IBi
Behoud ambulance
wordt lastig verhaal
TEXELSE 8 COURANT
TexelEnergie wint grote prijs 'Men geerde voornamelijk uit emotie'
Slufter uitgebreid met nieuwe kwelder
VRIJDAG 16 SEPTEMBER 2011
'Wat ïr rie waarde van een nrin- ten aanleveren vnnr een narkeernrnhlemen en vandaliame/
TexelEnergie heeft samen met
levensmiddelenconcern Unilever
de titel Duurzame Topper 2011
gewonnen. De titel is een initia
tief van de internetbladen PM
Public Mission, SC en Energie-
gids.nl in samenwerking met het
ministerie van Economische
Zaken, Landbouw en Innovatie.
Het is de tweede keer dat Texel
Energie een landelijke prijs in de
wacht sleept. In april 2010 won de
energiecoöperatie al de P-Nuts
Award. Het landelijke Innovatie-
Netwerk riep TexelEnergie daar
mee uit tot 'mooiste nieuwe nuts
bedrijf van het jaar. De coöperatie
kreeg de titel Duurzame Topper
2011 voor de al geleverde presta
ties en het feit dat Texelaars zelf de
eigen energievoorziening ter hand
hebben genomen.
'Eindelijk is het een keer niet de
overheid die het initiatief heeft
genomen, maar die stronteigen
wijze Texelaars zelf,' aldus jury
voorzitter Ed Nijpels. TexelEnergie
is een voorbeeld voor veel andere
gemeenschappen dat je succesvol
kunt zijn als je niet te veel praat en
wacht op anderen, maar gewoon
aan de slag gaat.' Unilever kreeg
de prijs voor een plan om bedrijfs
breed meer aandacht aan het
milieu en de omgeving te schen
ken. Dat moet leiden tot een halve
ring van de druk op de omgeving.
Het concern heeft ook de ambitie
alleen producten die duurzaam zijn
geproduceerd af te nemen. Vol
gens Nijpels zijn beide beloonde
projecten niet met elkaar vergelijk
baar, maar qua impact beiden heel
bijzonder.
TexelEnergie had geduchte tegen
standers aan de andere initiatieven
en projecten die genomineerd
waren. Dat waren een plan voor
een biomassacentrale om 6000
huizen in Breda van warmte en
elektriciteit te voorzien, een plan
voor een nieuwbouwwijk in Meppel
met 3300 huizen die onafhankelijk
zijn van fossiele brandstoffen en
nieuwbouw van 900 woningen en
een verzorgingscentrum in de
gemeente Westland die gezamen
lijk een warmte/koude opslag heb
ben. Die opslag, bestaande uit
grondwater, moet in de zomer wor
den voorzien van warmte van
tomatenkassen in de omgeving.
Een in 2005 in Etten-Leur gebouw
de wijk met per huis een individu
ele warmtepomp was genomi
neerd, een plan van netbeheerders
om 10.000 laadpalen voor elek
trisch rijden te plaatsen, een plan
voor energiebesparingen in de bin
nenvaart, een monumentaal pand
in Amsterdam dat duurzaam is
ingericht en plannen voor de bouw
van een windpark in de Noordoost
polder met 86 windmolens om
900.000 mensen van stroom te
De laatste twee kanshebbers waren
een project van Urgenda en De
Betere Wereld om het gebruik van
zonne-energie in Nederland te ver
beteren en een project in Amster
dam waarbij anderhalf voetbalveld
aan zonnepaneel op de daken van
21 scholen en 6 andere gebouwen
is gelegd. De scholen zijn voorzien
van infopanelen waarop de kinde
ren kunnen zien wat er buiten op
het dak aan energie wordt opge
wekt. Iets soortgelijks werd enkele
jaren geleden al op Texelse basis
scholen toegepast.
Door het afplagggen van wei
land De Achtbunder wordt
natuurgebied De Slufter een
stuk groter.
Nadat de dijkjes die in het verleden
zijn aangelegd, worden verwijderd,
wordt De Achtbunder kwelder. Het
weiland wordt geplagd om de
natuur een nieuwe kans te geven.
Hiervan zullen kwelderplanten als
lamsoor en zeekraal profiteren en
ook wordt het leefgebied van
broedvogels daarmee vergroot. De
werkzaamheden maken deel uit
van een serie projecten die onder
leiding van Rijkswaterstaat zijn
ontwikkeld om het gebied te ver
groten waar zout en zoet water
elkaar ontmoeten. Veel van deze
gebieden zijn in het verleden inge
polderd, terwijl hier juist de bijzon
dere natuur uit het deltagebied is
te vinden.
Het werk wordt in opdracht van
Staatsbosbeheer in september en
oktober uitgevoerd door Westerla-
ken BV uit Den Burg. De grond die
bij het plaggen vrijkomt, wordt in
overleg met het Waterschap
gebruikt om de zeewering die door
de duinen loopt te versterken. Bij
de Krimweg komt een duiker met
klep, zodat het zeewater niet onder
de weg door kan stromen. Zoetwa
ter uit de Eierlandse duinen blijft
Dagbelasting
In de Texelse Courant werd enkele
weken geleden een artikel gewijd
aan de gemeentebegroting 2012
en de daaruit voortvloeiende nood
zakelijke bezuinigingen. Uiteraard
valt het niet mee voor de verant
woordelijke politici hier de juiste en
verantwoorde keuzes te maken.
Het is nu eenmaal realiteit dat de
gemeenten minder geld ontvangen
van de rijksoverheid (Gemeente
fonds).
Een van de voorstellen (ideeën) is
het invoeren van een toeristenbe
lasting voor 'dagjesmensen', gas
ten die voor één dag het eiland
bezoeken. Dit zou volgens de
rekenmeesters ca. 1 miljoen euro
moeten/kunnen opleveren. Dit item
is enkele jaren geleden ook al eens
besproken en ging gelukkig niet
door. Het is ook een fout idee. De
gemeente heeft hierbij ook derden
nodig om het verlangde geld te
Er zijn vier mogelijkheden om op
Texel te komen.
1) Per vliegtuig. Aan Ed de Bruin de
taak om te controleren hoeveel
mensen er in de vliegtuigen zitten
en ze te laten betalen.
2) Per boot. Een zware taak voor
de havenmeester. Elk schip moet
gecontroleerd worden op het aan
tal opvarenden. Wat te denken van
een cruiseschip dat voor één dag
in de haven ligt.
3) Met het waddenveer van Sil
Boon. Er zijn namelijk mensen van
Vlieland die voor een dag Texel
bezoeken. Net zo als toeristen van
Texel een dag naar Vlieland gaan.
Extra werk voor Sil derhalve.
4) Per TESO. Veruit de belangrijk
ste en meest intensieve schakel
tussen het vasteland en het eiland.
Een zware en omvangrijke taak
voor TESO dus.
TESO is een private en zelfstandige
onderneming en TESO bestaat
niet, al ruim honderd jaar, dankzij
de gemeente. Nee, de gemeente,
haar inwoners, gasten en bedrijfs
leven floreren dank zij TESO.
Omdat TESO zo bedrijfszeker is en
veertien uren per dag haar dien
sten aanbiedt, maken veel mensen
gebruik van de mogelijkheid een
'dagje Texel' te doen. Bijvoorbeeld
met een bustocht of een dag lek
ker fietsen. Ik weet uit ervaring en
uit gesprekken met gasten dat vele
van deze dagtoeristen dankzij de
beleving van hun dagbezoek terug
komen voor een langer verblijf. Zij
betalen dan de zo gewenste toeris
tenbelasting. Als je nu echt aan
imagoschade wenst te doen, moet
je een dagbelasting invoeren -
onder het motto 'Welkom op Texel,
'Wat is de waarde van een prin
cipe-uitspraak van de gemeen
te, als nadien de raad een ander
oordeel velt?' Dat is de vraag
die Marco Tadema en Chantal
Thijs van Wadventure Texel stel
len in een open brief aan wet
houder Kooiman, naar aanlei
ding van de discussie rond het
klimbos in De Koog.
In de brief gaan Tadema en Thijs,
initiatiefnemers van het klimbos,
uitgebreid in op de geschiedenis
van hun aanvraag. Na overleg met
de gemeente en Staatsbosbeheer
werd al in augustus 2009 een eer
ste verzoek ingediend, in maart
2010 gevolgd door een officiële
aanvraag. In overeenstemming met
gemeente, Staatsbosbeheer en het
nationaal park werd toen gekozen
voor het bos bij Bosch en Zee,
nadat locaties bij de Fonteinsnol
en de Paardenwei waren afgewe
zen, omdat zij deel uitmaken van
het nationaal park.
'Daaropvolgend hebben we op 14
december 2010 een positieve prin
cipe-uitspraak ontvangen. Op ver
zoek hebben wij vervolgens ver
schillende documenten
(bouwtekeningen, bouwboek van
het klimbos, ruimtelijke onderbou
wing, ecologisch onderzoek, ont
heffing aardkundig moment) moe
ten aanleveren voor een
omgevingsvergunning', schrijven
de initiatiefnemers, die zich naar
aanleiding van de discussie in de
raadscommissie echter afvragen
wat de waarde van een (positieve)
principe-uitspraak is. 'Hoe is het
mogelijk dat een positief oordeel
van de gemeente een week vooraf
gaand aan het ter inzage leggen
van de stukken negatief wordt
beoordeeld door de raad? Het
lijkt alsof de raad niet op de hoogte
Initiatiefnemers
Klimbos reageren
is geweest en er niet bij stilstaat
dat er al twee jaar lang veel
gesprekken, tijd en kosten aan
vooraf zijn gegaan.'
Ook aan de gesprekken met
belanghebbenden hebben Tadema
en Thijs geen goed gevoel overge
houden. 'Er heerste een grote
bezorgdheid en men reageerde
voornamelijk uit emotie ten opzich
te van de komst van een klimbos.
De uitkomsten van de ruimtelijke
onderbouwing en van het ecolo
gisch onderzoek zouden enige
geruststelling kunnen geven, maar
daar werd geen interesse in
getoond. Men gaf aan zich zorgen
te maken over geluidsoverlast,
parkeerproblemen en vandalisme/
hangjongeren na sluitingstijd. Deze
problemen zijn onderzocht en
weerlegd in de ruimtelijke onder
bouwing, maar daar wordt niet
naar geluisterd. De afgelopen
tijd is het klimbos veelal vergeleken
met een pretpark, zoals Walibi.
Men heeft angst voor het onbe
kende. Dat het bos bos blijft,
lijkt niet tot de mensen door te
dringen. Het klimbos zal vanaf de
buitenkant niet te zien zijn en een
perceel van 1,5 ha (ongeveer 1/6
deel) van het bos innemen, vrij toe
gankelijk blijven, in de wintermaan
den dicht zijn en maximaal maar
100 bezoekers per dagdeel kunnen
ontvangen. Voor deze bezoekers
hebben wij onze eigen parkeer
plaatsen gecreëerd in overleg met
de gemeente. Dus hier is ook geen
sprake van parkeeroverlast.'
Daarbij verbazen de initiatiefne
mers zich over de plannen van een
klimbos bij Calluna 'Is de opmer
king "wij willen geen pretpark van
ons eiland maken", die steeds
terugkeert in de media, ook van
toepassing op het nieuwe initiatief
van het klimpark bij Calluna, dat
een uitkijktoren van tien meter wil
aanleggen?'
De volledige tekst van de brief van
Tadema en Thijs is te lezen via
www.texelsecourant.nl.
hier naar zee stromen. Staatsbos
beheer laat plaatselijk het wandel
pad langs de Krimweg ophogen.
Hierdoor is kans dat de Krimweg
overstroomt niet groter dan nu. Het
werk wordt gefinancierd door
Rijkswaterstaat en het Overlevings
plan Bos en Natuur.
De open verbinding met de zee
maakt De Slufter tot een uniek
kweldergebied. Het grootste
gedeelte wordt als vogelreservaat
beheerd en is niet toegankelijk bui
ten de aangegeven paden, behalve
met een excursie. Het zuidelijke
gedeelte wel. Dat is ook per rol
stoel bereikbaar.
maar eerst betalen'. Zo fout als het
maar kan.
Nu de praktijk. Wie bepaalt aan het
loket in Den Helder of iemand een
dagtoerist is? Een onmogelijke
opgave voor de medewerkers.
Enkele voorbeelden: een vertegen
woordiger van een overkantse
onderneming meldt zich. De loket-
tist moet dan bepalen of hij dat
echt is. Zo ja, dan zou hij vrijstelling
moeten hebben van belasting. Hij
komt immers voor zijn werk. Of een
servicemonteur meldt zich, maar
blijft een nacht over in verband met
de hoeveelheid werk. Waar wordt
hij voor aangeslagen? Nog gekker:
een touringcar met 45 daggasten
voor het loket. De beambte moet
tellen hoeveel mensen er in de bus
zitten. Maar de chauffeur dan? De
brave man zit daar voor zijn werk,
betaalt hij wel of niet?
Zo zijn er nog legio voorbeelden te
noemen die in de praktijk niet uit
voerbaar zijn.
Domweg alle tarieven en dan aan
het eind van het jaar een schatting
maken hoeveel dagbezoekers er
zijn geweest, is je reinste onzin.
Het ergste is dat in het bewuste
krantenartikel staat dat de gemeen
te de macht of de middelen heeft
TESO tot medewerking c.q. inning
van de belasting te dwingen. Het is
treurig, dit soort praktijken vindt
alleen plaats in totalitaire regimes.
En... wie gaat TESO betalen voor
de verleende incassodiensten?
Burgemeester Francine Giskes
leek woensdagavond wat onge
makkelijk met de motie van de
gemeenteraad om de Veiligheids
regio ervan te overtuigen dat het
behoud van een tweede ambu
lance op Texel een absolute
noodzaak is.
De burgemeester vroeg de raad
nog eens goed over de motie na te
denken. Volgens haar is het ver
standig om binnen de veiligheidsre
gio aan te sturen op een goede
evaluatie van de situatie die ont
staat als de tweede wagen negen
maanden per jaar wordt vervangen
door een rapid responder.
Ze volgde daarmee een toezegging
van directeur ambulancezorg
Smeekes van de veiligheidsregio
Noord-Holland Noord. Die liet eer
der tijdens een bezoek aan een
raadscommissie de ruimte open
om het vertrek van de tweede
ambulance te willen herzien als uit
een evaluatie zou blijken dat de
veiligheidsregio het bij het verkeer
de eind heeft gehad.
De burgemeester zei het in de
wetenschap dat behoud van de
tweede ambulance een lastig ver
haal wordt als het bestuur van de
veiligheidsregio (bestaand uit de
burgemeesters van de 24 gemeen
ten in het gebied) er half oktober
over vergadert. Dat bestuur had in
juni al bijna het besluit genomen de
tweede ambulance te schrappen
en toen wist Giskes de besluitvor
ming in ieder geval nog tot half
oktober uit te stellen. Er moet de
komende jaren structureel negen
ton worden bespaard op een bud
get van €10 miljoen voor ambulan-
Mensen die voor de boot staan
hebben maar één doel voor ogen:
tegen een billijk tarief overvaren,
zoals nu het geval is. Het zal hen
een zorg zijn hoe het veertarief is
samengesteld. Als het bootkaartje
te duur wordt, krijgt TESO daar de
schuld van. Een toerist heeft
immers alleen met deze onderne
ming te maken om op het eiland te
komen en niet met de gemeente.
En er is nog een gevaar. Een dag
belasting is een 'open eind' con
structie en zal/kan jaarlijks ver
hoogd worden. Met een hoger
boottarief als gevolg, met alle
gevolgen van dien.
Het is zaak dat op de komende
jaarvergadering alle aandeelhou
ders als één man achter bestuur en
directie gaan staan om deze onzin
tegen te houden. Tijdens de verga
dering moet flink stelling tegen
deze plannen worden genomen.
Als het niet anders kan, dan maar
de gewone toeristenbelasting met
enkele centen verhogen, maar laat
TESO, de havens en het vliegveld
buiten deze plannen.
Arie Knegt,
Hardinxveld-Giessendam.
cezorg in Noord-Holland Noord en
de eerste drie ton moet dit jaar al
worden bespaard.
De raad wilde echter het signaal
afgeven dat vertrek van de tweede
ambulance onverantwoord is en
dat daar niet aan valt te tornen in
verband met de eilandpositie van
Texel. 'We moeten het proberen',
aldus raadslid Alfred Schaatsen-
berg. 'We moeten duidelijk maken
dat dit niet kan.' Marjan de Groot
verwees naar een akkoord dat
minister Donner van Binnenlandse
Zaken en de vijf Waddeneilanden
eind vorige week hebben gesloten
en waarin het rijk erkent dat de
eilanden een bijzondere positie
hebben waarmee het rijk bij wet- en
regelgeving rekening moet houden.
Volgens haar zou de veiligheidsre
gio dat ook in het achterhoofd
moet houden. Rikus Kieft stelde
dat de opdracht aan de burge
meester duidelijk was en dat een
evaluatie als 'second best' moet
worden gezien.
Giskes had nog wat cijfers meege
nomen om inzicht te geven in de
rittijden. Die leerden dat Texel van
januari tot juli 344 ambulanceritten
kende waarvan 90 procent binnen
15 minuten ter plekke was. De ove
rige 10 procent overschreed de
limiet. In de meeste gevallen was
volgens Giskes sprake van een
overschrijding van één of twee
minuten. In tien gevallen duurde het
30 minuten voor er een ambulance
ter plekke was, in zes gevallen een
uur en in twee gevallen meer dan
een uur. 'Elke overschrijding is er
één teveel, maar het zijn gelukkig
geen grote getallen.' Schaatsen-
berg merkte op dat dit echter met
twee ambulances was en sprak zijn
zorg uit dat dergelijke cijfers met
één ambulance hoger worden.
Cees Hoogerheide zette zijn kant
tekeningen bij het laten komen van
de traumahelikopter wanneer er
geen ambulance beschikbaar is.
Smeekes stelde tijdens zijn eerdere
bezoek aan de raadscommissie dat
een traumahelikopter in 20 minuten
aanwezig kan zijn, maar navraag
had Hoogerheide geleerd dat het
24 minuten is bij wind mee en meer
dan 30 minuten bij wind tegen. 'Bij
mist vliegen ze niet en 's nachts
mogen traumahelikopters niet in de
bebouwde kom landen.' Giskes zei
alle ongerustheid goed te kunnen
begrijpen, maar liet ook blijken dat
het behoud van de tweede wagen
echt een lastig verhaal gaat wor
den.
Vissersommetje naar oesterhaven
De opbrengst van de visrook-
wedstrijd die zaterdag in Ooste
rend werd gehouden, is bestemd
voor de aanleg van een 'Visser
sommetje', dat van het dorp
naar de oude oesterhaven (bij
de IJzeren Kaap) moet lopen.
Het Vissersommetje is een van de
vier aan te leggen wandelingen
rond Oosterend, die in samenwer
king met de dorpscommissie wor
den gerealiseerd door agrarische
natuurvereniging De Lieuw. Het
eerste wandelpad, het Boerenom-
metje, is inmiddels gereed en loopt
- door het boerenland - van Zeven
huizen naar Oost. Voor het tweede
wandelpad, het 'Polderommetje',
is de financiering inmiddels rond,
waardoor binnenkort met de con
crete uitvoering kan worden begon
nen.
Het is de bedoeling de paden te
laten lopen langs historisch inte
ressante plaatsen, waarbij gebruik
gemaakt wordt van bestaande of
eventueel al verdwenen paden en
weggetjes. Zolang de financiering
nog niet rond is, wordt nog geen
concrete invulling gegeven aan de
te volgen route en worden nog
geen grondeigenaren benaderd.
Wel is het de bedoeling het Visser
sommetje te laten lopen naar de
oude haven bij de IJzeren Kaap.
Seniorenkoor
Het Seniorenkoor hervat op woens
dag 21 september in De Buureton
de wekelijkse repetities. Het zingen
onder leiding van dirigent Hans
Kievits begint om 14.00 uur.
Gezien de afstand wordt gedacht
aan een wandelronde van zo'n
twee uur.
Voor de uitvoer van het plan is De
Lieuw nog op zoek naar achter
grondinformatie over de visserijge
schiedenis van Oosterend. Dat kan
zijn in de vorm van verhalen, anek
dotes, plaatjes, ervaringen en
geschiedkundige feiten. Mensen
met een verhaal kunnen contact
opnemen via info@delieuw.nl.
FNV vrouwen
De FNV vrouwen openen dinsdag
20 september het seizoen met een
bezoek aan het Luchtvaartmuse
um. Daar krijgen ze een rondleiding
door Bram van Dijk. Afgesloten
wordt met koffie in het luchthaven
restaurant. Deelnemers verzame
len zich om 13.15 uur bij Weikoop.
Tijdig opgeven (bij Ria Witte) is
noodzakelijk.
Moderne dans
Anders dan in de cursuskrant
van Artex stond vermeld, begint
de cursus moderne dans vridjag
23 september niet om 19.30,
maar om 18.30 uur.
In deze cursus krijgen de leerlingen
een combinatie voorgeschoteld
van Europese moderne dans en
limón. Er wordt op zeer diverse
muziek gewerkt aan spanning, ont
spanning en flow; het verbinden
van de bewegingen, ruimtegebruik
en dynamiek. De cursus bestaat uit
twaalf lessen en wordt gegeven
door dansdocent Lisette Boeijen.