4 MEEPRATEN OVER BESLISSINGEN TEXELSE 8 COURANT JOHAN REMKES DOET NIET MOEILIJK OVER (ON)ZICHTBAARHEID PROVINCIE BURGERJAARVERSLAG VOORTAAN ALLEEN DIGITAAL BURGER AARVER DE WEBSITE WEET HET kI DINSDAG 20 SEPTEMBER 2011 Provincie Noord-Holland johan Remkes is sinds juli 2010 commis saris van de Koningin van Noord-Holland. Hij is voorzitter van het college van Gedeputeerde Staten (het dagelijks bestuur) en van Provinciale Staten (de volksvertegenwoordiging). Samen vormen die het bestuur van de provincie. Tot de taken van de commissaris hoort het uitbrengen van een burger jaarverslag. Daarin staat hoe de provincie contacten onderhoudt met de inwoners van de provincie en op welke manieren die hun stem kunnen laten horen. Johan Remkes windt er geen doekjes om. De provincie loopt minder in het oog dan de rijksover heid of de gemeenten. Daar moet je niet te moeilijk over doen, vindt hij. En zeker niet krampachtig proberen om meer in de schijnwerpers te komen. 'Die onzichtbaarheid heeft alles te maken met de taken die de provincie uitvoert. Subsidies van de provincie gaan vaak naar organisaties. Als een fort van de Stelling van Amsterdam een stevige provinciale bijdrage krijgt, hebben de Noord- Hollanders daar vaak geen flauw idee van. Terwijl ze het wel mooi vinden dat 'hun' fort een nieuwe bestemming krijgt.' Het is nu eenmaal de plek van de provincie, vindt Remkes. De minder zichtbare tussenlaag tussen het Rijk en de gemeenten. 'Zelfs als het gaat om de aanleg van wegen en fietspaden. Het is een van de taken waarmee we het dichtst bij de inwoners van Noord-Holland komen. Maar mensen gaan er gewoon van uit dat het allemaal fatsoenlijk wordt onderhouden. Die vragen zich echt niet af of het nu gaat om een weg van de gemeente, de provincie of het Rijk. Ik kan me dat ook goed voorstellen.' Toch is het belangrijk dat de provincie van zich laat horen. 'Om twee redenen', zegt Remkes. 'In de eerste plaats omdat de inwoners van Noord- Holland een keer in de vier jaar hun stem moeten kunnen uitbrengen. Ze moeten dan wel weten waar de provincie mee bezig is en wat de provin ciale opvattingen zijn. En in de tweede plaats omdat wij omgaan met belastinggeld. Iedereen moet kunnen zien wat daarmee gebeurt.' Burgerjaarverslag Er zijn verschillende manieren waarop die burgers op de hoogte kunnen blijven. Daarover kunt u op deze pagina lezen. Een van die manieren is het Burgerjaarverslag. Elk jaar brengt de commissaris van de Koningin dit verslag uit. Er staan gegevens in over de dienstverlening van de provincie, over de behandeling van klachten en over de manier waarop de inspraak is verlopen. Tot nu toe werden de verslagen in boekvorm uit gebracht. Naar aanleiding van een onderzoek naar HANDIGE TELEFOONNUMMERS De provincie heeft een paar gratis servicenummers die u kunt bellen met vragen, meldingen of klachten. Wilt u iets weten over bijvoorbeeld wegwerk zaamheden, dan kunt u bellen naar het Servicepunt Wegen en Vaarwegen: 0800 0200600. U kunt ook mailen: infobu@noord-holland.nl. Wilt u iets weten over subsidie vergunningen of milieu, dan kunt u bellen naar het Servicepunt Subsidies, Vergunningen en Handhaving: 0800 9986734. Ook voor informatie over de zwemwaterkwaliteit kunt u hier terecht (van 1 me: tot 1 oktober). het effect van dit verslag, besloot Johan Remkes om het Burgerjaarverslag voortaan alleen digitaal uit te brengen. Het is nu eenvoudig te vinden op de website van de provincie Noord-Holland. Op deze manier hoopt de commissaris mei bereiken, tegen minder kosten. Communicatie In het coalitieakkoord - daarin sta die de partijen die in het college zi gemaakt voor de periode 2011-2015 - is te lezen dat het beleid op het gebied van communicatie verder wordt aangescherpt. Remkes kan er nog niet te veel over zeggen. 'We werken daar nog aan. Maar de insteek zal niet zijn dat de provincie zich dik gaat maken op terreinen waar ze niets mee te maken heeft. Er is een periode geweest waarin sommige provincies dingen gingen doen die eigenlijk bij de gemeenten thuishoorden. Eigenlijk alleen om beter zichtbaar te worden. Daar is weer een reactie op gekomen van de gemeenten, die vonden dat de provincie zich bij haar eigenlijke taken moesten houden. Dat is de zogeheten takendiscussie geworden. In Noord-Holland heeft die geleid tot een paar heel duidelijk conclusies. Namelijk dat je als provincie afblijft van de taken die bij de gemeenten horen.' 'Waar ik ook niet in geloof zijn uitgebreide pro motiecampagnes. Daar prikken mensen genade loos doorheen. Dan ben je bezig belastinggeld over de balk te gooien, omdat het resultaat voor spelbaar is: nul komma nul. Met die zichtbaar heid is het net als met het weer: je kunt er lang over praten, maar je kunt er weinig aan ver anderen.' Ook op het gebied van participatie, het betrekken van de burgers bij het beleid, wil de provincie de komende jaren meer doen. 'Vooral als het gaat om ingrijpende veranderingen, en dan bedoel ik veranderingen in de directe omgeving van mensen, is het heel belangrijk dat je als provincie veel tijd steekt in de contacten met de burgers. Hoe groter de betrokkenheid bij het maken van de plannen en hoe meer je mensen laat meedenken, hoe sneller je die plannen later kunt ui WERKBEZOEKEN ZIJN BELANGRIJK OM TE WETEN WAT ER SPEELT In het burgerjaarverslag is een overzicht te zien van de werkbezoeken die de gedeputeerden, de bestuurders van de provincie, in 2010 hebben afgelegd. Er staan ook een paar voorbeelden in van onderwerpen die dan worden besproken. Zulke bezoeken aan de provincie zijn heel belang rijk, weet Remkes. 'Het is nodig om je gezicht te laten zien op de terreinen waar je verantwoorde lijk voor bentAls je over economische zaken gaat, moet je goede contacten hebben met de ondernemersorganisaties. Maar dan ben je er nog niet. Je moet er ook voor zorgen dat je af en toe individuele bedrijven in het vizier krijgt. Dat praat toch wat rechtstreekser. Als het gaat om jeugdzorg is het ook belangrijk om dat contact te houden. Je kunt natuurlijk nooit met iedere betrokkene afzonderlijk gaan praten. Maar je kunt wel proberen om zicht te krijgen op de manier waarop het systeem werkt. Zelf leg ik veel gemeentebezoeken af. Een vast onderdeel zijn de gesprekken met inwoners. Dat kan een cliëntengroep zijn van ouderen, of de plaatselijke organisatie van agrariërs. Op die manier heb ik heel scherp op het netvlies gekregen hoe belangrijk het vrijwilligerswerk is in deze provincie.' Een enkele keer neer een opmerking mee het bijvoorbeeld over provincie. Ik ga dan als het vragen zijn over di niet rijdt, dan ga ik daar de gedeputeerde.' Remkes ook een klacht of n die bezoeken. 'Dan gaat sn onzorgvuldigheid bij de ïl na of dat terecht is. Maar bus die ergens wel of liet over. Dat is iets voor Commissaris van de Koningin Johan Remkes op werkbezoek in het Ford benoorden Purmerend. 'Het is nodig om je gezicht te laten zien.' U kunt op verschillende manieren uw stem laten horen bij de behandeling van de onderwerpen waarmee de provincie zich bezighoudt. Soms organiseren we daarvoor speciale bijeenkomsten. U kunt ook het woord voeren in vergaderingen v: de Statencommissies, waar besluiten voor Provinciale Staten worden voorbereid. volksstemming kunnen de ir Holland zich dan uitspreken voor of tegen het besluit. De aanvraag moet wel ondertekend zijn door minstens 46.000 mensen die kiesgerechtigd Een andere mogelijkheid is het burgerinitiatief. Daarmee kunt u een onderwerp op de agenda van Provinciale Staten laten plaatsen. Meer informatie over deze inspraakmogelijkheden vindt op op de website: www.noord-holland.nl. Kijk onder Bestuur Provinciale Staten Wat kunt Colofon De pagina'Mijn provincie N Iedereen komt in zijn leven wel eens op het gemeentehuis. Een bezoekje aan het provinciehuis is voor de meeste mensen veel zeldzamer. Dat is omdat de provincie niet veel zaken rechtstreeks met burgers doet. Veel contacten lopen via de gemeente of andere organisaties. Hoe die contacten verlopen is te lezen in het burgerjaarverslag. Er staat in op welke manieren u invloed kunt uitoefenen. Bijvoorbeeld door inspraak tijdens hoorzittingen en vergade ringen of door het aanvragen van een referendum. Voor het eerst wordt het burgerjaarverslag dit jaar alleen aangeboden via de website. De provincie heeft voor deze goedkopere oplossing gekozen omdat is gebleken dat het jaarverslag in boekvorm de burger nauwelijks bereikte. Hier vindt u het burgerj aarverslag www.noord-holland.nl/ burgerjaarverslag. Wilt u iets weten over wegwerkzaamheden bij u in de buurt? Of wilt u informatie over de kwaliteit van het zwemwater? U vindt het op www.noord-holland.nl. In het burgerjaarverslag is te lezen dat de website van de provincie in 2010 ruim 2 miljoen keer is bezocht. De populairste pagina's waren Wegwerkzaamheden, Het Noord- Hollandpad en de Structuurvisie. In de zomermaanden werd er ook veel geklikt op de zwemwaterpagina. Daar is nieuws te vinden over de kwaliteit van het zwemwater (van 1 mei tot 1 oktober). Behalve nieuws - ook over subsidies, inspraak en terinzage- leggingen, bijvoorbeeld - staat op de website ook waarmee de provincie zich bezighoudt. U kunt daarvoor onder Thema's kijken. Bij Projecten staan de projecten die in uitvoering zijn of waarvoor plannen worden gemaakt. Via het digitaal loket kunt u zaken doen met de provincie, zoals een subsidie of een vergunning aanvragen. Kijk ook op www.noord-holland.nl

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 2011 | | pagina 8