f i H Uitstel parkeervignet naar 2013 'Aanpassing waarbij iedereen baat heeft' Eerstedagsheffing terug op agenda 'Cultuureiland in leegstaande LTS' 1 26 - i Hl H Tl* TEXELSE COURANT De invoering van het parkeervig net wordt een jaar uitgesteld. Het college wil de raad voorstellen de invoering te verplaatsen naar 1 januari 2013. Burgemeester en wethouders had den het vignet aanvankelijk in janu ari 2012 willen invoeren, maar vol gens wethouder Eric Hercules vergt de uitwerking meer tijd. Er moet eerst nog een nieuwe verordening voor de parkeerbelasting worden opgesteld en het systeem om par keerboetes op te leggen moet wor den aangepast. Daarnaast is vol gens Hercules het verkopen van de vignetten een complex verhaal. 'Juri dische zekerheid en de moderne betaalwijzen vereisen het plaatsen van toegespitste apparatuur. Qua inkopen betekent dit een Europese aanbesteding.' Volgens de wethou der ontstaat door het uitstel meer tijd om aan mobiliteitsplan te werken. Een klankbordgroep met Texelse bedrijven en organisaties waar schuwde een maand geleden voor overhaaste invoering met als risico negatieve publiciteit voor Texel. Vol gens hen zou het vignet meer kans van slagen hebben als het onderdeel is van een compleet, goed onder bouwd mobiliteitsplan en daarmee het imago van Texel als duurzaam eiland zou versterken. In die lijn werd het vignet wel gesteund. Het college liet de raad woensdagavond tijdens de raadsvergadering weten dat door het uitstel geplande meerinkomsten in 2012 worden misgelopen en dat daarvoor tijdens de begrotingsraad in november nog een alternatief gevonden moet worden. Het college had geraamd dat het vignet een extra opbrengst van €273.000,- zou ople veren, waardoor de geraamde inkom sten uit de parkeerautomaten in 2012 werd verhoogd naar €790.735,-. Daarnaast heeft de gemeente nog inkomsten uit parkeerboetes en -ver- gunningen. In de zogeheten kader nota die van de zomer werd gepubli ceerd, was ook al een voorschot genomen op uitstel. Gesteld werd dat de geraamde €790.735,-.ook behaald kon worden door de parkeerbelas ting met 70 procent te verhogen. Het college heeft de verhoging nodig, omdat in de bezuinigingsplannen de meerinkomsten al waren verwerkt. Parkeren kost op het moment in de binnenring van Den Burg en bij de Lidl in De Koog €0,60 per 14 minuten en €0,60 per 28 minuten op andere betaalde parkeerplaatsen. Die tarie ven zijn sinds 2006 al ongewijzigd. Het college zegt met een voorstel te komen waarin opties worden gege ven voor de uitbreiding van parkeer terreinen en verhoging van de tarie- Rob Valkenburg, Pieternel Geurtz en Rebecca Geskus willen een kunst- en cultuurcentrum begin nen in de leegstaande LTS in Den Burg. De drie kunstenaars zijn een samenwerkingsverband aan gegaan om hun plannen te reali seren. De drie willen van de oude LTS een soort 'cultuureiland' maken. Dat houdt in dat er een verzamelplaats van verschillende kunstdisciplines, maar ook natuur, welzijn, dienstver lening en het bedrijfsleven moet ontstaan. Het 'cultuureiland' zou plek moeten bieden aan onder meer workshops, onderwijsprojecten, inloopavonden, exposities, presen taties, evenementen en stageplek ken voor Texelaars en toeristen. De drie willen zich ook richten op jon geren die op het eiland verblijven voor werkweken van school. Geskus, Valkenburg en Geurtz baseren zich op plannen die Val kenburg al eerder bedacht voor de oude LTS die leegstaat sinds de vernieuwde OSG aan de Haffelder- weg een jaar geleden in gebruik is genomen. De drie kunstenaars heb ben een uitgebreide opzet en begro ting gemaakt en subsidies aange vraagd bij het toeristisch investeringsfonds, de provincie Noord-Holland en de gemeente. De kosten van de exploitatie moeten voor een deel opgebracht kunnen worden door deelnemende cursis ten, organisaties en bedrijfsleven. De drie hopen dat de gemeente het project ook op verschillende manier steunt, De initiatiefnemers zeggen zo snel mogelijk aan de slag te willen gaan. Bedoeling is dat Valkenburg het gehele project begeleidt, Geurtz doet op de achtergrond de organi satie en ondersteuning bij de finan ciële afwikkeling en Geskus verte genwoordigt kunstenaarsvereniging Zout. Zij en Valkenburg willen zelf Volgens TESO-directeur Cees de Waal moeten de aanpassingen aan het opstelterrein in Den Hel der de komende jaren lucht bie den op de huidige krap bemeten locatie, vooral als in 2015 de Schulpengat wordt vervangen door een nieuwe boot Die krijgt naar verwachting tenminste een soortgelijke capaciteit als de Dokter Wagemaker (circa 320 auto's). Aan boord van de Schulpengat kun nen circa 240 auto's mee. De aanleg van een nieuwe haven ten noordoos ten van Den Helder is ook nog steeds in beeld als structurele oplossing voor een goede bereikbaarheid van het eiland, maar zal naar verwachting pas na 2020 zijn beslag hebben. Volgens De Waal en Rieuwert Pol, hoofd operationele dienst, wordt de buffercapaciteit voor wachtend ver keer naar Texel tijdens de aanpas sing van het opstelterrein verhoogd met circa 80 auto's en mogelijk zelfs 150 voertuigen om de binnenstad van Den Helder te ontlasten. 'Er wordt maximaal gebruik gemaakt van de ruimte op het opstelterrein', aldus De Waal. 'Het gaat wel ten koste van wat groen en de busbaan en het fietspad worden iets verlegd, maar we krijgen uiteindelijk een situ atie waarmee we op deze plek de komende jaren vooruit kunnen en waar iedereen baat bij heeft.' De werkzaamheden komen voort uit het gebiedsplan voor de gemeente Den Helder waarin op langere termijn is beschreven hoe de haven zich moet ontwikkelen. De dagtoerismebelasting is onverwacht terug op de politieke agenda. Woensdag 14 september stemmen de politieke partijen over de mogelijkheid tot invoe ring. De zogeheten eerstedagsheffing was in 2007 een onderwerp dat Texels Belang, CDA en GroenLinks op de agenda zetten en dat daarna de gemoederen op het eiland bezig hield, totdat het van de agenda ver dween. Een tijdje geleden, tijdens de behan deling van de zogeheten Kadernota, haalde Texels Belang het plan weer uit de kast en vroeg het college de mogelijkheden nog eens te bekij ken. Dat voorstel kreeg steun van D66, GroenLinks en CDA, maar dat was met 7 stemmen net onvoldoende. Tijdens een stemming tijdens de raadsvergadering afgelopen woens dag lagen de verhoudingen echter onverwacht anders doordat Ger- brand Poster (Texel 2010) ziek was. Daardoor waren er zeven voorstan ders en zeven tegenstanders, waar door de stemmen staakten en er op 14 september opnieuw over het plan moet worden gestemd. Als dan de raad voltallig is, is naar ver wachting een meerderheid tegen. Het onderwerp bleek woensdag avond zijn lading nog niet te heb ben verloren. Willem Vlas (TB), Marian Merkelbach (CDA) en Rikus Kieft (GL) hielden pleidooien het onderwerp serieus te bekijken. Jur Schuiringa (WD) hield een pleidooi het onderwerp vooral te laten rus ten. Hij wees erop dat TESO in 2007 tegen was en dat de invoering toen al uitgebreid is onderzocht. Nieuw onderzoek voegde volgens hem niks toe. Merkelbach en Vlas merkten op dat de gemeente de mogelijkheid heeft de heffing op te leggen aan TESO, het vliegveld en de haven van Oude- schild, waarna die het verder kun nen innen. Het college liet weten dat de heffing juridisch haalbaar en praktisch uitvoerbaar is. Invoering zou de gemeente jaarlijks één mil joen euro extra kunnen opleveren. In opdracht van hoogheemraadschap voor Uitwaterende Sluizen in Hollands Noorderkwartier heeft aannemer Daalder de dijk van de Prins Hendrikpolder versterkt met 500 a 600 kubieke meter klei. Het betreft het egaliseren van een oude verzakking als gevolg van een slenk die ter plekke onder de dijk door loopt. ook workshops gaan houden. Belangstellenden kunnen contact opnemen met Valkenburg op tel. 06 51803531. Volgens een woordvoerder van de gemeente is een aanvraag voor het gebruik van de oude LTS ingediend en moet het college daar nog over spreken. Burgemeester en wethou ders opperden zelf eerder dit jaar de LTS voor maximaal vijf jaar aan maatschappelijke instellingen te verhuren, maar zag daar in juli van af. Het bleek niet mogelijk om de onderhoudskosten en de stookkos ten van het gebouw te dekkend te maken. Een stichting die al in oprichting was, zag daardoor af van de plan nen. Toen toonden achttien particu lieren en organisaties belangstelling voor het gebouw. Het college wil in het najaar met een notitie komen waarin beschreven staat wat er ver der met de oude LTS zou kunnen gebeuren. Nu de regen naar de achtergrond lijkt verdrongen, nemen badgasten weer aarzelend bezit van het strand. Zoals hier bij paal 21 - L ..fc..I - - 'Principeverzoek kostendekkend' Het college bereidt plannen voor om de zogeheten principever zoeken kostendekkend te maken. Dat liet wethouder Edo Kooiman woensdag weten tijdens de raads vergadering. Een principeverzoek kost op het moment €144,-, maar dat is voor de gemeente lang niet altijd toereikend om de gemaakte kosten te dekken. Volgens Kooi man worden momenteel ook veel principeverzoeken ingediend in aanloop naar de komst van het nieuwe bestemmingsplan Buiten gebied. Bedoeling is dat de gemeenteraad tijdens de begro tingsraad een besluit neemt over het kostendekkend maken van de pri ncipeverzoeken Verkeershinder rond Den Hoorn In verband met werkzaamheden aan het riool worden de komende weken verkeersmaatregelen getroffen in de buurt van Den Hoom. De werkzaamheden duren tot 21 oktober. In opdracht van de gemeente wordt in Den Hoorn een regenwaterriool aangelegd. Ook wordt in De Naai en een gedeelte van de Stolpweg de riolering vervangen. De werkzaam heden beginnen in de Stolpweg bij de Naalrand en gaan door tot de Herenstraat. Hierdoor is doorgaand verkeer via het centrum van Den Hoorn voorlopig niet mogelijk. De supermarkt is de hele periode met de auto te bereiken via de Kerk straat. Het eenrichtingsverkeer in de Herenstraat wordt bij de afsluiting opgeheven, de woningen zijn bereik baar via Klif. Op het laatste gedeelte van de Watermolenweg wordt een richtingsverkeer ingesteld (in de rich ting van de Hoornderweg) omdat dit gedeelte te smal is voor de extra hoeveelheid verkeer. Verkeer naar de boot wordt verwezen naar de Amali- aweg. De bushalte aan De Naai wordt opgeheven, er komen tijdelijke bushaltes op de hoeken Westerweg/Kleiweg en Kleiweg/ Diek. Het werk wordt uitgevoerd door aannemer Ooms uit Schoori- dam. Uit de kust van De Cocksdorp werd woensdagmiddag een meetpaal geplaatst, waarmee onderzoekers van IMARES en het NIOZ 24 uur per dag in kaart kunnen brengen welke processen zich op en rond mosselbanken afspelen. Later worden dergelijke palen ook geplaatst op het Brakzand ten zuiden van Schiermonnikoog, en in de westelijke Waddenzee. fok, nP 11 Ktfiiilmg A A -a- 38 3»- 28 35 25 s Hp»Mar»«hl s De huidige situatie op de kruising van het Molenplein en de West gracht in Den Helder. s 338 KansatWdS a A A ■—3- 28 35 25 Hoofdgracht S De beoogde situatie op de kruising van het Molenplein, mét vier nieuwe linksafvakken, zodat het verkeer beter kan doorstromen. VRIJDAG 2 SEPTEMBER 2011 Geldorp leidt Faunabeheer Oud-burgemeester Joke Geldorp is voorzitter geworden van de Faunabeheereenheid Noord-Hol land. De Faunabeheereenheid, opgericht in 2002, heeft van de provincie de taak het faunabeheer in Noord-Hol land te coördineren en uit te voeren. Daarbij gaat het om het beheer van diersoorten en het bestrijden van schade. De eenheid werkt conform een Faunabeheerplan dat door Pro vinciale Staten van Noord-Holland is vastgesteld. Geldorp werd onder meer in verband met de vele erva ring die zij met de ganzenproblema- tiek op Texel opdeed aangesteld. Ze fungeert in het bestuur van faunabe heer als onafhankelijk voorzitter. Het bestuur is samengesteld uit ver schillende partijen. Namens de ter reinbeherende organisaties zit Jos Teeuwisse (oud-directeur Noord- Hollands Landschap) in de Fauna beheereenheid en vanuit de agrari sche sector Hans Ghijsels (LTO Noord). Namens de Koninklijke Nederlandse Jagersvereniging zijn Peter Pilkes en Renier van Elderen (Hollands Particulier Grondbezit) bestuursleden. Nieuwe stroken op kruising Vier zogeheten linksafstroken moeten de doorstroming op de kruising Westgracht/Molenplein bij de ingang van het opstelter rein van TESO in Den Helder ver beteren. De provincie wil binnenkort met de aanleg van de nieuwe stroken beginnen als een onderzoek naar de aanwezigheid van leidingen in de grond is afgerond. De stroken moeten ervoor zorgen dat afslaand en doorgaand verkeer op de krui sing elkaar niet langer in de weg zitten. Dat moet ten goede komen aan de doorstroming op het opstel terrein. Het werk is onderdeel van de recon structie van de N250 waarvan begin dit jaar het eerste deel werd uitge voerd. Toen werd het gedeelte van de provinciale weg tussen Kooy- punt en de Weststraat in Den Hel der onder handen genomen. Als het tweede deel van de reconstructie bezig is, wordt verkeer naar en van de boot tijdelijk via het Nieuwediep omgeleid. Dat is ook het geval wan neer de werkzaamheden aan het opstelterrein gaande zijn. Als de werkzaamheden allemaal zijn afgerond, zouden er in Den Hel der voorlopig geen obstakels meer moeten zijn voor verkeer van en naar de boot. Wanneer de aanpas sing van de kruising plaatsvindt, is nog niet bekend. Meer geld voor opleiding raad De politieke partijen hebben woensdagavond, met uitzonde ring van GroenLinks, een bezui niging op het opleidingsbudget voor de gemeenteraad terug gedraaid. Het college wilde het jaarlijkse budget van €16.297,- volledig schrappen en de raad om de vier jaar één budget toekennen, maar dat vonden de meeste raadsleden onverstandig. Besloten werd jaar lijks €7500,- op de begroting te zetten. In jaren dat er gemeente raadsverkiezingen zijn, wordt het budget verhoogd naar €15.000,-. Volgens de raadsleden moet de gemeenteraad net als de ambtelij ke organisatie en het college de mogelijkheid hebben af en toe trai ning te volgen. Volgens de raad kan op die manier beter worden omgegaan met wetswijzigingen en ingewikkelde vraagstukken. Marjan de Groot, die het woord voerde namens de coalitiepartijen PvdA, Texel 2010, WD en D66, benadrukte dat het geld niet op hoeft. Volgens haar moet de raad terughoudend omgaan met het budget en moet een training meer waarde hebben. CDA en Texels Belang gaven hun steun aan het voorstel. Rikus Kieft (GroenLinks) zei een voorbeeld te willen stellen en stemde als enige tegen. De indieners van het voorstel hadden nog geen dekking bedacht voor het opleidingsbudget.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 2011 | | pagina 5