Versterking voor 17 km Waddendijk 'Damwand haven mogelijk langer TEXELSE 5 COURANT Ouders Lubertischool knappen schoolplein op TIME OUT Boon en Kalis bij anti-piratentest Met bus naar manifestatie DINSDAG 1 NOVEMBER 2011 Hoogheemraadschap Hollands Noorderkwartier richt zich bij de komende versterking van de Waddendijk op de 17 kilometer die al in aanmerking kwam voor versterking. Dat laat het hoog heemraadschap weten in een nadere toelichting op de opleg notitie die tot 16 november ter inzage ligt. Volgens die notitie zijn ingrijpen dere maatregelen nodig dan aan vankelijk waren benoemd in een startnotitie die in 2009 ter inzage werd gelegd. Ingrijpender bete kent volgens omgevingsmanager Tanja Heringa van het Hollands Noorderkwartier echter niet dat de hele dijk wordt aangepakt. 'We blijven uitgaan van de resultaten van de tweede landelijke toets- ronde die een paar jaar geleden is gehouden en waaruit bleek dat 17 van de 27 km dijk langs Texel niet meer door de keuring kwam.' Conform de eisen moet de dijk bestand zijn tegen extreme stor men of waterstanden die zich in theorie eens in de 4000 jaar voor doen. De 17 km aan te pakken Wadden dijk is opgedeeld in tien secties, van polder Wassenaar bij De Cocksdorp tot aan 't Horntje. Per sectie zijn alle maatregelen beschreven die genomen kunnen worden. Met uitzondering van de mogelijke duinenrij langs de dijk van de Prins Hendrikpolder wor den zeewaartse uitbreidingen in de oplegnotitie niet genoemd. 'Technisch zou dat wel kunnen, maar dan praat je al snel over dijk- verleggingen. Dan krijg je te maken met hoge kosten en je zult ook natuur moeten compenseren.' Wat de kosten betreft: de Wad denzeedijk is opgenomen in het nationaal Hoogwaterbescher mingsprogramma en wordt gefi nancierd door het Rijk en de waterschappen. Een belangrijke randvoorwaarde daarbij is dat de dijkversterking 'sober en doelma tig' is. De noodzaak voor compen satie komt voort uit de Natuurbe schermingswet. Bij de optie van een duinenrij voor de Prins Hen drikpolder hebben Hollands Noor derkwartier en de gemeente afge sproken dat de gemeente bekijkt waar eventueel extra geld voor de optie van een zanddijk vandaan kan komen. Volgens Heringa wordt momenteel alles bekeken wat kan gebeuren om de dijk robuust te krijgen en dat kan ingrijpende gevolgen heb ben op het binnendijks landschap. Volgens haar wordt daarbij wel rekening gehouden met omgeving en bewoners. 'Maar de veiligheid staat voorop. De dijken moeten voldoen aan de normen.' Het meest ingrijpend is de moge lijke aanleg van binnendijkse ber men om piping (meevoering van zand bij het onder de dijk doorsij pelen van water) tegen te gaan. Deze bermen kunnen tientallen meters breed worden. De opleg notitie kent ook nieuwe alternatie ven als geotextiel (een doek dat het wegstromen van zand uit het dijklichaam moet voorkomen) en grondverbetering. Bij dat laatste wordt binnendijks zand aange bracht bij de voet van de dijk om te voorkomen dat onder de dijk door sijpelend water zand weg spoelt. Van deze nieuwe alterna tieven is echter nog niet zeker of ze technisch haalbaar zijn. Het hoogheemraadschap onderzoekt dat momenteel. De volgende stap in het proces is volgens Heringa dat volgend jaar gedetailleerde ontwerpen op tafel worden gelegd waarin per dijksec- tie de beste oplossing uitvoerig wordt beschreven. 'Dat zal gepaard gaan met maatwerk op plekken waar knelpunten ont staan. Die gedetailleerde ontwer pen worden besproken met een al bestaande adviesgroep en de omgeving en daarna ter inzage gelegd.' Dat gebeurt naar ver wachting voor de zomer van 2012. De adviesgroep bestaat onder meer uit vertegenwoordigers van dorpscommissies, gemeente, pro vincie en natuurorganisaties. De groep bestaat al sinds 2009 toen de inspraaknotitie voor de dijkver sterking ter inzage lag. kunnen beginnen en dat die in 2018 worden afgerond. Tegen die tijd moet ook duidelijk zijn of de stukken Waddendijk die nu niet worden aangepakt dan alsnog aan de beurt komen. Het hoogheem raadschap heeft recent daarvoor de dijken aan een nieuwe toets onderworpen. De uitkomsten daarvan moeten nog bekend wor den. De damwanden in de haven van Oudeschild moeten mogelijk onder handen worden genomen bij de versterking van de Wad dendijk. In de oplegnotitie van hoogheem raadschap Hollands Noorderkwar tier wordt onder meer de optie genoemd om de damwanden te verlengen om piping onder de achterliggende dijk tegen te gaan. Een andere oplossing voor het pipingprobleem is onder de kade van de haven, voor zover niet aan wezig, een afdichtende kleilaag aan te brengen. De bekleding van het binnentalud van de dijk zou gedeeltelijk door klei vervangen moeten worden. Andere genoem de opties zijn het aanbrengen van een damwand aan de binnenkant van de dijk of het aanbrengen van een nieuwe damwand onder de kade. Dat betekent naar verwachting nieuwe werkzaamheden op de haven, nadat Rijkswaterstaat een paar jaar geleden al werkzaamhe den aan de damwanden langs de kade uitvoerde. Dat gebeurde toen als onderdeel van de overdracht van de haven van het rijk naar de gemeente. Rijkswaterstaat zorgde er toen als onderdeel van de zoge- Arnold Boon en Niels Kalis van de KNRM voeren afgelopen dinsdag mee aan boord van de Joke Dijkstra, tijdens het tes ten van beschermingsmiddelen tegen piraten. Dat gebeurde tijdens tests met de zogeheten P-Trap (piratenval) van het Nederlandse bedrijf Westmark BV. Hierbij hangen lijnen langszij en achter het schip, die tijdens een aanval verward raken in de schroef van de piratenschepen als deze proberen langszij te komen. Begin vorig jaar werden tests uit gevoerd met een sleepboot van de Kustwacht, ditmaal werd de veel grotere Mighty Servant 1 (200 meter lang en 50 breed) van rede rij Dockwijse uitgerust met een verbeterd systeem. Als piraten fungeerden mariniers van de Joost Dourleinkazerne, die vier rubber boten bemanden. De sleepboot Gouwe van de marine voer mee als begeleidingsschip, de redding boten Joke Dijkstra uit Den Helder en Koen Oberman uit Callantsoog waren aanwezig als veiligheids boot. Verder bevonden zich mede werkers van de KNRM aan boord Met kreten als 'Samen schou ders eronder, dat maakt het heel bijzonder' en 'Met zijn allen paraat voor een geweldig eindresultaat' wist de ouder raad van de Lubertischool in De Koog zaterdag een grote groep ouders, leerlingen, teamleden en belangstellenden te mobili seren voor een grote opknap beurt van het schoolterrein. Dat er iets moest gebeuren, was al langer duidelijk. Om er achter te komen wat er precies moest gebeuren, werd het terrein in kaart gebracht en werden alle knelpun ten op papier gezet. Er volgden gesprekken met de gemeente en de schoolleiding. Dat leidde ertoe dat Gemeentewerken in korte tijd zorg droeg voor de voorbereiden de werkzaamheden. Er werden heggen en struiken gesnoeid en verwijderd, er werd zand gestort en graafwerk verricht voor het plaatsen van speeltoestellen. De ouderraad op zijn beurt hield een belavond om ouders te vragen om te komen helpen. En zaterdag was het dus zover. Ruim 35 enthousiaste ouders gin gen aan de gang en er werd gesnoeid, gegraven en opgeruimd. Kinderen liepen af en aan met kruiwagens vol bladeren en met de hoge drukspuit werden de hele school en het houtwerk rond het plein schoongespoten. Aan de voorkant van de school verrees een nieuwe fietsenstalling waar- Een stukje Texel te midden van arbeidershuisjes uit Tilburg, een Friese stoomzuivelfabriek en een Limburgs Kruisgebouw. De authentieke schapenboet in het Openluchtmuseum in Arnhem stond ooit ten oos ten van De Waal en werd in 1951 afgebroken en verplaatst naar Arn hem. De boet, die net van een nieuw rieten dak is voorzien, verkeert in onberispelijk staat. Niels Kalis op het achterschip van de Joke Dijkstra tijdens testen van beschermingsmiddelen tegen piraten. heten bruidsschat voor dat verou derde stukken damwand werden vervangen, zodat de gemeente voorlopig geen kosten aan het onderhoud zou hebben. Volgens omgevingsmanager Tanja Heringa van Hollands Noorder kwartier wordt bij de genoemde opties rekening gehouden met de omgeving. 'Het is natuurlijk niet wenselijk wanneer bijvoorbeeld de haven drie jaar lang niet toeganke lijk zou zijn voor de visserij. Daar moeten we allemaal rekening mee houden.' jongeren centrum De 'piraten' zetten de aanval in. Bij het voorschip is de boom te zien, waaraan de lijnen hangen. van de Mighty Servant. De tests vonden plaats op de Noordzee, tussen Petten en de Haaksgron- den. Door de harde oostenwind en de voortdurende regen waren de omstandigheden echter niet bepaald aangenaam voor de ver schillende bemanningen en na twee en een half uur testen, waren drie boten door de P-Trap buiten werking gesteld en werd besloten te stoppen. De opdrachtgevers waren tevreden, maar het systeem bleek nog wel voor verbetering vatbaar. De ouderraad van de Lubertischool uit De Koog mobiliseerde zater dag jong en oud om het terrein rond de school een grote opknapbeurt te geven. (Foto Pip Barnard) voor heel wat tegen werden gelegd en de de rekstokken, een funbas- ket en stepstones die uit de opbrengst van de fancyfair waren aangeschaft konden op hun plek gezet. Elk van de vijf groepen kreeg bovendien een tweevierkan- temetertuintje van steigerhout. Natuurlijk zaten er ook dingen tegen, maar alles werd uiteindelijk opgelost. De firma Tatenhove leverde vrijdagmiddag de beno digde tegels af, Gerbrand Zoete lief schoot na een telefoontje met een te hulp met de shovel en Mare Schraag hielp met tegelwerk. Voor de inwendige mens waren er broodjes, een grote pan soep en koek. De ouderraad kan tevreden zijn met het behaalde resultaat. Om het geheel af te ronden, plant de gemeente binnenkort nog een nieuwe heg, zodat het schoolplein in De Koog er weer jaren tegen kan. Eén van de klussen tijdens de opknapdag van de Lubertischool was het verplaatsen van de fietsenstalling. De gemeente leverde grond en tegels, een grote groep enthousiaste ouders de nodige mankracht. Wat ik zeggen wou Geit Als oud-Texelaar krijg ik van mijn moeder regelmatig stukjes uit de Texelse Courant onder mijn neus gedrukt. Zo ook het ingezonden stukje uit de krant van vrijdag 14 oktober over de verwaarloosde geit aan de Westerweg. Het feit dat de geit daar in weer en wind zonder schuilplaats aan een kort lijntje staat, was voor mij reden eens te gaan kijken. Wellicht kon ik dit drama onder de aandacht brengen op de website van mijn stichting Verhuis- dieren.nl. Terwijl ik voor de boerderij bezig was met de inleiding van het filmpje kwam de bewoner naar bui ten. Ze geeft aan dat ze graag met ons in gesprek wil. Ze dringt erop aan dat het echt wel meevalt met het welzijn van de geit. Na haar uit nodiging loop ik eerst naar de geit om te kijken hoe hij op mij reageert. Terwijl hij aan mijn hand snuffelt, krimpt mijn maag ineen. Ik zie dat het touw om zijn nek zo strak zit dat het verdwijnt in een diepe gleuf open vlees van twee cm die van links naar rechts over zijn nek loopt. Ik roep mevrouw toe dat het hele maal niet meevalt en dat ze maar eens moet komen kijken. Als ze naast mij komt staan, schrikt ze ook van de diepe wond. Ze roept met een haar man en zoon erbij. Helaas zijn deze mannen niet onder de indruk. De boer meldt met een glim lach dat de mensen in de Gollard er ook slecht aan toe zijn. De geit wordt door de zoon opgetild en weggedragen. Hij gaat naar het hok in de schuur. Mevrouw heeft het over een wet waarin staat dat alle (huis)dieren vanaf 1 november in hokken moeten zitten en niet meer buiten mogen komen. Uiteindelijk probeert ze mij nog te overtuigen dat haar zoon stapelgek is op zijn geit, zo erg zelfs dat ze foto's heeft gemaakt. Ik weet niet in wat voor wereld deze mensen leven. Eén ding weet ik wel zeker, het gaat niet goed daar. Hoe zullen de andere dieren op de boerderij eraan toe zijn? Op weg naar de boot heb ik een organisatie benaderd die het welzijn van boer derijdieren beschermt en de politie gebeld. Maandag ga ik meteen de dierenbescherming inschakelen, helaas is er in het weekend geen meldpunt. Er moet nu iets gebeuren. Er is daar zonder meer sprake van dierenleed. De politie sprak over het voordeel dat er op Texel veel sociale controle is en dat de boer hiervan onder de indruk zou kunnen raken. Ik hoop dat de Texelaars een sociaal hart voor dieren hebben, want dit soort praktijken mogen en kunnen we niet tolereren. Femke Pasquino-de Harde, Amsterdam. Voor Texelaars die donderdag 10 november in de Heineken Music Hall in Amsterdam de Nacht van de Duurzaamheid willen bijwo nen, verzorgt de stichting Duur zaam Texel een gratis busreis. De Nacht van de Duurzaamheid is een initiatief van de stichting Urgen- da. In de Heineken Music Hall komen 5500 mensen samen om elkaar te inspireren. Naast sprekers en verrassende optredens - zoals van het duo Ruud Koornstra en een 15-jarige rapper - zijn bekende namen te horen als Blaf, Jungle by Night, Handsome Poets, Florian Wolff en DJ Isis. De Nacht van de Duurzaamheid gaat vooraf aan de Dag van de Duurzaamheid op vrij dag 11 november. Gratis kaartjes voor dit evenement zijn te verkrijgen door via www.ikspringover.nl te kie zen voor een duurzamer manier van leven. Om Texelaars de kans te bieden dit evenement kosteloos bij te wonen, zonder een overnachting te hoeven regelen, vertrekt om 17.30 uur een bus die om 20.00 uur bij de Heine ken Music Hall arriveert. De bus vertrekt om 23.00 uur weer naar Den Helder, vanwaar MS De Nestor de delegatie terug naar Texel brengt. De reis wordt mede mogelijk gemaakt door Texel Energie en de Rabobank. Geïnteresseerden kunnen zich opgeven via een formulier op www. texelenergie.nl. Het is niet noodza kelijk om lid of afnemer van Texel- Energie te zijn. Het aantal plaatsen is beperkt, aanmelden kan tot uiter lijk maandag 7 november.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 2011 | | pagina 5