TEXELSE^COURANT Cjroen ThwartsJïxels in het harL, Rotary garandeert 2 jaar kosten tweede ambulance Vignet en betaald parkeren Oudeschild gaan door Uittocht personeel zal 'sociaal' verlopen TEXEL OPGERICHT 15 SEPTEMBER 1887 - NR. 12624 VRIJDAG 11 NOVEMBER 2011 Kerkzaal De Poort aan de Elemert is beschikbaar als oefenzaal of voor zang-, toneel- of andere uitvoerin gen. 'Een soort krie bel die me zowel blij als weemoe dig kan maken', zegt oud-Texel- se Cindy Bakker over haar eiland gevoel. Stoelenmaker Stefan During schrijft in zijn boek over het ambacht, het materiaal, zijn gereedschap en zijn passie. Ruim zeven jaar lang schreef Corrie Timmer als Pien Verberg een column. De beste tachtig heeft ze gebun deld. Texelaars Pieter de Vries en Piet Standaart hebben ontdekt dat het westelijke puntje van de Vliehors bin- dinsdag een bord van de gemeente Texel op het zuid- nen de Texels gemeentegrens ligt. Verslaggever Job westpuntje van Vieland geplaatst. Dit nadat ze hadden Schepers reisde mee en deed verslag. Zie pagina 8. Protesten van het Texels Ver bond van Ondernemers, de dorpscommissie van Oudeschild, de Stichting Havenbelangen Oudeschild en andere organisa ties en particulieren ten spijt, heeft de gemeenteraad woens dagavond met ruime meerder heid ingestemd met de invoering van het parkeervignet. Ook in Oudeschild moeten automobilis ten vanaf 1 januari gaan betalen wanneer ze willen parkeren. 'Als we eerlijk zijn, kunnen we geen uitzondering maken voor Oude schild, hoezeer het me ook aan het hart gaat', reageerde Alfred Schaat- senberg (PvdA) op verzoeken van uit zijn woonplaats om parkeren op de haven gratis te houden. Dat argument kwam hem op een schampere opmerking van Marian Merkelbach (CDA) te staan. 'Als u zo redeneert, hebben De Cocks- dorp, Oosterend en De Waal ook recht op betaald parkeren.' Waarop Joop Groeskamp (Texels Belang) reageerde met: 'Ik ben blij dat je Den Hoorn niet hebt genoemd, Marian. Wij zien graag af van dat recht.' Van een debat was woensdag eigenlijk geen sprake. De coalitie partijen WD, Texel 2010, PvdA en D66 hadden vooraf de koppen bij elkaar gestoken en waren het eens geworden. De PvdA kennelijk met enige tegenzin, maar bij de andere was het enthousiasme groot. Mar jan de Groot (WD) zei overtuigd te zijn van het succes van het vignet, al maakte ze als kanttekening dat dit valt of staat met goede voor lichting. 'ledereen moet weten dat je je parkeergeld op Texel kunt beperken tot vijftien euro.' Ook zei ze overtuigd te zijn van het financi ële succes. 'Er komen ieder jaar 400.000 auto's op het eiland. Als de helft van de eigenaren een vig net koopt, levert dat al een mooi bedrag op.' Cees Hoogerheide (D66) wees erop dat auto's met het parkeervignet (in de vorm van een sticker) straks op tal van plekken rijden en daarmee reclame maken voor het eiland. 'Ik wou dat de ondernemer dat ook zag.' Vertegenwoordigers van de oppo sitiepartijen betoogden in principe niet of niet helemaal tegen het par keervignet te zijn, maar grote moei te te hebben met de argumenten. Merkelbach vergeleek de automo bilist met een 'melkkoe'. Ze gebruikte dezelfde term als de Stichting Havenbelangen Oude schild in een eerder deze week aan de raad verstuurde brief. 'De toe rist wordt als financiële melkkoe gebruikt, wat in strijd is met de beginselen van gastvrijheid, klant vriendelijkheid en een goede prijs/ kwaliteitverhouding', aldus Jook Nauta en Jan Frederici in de brief. Groeskamp zei geen bezwaar te hebben tegen regulering, maar daar geen noodzaak voor te zien in Oudeschild, waar automobilisten altijd wel een plaatsje op of in de directe omgeving van de haven kunnen vinden. Rikus Kieft (Groen- Links) ten slotte merkte op 'wel te kunnen leven' met het parkeervig net, maar had forse kritiek op de manier waarop de invoering tot stand is gekomen. Hij vond dat het college 'brokken had gemaakt' en 'het draagvlak gebruuskeerd had' en zei te vrezen dat dit nog gevol gen krijgt voor de samenwerking met de maatschappelijke organisa ties die zich tegen het vignet heb ben gekeerd. Wethouder Hercules betoogde 'heel erg trots' op de coalitie te zijn. Net als Hoogerheide wees hij op 'de rijdende reclame' die auto's 'in heel Europa' met het parkeer vignet maken. 'U moet niet zo mopperen, maar de kansen zien en breder durven kijken', wees hij de oppositie terecht. Ook op andere momenten ging hij stevig te keer tegen zijn criticasters, die volgens hem kennelijk niet beseffen dat de financiële crisis de gemeente dwingt te bezuinigen op de uitga ven en de inkomsten te vergroten. 'Mensen die het over melkkoeien, toeristje pesten of paniekvoetbal hebben, leven op een andere wereld.' Groeskamp reageerde koel: 'U ver telt een lyrisch verhaal, maar het gaat puur om geld, geld, geld.' De Groot deed nog een poging de oppositiepartijen te overtuigen, omdat ze net als Hercules vond dat het voorstel zo goed was dat het unanieme steun verdiende. Maar toen het op stemming aankwam, hielden Texels Belang, CDA en GroenLinks principieel voet bij stuk. Het parkeervignet hielden ze daarmee echter niet tegen. Het verminderen van het gemeentelijke personeelsbe stand met ongeveer 25 procent (zie vorige krant) zal zo sociaal mogelijk worden aangepakt, zo laten b en w weten. Hoewel gedwongen ontslagen niet worden uitgesloten, zullen de men sen die 'eruit gaan' zoveel mogelijk aan ander werk worden geholpen, mogelijk bij organisaties die taken van de gemeente zullen overne men. Bovendien zal de ingrijpende afslanking zich geleidelijk voltrek ken, tussen 2012 en 2015. De per soneelsreductie is onderdeel van een proces om tot een 'slagvaardi ge, compacte en zuiniger' organisa tie te komen die het mogelijk maakt om Texel als zelfstandige gemeente te laten voortbestaan met behoud van kwaliteit en dienstverlening. Meer taken zullen worden uitbe steed of in samenwerking met anderen worden uitgevoerd, waarbij de regie in eigen handen blijft. Het coalitieakkoord gaf deze nieuwe richting al aan: 'Slanker en fitter samen in de toekomst staan: aan sterken en samenwerken.' Het aantal ondersteunende en coör dinerende taken wordt verminderd. Er komen grotere teams met minder managementlagen. Thans zijn dat er vier (directie, afdelingshoofden, teamleiders en coördinatoren), maar het worden er twee, omdat er geen aparte afdelingshoofden en team leiders meer zullen zijn; er komt een team managers. De medewerkers krijgen meer verantwoordelijkheid en zelfstandigheid, het begrip lei derschap krijgt een andere invulling en ook wordt iets gedaan aan de samenwerking van raad, college en de ambtenaren. 'Ons streven is dat niemand op straat wordt gezet', zegt wethouder Hennie Huisman. 'Veel medewer kers kunnen hopelijk worden onder gebracht bij organisaties die gemeentelijke taken overnemen. Begeleiding van de mensen naar andere functies binnen of buiten de organisatie zal de hoogste aan dacht krijgen.' Bij de gemeente werken momenteel 208 mensen die samen 170 full time banen (fte's) invullen. 'Het is ronduit onverantwoord als de tweede ambulance van het eiland verdwijnt. Dat mag onder geen beding gebeuren.' Dat zegt Rotary Texel, waarvan de achter ban bereid is de kosten hiervoor twee jaar lang te betalen. Onder voorwaarde dat er zekerheid is dat de tweede ambulance ook daarna blijft. In de gelederen van de Texelse Rotary is grote onrust ontstaan over het schrappen van de tweede ambulance. 'We maken ons hier ernstig zorgen over. En als wij dat doen, ga er dan maar vanuit dat ook de rest van Texel dat doet', ver woordt Koos Bremer van de Rotary. 'Op basis van statistieken kan de Veiligheidsregio het inruilen van de tweede ambulance voor de goedko pere rapid responder dan wel ver antwoord vinden, als er morgen een zwaar ongeval gebeurt waarbij direct twee ziekenauto's nodig zijn, dan koop je daar als slachtoffer of nabe staande niets voor. Hier staan levens op het spel. Als verzekeringsman zie ik de laatste vijf jaar steeds meer zware ongevallen voorbij komen, dus we hebben het niet over een overbodige luxe, integendeel.' Over de kosten: 'Wij garanderen een sub stantieel deel van de meerkosten van de tweede ambulance ten opzichte van de rapid responder. Als we alles garanderen, dan wordt het teveel een blanco cheque. In alle berichtgeving wordt alleen gespro ken over de kosten van een ambu lance. Uit mijn vakgebied weet ik dat er ook een fors bedrag aan ver goedingen van verzekeraars tegen over moet staan. Dit komt niet trans parant over.' Bremer vindt het onbegrijpelijk dat het Texelse gemeentebestuur zich erbij neer heeft gelegd dat de twee de ambulance plaats maakt voor een rapid responder. 'Wij hebben vanuit de achterban de garantie gekregen om voor twee jaar de meerkosten te betalen van een ambulance ten opzichte van de rapid responder. Met daaraan gekoppeld wel de voorwaarde dat na die periode de tweede ambulan ce blijft, dus op kosten van de Vei ligheidsregio, gemeente of wie dan Spannende strijd Van Rijsselberghe in Melbourne Bij de wereldbekerwedstrijd voor windsurfers in Melbourne in Australië levert Dorian van Rijs selberghe een spannende strijd om de medailles. Na zeven van de tien manches neemt hij de derde plaats in, maar heeft hij nog alle kans een zilveren of zelfs gouden medaille te winnen. De Texelaar eindigde de afgelopen dagen drie keer als eerste, één keer als tweede, één keer als derde en twee keer als vierde. Hij verzamelde daarmee zestien strafpunten. Na aftrek van het slechtste resultaat zijn dat er twaalf, slechts één meer dan Zachary Plavsic uit Canada en JP Tobin uit Nieuw-Zeeland. Het lijkt erop dat deze drie de prijzen gaan verdelen, want de voorsprong van Van Rijsselberghe op de num mer vier, Sebastian Wang-Hansen uit Noorwegen, bedraagt al vijftien punten. ook. Als we die garantie maar krij gen. Wij vinden dat wij een goed bod neerleggen en dan mag je ook een tegenprestatie verwachten. We hebben de indruk dat het college veel te lichtvaardig met onze veilig heid omspringt. Dat kun je ook van de gemeenteraad zeggen. Het kan best zo zijn dat ze nu ook andere zorgen aan hun hoofd hebben, maar dit mogen ze echt niet laten gebeu ren.' Ambulancezorg-directeur Martin Smeekes liet gistermiddag weten niet op de hoogte te zijn van het initiatief van Rotary Texel. 'Maar als er zo'n aanbod ligt, dan zullen we daar serieus naar kijken.' De meer kosten zijn volgens hem €195.000,- per jaar. speedheat.nl Solo-ambulance later naar Texel De komst van de solo-eenheid voor de ambulancezorg naar Texel is uitgesteld. De zogenoem de rapid responder die de tweede ambulance moet vervangen, zou aanvankelijk op 14 november komen. Maar dit is verschoven naar begin volgend jaar. Daartoe heeft de Veiligheidsregio Noord-Holland besloten. Het uitstel heeft volgens de Veiligheidsregio te maken met vragen van de Inspectie voor Volksgezondheid, die afgelo pen maandag zijn binnengekomen. De vragen van de inspectie richten zich op praktische zaken. Het gaat daarbij onder meer over de wijze waarop de solo-eenheid wordt ingezet, met name als er een slacht offer/patiënt in wordt vervoerd. De veiligheidsregio wil de beantwoor ding niet overhaast doen. Het uit stellen van de nieuwe werkwijze leidt volgens Ambulancezorg-direc teur Martin Smeekes zeker niet tot het afblazen van de door het alge meen bestuur gekozen manier van werken. SNELCODE: 456 Westend www.texelseautopagina.nl .txl Bekendmakingen op pagina 10 |g! GEMEENTE

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 2011 | | pagina 1