te* eltouts Leraar van het Jaar vond inspiratie op Texelse scholen TEXELSE 11 COURANT TAXITEXEL www.taxitexel.nl Martin Bootsma mocht op audiëntie bij premier 'Kinderen weten zelf hoe ze het beste leren' DINSDAG 25 OKTOBER 2011 PROGRAMMA 27 OKT T/M 2 NOV: BEKIJK ONLINE ONZE VERNIEUWDE MENUKAART! Diner Cabaret 4-gangendiner incl. show €49,00. Woensdag 26 oktober -19.00 uur Zaterdag 22 oktober - 19.00 uur Vrijdag 4 november aanvang 20.30 uur Robbert Jan Proos met "Solo!" Robbert Jan speelde op Broadway 2010 de sterren van de hemel! Eenzaamheid was nog nooit zo grappig! Entree €16,00 diner vooraf mogelijk, reserveren gewenst) 'HEATER DINER CABARET Bel of mail voor meer informatie of boekingen: 0222-315555 of info®texeltours.nl B !@UITIadderTexe) Gevraagd naar de visie die hij en zijn werkgever delen, start hij direct een gloedvol betoog, dat hij na een hele tijd onderbreekt met de opmerking: 'Ik ben bezeten van mijn werk. Ik kan er de hele dag wel over praten. Omdat het vakan tie is, zijn mijn vriendin en ik een paar dagen op Texel. Maar niet zonder mijn vakliteratuur, want als ik even niets te doen heb, verdiep ik me daar weer in.' Tel. 0222-315555 WMO/ziekenvervoer Rolstoelvervoer 10% korting met onze voordeelpas kabinet is dat ze, net als ik, heel erg tegen het plakken van etiket ten als ADHD, Asperger en PDD- NOS zijn. Je moet kinderen niet in een hokje stoppen. Het gaat erom wat ze wél, niet wat ze niet kun nen. Het is jammer dat het kabinet het stelsel van het Passend Onder wijs heeft uitgesteld, want dat zou ons als school nog meer vrijheden hebben gegeven.' Hoewel hij vindt dat er veel te ver beteren valt, heeft Bootsma een positieve kijk op zijn vak. 'Er wordt veel geklaagd, maar ik vind de werkdruk niet bizar hoog. Natuur lijk, je steekt er veel energie in, maar je krijgt er ook veel voor terug. Als je leerlingen met plezier naar school komen, kan ik me niet voorstellen dat je daar niet van geniet. Ik kan er in ieder geval ontzettend van genieten, elke dag.' Joop Rommets Al rond zijn zestiende wist Boots- ma dat hij het onderwijs in wilde. Hij koos aanvankelijk echter voor een studie politicologie, nadat hij er na een jaar achter kwam dat Nederlandse Taal- en Letterkunde hem minder lag dan gedacht. Hij studeerde af op de buitenlandse politiek van Nederland in de jaren zestig, de jaren van de Sovjetinval in Praag en de studentenopstand in Parijs. Tijdens zijn onderzoek in de rijksarchieven ontdekte Boots- ma dat de regering zich soms in bijzondere bochten had gewron gen. Zo was er alles aan gedaan om de Roemeense leider Ceauses- Martin Bootsma (tweede van rechts) met collega-winnaars Ilse Gabriels en Susanne Winnubst, geflankeerd door premier Mark Rutte, minister Marja van Bijsterveldt en staatssecretaris Halbe Zijlstra. Met TEXELTOURS naar concert of musical! 13-11-2011 de hitmusical Miss Saigon 11-12-2011 Holiday on Ice 18-12-2011 Ave Maria kerstconcert 08-01-2012 musical Wicked Compleet verzorgd arrangement met entreeticket, comfortabel busvervoer en overtocht! natuurlijk niet, want er zijn ook heel goede collega's die alleen PABO hebben. Maar het heeft wel voor delen. Ik lees gemakkelijker en heb over het algemeen toch een wat bredere kijk op allerlei zaken.' Bootsma werkte op diverse scho len, waaronder de Theo Thijssen- school, vernoemd naar de beroem de schrijver en onderwijzer, van wie hij alle boeken heeft gelezen en die hij honderd jaar na dato nog steeds grote pedagogische inzich ten en kwaliteiten toedicht. Een half jaar op een veel traditionelere school in Alkmaar deed Bootsma beseffen dat er grote verschillen van inzicht bestaan. 'Ik geloof niet in klassikaal onderwijs. Elk kind zit anders in elkaar en vraagt dus om een eigen benadering. Ik ben ervan overtuigd dat ze zelf het beste weten wat er bij hen past.' Bootsma geeft toe dat veel ouders aanvankelijk niet erg enthousiast over de nieuwe methode waren. 'Er was veel verzet. Maar we heb ben het goed uitgelegd en toen ontstond al meer acceptatie, ook al omdat de kinderen met veel was (ook twee collega's uit het voortgezet onderwijs en middel baar onderwijs werden gehuldigd), kreeg hij de kans zijn opvattingen op nog hoger niveau te ventileren. Samen met de andere prijswin naars werd hij uitgenodigd voor cu niet voor het hoofd te stoten, aangezien hij 'een bevriend staats hoofd' was. 'Toen we dat wilden publiceren, werd ons dat verbo den. We hadden stukken gezien die staatsgeheim bevatten. Omdat we bang waren voor de juridische consequenties hebben we er inderdaad niet over geschreven. Nu had ik het waarschijnlijk wel gedaan.' Na zijn studie had Bootsma diver se baantjes (twee jaar vervangen de dienstplicht had hij al voor zijn studie gedaan) en probeerde hij vruchteloos een betrekking als docent geschiedenis te krijgen. Toen hij ook elders op de arbeids markt niet vond wat hij zocht, besloot hij zich alsnog voor de PABO (pedagogische academie) in te schrijven. In het bezit van een doctoraaldiploma kwam hij in aan merking voor de verkorte opleiding van twee jaar. 'Ik had meteen meer plezier naar school gingen. Nadat de uitslagen van de CITO- toets kwamen, was iedereen om. Die waren bovengemiddeld.' Zelf liet Bootsma zich inspireren door twee docenten uit zijn jeugd: Wim Loning van de Jac. P. Thijsse- school in Den Burg en biologiele- rares Mies de Wilde van (toen nog) Rijksscholen Gemeenschap Texel. 'Meester Loning was aardig en menselijk. Hij liet zich niet lei den door de stof, maar door wat hij zelf nodig vond dat de kinderen leerden. En in tegenstelling tot wat gebruikelijk was, zaten wij niet in rijen, maar in groepjes. Ook al zat je met 37 kinderen in de klas, je had het gevoel dat je gezien werd. Dat meester je kende en wist wat je nodig had. Mies de Wilde had nog veel meer leerlin gen. Het knappe aan haar was dat ze heel goed naar haar leerlingen keek en zich afvroeg: hoe kan ik dit onderwerp zo brengen dat kin deren geïnteresseerd raken? Ik weet nog dat er op haar bureau een bak met een geelgerande watertor erin stond. Dat beest ging daar als een moordenaar doorheen. Een andere keer had ze een opstelling met een brandende sigaret gemaakt om te laten zien hoeveel teer er bij roken in je lon gen achterblijft. Al is het al meer dan dertig jaar geleden, die din gen zijn altijd blijven hangen. Mensen als meester Loning en Mies de Wilde zullen de theorie achter onze onderwijsvisie niet hebben gekend, maar gevoelsma tig wisten ze precies wat ze moes ten doen. Kun je nagaan, meester Loning kon een klas met 37 kinde ren geboeid houden. Nu vinden ze 27 al veel.' Op zijn beurt inspireert Bootsma kennelijk ook collega's, want zij nomineerden hem voor de titel van Leraar van het Jaar. Uit in totaal 1400 kandidaten bracht een jury van vakgenoten en andere onderwijsspecialisten deze groep terug tot eerst negen en daarna drie kanshebbers. In een gesprek werd hem het vuur na aan de schenen gelegd en mocht hij zijn visie uitdragen. 'Ik heb gezegd dat ik het een enorme eer vond dat ik was voorgedragen en vervolgens het verhaal verteld dat mijn colle ga's en ik willen uitdragen. Want het gaat niet om mij, maar om mijn school.' Een paar dagen nadat Bootsma op zaterdag 1 oktober tijdens een feestelijke bijeenkomst in Studio 21 op het Mediapark in Hilversum te horen had gekregen dat hij de winnaar van het basisonderwijs een gesprek in het torentje van premier Rutte, in bijzijn van minis ter Marja van Bijsterveldt en staatsecretaris Halbe Zijlstra van Onderwijs, Cultuur en Weten schappen. Bootsma kijkt er enthousiast op terug. 'We hebben wel een half uur gesproken. Voor deel is dat Rutte zelf uit het onder wijs komt en nog steeds geregeld voor de klas staat. Hij weet waar hij over praat. Het goede aan dit Op de Thijsseschool kreeg de Leraar van het Jaar 2011 een kwart eeuw geleden les van Wim Loning, de leerkracht die hij nog steeds als een grote inspiratiebron beschouwt. (Foto Joop Rommets) Niet de lessen in het boek, maar de leerlingen staan centraal. Alleen door hun interesse te wekken, kun je hen stimuleren het beste uit zichzelf te halen. Martin Bootsma (46) is er rots vast van overtuigd dat er nog heel wat te verbeteren valt in het onderwijs. Uitgeroepen tot Leraar van het Jaar 2011 (in de categorie basisonderwijs) mocht de oud-Texelaar op audiëntie in het torentje aan het Binnenhof, om over zijn visie te praten met minister-president Rutte. Hij heeft een paar drukke weken achter de rug, vertelt de gedeco reerde aan de keukentafel van zijn ouderlijk huis in Den Burg. Niet alleen zijn collega's en leerlingen zetten hem in het zonnetje, ook de burgemeester van Duivendrecht, waar 'zijn' A. Bekemaschool is gevestigd, deelde mee in de feest vreugde, terwijl diverse verslag gevers langs kwamen om hem naar zijn ervaringen te vragen. Televisiezender SBS 6 stuurde zelfs een cameraploeg om hem een dag lang te volgen. Bootsma, een zoon van Janna Bootsma en Hans van Zeijlen, geniet er met volle teugen van en kijkt al vooruit naar het komende jaar. 'De Leraar van het Jaar wordt door allerlei organisaties gevraagd te vertellen hoe hij over onderwijs denkt. Dat lijkt me erg leuk. Ik beschouw mezelf als een ambassadeur van mijn school. Toen ik hier ruim twee jaar geleden kwam werken, voelde ik dat alle puzzelstukjes op zijn plaats vielen. De school en ik pas sen naadloos bij elkaar.' Een graag door hem gebruikt voor beeld heeft betrekking op het spel- lingonderwijs. 'Het ene kind wil graag van de leraar horen hoe je een woord spelt, een ander wil het zelf opschrijven. Voor weer een ander is het nodig dat je er op een wat speelsere manier mee omgaat. Voor die groep hebben we een vloerkleed waarop de letters staan. Door ze zelf uit te stappen, leren ze hoe je een woord schrijft.' Deze manier is niet tijdrovender dan de traditionelere methoden, zegt hij. 'Sommige kinderen hebben zo'n hekel aan het schrijven van rijtjes woorden, dat ze daar heel lang mee bezig zijn. Dan werkt dit veel beter.' De methode komt voort uit een visie op het onderwijs die in de Verenigde Staten werd ontwikkeld, die in Scandinavië op grote schaal aanhangers heeft gevonden en die ook op de A. Bekemaschool in Duivendrecht, waar hij sinds bijna tweeëneenhalf jaar werkt, is omarmd. 'De verslaggever van Radio 1 die na de prijsuitreiking op onze school kwam, reageerde stomverbaasd: dit is geen klas, maar een huiskamer. Inderdaad hebben kinderen bij ons geen vas te plek. Ze kunnen kiezen of ze op een stoel willen zitten, een bank, een zitzak, de grond. Ze kunnen in groepjes werken, alleen, in twee tallen. Het is maar wat ze het pret tigst vinden.' Aan de hand van korte filmpjes die hij van zijn klas heeft gemaakt, legt hij uit wat hij bedoelt: 'Dit jongetje ligt op de grond. Hij heeft ADHD. Tenminste, zo noemen ze dat. Het lijkt erop dat hij maar wat ligt te draaien, maar hij leest wel door. Als je hem door: dit past bij me.' Spijt dat hij zich niet direct na het VWO voor de PABO had ingeschreven, heeft hij nog steeds niet. 'Bij de uitrei king van de prijs voor de Leraar van het Jaar discussieerden we met winnaars en oud-winnaars over de stelling of iemand in het onderwijs een universitaire oplei ding moet hebben. Het hoeft verplicht op een stoel te zitten, doet hij dat zeker niet. Hij mag ook af en toe door de klas lopen. Die jongen beseft zelf ook dat dit het beste voor hem is en zal er dus niet gauw misbruik van maken. Ik kan niet iedereen hetzelfde laten doen. ledereen vraagt een andere aan pak. Goed onderwijs begint met observeren.'

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 2011 | | pagina 11