'Bekijk protocollen
ambulance goed'
TEXELSE 5 COURANT
DINSDAG 25 OKTOBER 2011
De veiligheidsregio zou de pro
tocollen voor de inzet van de
ambulance eens tegen het licht
moeten houden.
Dat zegt huisarts Robbert van
den Bent naar aanleiding van de
gesprekken tussen de veiligheids
regio en de huisartsen over het
vervangen van de tweede ambu
lance door een rapid responder.
Dat moet op 14 november gebeu
ren.
Volgens Van den Bent kan met
het herzien van de protocollen
voorkomen worden dat de ambu
lance op pad gaat voor zaken
waarvoor eigenlijk geen ambu
lance nodig is. Als voorbeeld
noemt hij een voorval in De Koog
waarbij een paar stappers 's
nachts met elkaar op de vuist
gingen. 'Daar werd een ambu
lance bijgehaald, terwijl er in feite
alleen sprake was van een paar
verwondingen als een sneetje in
de neus. Dat was de volgende
dag ook prima te behandelen. Je
kunt je afvragen of het dan nodig
is een ambulance te laten komen.'
De huisartsen hebben de afgelo
pen tijd meerdere keren laten
weten niet gelukkig te zijn met
het vertrek van de tweede ambu
lance. De komst van de rapid
responder wordt gezien als
'second best'. De artsen zijn wel
in gesprek met de veiligheidsre
gio over de nieuwe situatie die na
14 november ontstaat. De veilig
heidsregio, waar de ambulance
onder valt, wil intensiever met de
huisartsen samenwerken en met
hun medewerking ook het vertrek
van de ambulance na drie en zes
maanden evalueren. Volgens Van
den Bent kan op die manier mee
gestuurd worden om de zaak
zoveel mogelijk in orde te hou
den.
Wat ik zeggen wou
Parkeervignet
Waar begon het 'grote graaien' en
waar eindigt het? Natuurlijk in de
USA: het omvallen van grote financi
ële instellingen. Toen de (ook in
Europa) multinationals, supermark
ten, bankinstellingen noem maar op.
Dan nog het grote gegraai van hen
die met miljoenen al dan niet
gedwongen afscheid nemen van
hun werkterrein. Vervolgens de vast
stelling van de Balkenendenorm
waaraan bijna niemand zich wenst te
houden. Met als reden: 'mijn waarde
stijgt uit boven die norm'. Zie onder
andere COA-chef Albayrak. Maar
het virus heeft nu over het Marsdiep
toch ook Texel bereikt.
Het overwaaien van het 'omval-virus'
naar Europa. Griekenland presteerde
het met een ongekend slecht huis
houdboekje, dat elk huishouden in
Nederland al ongeveer €300,- heeft
gekost. Bijna in staat van faillisse
ment én een land waarin Frankrijk
met miljarden aan staatsobligaties
zit. Nog deze week zal wel uitkomen
hoe dit ons persoonlijk in onze por
temonnee zal gaan raken.
Dan Texel: raakte al eerder acht mil
joen kwijt aan IJsland. Nog geen
cent terug. Ooit? En natuurlijk kon
het niet uitblijven. B en W stellen
voor, niemand uitgezonderd, een
parkeervignet in te stellen voor alle
belangrijke parkeerterreinen ten
bedrage van €15,- tenzij voor het
betreffende parkeerterrein een maxi
mum parkeerduur geldt. En anders
€2,50 per uur. En die tijden en bedra
gen zijn gemakkelijk per jaar te ver
hogen. Of tóch te verlagen? Een
utopie. Aan de wijze waarop een en
ander door de gemeente is gecom
municeerd via de Texelse Courant is
te veronderstellen dat gemeente
ambtenaren mediatraining hebben
ondergaan.
De genoemde maatregelen zijn in de
verste verte niet onder te brengen
onder de noemer 'bezuinigingen',
maar duidelijk onder het veel
genoemde en verafschuwde 'graai
en'. En noem het verder 'gaten vul
len', ook al rechtstreeks uit de broek
zak van de inwoner, maar ook van
hen die het eiland nog leefbaar
maken en een zekere mate van voor
spoed geven. De toerist dus, die het
prettig zou moeten vinden. En dan
nog wel tot acht uur in de avond.
Gemeenten hebben de nare, niet te
verteren eigenschap tijdens bezuini
gingsronden geen bezuinigen door
te voeren, maar juist de prijzen 'aan
te passen' dan wel nieuwe geld
Uitzonderingen
Het vertrek van de tweede ambu
lance maakt één ding pijnlijk dui
delijk: uitzonderingen die in ver
band met de eilandpositie vaak
voor Texel zijn gemaakt, zijn niet
onaantastbaar. Zeker niet in een
tijd waarin financieel veel bezui
nigd moet worden. De tweede
ambulance is niet het enige waar
op Texel het afgelopen jaar heeft
moeten inleveren. De OSG raakte
bijvoorbeeld zijn uitzonderingspo
sitie bij het rijk kwijt (en daarmee
2,5 fte) en Texel was ook bijna alle
mogelijkheden om tot 2020 nieu
we huizen te kunnen bouwen kwijt
geraakt. Dat laatste kon door
ingrijpen van het college bijtijds
gekeerd worden, waardoor Texel
met instemming van de andere
gemeenten in de Kop van Noord-
Holland alsnog een uitzonderings
positie in de nieuwe regionale
woonvisie kon krijgen.
Texel zal net als gemeenten aan de
overkant zijn steentje moeten bij
dragen aan het realiseren van
bezuinigingen die de komende
jaren op tal van fronten plaatsvin
den. Daarbij moet echter duidelijk
blijven dat uitzonderingen voor
Texel geen 'extraatje' zijn waarop
makkelijk kan worden gesnoeid.
Uitzonderingen zijn in verband met
de eilandpositie vaak broodnodig
om zaken hier net als in gemeen
ten op het vasteland draaiende te
houden. In dat licht bekeken, is het
begrijpelijk dat de vorming van een
superprovincie van Noord-Hol
land, Utrecht en Flevoland extra
zorgen baart. In dat scenario dreigt
Texel een 'kleintje' te worden dat
letterlijk aan de achterste speen
ligt en dat in een tijd van bezuini
gingen dan helemaal niet meer op
het maken van uitzonderingen
hoeft te rekenen.
Op initiatief van Texel 2010 heb
ben de politieke partijen daarom
hun voorkeur uitgesproken om
Texel en de overige Waddeneilan
den net als Bonaire, Sint-Eustatius
en Saba rechtstreeks onder het rijk
te laten vallen, maar dat plan heeft
iets weg van een vis in een fuik die
de verkeerde kant uit zwemt.
Texel heeft er in 2009 (met uitzon
dering van Texels Belang en Texel
2010) na zeer moeizame onder
handelingen met de andere eilan
den bewust voor gekozen niet
REDACTIONEEL COMMENTAAR
volledig samen met de andere
Waddeneilanden op te trekken. Er
wordt met elkaar samengewerkt
op gebied van zaken die het gehe
le Waddengebied aangaan, maar
voor de rest varen Texel en de
overige Waddeneilanden elk hun
eigen koers. Vlieland, Terschelling,
Ameland en Schiermonnikoog
gaan hun eigen koers zeker niet
verleggen om aan de hand van
Texel de provincie vaarwel te zeg
gen en bij het rijk om een status
aparte status te vragen.
Sterker: de Friese Waddeneilan
den hebben dankzij hun eigen
koers die aparte status al in han
den in de vorm van een toezeg
ging van minister Donner van Bin
nenlandse Zaken. Hij heeft na een
proces van twee jaar hun uitzon
deringspositie als eilandgemeen
ten erkend en beloofd dat in Den
Haag bij het uitwerken van nieuwe
wetgeving vooraf rekening met de
eilanden zal worden gehouden.
Texel heeft het geluk dat de minis
ter van Binnenlandse Zaken deze
uitzondering voor alle vijf de eilan
den laat gelden (dus ook Texel),
maar het hadden er evengoed vier
kunnen zijn.
Texelaars die geregeld aan de
overkant de belangen van het
eiland verdedigen, doen er ver
standig aan deze toezegging van
minister Donner permanent op zak
te hebben, zodat ze op tafel gelegd
kunnen worden wanneer een uit
zondering voor Texel moet worden
gevraagd of verdedigd. Dat zet
meer zoden aan de dijk dan ener
gie te steken in een plan dat voor
de bühne mooi klinkt (Texel losma
ken van de provincie), maar waar
van de haalbaarheid bij voorbaat
als kansloos kan worden inge
schat.
Daarnaast wordt er goed aan
gedaan aan de overkant te blijven
benadrukken dat uitzonderingen
voor Texel geen extraatjes zijn,
maar noodzakelijkheden om te
kunnen functioneren. De tweede
ambulance is inmiddels weg en
het is binnen de financieel krappe
tijden niet denkbeeldig dat meer
uitzonderingen voor Texel op de
tocht komen te staan.
Hulp
genererende activiteiten op gang te
brengen ten behoeve van de veelge
noemde kanjerprojecten. Je gelooft
het of niet, maar de gemeente Texel
noemt het vignet zelf een 'service
aan de toerist', met als doel vereen
voudiging en verhoging van de
inkomsten.
Gemeente: deze laatste twee zaken
zijn bewust op een u passende volg
orde neergezet, juist door eerder
genoemde mediatraining. Het is nu
te veronderstellen dat de voorge
stelde regeling er zonder meer wordt
doorgedrukt. Ik ben benieuwd hoe
niet alleen de Texelaar, maar tevens
diezelfde toerist hier tegenaan loopt.
Een 'goedkopie' bij de Lidl wordt
verleden tijd, alsmede het loopje
langs de Jumbo of een etentje van
een paar uur in een restaurant dan
wel naar het strand. Waar blijven de
geluiden van de winkeliers en de
restaurateurs? Tot op heden niets
van gehoord. Die zijn namelijk de
eersten die hier hinder van zullen
ondervinden.
Maar er zijn ook positieve zaken te
noemen. De gemeente heeft de
hand over het hart gestreken en laat
de huidige parkeerautomaten voor
lopig staan. Daar koop je tenminste
wat voor. En dat allemaal per 1 janu
ari 2012. En daarna zullen uiteraard
de parkeerterreinen bij de strandpa
viljoens aan de beurt komen.
En tot slot: waar gaat dit gemeente
bestuur aan voorbij? AOW gaat in
het vervolg in op de dag dat je 65
jaar wordt; de eigen bijdrage voor de
zorg gaat omhoog; de kosten van
levensonderhoud vliegen omhoog;
de bijdrage aan Griekenland en wel
licht meer wordt gecontinueerd via
door ons betaalde belasting; natuur
lijk gaat de gemeentelijke melkkoe,
de WOZ, evenals het parkeervignet
te zijner tijd omhoog.
De gemeente communiceerde enke
le maanden geleden in deze krant
bewust en tijdig 'onder de lagere
WOZ-tarieven te vallen'.
Een goed advies aan de gemeente
lijke bestuurders: ga eens een praat
je maken met het 'volk' en dan in het
bijzonder met hen die hun dagelijkse
prakkie bij elkaar moeten zoeken
van hun schamele AOW'tje en mis
schien in een invalidewagentje rij
den.
Gemeente: is er zo langzamerhand
nog niet genoeg ingeleverd en geeft
uw handelwijze van 'halen' niet ern
stig te denken?
Sam Kooy,
Den Burg.
Naschrift:
De gemeente laat desgevraagd
weten dat 'het belangrijk is te mel
den dat het Texelvignet op alle
betaald parkeerterreinen te gebrui
ken is. De parkeerduur die op dat
terrein geldt, geldt dus ook voor de
houders van het Texelvignet. Bij de
strandslagen wordt geen betaald
parkeren ingevoerd. Daar mag men
vrij parkeren.'
Wat ik zeggen wou
Een jonge automobilist die vrijdagavond rond half zeven in Zuid-Eier-
land bij de slinger de controle over zijn auto kwijtraakte, belandde via
de berm en het fietspad bijna tegen de gevel van een schuur. De jon
geman is onderzocht in de ambulance, pakte daarna zelf zijn spullen
en is door de ambulance weggebracht. f<*> wp^o/m^ wmi
TmïSïROZP OUDE I
Dat de herfstmarkt in Den Burg dit jaar verstek liet gaan, was voor de
Dansgroep Oude Dansen geen reden af te zien van verkoop van zelf
gebakken appeltaart. De appelpunten gingen in de kraam in de Waal-
derstraat als warme broodjes. G^d 77™^™^
In manege Akenburg deden vrijdag zeven kinderen mee aan de
tweede dag Bixiemennen. Zij reden met drie aanspanningen een dres
suur- en een hindernisproef. Daarna was er nog tijd over voor een
vaardigheidsproef.
De OSG kent zes a zeven lokalen waar het binnenklimaat problemen
oplevert. Het kan er warm en benauwd worden. Er is eerder dit jaar al
zonwering aangebracht en de school wil de lokalen eind dit jaar voor
zien van ramen die open kunnen worden gezet. ifoio Jemen van Hauum)
Zaterdagochtend 15 oktober kwam
ik door een val in de tuin op de
grond te liggen. Gelukkig kwamen
er twee mensen langs die op mijn
hulpgeroep reageerden en, samen
met anderen, direct actie onderna
men. Binnen de kortst mogelijke
tijd was de ambulance er (laten we
hopen dat dat zo blijft) en werd ik
naar Den Helder gebracht.
Ik weet niet wie deze mensen
waren en kan ze me ook niet meer
herinneren. Maar bij deze wilde ik
hen bedanken voor hun hulp.
Tr Buisman-Smit,
Den Burg.
Het mooie weer lokte afgelopen veel wandelaars naar buiten. De Sluf
ter was zondagmiddag het domein voor de sponsorwandeltocht van
wandelsportvereniging Het Gouden Boltje. Daar deden 99 wandelaars
aan mee. Zij startten en finishten bij het Sluftercafé. De netto
opbrengst gaat naar het TeSSelhUUS. [Foto Jemen van Hattuml
Wat ik zeggen wou
Ambulance
Er is al heel veel informatie ver
strekt over het verdwijnen van de
tweede ambulance, en de maatre
gelen die daarvoor genomen gaan
worden. Toch mist er nog een
belangrijk stuk informatie: hoe
groot is de kans dat personen blij
vend letsel oplopen of overlijden
doordat adequaat transport ont
breekt? En dan graag cijfers van de
huidige situatie, van de nieuwe
situatie met één ambulance, en de
minimumeis. Een Failure Mode
and Effect Analysis, FMEA is de
vakterm.
Ook met twee ambulances en de
veerboot!) kan het gebeuren dat
iemand niet op tijd in het zieken
huis is, voor bijvoorbeeld een kei
zersnede, hartoperatie, etc. De
vraag is dus niet of het mis kan
gaan, maar hoe groot de kans is
dat het ooit mis gaat. Er zou dan
bijvoorbeeld in een FMEA kunnen
staan: 'In de huidige situatie is de
kans op overlijden, ten gevolge van
beperkingen van het transport,
gemiddeld 1 keer in de 60 jaar, met
één ambulance en een rapid res
ponder is deze kans 1 keer in de 45
jaar. De eis is niet vaker dan gemid
deld één keer per jaar.'
Veiligheidsdeskundigen in de vlieg
tuigbouw berekenen doorlopend
de kans dat er iets mis gaat met
een toestel. En als dat een dodelijk
slachtoffer tot gevolg kan hebben,
'Categorie 1dan is de eis dat het
niet vaker kan gebeuren dan
gemiddeld 1 op de 1,5 miljoen
vluchten. Zo'n berekening maakt
men telkens als er iets aan het
vliegtuig veranderd wordt. Een
ambulancedienst is natuurlijk niet
te vergelijken met een vliegtuig,
maar dezelfde methode wordt ook
in de gezondheidszorg gebruikt.
Een expert kan alle kansen combi
neren, zoals de veerboot die ver
traging heeft of niet beschikbaar is,
ambulance(s) niet beschikbaar en
het aantal spoedeisende gevallen
per jaar. Zo zag ik net op internet
een Amerikaans voorbeeld waarbij
voor Categorie 1 een eis geldt van
niet vaker dan gemiddeld 1 keer
per 30 jaar. Ik heb geen idee wat
de criteria zijn van de Nederlandse
gezondheidszorg en de Veilig
heidsregio, maar ik ben daar toch
wel heel benieuwd naar.
Dat laatste brengt me dan bij de
meest prangende vragen die ik
heb. We mogen toch hopen dat de
ernstige gevolgen waar we aan
denken, niet vaker zullen voorko
men dan gemiddeld één keer in de
zoveel jaar. Wat heeft het, statis
tisch gezien, dan voor zin na een
half jaar een evaluatie te houden.
En heeft het, statistisch gezien,
dan enige zin om 'goed te monito
ren'?
Je schaft toch ook niet je brand
verzekering af, om na een half jaar
te evalueren of je daar goed aan
gedaan hebt?
Ger Scheeve,
Den Hoorn.
Wat ik zeggen wou
Dijk
De dijk verhogen, versterken? Ja
natuurlijk, we moeten Texel
beschermen. De vraag is echter
hoe lang deze oude en traditionele
oplossing nog werkt? Het verho
gen en versterken van de bestaan
de dijk zal ongetwijfeld meerdere
jaren effectief zijn, maar zorgt bin
nendijks voor veel preventieschade
(zeker op de eilanden).
Inmiddels blijken er goede alterna
tieve buitendijkse oplossingen te
zijn, die niet veel duurder en wel
licht duurzamer lijken te zijn. Bui
tendijkse oplossingen waar ook de
andere eilanden voorstander van
zijn. Ook België heeft al plannen
voor buitendijkse kustverdediging.
België wil zelfs weer terug naar een
zachte kustlijn langs de hele
Vlaamse kust. Het idee is onder
meer dat zandbanken meegroeien
met de zeespiegelstijging.
Ja, inventief en creatief, iets waar
bestaande instanties als Hoog
heemraadschap en Rijkswaterstaat
nog aan schijnen te moeten wen
nen. Wellicht kunnen we eendrach
tig het tij nog keren met een bui
tendijkse oplossing waarbij met
minder meer bereikt lijkt te kunnen
worden.
Henk Hilstra,
De Koog.