TEXELSE^COURANT
Cjroen ThwartsJïxels in het harL,
Rotary garandeert 2 jaar
kosten tweede ambulance
Vignet en betaald parkeren Oudeschild gaan door
Uittocht personeel zal 'sociaal' verlopen
TEXEL
OPGERICHT 15 SEPTEMBER 1887 - NR. 12624
VRIJDAG 11 NOVEMBER 2011
Kerkzaal De
Poort aan de
Elemert is
beschikbaar als
oefenzaal of voor
zang-, toneel- of
andere uitvoerin
gen.
'Een soort krie
bel die me zowel
blij als weemoe
dig kan maken',
zegt oud-Texel-
se Cindy Bakker
over haar eiland
gevoel.
Stoelenmaker
Stefan During
schrijft in zijn
boek over het
ambacht, het
materiaal, zijn
gereedschap
en zijn passie.
Ruim zeven jaar
lang schreef
Corrie Timmer
als Pien Verberg
een column. De
beste tachtig
heeft ze gebun
deld.
Texelaars Pieter de Vries en Piet Standaart hebben ontdekt dat het westelijke puntje van de Vliehors bin-
dinsdag een bord van de gemeente Texel op het zuid- nen de Texels gemeentegrens ligt. Verslaggever Job
westpuntje van Vieland geplaatst. Dit nadat ze hadden Schepers reisde mee en deed verslag. Zie pagina 8.
Protesten van het Texels Ver
bond van Ondernemers, de
dorpscommissie van Oudeschild,
de Stichting Havenbelangen
Oudeschild en andere organisa
ties en particulieren ten spijt,
heeft de gemeenteraad woens
dagavond met ruime meerder
heid ingestemd met de invoering
van het parkeervignet. Ook in
Oudeschild moeten automobilis
ten vanaf 1 januari gaan betalen
wanneer ze willen parkeren.
'Als we eerlijk zijn, kunnen we geen
uitzondering maken voor Oude
schild, hoezeer het me ook aan het
hart gaat', reageerde Alfred Schaat-
senberg (PvdA) op verzoeken van
uit zijn woonplaats om parkeren op
de haven gratis te houden. Dat
argument kwam hem op een
schampere opmerking van Marian
Merkelbach (CDA) te staan. 'Als u
zo redeneert, hebben De Cocks-
dorp, Oosterend en De Waal ook
recht op betaald parkeren.' Waarop
Joop Groeskamp (Texels Belang)
reageerde met: 'Ik ben blij dat je
Den Hoorn niet hebt genoemd,
Marian. Wij zien graag af van dat
recht.'
Van een debat was woensdag
eigenlijk geen sprake. De coalitie
partijen WD, Texel 2010, PvdA en
D66 hadden vooraf de koppen bij
elkaar gestoken en waren het eens
geworden. De PvdA kennelijk met
enige tegenzin, maar bij de andere
was het enthousiasme groot. Mar
jan de Groot (WD) zei overtuigd te
zijn van het succes van het vignet,
al maakte ze als kanttekening dat
dit valt of staat met goede voor
lichting. 'ledereen moet weten dat
je je parkeergeld op Texel kunt
beperken tot vijftien euro.' Ook zei
ze overtuigd te zijn van het financi
ële succes. 'Er komen ieder jaar
400.000 auto's op het eiland. Als
de helft van de eigenaren een vig
net koopt, levert dat al een mooi
bedrag op.' Cees Hoogerheide
(D66) wees erop dat auto's met het
parkeervignet (in de vorm van een
sticker) straks op tal van plekken
rijden en daarmee reclame maken
voor het eiland. 'Ik wou dat de
ondernemer dat ook zag.'
Vertegenwoordigers van de oppo
sitiepartijen betoogden in principe
niet of niet helemaal tegen het par
keervignet te zijn, maar grote moei
te te hebben met de argumenten.
Merkelbach vergeleek de automo
bilist met een 'melkkoe'. Ze
gebruikte dezelfde term als de
Stichting Havenbelangen Oude
schild in een eerder deze week aan
de raad verstuurde brief. 'De toe
rist wordt als financiële melkkoe
gebruikt, wat in strijd is met de
beginselen van gastvrijheid, klant
vriendelijkheid en een goede prijs/
kwaliteitverhouding', aldus Jook
Nauta en Jan Frederici in de brief.
Groeskamp zei geen bezwaar te
hebben tegen regulering, maar
daar geen noodzaak voor te zien in
Oudeschild, waar automobilisten
altijd wel een plaatsje op of in de
directe omgeving van de haven
kunnen vinden. Rikus Kieft (Groen-
Links) ten slotte merkte op 'wel te
kunnen leven' met het parkeervig
net, maar had forse kritiek op de
manier waarop de invoering tot
stand is gekomen. Hij vond dat het
college 'brokken had gemaakt' en
'het draagvlak gebruuskeerd had'
en zei te vrezen dat dit nog gevol
gen krijgt voor de samenwerking
met de maatschappelijke organisa
ties die zich tegen het vignet heb
ben gekeerd.
Wethouder Hercules betoogde
'heel erg trots' op de coalitie te
zijn. Net als Hoogerheide wees hij
op 'de rijdende reclame' die auto's
'in heel Europa' met het parkeer
vignet maken. 'U moet niet zo
mopperen, maar de kansen zien en
breder durven kijken', wees hij de
oppositie terecht. Ook op andere
momenten ging hij stevig te keer
tegen zijn criticasters, die volgens
hem kennelijk niet beseffen dat de
financiële crisis de gemeente
dwingt te bezuinigen op de uitga
ven en de inkomsten te vergroten.
'Mensen die het over melkkoeien,
toeristje pesten of paniekvoetbal
hebben, leven op een andere
wereld.'
Groeskamp reageerde koel: 'U ver
telt een lyrisch verhaal, maar het
gaat puur om geld, geld, geld.' De
Groot deed nog een poging de
oppositiepartijen te overtuigen,
omdat ze net als Hercules vond dat
het voorstel zo goed was dat het
unanieme steun verdiende. Maar
toen het op stemming aankwam,
hielden Texels Belang, CDA en
GroenLinks principieel voet bij
stuk. Het parkeervignet hielden ze
daarmee echter niet tegen.
Het verminderen van het
gemeentelijke personeelsbe
stand met ongeveer 25 procent
(zie vorige krant) zal zo sociaal
mogelijk worden aangepakt, zo
laten b en w weten.
Hoewel gedwongen ontslagen niet
worden uitgesloten, zullen de men
sen die 'eruit gaan' zoveel mogelijk
aan ander werk worden geholpen,
mogelijk bij organisaties die taken
van de gemeente zullen overne
men. Bovendien zal de ingrijpende
afslanking zich geleidelijk voltrek
ken, tussen 2012 en 2015. De per
soneelsreductie is onderdeel van
een proces om tot een 'slagvaardi
ge, compacte en zuiniger' organisa
tie te komen die het mogelijk maakt
om Texel als zelfstandige gemeente
te laten voortbestaan met behoud
van kwaliteit en dienstverlening.
Meer taken zullen worden uitbe
steed of in samenwerking met
anderen worden uitgevoerd, waarbij
de regie in eigen handen blijft. Het
coalitieakkoord gaf deze nieuwe
richting al aan: 'Slanker en fitter
samen in de toekomst staan: aan
sterken en samenwerken.'
Het aantal ondersteunende en coör
dinerende taken wordt verminderd.
Er komen grotere teams met minder
managementlagen. Thans zijn dat
er vier (directie, afdelingshoofden,
teamleiders en coördinatoren), maar
het worden er twee, omdat er geen
aparte afdelingshoofden en team
leiders meer zullen zijn; er komt een
team managers. De medewerkers
krijgen meer verantwoordelijkheid
en zelfstandigheid, het begrip lei
derschap krijgt een andere invulling
en ook wordt iets gedaan aan de
samenwerking van raad, college en
de ambtenaren.
'Ons streven is dat niemand op
straat wordt gezet', zegt wethouder
Hennie Huisman. 'Veel medewer
kers kunnen hopelijk worden onder
gebracht bij organisaties die
gemeentelijke taken overnemen.
Begeleiding van de mensen naar
andere functies binnen of buiten de
organisatie zal de hoogste aan
dacht krijgen.' Bij de gemeente
werken momenteel 208 mensen die
samen 170 full time banen (fte's)
invullen.
'Het is ronduit onverantwoord als
de tweede ambulance van het
eiland verdwijnt. Dat mag onder
geen beding gebeuren.' Dat zegt
Rotary Texel, waarvan de achter
ban bereid is de kosten hiervoor
twee jaar lang te betalen. Onder
voorwaarde dat er zekerheid is
dat de tweede ambulance ook
daarna blijft.
In de gelederen van de Texelse
Rotary is grote onrust ontstaan over
het schrappen van de tweede
ambulance. 'We maken ons hier
ernstig zorgen over. En als wij dat
doen, ga er dan maar vanuit dat ook
de rest van Texel dat doet', ver
woordt Koos Bremer van de Rotary.
'Op basis van statistieken kan de
Veiligheidsregio het inruilen van de
tweede ambulance voor de goedko
pere rapid responder dan wel ver
antwoord vinden, als er morgen een
zwaar ongeval gebeurt waarbij direct
twee ziekenauto's nodig zijn, dan
koop je daar als slachtoffer of nabe
staande niets voor. Hier staan levens
op het spel. Als verzekeringsman zie
ik de laatste vijf jaar steeds meer
zware ongevallen voorbij komen,
dus we hebben het niet over een
overbodige luxe, integendeel.' Over
de kosten: 'Wij garanderen een sub
stantieel deel van de meerkosten
van de tweede ambulance ten
opzichte van de rapid responder.
Als we alles garanderen, dan wordt
het teveel een blanco cheque. In alle
berichtgeving wordt alleen gespro
ken over de kosten van een ambu
lance. Uit mijn vakgebied weet ik
dat er ook een fors bedrag aan ver
goedingen van verzekeraars tegen
over moet staan. Dit komt niet trans
parant over.'
Bremer vindt het onbegrijpelijk dat
het Texelse gemeentebestuur zich
erbij neer heeft gelegd dat de twee
de ambulance plaats maakt voor
een rapid responder. 'Wij hebben
vanuit de achterban de garantie
gekregen om voor twee jaar de
meerkosten te betalen van een
ambulance ten opzichte van de
rapid responder. Met daaraan
gekoppeld wel de voorwaarde dat
na die periode de tweede ambulan
ce blijft, dus op kosten van de Vei
ligheidsregio, gemeente of wie dan
Spannende strijd
Van Rijsselberghe
in Melbourne
Bij de wereldbekerwedstrijd voor
windsurfers in Melbourne in
Australië levert Dorian van Rijs
selberghe een spannende strijd
om de medailles. Na zeven van
de tien manches neemt hij de
derde plaats in, maar heeft hij
nog alle kans een zilveren of zelfs
gouden medaille te winnen.
De Texelaar eindigde de afgelopen
dagen drie keer als eerste, één keer
als tweede, één keer als derde en
twee keer als vierde. Hij verzamelde
daarmee zestien strafpunten. Na
aftrek van het slechtste resultaat
zijn dat er twaalf, slechts één meer
dan Zachary Plavsic uit Canada en
JP Tobin uit Nieuw-Zeeland. Het
lijkt erop dat deze drie de prijzen
gaan verdelen, want de voorsprong
van Van Rijsselberghe op de num
mer vier, Sebastian Wang-Hansen
uit Noorwegen, bedraagt al vijftien
punten.
ook. Als we die garantie maar krij
gen. Wij vinden dat wij een goed
bod neerleggen en dan mag je ook
een tegenprestatie verwachten. We
hebben de indruk dat het college
veel te lichtvaardig met onze veilig
heid omspringt. Dat kun je ook van
de gemeenteraad zeggen. Het kan
best zo zijn dat ze nu ook andere
zorgen aan hun hoofd hebben, maar
dit mogen ze echt niet laten gebeu
ren.'
Ambulancezorg-directeur Martin
Smeekes liet gistermiddag weten
niet op de hoogte te zijn van het
initiatief van Rotary Texel. 'Maar als
er zo'n aanbod ligt, dan zullen we
daar serieus naar kijken.' De meer
kosten zijn volgens hem €195.000,-
per jaar.
speedheat.nl
Solo-ambulance
later naar Texel
De komst van de solo-eenheid
voor de ambulancezorg naar
Texel is uitgesteld. De zogenoem
de rapid responder die de tweede
ambulance moet vervangen, zou
aanvankelijk op 14 november
komen. Maar dit is verschoven
naar begin volgend jaar.
Daartoe heeft de Veiligheidsregio
Noord-Holland besloten. Het uitstel
heeft volgens de Veiligheidsregio te
maken met vragen van de Inspectie
voor Volksgezondheid, die afgelo
pen maandag zijn binnengekomen.
De vragen van de inspectie richten
zich op praktische zaken. Het gaat
daarbij onder meer over de wijze
waarop de solo-eenheid wordt
ingezet, met name als er een slacht
offer/patiënt in wordt vervoerd. De
veiligheidsregio wil de beantwoor
ding niet overhaast doen. Het uit
stellen van de nieuwe werkwijze
leidt volgens Ambulancezorg-direc
teur Martin Smeekes zeker niet tot
het afblazen van de door het alge
meen bestuur gekozen manier van
werken.
SNELCODE: 456
Westend
www.texelseautopagina.nl
.txl
Bekendmakingen
op pagina 10 |g!
GEMEENTE