Raad moet op rem
bij verzet klimbos
Passagiers en personeel tevreden
'Draagvlak voor nieuwe haven'
Snippers uit het TESO-jaarverslag
TEXELSE 11 COURANT
Tarieven na 2011 wellicht omhoog
Auto-opstellers (staand) Jesse Struick, Pepijn Kooiman en Dave de Bruijn en (hurkend) Hans Berbée en Hidde Struick op het
TESO-terrein bij t Homtje. (Foto Pteter de vwe$J
De prijs voor een vervoersbewijs
van TESO zal dit jaar niet stijgen,
maar het is onwaarschijnlijk dat
de tarieven ook de komende jaren
ongemoeid blijven. Een lichte
daling van de omzet en een struc
turele stijging van de kostprijs
liggen daaraan ten grondslag. 'Dit
impliceert dat ten behoeve
van een financieel solide ontwik
keling richting de toekomst, de
optie van een verhoging van de
vervoerstarieven serieus in over
weging dient te worden geno
men.'
Dat schrijft directeur Cees de Waal
in het jaarverslag van de veerdienst,
dat vrijdag 30 september wordt
besproken tijdens de jaarlijkse ver
gadering van aandeelhouders.
TESO sloot het boekjaar 2010-2011
af met een positief resultaat na
belastingen van €2.815.000. Een
jaar eerder bedroeg de winst nog
€4.379.000,-.
De omzet van TESO daalde in het
boekjaar 2010-2011 met 0,3 pro
cent van €19.035.000 tot
€18.979.000,-. Deze daling werd
TESO blijft zich inspannen voor
een nieuwe veerhaven in Den
Helder. De afgelopen maanden is
gebleken dat het onderzoek naar
de mogelijkheden kan rekenen
op draagvlak bij de provincie en
de Tweede Kamer.
'Een belangrijke volgende stap in het
proces is participatie door het
(internationale bedrijfsleven', schrijft
de directie in het jaarverslag.
'De gemeente Den Helder geeft aan
dat de eerste bedrijven zich hebben
gemeld. Als dit plan verwezenlijkt
wordt, dan profiteert in potentie de
Meer afvaarten,
minder vertraging
TESO verzorgde in 2010-2011
13.556 afvaarten, 178 meer dan
een jaar eerder. De bezettings
graad daalde licht (van 33,95
naar 33,86 procent), wat over
eenkomt met een gemiddelde
van 103 personenauto-equiva
lenten (PAE) per afvaart.
'Uit oogpunt van doelmatige inzet
van middelen' zou TESO graag een
betere bezetting hebben, maar
voorop staat de doelstelling om
wachttijden te beperken door op
drukke momenten een extra boot
In het boekjaar 2010-2011 ver
wisselden 73 TESO-aandelen van
eigenaar. Het totale aantal aan
deelhouders groeide van 3109 naar
3119.
Het gemiddelde aantal medewer
kers van TESO op basis van ver-
loonde mensjaren bedroeg aan het
eind van het boekjaar 2010-2111
91,5. Dat waren er een jaar eerder
87,4. Bij Rebotex BV, die het buffet
beheert, is dat aantal 26 (was 27).
In totaal tellen beide ondernemin-
vooral veroorzaakt doordat meer
mensen er voor kozen op dinsdag,
woensdag of donderdag (in plaats
van een andere dag) te reizen. Op
deze zogenoemde dalprijsdagen is
een kaartje goedkoper.
De kostprijs van de omzet steeg tot
€15.106.000,-, grotendeels het
gevolg van de (eenmalige) kosten
die moesten worden gemaakt voor
een dokbeurt van de Schulpengat.
De reserveboot ging in november in
dok bij de Oranjewerf in Amster
dam-Noord, waar onder meer de
voortstuwingssystemen werden
gecontroleerd en (deels) preventief
gerepareerd. Bovendien werden alle
koelers gedemonteerd en inwendig
gereinigd, werd het ijzeren leiding-
werk van het drinkwatersysteem
vervangen door kunststof leidingen
en werden de motoren uitvoerig
gespoeld om het koelwater te ont
doen van bacteriën. 'Het is een
kwestie van afwegen wat we nog
moesten aanpakken, aangezien de
Schulpengat in 2015 wordt vervan
gen. Daarbij staan onze kernwaar
den - continuïteit, kwaliteit en veilig
heid - voorop', aldus directeur De
hele regio van de economische
spin-off van een goed florerende
zeehaven.'
Ook op korte termijn wordt gewerkt
aan een betere aan- en afvoer van
de auto's die van de boot gebruik
maken. Eind dit jaar wordt onder
meer een begin gemaakt met de
uitbreiding van de verwerkingsca
paciteit van knooppunt Molenplein
en wordt de buffercapaciteit van het
opstelterrein vergroot. Ook wordt
een openbare fietsenstalling
geplaatst en zullen - een beperkt
aantal - extra parkeerplaatsen voor
auto's worden gerealiseerd.
in te zetten. Het totaal aantal voer
tuigen dat met wachttijden te
maken kreeg, bedroeg 72.167. Dat
waren er een jaar eerder 77.075,
een daling van 6,37 procent.
Het aantal afvaarten dat uitviel als
gevolg van laag water (drie) was
het laagste in vele jaren. Het
gebeurde 682 keer (vorig jaar 700)
dat sprake was van een vertraging.
Gemiddeld vertrok de boot 117
seconden (vorig jaar 158) te laat.
Tachtig keer (vorig jaar 121) werd
de vertraging veroorzaakt doordat
de boot op de ambulance moest
wachten.
Overigens is TESO er veel aan
gelegen om vertraging te voorko
men, al was het maar omdat het
gen 175 medewerkers (was 165).
Twintig procent (zo'n 800.000
liter) van de door TESO in haar
schepen gebruikte brandstof is
biodiesel. Dat is relatief veel, want
de Europese Unie wil dat bedrijven
in 2020 tien procent milieuvriende
lijke brandstof gebruiken. 'Ons
streven is van TESO een C02-neu-
traal bedrijf te maken. Dankzij sub
sidies kost dat bijna niets méér',
aldus directeur Cees de Waal.
Waal. De reserveboot gaat gemid
deld twee keer per vijf jaar in dok.
De Dokter Wagemaker werd dit
boekjaar aan de eigen onderhouds-
kade bij 't Horntje nagelopen. Dit
betrof regulier (jaarlijks) onderhoud.
De stijging van de kostprijs van de
omzet was ook te wijten aan een
toename van de afschrijvingskosten
met €303.000, een gevolg van de
herwaardering van de schepen. Het
besluit dat in 2009 werd genomen
om de inkoopprijs van gasolie tot en
met 31 december 2012 in contrac
ten vast te leggen, pakte gunstig uit.
In vergelijking met de daadwerkelij
ke marktprijzen kon volgens TESO
een kostbesparing van ruim
€455.000,- worden genoteerd. Ove
rigens houdt de veerdienst op basis
van de mondiale ontwikkelingen
met ingang van het boekjaar 2013-
2014 rekening met 'een nadrukke
lijke stijging van de brandstofkos
ten'.
Positief voor TESO was het voort
gezet herstel van de koers van de
perpetuele obligaties. De waarde
stijging bedroeg €220.000,- (vorig
jaar nog €1.682.000,-).
Spanning om
vervanging van
oude apparatuur
Tussen februari 2010 en april 2011
heeft TESO de verouderde en afge
schreven personentourniquets,
kentekenherkenningscamera's en
betaalautomaten vervangen, als
mede de apparatuur om de lengte
en hoogte van voertuigen te meten,
de voorrangsbaansystemen en de
voertuigautomaten. Ook werden
nieuwe verkoopkiosken voor voet
gangers en fietsers geplaatst. 'Een
uitdaging' en 'een complexe opga
ve', waaraan echter niet viel te
ontkomen en die geen uitstel duld
de, schrijft de directie in het jaar
verslag.
De operatie verliep naar tevreden
heid. 'Zeker op drukke dagen heb
ben we wel eens met gekruiste
vingers gestaan. Er waren kinder
ziektes en passagiers hebben tot
onze spijt met storingen te maken
gekregen, maar over het algemeen
is het goed verlopen', vertelt direc
teur Cees de Waal.
veel extra brandstof kost om deze
weer in te lopen. Een vuistregel:
een schip dat vijfentwintig procent
harder vaart, gebruikt ongeveer
honderd procent meer brandstof.
TESO blijft bij Rijkswaterstaat en
het ministerie van Infrastructuur en
Milieu aandringen op het aanleg
gen van noodaanlegplaatsen. 'Der
gelijke uitwijkmogelijkheden zijn
onontbeerlijk in geval van een lang
durige calamiteit bij één van de
normale veerhaveninstallaties',
schrijft de directie in het jaarver
slag. Bij enkele stremmingen die
zich de afgelopen jaren voordeden
(voor het laatst op 2 mei jl), bleek
hoe kwetsbaar de situatie is, aldus
TESO.
Net als de afgelopen jaren toon
den de passagiers zich in 2010-
2011 dik tevreden over de dienst
verlening van TESO. Dat is
gebleken uit steekproeven die
op gezette tijden worden her
haald. De Texelse passagiers
gaven de veerdienst een 7,9 (was
7,7), de anderen zelfs een 8,0
(was 7,9).
Nieuw was het onderzoek naar de
Kaartverkoop via
internet succes
Sinds het eerste kwartaal van
2010 kunnen passagiers van
TESO hun vervoersbewijzen ook
via internet kopen. De veerdienst
noemt de eerste resultaten 'veel
belovend'.
De gemeenteraad is op het
moment niet aan zet om zich met
de plannen voor een klimbos in
De Koog te bemoeien. De initia
tiefnemers hebben een verzoek
ingediend, voorzien van een ruim
telijke onderbouwing en dat moet
netjes worden afgehandeld.
Dat was in het kort de boodschap
die dinsdagavond oprees uit de
bespreking van een motie van PvdA,
D66 en Texel 2010 tegen een klim
bos in het bos naast Bosch en Zee.
Meerdere partijen lieten blijken tegen
te zijn, maar dat was in de raadzaal
slechts bijzaak. Daar ging de aan
dacht vooral uit naar de zogeheten
'algemene verklaring van geen
bedenkingen' die de raad een maand
geleden aan het college gaf en de
wijze waarop het onderwerp klimbos
zijn weg naar de agenda van de
raadscommissie had gevonden.
tevredenheid van de medewerkers,
opgezet vanuit de gedachte dat
'een positief gevoel bij de passa
gier' en 'een positieve werkbele
ving door de medewerker' elkaar
versterken. Zij kregen uiteenlopen
de vragen voorgelegd, variërend
van het vertrouwen in de directeur
tot de sfeer onder de collega's en
hun toekomstperspectieven bin
nen het bedrijf. Tachtig procent
deed (op vrijwillige basis) aan het
In het boekjaar 2010-2011 werd
via het nieuwe verkoopkanaal een
omzet gerealiseerd van
€1.102.000,-, zo'n zes procent
van het totaal.
TESO kondigt aan dat de moge
lijkheden voor gebruikers van de
website op dit gebied de komende
jaren zullen toenemen. Door meer
Dat laatste werd aangeroerd door
Joop Groeskamp (Texels Belang).
Die verbaasde zich er hevig over dat
PvdA, D66 en Texel 2010 opeens
met een motie tegen het klimbos op
de proppen kwamen, terwijl zij in de
planningscommissie die aan de
commissievergadering vooraf was
gegaan, hadden gezegd dat het
klimbos niet besproken hoefde te
worden. Hij vond dat de drie partijen
de motie moesten intrekken.
Wethouder Edo Kooiman (grondge
bied) bevestigde de lezing van
Groeskamp. Hoewel het behandelen
van de aanvraag een bevoegdheid
van het college is, wilde hij het
onderwerp klimbos bewust door de
politieke partijen in een commissie
vergadering laten bespreken omdat
het politiek gevoelig ligt. Ook hij zag
het onderwerp sneuvelen in de plan
ningscommissie en dinsdagavond in
de vorm van een motie opeens
onderzoek mee. Het personeel
kende het bedrijf een 7,3 toe.
'Met die score zijn we bij dit eerste
onderzoek tevreden. Maar het stre
ven is de komende jaren ook ten
minste tot een 8,0 te komen', ver
telt directeur Cees de Waal. Afge
sproken is het onderzoek jaarlijks
te herhalen en te onderzoeken op
welke punten verbetering kan wor
den bereikt.
vervoersbewijzen via internet te
verkopen (en in de toekomst ook
te laten opwaarderen), wil de veer
dienst de wachttijden bij de loket
ten verminderen. Daar moeten
ook de onbemande verkooppun
ten voor voetgangers en fietsers
voor zorgen. Daar werden het
afgelopen boekjaar 32.000 ver
voersbewijzen verkocht.
terugkeren op de agenda. Wethou
der Kooiman gaf aan dat de aan
vraag voor een vergunning in behan
deling is en dat te zijner tijd een
ontwerp ter inzage wordt gelegd. Hij
vond het onbehoorlijk ten opzichte
van de aanvrager van het klimbis als
de politieke partijen dan nu al 'nee'
zouden zeggen. 'Dat is net of je een
wielrenner al vóór de start diskwalifi
ceert.'
Op basis van de algemene verklaring
van bedenkingen rees de vraag welke
invloed de raad nog kan uitoefenen
op het klimbos. Met de verklaring
heeft de raad het college min of meer
een algemene goedkeuring gegeven
om 'grote planologische afwijkingen
die passen binnen het door de raad
vastgesteld beleid' af te handelen.
Het beoogde stuk bos heeft nu nog
niet de juiste bestemming, maar met
de ruimtelijke onderbouwing probeert
de aanvrager die wijziging gedaan te
krijgen. Volgens Kooiman passen de
plannen binnen de nota Toerisme en
Recreatie, waardoor het college mee
werkt. 'Het is wenselijk dat het ter
inzage wordt gelegd, zodat de belan
gen van alle belanghebbenden wor
den behartigd.
Groepsmaatschappij Rebotex BV, beheerder van het buffet op de TESO-boten, behaalde in 2010-2011 een omzet van
€2.745.000,- en een nettowinst van €131.000,-. Op de foto medewerkers Sjoukje Bos-Steiginga, Joyce van Mourik, Yvonne
van den Bogert-Gort en Hassan El Sayed. tFoto pteter de vries)