'Bekijk protocollen ambulance goed' TEXELSE 5 COURANT DINSDAG 25 OKTOBER 2011 De veiligheidsregio zou de pro tocollen voor de inzet van de ambulance eens tegen het licht moeten houden. Dat zegt huisarts Robbert van den Bent naar aanleiding van de gesprekken tussen de veiligheids regio en de huisartsen over het vervangen van de tweede ambu lance door een rapid responder. Dat moet op 14 november gebeu ren. Volgens Van den Bent kan met het herzien van de protocollen voorkomen worden dat de ambu lance op pad gaat voor zaken waarvoor eigenlijk geen ambu lance nodig is. Als voorbeeld noemt hij een voorval in De Koog waarbij een paar stappers 's nachts met elkaar op de vuist gingen. 'Daar werd een ambu lance bijgehaald, terwijl er in feite alleen sprake was van een paar verwondingen als een sneetje in de neus. Dat was de volgende dag ook prima te behandelen. Je kunt je afvragen of het dan nodig is een ambulance te laten komen.' De huisartsen hebben de afgelo pen tijd meerdere keren laten weten niet gelukkig te zijn met het vertrek van de tweede ambu lance. De komst van de rapid responder wordt gezien als 'second best'. De artsen zijn wel in gesprek met de veiligheidsre gio over de nieuwe situatie die na 14 november ontstaat. De veilig heidsregio, waar de ambulance onder valt, wil intensiever met de huisartsen samenwerken en met hun medewerking ook het vertrek van de ambulance na drie en zes maanden evalueren. Volgens Van den Bent kan op die manier mee gestuurd worden om de zaak zoveel mogelijk in orde te hou den. Wat ik zeggen wou Parkeervignet Waar begon het 'grote graaien' en waar eindigt het? Natuurlijk in de USA: het omvallen van grote financi ële instellingen. Toen de (ook in Europa) multinationals, supermark ten, bankinstellingen noem maar op. Dan nog het grote gegraai van hen die met miljoenen al dan niet gedwongen afscheid nemen van hun werkterrein. Vervolgens de vast stelling van de Balkenendenorm waaraan bijna niemand zich wenst te houden. Met als reden: 'mijn waarde stijgt uit boven die norm'. Zie onder andere COA-chef Albayrak. Maar het virus heeft nu over het Marsdiep toch ook Texel bereikt. Het overwaaien van het 'omval-virus' naar Europa. Griekenland presteerde het met een ongekend slecht huis houdboekje, dat elk huishouden in Nederland al ongeveer €300,- heeft gekost. Bijna in staat van faillisse ment én een land waarin Frankrijk met miljarden aan staatsobligaties zit. Nog deze week zal wel uitkomen hoe dit ons persoonlijk in onze por temonnee zal gaan raken. Dan Texel: raakte al eerder acht mil joen kwijt aan IJsland. Nog geen cent terug. Ooit? En natuurlijk kon het niet uitblijven. B en W stellen voor, niemand uitgezonderd, een parkeervignet in te stellen voor alle belangrijke parkeerterreinen ten bedrage van €15,- tenzij voor het betreffende parkeerterrein een maxi mum parkeerduur geldt. En anders €2,50 per uur. En die tijden en bedra gen zijn gemakkelijk per jaar te ver hogen. Of tóch te verlagen? Een utopie. Aan de wijze waarop een en ander door de gemeente is gecom municeerd via de Texelse Courant is te veronderstellen dat gemeente ambtenaren mediatraining hebben ondergaan. De genoemde maatregelen zijn in de verste verte niet onder te brengen onder de noemer 'bezuinigingen', maar duidelijk onder het veel genoemde en verafschuwde 'graai en'. En noem het verder 'gaten vul len', ook al rechtstreeks uit de broek zak van de inwoner, maar ook van hen die het eiland nog leefbaar maken en een zekere mate van voor spoed geven. De toerist dus, die het prettig zou moeten vinden. En dan nog wel tot acht uur in de avond. Gemeenten hebben de nare, niet te verteren eigenschap tijdens bezuini gingsronden geen bezuinigen door te voeren, maar juist de prijzen 'aan te passen' dan wel nieuwe geld Uitzonderingen Het vertrek van de tweede ambu lance maakt één ding pijnlijk dui delijk: uitzonderingen die in ver band met de eilandpositie vaak voor Texel zijn gemaakt, zijn niet onaantastbaar. Zeker niet in een tijd waarin financieel veel bezui nigd moet worden. De tweede ambulance is niet het enige waar op Texel het afgelopen jaar heeft moeten inleveren. De OSG raakte bijvoorbeeld zijn uitzonderingspo sitie bij het rijk kwijt (en daarmee 2,5 fte) en Texel was ook bijna alle mogelijkheden om tot 2020 nieu we huizen te kunnen bouwen kwijt geraakt. Dat laatste kon door ingrijpen van het college bijtijds gekeerd worden, waardoor Texel met instemming van de andere gemeenten in de Kop van Noord- Holland alsnog een uitzonderings positie in de nieuwe regionale woonvisie kon krijgen. Texel zal net als gemeenten aan de overkant zijn steentje moeten bij dragen aan het realiseren van bezuinigingen die de komende jaren op tal van fronten plaatsvin den. Daarbij moet echter duidelijk blijven dat uitzonderingen voor Texel geen 'extraatje' zijn waarop makkelijk kan worden gesnoeid. Uitzonderingen zijn in verband met de eilandpositie vaak broodnodig om zaken hier net als in gemeen ten op het vasteland draaiende te houden. In dat licht bekeken, is het begrijpelijk dat de vorming van een superprovincie van Noord-Hol land, Utrecht en Flevoland extra zorgen baart. In dat scenario dreigt Texel een 'kleintje' te worden dat letterlijk aan de achterste speen ligt en dat in een tijd van bezuini gingen dan helemaal niet meer op het maken van uitzonderingen hoeft te rekenen. Op initiatief van Texel 2010 heb ben de politieke partijen daarom hun voorkeur uitgesproken om Texel en de overige Waddeneilan den net als Bonaire, Sint-Eustatius en Saba rechtstreeks onder het rijk te laten vallen, maar dat plan heeft iets weg van een vis in een fuik die de verkeerde kant uit zwemt. Texel heeft er in 2009 (met uitzon dering van Texels Belang en Texel 2010) na zeer moeizame onder handelingen met de andere eilan den bewust voor gekozen niet REDACTIONEEL COMMENTAAR volledig samen met de andere Waddeneilanden op te trekken. Er wordt met elkaar samengewerkt op gebied van zaken die het gehe le Waddengebied aangaan, maar voor de rest varen Texel en de overige Waddeneilanden elk hun eigen koers. Vlieland, Terschelling, Ameland en Schiermonnikoog gaan hun eigen koers zeker niet verleggen om aan de hand van Texel de provincie vaarwel te zeg gen en bij het rijk om een status aparte status te vragen. Sterker: de Friese Waddeneilan den hebben dankzij hun eigen koers die aparte status al in han den in de vorm van een toezeg ging van minister Donner van Bin nenlandse Zaken. Hij heeft na een proces van twee jaar hun uitzon deringspositie als eilandgemeen ten erkend en beloofd dat in Den Haag bij het uitwerken van nieuwe wetgeving vooraf rekening met de eilanden zal worden gehouden. Texel heeft het geluk dat de minis ter van Binnenlandse Zaken deze uitzondering voor alle vijf de eilan den laat gelden (dus ook Texel), maar het hadden er evengoed vier kunnen zijn. Texelaars die geregeld aan de overkant de belangen van het eiland verdedigen, doen er ver standig aan deze toezegging van minister Donner permanent op zak te hebben, zodat ze op tafel gelegd kunnen worden wanneer een uit zondering voor Texel moet worden gevraagd of verdedigd. Dat zet meer zoden aan de dijk dan ener gie te steken in een plan dat voor de bühne mooi klinkt (Texel losma ken van de provincie), maar waar van de haalbaarheid bij voorbaat als kansloos kan worden inge schat. Daarnaast wordt er goed aan gedaan aan de overkant te blijven benadrukken dat uitzonderingen voor Texel geen extraatjes zijn, maar noodzakelijkheden om te kunnen functioneren. De tweede ambulance is inmiddels weg en het is binnen de financieel krappe tijden niet denkbeeldig dat meer uitzonderingen voor Texel op de tocht komen te staan. Hulp genererende activiteiten op gang te brengen ten behoeve van de veelge noemde kanjerprojecten. Je gelooft het of niet, maar de gemeente Texel noemt het vignet zelf een 'service aan de toerist', met als doel vereen voudiging en verhoging van de inkomsten. Gemeente: deze laatste twee zaken zijn bewust op een u passende volg orde neergezet, juist door eerder genoemde mediatraining. Het is nu te veronderstellen dat de voorge stelde regeling er zonder meer wordt doorgedrukt. Ik ben benieuwd hoe niet alleen de Texelaar, maar tevens diezelfde toerist hier tegenaan loopt. Een 'goedkopie' bij de Lidl wordt verleden tijd, alsmede het loopje langs de Jumbo of een etentje van een paar uur in een restaurant dan wel naar het strand. Waar blijven de geluiden van de winkeliers en de restaurateurs? Tot op heden niets van gehoord. Die zijn namelijk de eersten die hier hinder van zullen ondervinden. Maar er zijn ook positieve zaken te noemen. De gemeente heeft de hand over het hart gestreken en laat de huidige parkeerautomaten voor lopig staan. Daar koop je tenminste wat voor. En dat allemaal per 1 janu ari 2012. En daarna zullen uiteraard de parkeerterreinen bij de strandpa viljoens aan de beurt komen. En tot slot: waar gaat dit gemeente bestuur aan voorbij? AOW gaat in het vervolg in op de dag dat je 65 jaar wordt; de eigen bijdrage voor de zorg gaat omhoog; de kosten van levensonderhoud vliegen omhoog; de bijdrage aan Griekenland en wel licht meer wordt gecontinueerd via door ons betaalde belasting; natuur lijk gaat de gemeentelijke melkkoe, de WOZ, evenals het parkeervignet te zijner tijd omhoog. De gemeente communiceerde enke le maanden geleden in deze krant bewust en tijdig 'onder de lagere WOZ-tarieven te vallen'. Een goed advies aan de gemeente lijke bestuurders: ga eens een praat je maken met het 'volk' en dan in het bijzonder met hen die hun dagelijkse prakkie bij elkaar moeten zoeken van hun schamele AOW'tje en mis schien in een invalidewagentje rij den. Gemeente: is er zo langzamerhand nog niet genoeg ingeleverd en geeft uw handelwijze van 'halen' niet ern stig te denken? Sam Kooy, Den Burg. Naschrift: De gemeente laat desgevraagd weten dat 'het belangrijk is te mel den dat het Texelvignet op alle betaald parkeerterreinen te gebrui ken is. De parkeerduur die op dat terrein geldt, geldt dus ook voor de houders van het Texelvignet. Bij de strandslagen wordt geen betaald parkeren ingevoerd. Daar mag men vrij parkeren.' Wat ik zeggen wou Een jonge automobilist die vrijdagavond rond half zeven in Zuid-Eier- land bij de slinger de controle over zijn auto kwijtraakte, belandde via de berm en het fietspad bijna tegen de gevel van een schuur. De jon geman is onderzocht in de ambulance, pakte daarna zelf zijn spullen en is door de ambulance weggebracht. f<*> wp^o/m^ wmi TmïSïROZP OUDE I Dat de herfstmarkt in Den Burg dit jaar verstek liet gaan, was voor de Dansgroep Oude Dansen geen reden af te zien van verkoop van zelf gebakken appeltaart. De appelpunten gingen in de kraam in de Waal- derstraat als warme broodjes. G^d 77™^™^ In manege Akenburg deden vrijdag zeven kinderen mee aan de tweede dag Bixiemennen. Zij reden met drie aanspanningen een dres suur- en een hindernisproef. Daarna was er nog tijd over voor een vaardigheidsproef. De OSG kent zes a zeven lokalen waar het binnenklimaat problemen oplevert. Het kan er warm en benauwd worden. Er is eerder dit jaar al zonwering aangebracht en de school wil de lokalen eind dit jaar voor zien van ramen die open kunnen worden gezet. ifoio Jemen van Hauum) Zaterdagochtend 15 oktober kwam ik door een val in de tuin op de grond te liggen. Gelukkig kwamen er twee mensen langs die op mijn hulpgeroep reageerden en, samen met anderen, direct actie onderna men. Binnen de kortst mogelijke tijd was de ambulance er (laten we hopen dat dat zo blijft) en werd ik naar Den Helder gebracht. Ik weet niet wie deze mensen waren en kan ze me ook niet meer herinneren. Maar bij deze wilde ik hen bedanken voor hun hulp. Tr Buisman-Smit, Den Burg. Het mooie weer lokte afgelopen veel wandelaars naar buiten. De Sluf ter was zondagmiddag het domein voor de sponsorwandeltocht van wandelsportvereniging Het Gouden Boltje. Daar deden 99 wandelaars aan mee. Zij startten en finishten bij het Sluftercafé. De netto opbrengst gaat naar het TeSSelhUUS. [Foto Jemen van Hattuml Wat ik zeggen wou Ambulance Er is al heel veel informatie ver strekt over het verdwijnen van de tweede ambulance, en de maatre gelen die daarvoor genomen gaan worden. Toch mist er nog een belangrijk stuk informatie: hoe groot is de kans dat personen blij vend letsel oplopen of overlijden doordat adequaat transport ont breekt? En dan graag cijfers van de huidige situatie, van de nieuwe situatie met één ambulance, en de minimumeis. Een Failure Mode and Effect Analysis, FMEA is de vakterm. Ook met twee ambulances en de veerboot!) kan het gebeuren dat iemand niet op tijd in het zieken huis is, voor bijvoorbeeld een kei zersnede, hartoperatie, etc. De vraag is dus niet of het mis kan gaan, maar hoe groot de kans is dat het ooit mis gaat. Er zou dan bijvoorbeeld in een FMEA kunnen staan: 'In de huidige situatie is de kans op overlijden, ten gevolge van beperkingen van het transport, gemiddeld 1 keer in de 60 jaar, met één ambulance en een rapid res ponder is deze kans 1 keer in de 45 jaar. De eis is niet vaker dan gemid deld één keer per jaar.' Veiligheidsdeskundigen in de vlieg tuigbouw berekenen doorlopend de kans dat er iets mis gaat met een toestel. En als dat een dodelijk slachtoffer tot gevolg kan hebben, 'Categorie 1dan is de eis dat het niet vaker kan gebeuren dan gemiddeld 1 op de 1,5 miljoen vluchten. Zo'n berekening maakt men telkens als er iets aan het vliegtuig veranderd wordt. Een ambulancedienst is natuurlijk niet te vergelijken met een vliegtuig, maar dezelfde methode wordt ook in de gezondheidszorg gebruikt. Een expert kan alle kansen combi neren, zoals de veerboot die ver traging heeft of niet beschikbaar is, ambulance(s) niet beschikbaar en het aantal spoedeisende gevallen per jaar. Zo zag ik net op internet een Amerikaans voorbeeld waarbij voor Categorie 1 een eis geldt van niet vaker dan gemiddeld 1 keer per 30 jaar. Ik heb geen idee wat de criteria zijn van de Nederlandse gezondheidszorg en de Veilig heidsregio, maar ik ben daar toch wel heel benieuwd naar. Dat laatste brengt me dan bij de meest prangende vragen die ik heb. We mogen toch hopen dat de ernstige gevolgen waar we aan denken, niet vaker zullen voorko men dan gemiddeld één keer in de zoveel jaar. Wat heeft het, statis tisch gezien, dan voor zin na een half jaar een evaluatie te houden. En heeft het, statistisch gezien, dan enige zin om 'goed te monito ren'? Je schaft toch ook niet je brand verzekering af, om na een half jaar te evalueren of je daar goed aan gedaan hebt? Ger Scheeve, Den Hoorn. Wat ik zeggen wou Dijk De dijk verhogen, versterken? Ja natuurlijk, we moeten Texel beschermen. De vraag is echter hoe lang deze oude en traditionele oplossing nog werkt? Het verho gen en versterken van de bestaan de dijk zal ongetwijfeld meerdere jaren effectief zijn, maar zorgt bin nendijks voor veel preventieschade (zeker op de eilanden). Inmiddels blijken er goede alterna tieve buitendijkse oplossingen te zijn, die niet veel duurder en wel licht duurzamer lijken te zijn. Bui tendijkse oplossingen waar ook de andere eilanden voorstander van zijn. Ook België heeft al plannen voor buitendijkse kustverdediging. België wil zelfs weer terug naar een zachte kustlijn langs de hele Vlaamse kust. Het idee is onder meer dat zandbanken meegroeien met de zeespiegelstijging. Ja, inventief en creatief, iets waar bestaande instanties als Hoog heemraadschap en Rijkswaterstaat nog aan schijnen te moeten wen nen. Wellicht kunnen we eendrach tig het tij nog keren met een bui tendijkse oplossing waarbij met minder meer bereikt lijkt te kunnen worden. Henk Hilstra, De Koog.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 2011 | | pagina 5