met 70 procent te verhogen. Het
college heeft de verhoging nodig,
omdat in de bezuinigingsplannen de
meerinkomsten al waren verwerkt.
Parkeren kost op het moment in de
binnenring van Den Burg en bij de
Lidl in De Koog €0,60 per 14 minuten
en €0,60 per 28 minuten op andere
betaalde parkeerplaatsen. Die tarie
ven zijn sinds 2006 al ongewijzigd.
Het college zegt met een voorstel te
komen waarin opties worden gege
ven voor de uitbreiding van parkeer
terreinen en verhoging van de tarie-
Rob Valkenburg, Pieternel Geurtz
en Rebecca Geskus willen een
kunst- en cultuurcentrum begin
nen in de leegstaande LTS in Den
Burg. De drie kunstenaars zijn
een samenwerkingsverband aan
gegaan om hun plannen te reali
seren.
De drie willen van de oude LTS een
soort 'cultuureiland' maken. Dat
houdt in dat er een verzamelplaats
van verschillende kunstdisciplines,
maar ook natuur, welzijn, dienstver
lening en het bedrijfsleven moet
ontstaan. Het 'cultuureiland' zou
plek moeten bieden aan onder meer
workshops, onderwijsprojecten,
inloopavonden, exposities, presen
taties, evenementen en stageplek
ken voor Texelaars en toeristen. De
drie willen zich ook richten op jon
geren die op het eiland verblijven
voor werkweken van school.
Geskus, Valkenburg en Geurtz
baseren zich op plannen die Val
kenburg al eerder bedacht voor de
oude LTS die leegstaat sinds de
vernieuwde OSG aan de Haffelder-
weg een jaar geleden in gebruik is
genomen. De drie kunstenaars heb
ben een uitgebreide opzet en begro
ting gemaakt en subsidies aange
vraagd bij het toeristisch
investeringsfonds, de provincie
Noord-Holland en de gemeente. De
kosten van de exploitatie moeten
voor een deel opgebracht kunnen
worden door deelnemende cursis
ten, organisaties en bedrijfsleven.
De drie hopen dat de gemeente het
project ook op verschillende manier
steunt,
De initiatiefnemers zeggen zo snel
mogelijk aan de slag te willen gaan.
Bedoeling is dat Valkenburg het
gehele project begeleidt, Geurtz
doet op de achtergrond de organi
satie en ondersteuning bij de finan
ciële afwikkeling en Geskus verte
genwoordigt kunstenaarsvereniging
Zout. Zij en Valkenburg willen zelf
Volgens TESO-directeur Cees de
Waal moeten de aanpassingen
aan het opstelterrein in Den Hel
der de komende jaren lucht bie
den op de huidige krap bemeten
locatie, vooral als in 2015 de
Schulpengat wordt vervangen
door een nieuwe boot
Die krijgt naar verwachting tenminste
een soortgelijke capaciteit als de
Dokter Wagemaker (circa 320 auto's).
Aan boord van de Schulpengat kun
nen circa 240 auto's mee. De aanleg
van een nieuwe haven ten noordoos
ten van Den Helder is ook nog steeds
in beeld als structurele oplossing
voor een goede bereikbaarheid van
het eiland, maar zal naar verwachting
pas na 2020 zijn beslag hebben.
Volgens De Waal en Rieuwert Pol,
hoofd operationele dienst, wordt de
buffercapaciteit voor wachtend ver
keer naar Texel tijdens de aanpas
sing van het opstelterrein verhoogd
met circa 80 auto's en mogelijk zelfs
150 voertuigen om de binnenstad
van Den Helder te ontlasten. 'Er
wordt maximaal gebruik gemaakt
van de ruimte op het opstelterrein',
aldus De Waal. 'Het gaat wel ten
koste van wat groen en de busbaan
en het fietspad worden iets verlegd,
maar we krijgen uiteindelijk een situ
atie waarmee we op deze plek de
komende jaren vooruit kunnen en
waar iedereen baat bij heeft.' De
werkzaamheden komen voort uit het
gebiedsplan voor de gemeente Den
Helder waarin op langere termijn is
beschreven hoe de haven zich moet
ontwikkelen.
De dagtoerismebelasting is
onverwacht terug op de politieke
agenda. Woensdag 14 september
stemmen de politieke partijen
over de mogelijkheid tot invoe
ring.
De zogeheten eerstedagsheffing
was in 2007 een onderwerp dat
Texels Belang, CDA en GroenLinks
op de agenda zetten en dat daarna
de gemoederen op het eiland bezig
hield, totdat het van de agenda ver
dween.
Een tijdje geleden, tijdens de behan
deling van de zogeheten Kadernota,
haalde Texels Belang het plan weer
uit de kast en vroeg het college de
mogelijkheden nog eens te bekij
ken.
Dat voorstel kreeg steun van D66,
GroenLinks en CDA, maar dat was
met 7 stemmen net onvoldoende.
Tijdens een stemming tijdens de
raadsvergadering afgelopen woens
dag lagen de verhoudingen echter
onverwacht anders doordat Ger-
brand Poster (Texel 2010) ziek was.
Daardoor waren er zeven voorstan
ders en zeven tegenstanders, waar
door de stemmen staakten en er op
14 september opnieuw over het
plan moet worden gestemd. Als
dan de raad voltallig is, is naar ver
wachting een meerderheid tegen.
Het onderwerp bleek woensdag
avond zijn lading nog niet te heb
ben verloren. Willem Vlas (TB),
Marian Merkelbach (CDA) en Rikus
Kieft (GL) hielden pleidooien het
onderwerp serieus te bekijken. Jur
Schuiringa (WD) hield een pleidooi
het onderwerp vooral te laten rus
ten. Hij wees erop dat TESO in
2007 tegen was en dat de invoering
toen al uitgebreid is onderzocht.
Nieuw onderzoek voegde volgens
hem niks toe.
Merkelbach en Vlas merkten op dat
de gemeente de mogelijkheid heeft
de heffing op te leggen aan TESO,
het vliegveld en de haven van Oude-
schild, waarna die het verder kun
nen innen. Het college liet weten
dat de heffing juridisch haalbaar en
praktisch uitvoerbaar is. Invoering
zou de gemeente jaarlijks één mil
joen euro extra kunnen opleveren.
In opdracht van hoogheemraadschap voor Uitwaterende Sluizen in
Hollands Noorderkwartier heeft aannemer Daalder de dijk van de
Prins Hendrikpolder versterkt met 500 a 600 kubieke meter klei. Het
betreft het egaliseren van een oude verzakking als gevolg van een
slenk die ter plekke onder de dijk door loopt.
ook workshops gaan houden.
Belangstellenden kunnen contact
opnemen met Valkenburg op tel. 06
51803531.
Volgens een woordvoerder van de
gemeente is een aanvraag voor het
gebruik van de oude LTS ingediend
en moet het college daar nog over
spreken. Burgemeester en wethou
ders opperden zelf eerder dit jaar
de LTS voor maximaal vijf jaar aan
maatschappelijke instellingen te
verhuren, maar zag daar in juli van
af. Het bleek niet mogelijk om de
onderhoudskosten en de stookkos
ten van het gebouw te dekkend te
maken.
Een stichting die al in oprichting
was, zag daardoor af van de plan
nen. Toen toonden achttien particu
lieren en organisaties belangstelling
voor het gebouw. Het college wil in
het najaar met een notitie komen
waarin beschreven staat wat er ver
der met de oude LTS zou kunnen
gebeuren.
Nu de regen naar de achtergrond lijkt verdrongen, nemen badgasten
weer aarzelend bezit van het strand. Zoals hier bij paal 21
- L ..fc..I - -
'Principeverzoek
kostendekkend'
Het college bereidt plannen voor
om de zogeheten principever
zoeken kostendekkend te
maken.
Dat liet wethouder Edo Kooiman
woensdag weten tijdens de raads
vergadering. Een principeverzoek
kost op het moment €144,-, maar
dat is voor de gemeente lang niet
altijd toereikend om de gemaakte
kosten te dekken. Volgens Kooi
man worden momenteel ook veel
principeverzoeken ingediend in
aanloop naar de komst van het
nieuwe bestemmingsplan Buiten
gebied. Bedoeling is dat de
gemeenteraad tijdens de begro
tingsraad een besluit neemt over
het kostendekkend maken van de
pri ncipeverzoeken
Verkeershinder
rond Den Hoorn
In verband met werkzaamheden
aan het riool worden de komende
weken verkeersmaatregelen
getroffen in de buurt van Den
Hoom. De werkzaamheden duren
tot 21 oktober.
In opdracht van de gemeente wordt
in Den Hoorn een regenwaterriool
aangelegd. Ook wordt in De Naai en
een gedeelte van de Stolpweg de
riolering vervangen. De werkzaam
heden beginnen in de Stolpweg bij
de Naalrand en gaan door tot de
Herenstraat. Hierdoor is doorgaand
verkeer via het centrum van Den
Hoorn voorlopig niet mogelijk. De
supermarkt is de hele periode met
de auto te bereiken via de Kerk
straat. Het eenrichtingsverkeer in de
Herenstraat wordt bij de afsluiting
opgeheven, de woningen zijn bereik
baar via Klif. Op het laatste gedeelte
van de Watermolenweg wordt een
richtingsverkeer ingesteld (in de rich
ting van de Hoornderweg) omdat dit
gedeelte te smal is voor de extra
hoeveelheid verkeer. Verkeer naar de
boot wordt verwezen naar de Amali-
aweg. De bushalte aan De Naai
wordt opgeheven, er komen tijdelijke
bushaltes op de hoeken
Westerweg/Kleiweg en Kleiweg/
Diek. Het werk wordt uitgevoerd
door aannemer Ooms uit Schoori-
dam.
Uit de kust van De Cocksdorp werd woensdagmiddag een meetpaal
geplaatst, waarmee onderzoekers van IMARES en het NIOZ 24 uur
per dag in kaart kunnen brengen welke processen zich op en rond
mosselbanken afspelen. Later worden dergelijke palen ook geplaatst
op het Brakzand ten zuiden van Schiermonnikoog, en in de westelijke
Waddenzee. fok, nP
11
Ktfiiilmg
A A
-a- 38
3»- 28
35 25
s
Hp»Mar»«hl
s
De huidige situatie op de kruising van het Molenplein en de West
gracht in Den Helder.
s
338
KansatWdS
a
A A
■—3- 28
35 25
Hoofdgracht
S
De beoogde situatie op de kruising van het Molenplein, mét vier
nieuwe linksafvakken, zodat het verkeer beter kan doorstromen.
VRIJDAG 2 SEPTEMBER 2011
Geldorp leidt
Faunabeheer
Oud-burgemeester Joke Geldorp
is voorzitter geworden van de
Faunabeheereenheid Noord-Hol
land.
De Faunabeheereenheid, opgericht
in 2002, heeft van de provincie de
taak het faunabeheer in Noord-Hol
land te coördineren en uit te voeren.
Daarbij gaat het om het beheer van
diersoorten en het bestrijden van
schade. De eenheid werkt conform
een Faunabeheerplan dat door Pro
vinciale Staten van Noord-Holland is
vastgesteld. Geldorp werd onder
meer in verband met de vele erva
ring die zij met de ganzenproblema-
tiek op Texel opdeed aangesteld. Ze
fungeert in het bestuur van faunabe
heer als onafhankelijk voorzitter.
Het bestuur is samengesteld uit ver
schillende partijen. Namens de ter
reinbeherende organisaties zit Jos
Teeuwisse (oud-directeur Noord-
Hollands Landschap) in de Fauna
beheereenheid en vanuit de agrari
sche sector Hans Ghijsels (LTO
Noord). Namens de Koninklijke
Nederlandse Jagersvereniging zijn
Peter Pilkes en Renier van Elderen
(Hollands Particulier Grondbezit)
bestuursleden.
Nieuwe stroken
op kruising
Vier zogeheten linksafstroken
moeten de doorstroming op de
kruising Westgracht/Molenplein
bij de ingang van het opstelter
rein van TESO in Den Helder ver
beteren.
De provincie wil binnenkort met de
aanleg van de nieuwe stroken
beginnen als een onderzoek naar
de aanwezigheid van leidingen in
de grond is afgerond. De stroken
moeten ervoor zorgen dat afslaand
en doorgaand verkeer op de krui
sing elkaar niet langer in de weg
zitten. Dat moet ten goede komen
aan de doorstroming op het opstel
terrein.
Het werk is onderdeel van de recon
structie van de N250 waarvan begin
dit jaar het eerste deel werd uitge
voerd. Toen werd het gedeelte van
de provinciale weg tussen Kooy-
punt en de Weststraat in Den Hel
der onder handen genomen. Als het
tweede deel van de reconstructie
bezig is, wordt verkeer naar en van
de boot tijdelijk via het Nieuwediep
omgeleid. Dat is ook het geval wan
neer de werkzaamheden aan het
opstelterrein gaande zijn.
Als de werkzaamheden allemaal
zijn afgerond, zouden er in Den Hel
der voorlopig geen obstakels meer
moeten zijn voor verkeer van en
naar de boot. Wanneer de aanpas
sing van de kruising plaatsvindt, is
nog niet bekend.
Meer geld voor
opleiding raad
De politieke partijen hebben
woensdagavond, met uitzonde
ring van GroenLinks, een bezui
niging op het opleidingsbudget
voor de gemeenteraad terug
gedraaid.
Het college wilde het jaarlijkse
budget van €16.297,- volledig
schrappen en de raad om de vier
jaar één budget toekennen, maar
dat vonden de meeste raadsleden
onverstandig. Besloten werd jaar
lijks €7500,- op de begroting te
zetten. In jaren dat er gemeente
raadsverkiezingen zijn, wordt het
budget verhoogd naar €15.000,-.
Volgens de raadsleden moet de
gemeenteraad net als de ambtelij
ke organisatie en het college de
mogelijkheid hebben af en toe trai
ning te volgen. Volgens de raad
kan op die manier beter worden
omgegaan met wetswijzigingen en
ingewikkelde vraagstukken.
Marjan de Groot, die het woord
voerde namens de coalitiepartijen
PvdA, Texel 2010, WD en D66,
benadrukte dat het geld niet op
hoeft. Volgens haar moet de raad
terughoudend omgaan met het
budget en moet een training meer
waarde hebben. CDA en Texels
Belang gaven hun steun aan het
voorstel. Rikus Kieft (GroenLinks)
zei een voorbeeld te willen stellen
en stemde als enige tegen. De
indieners van het voorstel hadden
nog geen dekking bedacht voor
het opleidingsbudget.