Versterking voor
17 km Waddendijk
'Damwand haven
mogelijk langer
TEXELSE 5 COURANT
Ouders Lubertischool
knappen schoolplein op
TIME OUT
Boon en Kalis bij anti-piratentest
Met bus naar
manifestatie
DINSDAG 1 NOVEMBER 2011
Hoogheemraadschap Hollands
Noorderkwartier richt zich bij de
komende versterking van de
Waddendijk op de 17 kilometer
die al in aanmerking kwam voor
versterking. Dat laat het hoog
heemraadschap weten in een
nadere toelichting op de opleg
notitie die tot 16 november ter
inzage ligt.
Volgens die notitie zijn ingrijpen
dere maatregelen nodig dan aan
vankelijk waren benoemd in een
startnotitie die in 2009 ter inzage
werd gelegd. Ingrijpender bete
kent volgens omgevingsmanager
Tanja Heringa van het Hollands
Noorderkwartier echter niet dat de
hele dijk wordt aangepakt. 'We
blijven uitgaan van de resultaten
van de tweede landelijke toets-
ronde die een paar jaar geleden is
gehouden en waaruit bleek dat 17
van de 27 km dijk langs Texel niet
meer door de keuring kwam.'
Conform de eisen moet de dijk
bestand zijn tegen extreme stor
men of waterstanden die zich in
theorie eens in de 4000 jaar voor
doen.
De 17 km aan te pakken Wadden
dijk is opgedeeld in tien secties,
van polder Wassenaar bij De
Cocksdorp tot aan 't Horntje. Per
sectie zijn alle maatregelen
beschreven die genomen kunnen
worden. Met uitzondering van de
mogelijke duinenrij langs de dijk
van de Prins Hendrikpolder wor
den zeewaartse uitbreidingen in
de oplegnotitie niet genoemd.
'Technisch zou dat wel kunnen,
maar dan praat je al snel over dijk-
verleggingen. Dan krijg je te maken
met hoge kosten en je zult ook
natuur moeten compenseren.'
Wat de kosten betreft: de Wad
denzeedijk is opgenomen in het
nationaal Hoogwaterbescher
mingsprogramma en wordt gefi
nancierd door het Rijk en de
waterschappen. Een belangrijke
randvoorwaarde daarbij is dat de
dijkversterking 'sober en doelma
tig' is. De noodzaak voor compen
satie komt voort uit de Natuurbe
schermingswet. Bij de optie van
een duinenrij voor de Prins Hen
drikpolder hebben Hollands Noor
derkwartier en de gemeente afge
sproken dat de gemeente bekijkt
waar eventueel extra geld voor de
optie van een zanddijk vandaan
kan komen.
Volgens Heringa wordt momenteel
alles bekeken wat kan gebeuren
om de dijk robuust te krijgen en
dat kan ingrijpende gevolgen heb
ben op het binnendijks landschap.
Volgens haar wordt daarbij wel
rekening gehouden met omgeving
en bewoners. 'Maar de veiligheid
staat voorop. De dijken moeten
voldoen aan de normen.'
Het meest ingrijpend is de moge
lijke aanleg van binnendijkse ber
men om piping (meevoering van
zand bij het onder de dijk doorsij
pelen van water) tegen te gaan.
Deze bermen kunnen tientallen
meters breed worden. De opleg
notitie kent ook nieuwe alternatie
ven als geotextiel (een doek dat
het wegstromen van zand uit het
dijklichaam moet voorkomen) en
grondverbetering. Bij dat laatste
wordt binnendijks zand aange
bracht bij de voet van de dijk om
te voorkomen dat onder de dijk
door sijpelend water zand weg
spoelt. Van deze nieuwe alterna
tieven is echter nog niet zeker of
ze technisch haalbaar zijn. Het
hoogheemraadschap onderzoekt
dat momenteel.
De volgende stap in het proces is
volgens Heringa dat volgend jaar
gedetailleerde ontwerpen op tafel
worden gelegd waarin per dijksec-
tie de beste oplossing uitvoerig
wordt beschreven. 'Dat zal
gepaard gaan met maatwerk op
plekken waar knelpunten ont
staan. Die gedetailleerde ontwer
pen worden besproken met een al
bestaande adviesgroep en de
omgeving en daarna ter inzage
gelegd.' Dat gebeurt naar ver
wachting voor de zomer van 2012.
De adviesgroep bestaat onder
meer uit vertegenwoordigers van
dorpscommissies, gemeente, pro
vincie en natuurorganisaties. De
groep bestaat al sinds 2009 toen
de inspraaknotitie voor de dijkver
sterking ter inzage lag.
kunnen beginnen en dat die in
2018 worden afgerond. Tegen die
tijd moet ook duidelijk zijn of de
stukken Waddendijk die nu niet
worden aangepakt dan alsnog aan
de beurt komen. Het hoogheem
raadschap heeft recent daarvoor
de dijken aan een nieuwe toets
onderworpen. De uitkomsten
daarvan moeten nog bekend wor
den.
De damwanden in de haven van
Oudeschild moeten mogelijk
onder handen worden genomen
bij de versterking van de Wad
dendijk.
In de oplegnotitie van hoogheem
raadschap Hollands Noorderkwar
tier wordt onder meer de optie
genoemd om de damwanden te
verlengen om piping onder de
achterliggende dijk tegen te gaan.
Een andere oplossing voor het
pipingprobleem is onder de kade
van de haven, voor zover niet aan
wezig, een afdichtende kleilaag
aan te brengen. De bekleding van
het binnentalud van de dijk zou
gedeeltelijk door klei vervangen
moeten worden. Andere genoem
de opties zijn het aanbrengen van
een damwand aan de binnenkant
van de dijk of het aanbrengen van
een nieuwe damwand onder de
kade.
Dat betekent naar verwachting
nieuwe werkzaamheden op de
haven, nadat Rijkswaterstaat een
paar jaar geleden al werkzaamhe
den aan de damwanden langs de
kade uitvoerde. Dat gebeurde toen
als onderdeel van de overdracht
van de haven van het rijk naar de
gemeente. Rijkswaterstaat zorgde
er toen als onderdeel van de zoge-
Arnold Boon en Niels Kalis van
de KNRM voeren afgelopen
dinsdag mee aan boord van de
Joke Dijkstra, tijdens het tes
ten van beschermingsmiddelen
tegen piraten.
Dat gebeurde tijdens tests met de
zogeheten P-Trap (piratenval) van
het Nederlandse bedrijf Westmark
BV. Hierbij hangen lijnen langszij
en achter het schip, die tijdens
een aanval verward raken in de
schroef van de piratenschepen als
deze proberen langszij te komen.
Begin vorig jaar werden tests uit
gevoerd met een sleepboot van
de Kustwacht, ditmaal werd de
veel grotere Mighty Servant 1 (200
meter lang en 50 breed) van rede
rij Dockwijse uitgerust met een
verbeterd systeem. Als piraten
fungeerden mariniers van de Joost
Dourleinkazerne, die vier rubber
boten bemanden. De sleepboot
Gouwe van de marine voer mee
als begeleidingsschip, de redding
boten Joke Dijkstra uit Den Helder
en Koen Oberman uit Callantsoog
waren aanwezig als veiligheids
boot. Verder bevonden zich mede
werkers van de KNRM aan boord
Met kreten als 'Samen schou
ders eronder, dat maakt het
heel bijzonder' en 'Met zijn
allen paraat voor een geweldig
eindresultaat' wist de ouder
raad van de Lubertischool in De
Koog zaterdag een grote groep
ouders, leerlingen, teamleden
en belangstellenden te mobili
seren voor een grote opknap
beurt van het schoolterrein.
Dat er iets moest gebeuren, was al
langer duidelijk. Om er achter te
komen wat er precies moest
gebeuren, werd het terrein in kaart
gebracht en werden alle knelpun
ten op papier gezet. Er volgden
gesprekken met de gemeente en
de schoolleiding. Dat leidde ertoe
dat Gemeentewerken in korte tijd
zorg droeg voor de voorbereiden
de werkzaamheden. Er werden
heggen en struiken gesnoeid en
verwijderd, er werd zand gestort
en graafwerk verricht voor het
plaatsen van speeltoestellen. De
ouderraad op zijn beurt hield een
belavond om ouders te vragen om
te komen helpen.
En zaterdag was het dus zover.
Ruim 35 enthousiaste ouders gin
gen aan de gang en er werd
gesnoeid, gegraven en opgeruimd.
Kinderen liepen af en aan met
kruiwagens vol bladeren en met
de hoge drukspuit werden de hele
school en het houtwerk rond het
plein schoongespoten. Aan de
voorkant van de school verrees
een nieuwe fietsenstalling waar-
Een stukje Texel te midden van arbeidershuisjes uit Tilburg, een Friese
stoomzuivelfabriek en een Limburgs Kruisgebouw. De authentieke
schapenboet in het Openluchtmuseum in Arnhem stond ooit ten oos
ten van De Waal en werd in 1951 afgebroken en verplaatst naar Arn
hem. De boet, die net van een nieuw rieten dak is voorzien, verkeert
in onberispelijk staat.
Niels Kalis op het achterschip van de Joke Dijkstra tijdens testen van
beschermingsmiddelen tegen piraten.
heten bruidsschat voor dat verou
derde stukken damwand werden
vervangen, zodat de gemeente
voorlopig geen kosten aan het
onderhoud zou hebben.
Volgens omgevingsmanager Tanja
Heringa van Hollands Noorder
kwartier wordt bij de genoemde
opties rekening gehouden met de
omgeving. 'Het is natuurlijk niet
wenselijk wanneer bijvoorbeeld de
haven drie jaar lang niet toeganke
lijk zou zijn voor de visserij. Daar
moeten we allemaal rekening mee
houden.'
jongeren centrum
De 'piraten' zetten de aanval in. Bij het voorschip is de boom te zien,
waaraan de lijnen hangen.
van de Mighty Servant. De tests
vonden plaats op de Noordzee,
tussen Petten en de Haaksgron-
den.
Door de harde oostenwind en de
voortdurende regen waren de
omstandigheden echter niet
bepaald aangenaam voor de ver
schillende bemanningen en na
twee en een half uur testen, waren
drie boten door de P-Trap buiten
werking gesteld en werd besloten
te stoppen. De opdrachtgevers
waren tevreden, maar het systeem
bleek nog wel voor verbetering
vatbaar.
De ouderraad van de Lubertischool uit De Koog mobiliseerde zater
dag jong en oud om het terrein rond de school een grote opknapbeurt
te geven. (Foto Pip Barnard)
voor heel wat tegen werden gelegd
en de de rekstokken, een funbas-
ket en stepstones die uit de
opbrengst van de fancyfair waren
aangeschaft konden op hun plek
gezet. Elk van de vijf groepen
kreeg bovendien een tweevierkan-
temetertuintje van steigerhout.
Natuurlijk zaten er ook dingen
tegen, maar alles werd uiteindelijk
opgelost. De firma Tatenhove
leverde vrijdagmiddag de beno
digde tegels af, Gerbrand Zoete
lief schoot na een telefoontje met
een te hulp met de shovel en Mare
Schraag hielp met tegelwerk. Voor
de inwendige mens waren er
broodjes, een grote pan soep en
koek.
De ouderraad kan tevreden zijn
met het behaalde resultaat. Om
het geheel af te ronden, plant de
gemeente binnenkort nog een
nieuwe heg, zodat het schoolplein
in De Koog er weer jaren tegen
kan.
Eén van de klussen tijdens de opknapdag van de Lubertischool was
het verplaatsen van de fietsenstalling. De gemeente leverde grond en
tegels, een grote groep enthousiaste ouders de nodige mankracht.
Wat ik zeggen wou
Geit
Als oud-Texelaar krijg ik van mijn
moeder regelmatig stukjes uit de
Texelse Courant onder mijn neus
gedrukt. Zo ook het ingezonden
stukje uit de krant van vrijdag 14
oktober over de verwaarloosde geit
aan de Westerweg. Het feit dat de
geit daar in weer en wind zonder
schuilplaats aan een kort lijntje staat,
was voor mij reden eens te gaan
kijken. Wellicht kon ik dit drama
onder de aandacht brengen op de
website van mijn stichting Verhuis-
dieren.nl. Terwijl ik voor de boerderij
bezig was met de inleiding van het
filmpje kwam de bewoner naar bui
ten. Ze geeft aan dat ze graag met
ons in gesprek wil. Ze dringt erop
aan dat het echt wel meevalt met
het welzijn van de geit. Na haar uit
nodiging loop ik eerst naar de geit
om te kijken hoe hij op mij reageert.
Terwijl hij aan mijn hand snuffelt,
krimpt mijn maag ineen. Ik zie dat
het touw om zijn nek zo strak zit dat
het verdwijnt in een diepe gleuf
open vlees van twee cm die van
links naar rechts over zijn nek loopt.
Ik roep mevrouw toe dat het hele
maal niet meevalt en dat ze maar
eens moet komen kijken. Als ze
naast mij komt staan, schrikt ze ook
van de diepe wond. Ze roept met
een haar man en zoon erbij. Helaas
zijn deze mannen niet onder de
indruk. De boer meldt met een glim
lach dat de mensen in de Gollard er
ook slecht aan toe zijn. De geit
wordt door de zoon opgetild en
weggedragen. Hij gaat naar het hok
in de schuur. Mevrouw heeft het
over een wet waarin staat dat alle
(huis)dieren vanaf 1 november in
hokken moeten zitten en niet meer
buiten mogen komen. Uiteindelijk
probeert ze mij nog te overtuigen
dat haar zoon stapelgek is op zijn
geit, zo erg zelfs dat ze foto's heeft
gemaakt. Ik weet niet in wat voor
wereld deze mensen leven. Eén ding
weet ik wel zeker, het gaat niet goed
daar. Hoe zullen de andere dieren op
de boerderij eraan toe zijn? Op weg
naar de boot heb ik een organisatie
benaderd die het welzijn van boer
derijdieren beschermt en de politie
gebeld. Maandag ga ik meteen de
dierenbescherming inschakelen,
helaas is er in het weekend geen
meldpunt. Er moet nu iets gebeuren.
Er is daar zonder meer sprake van
dierenleed. De politie sprak over het
voordeel dat er op Texel veel sociale
controle is en dat de boer hiervan
onder de indruk zou kunnen raken.
Ik hoop dat de Texelaars een sociaal
hart voor dieren hebben, want dit
soort praktijken mogen en kunnen
we niet tolereren.
Femke Pasquino-de Harde,
Amsterdam.
Voor Texelaars die donderdag 10
november in de Heineken Music
Hall in Amsterdam de Nacht van
de Duurzaamheid willen bijwo
nen, verzorgt de stichting Duur
zaam Texel een gratis busreis.
De Nacht van de Duurzaamheid is
een initiatief van de stichting Urgen-
da. In de Heineken Music Hall
komen 5500 mensen samen om
elkaar te inspireren. Naast sprekers
en verrassende optredens - zoals
van het duo Ruud Koornstra en een
15-jarige rapper - zijn bekende
namen te horen als Blaf, Jungle by
Night, Handsome Poets, Florian
Wolff en DJ Isis. De Nacht van de
Duurzaamheid gaat vooraf aan de
Dag van de Duurzaamheid op vrij
dag 11 november. Gratis kaartjes
voor dit evenement zijn te verkrijgen
door via www.ikspringover.nl te kie
zen voor een duurzamer manier van
leven.
Om Texelaars de kans te bieden dit
evenement kosteloos bij te wonen,
zonder een overnachting te hoeven
regelen, vertrekt om 17.30 uur een
bus die om 20.00 uur bij de Heine
ken Music Hall arriveert. De bus
vertrekt om 23.00 uur weer naar
Den Helder, vanwaar MS De Nestor
de delegatie terug naar Texel brengt.
De reis wordt mede mogelijk
gemaakt door Texel Energie en de
Rabobank.
Geïnteresseerden kunnen zich
opgeven via een formulier op www.
texelenergie.nl. Het is niet noodza
kelijk om lid of afnemer van Texel-
Energie te zijn. Het aantal plaatsen
is beperkt, aanmelden kan tot uiter
lijk maandag 7 november.