te* eltouts Van 'huisaannemer voor Texel' tot 'landelijke speler' De Vries van de Wiel viert zestigjarig jubileum TEXELSE 9 COURANT Cineamd T^xe3! +V TAXITEXEL www.taxitexel.nl DINSDAG 29 NOVEMBER 2011 w.devriesvdwiel nl Jan Tulp (links) en Jan Hopman werkten jarenlang i Ooit een aannemingsbedrijf met een tweedehands kraan en een administratie die aan de keuken tafel werd afgehandeld, is De Vries van de Wiel in zestig jaar uitgegroeid tot een 'landelijke speler' op het gebied van grond- weg- en waterbouw en bodem sanering, met 200 werknemers en een omzet van 75 miljoen euro. Welke rol Texel in die ont wikkeling speelde, is te lezen in een onlangs verschenen jubile umboek. Beweren dat De Vries van de Wiel groot is geworden op Texel, is misschien wel al te stellig. Maar zeker is wel dat tientallen mede werkers jarenlang hun brood op het eiland hebben verdiend. Dat begon al in 1952, één jaar na de oprichting, toen de jonge onderne mers Jan de Vries en Willem van de Wiel met hun bedrijf voor het eerst het Marsdiep overstaken. Ze werden aangetrok ken door de ruil verkaveling, die enorme hoeveel heden werk met zich meebracht. Tientallen kilome ters sloten en wegen kregen een nieuwe loop, werden verbreed of compleet nieuw aangelegd, wei landen en akkers werden geëgali seerd, tuunwallen moesten het veld ruimen en ouderwetse water werken maakten plaats voor nieu we elektrische gemalen. Alles ten dienste van de vooruitgang, om de kleinschalige, onregelmatige agra rische kaveltjes van het 'oude' Texel om te vormen tot econo misch rendabele stukken land. De hulpmiddelen waren beperkt, het meeste werk gebeurde met de hand, een schop en een kruiwa gen. Een memorabele gebeurtenis uit de beginjaren vormde de door braak van een deel van de wad dendijk van de Eendrachtpolder tijdens de watersnood in 1953, waarbij zes Texelaars de dood von den. Een kraan van De Vries en van de Wiel stond toevallig in de buurt en werd gevorderd om het gat in de dijk te dichten. 'Het werk is onder zeer barre omstandigheden in het stikdonker geklaard', staat in het jubileumboek, getiteld De Vries van de Wiel, 60 jaar milieu-, GWW- en baggerwerken. Eén van de medewerkers bij de herstelwerkzaamheden in de weken na de ramp was Jaap Boon, ook wel bekend als Krokel. Toen koningin Juliana op 13 februari naar het eiland kwam om de situ atie in ogenschouw te nemen, werd ze door hem begeleid. Eén van de anekdotes die dit bezoek oplever de, vertelt dat Krokel in de getrof fen polder zijn leren jas over een drassig stuk land legde en plechtig zei: 'Majesteit, ga uw gang.' Schrij vers Jan Tulp en Arie Booy zetten hun vraagtekens bij dit verhaal: 'Waarschijnlijker is echter dat Jaap in de stormnacht bij het treffen van noodvoorzieningen zijn jas had uit getrokken om als bodem in een beginnend gat te leggen. Het gat vulde hij vervolgens met grond en stenen op. Toen hij dit verhaal aan de koningin vertelde, heeft hij op kosten van de overheid een nieuwe jas gekregen.' Al betrekkelijk snel na de eerste klus kreeg De Vries van de Wiel het erg druk op het eiland. Dat had niet alleen te maken met de hoe veelheid werk, maar zeker ook met de werkhouding van beide onder nemers. 'Terwijl andere aannemers van het vaste land op maandag de oversteek (naar toen nog Oude- schild, red.) pas tegen de middag maakten, waren de mannen van De Vries van de Wiel al aan een schaft bezig. Zij hadden namelijk de eerste boot naar Texel geno men.' Het bedrijf, dat in 1970 naar Sint Maartensvlotbrug verhuisde, was op dat moment nog gevestigd in Hilversum, waar het kantoorwerk 'gewoon' aan huis gebeurde. Het jubileumboek blikt in het eerste deel uitgebreid terug op de begin jaren op Texel (helaas niet altijd met het vermelden van de locatie van het werk). Een grote klus in 1956 was het verharden van acht kilometer weg met 'schrale beton', die de firma als laagste inschrijver verwierf. Aan het begin van de jaren zestig volgde het aanleggen van een groot gedeelte van de nieuwe Pontweg, nodig voor een goede aan- en afvoer na het ver plaatsen van de TESO-haven van Oudeschild naar 't Horntje. 'Het werk kost ruim één miljoen gulden, maar dit is dan ook verreweg het langste traject van de weg. Het gaat door de heuvels van Noord en Zuidhaffel, dwars door de uitge strekte Prins Hendrikpolder tot aan de duinen van de Texelse zuidkust. Enorme hoeveelheden zand moet worden verplaatst, sloten gedempt en vervangen. Draglines werken er in serie en kiepauto's rijden af en aan', citeren de schrijvers uit de Texelse Courant. In de tweede helft van de jaren zestig kreeg De Vries van de Wiel de opdracht om de Texelse wad dendijken aan te pakken. Een omvangrijke klus, die vele jaren zou duren. Daarmee werd de basis gelegd voor een enorme bloei van het bedrijf. Vanaf 1967 werden de dijken van Eierland op Deltahoogte gebracht, tussen 1971 en 1973 volgden de aanleg van de werkha- ven, het zeewaterbassin van de nieuwe elektriciteitscentrale en de omringdijk van de haven van Oude schild en vanaf 1975 werd de dijk bij Ceres verhoogd en verzwaard. Voor het winnen en aanvoeren van zand werd gebruikt gemaakt van de bekende Grinza-schepen, die het bedrijf zelf had laten ontwikke len en bouwen. De firma verwierf in die tijd de bijnaam 'huisaannemer voor Texel'. Toen De Vries van de Wiel bij de aanbesteding van de dijk van de Eendrachtpolder eens niet de laagste inschrijver bleek en het werk niet kreeg gegund, werd dat dan ook als een flinke teleur stelling ervaren. Er werd 'tempo gedraaid', consta teren de schrijvers van het boek. 'Verschillende werken werden bin nen de in het bestek voorgeschre ven termijn opgeleverd. Het scheel de soms twee tot zes maanden. Daarvoor werd geen middel onbe proefd gelaten. Voor personeel dat niet van Texel kwam maar er wel iedere dag moest werken, werd woonruimte gezocht. Desnoods in de vorm van barakken of woonwa gens. 'Naast de noodslachting aan de Hallerweg stonden er rond 1970 een stuk of drie en tijdens de ruil verkaveling nog wel meer. Ook bij de katholieke begraafplaats ston den er een paar', herinnert Jan Hopman, die van 1956 tot 1991 bij De Vries van de Wiel werkte, zich. Het jubileumboek meldt dat sprake was van twee kampen: een pluk salonwagens voor de kraanmachinisten en een kampje voor de uitvoerders. Ze mochten niet bij elkaar staan van Willem van de Wiel. Rangen en standen. De vrouwen riepen elkaar op de koffie via de gootsteen. De afvoeren lie pen leeg op afschot en via die pij pen konden ze met elkaar praten. Dan riepen ze in de gootsteen: "Nel, kom je een koppie halen?' Dat hoorde je in de andere goot steen, haha.'" Ook Jan Tulp, die in 1970 als hoofduitvoerder bij De Vries van de Wiel begon, in 1978 adjunct directeur werd en één van de schrijvers van het boek is, woonde een tijdje op Texel. 'Ik zat op twin tig kilometer van huis in de kost. In het zomerhuisje achter het huis van onze uitvoerder Arie Bonne, aan de Schumakersweg bij De Koog. Dat was omdat je bij het werk aan de dijken aan het tij gebonden bent en ik dus lang niet altijd 's avonds naar huis kon. Dat heeft niet zo heel lang geduurd. In de weekeinden kwam mijn vrouw met de kinderen naar Texel. Dat heeft ongeveer een half jaar geduurd. Ik heb hier een jaar of zeven, acht gewerkt, maar ook daarna behield ik de supervisie over de werkzaam heden op Texel. Het is daardoor altijd mijn eiland gebleven.' Tulp herinnert zich zijn eerste klus nog goed. 'Dat was de riolering aan de Bosrandweg. Die liep op drie meter diepte naar de zuivering Everstekoog. We hadden toen nog lang niet de machines van nu. Het was bijvoorbeeld behoorlijk lastig om te bepalen of het riool water pas was. Dat deed je met behulp van een lat en dan wist je of het ongeveer goed was. Nu weet je het dankzij een laserstraal precies.' Ook de communicatie verliep veel minder soepel dan tegenwoordig. 'Telefonische berichten kwamen naar mijn huis', herinnert Hopman zich. 'Als ik thuis kwam voor de schaft, vroeg ik altijd of er nog was gebeld. Maar het gebeurde ook wel, als het haast had, dat mijn vrouw op de fiets kwam vertellen wat er loos was.' Tulp: 'Als ik Hop man moest spreken en De Vries van de Wiel was op meerdere plek ken tegelijk aan het werk, dan was het een kwestie van vragen. Het gebeurde ook wel dat ik naar De Cocksdorp ging en daar te horen kreeg dat hij net naar Oudeschild was gereden. Niet alle veranderin gen zijn een verbetering, maar de uitvinding van de mobiele telefoon is een zegen.' Tulp en Hopman werkten jarenlang nauw samen. De eerstgenoemde was de baas, maar waakte ervoor zich al te autoritair op te stellen. 'Het belangrijkste was dat het werk goed werd gedaan. Voordat we eraan begonnen, zei ik altijd: jon gens, dit moet gebeuren, dit heb ik in mijn hoofd, maar als jullie een beter idee hebben, dan hoor ik dat graag. Zo niet, dan doen we het op mijn manier. Dat is vrij simpel.' Hopman grijnst: 'Het gebeurde toch wel op zijn manier, hoor. Maar het klopt inderdaad: je had een behoorlijke mate van zelfstandig heid. Als het goed ging, lieten ze je je gang gaan.' Tulp: 'Je moet men sen in hun waarde laten. Ik toonde ook altijd mijn belangstelling voor hoe het thuis ging. Dat werkt het prettigst.' Dat de onderlinge verhoudingen goed waren, blijkt ook wel uit de contactdagen voor oudgedienden, die sinds 2000 eens in de ander half jaar worden gehouden en die druk worden bezocht. Gepensio neerde werknemers worden er door directieleden bijgepraat over de recente ontwikkelingen binnen het bedrijf, er wordt een excursie gehouden en de dag wordt stee vast afgesloten met een sfeervolle maaltijd. De directie heeft genoeg te vertel len, want De Vries van de Wiel is en blijft een bedrijf waar veel gebeurt. Begonnen in de grond-, weg- en waterbouw en de aanleg en versterking van dijken kwamen daar in de jaren tachtig milieuacti viteiten bij en sinds de jaren negen tig is veel ervaring opgedaan met publiek private samenwerking, waarbij samen met de overheid bijzondere projecten werden opge zet, zoals grondreiniging en de aanleg van een baggerdepot. Begin deze eeuw werd De Vries van de Wiel onderdeel van de multinatio nal DEME, waarvan het hoofdkan toor in België is gevestigd. In 2005 werd in Kampen begonnen met de aanleg van de Zuiderzeehaven en anno 2011 is De Vries van de Wiel verder druk met werk aan de tweede Coentunnel, de Noord- Zuidlijn, IJburg, De Vecht, het Ketelmeer, Waddenzee en een reeks andere projecten. Met zo'n 200 werknemers wordt een omzet van 75 miljoen per jaar bereikt. Algemeen directeur Arend Roos vertelt in het boek toe te willen naar een omzet van 100 miljoen met 250 werknemers. Het rijk geïllustreerde jubileumboek De Vries van de Wiel, 60 jaar milieu-, GWW- en baggerwerken telt 120 pagina's en is voor €15,- verkrijgbaar bij boekhandel Nauta Boek in Den Burg. Joop Rommets Vrijdag 2 december - 20.30 uur - Music Club Tineke Postma Quartet Winnares Edison Jazz Nationaal 2011! Entree€17,S0 (diner vooraf mogelijk, reserveren gewenst) IvÈraKMr JHl W»MmWVrijdag 23 december (try out). Zaterdag 24 december, vlivSl Zondag 25 december. Maandag 26 december en Donderdag 29 december [music CLUB 2010 KINDERTHEATER DINER CABARET ,HUPtc m&. Bel of mail voor meer informatie of boekingen: 0222-315555 of info@texeltours.nl PROGRAMMA 1 T/M 7 DECEMBER: (3 !@UITIadderTexel Tel. 0222-315555 WM0/ ziekenvervoer Rolstoelvervoer 10% korting met onze voordeelpas Met TEXELTOURS naar concert of musical! 08-12-2011 Kerstshoppen bij 'De Boet' 11-12-2011 Holiday on Ice 08-01-2012 musical Wicked Compleet verzorgd arrangement met entreeticket, comfortabel busvervoer en overtocht!

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 2011 | | pagina 9