Raad moet op rem bij verzet klimbos Passagiers en personeel tevreden 'Draagvlak voor nieuwe haven' Snippers uit het TESO-jaarverslag TEXELSE 11 COURANT Tarieven na 2011 wellicht omhoog Auto-opstellers (staand) Jesse Struick, Pepijn Kooiman en Dave de Bruijn en (hurkend) Hans Berbée en Hidde Struick op het TESO-terrein bij t Homtje. (Foto Pteter de vwe$J De prijs voor een vervoersbewijs van TESO zal dit jaar niet stijgen, maar het is onwaarschijnlijk dat de tarieven ook de komende jaren ongemoeid blijven. Een lichte daling van de omzet en een struc turele stijging van de kostprijs liggen daaraan ten grondslag. 'Dit impliceert dat ten behoeve van een financieel solide ontwik keling richting de toekomst, de optie van een verhoging van de vervoerstarieven serieus in over weging dient te worden geno men.' Dat schrijft directeur Cees de Waal in het jaarverslag van de veerdienst, dat vrijdag 30 september wordt besproken tijdens de jaarlijkse ver gadering van aandeelhouders. TESO sloot het boekjaar 2010-2011 af met een positief resultaat na belastingen van €2.815.000. Een jaar eerder bedroeg de winst nog €4.379.000,-. De omzet van TESO daalde in het boekjaar 2010-2011 met 0,3 pro cent van €19.035.000 tot €18.979.000,-. Deze daling werd TESO blijft zich inspannen voor een nieuwe veerhaven in Den Helder. De afgelopen maanden is gebleken dat het onderzoek naar de mogelijkheden kan rekenen op draagvlak bij de provincie en de Tweede Kamer. 'Een belangrijke volgende stap in het proces is participatie door het (internationale bedrijfsleven', schrijft de directie in het jaarverslag. 'De gemeente Den Helder geeft aan dat de eerste bedrijven zich hebben gemeld. Als dit plan verwezenlijkt wordt, dan profiteert in potentie de Meer afvaarten, minder vertraging TESO verzorgde in 2010-2011 13.556 afvaarten, 178 meer dan een jaar eerder. De bezettings graad daalde licht (van 33,95 naar 33,86 procent), wat over eenkomt met een gemiddelde van 103 personenauto-equiva lenten (PAE) per afvaart. 'Uit oogpunt van doelmatige inzet van middelen' zou TESO graag een betere bezetting hebben, maar voorop staat de doelstelling om wachttijden te beperken door op drukke momenten een extra boot In het boekjaar 2010-2011 ver wisselden 73 TESO-aandelen van eigenaar. Het totale aantal aan deelhouders groeide van 3109 naar 3119. Het gemiddelde aantal medewer kers van TESO op basis van ver- loonde mensjaren bedroeg aan het eind van het boekjaar 2010-2111 91,5. Dat waren er een jaar eerder 87,4. Bij Rebotex BV, die het buffet beheert, is dat aantal 26 (was 27). In totaal tellen beide ondernemin- vooral veroorzaakt doordat meer mensen er voor kozen op dinsdag, woensdag of donderdag (in plaats van een andere dag) te reizen. Op deze zogenoemde dalprijsdagen is een kaartje goedkoper. De kostprijs van de omzet steeg tot €15.106.000,-, grotendeels het gevolg van de (eenmalige) kosten die moesten worden gemaakt voor een dokbeurt van de Schulpengat. De reserveboot ging in november in dok bij de Oranjewerf in Amster dam-Noord, waar onder meer de voortstuwingssystemen werden gecontroleerd en (deels) preventief gerepareerd. Bovendien werden alle koelers gedemonteerd en inwendig gereinigd, werd het ijzeren leiding- werk van het drinkwatersysteem vervangen door kunststof leidingen en werden de motoren uitvoerig gespoeld om het koelwater te ont doen van bacteriën. 'Het is een kwestie van afwegen wat we nog moesten aanpakken, aangezien de Schulpengat in 2015 wordt vervan gen. Daarbij staan onze kernwaar den - continuïteit, kwaliteit en veilig heid - voorop', aldus directeur De hele regio van de economische spin-off van een goed florerende zeehaven.' Ook op korte termijn wordt gewerkt aan een betere aan- en afvoer van de auto's die van de boot gebruik maken. Eind dit jaar wordt onder meer een begin gemaakt met de uitbreiding van de verwerkingsca paciteit van knooppunt Molenplein en wordt de buffercapaciteit van het opstelterrein vergroot. Ook wordt een openbare fietsenstalling geplaatst en zullen - een beperkt aantal - extra parkeerplaatsen voor auto's worden gerealiseerd. in te zetten. Het totaal aantal voer tuigen dat met wachttijden te maken kreeg, bedroeg 72.167. Dat waren er een jaar eerder 77.075, een daling van 6,37 procent. Het aantal afvaarten dat uitviel als gevolg van laag water (drie) was het laagste in vele jaren. Het gebeurde 682 keer (vorig jaar 700) dat sprake was van een vertraging. Gemiddeld vertrok de boot 117 seconden (vorig jaar 158) te laat. Tachtig keer (vorig jaar 121) werd de vertraging veroorzaakt doordat de boot op de ambulance moest wachten. Overigens is TESO er veel aan gelegen om vertraging te voorko men, al was het maar omdat het gen 175 medewerkers (was 165). Twintig procent (zo'n 800.000 liter) van de door TESO in haar schepen gebruikte brandstof is biodiesel. Dat is relatief veel, want de Europese Unie wil dat bedrijven in 2020 tien procent milieuvriende lijke brandstof gebruiken. 'Ons streven is van TESO een C02-neu- traal bedrijf te maken. Dankzij sub sidies kost dat bijna niets méér', aldus directeur Cees de Waal. Waal. De reserveboot gaat gemid deld twee keer per vijf jaar in dok. De Dokter Wagemaker werd dit boekjaar aan de eigen onderhouds- kade bij 't Horntje nagelopen. Dit betrof regulier (jaarlijks) onderhoud. De stijging van de kostprijs van de omzet was ook te wijten aan een toename van de afschrijvingskosten met €303.000, een gevolg van de herwaardering van de schepen. Het besluit dat in 2009 werd genomen om de inkoopprijs van gasolie tot en met 31 december 2012 in contrac ten vast te leggen, pakte gunstig uit. In vergelijking met de daadwerkelij ke marktprijzen kon volgens TESO een kostbesparing van ruim €455.000,- worden genoteerd. Ove rigens houdt de veerdienst op basis van de mondiale ontwikkelingen met ingang van het boekjaar 2013- 2014 rekening met 'een nadrukke lijke stijging van de brandstofkos ten'. Positief voor TESO was het voort gezet herstel van de koers van de perpetuele obligaties. De waarde stijging bedroeg €220.000,- (vorig jaar nog €1.682.000,-). Spanning om vervanging van oude apparatuur Tussen februari 2010 en april 2011 heeft TESO de verouderde en afge schreven personentourniquets, kentekenherkenningscamera's en betaalautomaten vervangen, als mede de apparatuur om de lengte en hoogte van voertuigen te meten, de voorrangsbaansystemen en de voertuigautomaten. Ook werden nieuwe verkoopkiosken voor voet gangers en fietsers geplaatst. 'Een uitdaging' en 'een complexe opga ve', waaraan echter niet viel te ontkomen en die geen uitstel duld de, schrijft de directie in het jaar verslag. De operatie verliep naar tevreden heid. 'Zeker op drukke dagen heb ben we wel eens met gekruiste vingers gestaan. Er waren kinder ziektes en passagiers hebben tot onze spijt met storingen te maken gekregen, maar over het algemeen is het goed verlopen', vertelt direc teur Cees de Waal. veel extra brandstof kost om deze weer in te lopen. Een vuistregel: een schip dat vijfentwintig procent harder vaart, gebruikt ongeveer honderd procent meer brandstof. TESO blijft bij Rijkswaterstaat en het ministerie van Infrastructuur en Milieu aandringen op het aanleg gen van noodaanlegplaatsen. 'Der gelijke uitwijkmogelijkheden zijn onontbeerlijk in geval van een lang durige calamiteit bij één van de normale veerhaveninstallaties', schrijft de directie in het jaarver slag. Bij enkele stremmingen die zich de afgelopen jaren voordeden (voor het laatst op 2 mei jl), bleek hoe kwetsbaar de situatie is, aldus TESO. Net als de afgelopen jaren toon den de passagiers zich in 2010- 2011 dik tevreden over de dienst verlening van TESO. Dat is gebleken uit steekproeven die op gezette tijden worden her haald. De Texelse passagiers gaven de veerdienst een 7,9 (was 7,7), de anderen zelfs een 8,0 (was 7,9). Nieuw was het onderzoek naar de Kaartverkoop via internet succes Sinds het eerste kwartaal van 2010 kunnen passagiers van TESO hun vervoersbewijzen ook via internet kopen. De veerdienst noemt de eerste resultaten 'veel belovend'. De gemeenteraad is op het moment niet aan zet om zich met de plannen voor een klimbos in De Koog te bemoeien. De initia tiefnemers hebben een verzoek ingediend, voorzien van een ruim telijke onderbouwing en dat moet netjes worden afgehandeld. Dat was in het kort de boodschap die dinsdagavond oprees uit de bespreking van een motie van PvdA, D66 en Texel 2010 tegen een klim bos in het bos naast Bosch en Zee. Meerdere partijen lieten blijken tegen te zijn, maar dat was in de raadzaal slechts bijzaak. Daar ging de aan dacht vooral uit naar de zogeheten 'algemene verklaring van geen bedenkingen' die de raad een maand geleden aan het college gaf en de wijze waarop het onderwerp klimbos zijn weg naar de agenda van de raadscommissie had gevonden. tevredenheid van de medewerkers, opgezet vanuit de gedachte dat 'een positief gevoel bij de passa gier' en 'een positieve werkbele ving door de medewerker' elkaar versterken. Zij kregen uiteenlopen de vragen voorgelegd, variërend van het vertrouwen in de directeur tot de sfeer onder de collega's en hun toekomstperspectieven bin nen het bedrijf. Tachtig procent deed (op vrijwillige basis) aan het In het boekjaar 2010-2011 werd via het nieuwe verkoopkanaal een omzet gerealiseerd van €1.102.000,-, zo'n zes procent van het totaal. TESO kondigt aan dat de moge lijkheden voor gebruikers van de website op dit gebied de komende jaren zullen toenemen. Door meer Dat laatste werd aangeroerd door Joop Groeskamp (Texels Belang). Die verbaasde zich er hevig over dat PvdA, D66 en Texel 2010 opeens met een motie tegen het klimbos op de proppen kwamen, terwijl zij in de planningscommissie die aan de commissievergadering vooraf was gegaan, hadden gezegd dat het klimbos niet besproken hoefde te worden. Hij vond dat de drie partijen de motie moesten intrekken. Wethouder Edo Kooiman (grondge bied) bevestigde de lezing van Groeskamp. Hoewel het behandelen van de aanvraag een bevoegdheid van het college is, wilde hij het onderwerp klimbos bewust door de politieke partijen in een commissie vergadering laten bespreken omdat het politiek gevoelig ligt. Ook hij zag het onderwerp sneuvelen in de plan ningscommissie en dinsdagavond in de vorm van een motie opeens onderzoek mee. Het personeel kende het bedrijf een 7,3 toe. 'Met die score zijn we bij dit eerste onderzoek tevreden. Maar het stre ven is de komende jaren ook ten minste tot een 8,0 te komen', ver telt directeur Cees de Waal. Afge sproken is het onderzoek jaarlijks te herhalen en te onderzoeken op welke punten verbetering kan wor den bereikt. vervoersbewijzen via internet te verkopen (en in de toekomst ook te laten opwaarderen), wil de veer dienst de wachttijden bij de loket ten verminderen. Daar moeten ook de onbemande verkooppun ten voor voetgangers en fietsers voor zorgen. Daar werden het afgelopen boekjaar 32.000 ver voersbewijzen verkocht. terugkeren op de agenda. Wethou der Kooiman gaf aan dat de aan vraag voor een vergunning in behan deling is en dat te zijner tijd een ontwerp ter inzage wordt gelegd. Hij vond het onbehoorlijk ten opzichte van de aanvrager van het klimbis als de politieke partijen dan nu al 'nee' zouden zeggen. 'Dat is net of je een wielrenner al vóór de start diskwalifi ceert.' Op basis van de algemene verklaring van bedenkingen rees de vraag welke invloed de raad nog kan uitoefenen op het klimbos. Met de verklaring heeft de raad het college min of meer een algemene goedkeuring gegeven om 'grote planologische afwijkingen die passen binnen het door de raad vastgesteld beleid' af te handelen. Het beoogde stuk bos heeft nu nog niet de juiste bestemming, maar met de ruimtelijke onderbouwing probeert de aanvrager die wijziging gedaan te krijgen. Volgens Kooiman passen de plannen binnen de nota Toerisme en Recreatie, waardoor het college mee werkt. 'Het is wenselijk dat het ter inzage wordt gelegd, zodat de belan gen van alle belanghebbenden wor den behartigd. Groepsmaatschappij Rebotex BV, beheerder van het buffet op de TESO-boten, behaalde in 2010-2011 een omzet van €2.745.000,- en een nettowinst van €131.000,-. Op de foto medewerkers Sjoukje Bos-Steiginga, Joyce van Mourik, Yvonne van den Bogert-Gort en Hassan El Sayed. tFoto pteter de vries)

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 2011 | | pagina 11